Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    22-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GSM achter het stuur

    GSM achter het stuur is niet alleen gevaarlijk, maar ergert ook fietsers en voetgangers

     

    1/3 van de fietsers en voetgangers ergert zich heel vaak aan automobilisten die achter het stuur afgeleid zijn door hun gsm. De grootste ergernis voor fietsers zijn echter automobilisten die stilstaan of parkeren op het fietspad. 4 op de 10 automobilisten storen zich daarentegen vooral aan fietsers die zonder fietsverlichting rondrijden. Ook voetgangers die zonder kijken oversteken, worden als irritant beschouwd. Dit blijkt uit een nieuwe enquête van Vias bij 6000 Belgen. De meeste van de ergernissen over mekaar zijn flagrante inbreuken op het verkeersreglement. De wegcode respecteren is de eerste essentiële stap voor meer wederzijds begrip.

    Om te weten te komen wat de ergernissen van verschillende soorten weggebruikers zijn, heeft Vias een representatief staal van 6000 personen bevraagd.

     GSM achter het stuur ergert 1/3 van de kwetsbare weggebruikers

    De GSM achter het stuur bij automobilisten is een grote bron van ergernis van fietsers en voetgangers. 33% van de bevraagde fietsers en 34% van de voetgangers stoort zich wanneer een autobestuurder zich laat afleiden door zijn gsm achter het stuur. De GSM achter het stuur is niet alleen ergerlijk, maar ook potentieel zeer gevaarlijk. Een seconde van onoplettendheid kan een ongeval veroorzaken.

    Toch is de gsm niet de grootste bron van ergernis voor fietsers. Voor 36% van alle fietsers zijn dat automobilisten die stilstaan of parkeren op het fietspad. Niet alleen nemen ze zo ruimte in die voorbehouden is voor de fietsers, ze zorgen voor meer onveiligheid omdat fietsers hierdoor vaak (onverwachte) manoeuvres moeten doen.

    Ook de richtingaanwijzer niet gebruiken wordt als zeer irritant ervaren (34%). Het zorgt ervoor dat de intenties van de automobilist niet duidelijk zijn. Net buiten de top 3 valt het zonder te kijken opendoen van een deur van een geparkeerde auto (30%). In het verkeersreglement staat nochtans: ‘Het is verboden het portier van een voertuig te openen zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen’.

     

    Top3: Hoe vaak stoort u zich als fietser aan deze gedragingen van automobilisten? (% heel vaak)

    1) Automobilisten die stilstaan/parkeren op het fietspad 36%

    2) Automobilisten die hun richtingaanwijzers niet gebruiken 34%

    3) Automobilisten die afgeleid zijn door hun gsm achter het stuur 33%

     

    De grootste ergernis van voetgangers zijn automobilisten die geen voorrang verlenen aan een zebrapad (35%). Nochtans moet elke bestuurder voorrang verlenen aan de voetgangers die zich op een zebrapad bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. Automobilisten die te snel rijden (33%) zijn een andere grote bron van ergernis.

     

    Top3: Hoe vaak stoort u zich achter als voetgangers aan deze gedragingen van automobilisten? (% heel vaak)

    1) Automobilisten die geen voorrang verlenen aan voetgangers aan een zebrapad 35%

    2) Automobilisten die afgeleid zijn door hun gsm achter het stuur 34%

    3) Automobilisten die te snel rijden 33%

     

    Rijden zonder fietsverlichting grootste ergernis van automobilisten

    Het gedrag van kwetsbare weggebruikers kan ook een bron van frustratie zijn bij automobilisten.

    Bijna 4 op de 10 automobilisten (39%) ergert zich als een fietser in het donker rijdt zonder fietsverlichting. Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht gebruiken. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

     

    Ook het rijden op de rijweg wanneer een fietspad beschikbaar is (36%), kan automobilisten ergeren. Toch kan het soms zijn dat fietsers niet op het fietspad hoeven te rijden. Wanneer het fietspad niet berijdbaar is, of wanneer ze in een groep van meer dan 15 personen rondrijden mogen ze op de rijweg.

     

    Top3: Hoe vaak stoort u zich als autobestuurder aan volgende gedragingen van fietsers? (% ‘heel vaak’)

    1) Fietsers zonder fietsverlichting 39%

    2) Fietsers die op de rijweg fietsen wanneer een fietspad beschikbaar is 36%

    3) Fietsers die slecht zichtbaar zijn 35%

     

    Voetgangers moeten uiteraard ook aandachtig zijn als ze zich in het verkeer begeven. Zonder te kijken oversteken vindt 34% van de automobilisten zeer storend. Ook het negeren van een rood licht is ergerlijk (29%)

     

    Top 3: Hoe vaak stoort u zich als autobestuurder aan volgende gedragingen van voetgangers? (% ‘heel vaak’)

    1) Voetgangers die de rijweg oversteken zonder te kijken naar het aankomend verkeer            34%

    2) Voetgangers die de rijweg oversteken bij een rood licht 29%

    3) Voetgangers die oversteken op een andere plaats dan een nabijgelegen zebrapad (minder dan 20 m)         28%

     

    Ergernissen tussen kwetsbare weggebruikers onderling

    Ook tussen kwetsbare weggebruikers onderling durven zich wel eens spanningen voordoen. Voor voetgangers zijn de grootste ergernissen fietsers die op het voetpad fietsen’ (26%), fietsers die geen voorrang verlenen aan voetgangers aan een zebrapad (25%) en fietsers die hun fietsbel niet gebruiken (22%). Fietsers ergeren zich op hun beurt dan weer aan voetgangers die zonder kijken de weg oversteken (23%), voetgangers die door het rode licht lopen (19%) of voetgangers die afgeleid zijn door hun gsm (17%).

     

    Conclusie

    De laatste jaren zijn er regelmatig ergernissen tussen verschillende soorten weggebruikers. Deze spanningen hebben meestal niets te maken met een kwestie van hoffelijkheid, maar eerder met het niet-respecteren van essentiële verkeersregels. Die regels zijn er om het verkeer voorspelbaarder en veiliger te maken.

    De meeste weggebruikers zijn niet enkel voetganger, fietser of automobilist, maar verplaatsen zich afhankelijk van het soort verplaatsingen zowel te voet, met de fiets als de auto. Hoe je je ook verplaatst, door je aan de verkeersregels te houden, zorg je ervoor dat de kans op ergernis en irritatie bij de andere weggebruikers kleiner wordt. Laat ons niet vergeten dat je de weg niet inneemt, je deelt hem met al de andere weggebruikers.

     

    “Als regelmatige fietser en gebruiker van een e-step zowel tijdens de week als in het weekend, vind ik het belangrijk dat er een betere communicatie is tussen de verschillende soorten weggebruikers. Aldus de minister. Deze nieuwe enquête van Vias toont aan hoe kleine dagdagelijkse gedragingen tijdens onze verplaatsingen niet alleen vervelend, maar soms ook gevaarlijk kunnen zijn. Of we nu te voet, met de fiets op met de auto op weg zijn: we moeten altijd hoffelijk blijven. Je gsm achter het stuur gebruiken, de voorrang van anderen niet respecteren of te snel rijden kan anderen hun leven in gevaar brengen. Voor mij stopt de vrijheid daar waar je anderen in gevaar brengt. Tijdens deze week van de hoffelijkheid achter het stuur nodig ik iedereen uit om tegengewicht te geven aan deze vaststellingen. Laat ons glimlachen naar elkaar en zorg dragen voor de verkeersveiligheid van iedereen in het verkeer.”

    Bekijk de aflevering van Studio Vias over dit thema via: https://youtu.be/Q15NttYkeU0

    Meer info: VIAS

     







    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!