Tevreden gezichten onder bezoekers en exposanten kenmerkten de tiendaagse vakbeurs van CARAVAN SALON 2024. Geen enkele andere beurslocatie ter wereld combineert de belangen van fabrikanten, handelaren en bezoekers zo perfect als de CARAVAN SALON. In onze tentoonstellingszalen en op het buitenterrein heerste een zomerse sfeer. Dit goede humeur vormde ook de positieve zakelijke deals van onze exposanten. Bezoekers prezen het unieke, individuele advies en de informatie op de stands. Een zeer grote meerderheid van de 778 exposanten rapporteerde dan ook een goede verkoop. Opnieuw bezochten meer dan 250.000 mensen uit 69 landen ons beursterrein om het caravannen van dichtbij mee te maken. Wij zien het grote aantal bezoekers ook als een bevestiging van de succesvolle samenwerking tussen de exposanten, de branchevereniging Caravanning en ons beursbedrijf", zegt Marius Berlemann, directeur van Messe Düsseldorf, en voegt eraan toe: "Caravanning past perfect in de wereld van vandaag en staat voor een flexibele en aantrekkelijke manier van reizen. Het belichaamt vrijheid, individualiteit en verbondenheid met de natuur."
De CARAVAN SALON heeft zich ook ontwikkeld tot een belangrijk dialoogplatform en een forum voor uitwisseling met politieke en toeristische besluitvormers. De reeks conferentie-evenementen "Destination Future", die speciaal is afgestemd op de behoeften van (kampeer)bestemmingen en toeristische regio's, raakte een snaar bij de experts en professionals. Aantrekkelijke speciale shows en een gevarieerd podiumprogramma voor beginners en ervaren kampeerders rondden het aanbod van de CARAVAN SALON perfect af en werden met veel enthousiasme ontvangen door de bezoekers. Het is bijzonder verheugend dat ook veel professionals en experts uit Azië, Australië, Zuid-Amerika en de VS naar Düsseldorf zijn gereisd om meer te weten te komen over de nieuwe producten en innovaties in de branche.
Bernd Löher, voorzitter van de Caravaning Industry Association (CIVD), was uiterst tevreden over het verloop van de beurs: "De grootste CARAVAN SALON aller tijden heeft de hoge verwachtingen meer dan waargemaakt. Met meer dan een kwart miljoen bezoekers waren de beurshallen en het buitenterrein goed gevuld en was de stemming onder de beursbezoekers steevast positief. Het goede bezoekersresultaat onderstreept op indrukwekkende wijze het onafgebroken enthousiasme voor mobiele vakanties. Eén blik op het tentoonstellingsterrein was voldoende om te zien dat de caravangemeenschap zeer divers is en mensen uit alle leeftijdsgroepen en lagen van de bevolking verenigt. Bovendien trok de beurs van dit jaar opnieuw belangrijke persoonlijkheden uit de politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap aan, die meer te weten kwamen over hoe caravaning zich al heeft ontwikkeld tot een onmisbare economische en toeristische motor in Duitsland en hoe deze positieve ontwikkeling in de toekomst verder kan worden bevorderd."
"Op de 63e editie van de CARAVAN SALON bood de Messe Düsseldorf opnieuw een ideaal podium voor de indrukwekkende verscheidenheid aan producten en diensten, niet in de laatste plaats dankzij een geoptimaliseerd halconcept. Het beursconcept werd zeer goed ontvangen door de bezoekers, want caravans en campers zijn producten die mensen willen zien, aanraken en ervaren – ze creëren een diepe emotionele band. Speciale dank gaat uit naar de exposanten, die niet alleen in recordaantallen vertegenwoordigd waren, maar ook dit jaar weer een onovertroffen selectie van producten en innovaties naar Düsseldorf brachten. Gezien de moeilijke economische en politieke omstandigheden waaronder de industrie en de handel in het recente verleden hebben moeten werken, is dit allesbehalve een vanzelfsprekendheid en toont het eens te meer aan dat de caravaning-industrie de uitdagingen van onze tijd op de best mogelijke manier weet aan te pakken. Dit jaar bevestigde CARAVAN SALON opnieuw zijn rol als baken voor de industrie", vat CIVD-voorzitter Bernd Löher samen.
Op CARAVAN SALON 2024 presenteerde een recordaantal van 778 exposanten uit 35 landen vrijetijdsvoertuigen, uitrusting en accessoires voor elke smaak en elk budget in 16 hallen en op het buitenterrein. Naast campers, caravans en campers omvat het assortiment voertuigtechnologie, onderdelen en ombouwonderdelen, tenten, stacaravans, caravan- en kampeeraccessoires en -uitrusting, outdoorkleding en -uitrusting, toeristische bestemmingen en natuurgebieden, campings en kampeerplaatsen.
Ook bij de meerderheid van de exposanten op de CARAVAN SALON heerste een grote tevredenheid:
"De CARAVAN SALON was een groot succes. Het aantal bezoekers in onze hallen en de belangstelling voor onze producten overtroffen de verwachtingen. We zijn erg blij met de positieve feedback van onze dealers en klanten. De CARAVAN SALON Düsseldorf biedt ons optimale omstandigheden om ons te presenteren en meer mensen te inspireren met onze innovatieve producten en de spannende vorm van vakantie", vat Gerd Adamietzki, Chief Sales Officer bij Knaus Tabbert, samen.
Dr. Holger Siebert, directeur van Eura Mobil GmbH en Trigano Deutschland KG: "Veel exposanten kwamen dit jaar met scepsis naar de CARAVAN SALON vanwege de algemene economische situatie en de bereidheid van camperbezitters om te investeren. Deze zorgen werden weerlegd: de klanten waren er en kochten. Het slechte vermogen om te leveren in de afgelopen jaren en het tekort aan voertuigen behoren tot het verleden, wat een verlichtend effect heeft gehad op het prijsniveau. Campers zijn dit jaar niet duurder geworden. De aantrekkelijke prijssituatie en het grote aantal bezoekers hebben geleid tot meer verkopen van bijna alle tien de merken van Trigano Haus. Bij het premiummerk Eura Mobil werden de nieuwe producten bijzonder sterk verkocht, de langeafstandsauto Xtura en de nieuwe geïntegreerde Integra Line GT op Mercedes-chassis.
"We kunnen terugkijken op een succesvolle start van het seizoen op de CARAVAN SALON van dit jaar. Zowel wij als fabrikant Hobby als onze dealers zijn blij dat veel klanten binnenkort met hun nieuwe Hobby caravan of camper op pad gaan", zegt Holger Schulz, Sales Director van Hobby. "Met het nieuwe exterieurdesign en de uitgebreide uitrusting hebben we onze vele camperklanten kunnen overtuigen. In het caravansegment maakte ons merk Beachy indruk op de jonge klanten met nieuwe functies en geweldige kleuren. Het beproefde hobbycaravanprogramma werd weer zeer goed ontvangen door talloze kampeerders. Samen met onze verkooppartners kunnen we terugkijken op tien succesvolle dagen. Onze speciale dank gaat uit naar het hele team van Messe Düsseldorf, wiens onberispelijke organisatie dit succes in de eerste plaats mogelijk heeft gemaakt."
Hymer GmbH & Co. KG maakt voor zijn merken Hymer en Eriba een consequent positieve balans van de CARAVAN SALON 2024. Christian Bauer, voorzitter van de Raad van Bestuur, benadrukt: "We kunnen terugkijken op een succesvolle beurs. Het constant hoge aantal bezoekers en de uitstekende sfeer bevestigden de onafgebroken interesse in mobiel reizen en in onze voertuigen. In talrijke gesprekken kwamen de aandachtsgebieden zelfvoorziening, uitrusting, design en functionaliteit naar voren als de belangrijkste aandachtspunten van de klant. Ons beursmotto 'Travel the Difference' speelde specifiek in op deze behoeften en wekte grote belangstelling voor onze innovaties. Met creatieve ideeën en toekomstgerichte concepten ontwikkelen we voertuigen die optimaal voldoen aan de verwachtingen van moderne kampeerders. Als 's werelds toonaangevende vakbeurs voor mobiel reizen biedt CARAVAN SALON ons een ideaal platform voor een intensieve uitwisseling met potentiële klanten, dealers en partners. Hier konden we onze voertuigen tot leven brengen en waardevolle inzichten opdoen voor toekomstige ontwikkelingen."
Bernd Wuschack, Geschäftsführer Vertrieb, Marketing und Kundendienst der Carthago Gruppe: „In Summe ziehen wir für den diesjährigen CARAVAN SALON ein positives Fazit. Die Herausforderungen sind in den zurückliegenden zwölf Monaten nicht einfacher geworden, weswegen wir mit gemischten Gefühlen nach Düsseldorf gefahren sind. Wir nehmen aber weiterhin ein sehr hohes Interesse an der Urlaubsform Caravaning und unseren Produkten wahr. Gerade die Neuheiten wie der Malibu genius und die beiden Carthago chic e-line und C2-tourer standen im Fokus des Besucherinteresses in Halle 16. Außerdem freuen wir uns über das gute Gesamt-Verkaufsergebnis. Das motiviert uns und gibt unseren Handelspartnern den notwendigen Schwung für die wichtige Phase nach der Messe. Die hervorragende Zusammenarbeit mit der Messe Düsseldorf und die optimalen Rahmenbedingungen waren der Garant für ein positives Messeerlebnis."
Marco Lange, geschäftsführender Gesellschafter la strada Fahrzeugbau GmbH: „Wir konnten eine sehr qualifizierte Kundschaft begrüßen, die allerdings nicht mehr ganz so entscheidungsfreudig war wie in den Vorjahren. Mit dem sehr großen Interesse der Besucher sind wir sehr zufrieden und auch das wirtschaftliche Ergebnis des Messeauftritts ist für la strada insgesamt zufriedenstellend.“
Alexander Wottrich, co-CEO van de Truma Group en Markus Heringer, Managing Director Customer, Operations & Services bij Truma Gerätetechnik: "Goede discussies, hoge opkomst en een positieve sfeer – dat is wat de CARAVAN SALON in Düsseldorf dit jaar voor ons betekende. Er is nog steeds veel vraag naar de vorm van caravannen / kamperen en dat is in Düsseldorf heel goed te voelen op de professioneel georganiseerde beurs. Wij geloven dat bezoekers komen om nieuwe producten te ontdekken, maar ook het onderwerp service is een belangrijke factor. Voor Truma was deze salon een heel bijzondere, want we lanceerden niet alleen nieuwe producten, zoals de Aventa 2e generatie dakairconditioners, maar vierden ook ons 75-jarig bedrijfsjubileum. Veel dank aan Messe Düsseldorf voor de geweldige verrassing en de verjaardagstaart."
"Voor ons leveranciers blijft CARAVAN SALON de toonaangevende vakbeurs ter wereld. In Düsseldorf is het heel duidelijk hoe sterk onze op de natuur gebaseerde vorm van vakantie een positieve invloed heeft op mensen van alle leeftijden en achtergronden: individueel, uniek en toekomstgericht. De seizoensopener in Düsseldorf was geweldig en ik ben ervan overtuigd dat ons een zeer succesvolle tijd te wachten staat in onze caravanbranche", zegt John-David Pozzi, Managing Director van Fiamma SpA GmbH.
Ute Dicks, directeur van de Duitse Wandelbond (DWV): "Met de verhuizing van het reis- en natuurgebied naar hal 7 heeft de CARAVAN SALON de zichtbaarheid van het outdooraanbod op het gebied van wandelen en fietsen in combinatie met kamperen en caravannen aanzienlijk vergroot en dichter bij de beursgasten gebracht. Ook het uitgebreide conferentieprogramma met het motto "Destination Future 2024", waaraan de Duitse Wandelbond samen met samenwerkingspartners haar expertise heeft ingebracht, was zeer gericht. Duurzaamheid, digitalisering, klimaatverandering en de uitdagingen van wandelpaden en gastheren onderweg werden op verschillende manieren besproken en creatief belicht. Voor de Duitse wandelbond was het jubileum '20 jaar Quality Trail Walkable Germany', dat in Düsseldorf werd gevierd, bijzonder bijzonder. Veel dank aan Messe Düsseldorf en iedereen die ons heeft vergezeld."
"Nordis Verlag was voor het eerst exposant op CARAVAN SALON. Samen met de kampeerverenigingen uit Zweden en Noorwegen brachten we het onderwerp "Kamperen in Scandinavië" dichter bij de bezoekers in hal 7 en namen we ook actief deel aan het lezingenprogramma op het podium. We zijn enthousiast over de respons en vraag op onze gezamenlijke stand, en ook de herinrichting van hal 7 was een schot in de roos. We zijn erg blij dat we er in 2025 weer bij zijn", zegt Jörn Backhaus, Managing Director van Nordis Verlag GmbH.
CARAVAN SALON 2025 vindt plaats van vrijdag 29 augustus tot en met zondag 7 september 2025.