Als wij het hier over immigrante allochtonen hebben, denken we in de eerste plaats aan moslims. Dat blijkt niet helemaal correct te zijn. Tot 2012 waren er in Europa bij de immigrante allochtonen zelfs meer christenen dan moslims. Cijfers spraken toen van ± 26 miljoen niet-moslims t.o.v. 13 miljoen moslims*. De helft van die 26 miljoen waren Oost-Europeanen en de andere helft christenen die gevlucht waren uit het Midden-Oosten.
De reden waarom de aanwezigheid van zoveel immigrante christenen hier weinig tot niet bekend was, is omdat deze bevolkingsgroepen al meer dan duizend jaar door de moslims overheerst (en dikwijls verdrukt) werden en dus gewend waren en zijn zich gedeisd te houden. Het gaat om geloofsgemeenschappen, waarvan sommige zelfs ooit gesticht werden door de apostelen, terwijl andere Aramees spreken, de taal van Christus. Het is een ander christendom dan dat wat wij hier kennen, een met een veel letterlijkere lezing van de Bijbel, door mensen die uit een agrarische samenleving komen. Ze vallen niet op en – alhoewel ze ook hier eigen gemeenschappen hebben – proberen ze er het beste van te maken. Als ik me niet vergis hebben ze in Brussel zelfs al een niet meer gebruikte katholieke kerk overgenomen, iets dat bv ook in Antwerpen gebeurd is, maar dan door Europese orthodoxen, in hoofdzaak Polen.
Met een beetje ironie zou men kunnen stellen dat het Christendom in Europa een voorzichtige wederopstanding meemaakt, al gebeurt dat niet door de Europeanen zelf. In het Midden-Oosten vindt momenteel een etnische zuivering plaats op basis van religie en kan men rustig stellen dat – als het zo verder gaat – er daar straks geen christenen meer zullen zijn, tenzij in … Israel! Een reden temeer om dat land te blijven steunen, al zijn de daar gebruikte methodes ook niet altijd koosjer.
Men zou kunnen stellen dat het verjagen door moslims van christenen naar Europa op zich geen ramp is. Het feit dat de moslims zelf ook naar hier komen, is dat wel. Christenen komen hier ons leefklimaat niet verstoren, moslims wél.
* Cijfers van het Amerikaanse Pew Research Center.
Voor wie het hele verhaal wil lezen, kan dat a.d.h. van het boek ‘God is een vluchteling. De terugkeer van het Christendom in de Lage Landen’ door David Dessin, filosoof. (Polis, 210 blz – 19,95 euro)
Vorige week gebeurde er in dit land een half mirakel: we leefden toen al een heel jaar zonder spoorstaking! Voor Vlaanderen zelfs al iets langer, want de laatste, wilde staking trof bijna uitsluitend Brussel en Wallonië. Alleen treinen die taalgrensoverschrijdend reden, zoals bv die op de lijn Turnhout-Binche, kwamen niet terug naar Vlaanderen. Het moet zo’n halve eeuw geleden zijn dat we dat nog hebben meegemaakt en dat terwijl er nog steeds argumenten genoeg waren om de ‘cheminots’ op stang te jagen (denk maar aan de beperkte dienstverlening bij stakingen). Aan de oude baas zal het niet meer gelegen hebben, want Jo Cornu legde wel de vinger op ettelijke tekortkomingen van ons rijdend faillissement (3 miljard staatssteun per jaar!) en de nieuwe, Sophie van de delicatessenwinkel, is nog te recent geïnstalleerd om op het beleid te wegen.
Maar, geen nood, als ze bij de NMBS niet meer staken, kan dat altijd nog wel ergens anders bij de federale administratie. Zo was er dezer dagen nog een waarschuwingsstaking bij Financiën. Daar zou men met te weinig personeel en te veel werk zitten. Dat hebt met een belastingsaangifte die 885 codes bevat, tegenover bv slechts 50 in Nederland. Zelfs met de digitalisering kan dat probleem blijkbaar niet opgelost raken. Nu, wat er ook van zij, de vakbonden van de FOD Financiën hebben er wat op gevonden: als ze hun zin niet krijgen, willen ze bij het begin van de grote vakantie de luchthaven van Zaventem plat leggen. Het moeten niet altijd die van Belgocontrol zijn of erger. M.a.w. ze denken eraan duizenden landgenoten te gaan koeioneren uitgerekend wanneer die eindelijk de riem er eens kunnen afleggen en op een al dan niet verdiende vakantie vertrekken. Vinden die masochisten nu echt geen ander middel om zich antipathiek te maken?
Merkel heeft het dus gehad met het Amerika van The Donald. Terwijl ze bij ons beschouwd wordt als de machtigste persoon van Europa, zeker binnen de E.U., is ze voor Trump het hoofd van land dat de economische spelregels niet eerlijk speelt. Dat heeft niet zozeer met de VW-sjoemelaffaire te maken, maar met het feit dat Duitsland – zeker t.o.v. Amerika en de rest van de wereld buiten Europa – in Trump’s ogen misbruik maakt van de zwakke euro. Daardoor is de export van Duitse producten ± 20% te goedkoop en had de Duitse munt, mocht die nog bestaan, geherwaardeerd moeten worden en de munten van de zuiderse Europese landen gedevalueerd. Niet moeilijk om op die manier een jaarlijks handelsoverschot te hebben, maar die is wel op de kap van de Europese landen die niet volgen kunnen.
Merkel denkt nu een alternatief voor de States te zullen vinden in een hernieuwde samenwerking met het Frankrijk van Macron, die nog alles te bewijzen heeft, zeker wat staatsschuld en werkloosheid betreft. Als verzameling van onafhankelijk staten is Europa nog altijd een economische macht, naast de USA en, China. Door het vertrek van Groot-Brittannië zal dat echter wel iets minder worden, terwijl men zich ernstig kan afvragen of Frankrijk – dat officieel nog altijd op plaats vijf staat – daarvoor een tegengewicht zal kunnen bieden. Verder zijn er de problemen met de migratie, waarover geen eensgezindheid bestaat, noch tussen Noord en Zuid, maar evenmin tussen Oost en West Europa, maar ook die over defensie, over de euro en de Brexit. Anderzijds hebben de staten wel een deel van hun bevoegdheden afgestaan aan ‘Brussel’, denk maar aan de landbouw, de handel en de mededinging.
Mutti zou beter twee keer nadenken alvorens de States af te schrijven. Die hebben Europa al twee keer uit het slop moeten halen na even veel wereldoorlogen. Stel eens voor dat ze zich zouden bedenken als het hier nog eens in vuur en vlam zou staan…
Men zou denken dat het allemaal een beetje stiller geworden is rond het thema van het Europa der volkeren, maar niets in minder waar. De Schotse nationalisten, die een referendum voor onafhankelijkheid slechts nipt verloren, blijven zinnens dat nog een keer over te doen. Dit naar aanleiding van het feit dat tweederde van de Schotse bevolking tégen de Brexit stemde en dus bij Europa wil blijven of ernaar terugkeren mocht eerst de Brexit dienen uitgevoerd te worden. Wat hier minder bekend is, is dat ook Noord-Ierland massaal tegen de Brexit stemde. Voor dat landsgedeelte was, sinds de aanhechting bij de E.U., de binnengrens met de Ierse republiek weggevallen. Bij een Brexit dreigt die grens terug te komen en de weerstand daartegen is immens. Dat kwam al tot uiting bij de laatste plaatselijke verkiezingen, waarbij de katholieke Sinn Fein Partij ei zo na even groot werd als de Unionistische protestantse. De Noord-Ierse vertegenwoordiging in het Britse Lagerhuis is 18 zetels op 650 en dus verwaarloosbaar. In het zgz ‘Goede Vrijdagakkoord’, dat een einde maakte aan de Noord-Ierse burgeroorlog, staat een passage ( de zgz ‘Border Poll’) die zegt dat een referendum over de hereniging kan worden gehouden als een meerderheid van de Noord-Ieren het daarmee eens is. Theoretisch maakt Noord-Ierland meer kans om zich af te scheiden van de UK dan Schotland.
---
En dan is er nog Catalonië, dat momenteel geregeerd wordt door een meerderheid van nationalisten (behorende tot zowel links als rechts). Die geven het idee van een onafhankelijke staat niet op en denken eraan in het najaar een nieuw referendum te houden, ook al wordt dat door Madrid verboden omdat het ongrondwettelijk zou zijn. De Catalaanse regering zal dan desnoods zelf de onafhankelijkheid uitroepen via een speciale Catalaanse wet, die al zover is uitgewerkt dat ze nu al kunnen zeggen wie de Catalaanse nationaliteit zal krijgen, hoe de rechtbanken zullen werken en hoe Spaanse goederen en bezittingen in beslag zouden kunnen genomen worden. De rechten van de Spaanssprekenden zullen wel gewaarborgd blijven.
---
En hoe zit dat nu in Vlaanderen? Wel, we staan erbij en kijken ernaar…
Enkele jaren geleden kocht een architectenbureau uit het Antwerpse zo’n twee hectaren (20.000 m²) weiland in het centrum van Kasterlee. Ze diende een plan in om er een rust- en verzorgingstehuis neer te poten. Dat kwam er ook, werd volledig volgebouwd (twee hectaren steen!) en nadat alles was afgewerkt werd de hele zaak verkocht aan de investeringsmaatschappij Ackermans-Van Haaren. Een hypermoderne zaak met alles erop en eraan, met mogelijkheden voor dagverblijf en zowat alles wat men tegenwoordig van een modern rusthuis kan verwachten, inbegrepen een gepeperd prijskaartje voor wie er van genieten kan. In hoever de zaak bezet is, weet ik niet, maar er doen geruchten de ronde dat het financieel niet zo goed gaat.
Ik moest daaraan denken, nadat ik in de weekeindeditie van De Tijd het hoofdartikel gelezen had. Dat ging ook over rusthuizen en de firma’s die ze uitbaten. Die laatsten zien dat zuiver als belegging en daar is niets mis mee. Tenzij men natuurlijk verneemt dat er zijn die bestaan uit bedenkelijke financiële constructies, met filialen in Luxemburg, Monaco, Ierland en de Maagdeneilanden, om er maar enkele te noemen. Als dan blijkt dat een van de grote particuliere uitbaters van woonzorgcentra er een financiële kater dreigt aan over te houden, niet door de uitbating zelf maar door schimmige financiële transacties die niets meer met ouderenzorg te maken hebben, dan kan men zich afvragen waar we naartoe gaan. En wie er straks gaat zorgen voor misschien duizenden gedupeerde ouderen mocht de uitbater van zo’n complex failliet gaan?
Men heeft het tegenwoordig steeds maar over de noodzaak van een akkoord over de klimaatverandering. Zopas nog op de top van de G7, waar men Trump nog maar eens de schuld gaf dat er daarover geen akkoord werd gevonden. Ze zouden beter eens wat meer tijd steken in de kostenbeheersing van de vergrijzing, die straks voor velen onbetaalbaar zal worden, ongeacht of die aarde opwarmt of niet.
Trump bashen is ondertussen een ingeburgerde gewoonte geworden. De man is geen politieker, heeft geen ervaring en is nogal eigenzinnig, maar dat wil niet zeggen dat hij geen boodschap heeft. Zo was er nu ook weer de kritiek op het sermoen dat de nieuwe Amerikaanse president gaf bij de opening van het nieuwe NATO gebouw. Dat wordt in de media dan verkocht als zijnde een ‘eis’ van Trump. Dat is het allerminst. De landen die deel uitmaken van de alliantie hebben zelf al jaren geleden ondertekend en er zich toe verbonden om 2% van hun begroting te besteden aan defensie. 23 van der 28 leden halen die 2% niet. België haalt zelfs niet eens 1%, een echte schande voor het enige land dat kan profiteren van de aanwezigheid van NATO en SHAPE op haar grondgebied, allebei activiteiten die onrechtstreeks voor aardig wat werkgelegenheid zorgen.
Het Belgische defensiebudget was voor de laatste federale regeringen alleen maar goed om afgeslankt te worden en er zo mee voor te zorgen dat men tot een sluitende begroting kon komen. Dit land heeft alleen maar grote schulden, zeker geen overschot. Zo komt er elke maand wel een probleem boven water van een beleid waarvoor het geld ontbreekt. Het laatste in de rij is dat van de armoede, zoals aangekaart door Groen. Wij mogen dan wel een van de hoogste belastingen hebben van Europa, de armoedecijfers in dit welvarend land halen zelfs niet het gemiddelde van de Europese armoedegrens. Al sinds de laatste regering Leterme – ondertussen ook weeral 10 jaar geleden - beloven de opeenvolgende federale regeringen daar iets aan te doen, maar lukken er niet in de kloof te dichten.
Een van de doelstellingen van o.m. de regering Michel is te zorgen voor meer jobs. Dat zou helpen, maar is niet het enig zaligmakende in deze discussie. Men is in dit land trouwens zomaar niet tevreden met de eerste de beste job. Uit een studie van de Raad voor Werkgelegenheidsbeleid in Nederland blijkt bv dat men daar veel meer flexibele jobs heeft dan bij ons, in de eerste plaats omdat onze vakbonden er tegen zijn (denk maar aan de e-commerce). De vraag is maar of het niet beter is een mindere job te hebben dan helemaal geen job. Samen met de Duitsers, die ook een serie goedkopere jobs hebben, zijn de Nederlanders wel de sterkste groeiers in Europa. Het ziekteverzuim ligt er 3% lager dan hier. En dan hebben we het alleen nog maar gehad over de nationale cijfers. Stel eens voor dat we die van Brussel erbij zouden halen…
Kortom, problemen zijn er hier genoeg, oplossingen weinig om de eenvoudige reden dat dit land een torenhoge staatsschuld heeft en gewoon geen overschot om grote nieuwe projecten te financieren. Het blijft knippen, plakken en pamperen.
Het is feitelijk niets nieuw dat verhaal van allochtonen die Belg worden via een schijnhuwelijk. Er vallen er regelmatig door de mand, maar anderen komen er goed vanaf. Denk maar aan Abou Jahjah, die daarna zelfs nog een column kreeg in moslimkrant (dixit Kaaiman) De Standaard en zich nu met onze politiek wil moeien via een eigen partij (wat dacht je van de naam ‘Jahkoç?).
Maar het kan altijd nog erger, veel erger. Zo is het verhaal bekend geraakt van een Turk van 65, die intussen al drie nationaliteiten heeft: de Turkse, de Belgische en de Nederlandse. In afwachting van zijn asielaanvraag in Nederland, ontvingen hij en zijn vrouw hier een uitkering. Toen die aanvraag werd afgewezen, keerde de vrouw terug naar Turkije en sloot de man een schijnhuwelijk met een oudere Nederlandse dame, waardoor hij op die manier aan de Nederlandse nationaliteit kwam. Toen die dame stierf, trouwde hij opnieuw met zijn Turkse ex-vrouw en konden ze zo hun gezin uit Turkije laten overkomen via de gezinshereniging. Ze verhuisden naar België, wat hij als Nederlander nu kon en kochten een huis voor 305.000 euro met maandelijkse afbetalingen van 2.200 euro. Kan blijkbaar allemaal tegenwoordig in onze contreien.
Dat verhaal zou waarschijnlijk niet eens bekend geraakt zijn, ware het niet dat een 40 jarige zoon – een zekere Hikmet Emre – momenteel in Tongeren terecht staat voor moord op de weduwe Wies Donders…
Terwijl het hele land zich zat te vergapen aan het bezoek van The Donald, zat men in het Vlaams parlement te bakkeleien over het schrappen van een boskaart. Dat lijkt momenteel op regionaal vlak zowat hét belangrijkste dat er hier gebeurt. Dat plan trok gewoon op niets en Geert Burger had groot gelijk het te schrappen, al had hij dat misschien wel iets takvoller kunnen doen. Zoals die kaart gemaakt was, kon bijna elk bouwperceeltje met een paar bomen op tot zonevreemd bos verklaard worden en zouden niet weinig mensen daar een flinke financiële kater aan hebben kunnen overgehouden. Hoe absurd die kaart was kan niet beter aangetoond worden als men weet dat daarmee ook de zoo van Antwerpen tot bos kon verklaard worden.
De pineut in heel deze zaak is natuurlijk Schauvliegje, zoals ik ze al sinds jaar en dag noem. Ze is dan ook letterlijk en figuurlijk een ministerieel lichtgewicht, dat voordien al men jan en alleman in de clinch is gegaan. Denk maar aan de zaak Essers (ook al over een bos!), maar ook haar disputen met natuurverenigingen en bio-boeren. Tenslotte is ze toch de eindverantwoordelijke voor die kaart, die men nu weer opnieuw kan gaan ineenknutselen, wie weet met welk resultaat.
---
Over het bezoek van Trump aan Brussel, nog dit. De betoging tegen hem en zijn politiek, bracht zo’n 6/7.000 mensen op de been. Lijkt veel, maar als men weet dat tot die betoging was opgeroepen door niet minder dan 70 organisaties, gaande van vakbonden over ngo’s tot internationale instellingen, dan was het toch maar een mager beestje.
Men zou het haast vergeten, maar in deze woelige tijden van terroristische aanslagen, mislukte verkiezingen en onontwarbare oorlogen, is er ook nog Griekenland. Ge weet wel, dat land dat frauduleus binnen de E.U. was geraakt en waartegen men zo vriendelijk was geweest het niet meteen weer aan de deur te zetten. Het triumviraat van Europese Centrale Bank (ECB), Europese Unie (EU) en Internationale Monetaire Unie (IMF) probeert nu al jaren het armlastige land uit zijn ellende te halen, maar dat lukt niet en zal waarschijnlijk ook nooit lukken. Om de zoveel jaar krijgt het een smak euromiljarden in ruil voor steeds andere, nieuwe besparingen, maar die helpen evenmin. Het land moet niet alleen besparen en economisch groeien, het wordt ook verplicht jaarlijks een begrotingsoverschot te boeken van 3,5%. De enige echte oplossing, als men Griekenland persé binnen de E.U. wil houden, is een schuldvermindering. Dat laatste zou echter niet fair zijn t.o.v. enkele nieuwkomers uit Centraal- en Oost-Europa, waar de levensstandaard zeker niet hoger ligt dan in Griekenland. Mission impossible.
Bij de laatste bekendmaking van de kwartaalgroeicijfers door Eurostat, bleek Griekenland het enige EU-land te zijn met een negatief groeicijfer. Daar dit al voor het tweede opeenvolgende kwartaal gebeurt, betekent dat het dat het ook weer in een recessie zit. De Griekse economie groeit al acht jaar na elkaar niet meer en zal dat ook de volgende jaren niet doen. Besparen in de pensioenen, zoals dat voor de dertiende (!) keer gebeurt sinds 2010, zal het probleem evenmin oplossen.
Dit komt nooit meer goed, met dank aan al de Eurocraten die al enkele decennia ons werelddeel mismeesteren. Ik vraag me trouwens af wat een Dijsselbloem, voorzitter van de Eurogroep en een ‘Timmerfrans’, zoals ze de vicevoorzitter van de E.U.-commissie in eigen Nederland noemen, daar nog te zoeken hebben. Hun eigen PvdA-partij is bij de laatste verkiezingen in Nederland ei zo na van de kaart geveegd, maar in de E.U. spelen ze nog steeds mee de baas en tegen het armlastige Griekenland zetten ze wel een grote mond op, terwijl ook zij er niet in slagen de problemen op te lossen.
We blijken hier niet de enigen te zijn die kampioenen van de lange adem zijn, zoals ik al stelde in mijn blog van 20 dezer. Ook in Zwitserland schijnt men er iets van te kennen. Daar had men het voorbije weekeinde een zoveelste referendum, dat was afgedwongen door de rechtse Schweizerische Volkspartij (SVP) tegen een besluit van de Zwitserse presidente Doris Leuthard, die – op eigen vraag - tevens minister van Energie is. Die Doris had gesteld dat tegen 2035 elke Zwitser bijna de helft minder energie zal moeten verbruiken. Om dat te bereiken mag er geen inspraak meer komen tegen de inplanting van windmolens, worden de vijf bestaande kerncentrales op termijn afgebouwd en komen er strengere emissienormen voor het verkeer. Op de koop toe verwittigde Frau Leuthard haar landgenoten dat ze daarvoor een hogere energierekening zullen te betalen krijgen. Steeds volgens dezelfde presidente zou dat een modaal gezin van vier jaarlijks 40 Zwitserse frank (36,7 euro) meer kosten.
Het referendum werd goedgekeurd met bijna 60% van de uitgebrachte stemmen, ook al beweert de SVP dat het extra bedrag van 40 frank in 2035 een lachertje is. De rechtse partij heeft ook het ook berekend en komt uit op liefst 3.200 frank, wat tegen die tijd wel reëler lijkt te zullen worden. Verder is er geen einddatum vastgelegd voor de sluiting van de kerncentrales. Die zouden op het elektriciteitsnet aangesloten blijven zolang ze veilig zijn. Men kan er dus nog alle kanten mee uit. Erg professioneel lijkt dat allemaal niet en zeker niet in lijn met de zo geroemde Zwitserse horloge precisie, eerder met die van hun kaas met gaten. Net zoals dat plan van ‘onze’ Tommelein met zijn verbod tot verkoop van door brandstof voortbewogen auto’s tegen datzelfde 2035. Het doet allemaal zo’n beetje denken aan dat oude mopje over de verkiezingsslogan ‘Morgen scheert men gratis’.
Zoals ik al eens eerder schreef, is het makkelijk milieuvriendelijk te zijn als men er pas op kan afgerekend worden over x-aantal decennia, voor sommige zaken zelfs over een eeuw of zo. Men zou zich beter wat intenser bezig houden met de problemen op korte termijn, zoals die van het fileleed, de immigratie, de integratie en – last but not least – de vergrijzing, allemaal zaken die we nu reeds aan de lijve ondervinden en waarover heel wat minder stoere uitspraken worden gedaan.
Het lijkt een spannende week te gaan worden. ‘The Donald’ is zijn eerste buitenlandreis begonnen en dat zullen we geweten hebben. Trump blijft nu eenmaal niet binnen de politieke lijntjes die we van zijn voorgangers gewend waren. We zullen er mee moeten leven. Anderzijds haalt hij wel meteen contracten binnen voor 350 miljard dollar (ik zal die cijfers best niet uitschrijven in oude Befkes!) en dat zullen velen in de States graag horen, veel liever dan al dat gezeur over uitspraken die al dan niet zouden zijn gebeurd i.v.m. de mogelijke Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen. Ik heb zo de indruk dat Joe Sixpack achter zijn nieuwe president zal blijven staan, ongeacht wat de politiekcorrecte media over hem ook schrijven. Die krijgen hun verkiezingsnederlaag nog steeds niet verteerd.
Onze politiekcorrecte beroepsbetogers krijgen straks de kans in Brussel om tegen Trump te komen betogen als die hier zal passeren bij de inhuldiging van het nieuwe NATO hoofdkwartier. Het zal weer wat worden, al zal Trump ook dat wel niet aan zijn hart laten komen. De man is nu eenmaal – politiek gesproken – een ongeleid projectiel en zal er ook in de toekomst wel voor zorgen dat hij zal worden aangepakt op zijn eigen uitspraken die onvoorspelbaar blijven.
Ik denk dat wij in Vlaanderen zowat de wereldkampioenen van de projecten op lange termijn moeten zijn. Denk maar aan Oosterweel en de IJzeren Rijn (waar we momenteel niets meer over horen), maar er is meer.
Zo was er de voorbije week in de plaatselijke media heel wat aandacht voor een nieuwe weg, die Turnhout zou moeten ontsluiten naar de Nederlandse grens toe aan de noordkant van de stad. Hét probleem daarbij is dat er een soort natuurreservaat ligt (hetzelfde probleem als dat van de IJzeren Rijn) en er daaronder een tunnel zou moeten komen. In mijn gemeente, Kasterlee, had men dat probleem ook, om ervoor te zorgen dat de drukke verbinding tussen Turnhout en Geel niet meer door het centrum van onze gemeente zou komen. Ook daar was de enige oplossing een tunnel onder het natuurgebied van de Hoge Mouw. Die kwam er, met medefinanciering door Europa, maar wel na zo’n 25 jaar!
Ik moest aan dat alles denken i.v.m. de heisa die er is omtrent de zgn ‘boskaart’, waarbij 12.500 hectare zgn zonevreemd bos niet meer verkaveld zou mogen worden, terwijl die gronden tot nu toe een bestemming hadden als bouwgrond of bestemd waren voor de industrie. Ook daar is men al 20 jaar mee bezig en de boskaart, die grotendeels gemaakt schijnt te zijn geweest met luchtfoto’s, blijk nogal wat fouten te bevatten. Om aan het gekrakeel een eind te maken heeft Geert Burger de hele zaak afgezegd, wat in feite een goede beslissing is, maar waarmee niets is opgelost. Ook dat kan nog járen duren.
Nog zo’n verhaal wordt ongetwijfeld de beslissing van Vlaams minister voor o.m. Energie Bart Tommelein om tegen 2035 geen voertuigen meer toe te laten die nog met een diesel- of benzinemotor zouden uitgerust zijn. Daar zal veel volk naar komen kijken, tenzij er ondertussen enkele spectaculaire uitvindingen zouden gedaan worden om de batterijen sterker én kleiner te maken, de actieradius minstens 4 keer te vergroten en ook de elektriciteitsproductie minstens te verviervoudigen. Dat alles terwijl men de kernreactoren ondertussen zal hebben stilgelegd.
---
In de marge van bovenstaande, nog dit: vorige week crashte er in het Limburgse Stokkem een elektrisch aangedreven wagen die in brand vloog, waarbij de chauffeur het leven verloor. De brandweer, die ter plaatse kwam, moest uiterst omzichtig te werk gaan, daar zo’n wagens een stroomsterkte kunnen hebben die 50 maal sterker is dan die van een wagen met klassieke brandstof. Een soort hoogspanning, zeg maar, waarbij een brandweerman (of iemand anders die ter hulp snelt) zou kunnen geëlektrocuteerd worden als hij niet oplet. Allemaal nieuwe problemen waarover men nog veel te weinig weet.
Kris Peeters houdt het niet alleen bij een schoonheidsbehandeling van de wet Major, hij wil er ook een tweede taksshift doorduwen. Met de eerste taksshift heeft de regering Michel de loonlasten voor alle bedrijven doen dalen, met de tweede denkt Peeters specifiek aan de bouw en de e-commerce. Van die laatste erkent hij nu zelf dat ze achter lopen t.o.v. de buurlanden en dat de lonen in die sector in Nederland 17% lager liggen. Iets dat iedereen al wist en waar al enkele keren vanuit de sector tegen geprotesteerd werd. Een light versie, zoals die van de wet Major, is er al maar stelt niets voor omdat ook in deze materie een goedkeuring nodig is van Peeters’ vakbondvrienden.
Of die tweede taksshift er gaat komen is nog verre van zeker, omdat de minder inkomsten voor de staat op e.o.a. manier zullen moeten gerecupereerd worden. Peeters en Co schijnen nog altijd niet te beseffen dat het bij ons in de eerste plaats de staat is die zou moeten besparen i.pl.v. de hele tijd te zwarte pieten tussen arbeid en kapitaal. De kans is groot dat Peeters daarbij rekent op ‘zijn’ meerwaardebelasting die hij stelt als tegengewicht op de broodnodige verlaging van de vennootschapsbelasting. Laat dat nu juist een taks zijn waar de andere Vlaamse meerderheidspartijen van gruwelen, niet in het minst omdat het voorstel komt van de uitvinder van de speculatietaks, een zgn ‘symboolbelasting’, die men ondertussen heeft afgevoerd omdat de staat er geld aan verloor!
---
Nog zo’n symboolbelasting was de fairnesstaks die in 2013 werd ingevoerd onder de regering Di Rupo. Het Europees Hof heeft van die taks brandhout gemaakt, omdat die neerkomt op een dubbele belasting. Bedrijven worden daardoor nl belast op de winst van het filiaal en dan bij de moedermaatschappij. Die fairnesstaks brengt zo’n 75 miljoen euro per jaar op, dat dreigt teruggestort te moeten worden aan de bedrijven die het al betaald hebben.
En dan maar jammeren als bedrijven het hier voor bekeken houden…
Wie deze rubriek regelmatig volgt, zal al wel weten dat ik niet erg hoog oploop met Kris Peeters, oud voorzitter van Unizo en ex-ministerpresident van de Vlaamse regering. De man is in de huidige centrumrechtse regering Michel zowat de linksbuiten geworden. Na zijn verleden bij Unizo leek dat een contradictio in terminis, maar later bleek dat zijn vader vroeger een bestuursfunctie had bij de Christelijke Mutualiteiten, zodat men daaruit kan besluiten dat Kris eerder bij Unizo niet op zijn plaats zat.
E.e.a. neemt niet weg dat Peeters een bezig bij blijft, ook al is het niet altijd in de positieve zin. Zo kreeg hij zopas te horen dat de EU-commissaris voor Transport, ene Violeta Bulc uit Slovenië, nu toch akkoord zou gaan met de light versie van de wet Major i.v.m. de havenarbeid. Peeters kan zich daarvoor op de borst kloppen, vooral omdat er geen stakingen bij te pas zijn gekomen, maar in feite verandert er weinig. Zo waren vakbonden, een overgrote meerderheid van dokwerkers en een deel van de havenwerkgevers het er sinds juli 2016 al over eens dat men voortaan geleidelijk ook arbeiders van buiten de pool (het zgn ‘kot’) kon aanwerven. Die moesten dan wel erkend worden door de vakbonden. Een echt tsjevenverhaal, zeg maar, dat het probleem bij de logistieke havendiensten (zoals de Katoennatie van Fernand Huts) niet oplost. Die worden nog altijd gediscrimineerd bij het concurreren met logistieke bedrijven buiten het havengebied, omdat ze hun personeel moeten betalen als havenarbeiders. Een gevolg daarvan is, dat grote logistieke bedrijven, van het gehalte van bv Nike, weigeren zich in de Vlaamse havenzones te vestigen.
Is daarmee het probleem van de baan? Misschien (tijdelijk?) voor Peeters, zeker niet voor mevrouw Bulc, die nu zware kritiek krijgt vanwege Spanje, dat voor hetzelfde havenprobleem wél serieus gestraft werd en nu eist dat die discriminatie ongedaan wordt gemaakt. De dame ligt ook nog onder vuur o.w.v. de Duitse wegentol, die door de buurlanden eveneens discriminerend wordt genoemd. Terecht, want Duitse onderdanen kunnen straks die taks aftrekken van de belastingen daar waar buitenlanders dat in eigen land niet kunnen. En dan maar verwonderd zijn dat menig Europeaan genoeg heeft van dit Europa.
Het is me wat daar in de States met die haast openlijke oorlog tussen de grote Amerikaanse media en de Trump administratie. Voor mij mogen ze rustig nog wat verder doen, alleen zou ik graag hebben dat onze Vlaamse media ophouden met over bijna niets anders meer te informeren, terwijl wij er hier feitelijk niets mee te maken hebben. We zullen wel zien hoe het afloopt.
De grootmacht Amerika is zich wel serieus belachelijk aan het maken. Straks reist Trump naar de jaarlijkse vergadering van de NAVO in Brussel en o.m. ook nog naar Israel. God weet wat we daar nog gaan meemaken, als men weet dat er – zeker in Brussel – al betogingen aangekondigd waren tegen Trump nog vóór het hele mediacircus begon.
Stel, dat Trump inderdaad dingen heeft gezegd en gedaan die niet kunnen volgens de Amerikaanse Grondwet en hij straks zou worden afgezet. Dan gaat, net zoals bij het Watergate schandaal, de vice-president hem vervangen, blijven de republikeinen de grootste partij met meerderheden in Kamer en Senaat en 2/3 van de gouverneurs. So, what? Ondertussen heeft het imago van het land dan wel een grote deuk opgelopen en is het zeer de vraag of het met Rusland nog ooit goed gaat komen. Het eerste slachtoffer daarvan zou wel eens Europa kunnen zijn. En de wereld zal er niet beter van worden.
Ik heb negen jaar in Italië doorgebracht, twee van mijn kinderen zijn daar geboren en later bij DAF ben ik feitelijk ook een hele tijd met dat land bezig geweest. Het was dan ook met meer dan gewone belangstelling dat ik opmerkte hoe de Transalpijnen al die massa’s bootvluchtelingen bleven opvangen, zonder veel protest, buiten die van het zootje van de Vijf Sterren partij. Het was natuurlijk wél zo, dat Italië dat niet voor niets moest doen. De E.U. steunde met grote budgetten (± 100 miljoen euro per jaar) en de vluchtelingen brachten extra werk mee voor de armste regio, de ‘mezzogiorno’, het Zuiden (dezelfde benaming als in Frankrijk de ‘midi’).
Nu blijkt er ook een derde reden te zijn, waarom ten minste een deel van de Italianen die vluchtelingenstroom zonder veel morren aanvaardde: de maffia had ontdekt dat migranten meer konden opbrengen dan drugs. Die laatste moesten immers altijd nog verwerkt en verstuurd worden, wat ook geld kost en de miljoenen van Europa voor de migranten kon men ter plaatse ‘verwerken’. Dat verwerken bleek erin te bestaan ze maar de helft van het eten te geven dat voor hen bestemd was, hen aan het werk te zetten voor een appel en een ei en – nóg erger – vrouwen ervan in de prostitutie te storten.
E.e.a. is uitgekomen, nadat de politie in het uiterste zuiden van de regio Calabrië liefst 68 maffiosi en hun medewerkers, waaronder een priester en het lokale hoofd van een liefdadigheidsinstelling, hebben aangehouden. De ‘Ndrangheta’, zoals de Calabrese maffia heet (de andere twee groten zijn ‘Cosa Nostra’ op Sicilië en ‘Camorra’ in Napels), stak zowat een derde van de Europese subsidies op zak, plus daarbij nog van wat de Italiaanse staat er zelf nog aan uitgaf. Sinds 2014 zijn er via Italië – voornamelijk Lampedusa, Sicilië en Calabrië - zo’n half miljoen migranten Europa binnengekomen. Kassa, kassa!
* Betekent: ‘Laten we de handen kussen’. Een begroeting die de Siciliaanse maffiosi onder elkaar gebruiken.
---
In de marge van bovenstaande loont het de moeite er even op te wijzen dat het eiland Sardinië – in tegenstelling tot wat wel eens verteld wordt - nooit een eigen maffia heeft gekend, wel banditisme dat zich in de eerste plaats bezig hield met het stelen van vee (vooral schapen). Tot ze daar tot de ontdekking kwamen dat het gemakkelijker en lonender was de herder te kidnappen, wat later leidde tot kidnappings van industriëlen en rijkere toeristen. Daar was het echter ieder voor zich en geen clanvorming in het sociale weefsel van de maatschappij zoals bij de maffia in Zuid-Italië en heeft men die problemen grotendeels onder controle gekregen.
Na Italië spreekt men er nu ook van om in Oostenrijk dit jaar nog verkiezingen te houden. Bij ons zal het zo’n vaart niet lopen, maar men heeft steeds meer de indruk dat we volop de verkiezingsmodus zitten. In de weekeindeditie van De Tijd verscheen een vraaggesprek met Bart De Wever over liefst twee bladzijden met in feite één grote vraag: hoe het nu verder moet bij de volgende verkiezingen. En met één duidelijk antwoord: Bart blijft tot zolang voorzitter van de N-VA. De doodgeverfde opvolger, Theo Francken, is er niet klaar voor en heeft inderdaad nog steeds genoeg te doen in de pispaaljob van staatssecretaris voor Asiel en Migratie. Over zijn prestaties zijn de meningen verdeeld, maar men moet er toch rekening mee houden dat al wat hij zegt en doet, gecontroleerd en (meestal) bekritiseerd wordt, terwijl hijzelf wel steeds moet werken binnen het kader van de Belgische en Europese wetgeving. Er zijn leukere jobs in de politiek.
Hét probleem voor de N-VA blijft haar communautair programma. Dat kan geen tweede regeerperiode in de ijskast blijven, zeker niet mocht de PTB, de Waalse versie van onze PvdA, in Wallonië blijven groeien. Daardoor schuift het Waals gewest steeds verder naar links en worden akkoorden tussen de twee gemeenschappen moeilijker dan ooit. Als de politieke problemen daar verder op de spits gedreven worden, zit het er misschien in dat ze zelf straks om e.o.a. vorm van confederalisme vragen. Zoals De Wever stelde in het interview, biedt het confederalisme dan misschien ook een uitweg voor de Franstaligen. Ze moeten dan wel hun ‘zotternijen’ voor eigen rekening houden i.pl.v. de factuur via België door te schuiven naar Vlaanderen, zoals ze in het huidige systeem gewend zijn met hun zgn cliëntelisme..
Buiten de PTB is er ook nog de afwikkeling van de dossiers van Kazachgate en Publifin, waarbij al wat lijken uit de Waalse kast zijn gevallen, maar waarover bij onze zuiderburen het laatste woord nog niet gevallen is. Terwijl men er in Gent niets meer over hoort, loopt in Wallonië nog altijd het parlementaire onderzoek ernaar en worden er daar nog steeds hoorzittingen gehouden.
Tenslotte is er in Vlaanderen het probleem met het CD&V, dat zo stilaan uit zijn tsjevenmodus moet stappen, wil de partij nog langer iets betekenen. Met verkiezingen in 2018 en 2019 is het helemaal niet zeker wat de toekomst ons brengen kan.
---
En dan nog dit: In mijn blog van 10 dezer (‘Het doorberekeningssysteem’) schreef ik o.m. dat men daarover geen vergelijkingen moest maken met Nederland, omdat ze daar voor de allereerste keer geconfronteerd worden met een regeringsvorming met 4 partijen. Welnu, gisteren raakte bekend dat die onderhandelingen mislukt zijn. Ze zijn afgesprongen op het thema Migratie, uitgerekend een van de dada’s van Geert Wilders, die men erbuiten wou houden…
Na de verkiezingen te hebben verloren in de Duitse deelstaten Saarland en Sleeswijk-Holstein, kregen de Duitse sociaaldemocraten nog maar eens het deksel op de neus, nu in Noordrijn-Westfalen. Net als in Sleeswijk-Holstein regeerde roodgroen daar al enkele decennia en is de CDU van Merkel er nu de grootste partij geworden. Niet alleen is Noordrijn-Westfalen de bevolkingsrijkste deelstaat van het land, maar ook uitgerekend de regio van de nieuwe SPD kopman, Martin Schulz ex-voorzitter van het Europees parlement. Daar komt nog bij dat dit de laatste plaatselijke verkiezing was vóór de nationale stembusgang in september.
E.e.a. betekent dat Merkels CDU ondanks alle eerdere berichten veel kans maakt ook die nationale verkiezingen te zullen winnen en te zullen uitmaken met wie ze verder zal regeren. Het negatief effect van ‘Wir schaffen das’ lijkt in Duitsland niet meer te werken. Het land heeft geen staatsschuld en een begroting met overschot en dat schijnt de doorsnee Duitser belangrijker te vinden dan de sociale retoriek, die trouwens ook niet heeft gepakt in Nederland noch in Frankrijk.
Vanavond ontmoet ‘das Mädchen’ in Berlijn de nieuwe Franse president Macron voor een eerste gesprek op diens allereerste werkdag. Als politiek signaal kan dat tellen. Alhoewel niet verwacht wordt dat daar veel potten zullen gebroken worden – er moet nog worden afgewacht wat het bij de Franse parlementsverkiezingen zal worden - zal het voor Mutti toch een extra opsteker zijn en voor Macron een bevestiging dat hij het meent met Europa.
Nadat er recentelijk eindelijk een akkoord was op federaal vlak i.v.m. de ingangsexamens voor (tand)artsen, waarbij ook de francofonen in dit land na 20 jaar de wet zouden gaan naleven, heeft Vlaams minister Crevits voor Vlaanderen een hervorming ingevoerd die hopelijk gaat werken. Zo worden de ingangsexamen voor artsen en tandartsen opgesplitst tussen de twee richtingen en op verschillende data ingericht, zodat kandidaten die nog niet hebben uitgemaakt wat ze gaan doen, aan beide examens kunnen meedoen. Er komt ook geen tweede zit meer, maar een rangschikking van de deelnemers naargelang hun score. De eersten gaan door, ongeacht het behaalde aantal punten. Voor de twee richtingen samen maakt dat, dat er in Vlaanderen 158 kandidaten per jaar meer zullen doorstromen. De nieuwe regeling komt er echter pas vanaf het schooljaar 2018/19, zodat we acht jaar (en niet zeven, zoals ik eerder schreef) zullen moeten wachten vóór de eerste nieuwe lichting zal afgestudeerd zijn en aan de bak zal komen.
---
In het Brusselse Sint-Lambrechts-Woluwe heeft men in de lagere scholen de vieringen van moeder- en vaderdag afgeschaft. Een zoveelste toegeving aan de zgz alternatieve maatschappij. Sint-Lambrechts-Woluwe is niet toevallig de gemeente waar Vlaminghater Maingain burgemeester is, maar ook die waar de broertjes Borlée in het lager onderwijs school liepen en ook lessen Nederlands kregen, een taal in dewelke ze nog steeds weigeren ook maar één woord te spreken. Dat laatste geldt trouwens voor de meeste bekende Waalse sporters, denk maar aan Darcis, Goffin en Nafi Thiam (en vroeger Henin). Ze kennen wél Engels, maar een woord in de taal van de meerderheid van dit land kan er niet af. Alleen Philippe Gilbert spreekt behoorlijk Nederlands, maar die is dan ook met een Nederlandse getrouwd…
---
Ten slotte blijkt dat onze scheepvaartpolitie over heel onze kust te beschikken over één (1!) boot, die ze dan nog geleend hebben gekregen van de Vlaamse overheid. Doet een beetje denken aan dat mopje over de Tweede Wereldoorlog. De reden waarom onze luchtmacht toen niet was opgestegen, was omdat de piloot ziek was (doordenkertje!)…
De vaudeville i.v.m. de Brusselse geluidsnormen blijft aanhouden. Na het Chinese Yangtze River Express, heeft nu ook de Slovaakse luchtvrachtmaatschappij Air Cargo Global besloten Zaventem niet meer aan te doen. Een derde bedrijf, Magma Aviation, overweegt hetzelfde te doen. Nu mag het Brussels gewest nog zeggen dat de boetes pas over anderhalf jaar of later zullen moeten betaald worden, ondertussen krijgen de carriers al wel de rekening toegestuurd en worden die in hun boekhouding vermeld. Vooral Brussels minister voor mobiliteit, Céline Fremault, houdt het been stijf. Fremault is een partijgenote van Madame Non, maar ook van Wathelet Jr die ondertussen van het politieke toneel verdwenen is, nadat hij – volgens zijn CdH collega’s – als federaal staatsecretaris de Brusselse belangen ter zake niet genoeg verdedigd had.
De Vlaamse gewestregering reclameert wel, maar kan er feitelijk weinig of niets aan doen. In elk geval niet meteen. Zelfs mocht ze er in slagen een derde belangenconflict in te roepen, zal dat maar uitstel van executie zijn. Ondertussen dreigen er op Zaventem al een paar honderd jobs op de helling te staan (de twee vertrekkers waren goed voor 12% van het vrachtvervoer) en dat kunnen er straks een paar duizend worden. Wat men wél kan doen is in de eerste plaats het personeel uit het Brussels gewest afdanken. Het is de schuld van hun eigen gewest dat zij overbodig zullen worden. Een tweede actie kan pas ondernomen worden als Brussel straks weer extra geld nodig heeft. Vlaanderen moet dan kortweg ‘neen’ zeggen. En geloof me, dat moment komt er, want Brussel zal nooit geld genoeg hebben voor het oplossen van haar enorme samenlevingsproblemen, haar torenhoge werkloosheid, haar verkeerscongestie en haar slecht werkende gemeentelijke diensten en ziekenhuizen.
Ondertussen zou Ryanair een oplossing gevonden hebben om de boetes voor de geluidshinder te vermijden. Ze laat van nu af al haar vliegtuigen starten vanaf het begin van de startbaan (tot nu toe begon men halfweg) en heeft haar piloten opdracht gegeven meteen volle gas te geven, waardoor hun vliegtuigen steiler gaan opstijgen en sneller boven de hoogte zitten waar de geluidsmeters actief zijn. Mochten alle maatschappijen dit voorbeeld volgen, dan zal men het aantal vluchten echter moeten beperken, omdat er meer tijd verloren gaat bij het taxiën, terwijl het niet meteen duidelijk is wat voor effect dat extra acceleren op langere termijn zal hebben op de vliegtuigmotoren.
Men zou ermee kunnen lachen, ware het niet dat Zaventem, na de haven van Antwerpen, Vlaanderens belangrijkste jobcreator is...