De affaire Griekenland laat de monetaire wereld niet los. Als gevolg daarvan mag men inderdaad gaan vrezen voor het voortbestaan van de euro, zeker in zijn huidige vorm. Het is nu nl duidelijk gebleken dat een gezamenlijke munt zijn beperkheden heeft, zeker in een periode van crisis. De ministers van financiën van de E.U. gaan vandaag proberen daar voorlopig een mouw aan te passen. Voorlopig, zeg ik, want er zal meer nodig zijn. Zoals ik reeds schreef in mijn blog van 28 april (de "euro light"), is de kans groot dat we, op een zekere termijn, zullen moeten komen tot een monetair Europa met twee snelheden. De zuid-Europese landen zullen nl nooit het niveau van Duitsland kunnen bijhouden. Om dat te doen, zouden de prijzen bij hen moeten dalen, wat zeer moeilijk zijn zijn o.w.v. de reeds lage Duitse inflatie. Vergeten we niet dat Duitsland tot voor kort het grootste exportland van de hele wereld was (het is nu voorbij gestoken door China, maar feitelijk gaat die vergelijking niet op: China met zijn anderhalf miljard inwoners; Duitsland heeft er slechts 80 miljoen). Het best kan men de situatie nog vergelijken met wat in Argentinië is gebeurd. Dat land koppelde zijn munt aan de dollar, waardoor zijn economie naar de haaien ging. Als er geen Europa met twee snelheden komt, zie ik niet in, hoe men het probleem wél oplossen zal. Al deze monetaire problemen hebben wel één groot voordeel. Men is er zich eindelijk van bewust (op enkele uitzonderingen na, zoals "Gust" Verhofstadt), dat deelname aan de E.U. in het algemeen en aan de euro in het bijzonder zijn prijs heeft. Als gevolg daarvan zal men zo maar niet meer iedereen kunnen toelaten. Als men bv bedenkt dat er sprake was om ook Bulgarije toe te laten tot de eurozone - een Griekenland in het kwadraat - dan ziet men pas hoe lichtzinnig men bezig was. Ook de toetreding van Turkije tot de E.U. mag rustig sine die verdaagd worden. Laat Europa er eerst maar eens voor zorgen zijn huidige zwakke broertjes op niveau te krijgen alvorens het er nog een zwerm armoezaaiers bij te halen. Tenslotte nog dit: als er ooit een monetair Europa met twee snelheden komt, dan zal België in de tweede afdeling spelen. Dat is mede het gevolg van een decennium van geldsmijterij door paars en van onwil door de francofonen om dit land te hervormen tot een moderne staat.
VRT-journalist en wetstraatcorrespondent Ivan De Vadder heeft nog maar eens een boekje geschreven. Deze keer geen beschrijving van het politieke Belgische gebeuren, maar een - wat hij zo noemt - pleidooi voor een eerlijke politiek. Eigenlijk is dat geen nieuws. Sinds Verhofstadt - weer hij! - de kieswetten veranderde, is het normale kost geworden dat politiekers opkomen op twee verschillende lijsten, dat ze veranderen van politiek niveau naargelang het hun (en hun partij) uit komt en dat ze reeds vooraf laten weten dat ze niet zullen gaan zetelen, mochten ze verkozen worden. Vooral dat laatste is een ergerlijke zaak, niet alleen t.o.v. de kiezers, maar vooral tegen de eigen medestanders die op de plaatsen achter de verzaker staan en die zo riskeren voorbijgestoken te worden door e.o.a. opvolger die niet eens stemmen hoeft te halen. Schoolvoorbeeld van dit laatste in de volgende verkiezingen is Geert Bourgeois, die als opvolger zijn eigen woordvoerder heeft benoemd... Dat De Vadder deze keer een kat een kat noemt, heeft zijn redenen. De man stopt er immers mee als wetstraatcorrespondent, waar politiekers die zich geraakt voelen hem in de toekomst links zouden kunnen laten. Hij gaat terug de Zevende Dag presenteren, waar diezelfde politiekers zullen staan aanschuiven om erop te mogen komen, ongeacht De Vadders vroegere kritiek. Diezelfde De Vadder zou trouwens nog heel wat meer kunnen schrijven over bv het graaigedrag van onze heren en dames politici. Over poenpakker Dehaene bv, die jaarlijks zo'n 250.000 euro "bijverdient" bij o.m. Dexia, AB Inbev, Lotus, Umicore en Thromoghenics. Dat bij zijn al riante loon als Europarlementariër van 134.000 euro. Dat allemaal voor iemand die uit de christelijke vakbeweging komt en zopas, voor de tweede keer in evenveel jaren, bewezen heeft dat hij niet in staat is enig extra werk tot een goed einde te kunnen brengen. Dehaene mag dan een van de bekendste figuren in dat circuit zijn, er zijn er die heel wat meer van die jobkes hebben en die dan met veel publiciteit komen vertellen, dat ze zich niet meer verkiesbaar stellen in juni, zoals de heer Versnick, o.m. ook voorzitter van Eandis e.a. Zoals een Luc Bungeneers, financieschepen van Antwerpen, die ook al voorzitter van de Antwerpse Waterwerken blijkt te zijn. Kortom, het politieke fatsoen is in België ver te zoeken, zeker bij de zgz traditionele partijen die de koek steeds netjes onder elkaar verdeeld hebben. Een reden temeer om voor die partijen nooit meer te stemmen.
Na Bracke bij N-VA is het nu de beurt aan CD&V om met een Tv-personaliteit uit te pakken: Rik Torfs, de Leuvense kerkjurist. Het rijtje politici dat uit de media te voorschijn is gekomen, wordt daarmee nog een stuk langer. Denk maar aan - alweer een hele poos geleden - Tuur Van Wallendaal en Kathy Lindekens (SP), later gevolgd door Veli Yüksel (CD&V), Dirck Sterckx (Open VLD), Ivo Belet (CD&V), Mark Demesmaeker (N-VA), Pol Van den Driessche (CD&V), Filip Rogiers (SP.a) en misschien ben ik er nog een deel vergeten. Het verschil met de rest en Rik Torfs is, dat laatstgenoemde geen journalist is, maar zijn populariteit heeft hij wel degelijk via de Tv verkregen. Toen hij zich, enkele jaren geleden, kandidaat stelde voor de functie van rector aan de Leuvense universiteit, werd hij lekker niét verkozen, grotendeels omdat de studenten - die mee mochten stemmen - van hem niet wilden weten. Eens men er echter in slaagt regelmatig op Tv te komen, verandert dat allemaal. Het kiesvee (met klemtoon op de laatste lettergreep) stemt nl wat graag voor personen die ze regelmatig op het kleine scherm te zien krijgen, zeker in de populaire programma's. De Vlaams Belangers mogen dan het etiket krijgen populistisch te zijn, in populaire Tv-programma's worden ze geweerd, omdat de politiek-correct marketingmensen van de even politiek-correcte Vlaamse media maar al te goed weten dat dit de manier is om politici te beschadigen. De vraag is nu, in hoeverre die Tv-vedetten iets gaan bijdragen om de politieke impasse van dit landje te doorbreken. Vrij weinig, denk ik.
De opiniepeiling van "Vers L'Avenir", waarbij de N-VA de grootste partij in Vlaanderen zou worden en het nieuws dat Yves Leterme het voor bekeken houdt als lijsttrekker voor de senaat, heeft voor paniek gezorgd ten zuiden van de taalgrens. Laurette Onkelinx heeft alvast laten weten, dat zij zo snel mogelijk een nieuwe federale regering wil en dat ze bereid zal zijn daarin alle Waalse partijen daarbij te betrekken! Dat wil zeggen, dat ze liefst van al weer met een regering wil starten waarin de francofonen het voor het zeggen hebben, zonder meerderheid in Vlaanderen. In principe had dit trouwens ook al gekund na het forfait van de Open VLD, daar er - mét CD&V erbij - één zetel op overschot was. De tsjeven waren echter niet bereid zover te gaan, maar het had gekund. Vraag is, of ze dat straks wél zullen willen doen, desnoods samen met Groen! dat steeds bereid blijft Vlaanderen te minoriseren. Het is dan ook duidelijk, dat we in Vlaanderen zeker niet meer kunnen stemmen op partijen, waarvan de bewindslui hun woord niet houden. CD&V mag dan al zeggen, dat ze dat in de toekomst niet meer zal doen, wie gelooft hen nog? Een regering vormen tegen de meerderheid van de Vlamingen zou Leterme nooit doen ("Ik zou het bestrijden van De Panne tot in Maasmechelen": zijn eigen woorden). Van Marianne Thijssen geloven we het ook niet meer, met haar kazakdraaierij na haar speech in Plopsaland en nog enkele van haar uitspraken tijdens de besprekingen in Hertoginnedal. De V-partijen kunnen in de nu volgende campagne dan ook niet genoeg er de nadruk op leggen dat een stem voor de traditionele partijen, met CD&V op kop, een stem is tegen Vlaanderen. Zolang de francofonen zich blijven bemoeien met wat, volgens hen, zou moeten gebeuren binnen ons Vlaamse grondgebied, hebben wij geen nieuwe federale regering meer nodig.
De kandidatuur van Siegfried Bracke heeft nog eens voor wat vuurwerk gezorgd. De kranten weten weer even wat schrijven. Niet dat er voor de rest niets in staat, maar het meeste is het lezen echt niet (meer) waard. In principe zijn er drie thema's: de peilingen, de geldigheid van deze verkiezingen en het feit dat de meeste computers, die ervoor gebruikt worden, zo versleten zijn, dat men twijfelt of ze nog wel zullen kunnen dienen. De kans is groot, dat er heel wat meer pannes zullen zijn dan de vorige keren en wat dan? Er werd vroeger al gesteld, dat de eerstvolgende verkiezingen, die gepland waren in 2011, terug met potlood en papier zouden gedaan worden. Hoofdreden daarvoor was, dat er geen geld was om voor het hele land nieuwe stemcomputers te kopen. Nu wordt hetzelfde gezegd voor de gemeentelijke verkiezingen van 2012... Over de geldigheid van deze verkiezingen zal ook nog veel papier worden vuilgemaakt. Het is al verfrissend, dat de Vlaamse rechters van eerste aanleg daarover meer dan hun twijfels hebben. Het staat nu al vast dat heel wat organisaties, maar ook individuelen, de staat rechtszaken gaan aandoen i.v.m. met de wetteloosheid van de volgende stembusgang. Met in het achterhoofd, dat men de rechters, die mee over de gang van zaken moeten beslissen, mee aan zijn kant heeft, zal dit fenomeen alleen maar versterkt worden. Tenslotte zijn er de peilingen. God, hoeveel gaan we er daarvan nog te horen en te lezen krijgen vóór 13 juni?Algemene tendens is wel, dat men in Vlaanderen N-VA veel kansen geeft. De zaak Bracke zal dat alleen maar versterken. In principe komt het er op aan te zien naar waar al die 800.000 stemmen, die vier jaar geleden werden uitgebracht op Leterme, nu naartoe zullen gaan. Dat Marianne Thijssen die zou overnemen, gelooft niemand. Het mens is feitelijk even erg verbrand als de geitenboer uit de Westhoek. Degenen die haar "communautair maagdelijk" noemen (zoals bv "wetstraatspecialist" Brinckman van De Standaard) bewijzen hiermee alleen maar de eigen onkunde. De 800.000 waren voor het grootste deel van mensen die geloofden, dat Leterme kon waarmaken wat hij beloofd had. De meesten onder hen weten ondertussen wel beter en zullen meer dan waarschijnlijk niet meer voor CD&V stemmen, maar nu misschien wel voor de N-VA. E.e.a. zal maken dat er misschien in Wallonië wel een olijfboomcoalitie uit de bus zal komen (PMS, CdH en Ecolo), maar niet in Vlaanderen en daarvoor zullen we dankbaar moeten zijn. Van de groenen weten we al dat die vóór België en tegen Vlaanderen ageren, van CD&V weten we dat ze even onbetrouwbaar is als de vroegere CVP, van de socio's dat ze het communautaire nog steeds niet gesnapt hebben (dat bleek nog maar eens op de 1 mei festiviteiten). Als het vernieuwde bestuur van de Open VLD woord houdt en niet in een nieuwe federale regering stapt als eerst B-H/V niet gesplitst is, dan is de kans groot dat we in Vlaanderen met een meerderheid tegen een nieuwe Belgische regering zullen zijn. Kortom, na deze verkiezingen zal blijken, dat Wallonië nog linkser zal geworden zijn en Vlaanderen verder naar rechts zal opschuiven. Wat er daarna zal gebeuren, is koffiedik kijken, maar ik vrees dat we dit jaar geen nieuwe federale regering meer zullen zien. Tot spijt van wie 't benijdt.
De oproep van enkele zgn BV's om bij de volgende verkiezingen niet te gaan stemmen, heeft nogal wat reacties losgeweekt en paniek veroorzaakt bij onze politiek-correcte media. Dat is helemaal niet nodig. Ik vind, dat we liefst met zijn allen gaan stemmen, maar dan wel anders. De schuld van het vastlopen van België en het verkwanselen van onze Vlaamse meerderheid in dit land ligt nl bij de traditionele partijen, CD&V, SP.a, Open VLD en hun voorgangers. Het zijn die partijen die de Vlaamse meerderheid hebben opgegeven en er niets voor in de plaats hebben gekregen. Ook in een consensus democratie kan het niet zijn dat één bevolkingsgroep veto's gaat stellen over problemen op het gebied van de andere En dat is juist wat nu gebeurt met B-H/V en aanverwanten. De alarmbelprocedure, het vetorecht zonder nuances, de evenwichten, de scheefgetrokken parlementaire vertegenwoordiging, het erkennen van Brussel tot stadsgewest, het zijn allemaal nutteloze toegevingen geweest, die onze eigen Vlaamse vertegenwoordigers hebben gedaan aan de francofonie en die nu maken dat dit land onbestuurbaar wordt. Turtelmie noemt België nog wel een democratie, maar dat zal danalleen maar zijn in haar bekrompen perspectief. Als we trouwens wat verder terug gaan in de geschiedenis zijn het ook diezelfde traditionele partijen en hun voorgangers die indertijd de electorale winst bij de koningskwestie uit handen gegeven hebben. Om nog te zwijgen van de holderdebolder onafhankelijkheid die ze Kongo hebben toegestaan en waardoor er een paar miljoen (!) mensen daar al het leven verloren hebben. En dat gaan ze dit jaar dan nog "vieren"! Wij moeten wél gaan stemmen, maar dan anders. Om het met Obama's verkiezingsslogan te zeggen: "We need change". Als alle Vlamingen, die het niet (meer) eens zijn met de huidige gang van zaken in de Belgische politiek, nu eens zouden ophouden te stemmen voor de socio's, de collaboralen en zeker voor de tsjeven, die Vlaanderen altijd verraden hebben en het ook in de toekomst zullen blijven doen, dan pas kan er hier iets veranderen. Bij de laatste verkiezingen haalden de V-partijen 37,5% van de Vlaamse stemmen. Als dat er nu eens meer dan 50 zouden worden? Er blijft natuurlijk nog de kans dat deze verkiezingen onwettig verklaard zullen worden, maar ook dan heeft men een idee van wat bij de bevolking leeft en kan men het zich zomaar niet blijven veroorloven de Grondwet met de voeten te treden. En dan heb ik het niet alleen over de splitsing van B-H/V, maar ook over het artikel dat zegt dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet, iets wat momenteel niét het geval is.
"Vlamingen, die naar Wallonië komen, zijn welkom, maar moeten zich integreren en dat betekent, dat zij de cultuur en dus de taal van de streek moeten leren". Bovenstaande is een uitspraak van een zekere Marc Deconinck, Vlaamse naam, maar PS burgemeester van Bevekom, ons bekend van zijn luchtmachtbasis, maar in werkelijkheid gelegen aan de zuidkant van de taalgrens en luisterend naar de Franse naam van Beauvechain. De man ergert zich eraan, dat er heel wat Vlamingen in zijn Waalse gemeente komen wonen, die echter sociaal en mentaal in Leuven of Tienen blijven wonen. Die hun kinderen naar Vlaanderen op school sturen en die zelf niet deelnemen aan het sociale leven in de Waalse gemeente waarin ze wonen. Waar hebben we dat nog gezien? De Franstaligen, die zich in de Rand vestigen, doen niet alleen hetzelfde, daar bovenop willen ze nog heel wat meer. Zoals bv hun eigen scholen, die door de Vlamingen mogen betaald worden, maar niet gecontroleerd. Hun eigen kieslijsten, waardoor ze voor Franstaligen in Brussel mogen kiezen, terwijl dat niet geldt voor de Vlamingen in Bevekom en omstreken. Die burgemeester van Bevekom heeft gelijk, alleen is het daar het zoveelste geval van iemand die A zegt, maar niet B. Als men in dit land echt de democratie wil, waarvan de francofone partijen de mond vol hebben, dan moeten zij in de eerste plaats de Belgische Grondwet naleven. Die zegt o.m. dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Als Vlaamstaligen in Wallonië niet kunnen stemmen voor Vlaamse lijsten, dan mogen francofonen dat ook niet in Vlaanderen. Simple comme bonjour, om het in hun eigen taal te zeggen. Als ze België nog willen redden, dan moeten zij zo stilaan aanvaarden, dat dit land fatsoenlijk gesplitst wordt in een soort confederatie. Als dat niet lukt dan zal het resultaat zijn: alleen nog meer parlementair knoeiwerk ofwel de definitieve splitsing tout court.
In mijn blog van 10 april heb ik het er al over gehad: de dure groene stroom. Dat was toen bekend geraakte dat Elia, het Belgische hoogspanningsbedrijf, de kosten voor het installeren van de windmolenparken in zee aan de klant doorberekende en dit zonder daarvan iets op de factuur te zetten. Die kosten dreigen tegen 2020 tot zevenmaal toe te zullen toenemen en, vooral voor KMO's en grote bedrijven zullen dat enorme bedragen worden, die de concurrentiekracht van onze economie nog verder zullen ondermijnen. Gisteren geraakte dan weer zoiets bekend. Eandis, de elektriciteitsleverancier aan zowel particulieren als bedrijven, stelt dat de elektriciteitsprijs in ons land nog eens met 20% zal verhogen. De reden ditmaal zijn de groenestroom certificaten die het bedrijf vanwege de overheid verplicht is terug te betalen aan wie bv zonnepanelen of een biomassa-installatie heeft laten installeren. Wie dat doet krijgt van de overheid nl zware subsidies en die kosten moet Eandis overnemen, iets dat hen nu zuur opbreekt. Het perverse in heel dit systeem zit hem in het feit, dat wie niet kapitaalkrachtig is (bv gepensioneerden met een klein pensioentje - en die zijn er heel wat bij ons), zich de kosten van het plaatsen van zo'n zonnepanelen niet kan veroorloven en daarna dus extra zal moeten bijbetalen om de beter gegoeden, die zich dat wel permitteren kunnen, te betalen. M.a.w. de armen gaan extra belast worden om de rijken nog rijker te maken! En dat wordt dan bekend gemaakt op één mei, het feest van de arbeid, waarop vakbonden en linkse organisaties van de daken staan te roepen dat de gewone man meer welvaart moet krijgen... En er is meer. Zoals stilaan gebruikelijk in ons land, blijkt ook de wet i.v.m. het subsidiëren van zonnepanelen en dergelijken, niet serieus in elkaar te zitten. De percenten die aan de installerende verbruiker terugbetaald worden, zijn nl gelijk, of het nu gaat om de paar vierkante meter van een particulier of om de hectaren van een groot bedrijf (denk maar aan Hessennatie in de Antwerpse haven), die krijgen evenveel per vierkante meter. Ondertussen heeft de Vlaamse overheid, die zelf op droog zaad zit, de subsidies al teruggeschroefd en is het niet denkbeeldig dat dit nog verder in die richting zal evolueren. Het resultaat van dat alles zal zijn dat er wel geen geld zal zijn weggesmeten, maar wel dat de extra kosten zullen gedragen worden door het deel van de bevolking dat het zich het minst kan veroorloven. Of, hoe men de armoede promoveert.
Eén mei was vroeger hét feest van de socialisten. Officieel het is dat nog, maar in werkelijkheid is het tegenwoordig maar een mager beestje geworden. De partij is een groot deel van haar basismilitanten kwijtgeraakt (o.m. aan het VB, dat de Vlaamse man (en vrouw) in de straat meer aanspreekt) en is anderzijds een partij geworden van in de eerste plaats oudere mannen. Dat bleek uit de recente voorstelling van een boek van twee universitairen van UGent en KU-Leuven. In dat boek stonden nog wel enkele interessante bevindingen. Zo blijkt dat de huidige generatie mandatarissen van de SP.a linkser is dan de leden. Dat komt waarschijnlijk, omdat er zelfs voor die partij zo goed als geen arbeiders meer in het parlement zitten, wel hoog opgeleiden. Hetzelfde gebeurt trouwens in de groene partijen (nota van mij). Ondanks alle pamperpolitiek blijkt ook een serieus deel van de rode kiezers het niet eens te zijn met de rol van de partij in het asiel- en immigratiebeleid. Ook dat heeft te maken met het feit dat de hoger opgeleide mandatarissen zelf geen concurrentie van die nieuwelingen ervaren, de man in de straat echter wel. Wat ik in heel het verhaal over de SP.a niet terug vind, is haar graad van Vlaamsgezindheid. Die is nl nog steeds bedroevend laag en is er mede de oorzaak van dat de partij er de laatste verkiezingen steeds op achteruit is gegaan. Het degraderen van Frank Vandenbroucke en het nog steeds aanpappen met peetvader Vande Lanotte wijst erop, dat dit ook nu nog niet gaat gebeuren. Met nieuwe verkiezingen in het vooruitzicht, komt vooral deze laatste weer steeds meer aan bod. Als gangmaker van Freya Vandenbosche en Caroline Gennez, blijft hij zich sterk voelen. Maar Vlaanderen heeft aan Vande La geen boodschap. De partij zou hem beter dumpen en radicaal kiezen voor een nieuwe politiek, zoals hopelijk ook de Open VLD gaat doen. Als dat niet gebeurt, dan is het maar te hopen dat de V-partijen daar profijt uit halen en bij eventuele wettelijke verkiezingen het laken naar zich toe zullen halen. Vlaanderen heeft er geen enkel belang bij nog langer te kiezen voor de traditionele partijen, waarvan nu - meer dan ooit - blijkt dat ze haar prioriteiten heeft verkwanseld.
De splitsing van Brussel-Halle/Vilvoorde is (voorlopig?) weer geschiedenis. Eénmaal trekken aan de alarmbel was voor de francofonen voldoende om de hele zaak sine die af te blazen. De Vlamingen stonden erbij en keken er naar. In dit land van veto's, grenzen, evenwichten, overreglementering en alarmbellen is er geen toekomst meer. De herrie rond B-H/V, maar ook de aan de gang zijnde palavers over het wijzigen van de grondwet door een eventuele volgende regering, toont duidelijk aan dat Vlamingen en Franstaligen nooit nog serieus zullen kunnen samenwerken. "North is north and south is south, and the twain will never meet", om Pearl Buck te parafraseren. Nu de francofonen de verdere ontwikkeling van ons Vlaamse grondgebied blijven boycotten, is er ook geen enkele reden om niet in de tegenaanval te gaan. De volgende verkiezingen worden onwettig, illegaal. Laat ons die dan ook boycotten met alle wettelijke middelen die voorhanden zijn. Dat gaat van het weigeren van het inrichten door de Vlaamse burgemeesters, die daarvoor alle steun moeten krijgen, het weigeren van zitting nemen in de kieslokalen, tot het aanspannen van rechtszaken. Dit laatste maakt nog het meeste kans, daar de Vlamingen wettelijk alle gelijk hebben. Het gaat hier om een wet, die al veertig jaar oud is, maar nooit werd toegepast en waarvan het Grondwettelijk Hof tot tweemaal toe gezegd had dat ze ten laatste einde juni 2007 in voege had moeten treden. Daar dit niet gebeurd is, moeten degenen die naar de rechtbank trekken om de verkiezingen verbeurd te verklaren, gelijk krijgen. Pas als ook dát niet het geval zou zijn, kunnen we stellen te wonen in een rechteloos land. Zien hoe ook de E.U. daarop zal reageren. Het wordt dan ook de eerste taak van de V-partijen om nu alle registers open te trekken. Met het voorzitterschap van de E.U. in het vooruitzicht, wordt de publiciteit erover enorm. De traditionele partijen, die er mede de oorzaak van zijn dat de Belgische chaos is kunnen evolueren tot wat ze nu is, hebben daartegen geen valabele argumenten. Aanvallen !!!
Grote titel op de eerste pagina van De Standaard van gisteren: "CD&V laat Leterme niet los". Nog dezelfde dag verklaarde dezelfde Leterme, dat hij afzag van het kopmanschap bij de partij! M.a.w. journalisten kletsen ook maar iets uit hun nek, kwestie van oplages te kunnen verkopen. In de krant van vandaag pakt men dan alweer uit met de vraag wie de volgende eerste minister zal worden. Zo'n beetje het begin van hetzelfde spelletje dat in 2007 gevoerd werd met Leterme, Di Rupo en Vande Lanotte. Dat spelletje heeft toen meer dan 200 dagen geduurd en heeft niets, helemaal niets opgebracht. Mijn titel "Het gezicht van een mislukking" slaat dan ook op Leterme en de zin heb ik geleend van one-liner specialist Bart De Wever, die Leterme kent als geen ander. Van wat hij Vlaanderen beloofde is niets in huis gekomen, de regering die hij leidde was een anti-Vlaamse en zelfs de niet- communautaire problemen (begroting, pensioenen, sociale zekerheid) zijn niet opgelost geworden. Nu wordt zo precies gesteld, alsof Marianne Thijssen dat eens allemaal gaat regelen, mocht zij ooit als kopvrouw van datzelfde CD&V de volgende stembusgang winnen. Marianne Thyssen, die zal herinnerd worden aan haar fameuze speech tijdens het voorlaatste CD&V gezinsfeest in Plopsaland, waar ze de francofone partijen toen de wacht aanzegde. Aan die verklaring wil ze nu waarschijnlijk niet meer herinnerd worden.Hopelijk doen de andere partijen dat wel. Het wordt nu afwachten wat er allemaal deze week nog beslist zal worden i.v.m. die volgende verkiezingen. Er zijn er (de SP.a bv) die zich al verheugen in het feit dat er straks samenvallende verkiezingen zullen zijn, in 2015. Dat is -politiek gesproken - nog heel ver af. Wie garandeert, dat de volgende federale regering, áls die er al komt, niet weer kan gevallen zijn vóór dat jaar en er dus weer geen samenvallende verkiezingen zullen zijn?
Terwijl in eigen land de politieke chaos heerst, is het in Euroland al niet veel beter. Het probleem Griekenland lijkt niet opgelost te geraken, integendeel. Hoe dat juist in zijn werk zal gaan blijft mij onduidelijk, maar men spreekt zelfs al van een Grieks bankroet. Het land uit de eurozone zetten, zoals ik zelf ook al suggereerde, blijkt zomaar niet te gaan. Officieel niet, maar ook niet in de praktijk. Griekenland zou dan terug een eigen munt krijgen en die kunnen laten devalueren, dat wel. Het probleem is echter dat het zijn schulden in euro's moet terugbetalen en dat zal dan helemaal niet meer gaan. Ondertussen zijn er echter ook financiële specialisten aan het denken gegaan en een ervan, Peter De Keyzer, hoofdeconoom bij Petercam, komt met een nieuw idee: dat van een zgz "euromark" naast de euro. Men zou bv een intentieverklaring kunnen afleggen om tegen 2015 een nieuwe munt in het leven te roepen. De landen die daartoe willen toetreden zouden tegen dat jaar een overheidstekort van minder dan 3% en een overheidsschuld van minder dan 80% moeten kunnen voorleggen. Sterkemuntlanden zoals bv Duitsland, Finland, maar ook Nederland zouden dan een soort synthetische munt krijgen (zoals vroeger bv de ECU). Op 1 januari 2015 zou dan één euromark gelijk zijn aan één euro. Die euro zou dan wel kunnen verzwakken t.o.v. de euromark en de andere internationale munten. Na een periode van bv twee jaar zou de euromark dan een volwaardig betaalmiddel worden met echte munten en biljetten. Enfin, het Europa van de twee snelheden, wat op zich geen nieuw idee is. Reeds in de jaren tachtig was daarvan sprake, maar toen ging het niet meteen over de munteenheid. De landen die niet zouden voldoen aan de vereisten voor de euromark (men zou ze ook een "euromerkel" kunnen noemen!), krijgen dan in feite een euro light. De kans, dat België daarbij zal zijn, is zo goed als zeker en dat heeft niets te maken met de huidige regeringscrisis, maar met het feit dat de overheden in dit land niets gedaan hebben om de kosten van de vergrijzing op te vangen. Kosten die het tekort op de begroting met zeker 30% zullen doen toenemen. Dat danken we in de eerste plaats aan het duo Verhofstadt/Vande Lanotte, die het probleem gecreëerd hebben met hun zgz "sluitende" begrotingen, maar ook aan Leterme en Van Rompuy die er tijdens de laatste drie jaar helemaal niets aan gedaan hebben. Om terug te komen op de euromark: als dit zou lukken, zou het resultaat zijn, dat de landen met een sterke munteenheid weer een geloofwaardig budgettair beleid zouden kunnen voeren en de zwakkemuntlanden de tijd krijgen om hun begroting te saneren zonder te devalueren. De grote verliezer blijft dan Europa, de kikker die een os wou zijn...
De regering Leterme II ligt er en ze ligt er goed. Nadat ze de hele tijd de zaak geboycot en gechanteerd hebben, staan de francofonen nu te janken dat het gebeurd is. De laatste drie jaar is er echter in dit land helemaal niets gebeurd, mét noch zonder regering, een verzameling die daarenboven geleid werd door iemand die eerder zelf gezegd had zo'n regering - met een minderheid in Vlaanderen - nooit te zullen dulden (met zijn eigen woorden: "Ik zal ze bekampen van De Panne tot in Maaseik"). Van woordbrekerij gesproken. Nieuwe verkiezingen, dus, maar die zijn ongrondwettelijk en kunnen er in feite alleen maar komen, nadat de grondwet daarvoor is aangepast. De herziening van de grondwet, ons door CD&V beloofd, moet er dus toch komen, wil dit land nog een staat van wettelijkheid behouden. Gaat dat niet, dan moeten de regionale regeringen hun verantwoordelijkheid opnemen en meteen ervoor zorgen dat België ordentelijk gesplitst wordt. Wat met Brussel zal gebeuren, daar moeten de Brusselaars zelf maar over beslissen: ofwel met Wallonië de armoede in, ofwel met Vlaanderen naar een zekere toekomst. Als Brussel voor Wallonië zou kiezen, dan is er geen enkele reden meer om Vlaanderen te verplichten daar nog een cent aan uit te geven, evenmin trouwens als aan de miljardentransfers naar het zuiden. Er bestaat één tussenoplossing, nl een soort confederalisme, waarbij België blijft bestaan, maar elk gewest zijn eigen koers vaart en daarbij de gewesten samen te laten beslissen wat nog gemeenschappelijk kan gedaan worden. Dit confederalisme is misschien de beste tijdelijke oplossing, omdat het te verdedigen is t.o.v. Europa en de rest van de wereld en beide partijen de ademruimte geeft om na te denken over eventuele verdere stappen. Gebeurt bovenstaande niet, dan zinkt dit land volledig weg in de wetteloosheid. Mocht er trouwens nog een federale regering komen, dan mag dat er NOOIT meer een zijn met een Vlaamse minderheid en NOOIT meer een met Leterme aan het roer. De man is er in drie jaar nooit in geslaagd ook maar iets te verwezenlijken, zeker niet van zijn eigen programma, dat hij compleet verraden heeft.
Gisteren heb ik nog eens naar de Zevende Dag gekeken. Dat was al even geleden, daar ik me meestal erger aan de selectieve keuze van de gasten in dit rode VRT-programma. Ik moet zeggen, gisteren was het niet zo. We kregen zowat alle voorzitters van de Vlaamse partijen te zien en te horen, die hun zeg mochten doen over de aan de gang zijnde crisis met B-H/V. Zelfs Bruno Valkeniers van het Vlaams belang mocht nog eens zijn zeg komen doen. Dat die er deze keer bij mocht zijn, had waarschijnlijk te maken met het zingen van de Vlaamse Leeuw door zijn fractie in het federale parlement. Die fractie werd trouwens duchtig gesteund door enkele toeschouwers die uit volle borst meezongen. Misschien had de VRT het schouwspel liever niet uitgezonden, ware het niet dat het als eerste item getoond werd op de RTBf journaal en ook zijn weg vond naar enkele buitenlandse stations (dat was trouwens ook al gebeurd met de betoging van vorige donderdag in Vilvoorde). In de Zevende Dag kreeg Valkeniers te horen, dat er door de PS klacht was neergelegd tegen deze samenzang, waarop Bruno al glimlachend antwoordde, dat die klacht zou terechtkomen bij de stapel andere klachten die het VB regelmatig krijgt. De partij wordt door de Vlaamse media zo goed als doodgezwegen en heeft dan ook alle gelijk van de wereld dat zij elke kans aangrijpt om in het nieuws te komen. Toen Thyssen, De Croo Jr, Van Bezien (samen met een ecolo-man die probeerde Nederlands te spreken), Gennez, De Wever en dus Valkeniers aan het woord geweest waren, schakelde de VRT over naar zuurpruim Eyskens en toen heb ik één weggezapt. Ik heb mijn buik vol van die geleerde professor, die er samen met Martens, indertijd mede de oorzaak van was dat de Belgische begroting van 1000 naar 8000 miljard explodeerde. Die man moet ons nu niet komen vertellen wat goed en slecht is voor de Belgische economie. Ik weet dan ook niet, of hij later nog aan bod gekomen is, maar ik miste Deckerken in het hele verhaal. Waar is de tijd dat hij met de regelmaat van een klok werd opgevoerd in allerlei Tv-programma's? Dat was toen men nog geloofde/hoopte dat zijn nieuwe partij veel stemmen zou weghalen bij het VB. Nu blijkt, dat dat niet meer gebeurt, is Deckerken blijkbaar in ongenade gevallen in Tv-land. Als enige Vlaamse partijvoorzitter niet aan bod kunnen komen, is inderdaad een zware afgang voor de mediageile ex-judo coach. Bart De Wever heeft nu zijn plaats ingenomen van VB-buster. Het leven kan hard zijn...
Edouard Kabongo is een straffe kerel: pastoor in Loyers, vrouw en kinderen in Zemst (volgens de krant: zijn "Vlaams" gezinnetje!) én nog een tweede, met kinderen, in Zwitserland. Il faut le faire. Alle gekheid op een stokje: de zaak Kabon toont nog maar eens duidelijk aan dat ons asiel- en immigratiebeleid een lege doos is, een natte-vinger-systeem. De man in kwestie had hier nl twee aanvragen ingediend, een onder zijn eigen naam en een onder een valse naam. Dat laatste werd nooit fatsoenlijk gecontroleerd en de vraag is dan ook hoeveel immigranten, vooral die zgz "sans papiers" er hier al aan een verblijfsvergunning geraakt zijn zonder dat er wel zekerheid bestaat over hun herkomst, hun eventuele huwelijksstaat en bezittingen (Kabongo blijkt zelfs een eigen huis te hebben in Kongo). Kabongo deed trouwens nog meer. Hij slaagde erin tweemaal geld te krijgen van het OCMW, waar men dus ook niet deglijk controleert. Zijn vrouw in Zemst was daarenboven ingeschreven als alleenstaande, waardoor ze ook nog eens een werkloosheiduitkering kreeg. Allemaal op kosten van de Belgische belastingbetaler. De heren Wathelet Jr (CdH) en Courard (PS) doen werkelijk zeer goed hun job. De zaak Kabongo was waarschijnlijk ook nu nog niet aan het licht gekomen, mocht de Zwitserse politie het niet gemeld hebben aan de Belgische "speurders". Die hadden het waarschijnlijk te druk om die van het Vlaams Belang in 't oog te houden... Het Nederlandse wetenschappelijk bureau Nyfer heeft berekend dat elke niet-westerse allochtoon (in de eerste plaats daar Marokkanen, Turken en Antillianen) aan de Nederlandse staat 3.400 euro per jaar kost. Dit na een uitgebreid onderzoek bij niet minder dan 20.000 allochtonen. Men kan rustig aannemen, dat het bij ons niet minder zal zijn (vervang de Antillianen door Kongolezen). Als er hier trouwens nog van die Kabongo's rondlopen, zou het zelf meer kunnen zijn. Rijk land dat zich zoiets allemaal kan veroorloven...
Het is dus weer eens communautaire crisis en, zoals gewoonlijk, heeft dat tot gevolg dat de francofonen één front vormen en de Vlamingen verdeeld zijn. Een ergerlijke zaak, maar we zijn het ondertussen gewend geraakt. Het gaat trouwens niet alleen om politiekers; allerlei personaliteiten uit de zakenwereld en wat we maar beleefd de "intelligentia" zullen noemen, denken in zo'n tijden dat zij hun steentje moeten bijdragen om in onze politiek-correcte media die domme Vlamingen eens te vertellen hoe het allemaal ineen zit en waarom zij, de Vlamingen, het nog maar eens mis hebben. Zo verscheen er gisteren in De Standaard (niet toevallig De Standaard*) een opiniestuk aan de hand van Luc Huyse, emeritus hoogleraar aan de KU Leuven, die beweert dat de Vlamingen bewust de regels van wat hij de "consenssusdemocratie" noemt verkeerd interpreteren. Volgens Huyse zijn er verschillende soorten democratieën. Er zijn die waarin het gaat om een heterogene bevolking, waarbij de meerderheid het voor het zeggen heeft. Meestal gaat het dan om landen waar steeds twee of drie partijen een meerderheid vormen, die na elke verkiezing anders kan zijn (bv Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië). In landen, waar dat niet zo is en waarin zich minderheden bevinden die op zich nooit een meerderheid kunnen vormen, zoals bij ons in België, kan het - steeds volgens Huyse, niet zo zijn dat de meerderheid altijd de meerderheid zal blijven. In zo'n landen heerst er een consensusdemocratie, waarbij dus vooraf bepaalde spelregels zijn afgesproken . Als voorbeeld geeft Huyse dan Zwitserland. Tot daar heeft de geleerde professor gelijk. Wie A zegt, moet echter ook B zeggen en dat doet de belgicist lekker niet. Want, om het even bij Zwitserland te houden, als iemand daar verhuist van bv een Franstalig naar een Duitstalig kanton, dat geldt daar - zoals bijna overal in federale staten - het territorialiteitsbeginsel. Dat wil zeggen, dat de burger die verhuist van één taalgebied naar een ander, zich in dat andere gebied moet aanpassen aan de daar heersende taal en cultuur. Laat uitgerekend dat nu het probleem zijn in België. Vlamingen die uitwijken naar Wallonië passen zich aan, francofonen die naar Vlaanderen uitwijken, willen dat niet. Zij roepen het personaliteitsbeginsel in. Als de Vlamingen straks (hopelijk) de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle/Vilvoorde in de plenaire vergadering van de Kamer goedkeuren, dan is dat geen misbruik van hun meerderheid, zeker niet omdat het gaat om de bekrachtiging van een Belgische wet die al 40 jaar bestaat. Het is gewoon een bevestiging van het territorialiteitsbeginsel en het is trouwens de allereerste keer in 180 jaar België dat het wordt toegepast. Mensen zoals Huyse, Eyskens, Martens en ga zo maar door - aan nestbevuilers hebben we in Vlaanderen geen gebrek - weten dat ook. Uit hoofde van hun positie maken zij echter misbruik van hun zgz intellectueel aureool om de gewone Vlaming wat zand in de ogen te strooien. Ze zouden zich beter diep schamen .
* In de Standaard van gisteren verscheen o.m. ook kommentaar op de huidige regeringscrisis in de vorm van een antwoord op, drie vragen. Die werden gesteld aan 24 min of meer bekende Vlamingen. Daarbij was er uitgerekend één Vlaamsnationalist, Peter De Roover van het VVB. Dus ± 4% van de overtuigde Vlamingen, terwijl ze zo'n 40% van het electoraat uitmaken. Van democratie gesproken!
Dat de regering Leterme II er nu (voorlopig?) ligt, zal menig overtuigde Vlaming genoegen doen. Dat het gebeurd is na een initiatief van de Vlaamse collaboralen, is wel een verrassing. Het triumviraat dat nu het bestuur van die partij stuurt, is nu niet precies echt Vlaamsvoelend. Misschien met enig voorbehoud voor "Quickie" die - naar 't schijnt - ook 't Pallieterke leest. De Croo Jr komt uit een oerconservatief nest, waar hij het belgicisme met de paplepel heeft ingekregen en bij Mw Ceyssens (zegt LDD althans) spreekt men thuis zelfs Frans... De reden, waarom Open VLD nu Leterme een hak zet, heeft dan in de eerste plaats helemaal ook niets te maken met Vlaamsgezindheid of bekommernis om de Rand. De partij krijgt al drie jaar na elkaar klop in alle verkiezingen waarin ze heeft meegedaan. De zaak nu op zijn beloop laten, zou betekenen dat straks CD&V haar mannetjes (Van Rompuy, Leterme en Vanackere) tijdens het Europese voorzitterschap zes maanden in de spotlights zou hebben staan, wat haar ongetwijfeld extra bonussen zal opleveren als daarna de volgende kiescampagne begint. De blauwe excellenties in de huidige regering Leterme zitten met probleemkabinetten: Vanhengel op de, volgens hemzelf althans, virtueel failliete Begroting en Turtelboom op Binnenlandse Zaken, die ook in de tweede helft van dit jaar gegarandeerd onlusten zal mogen goedpraten in het Brusselse. De reden, waarom men bij CD&V nu juist zo gepikeerd reageert is, omdat ze daar vrezen die extra bonussen te gaan verspelen. Dat een land tijdens zijn voorzitterschap van de E.U. een regeringscrisis meemaakt, heeft niets met dat alles te maken. Het is al eerder gebeurd, in Italië en in Tsjechië. In dat laatste land was de imagoschade zelfs veel erger dan ze bij ons zou kunnen zijn: het was toen de allereerste keer dat Tsjechië dat voorzitterschap waarnam. Van België weet nu stilaan ook het buitenland dat het er hier niet altijd democratisch kosjer aan toe gaat. Tenslotte nog dit: van Franstalige kant wordt schamper gezegd dat B-H/V een regeringscrisis niet waard is. Waarom maken ze zich dan daar druk over en laten ze het niet gewoon stemmen in de Kamer?
Het is eindelijk zover: Leterme heeft ook B-H/V niet kunnen oplossen, evenmin als alle andere problemen die hij met vijf minuten politieke moed eens zou aanpakken. Zodra "nanny" Dehaene hem de hete aardappel terugschoof, stond hij er weer even hulpeloos bij als altijd. Zijn anti-Vlaamse en ondemocratische regering ligt er en zij ligt er hopelijk definitief. Eén record heeft Leterme alvast gebroken: vijf keer ontslag aanbieden binnen de twee en een half jaar. Il faut le faire, om het in de taal van zijn vrienden te zeggen.Daarover zal de volgende dagen nog heel wat stof opwaaien (het moet niet altijd dat van de Eyjafjallajökull zijn). Toch enkele kanttekeningen: - De Open VLD heeft deze keer woord gehouden. Het zou voor die partij anders een ramp geweest zijn: een nieuw jong bestuur dat zijn eerste beslissing al zou inslikken. Het is dus niet gebeurd en dat is alvast een opsteker. - Voor de zoveelste keer is het gebleken dat Vlaanderen niet kan rekenen op CD&V. Marijanus Thijssen weende haast krokodillentranen om nog maar eens te komen vertellen hoe belangrijk het nu was een regering te hebben en nog van die onzin. Van krokodillen gesproken: CD&V zou best een voorbeeld nemen aan Open VLD en haar bestuurskader vernieuwen. Dit i.pl.v. steeds maar die oude zeveraars van een Wilfried Martens en Marc Eyskens voor de camera's te sleuren met hun gezeur over het Belgique à papa, toen de Vlamingen nog slaafs alles deden wat de francofonen bazen hen vertelden. - Het enige wat men in Brussel aan eisen nog overhield was het klassieke bedelen om geld. Brussel zou men geen euro meer mogen geven, tenzij er aan bepaalde eisen worden voldaan, zoals bv één politiezone, een duidelijk tweetalig statuut en diens meer. L'argent fait la guerre, in Brussel nu meer dan ooit. Het is nu afwachten wat het verder wordt. Hopelijk krijgen de Vlaamse partijen B-H/V gesplitst in de plenaire Kamer en dit zonder ook maar één toegeving. Wat er daarna zal gebeuren, zien we nog wel. Zoals de Antwerpenaars zeggen: "In Vlaanderen Vlaams (en op Sint Anneke mosselen)!" Als de francofonen persé hun eigen taal en cultuur willen behouden, ook in het openbare leven, dan moeten zij daar geen anderstaligen mee opnaaien, maar zich gaan vestigen in francofonië, desnoods in Quebec of Haïti.
Het is nog steeds "zwijgen na pasen". De loodgieter is er wel niet uitgeraakt, maar de rest van het gezelschap blijft even geheimzinnig doen. Geen sprake van transparantie of iets in dien aard en zeker niet van enig respect voor wat dan ook. Als de regering niet in staat is een wet van in de jaren stilletjes, waar - nota bene - ook de Raad van State achter staat, correct toe te passen, dan wordt het stilaan tijd dat men ermee ophoudt. Om het op Dehaenes Westvlaams te zeggen: "Tei tit dat ut ei". Er kán geen onderhandelde oplossing komen voor een reeds bestaande wet, zeker niet als die onderhandelingen gebeuren in de afwezigheid van 40% van de Vlamingen. Alleen al het feit dat de groenen, in Vlaanderen de grootste nestvervuilers, aan deze onderhandelingen mochten meedoen, is een lachertje. Met dan als onderhandelaar een nieuwbakken voorzitter die amper zijn Borgerhoutse gemeenteraad was ontgroeid. Die andere nieuwbakken voorzitter; De Croo Jr, kan nu eens echt bewijzen dat hij zijn partij nieuw leven wil inblazen. Samen met de andere comingman van de Vlaamse liberalen, Van Quickenborne, heeft hij gesteld dat er donderdag - morgen dus - een oplossing moet zijn. Anders stapt zijn partij uit de meest ondemocratische regering van de laatste 65 jaar. Aan CD&V dan te laten zien of zij het postje, waaraan Leterme zich vastklampt, voor de partij belangrijker is dan het Vlaamse regeerakkoord. Als bovenstaande gebeurt, dan valt waarschijnlijk de regering Leterme II. Dat zou trouwens ook gebeuren als de plenaire Kamer straks het wetsvoorstel tot splitsing, dat al op 7 november 2007 was gestemd (Vlamingen tegen francofonen) zou goedkeuren. Wie zal er treuren als Leterme voor de zoveelste keer naar de koning moet om de handdoek in de ring te gooien? De grootste fout die de geitenboer uit de Westhoek gemaakt heeft is niet, dat hij zijn beloftes niet heeft kunnen waarmaken (wie aan geen tweederde meerderheid geraakt, lukt dat nooit), wél dat hij - voor de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog, een Belgische regering heeft gevormd (en geleid), waarvoor er in Vlaanderen geen meerderheid was. Dat zal hem blijven achtervolgen in de geschiedenisboeken. Schaamte zal zijn deel zijn. Morgen weten we, hopelijk, meer.
Met de plannen voor de sluiting van Opel Antwerpen, krijgt de Belgische activiteitsgraad nog maar eens een flinke klap. Zopas was er nog het slechte voorbeeld van hoe men de sociale problemen bij chocolatier Godiva had opgelost: brugpensioen vanaf 52 jaar. Bij Opel Antwerpen wordt dat nu waarschijnlijk 50 jaar en dit voor een pak meer medewerkers. Ik kan er best inkomen dat de mensen die er werken een goede vergoeding krijgen. Men spreekt zelfs tot 144.000 euro, maar daarbij moet men meteen vaststellen dat dit een bruto bedrag is. De staat gaat straks weer met de helft lopen en verdient dus ook haar onethisch centje bij in zo'n triestige zaken. Vakbondsman Cortebeeck mag dan nog komen verklaren dat brugpensioenen sinds het generatiepact een stuk duurder zijn geworden, niemand blijkt er zich iets van aan te trekken. Ook niet de overheid, die straks weer zal komen vertellen dat we met z'n allen langer zullen moeten werken om alles betaald te krijgen. Een vergelijkend onderzoek van Mercer, een internationaal advies- en outsourcingsbedrijf, komt zelfs tot de conclusie dat de arbeidsvoorwaarden in België de beste zijn in Europa. Dat heeft te maken met de automatische jaarlijkse salarisverhoging die gekoppeld is aan de inflatie, de maaltijdcheques en allerlei vergoedingen zoals reiskosten, vervoertoelage, bedrijfswagen en nog wel enkele van die zaken. De slotsom van dit alles is wel, dat de lonen in België dubbel zo hard gestegen zijn als in de buurlanden, die onze eerste concurrenten zijn. Kortom, tout va très bien, madame la marquise. De vraag is maar: hoe lang nog?