185.000 bezoekers creëren een geweldige sfeer op het beursterrein
Op de 60e CARAVAN SALON DÜSSELDORF, die door de huidige coronapandemie weer onder bijzondere omstandigheden plaatsvond, was de tevredenheid van alle deelnemers na tien dagen beurs groot. Messe Düsseldorf en het Caravanning Industrie Verband e. V. (CIVD) trekken een positief evenwicht. Uitstekende zaken, uitstekende contacten met caravanningfans en handelsbezoekers en een zeer gedisciplineerd publiek kenmerkten de eerste grote publieksbeurs in Duitsland, die op zondag eindigde. Erhard Wienkamp, Managing Director van Messe Düsseldorf, vat het samen: "Het aantal bezoekers van 185.000 overtrof onze verwachtingen. Met de unieke combinatie van business platform en caravanning event consolideert het CARAVAN SALON haar uitstekende positie in de branche. De sfeer op het terrein en in de zalen was uitstekend. We zijn erg blij dat de bezoekers dit jaar ons bewezen hygiëneconcept weer hebben ondersteund." De herziening van de 3G-regels heeft gewerkt en de wederzijdse aandacht van alle mensen op het beursterrein is opmerkelijk. Opnieuw werd met 41 procent een aangenaam hoog cijfer waargenomen bij nieuwe bezoekers. 653 exposanten uit 31 landen presenteerden hun innovaties, nieuwigheden en trends in de caravanindustrie in 13 beurshallen en op de buitenruimte.
CIVD-voorzitter Hermann Pfaff was ook enthousiast over het verloop van het CARAVAN SALON: "Ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan presenteerde het CARAVAN SALON zich in de beste vorm en onderstreepte het zijn status als toonaangevende vakbeurs in de branche. Nergens anders is er zo'n grote selectie producten, zoveel innovaties en nieuwigheden als in Düsseldorf. Het aanbod voor de bezoekers was niet alleen divers, informatief en vermakelijk, maar ook aantrekkelijk geënsceneerd. Niet alleen het aantal bezoekers is aangenaam, maar ook het feit dat steeds meer nieuwkomers en veel jonge gezinnen de beurs hebben bezocht. Caravanning is de nummer 1 trend vakantievorm in 2021 en daarna. Niet alleen sinds de coronapandemie is individueel, zelfvoorzienend en flexibel reizen in de mode geraakt. Veel exposanten gaan naar huis met meer uitpuilende orderboeken dan ooit tevoren – in alle productcategorieën en voertuigklassen. Kortom, het CARAVAN SALON 2021 was een groot succes voor alle betrokkenen – beursbedrijf, exposanten en bezoekers."
Grote tevredenheid ook onder de exposanten van het CARAVAN SALON, van wie de meerderheid uitstekende verkoopdeals meldde.
"We kwamen met grote verwachting naar het CARAVAN SALON in Düsseldorf. Dit jaar hebben we een bijzonder groot aantal spannende innovaties in onze bagage, die een overweldigende respons van onze klanten ontvangen. Als het gaat om caravans, is ons topmodel Hobby Maxia een absolute klantmagneet, net als de Excellent Edition, die gericht is op het moderne gezin. In het campersegment blijft de vraag naar paneelwagens onverminderd bestaan en ook de semi-geïntegreerde Optima De Luxe in het nieuwe designconcept wordt breed erkend. Onze BEACHY en haar presentatie op strandzand is zeker een hoogtepunt van de beurs en wordt ook zeer positief ontvangen door de bezoekers. Zowel zakelijk als in de media is de voor ons een groot succes", zegt Hobby Managing Director Holger Schulz.
Dr. Holger Siebert, Managing Director van Eura Mobil GmbH en Trigano Deutschland KG, is zeer tevreden over het verloop van het CARAVAN SALON van dit jaar voor alle acht merken van Trigano Haus. "Ondanks het gebruik van de productie in alle fabrieken tot volgende zomer, konden veel klanten nog steeds hun droommobiel bestellen. Aan de positieve kant zijn klanten zich bewust van de internationale supply chain problemen en begrijpen ze daarom de momenteel lange levertijden." Vooral in het groeiende campersegment waren er nieuwe producten met de ultracompacte Karmann-Mobil Duncan, de luxe Eura Mobil Van en de introductie van het nieuwe merk PANAMA, dat met zijn merktoevoeging 24-7-365 het hele jaar door staat voor gebruik voor werk, vrije tijd en vakantie. "Trigano, marktleider in Europa, breidt daarmee haar positie op de Duitse markt verder uit."
"Caravanning is midden in de samenleving aangekomen en op dit moment een van de vormen van vakantie bij uitstek", zegt Wolfgang Speck, CEO van Knaus Tabbert. "het CARAVAN SALON heeft opnieuw laten zien dat de industrie booming is – en dat Knaus Tabbert booming is. De vele enthousiaste klanten en onze verkoopcijfers bevestigen de prestaties van ons hele team en laten ons zien dat we als aanjager van innovatie op de goede weg zijn." En CSO Gerd Adamietzki: "Het doordachte hygiëne- en veiligheidsconcept van Messe Düsseldorf heeft zich in dit bijzondere jaar opnieuw bewezen en heeft ons in staat gesteld om onze producten te presenteren – daar zijn we erg blij mee. Omdat het directe contact met de klanten en hun persoonlijke feedback niet vervangbaar zijn door iets en erg belangrijk voor ons. We kunnen terugkijken op mooie en zeer succesvolle beursdagen."
Bernd Wuschack, Managing Director Sales, Marketing en Customer Service van de Carthago Group: "We beoordelen caravansalon van dit jaar zeer positief. De respons, vooral op onze nieuwigheden Carthago chic c-line New Generation en Malibu Van diversiteit, was uitstekend. Het publiek was niet alleen talrijk, maar ook zeer gedisciplineerd. In dit opzicht was de sfeer op onze stands gedurende de hele beurs zeer aangenaam en vooral gekenmerkt door hoogwaardige discussies. Zeker ook een gevolg van de toegenomen online activiteiten, die worden afgerond met een persoonlijk bezoek aan de beurs: vooraf gedegen informatie en dan de belangrijke persoonlijke indruk krijgen voor een aankoopbeslissing op de beurs, dat is voor ons de duidelijke trend."
Mike Reuer, Managing Director van Westfalia Mobil GmbH, was ook enthousiast over het verloop van de beurs: "Zelfs in tijden van volledige orderportefeuilles is het CARAVAN SALON in Düsseldorf een van de belangrijkste marketinginstrumenten voor amerikaanse fabrikanten. Daarom vinden wij het belangrijk om onze paneelbusjes en campers hier te kunnen presenteren en aanbieden aan het geïnteresseerde publiek. Dit wordt ook zeer goed ontvangen en we zien voortdurende hoge bezoekersaantallen en een voortdurende toename van de interesse in onze nieuwe en bestaande producten en het merk Westfalia. Alleen als je iets mag zien, voelen en ervaren, kun je jezelf echt overtuigen van de voordelen en de goede eigenschappen van een product. Dit geldt met name voor de voertuigen die hier hun première vieren. Wij en onze dealers zijn zeer tevreden over zowel het aantal bezoekers als de verkoop op het CARAVAN SALON."
De beurs was ook succesvol voor de leveranciers in het gebied "Technology Order" met technische apparatuur, fittingen en installaties.
"We hebben bewezen een high-performance bedrijf te zijn dat klantgerichtheid illustreert en energie uitstraalt met baanbrekende technische en service-expertise," aldus Dr. Timo Schwickart, Senior Vice President Sales & Marketing AL-KO Vehicle Technology Group, die de successen van de beurs samenvat: "We zijn blij met veel projecten en bestellingen en de hoge mate van interesse in de chassis- en accessoire-innovaties van onze merken AL-KO, E&P, SAWIKO, Nordelettronica en CBE. Onze stand was, zoals we hadden gehoopt, een aantrekkelijk communicatiecentrum voor onze klanten en de industrie. Vandaag wil ik vooral mijn hele team, ter plaatse en thuis aan de basis, bedanken voor hun enorme inzet en hun enthousiasme voor prestaties. En ook Messe Düsseldorf, wiens concept een succesvolle herstart onder de gegeven omstandigheden mogelijk heeft gemaakt."
Alexander Wottrich, CEO van de Truma Group, trekt ook een positieve conclusie: "Het CARAVAN SALON 2021 ging voor ons uiterst bevredigend en laat duidelijk zien dat de caravanwereld nog digitaler, mondialer en sneller zal zijn. Zelfs en vooral in tijden van de pandemie verlangen mensen nog meer naar onafhankelijkheid, vrijheid, natuur en individuele time-outs. Op de Truma-stand in hal 14 was de kampeergemeenschap intensief onder de indruk van de Truma iNet X-systeemoplossing, een van de hoogtepunten van de beurs van dit jaar. De feedback was geweldig omdat gebruikers onmiddellijk de visionaire benadering van verbonden reizen begrepen. De constructieve gesprekken met de voertuigfabrikanten waren dienovereenkomstig positief en prezen met name de interactieve presentatie van het Truma Sales Team. Ik ben erg trots op hoe het hele beursteam ons hoogtepunt, het Truma iNet X-systeem, naar de bezoekers heeft gebracht. Met dit innovatieve systeem openen we een nieuw hoofdstuk in truma's 72-jarige geschiedenis en hebben we weken en maanden gewerkt om de oplossing op de markt te brengen. Het was heel ontroerend om te zien hoeveel iedereen nu heeft bijgedragen aan het overbrengen van onze visie op genetwerkt reizen aan zoveel beursgasten."
Dit jaar vierde Hal 3 zijn première in het CARAVAN SALON. Hier presenteerden de exposanten van de Areas of Equipment & Outdoor en Travel &Nature hun aanbod. "We zijn zeer tevreden en merken op dat de bezoekersstructuur vooral opvalt. Het publiek is zeer gekwalificeerd en perfect voorbereid - de klanten komen naar ons toe met concrete aankoopintenties en we registreren een geweldige bestelsituatie. Hal 3 was prachtig geïntegreerd en werd goed bezocht gedurende de hele duur van de beurs. Accessoires zijn altijd een magneet. Dit CARAVAN SALON was een groot succes voor ons op alle niveaus", zegt Michael Haus, CEO van Doréma Awzelte GmbH.
Ute Dicks, managing director van de Duitse Wandelbond (DWV): "Het was met veel plezier dat we het plan van de beurs steunden om ontmoetingen op de locatie Düsseldorf weer mogelijk te maken. Gefeliciteerd, het is gelukt. Wandelen en caravanen vullen elkaar heel goed aan, daarom is messe Düsseldorf's idee om de trend meer aanwezig te geven in een tiendaags beursconcept de juiste. Het stelt ons in staat om de diverse zwerfaanbiedingen en zorgen van de DWV aan een nieuwe doelgroep te geven. Met nog meer outdoor kan het CARAVAN SALON zich ontwikkelen tot een optimaal platform van de toekomst en brede doelgroepen aanspreken."
De 61e CARAVAN SALON Düsseldorf vindt plaats van 26 augustus tot en met 4 september 2022
|