In de weekeindeditie van De Tijd stond een vraaggesprek met Piet Vanthemsche, die – samen met Pierre Wunsch, de huidige gouverneur van de Nationale Bank – de Economic Risk Management Group (ERMG) voorzit, een van de vele organen die de Nationale Veiligheidsraad ondersteunt. Vanthemsche werd hier bekend door de dioxinecrisis van eind jaren 1990 die Paarsgroen aan het bewind hielp, wat nog niet betekent dat hij een paarsgroene is, zelfs niet Vlaams-onvriendelijk zoals die ‘Mao’ Van Ranst.
Volgens Vanthemsche moeten we in België nog niet te snel klagen. Dank zij het Belgisch corporatistisch consensusmodel (Oef!) is de ongelijkheid haast nergens ter wereld kleiner dan bij ons. Wie zou er vandaag ons gezondheidssysteem niet willen? Of een systeem zoals onze tijdelijke werkloosheid? We kunnen de man geen ongelijk geven, zeker niet omdat hij erbij voegt dat het betaalbaar moet blijven, want daar knelt het schoentje.
Heel dat Belgisch model – en daar zegt Vanthemsche niets over – wordt uitsluitend betaald door Vlaanderen. In Wallonië en Brussel vindt men de meeste werklozen, de meeste zieken, de meeste werkonwilligen en de meeste niet-productieven. Met die laatsten bedoel ik in de eerste plaats het overtollige aantal ambtenaren en politiekers. Ondanks het feit ze een minderheid zijn in dit land, krijgen ze evenveel ministers als de Vlaamse meerderheid en heeft men er minder stemmen nodig om verkozen te worden, waardoor ze in alle federale en nationale entiteiten oververtegenwoordigd zijn. Daarenboven hebben ze met de Franse Gemeenschap een overbodige regering en dito parlement, wat Vlaanderen niet heeft en dus worden we ook op dat vlak gediscrimineerd. En dat alles zonder dat we daarvoor ook enige erkenning krijgen, integendeel zelfs.
Op het MR van dandy Bouchez na, voor wie de ministerpostjes het belangrijkst zijn, wil geen enkele van de tien partijen die nu de regering Wilmès steunen, ermee doorgaan na september. Opnieuw verder gaan met een regering in lopende zaken zou hetzelfde betekenen, zodat er tenslotte niets anders zal opzitten dan nieuwe verkiezingen uitschrijven. Als dat niet zou gebeuren, zal men verplicht zijn in lopende zaken verder te klooien tot 2024, wanneer men nieuwe verkiezingen zal moéten houden, jaren zal verloren hebben en men opnieuw bij ‘af’ zal staan, armer dan ooit.
‘ In mei heeft iedere vogel een nestje of een ei’ Wie er alvast met een ei gaan zitten zijn de rare vogels van het zootje ongeregeld dat denkt hier een federale regering te vormen. Mei wordt een scharniermaand, waarin het normale leven (of wat daarvoor nog zal moeten doorgaan) stilaan terug in zijn plooi zou moeten vallen. Het heeft geen zin te vergelijken met wat in andere landen al is gebeurd, want het is bijna overal wel iets anders. Maar de kans dat het in België weer business as usual wordt, is zo goed als onbestaande. Terwijl peilingen in diverse Europese landen wijzen op een terugkeer van een deel van het kiezerscorps naar de traditionele partijen, gebeurt bij ons het tegenovergestelde. Logisch feitelijk, als men weet dat het die partijen zijn die er hier een potje van gemaakt hebben.
Voor de politiek zal het er op aankomen de schade op te meten van het hele corona gebeuren. Daarvoor is een volwaardige regering nodig en vermits dat niet zal lukken door nog maar eens het oude procedé op te starten via Flup de Laatste, moet er eens out of the box gedacht worden. Dat zal alleen kunnen als er gesprekken komen tussen de diverse regio’s. Dit België, zoals het nu bestaat, werkt niet meer. Er moet dus wel iets anders komen: een ander België of geen België meer.
---
En dan nog dit over de uitspraken van Donald Trump, waar de poco persmeute telkens over valt:
‘Het verschil tussen de pers en de Trump-kiezers is, dat de pers hem niet ernstig, maar wel letterlijk neemt, terwijl de kiezers hem niet letterlijk maar wel ernstig nemen’
(Freddy Gray / gevolmachtigd uitgever van het Britse weekblad The Spectator)
Men zou het haast vergeten in deze coronatijden, maar vandaag is het een feestdag: 1mei, het Feest van de Arbeid. Op de vooravond ervan zijn er de traditionele toespraken van de vakbondsafgevaardigden, waar ik normaal weinig aandacht aan besteed, omdat ze zo voorspelbaar zijn. Dat was dit jaar anders o.w.v. de lockdown, waardoor heel wat vergaderingen en optochten niet plaats konden vinden. En er was meer.
Trouwe lezers van deze rubriek weten dat ik geen boontje heb voor vakbonden en linkse organisaties, maar ik wil toch even melden dat het de algemene secretaris van de socialistische Voorzorg Antwerpen, Paul Callewaert, was die, als enige, terugkwam op de schande van het laattijdig ingrijpen in de zorgcentra. Toen er vanwege de overheid de beslissing viel dat er geen bezoekers meer binnen mochten, vergat men de bewoners en de verzorgers binnenin de centra. Deze laatste hebben 4 weken moeten wachten vóór ze mondmaskers, speciale handschoenen en schorten kregen, laat staan dat ze getest werden. Had men dat ook meteen gedaan – het was de logica zelf – dan hadden de woonzorgcentra misschien wel de helft minder fatale corona-slachtoffers gehad. Buiten Callewaert heb ik er niemand een woord aan vuil horen maken, zelfs niet in ‘De Afspraak’ op Canvas van dinsdag, toen er over de woonzorgcentra gedebatteerd werd door Bart Tommelein, kandidaat voorzitter van Open VLD, liberaal columnist Noël Slangen en Margot Cloet, gedelegeerd bestuurster van de Zorgnet Icuro en vroeger kabinetschef van Vlaams minister Van Deurzen. Die vier weken vergetelheid beslisten wel over leven en dood van heel wat rusthuisbewoners.
---
En dan nog dit: het West-Vlaamse woord voor ‘mondmasker’ is ‘mulleslunse’. Gevonden onder een spotprent in ’t Pallieterke bij de wekelijkse rubriek over Gent, waar veel West-Vlamingen naar de universiteit komen, Voor rasechte Gentenaars is West-Vlaams eerder een vreemde taal!
Hoe het verder moet in onze politiek is verre van duidelijk, maar zeker is wel dat de volmachten, die de ersatzregering Wilmès gekregen heeft, het misschien wel zullen uithouden tot juni, maar zeker niet voorbij september. Hetgeen het land dan te wachten staat zal niet mis zijn en deel moeten uitmaken van een stevige, volwaardige regering.
De PS heeft bij monde van Magnette al verklaard de volmachten na september niet te zullen verlengen en zijn Vlaamse collega Rousseau (voor zover die meetelt) heeft hetzelfde bevestigd vóór de Tv-camera’s. De Wever heeft ongeveer hetzelfde gezegd voor zijn partij en de rest zal wel volgen, tenzij misschien de groenen en zeker niet de MR van voorzitter Georges-Louis Bouchez. Deze glamour boy ziet alleen maar het gevaar dat zijn partij de overvloed aan ministeriële postjes gaat verliezen en daar gaat het hem om. Zelf beweert hij een overtuigd unitarist te zijn, maar is hij niet in staat de taal van de meerderheid van zijn land te verstaan, laat staan te spreken. Dat is vroeger nog gebeurd, maar wat het bij Bouchez nog erger maakt, is dat hij het lef heeft kritiek te uiten op het Frans van een Vlaams federaal minister, terwijl hijzelf het Nederlands helemaal niét meester is. Iemand die in de eerste plaats Belg wil zijn, zou fier moeten zijn de twee hoofdtalen van zijn land te spreken. De man is zot van glorie, enkel en alleen omdat zijn partij – dank zij de Belgische wetten – een proportioneel te groot aantal blauwe excellenties heeft gekregen. Excellenties, waarvan de meeste gewoon niet bekwaam genoeg zijn én de tijd niet krijgen om in deze benarde tijden ervaring op te doen, laat staan het land er weer bovenop te krijgen.
Ondertussen blijft de huidige reserveploeg van Sophie problemen hebben met de mondmaskers - liefst vijf ministers zijn hiermee bezig! - en met de heropening van scholen en handelszaken en heeft ze tot nu toe zo goed als geen beslissing kunnen treffen die niet meteen werd aangevochten door de mensen die het moeten waarmaken. En zo’n regering zou volgens Bouchez de post-corona problemen hier willen oplossen!
---
Die Bouchez is recentelijk ook voorzitter geworden van de Waalse eerste klasse amateurs voetbalclub Francs Borains (letterlijk: ‘de Vranken uit de Borinage’) uit Boussu-Bois. Hij zou zich beter daar een beetje meer mee bezig houden dan met de Belgische politiek, waarin hij blijkbaar enkele decennia achter loopt..
---
En dan nog dit.
Op mijn blog van 28 dezer kwam er als reactie een foto van een rondborstige dame met décolleté die zou luisteren naar de naam Nina. Leuk om zien maar voor ondergetekende niet meer dan dat. Ik ben nl nog van vóٕór de oorlog (de tweede, wel te verstaan).
Enkele lezers hebben me erop gewezen dat bij de akkoorden van Bretton Woods na WO II (zie mijn blog van gisteren, ‘De nieuwe wereldorde’) de goudstandaard niet werd afgeschaft, maar gekoppeld aan de dollar en dat het president Nixon was die in 1971 aan die koppeling een einde maakte. Ze hebben gelijk. Ik had dat bericht wel uit de Economie katern van de weekeind-editie van De Standaard, geschreven door Ruben Mooijman, samen met Jan Reyns in mijn ogen een van de betere journalisten van de ex- AVV/VVK krant. Ik dacht daarbij aan mijn collegetijd, toen ik al eens onderaan mijn werk schreef: ‘Errare humanum est’ (missen is menselijk), tot een professor erbij schreef: ‘Maar opletten is plicht!
Van Nixon gesproken, voor mij was hij de beste naoorlogse Amerikaanse president op gebied van buitenlands beleid. Met de hulp van zijn minister van Buitenlandse Zaken, Henry Kissinger, beëindigde hij de oorlog in Vietnam en maakte hij de eerste opening naar het communistische China. Dat was voor het land en de wereld veel belangrijker dan de sensatie over Watergate die alleen maar goed was voor de anti-republikeinse media (dezelfde die nu tempeesten tegen Trump) en voor Hollywood.
---
En dan nog dit:
Groot nieuws, althans volgens onze poco media: Hillary Clinton gaat Jo Biden steunen in zijn campagne voor het presidentschapn van de States. Daar zal the Donals zeker van wakker liggen!
Na WO II werd de economische wereldorde compleet veranderd. Dat gebeurde door de Bretton Woods akkoorden, waarbij de goudstandaard werd afgeschaft en het IMF en de Wereldbank werden opgericht. E.e.a. leidde ook tot de eenmaking van Europa.
De kans bestaat dat we, na corona, weer iets dergelijks gaan meemaken. Momenteel zijn de Maastrichtnormen al opgeschort, de 3 procentgrens voor begrotingstekorten geldt voorlopig niet meer en niemand heeft het nog over het terugbrengen van de staatsschuld naar 60% van het bbp. Niemand maakt zich trouwens nog zorgen over die staatsschuld. Geld tekort? Men drukt er bij! Zelfs Duitsland heeft de regel van ‘die schwarze Null’, waarbij de Duitse begroting in evenwicht moest blijven, opgegeven.
Landen zullen voorlopig even kunnen doen wat ze willen, maar dat zal niet blijven duren. Binnen de Eurozone is er wel een artikel 122 dat spreekt over financiële bijstand aan lidstaten die onbeheersbare problemen krijgen, maar tegelijk is er dat artikel 125 dat een blijvende algemene Europese schuld verbiedt. Dat laatste is reeds tot uiting gekomen in het verzet dat Duitsland, Nederland en Denemarken hadden aangetekend tegen het voorgestelde maken van bodemloze putten door o.m. Italië en Spanje.
Toch zal er e.o.a. Europees herstelfonds nodig zijn om straks het puin te ruimen waarmee corona ons zal hebben opgezadeld en zullen er een soort Eurobonds komen, obligaties waarmee de Europese gemeenschappelijke schuld zal moeten worden gedekt. Het is geleden van na WO II dat zoiets nog is voorgevallen. Vraag is daarenboven wat er buiten Europa zal gebeuren. Sinds Bretton Woods is de Sovjet Unie ingestort, is China een economische wereldmacht geworden, dreigen de States zich steeds meer op het eigen continent terug te trekken en wordt een verdere globalisering in vraag gesteld.
‘Ja, misschien wordt het morgen beter, maar het wordt nooit meer goed’ , zoals Urbanus het ooit gezongen heeft.
De nieuwste Belgische federale regering is niet de enige die in gebreke blijft in deze corona tijden. De nieuwe Europese commissie doet het al niet veel beter. Niet alleen lijkt de E.U. steeds meer op België – denk maar aan de poging om transfers te creëren - ook de leiding stelt niet veel voor. Dat geldt zowel voor de voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, die weinig autoriteit uitstraalt, als voor onze ex-nationale Charel. De tijd dat die in New-York ging vertellen dat hij aan de goede kant van de geschiedenis stond, ligt al een eindje achter ons. Als voorzitter van de Raad van Europa heeft hij helemaal nog geen potten gebroken, iets wat van hem wel verwacht wordt in deze ook voor Europa barre tijden. De tijd dat men vooruitgang maakte door niets te doen, zoals onze ‘Natte Dweil’ destijds, lijkt voorbij (‘Wie niets doet, maakt geen fouten. Wie geen fouten maakt, wordt bevorderd’). Van Michel wordt verwacht dat hij compromissen sluit, maar daar is tot nu toe weinig van in huis gekomen. Het akkoord dat hij eind december van vorig jaar, op zijn eerste top, sloot om de E.U. tegen 2050 klimaatneutraal te maken, blijft voorlopig dode letter want er zal daarvoor geen geld meer zijn. Zijn tweede top, begin februari over de meerjarenbegroting van de E.U., leverde helemaal geen resultaat op. Die top werd trouwens geleid door Merkel en Macron, niet door Michel. De volgende Europese top, via videoconferentie over corona op 26 maart ging helemaal de mist in en bij deze op 9 april kwam onze Eurosjarel er zelfs niet aan te pas, want het was een onderonsje tussen Macron, Merkel en een Mark Rutte, die zich steeds meer op het Europese voorplan manifesteert en klaarblijkelijk de ruimte die de U.K. heeft achter gelaten, hoopt te kunnen invullen.
---
En dan nog dit:
In het kader van de heropening van winkelzaken, was er vorig weekeinde nogal wat te doen over Moederdag. Jan Jambon wou die dag zelfs een week later laten vieren, waarbij een nuchtere winkelier vroeg of we straks misschien riskeren Kerstmis op Nieuwjaarsdag te moeten vieren. Ik herinnerde me daarover nog een mopje:
De commentaren op de tweede reeks besluiten van de Nationale Veiligheidsraad laat ik voorlopig maar over aan de media, want daar zal het dit weekeinde weer wel over gaan. Het leek alsof er uit de fouten van een week eerder niet veel was geleerd. Verwarring troef. Ondertussen wordt er hier en daar toch al verder gekeken, zeker nu duidelijk wordt dat de regering Wilmès op deze manier niet kan blijven bestaan. Zij zelf hoopt straks over een volwaardige regering te kunnen beschikken, maar de kans dat zij zo’n echte regering zal leiden blijft klein. Haar clubje heeft volmachten tot september, maar in juni zal er al een eerste evaluatie zijn en niets laat vermoeden dat men met de huidige groep zal verder boeren. De enige die dat niet wil snappen is MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez die in een interview met Het Nieuwsblad zegt de zaken te willen laten zoals ze zijn. Als volbloed liberaal denkt hij natuurlijk aan de postjes die de huidige situatie zijn partij hebben opgebracht: de helft van de federale ministerposten, plus dat twee van de zwaargewichten van zijn partij naar Europa zijn weggepromoveerd. Zijn partij speelt echter boven haar gewicht en zal dat maar zolang kunnen uithouden als de grotere oppositiepartijen haar blijven steunen. Dit laatste schijnt niet meer het geval te zijn. Alhoewel iedereen wil wachten tot september, wil men bij de evaluatie in juni toch weten wat de vooruitzichten zullen zijn. Als dandy Bouchez dat niet wil snappen, zal hij dat moeten voelen en als er geen akkoorden bereikt worden zal er niets anders opzitten dan nieuwe verkiezingen in het vooruitzicht te stellen.
Wij maken op dit ogenblik de ergste crisis van ons regime mee en moeten de confrontatie ermee aangaan met de zwakste regering die we ooit gehad hebben. Sophie Wilmès zal de problemen van dit land niet oplossen en zij weet dat, maar haar partijvoorzitter blijkt dat niet te beseffen. Het lijkt wel een soort bezigheidstherapie waarmee men bezig is.
Met heel die corona heisa zou men het haast nog vergeten, maar ondertussen is de ramadan begonnen en is het uitkijken hoe de moslims die dit jaar hier gaan ‘vieren’. Vooral dat overdag vasten, van zonsopgang tot ondergang, zou hen parten kunnen spelen, wat nu met die coronacrisis niet aan te raden is. Daarenboven is het uitkijken of ze de aanbevelingen van deze coronacrisis gaan volgen, want hier en daar blijken er fanatiekelingen te zijn die denken dat ze tegen corona beschermd worden als ze de koran volgen of hem nog maar bij zich hebben. Men zou ermee kunnen lachen, maar het Algerijns Ministerie van Volksgezondheid deelt ginder korans uit met die garantie. Dat gebeurt in de eerste plaats in de volkswijken van de grotere steden. De elite zal er wel de nodige zorg krijgen in de voor hen bestemde ziekenhuizen die voor het gewone volk niet betaalbaar zijn. Wat dat betreft werken de radicale islamitische staten net zoals de communistische dictaturen, waar de elite ook verwend werd in speciale hospitalen en het gewone volk zogezegd een kosteloze gezondheidssysteem had, dat echter niet veel voorstelde. Tenslotte is de islam geen echte godsdienst, maar eerder een politieke doctrine, wat het communisme ook is.
Verder is het de vraag of de ‘jongeren’ in het Anderlechtse Kuregem of in het Molenbeekse rijk van Flup Moustache zich aan de regels zullen houden. Poco politiekers zoals die Pascal Smet en broekie Dalle houden zich beter klaar om de boel nog eens goed te praten en de schuld bij de politie te leggen.
---
In het kader van de vele acties die op onze Tv-zenders en de sociale media georganiseerd worden om de oudjes in de woonzorgcentra een hart onder de riem te steken, is het eveneens opmerkelijk dat er daar zo goed als geen allochtonen bij zijn. Ik heb er in elk geval nog geen gezien. Worden die niet zo oud of zijn onze woonzorgcentra voor hen niet halal genoeg?
Reeds in mijn blog van 10 dezer had ik er reeds over dat Wouter Beke Vlaams minister is kunnen worden nadat hij zichzaelf a.h.w. benoemd had. Ik was niet de enige die daarobver viel. Koen Meulenaere, die onder de schutsnaam 'Kaaiman' politieke en economische kolderartikels schrijft in De Tijd, noemt hem sindsdien 'Zelfbediening W. Beke'. Half maart leverde Beke een bewijs van onbekwaamheid, toen hij de woonzorgcentra liet sluiten voor de bezoekers, maar vergat de mensen die er binnen zaten en het verzorgend personeel (mijn blog PQ-0 van 10 dezer), met de rampzalige gevolgen die we ondertussen kennen.
Kaaiman kwam daarop terug in zijn column van vorig weekeinde, met een statement dat ik niemand wil onthouden:
'We mogen blij zijn dat Zelfbediening W. Beke de portefeuille van Welzijn heeft opgenomen en er geen partijgenoot mee heeft opgezadeld. Geef toe: de snelheid, waarmee hij de wachtlijsten voor de rusthuizen heeft weggewerkt, is indrukwekkend'.
Hij had er nog kunnen aan toevoegen: 'en de pensioenen die niet meer uitgekeerd hoeven te worden', maar dat laatste komt van mij.
Om de coronacrisis het hoofd te bieden hebben wij in dit land nu een ontslagnemende minderheidsregering in lopende zaken die het drie tot zes maanden moet uithouden met volmachten die ze in het parlement ook van een deel van de oppositie gekregen heeft. Daar dit een mission impossible is, werden allerlei experts en adviseurs ter hulp geroepen, die ondertussen zo talrijk zijn, dat men het bos niet meer ziet door de bomen.
Om te beginnen zijn er in dit landje 8 (ja,acht!) ministers die met de Volksgezondheid te maken hebben. Bij een eerste vergadering kregen die dan nog versterking van federaal minister De Backer, iemand zich voorgenomen had uit de politiek te stappen, maar zich bedacht heeft nadat hij een federale ministerpost kreeg aangeboden en zich nu o.a. onledig houdt met het medisch materiaal bij de coronabestrijding. Een eerste bespreking (over de woonzorgcentra) moest eerst nog doorgesproken worden met Defensie, met de ziekenhuis- en zorgkoepels, de ‘Risk Management Group’ van de federale- en gewestelijke gezondheidsautoriteiten en de pas opgerichte Risk Assesstment Group, een expertengroep voorgezeten door het wetenschappelijk expertisecentrum Sciensano. Buiten al deze hierboven opgesomde organen is er nog de ‘Cel Evaluatie’ (Celeval), een van de 10 (ja, tien!) ondersteunende beleidscellen van de Nationale Veiligheidsraad, waarbij ook de regionale administraties Volksgezondheid en Hoge Gezondheidsraad.
We hebben daar een gezegde voor: ‘Teveel koks bederft het eten’. Dat het niet werkt, hebben we al kunnen zien bij de enkele beslissingen die er al genomen zijn, o.m. dat beperkte bezoek aan de woonzorgcentra (ondertussen al weer geschrapt) en de toelating om bepaalde handelszaken weer open te laten gaan (met veel betwistingen over wie dat wél en niet mocht). Vrijdag is er een volgende vergadering van die fameuze Nationale Veiligheidsraad, waarover ondertussen al een werkdocument voortijdig is uitgelekt in Le Soir. Niet toevallig aan Waalse kant. Dat gebeurde ook al tijdens de federale regeringsvorming (of wat daarvoor moest doorgaan), toen Magnette op die manier Conner Rousseau in zijn hemd zette...
In verscheidene landen begint men hier en daar de lockdown terug te draaien, in het ene al wat meer als het andere. Of dat de oplossing gaat zijn, blijft een vraagteken. In dit land zullen er vrijdag weer maatregelen worden afgezwakt of andere bij getroffen. Buiten de problemen die men overal heeft, zit dit land met een ersatzregering, geleid door een dame die als opvolger al een tweede keuze was toen ze aantrad als volksvertegenwoordiger en nooit daarvoor een hogere post had bezet, noch enige ervaring ter zake had en met een parlementaire minderheid van 38 op 150 zetels op de politieke winkel moest letten. Haar regering heeft wel van het parlement tijdelijke volmachten gekregen, maar die tijd zal snel voorbij zijn en wat dan?
Toen de zogenaamde ‘Zweedse coalitie’ aantrad, was daar maar één francofone partij bij, de MR. Daar de Belgische Grondwet voorziet dat de helft van de federale ministers – de premier niét meegerekend – van dezelfde taalgroep moeten zijn, moest de MR dus zeven federale ministers leveren. Daar was Sophie Wilmès zelfs niet bij. Zij was in de Kamer als eerste opvolger terecht gekomen toen Didier Reynders federaal minister werd en daardoor zijn plaats als volksvertegenwoordiger moest opgeven. Later volgde ze partijgenoot Hervé Jamar op, die aftrad als minister van Begroting. Toen onze nationale Charel naar Europa uitweek moest hij worden opgevolgd door een partijgenoot en bleek Sophie de enige te zijn die daarvoor in aanmerking bleek te komen. Dat gebeurde zo’n beetje hetzelfde als in de Vlaamse deelregering, toen Geert Bourgeois naar Europa trok en la Homans tijdelijk Vlaams minister-president werd. In tegenstelling tot Homans, die na de verkiezingen van mei 2019 plaats maakte voor Jan Jambon, bleef Wilmès zitten als premier van een regering in lopende zaken. Een regering die overvallen werd door de corona crisis en daardoor ten lange laatste toch maar werd ingezworen nadat ze die tijdelijke volmachten had gekregen, maar die in feite weinig voorstelt, zeker als men weet wat de huidige problemen zijn.
*’Sophie’s choice’ is ook de titel van een droevige film uit de jaren 1970.
---
Het bestuur van het Franstalig onderwijs in België heeft besloten dit jaar geen examens meer in te richten. Iedereen is daar geslaagd! Wij in Vlaanderen, die vinden dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit gaat, gaan dat wél doen. Ons onderwijs mag dan al wat minder zijn dan enkele jaren geleden, in de interregionale Europese rangschikking staan we nog altijd bij de eerste tien, het Franstalig Belgisch onderwijs ergens achteraan in de twintig Doet zo’n beetje denken aan de Franstalige wetteloosheid waarmee ze jarenlang de ingangsexamens voor (tand)arts heeft genegeerd. Als men denkt een superieure taal te spreken en geen andere (tenminste niet fatsoenlijk), is het blijkbaar niet meer nodig de kwaliteit (of het gebrek eraan) van het onderwijs te evalueren....
Het doet denken aan dat mopje over de aanleg van de Boudewijn autosnelweg van Antwerpen naar Luik in de jaren 1960. Toen men de taalgrens bereikte, stond er ’s anderendaags aan Waalse zijde een groot bord, met daarop de tekst ‘Ici on parle le français’. Eén dag later stond er ook aan de Vlaamse kant zo’n bord, met daarop: ‘Hier werkt men’.
Je houdt het niet voor mogelijk, maar midden in deze coronacrisis zijn er nog altijd doortrappers die zich blijven bezig houden met immigratie, alsof er verder niets nieuws is gebeurd. Zo stond er zowat een week geleden ergens een klein berichtje in onze media van een schip van een Duitse ngo die 150 ‘geredde’ vluchtelingen aan boord had en al twee weken vruchteloos trachtte die ergens in een Europese Middellandse Zeehaven kwijt te raken. Of dat ondertussen gelukt is, weet ik niet, maar in tijden van corona nog steeds inwijkelingen trachten binnen te brengen in een continent dat wanhopig vecht tegen een pandemie, lijkt me van het goede teveel, om me beleefd uit te drukken.
Als het aan mij lag zou ik die 150 aan wal laten komen, hen zorgvuldige controleren en behandelen volgens de bestaande wetten. Indien ze er geen recht op hebben, dienen ze meteen naar hun land van herkomst te worden terug gestuurd. Voor de bemanning idem, maar dan wel na een screening of ze geen strafblad heeft en – indien niet - ze daarna naar huis sturen op eigen kosten. De kapitein als hoofdverantwoordelijke aanhouden tot zijn organisatie een fikse borgsom heeft betaald voor zijn vrijlating. Onafgezien van de borgsom zou het schip verbeurd verklaard worden. Terwijl de eigen burgers in Europa het land niet in of uit mogen, moet men de zaken niet erger maken door er een pak mogelijke probleem- en besmettingsgevallen bij te doen.
Men zal nog heimwee krijgen naar Matteo Salvini...
------------
Op een persconferentie eind vorige week verklaarde Donald Trump dat er in de States minder corona besmettingen waren dan in vele landen van West-Europa. De man heeft gelijk, zoals ikzelf al meldde in mijn blog van 16 dezer (‘De corona verkiezing’), waarin ik stelde dat onze media altijd maar absolute cijfers gaven, terwijl men relatieve cijfers moet geven in verhouding tot het aantal inwoners. Dat laatste is wat de Trump administratie gedaan heeft en waaruit o.m. bleek dat er bv in Spanje viermaal meer besmettingen waren dan in de States als men ze vergeleek met het aantal inwoners. Op de tabel die the Donald erbij liet zien stond België zelfs op de eerste plaats met wat betreft de aantallen als percentage van de bevolking, al is dat cijfer ook weer niet correct omdat bij de overledenen in onze woonzorgcentra het niet zeker is dat ze gestorven zijn van het virus of van wat anders. In België maken we het graag ingewikkeld, met de gebruikelijke uitzonderingen en achterpoortjes, in de stijl van:‘If you can’t convince them, confuse them’ en dan krijgt men dergelijke resultaten.
Liefst 4.000 Marokkanen, die naar België wilden komen, mogen hun land niet uit als gevolg van het sluiten van de Marokkaanse grenzen door het uitbreken van het corona-virus. Eindelijk nog eens goed nieuws. ‘Hou ze ginder’, zou ik zeggen. Wat moeten die in België?
Wel, dat blijken allemaal Marokkanen te zijn die hier bij ons wonen en waarbij er zelfs zijn die hier werken. Het verbod heeft te maken met het feit dat deze 4.000 de dubbele nationaliteit hebben: de Belgische én de Marokkaanse en dat er in Marokko, in het kader van de corona-bestrijding, een wet is gestemd die alle Marokkanen – ook die met een dubbele nationaliteit - verbiedt voorlopig het land te verlaten. Zo zie je maar dat een dubbele nationaliteit ook zijn nadelen kan hebben. Feitelijk zou men die best afschaffen, om te beginnen zeker voor alle zgz Belgen, die ook de nationaliteit bezitten van een land dat niet behoort tot de E.U. Binnen de E.U. kan dat niet meteen, omdat zo’n problemen daar normaal eerst besproken moeten worden, waarna men tracht een gezamenlijk standpunt in te nemen. Voor landen buiten de E.U. kan men wel afzonderlijke akkoorden afsluiten. Dat gebeurt vrij zelden, ook niet met Marokko dat bv nog steeds weigert hier opgesloten Marokkaanse criminelen over te laten brengen naar gevangenissen in Marokko. Daarover was ooit zelfs een akkoord bereikt tussen België en Marokko door niemand minder dan Laurette Onkelinx, minister van Justitie in de paarsgroene regering van Verhofstadt begin dezer eeuw, maar daar is niet veel van terecht gekomen.
Voor de ‘petite histoire’: tante Laurette was toen nog getrouwd met een Marokkaan, die later door Marokko en door Interpol gezocht werd voor drugshandel, daarvoor was aangehouden in Turkije, maar door de tussenkomst van Onkelinx vrij naar België kon terugkeren en daar zelfs van zijn vrouwtje een job kreeg bij Justitie als aanspreekpunt van dat ministerie met de moslimgemeenschap in België...
De Waalse deelregering heeft bij het bedrijf Deltrian International uit Fleurus een bestelling geplaatst om 2,3 miljoen mondmaskers per maand te produceren. Het gaat om een investering van 1,4 miljoen euro. Tot daar alles normaal en iets dat zelfs toe te juichen valt. Het verhaal krijgt echter een andere dimensie als men weet dat het Waalse gewest dat bedrijf niet ondersteunt of een lening geeft, maar overneemt door iets meer dan 50% van de aandelen te kopen. Het gaat dus de weg op van de FN fabrieken en bv het circuit van Francorchamps dat ook eigendom is van het Waals gewest en waar jaarlijks miljoenen euro’s moeten worden bijgepast. Dit jaar misschien nog meer dan gewoonlijk, mocht de Grand Prix niet doorgaan.
Ik vermeldde het reeds in mijn blog van 13 dezer (‘De post-corona recessie’), dat het Waals gewest, met een meerderheid van PS en Ecolo, steeds meer de linkse toer opgaat. Als het aan Magnette (SP) en Nollet (Ecolo) ligt, krijgt Wallonië straks een geleide, marxistische planeconomie met totale staatssturing. D.w.z. nationaliseringen, nationale productie, steeds meer non-profit, zgz CO2-taksen op bepaalde ingevoerde producten. Verder weg met het vrije marktdenken en een stop van de globalisering
Dat dit alles, mochten PS en Ecolo hun zin krijgen, zal leiden tot nog grotere staatsschulden en begrotingstekorten, daaraan blijken de heren Magnette en Nollet echter geen boodschap te hebben. De tekorten zullen worden opgevangen door hogere belastingen en die zullen wel betaald raken via ‘België’ (lees: Vlaanderen).
De Waalse DDR komt wel erg dichtbij. Niet voor niets krijgen marxistische figuren in Wallonië steeds meer media belangstelling en invloed. Niet alleen Magnette en Nollet, maar ook bv een Sophie Merckx, dochter van Kris Merckx, destijds medeoprichter van Amada, de voorloper van de PvdA en Cathérine Moreaux, dochter van ‘Flup Moustache’ voormalig topman en ideoloog van de PS en zoals haar vader nu burgemeester van Molenbeek, de jihadi hoofdstad van Europa, waar door de laissez-faire van Moureaux de terreuraanslagen in Parijs, Zaventem en Brussel ongestoord konden worden gepland en voorbereid.
De met veel poeha aangekondigde vergadering van de zgz nationale veiligheidsraad van woensdag is een beschamende vertoning geworden. Veel gezeur over punten en komma’s, weinig concreets in het algemeen. Deed zo’n beetje denken aan de ‘bijzaakspecialisatie’ van het Peter Principe: het kader belangrijker dan het schilderij. Als klap op de vuurpijl werd de meest getroffen groep uit de samenleving nog maar eens over het hoofd gezien. Nog maar eens, want het was al de tweede keer dat de woonzorgcentra te kort werd gedaan. Eerst vier weken vergeten en nu regels opgelegd waarover niet eens met de sector werd overlegd. Hetzelfde geldt trouwens voor de gehandicaptensector. En dat gebeurt dan door een comité samengesteld uit onze eerste vrouwelijke premier en vijf (5!) minister-presidenten. Volgende week vrijdag komen ze opnieuw bijeen en klooien ze verder. Tussendoor heerst er ook al een grote chaotische onzekerheid bij de doe-het-zelf en tuinzaken, die officieel vandaag wel kunnen openen, maar pas gisteravond wisten waar ze aan toe waren..
---
Ondertussen zit Vlaanderens voor het ogenblik nog grootste partij in zak en as. Nadat ze reeds bij de bok gezet was in de nasleep van de Marrakech-affaire, waarbij ze naast de verhoopte vervroegde verkiezingen pakte, werd ze een tweede keer koud gepakt met de vorming van een hopelijk tijdelijke ersatzregering, de voortzetting met de restanten van de Zweedse coalitie vanuit de oppositie gesteund door socialisten en groenen. Dit, nota bene, met medewerking van haar partners in de Vlaamse regering, die ze er niet uit kan smijten omdat er geen alternatief is met meer dan 50% van de zetels. Daar de Vlaamse regering een legislatuurregering is, zit er voor de N-VA niets anders op dat ervoor te zorgen dat ze tegen de volgende verkiezingen, die van 2024, weer orde op zaken stelt en haar communautair programma meer dan ooit weer voorop stelt.
Dat de coronacrisis een gat zal slagen in de diverse begrotingen en staatsschulden, is nu al duidelijk. De vele maatregelen om enerzijds het coronavirus te bestrijden en anderzijds ervoor te zorgen dat iedereen die zijn normale inkomsten ziet dalen (en soms zelfs ziet wegvallen) daarbij geholpen wordt, zijn dan ook niet meer dan redelijk. Toch zullen alle extra schulden, die nu worden aangegaan, ooit terugbetaald moeten worden en dat zal een ander paar mouwen worden. Het is nu al zeker dat de Belgische staatsschuld met minstens 10% zal stijgen en de begroting wel eens driemaal duurder uit zou kunnen vallen. Dat zal elders niet anders zijn, al dient daar meteen te worden aan toegevoegd dat landen met weinig schulden daar minder last van zullen hebben. Duitsland met een schuldenratio van 60 en Nederland van amper 50% t.o.v. hun bbp, zullen dat minder voelen dan België met meer dan 100% De schuldenlast van België was bij de aanvang van de coronacrisis de derde grootste van Europa, na Griekenland en Italië. Ze was zelfs groter dan die van Spanje. Er zal dan ook weinig anders opzitten dan de politieke accenten te verleggen en bepaalde plannen minstens op te schorten. Dat laatste geldt o.m. voor de zgz ‘Green Deal’, het miljarden euro kostende klimaatplan van ‘Timmerfrans’, Eurocommissaris en vicevoorzitter van de club van Ursula.
Een ramp hoeft dat niet te zijn. Om te beginnen is door de crisis de globale handel en economie voor een deel stilgevallen (met dit jaar, naar schatting, 5% minder CO2 uitstoot) en zal er hopelijk bij de heropstart ook wel meer rekening gehouden worden met het klimaat in het achterhoofd, zonder dat daar telkens extra kosten voor moeten gemaakt worden. De kerncentrales zullen wel geleidelijk gesloten worden, maar niet meteen allemaal. Nieuwe vervoermiddelen zullen minder uitstoten en ook de luchtvaart zal moeten inleveren. Het is te gek dat men btw moeten betalen als men zijn auto voltankt of een treinticket koopt, maar voor een appel en een ei heel Europa kan rondvliegen zonder taksen te betalen. En zo zullen er nog wel uitzonderingen en achterpoortjes vermeden moeten worden, zeker in dit land dat ook de tering naar de nering zal moeten zetten. Vergeet anders maar de recessie, vrees de depressie.
Met heel die corona heisa zou men het haast vergeten, maar ondertussen heeft Bernie Sanders niet alleen zijn kandidatuur voor de democratische nominatie bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen ingetrokken, maar ook zijn steun toegezegd aan Joe Biden, iets wat in de lijn van de verwachtingen lag (zie mijn blog van 12/03 ‘Exit Bernie?’). Zoals ikzelf ook al eens geschreven heb, is ‘Joe Sixpack’, de Amerikaan in de straat, zeg maar, ook bij de democraten een stuk conservatiever dan wat ons linkse media ons steeds willen doen geloven.
Geen Bernie dus, wel meer dan waarschijnlijk ‘Slow Joe’, al weet men tegenwoordig maar nooit. Een moeilijkere tegenstander voor The Donald had misschien Andrew Cuomo kunnen zijn, de gouverneur van de staat New York, die op heel wat sympathie kan rekenen na zijn emotionele tussenkomsten voor zijn staat in de bestrijding van de corona besmetting. De tijd tot november speelt echter in diens nadeel. Dat Joe Biden tegen Donald Trump een kans maakt is vrij onzeker, al kan de coronacrisis daarbij nog voor verrassingen zorgen. Die is daar nauwelijks begonnen en zal er logischerwijze later eindigen, misschien wel ergens in het najaar, in de aanloop naar de verkiezingen van begin november...
---
Nog zo’n desinformatie uit de States is dat onze media voor de nieuwe corona besmettingen en doden het steeds hebben over absolute cijfers en niet vergelijken met percentages, waarbij ze opzettelijk vergeten dat er in de States ±30 maal meer mensen wonen dan in dit kleine België. Als er in de States bv op een dag meer dan 2000 nieuwe gevallen worden gemeld dan is dit voor een totale bevolking van meer dan 300 miljoen. In verhouding zouden dat er in België een 70tal zijn, terwijl het in werkelijkheid bij ons over honderdtallen gaat, dus -verhoudingsgewijs - meer dan in de States. De USA is niet zomaar een ander land, maar een continent en dat geldt ook voor landen als China, India en Rusland, waarbij onze media meestal dezelfde fouten maakt als het in hun kraam past.
Zoals ik gisteren al vertelde, is het systeem van de sper- en koopjesdagen niet het enige waarin België verschilt van de rest van Europa, om niet te zeggen van de wereld.
Wij zijn, zeker in Europa, nog het enige land met een index. Die moet er zgz voor zorgen dat de koopkracht van de bewoners behouden blijft. Bij grote schommelingen – en we riskeren er straks mee te maken – maakt die bij ons alles duurder. Om te beginnen de pensioenen en uitkeringen – wat nog te verdedigen is – maar ook de lonen. E.e.a. maakt dit land dan minder concurrentieel en zorgt ervoor dat er dan toch weer arbeidsplaatsen verloren kunnen gaan. Daarbij aansluitend worden de loonakkoorden hier nationaal geregeld , terwijl er in de verschillende streken en/of sectoren diverse problemen kunnen zijn. Bij een algemene, nationale opslag krijgt een havenarbeider in Antwerpen niets meer dan een bij de FN in Herstal, wat niet altijd logisch is. In de meeste andere landen worden zo’n akkoorden regionaal geregeld en kan men dus flexibeler optreden naargelang de plaatselijke behoeften, zeker bij betwistingen,
We zijn het enige land in Europa dat zijn Rijkswacht heeft afgeschaft. Die is zgz vervangen door een dubbele politiemacht – nationaal en lokaal – maar dat is niet hetzelfde. Onze Rijkswacht was een elite-eenheid met militaire opleiding, was veel professioneler ingesteld en stond steeds bereid om in te springen. Het was ons Plan B, dat we goed hadden kunnen inzetten tijdens de terreuraanslagen en nu bij de coronaheisa. In Nederland land heeft men nog de marechaussees, in Frankrijk de gendarmes, in Italië de carabinieri, in Spanje de guardia civil. Hier moet men nu soldaten inzetten om onze straten veilig te houden of zelfs te gaan helpen in ziekenhuizen zoals in Wallonië al gebeurt. Zelfs douaniers moeten komen helpen.
We zijn het enige land waar de werkloosheidsuitkeringen niet beperkt zijn in de tijd. E.e.a. brengt met zich mee dat men in bepaalde grensstreken (in West-Vlaanderen bv) een tekort aan werkkrachten heeft omdat een deel van de in hoofdzaak Waalse werklozen uit een aangrenzende provincie liever niét werkt, zodat men er beroep moet doet op buitenlanders die haast verplicht zijn te gaan werken omdat hun uitkering in eigen land ergens ophoudt.
We zijn het enige land in Europa waar nog stemplicht bestaat (buiten het armlastige Griekenland en het kleine Luxemburg). In de andere landen gaat de overheid ervan uit dat haar burgers democratisch volwassen genoeg zijn om zelf te beslissen of ze al dan niet stemmen. Hier blijkbaar niet.
Er zijn nog meer verschillen, zij het minder algemene, zoals bv het verbod van opkomst van onafhankelijken bij de sociale verkiezingen bij bedrijven (zoals bv voor de ondernemingsraden), te veel om op te noemen.
Als er aan de coronadreiging e.o.a. einde zal komen – hoe eerder hoe liever - zal het leven niet meer business as usual worden en zal er wel e.e.a. moéten veranderd worden. Laat ons hopen dat er nog genoeg gezond verstand over zal blijven om dat te doen in de goede zin van het woord, ook al klinkt dat af en toe verre van sociaal.
Men wil de sperperiode en de koopjes dit jaar een maand later laten beginnen. Daarover is echter bij de verschillende sectoren die daar normaal aan deelnemen helemaal geen eensgezindheid. Zelf schrijf ik hier al jaren dat men die zaken beter zou afschaffen. De sperperiode is een grote klucht waarbij allerhande achterpoortjes en uitzonderingen worden gemaakt (denk maar aan de zgz ‘koppelverkoop’ bv). Typisch Belgisch, want men vindt het nergens terug in onze buurlanden. De laatste 27 jaren van mijn carrière werkte ik in Nederland, waar ik het hele jaar door koopjes vond. Dat gold en geldt niet alleen voor Belgen die er werken, maar ook voor al wie in de grensstreek woont en dat niet alleen in die met Nederland. En er is meer.
Sinds enkele jaren is er de concurrentie van de buitenlandse webwinkels bijgekomen, vooral uit Nederland en Duitsland, die zich geen bal aantrekken van onze sper- en koopjesperiodes, die een groot deel van de Belgische e-commerce hebben overgenomen, opereren vanuit de grensstreek en het hele jaar door kortingen geven. Dit land verspeelt er elk jaar miljarden euro’s mee, omdat bij de aanvang ervan de toenmalige minister van Werk – ondertussen ‘weggepromoveerd’ naar Europa - gesteund door de vakbonden, onze e-commerce verlamde door een verbod op overuren en flexibele werktijden. Latere tegemoetkomingen kwamen te laat, want de meeste klanten die ze kwijt waren kwamen niet terug.
Als die coronacrisis al voor iets goed kan zijn, dan is het om vastgeroeste, niet werkende systemen uit de wereld te helpen. Het zou een unieke kans kunnen zijn om heel wat overbodige reglementering gewoon af te schaffen, Waarom moet dat hier telkens anders gedaan worden dan elders? Hebben wij hier de waarheid in pacht? Verre van en ik kom een dezer dagen nog terug op dat ‘only in Belgium’.