Dankzij dit uitstekende voorjaar noteren we in het eerste semester een groei van 26,2% De voorbije zes maanden werden maar liefst 8.219 nieuwe speed pedelecs in het verkeer gebracht. Dat zijn er 1.709 meer dan dezelfde periode vorig jaar.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers: “Nadat duidelijk werd dat de aangekondigde btw-verlaging er toch niet zou komen, zagen we de verkoop van speed pedelecs opnieuw gestaag groeien. Vooral dankzij de sterke maanden april, mei en juni scoort de totale markt het eerste semester meer dan een kwart hoger (+26,2%) dan vorig jaar. We merken dat veel particulieren hun geluk vinden bij de speed pedelec; het voorbije semester maakten zij 51,1 % van het totale aantal uit, of 28.8 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen. Ook even bij vermelden dat er zich stilaan een tweedehandsmarkt begint te ontwikkelen. De voorbije maand juni vonden 577 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Meer dan een verdubbeling (+131,7%) vergeleken met vorig jaar”.
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “De speed pedelec is en blijft populair. Vorige maand mei was de maand met het historisch hoogste aantal (1.953) inschrijvingen. Met 1.706 inschrijvingen blijft juni ’22 echter niet ver uit de buurt. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonsvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en vermijdt files! Tijdens het eerste semester van dit jaar werden er 8.219 speed pedelecs ingeschreven. In 2019 werd dit aantal pas begin augustus bereikt en in 2020 en 2021 duurde dit nog twee weken langer.”
Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Juni)
Particulier versus bedrijven en leasing
Particulieren nemen in deze eerste zes maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening: maar liefst 4.197 stuks (51,1%) waren privé-aankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 2.923 stuks of 35,6% van de markt. Een stijging van +28%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen, 1.099 stuks of 13,4 % van de markt.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie.
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 94,9 % voor zijn rekening met 7.800 stuks , terwijl Brussel (174 stuks) en heel Wallonië (245 stuks) de overige 5,1 % van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 1.946 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecs-provincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (1.899 stuks). Ook Vlaams-Brabant (1.7948 ex., +34 %) zit in de lift. Net als alle Vlaamse provincies trouwens: Limburg (1.294 ex; +25%) en West-Vlaanderen (913 ex., +33 %) .
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”
In juni zijn de resultaten aan Waalse kant overwegend positief: Namen (+136%) en Luik (+86 %) groeien fors, maar ook Henegouwen (+53%) boekt vooruitgang. Enkel Waals Brabant (-8 %) boert achteruit. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning (14ex; +17%). De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije vijf maanden 174 nieuwe speed pedelecs in, een relatieve groei van +18%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Cijfers tweedehands speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en gestage groei van een tweedehandsmarkt. Het eerste semester van 2022 vonden 2.690 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst 157,7% met vorig jaar (1.044 stuks) en bijna 6 ex. meer (+591,5%) vergeleken met 2020 (389 stuks).