Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Hoewel de verkoop van nieuwe wagens aan particulieren aan de zwakke kant blijft, merken we de laatste maanden wel een lichte verbetering. De klant blijft zeer prijsgevoelig waardoor aanbiedingen op instapwagens uit het B- en C-segment – veelal wagens uit voorraad of die snel leverbaar zijn - gekoppeld aan aantrekkelijke financieringsvoorstellen het nodige succes kennen. De voorkeur van de consument blijft uitgaan naar voordelige benzine motoren en de impact van de Vlaamse EV-premie blijft marginaal.
Bij de fleet-klanten merken we dat er veel tijd wordt genomen om te beslissen, en soms stelt men een nieuw contract zelfs uit. De EV’s domineren omwille van de gunstige fiscaliteit maar door de hoge prijsstelling van de elektrische wagens overwegen sommige vloten of een verbrandingsmotor geen alternatief is ondanks de fiscale afstraffing. PHEV zijn in mindere mate een alternatief – het uitdovende fiscale voordeel indachtig.
Op de occasiemarkt, die wordt gedomineerd door de particuliere klant, merken we dat het aanbod verder verruimt waardoor de prijzen normaliseren en de verkopen gunstig evolueren. Ook hier is de vraag naar budgetwagens groot, dit ter compensatie van het lagere aanbod van nieuwe instapwagens. Aangezien klanten steeds meer de aankoop van een recente occasiewagen overwegen ipv een nieuwe auto, vragen ze steeds meer naar de financieringsvormen die gangbaar zijn op de nieuwmarkt, zoals Private Lease-formules.
De meest gewenste motorisatie is de benzine motor, de EV markt dient nog ontwikkeld te worden: de vraag is niet stabiel en het aanbod niet in verhouding tot de vraag.
In de werkplaatsen blijven de planningen goed gevuld.
Ivo Willems, Cardoen: “Het is in juli druk geweest bij Cardoen met 10% meer bezoekers in de toonzaal. Opvallend is dat de klanten vragen om de auto snel te leveren. Het kan momenteel niet snel genoeg gaan: niet alleen om op vakantie te vertrekken, maar er zijn bijvoorbeeld ook jongeren die verder van huis gaan studeren, klanten die in september van job veranderen, enzovoort... We merken dus dat behalve een lage prijs ook de snelle levertermijn aan belang wint. Opmerkelijk is ook dat we in juli qua occasies evenveel 100% elektrische voertuigen als dieselwagens hebben geleverd. Dat komt niet door een te lage voorraad aan diesels, maar wel door een gestegen vraag naar EV’s.
Goed nieuws voor de klant is dat de prijs van een gemiddelde occasiewagen met ongeveer 8% gezakt zou zijn op een jaar. Die prijsdaling kan de gestegen intrestvoeten en het bijhorende verschil in afbetaling mogelijks compenseren.
Bij de nieuwe wagens is het goede nieuws dat er voldoende wagens beschikbaar zijn. We hebben begin 2024 geen autosalon gehad waardoor de stijging in de verkoop niet even hoog was in de salonjaren. Daardoor is er nu meer stock voorhanden.”
Simon Bossuyt, DEX: “We mochten in juli veel bezoekers ontvangen in onze showrooms – misschien zit het mindere weer bij de aanvang van de maand daar voor iets tussen. Dat heeft geleid tot - alweer - een mooie stijging in verkoop tegenover vorig jaar, zowel voor de nieuwe als de tweedehandse wagens.
Ondertussen is het aanbod voor onze aankopers weer toegenomen en kunnen we zeer interessante deals afsluiten waar de klanten dan mee van profiteren. Nu ons aanbod scherper geprijsd staat, kopen klanten sneller aan. Die consument heeft steeds meer vragen naar leasing en rentingformules, maar een traditionele financiering blijft vaak de beste keuze voor ons particuliere publiek.
Geen grote veranderingen deze maand op het vlak van motorisaties: het aandeel plug-in hybrides (PHEV) stijgt geleidelijk, bij volledig elektrische wagens (EV) is het nog steeds afwegen of het product qua prijs interessant wel interessant is voor een particulier. We hebben momenteel niet veel wagens in stock die voldoen aan de voorwaarden voor de Vlaamse EV-premie en de stijging van het aantal verkochte EV’s is daarom beperkt. Daarnaast merken we dat het voor klanten niet altijd even soepel verloopt om de EV-premie aan te vragen.
In de werkplaats is het door de verlofperiode iets minder druk, ook al omdat veel klanten die op reis vertrokken met de wagen al langsgekomen voor een check-up in de laatste weken voor de vakantie.
Details tweedehandse personenwagens
De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden tijdens de eerste 7 maanden van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in juli niets voor de top 5. De VW Golf (17.464) kwam op de eerste plaats, voor de VW Polo (12.341), de Opel Corsa (10.968) en de BMW 3 Reeks (9.876). De BMW 1 Reeks, die in juni op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 8.837 inschrijvingen.