Inhoud blog
  • Adria Aviva 422 PY eens wat anders
  • Breed landschap
  • Tweedehandswagens
  • Coligny in Frankrijk
  • Nieuws over pedelecs
  • Basiliek van Zweifalten
  • pers medelingen
  • Aan hangsloten geen gebrek
  • Aan de haven
  • Breed landschap
  • Tickets voor het salon
  • Baseliek van Zweifalten
  • Ongevallen met vluchtmisdrijf
  • De Seine
  • Op weg
  • Nieuw bij D'Ieteren
  • Duitsland
  • Wees op uw hoede
  • Speed Pedelecs
  • Idstein heeft een kasteel
  • opgepast voor de advertenties!!!!
  • Motorfietsen
  • aan het water
  • een goede raad
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    05-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws over pedelecs

    Speed pedelecs: verschuiving naar tweedehandsmarkt wijst op vertrouwen, kwaliteit én circulaire meerwaarde


    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "In juli zette de trend van de afgelopen maanden zich verder: de nieuwe speed pedelecs verliezen terrein (-17,8%, 1.119 ex.) en de tweedehandse snelle fietsen blijven verder groeien (+18,1%, 788 ex.).

    Dat leidt tot een verrassende vaststelling: daar waar het aantal inschrijvingen van occasies twee jaar geleden minder dan één derde (32,7%) bedroeg van het aantal nieuwe exemplaren, is dat aandeel over de eerste 7 maanden gegroeid tot 58% en in de maand juli zelfs tot 70,4%! De sneltreinvaart van de occasies versus de sputterende motor van de nieuwe speed pedelecs maakt dat het belang van de tweedehandsmarkt zeer snel toeneemt.

    Het is daarnaast ook duidelijk dat de consument - terecht - vertrouwen heeft in de kwaliteit van de tweedehands speedpedelec. Daarmee is de Speed Pedelec een absoluut topproduct binnen de circulaire economie.

    De cijfers per provincie laten een algemene daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands bijna overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.

    Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget  kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."

    “Een tweedehands speed pedelec blijft natuurlijk een sterk kwalitatief product. De consument die in tijden van dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft hierin terecht vertrouwen. Daarnaast blijft het slechte weer een dealbreaker en blijft de aanhoudende regen negatief doorwegen op de ganse fietsenmarkt.” zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.

    Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (juli 2024)

    Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 36,7% tegenover 63,3% voor nieuw.

    Particulier versus bedrijven en leasing (juli 2024)

    De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 7 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 16,2% gedaald, van 9.776 in 2023 naar 8.192 in 2024.

    In 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 5.201 naar 4.149 inschrijvingen of -20,2%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -14,9%, van 3.365 naar 2.865. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.210 naar 1.178, een daling van -2,6%.

    In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Ongeveer de helft (50,6%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35% van particulieren en 14,4% van zakelijke klanten.

    Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (juli 2024)

    De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 788 (+18,1%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juli 2024, ten opzichte van 667 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zeven maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +22,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +75,7% ten opzichte van 2022.

    Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,8% , gevolgd door leasing met 4,8% en bedrijven met slechts 1,3%.

    Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!

    Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

    Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .

    In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 7.754 eenheden) en 90,7% (occasie, 4.752 eenheden) van de markt.

    Alle Vlaamse en Waalse provincies  laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -1% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-35%), en Vlaams-Brabant (-30%) als uitschieters.

    Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik) een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste zeven maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +3% tot +52%, waarbij provincies als Luxemburg (+25%), Waals-Brabant (+28%) en Oost-Vlaanderen (+28%) alsook Brussel (+52%) een mooie groei lieten optekenen.
    TRAXIO STATS
    TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speedpedelecs.
    De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
    Meer info: TRAXIO - 



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!