209 doden in de eerste 6 maanden Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden in ons land met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Er vielen 209 doden ten opzichte van 201 in 2024. Het aantal letselongevallen stijgt ook, van 17.167 naar 18.455, ofwel een stijging met 7,5%). Hetzelfde geldt voor het aantal gewonden (van 21.045 naar 22.573, ofwel +7%).
Evolutie 2024-2025 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste semester
| |
1er semester 2024 |
1er semester 2025 |
Evolutie 2024-2025 (aantal) |
Evolutie 2024-2025 (%) |
| Letselongevallen |
17.167 |
18.455 |
+ 1288 |
+7,5 % |
| Totaal aantal slachtoffers |
21.246 |
22.782 |
+ 1536 |
+ 7,2 % |
| Doden |
201 |
209 |
+8 |
+4 % |
| Gewonden |
21.045 |
22.573 |
+1528 |
+7,3 % |
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Sterke stijging van het aantal doden tijdens weeknachten De stijging van het aantal doden zien we vooral tijdens de weeknachten. Het aantal doden steeg daar van 19 naar 34. Als we 2023 buiten beschouwing laten (35 doden in dezelfde periode) is dat het hoogste aantal doden van de laatste 10 jaar. Er zijn zelfs meer doden tijdens de weeknachten als tijdens de weekendnachten (29 doden). Sommige mensen zetten al een stapje in de wereld op woensdag- en vooral donderdagavond. Dat kan de verkeersveiligheidsstatistieken beïnvloeden. Om de trend te keren, is het zeker wenselijk om het aantal controles tijdens weeknachten op te drijven.
Stijging in Brussel en Vlaanderen, daling in Wallonië In Brussel is het aantal verkeersdoden in de eerste 6 maanden van dit jaar gestegen van 1 naar 9 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen was er een lichte stijging van 106 naar 111 doden. In Wallonië zagen we daarentegen een lichte daling van 94 doden in de eerste 6 maanden van 2024 naar 89 doden in het eerste semester van dit jaar. Het aantal letselongevallen stijgt wel overal: van 10.673 naar 11.283 ongevallen in Vlaanderen (+6%), van 4679 naar 5207 ongevallen in Wallonië (+11%) en van 1815 naar 1965 ongevallen in Brussel (+8%). Aantal ongevallen met e-steps met meer dan 50% toegenomen. Voor alle soorten tweewielers stijgt het aantal letselongevallen sterk. Bij de fietsers van 5187 naar 5834 (+12,5%), bij de bromfietsers van 1602 naar 1856 letselongevallen (+16%) en bij de motorfietsers van 1206 naar 1393 letselongevallen (+ 15,5%). Bij de elektrische steps is de stijging nog veel groter. Het aantal letselongevallen steeg spectaculair van 756 naar 1170 (+55%). Conclusie Sinds begin van dit jaar is het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen weer gestegen. Deze stijging is vooral te wijten aan een hoger aantal dodelijke slachtoffers op weeknachten. Dat is een fenomeen dat in de toekomst nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Ook de stijging van het aantal verkeersdoden op de Brusselse wegen is zorgwekkend, ook al gaat het om kleine aantallen. De constante stijging van het aantal ongevallen met elektrische steps geeft aan dat er nieuwe maatregelen moeten worden genomen om deze trend te keren.
Meer info Vias institute
|