Hobby Optima Ontour T70 F
Als je de plannen van kampeerauto’s vergelijkt is de indeling achterin bijna overal hetzelfde. Ze hebben 2 enkele bedden of een eilandbed of een dwarsbed of een Fransbed bij uitzondering een stapelbed. Dit deel van de kampeerauto is in de meeste types altijd ingericht als een slaapkamer. Dat heeft het voordeel dat onder de verhoogde bedden een garage kan voor fietsen of ander groot materiaal.
Hobby bedacht met de Optima Ontour T70E en de T70F een variant van de meest voorkomende slaapvertrekken. Helemaal achteraan bouwden de ontwerpers een badkamer over de volle breedte van de wagen. Aanpalend heeft de T70E twee enkele bedden en de T70F een Fransbed. Vandaar de E voor enkele bedden en de F voor Fransbed. Wat de voor en nadelen zijn van de T70F en de T70E konden we bekijken.
Hobby levert zijn vakantievoertuigen af met een uitgebreide standaard uitrusting wat het voor de klant meestal iets gemakkelijker maakt om zijn keuze te maken.
Langs buiten.
Beide halfintegralen vormen een statige verschijning. Het mooi gevormd snoetje boven de stuurcabine en de 2 kleurige decorstrepen zijn er niet vreemd aan. Daarbij draagt hun 7,5 m lengte en de rokken onderaan bij tot de juiste verhoudingen van een kampeerauto. Als basisvoertuig koos de fabrikant uit Fockbek voor een Citroen Jumper met verlaagd chassis, best vergelijkbaar met een Fiat Ducato. Standaard met een 120 pk sterke turbo diesel, als optie kan men een 20 pk sterkere turbodiesel bekomen. Voor zulk een wagen is het die optie waard. Voor het koetswerk heeft Hobby hagelbestendige buiten beplating gebruikt, voor de bodem XPS schuim.
Interieur
De huiselijke interieurs van Hobby waren en zijn nog altijd en sterk punt van de fabrikant. Omdat achteraan geen verhoogde bedden zijn is de ruimtelijke indruk in de T70F bijzonder groot. Achter de bijrijder zetel van de stuurcabine is een zitbank als vijfde zitplaats bij het uitgetrokken tafelblad. Verder zijn nog 2 zitplaatsen op de zitbank in de rijrichting en de 2 cabinezetels.
Keuken
Aansluitend in lichtgrijs uitgevoerd is de L-keuken. Drie kookvuren met elektrische ontsteking zijn geïntegreerd in het aanrecht. In het korte been van de L heeft men een rond spoelbakje geïnstalleerd. Er blijft nog voldoende werkblad over. Onderaan zijn meer dan genoeg bergvakken verborgen achter 2 deuren met een grote handgreep en ingewerkt slot. In de bovenkast met draaiende deuren is ook nog veel plaats voor het kleine keukengerief. Naast de buitendeur staat een 133 l grote compressor koelkast met links en rechts opendraaiende deuren.
Slaap- en badkamer.
Boven het Fransbed met een comfortabele matras zijn bovenkasten met vlakke deuren in een licht houtdecor. Bij middel van gasveren kan men de lattenbodem met matras omhoog kantelen. Er komt een grote koffer te voorschijn, maar fietsen kunnen er niet in. Wie liever afzonderlijk slaapt kiest voor de T70E. Daar heb je echter niet de enorme koffer onder het bed. Bij de T70F is naast het bed de kleerkast en legkast.
In de wit en zwart uitgevoerde badkamer is de wc gebruiksvriendelijk in de hoek opgesteld. Voor zwervers met lange benen helemaal geen plaatsgebrek. Zo ongeveer in de midden staat het ovale waskommetje een klein beetje in de weg om in de douchecel te stappen. Voor de verluchting en afvoer van de damp is het redelijk groot dakluik aangewezen. Het is vast een plezier om je na een nachtje in zulk een badkamer te kunnen opsmukken.
Samen gevat.
Zoals we gewoon zijn van Hobby hebben de T70F en de T70E een knap huiselijk interieur waar het aangenaam wonen is. Ze zijn keurig afgewerkt en hebben een uitgebreide standaarduitrusting. Wie om de een of andere reden geen fietsen kan of wil meenemen geen probleem. Moeten er toch fietsen mee zou je beter naar een type met garage uitkijken.
Info: www.hobby-caravan.de
Technische gegevens.
Basisvoertuig Citroën Jumper met verlaagd chassis.
Motor 120 pk optie 140 pk
L x B x H 7,43 x 2,33 x 2,85 m
Stahoogte 2,05 m
Gewicht rijklaar 2.967 kg
MTM 3.500 kg
Frans bed 2,0 x 1,4/1,1 m
|