Iteneo PF 600
Iteneo heeft naam gemaakt als prijsgunstige kampeerauto van het moederbedrijf Rapido. Hij geraakte vooral bekend voor zijn ongewone indelingen.
Wie een kampeerauto met afzonderlijke kinderkamer, een breed sanitair of een dwars geplaatst eilandbed wenst komt sowieso bij een integrale Iteneo terecht. Populaire halfintegrale stonden nog altijd niet op de productielijst van de Franse fabrikant. Daar komt verandering in want voor 2021 komen er zelfs 3 types op de markt. De PF 600 met Frans-bed, de PJ 700 met enkele bedden boven de garage en de PM 740 met eiland-bed. Ze hebben alle 3 een luchtig en licht interieur en worden prijsgunstig aangeboden.
De 5,99 m lange halfintegrale PF 600 is gebouwd op een Citroën basisvoertuig met verlaagd chassis, heeft een MTM van 3,5 ton en een 140 pk sterke turbo diesel motor onder de motorkap. Om de prijs gunstig te houden zijn een aantal elektronische snufjes weggelaten. Men kan ze echter wel als optie bekomen in het Iteneo Pack Life.
Het koetswerk is keurig afgewerkt, wanden en dak zijn goed afgekit, ook de neus boven de stuurcabine naar het koetswerk is goed verzorgd evenals de aanpassingen aan de stuurcabine. De vensters zijn degelijk doch niet van de duurste, dat behoort nu eenmaal tot de prijs. Met de afwerking en uitzicht van het koetswerk scoort de PF 600 alvast goede punten. Via de 0,49 m brede buitendeur met venster en centrale vergrendeling komt men in het interieur dat al direct een vakantiegevoel geeft.
In de zitgroep kan men aan de uitdraaiende tafel met 3 en met een beetje goede wil met 4 zetelen. De zitgroep is gebouwd op een ongeveer10 cm hoge dubbele bodem, die wanneer het te koud is men kan verwarmen, dus gegarandeerd warme voeten in de winter. De zitbank in de rijrichting heeft veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare kopsteunen. In de optielijst vinden we nog een elektrisch bediend verstelbaar hefbed van 2,12 x 1,0 m voor een derde slaper. Een ladder om in en uit het bed te geraken behoort tot de optie. Voor het koppel is het 2.0 x 1,4/1,1 m Frans-bed aangewezen. De comfortabele matras ligt op een tweedelige latten bodem met metalen kader. Het buitenste deel van de lattenbodem laat zich omhoog kantelen om de koffer eronder gemakkelijk te bereiken. De koffer is eveneens langs buiten bereikbaar, echter normale fietsen kunnen er niet in. Onder het voeteinden van het bed is plaats voorzien voor de Truma C4, het veiligheidsventiel is er goed bereikbaar. Boven het voeteinde hangt de kleerkast even oppassen want de hoeken zijn nogal scherp. Zoals gewoonlijk in deze indeling is de natte cel naast het bed. Het wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Voor het ovale wasbakje is plaats op een kast voorzien. Helemaal achteraan is de douche goed afsluitbaar met acrylglazen deuren.
Blijft er nog de redelijk grote keuken te bekijken. In het met een klapblad verlengbare aanrecht zijn 2 kookvuren geïntegreerd, ernaast is een RVS spoelbak. Inhoudelijk is de onderkast groot genoeg, echter een schap meer zou de nuttige inhoud vergroten. Boven is een kruidenschapje en nog een kast voor het kleine keukengerief. Aan de andere kant van de keuken staat een 141 l grote koelkast ruim genoeg om de voeding van de zwervers koel te houden.
Samen gevat.
Met de halfintegrale Iteneo PF 600 neemt de Franse fabrikant een goede start. Hij heeft niet alleen een aantrekkelijk uiterlijk het meubilair is goed afgewerkt en oogt zeer leuk. Hier en daar ontbreekt wat luxe, logisch de gunstige prijs moet ergens inzitten.
Informatie www.iteneo.com
Technische gegevens
Basisvoertuig Citroën Jumper, verlaagd chassis
Motor 140 pk dieselmotor
L X B x H 5,99 x 2,35 x 2,99 m
Stahoogte 2,18 m
Gewicht rijklaar 2.680 kg
MTM 3.500 kg
|