1 op de 10 Belgische bestuurders gebruikt manier om alcoholcontroles te vermijden Pakkans is de laatste jaren wel toegenomen
Volgens een nieuwe enquête van Vias institute gebruikt 1 op de 10 Belgen achter het stuur een manier om de alcoholcontroles te vermijden. Dat zijn er dubbel zo veel als 4 jaar geleden. Toch is de pakkans in die periode toegenomen. Ruim 1 op de 3 Belgen is in de laatste 3 jaar achter het stuur gecontroleerd op alcohol. De helft van de Belgen brengt een vriend of vriendin naar huis als die aanstalten maken om dronken achter het stuur te kruipen.
Om de mening te kennen van de Belg over alcohol achter het stuur werd een representatieve steekproef van 1000 Belgische bestuurders bevraagd. In 2018 werd een soortgelijke enquête uitgevoerd zodanig dat we zinvolle vergelijkingen kunnen maken. 7% gebruikt sociale media om alcoholcontroles te vermijden 11% van de Belgische bestuurders doet beroep op middelen om alcoholcontroles te vermijden. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2018. Toen gebruikte 5% een middel om alcoholcontroles te omzeilen. Er zijn echter grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië (16%) en Brussel (21%) wordt er veel vaker dan in Vlaanderen (7%) gebruikt gemaakt van middelen om de alcoholcontroles te omzeilen.
Gebruikt u middelen om alcoholcontroles te vermijden?
Wallonië
Brussel
Vlaanderen
Totaal België
Ja, sociale media
10%
13%
5%
7%
Ja, een radarverklikker
5%
9%
2%
4%
Ja, een applicatie
1%
5%
2%
2%
Ja, iets anders
0,5%
0,3%
0,7%
0,6%
Totaal ‘ja’
16%
21%
7%
11%
Andere bestuurders waarschuwen voor alcoholcontroles getuigt van weinig burgerzin. De bestuurder onder invloed gaat immers mogelijk blijven rijden, maar via een andere route. Dat kan uiteraard zeer kwalijke gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Tijdens alcoholcontroles controleert de politie trouwens niet alleen op alcohol, maar komen vaak ook andere inbreuken aan het licht (onverzekerd rijden, gezochte personen, etc). Pakkans toegenomen de laatste 4 jaar 36% van de Belgische bestuurders geeft aan in de afgelopen 3 jaar een alcoholcontrole te hebben ondergaan. Dat is iets meer dan in 2018 (33%). In totaal geeft 2 op de 3 Belgische bestuurders (66%) aan ooit op alcohol achter het stuur gecontroleerd te zijn. Dat is in vergelijking met 2018 een stijging. Toen gaf 60% aan dat ze ooit gecontroleerd werden. De pakkans is met andere woorden de voorbije 4 jaren licht toegenomen. Dat ondanks het feit dat er door de coronapandemie tijdelijk minder controles geweest zijn.
Nultolerantie? De meningen zijn verdeeld De publieke opinie is verdeeld als het gaat over de mogelijkheid om nultolerantie voor alcohol achter het stuur in te voeren. 45% van de Belgen is voorstander, iets minder dan 4 jaar geleden, toen was 48% nog voorstander. 55% is tegen nultolerantie.
Bij de tegenstanders willen sommigen zelfs de alcohollimiet terug verhogen. In totaal 11% van de Belgische bestuurders wil de limiet zelfs naar 0,8 promille brengen, wat tot 1994 de wettelijke alcohollimiet was. Tijdens de coronacrisis is het drankverbruik toegenomen, wat mogelijk ook voor een verandering in het draagvlak voor nultolerantie heeft gezorgd.
In Vlaanderen zijn er iets meer voorstanders (47%) dan in Wallonië (39%). De verschillen zijn vooral leeftijdsgebonden. Bij de jonge bestuurders tussen 18-34 jaar is 54% voorstander, bij de bestuurders ouder dan 55 jaar is dat slechts 36%. Hoewel de meeste bestuurders bij een letselongeval ver boven de wettelijke alcohollimiet zitten, kan nultolerantie zeker een rol spelen in het terugdringen van het aantal verkeersdoden door alcohol achter het stuur. Vanuit communicatiestandpunt is nultolerantie veel duidelijker. Uit eerder onderzoek van Vias bleek al dat er jaarlijks 17 doden, 20 zwaargewonden en 315 lichtgewonden mee vermeden kunnen worden op onze wegen.
Familiefeestjes en etentjes met vrienden nodigen uit tot drankgebruik Vooral bij een etentje of bezoek bij vrienden (32%) zijn we geneigd om toch alcohol te drinken, ook al moet je zelf nog met de wagen naar huis. Ook familiefeesten zoals een trouw of communie (31%) zijn risicomomenten. Als je zelf een feestje organiseert, is het belangrijk om voldoende alcoholvrije alternatieven te voorzien.
Helft Belgen brengt vriend veilig thuis als die gedronken heeft en nog wil rijden De helft van de Belgische bestuurders (48%) brengt een vriend of vriendin die te veel gedronken heeft naar huis wanneer die toch aanstalten maakt om dronken achter het stuur te kruipen. Op die manier wordt er vermeden dat een persoon onder invloed de weg op gaat. 1 op de 8 (13%) maakt een opmerking, maar laat de bestuurder zelf de keuze om al dan niet te rijden. Slechts 3% zegt niets. 1 op de 4 zegt niets wanneer onbekende met te veel op toch wil rijden Wanneer de persoon die te veel gedronken heeft een onbekende is, zijn we veel minder geneigd om hem of haar aan te spreken op zijn gedrag. Slechts 10% brengt dan de dronken persoon naar huis, 1/3 (36%) zoekt wel een oplossing zoals een taxi die vermijdt dat hij of zij moet rijden. Verontrustender is dat 1 op de 4 (24%) helemaal niets zegt. Of de persoon die dronken achter het stuur wil kruipen nu een bekende of onbekende is, de gevolgen van zijn of haar daden kunnen even groot zijn.
Conclusie De mentaliteit van de Belgische bestuurder ten opzichte van alcohol blijft een probleem. Steeds vaker zoeken Belgische bestuurders een manier om aan alcoholcontroles te ontsnappen. Een bestuurder die niet drinkt, heeft geen reden om een controle te vermijden. De pakkans is de jaren wel toegenomen, maar het blijft essentieel om in te zetten op een bredere mentaliteitswijziging. Niet drinken en rijden doe je niet alleen om aan een boete of rijverbod te ontsnappen. Het is vooral een keuze om te zorgen dat je jezelf en alle andere weggebruikers niet in gevaar brengt.
In de volledig nieuwe reeks Apero heeft de fabrikant een gezinstype met stapelbedden ontworpen.
De nieuwe Apero is binnen zowel als buiten zeer modern uitgevoerd. Het interieur heeft rondom mat-witte bovenkasten, gecombineerd met horizontaal getekend houtdecor voor de deuren en wanden. Vlakke elementen zijn in grijze kleur net zoals de kussens. Zeer knap zijn de rug panelen aan de keuken. Voor-en achterfront zijn een beetje afgekeken van zijn broer de Diamant.
We bekeken de 560 SKM met zijn 2,5 m breed koetswerk wat nader.
Bijna alle Fendt caravans hebben op enkele details na hetzelfde koetswerk. Voor 2023 heeft Fendt alle koetswerken aangepast en 2 cm hoger gemaakt. De zijwanden blijven echter nog altijd in hamerslag profiel. Om de mooie vorm te bekomen zijn het voor- en achter front in kunststof uitgevoerd. Vooraan is het grote laag gehouden venster een blikvanger. Hij valt met zijn over de volle breedte lopend modern achterlicht best in de smaak. Het 2 cm hoger koetswerk vertaalt zich in meer stahoogte in het interieur. De donkere velgen blijven nog altijd behouden. Zwaar getinte vensters zijn een sterk contrast met het lichte koetswerk, daar moeten we aan wennen. Enkele grote dakvensters zorgen voor voldoende licht binnen. Bij de nieuwe Apero zijn de hoeksteunen met hun lange draadstang beter te bereiken. De disselkoffer gaat ver open, de nodige haken en ogen zijn voorzien om gasflessen, waterkit en ander materiaal veilig te verankeren.
Super modern interieur.
Voor de indeling van het interieur hebben de ontwerpers niet veel moeit gedaan om een of andere spitsvondigheid te bedenken. Zij hielden het bij een reeds uitgekiende gezinsindeling met vooraan een dwars opgesteld dubbelbed, links achterin een stapelbed er tegenover een badkamer. Centraal staat de zitgroep tegen de wand en de keuken heeft op de andere zijde een plaats gekregen. Aan het voeteinde van het dubbelbed vooraan blijft nog plaats om door te kunnen naar de kleerkast in de hoek. Het is ook handig voor de tegen de wand slaper, hij kan langs het voeteinde in en uit het bed zonder zijn partner veel te storen. De witte bovenkasten links en tegen de voorwand hebben onderaan nog een open legvak om wat kleinigheden te bergen.
Tussen bed en zitgroep zien we nog een kleerkast. De ruime zitgroep met zijn comfortabele zitbanken is goed voor vier, vijf zou nog kunnen. Onder de tafel kan het een beetje lastig zijn om al die benen en voeten een plaats te geven. Handig is de tafel op één poot, men kan ze zo nodig verplaatsen, de stabiliteit is natuurlijk iets minder. Eén van de zitbanken heeft een lade zodat men de kussens niet hoeft te verplaatsen om iets uit de koffer onder de kussens te nemen. De andere zitbanken kunnen veel materiaal bergen.
Lichtere zaken kunnen in de bovenkasten. Ja, men kan de zitgroep ombouwen tot een bed voor twee. Aan tafel moeten de zes bewoners dan wel wat inschikkelijk zijn met armen en benen. Achterin tegen de zijwand zijn stapelbedden. Een van 1,86 m lang het andere is 1,94 m lang beide zijn 0,75 m breed. Alle koudschuim matrassen liggen op lattenbodems. Voor het bovenste bed is een vaste ladder en veiligheidsspon geplaatst.
Aan de andere zijde is de badkamer, tussen beide nog een kleerkast en we zien er ook de overbekende Truma kachel staan blinken. Hoewel de Apero 560 SKM groot en breed is de badkamer niet in verhouding. Onderaan heeft de kast met het waskommetjes schuifdeuren. Wel staat de wc wat te dicht om zich fatsoenlijk te kunnen bewonderen in de spiegel boven de kast. Een afzonderlijke douchecel heeft men nog net in de hoek kunnen persen. De keuken een beetje het ponkstuk in het moderne interieur is in donker materiaal uitgevoerd.
Het 1,28 m brede en 0,54 m diepe aanrecht heeft plaats voor 3 kookvuren en spoelbakje met een robuuste waterkraan. Er blijft nog genoeg werkblad over om lekkere gerechte voor te bereiden. Er is voldoende plaats in de kast voor het keuken gerief. In de bovenkasten, de deuren hebben drukknoppen, kan men het kleinere gerief kwijt. Stopcontacten voor elektrische toestellen zijn voorzien en de rug achter het aanrecht is knap decoratief uitgevoerd. Aan licht ontbreekt het niet in het interieur. Slierten LED zorgen voor sfeer verlichting en waar nodig is zijn heldere spots geplaatst.
Samen gevat
Voor een Fendt heeft de Apero een supermodern interieur. Alles is zeer doordacht uitgevoerd. Witte bovenkasten met donkere handgrepen, licht hout decor voor wanden en deuren. Lichten, schakelaars en stopcontacten zijn klasse. Kwaliteit en afwerking is zoals we van Fendt gewoon zijn super. Met zijn eerste verschijning kunnen we de Apero al direct op een hoog niveau klasseren.
Caravelair heeft een zeer succesvol seizoen achter de rug en voert kleine wijzigingen door in het programma!
De Franse caravanproducent Caravelair heeft afgelopen seizoen uitstekende zaken gedaan.
Kamperen zit in de lift en daar profiteert de markt optimaal van. Caravelair doet het overigens nog beter dan dat, mede door een uitgekiend programma van betaalbare en lichtgewicht caravans.
Voor komend seizoen zal het programma kleine wijzigingen ondergaan ten opzichte van vorig jaar.
ALBA serie:
Alle modellen Alba krijgen standaard een voorraam.
De Alba 472 vervalt.
Deze serie is ook komend seizoen uit te breiden met het bekende pack Travel (AKS 3004, schokbrekers, serviceluik 75x30 cm, vaste watertank van 50 liter, afvalwatertank van 30 liter en reservewiel-houder in de disselbak) waardoor deze caravan alles biedt voor een geslaagde vakantie.
De indelingen Alba 390, 400, 426 en 466 blijven gelijk aan het 2022 seizoen.
ALBA STYLE serie:
Deze serie is een combinatie van de Alba serie, met looks en uitrusting die uit de Titanium serie komen. Dit zien we terug in het meubelwerk, dat is uitgevoerd in de Titanium stijl in combinatie met fraaie bekleding.
De Alba Style heeft veel extra standaarduitrusting ten opzichte van de standaard Alba:
Polyester zijbeplating.
AKS 3004 stabilisator.
Serviceluik 100 x 40 cm.
Reservewielhouder in de disselbak.
Accessoires in de buitendeur.
Schapjes onder de bovenkasten met verlichting.
Bovenkastdeurtjes in twee kleuren.
LED verlichting onder de werkbladen.
4 LED spotjes met USB-aansluiting.
Groot dakluik 70 x 50 cm.
Comfortmatras op het tweepersoons vaste bed van 15 cm dik.
Tweepersoons vaste bed opent met behulp van gasveren.
Luxe Sydney bekleding.
Boiler Trumatherme 5 liter.
Kraan met uittrekbare slang en douchekop.
Vaste watertank 50 liter.
Losse vuilwatertank van 30 liter.
Qua indelingen wijzigt het volgende:
Alba Style 466 krijgt standaard een XL-Freeze 150 liter koelkast.
Alba Style 460 vervalt.
Alba Style 497 vervalt.
ANTARES TITANIUMserie:
Deze succesvolle en overcomplete serie blijft voor komend jaar ongewijzigd.
De te verkrijgen indelingen blijven de Antares Titanium 450, 455 en 470.
De keuze blijft dus tussen een ruime caravan met eventueel enkele bedden, een vast twee persoons bed of zelfs een ruim eilandbed.
ARTICA serie:
De Artica 490 en 492 krijgen standaard een voorraam.
Verder blijft deze uit 4 caravans bestaande serie ongewijzigd, wat inhoud dat elke indeling voorzien is van de grote 150 liter XL Freeze compressor koelkast.
De basisserie van Caravelair, de Alba is verkrijgbaar vanaf € 18.445,-, de Alba Style begint bij € 21.050,-, de Antares Titanium wisselt vanaf € 24.850,- van eigenaar en de Artica start bij € 28.550,-.
De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Caravelair geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
Als je met een camper of camper goed voorbereid bent op winterwonderland, wachten er wintersportdagen met berghutgevoel en avontuur op je. SUNLIGHT geeft tips om van de camper een berghut te maken voor wintersportvakanties.
Van de gezellige berghut direct naar de skipiste – klinkt fantastisch en dat is het zeker. Maar de implementatie is vaak moeilijker dan verwacht. Zoek een geschikte hut, controleer beschikbaarheid, regel beklimming, draag bagage ... Dus waarom zou je de camper niet gewoon in een berghut veranderen?
SUNLIGHT Adventure Crew-lid Oli Dorn is in de zomer op de paden en snowboardt in de winter op de berg. Ondanks alle actie gedurende de dag, moet ook de sfeer passen. De opgeleide timmerman en uitgelegde estheet weet van zijn camper een berghut te maken – als een aangenaam basiskamp direct aan de.
Zijn tips:
#1 De juiste plaats is het allerbelangrijkste Als u een camper of camper bezit of huurt voor een skivakantie, moet u eerst uw verwachtingen van uw vakantiebestemming en kampeeruitrusting definiëren. Is er een familievakantie gepland naast de rodelbaan en beginnersheuvel, of bent u op zoek naar de ideale plek in de buurt van de droompoederpistes? Of het nu gaat om tourers, alpineskiërs of winterwandelaars – of het nu uiteindelijk gaat om de skiruimte, het wellnessaanbod of de nabijheid van het volgende skigebied – wie van tevoren duidelijke ideeën heeft, vindt snel de ideale parkeerplaats. De zoekopdracht helpt bijvoorbeeld bij het zoeken Pincamp, het campingportaal van de ADAC. Hier kunt u wintercampings per regio bekijken en alle belangrijke informatie krijgen.
Oli Dorn reist het liefst in de winter naar het Engadin: "Ik ga graag met mijn gezin op de 356 dagen Camping Morteratsch. Het biedt alles wat je je als wintersporter maar kunt wensen. De skigebieden in de omgeving zijn allemaal bereikbaar met de gratis skibus. Na een lange dag op de kan ik mijn snowboard in de skiruimte zetten. Daarna gaat het naar de sauna – inclusief uitzicht op de Bernina Group."
#2 Upgraden en uitrusten Als u in de winter onderweg bent, hebt u een voertuig nodig dat geschikt is voor de winter - uitgerust met verwarming en koude isolatie, zoals het geval is met alle SUNLIGHT-voertuigen.
"Als je een skivakantie combineert met vanlife, moet je wel geschikte sneeuwkettingen bij je hebben. Daarnaast heb ik er een gewoonte van gemaakt om altijd elektrische skischoendrogers mee te nemen – ze kunnen gemakkelijk in de camper of in de achterste garage worden aangesloten en de volgende dag begint skiën of snowboarden met droge voeten."
#3 Kokolores voor het hutgevoel Om de avonden comfortabel af te sluiten en het zekere hutgevoel te laten ontstaan, wordt de camper snel opnieuw ontworpen. Een kleine vuurschaal voor het voertuig, een lantaarn of de SPIN tafelhaard van het merk Allgäu Höfats zorgen voor een perfecte sfeer. Daarnaast knuffeldekens en in het interieur van het voertuig natuurlijk noodzakelijkerwijs sprookjesachtige lichten.
"Voor mij heeft winterkamperen zijn heel bijzondere charme. In de zomer breng je zoveel mogelijk tijd buiten door, in de winter is mijn SUNLIGHT T 68 nog meer mijn nest. Buiten de duisternis, de stilte, de koude lucht, binnen in mijn warme, gezellige huis met hutgevoel – precies waar ik wil staan en dat is in het beste geval precies waar de sneeuw perfect is..."
Avontuurlijke vakantie onder water Internationale duikbeurs "Interdive" als nieuwe attractie op de vakantiebeurs CMT in Stuttgart en op de reisbeurzen in Hamburg Groei voor het portfolio van vakantiebeurzen in Stuttgart en Hamburg: Vanaf aanstaande januari wordt de "Interdive", internationale duik-, snorkel- en reisbeurs, gepresenteerd als onderdeel van de twee vakantiebeurzen. Organisator Walter Harscher verwacht van deze stap een nieuwe impuls en vooral een breder publiek voor de hotspot rondom de duiktoerismemarkt. "Voor ons bij Messe Stuttgart is het nieuwe gebied een ideale aanvulling op ons bestaande aanbod voor actieve en sportieve vakantiegangers met een zwak voor onderwateravonturenwerelden", zegt Guido von Vacano, lid van de raad van bestuur van Messe Stuttgart en verantwoordelijk voor de Vakantiebeurzen in Stuttgart. Naast Stuttgart (19 t/m 22 januari) staat Interdive volgend jaar ook op de reisbeurzen in Hamburg (8 t/m 12 februari). Naast de huidige duiktrends is ook de bescherming van de zeeën een issue "De Interdive biedt de mogelijkheid om kennis te maken met innovaties en trends op het gebied van duiken, snorkelen en de bijbehorende bestemmingen", zegt organisator Walter Harscher. Al met al presenteerden binnen- en buitenlandse maakbedrijven, dealers, duikscholen, touroperators en verenigingen hun huidige producten en diensten. Naast duikuitrusting, training, technologie, bestemmingen en speciale reizen, ligt de focus van de beurs ook op bescherming van de zee en duurzaamheid. "De eerste overweging was dat we onze doelgroepen in het kader van de vakantiebeurs van Stuttgart specifiek konden aanspreken en hun voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van het expositiecentrum of de vervoersverbindingen, wilden benutten", zegt Walter Harscher. "Bovendien krijgen de exposanten de mogelijkheid om niet alleen de bekende klantenkring aan te spreken, maar ook andere beursbezoekers te interesseren voor duiken en zo nieuwe klanten binnen te halen." Volgens Harscher past de combinatie met het beursnetwerk uitstekend, aangezien de bezoekers van de Interdive multisportliefhebbers zijn die ook enthousiast zijn over andere vakgebieden. Met de integratie wil Walter Harscher de Interdive nog interessanter maken - zowel voor de bezoekers als voor de exposanten, daarnaast zijn de verschillende beurslocaties een groot pluspunt. "Op deze manier kunnen we dicht bij duikers in heel Duitsland komen", zegt Harscher. Guido van Vacano ziet in de nieuwe special area veel links naar de inhoud van de beurzen in Stuttgart en Hamburg. “Bezoekers zijn dol op het thema vakantie op het water en zullen zeker ook enthousiast zijn over het gebied 'Onder Water'. Dit is een uitgelezen kans voor onze vakantiebeurzen om een extra publiek aan te trekken voor duik- en snorkelvakantie-aanbiedingen. We zijn dan ook erg blij dat we dit spannende nieuwe gebied in de toekomst op twee locaties kunnen laten zien”, zegt hij. Ook de aansluiting op het caravanterrein kan met het nieuwe thema voorbeeldig worden gepresenteerd. “Of je nu op de grote golf wilt varen, staand peddelt of de onderwaterwereld wilt verkennen, een camping of vakantiecentrum met duikschool aan het meer of aan zee is het perfecte basiskamp voor elke watersportliefhebber. Of het nu gaat om koraalriffen, kleurrijke glinsterende vissen of spectaculaire waterplanten recht voor de duikbril, op een caravanvakantie kun je niet alleen een regio ervaren, maar ook wat daar verborgen is onder het wateroppervlak met al je zintuigen", zegt Guido von Vacano. De Interduikbeurs De internationale duikbeurs Interdive vindt plaats op het tweede CMT-weekend van 19 t/m 22 januari 2023 in Stuttgart en op de reisbeurzen in Hamburg van 8 t/m 12 februari. De beurs vindt zijn oorsprong in Friedrichshafen en vond daar in september 2022 voor de tiende keer plaats. Het wordt bijgewoond door ongeveer 15.000 geïnteresseerden uit heel Duitsland en uit de buurlanden Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië. Naast de CMT in Stuttgart en de oohh! FreizeitWelten in Hamburg, de Interdive zal in september doorgaan in Friedrichshafen. Meer informatie op https://friedrichshafen.inter-dive.de/de/Ueber-die-Messe/
Tweedehandsmarkt blijft achterop hollen, nieuwe wagens positief
De tweedehandsmarkt blijft in het slop. Voor de achtste opeenvolgende maand kleuren de cijfers rood. In september doken de cijfers opnieuw dieper, zo’n -13,6% ten opzichte van 2021 en -9,7% ten opzichte van september 2020. Er werden afgelopen maand 53.111 occasies ingeschreven, een daling met maar liefst 8.357 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste negen maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -11,0% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van al zo’n -60.095 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW en Opel terwijl Peugeot in september over Mercedes wipte.
De markt vannieuwepersonenwagenslijkt aan een revival toe. Voor de tweede opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In september werden er 31.025 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van+16,8%. Berekend over de eerste negen maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -10,2% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal verderzetten.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO :“Na de positieve cijfers in 2021 merken we dat detweedehandsmarktvoor personenwagens maand na maand moeilijke tijden beleeft. Voor de achtste opeenvolgende maand daalde in september het aantal inschrijvingen met -13,6% tot 53.111 stuks waardoor de markt over de eerste negen maanden met -11,0% kromp. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 60.095 eenheden. De sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis, het veiligheidsrisico in het Oosten enz. zijn allemaal factoren die het consumentenvertrouwen negatief beïnvloeden, waardoor het showroombezoek en dus ook de koopintentie teruglopen. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Opvallend is dat denieuwmarktvoor de tweede opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen het over de eerste negen maanden procentueel zelfs beter doet dan de occasies: -10,2% nieuwe voertuigen vs. -11,0% tweedehands. In absolute cijfers blijft de occassionmarkt evenwel 72% groter dan de nieuwmarkt met 484.531 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 281.490 nieuwe voertuigen. De positieve cijfers van de nieuwe voertuigen kunnen verklaard worden door de verhoogde leveringen sinds augustus. Of het tot een echte kentering zal komen valt nog af te wachten. Zowel de Stellantis- als de VW-Groep maakten de afgelopen dagen bekend dat een oplossing voor de crisis van de halfgeleiders niet moet verwacht worden voor eind 2023. En laat nu net die beperkte beschikbaarheid van halfgeleiders een van de hoofdredenen zijn voor de teruglopende productie en beperkte levering van nieuwe voertuigen.”
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.
Ivo Willems, Cardoen:“De daling van de cijfers voor occasies heeft te maken met het mindere aanbod en wat we beschikbaar hebben, is dan ook nog eens duurder of heeft al veel kilometers. Wie kleine, jonge auto's met weinig kilometers op de teller heeft, kan deze bijna aan nieuwprijs verkopen... helaas zijn ze er niet. We zien momenteel ook dat er meer nieuwe wagens geleverd worden, wat het minder slechte resultaat verklaart op de nieuwmarkt. Maar we merken ook dat het vooral de SUV's zijn die van de band lopen en geleverd worden.”
Simon Bossuyt, Dex :“We zien inderdaad in september een gelijkaardig scenario met mei/juni (juli en augustus waren minder). Zeker bij nieuwsberichten over de daling van gasprijzen etc. zien we opnieuw een opflakkering, maar omgekeerd dan uiteraard ook weer. Qua stockvoorraad zitten wij opnieuw op het voorziene niveau : we hebben veel gezaaid, nu willen we de komende maanden/weken oogsten. De verkoop valt altijd wat stil naar het einde van de maand toe, maar richting oktober zien we wel een positieve trend.
Ook bij de merkverdelers horen we eenzelfde verhaal,Henri de Hemptinne, CIAC Ford & Toyotalegt uit:“De particuliere markt voor nieuwe wagens laat het nog steeds afweten, terwijl de fleetverkoop relatief op peil blijft, maar door gebrek aan wagens en de lange leveringstermijnen kopen de fleetmanagers langer op voorhand en is er dus een anticipatie op de verkopen. De leveringsproblemen blijven een negatieve factor. Door het verder zakken van het ondernemersvertrouwen, evenals het vertrouwen van de consument door de hoge energiekosten, zal het tot het einde van het jaar moeilijk blijven. Het tweedehandsaanbod blijft beperkt en de prijzen zijn vrij hoog maar ze blijven stabiel. Vraag en aanbod hebben zich dus bij hogere prijzen t.o.v. twee jaar geleden gestabiliseerd.”.
Inschrijvingen 2dehands & nieuwe wagens - september 2022
Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Peugeot & Mercedes haasje-over spelen in de top 5.
De meest populaire modellen in september waren andermaal de VW Golf (2.402 ex) en VW Polo (1.866 ex.), gevolgd door de BMW 3-reeks (1.422 ex.), de Ford Fiesta (1.266 ex.) en Renault Clio (1.225 ex).
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine52,5%vs. diesel40,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,5%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,5% , terwijl er 1,5% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,8% (16,8% HEV incl. mild hybrids; 15,4% PHEV en 10,6% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 15.2% van de leveringen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
Demediane leeftijdvan de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
Speed pedelecs blijven hoge toppen scheren, zowel nieuw als tweedehands
In september werden opnieuw 1.767 nieuwe speed pedelecs ingeschreven: dat zijn er 748 meer dan vorige september of een stijging met +73,4% ten opzichte van 2021. Het jaar 2022 wordt sowieso een topjaar want de voorbije negen maanden zijn er al 13.484 nieuwe Speed Pedelecs ingeschreven, een stijging van +38,7% of 3.760 exemplaren ten opzichte van 2021.
Ook de tweedehandse speed pedelecs blijven het ongemeen goed doen: in september steeg het aantal inschrijvingen met + 49,3% (600 eenheden) waardoor het jaartotaal uitkomt op 4.491 eenheden (+114,6%) vergeleken met 2021.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De inschrijvingen vannieuwe speed pedelecsblijven na een dolle zomer hoge toppen scheren: ook in september bleef het niveau erg hoog. Ten opzichte van september 2021 steeg de markt met maar liefst+73,4%tot 1.767 eenheden waardoor het jaartotaal al is opgelopen tot 13.484. Dat is een stijging met +38,7% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2021 en daardoor overschrijden we nu reeds het totale aantal nieuw ingeschreven speed pedelecs van 2021 (12.377 stuks)! Ook spectaculairder is het stijgende succes van detweedehandse speed pedelecs. In september 2022 werden 600 snelle fietsen opnieuw ingeschreven waardoor de totale tweedehandsmarkt op 4.491 eenheden komt. Een stijging met maar liefst +114,1% ten opzichte van 2021. Een opvallende fenomeen aangezien de speed pedelec een relatief recente verschijning is op de Belgische wegen. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen een tweede leven en blijven dus nog wat langer in gebruik. Bijzondere vaststelling is dat het aantal inschrijvingen groeit in vrijwel ALLE provincies. Antwerpen blijft de bakermat van de hogesnelheidsfiets, maar wordt op korte afstand gevolgd door Oost-Vlaanderen. Hoewel bescheiden in absolute aantallen, is het mooi om te zien dat zowel Brussel als de Waalse provincies stilaan meer interesse tonen voor de speed pedelec”.
Guy Crabvan TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:“Deze positieve cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speed pedelec populair blijft en zelfs nog aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en verplaatst je vlot doorheen de files!”
Particulieren nemen in deze eerste negen maanden nog steeds bijna de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 6.711 stuks (49,8%) waren privé-aankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 4.975 stuks of 36,9% van de markt. Een stijging van +48,3%. Directe aankopen door bedrijven stijgen wat minder snel met 1.798 stuks of 13,3 % van de markt.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets:“Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing: minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95% voor zijn rekening met 12.846 stuks , terwijl Brussel (270 stuks) en heel Wallonië (368 stuks) de overige 5% van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 3.210 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecsprovincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (3.154 stuks). Ook Vlaams-Brabant (2.800 ex., +41%) zit net als Limburg (2.156 ex; +48%) en West-Vlaanderen (1.526 ex., +40 %) duidelijk in de lift.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden in Wallonië en Brussel inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een spectaculair stijgende verkoop van speed pedelecs.”
In augustus zijn de resultaten aan Waalse kant evenwel unaniem positief: Luik (+121%) & Namen (+120%) groeien fors, maar ook Henegouwen (+96%) boekt vooruitgang. Waals Brabant blijft status quo. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning maar we zien een stijging met +67% tot 25 exemplaren. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije acht maanden 270 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +42%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een zeer verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en –steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Cijfers 2deHands Speed Pedelecs
Sedert de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden. Lease-fietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als 2dehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en sterke groei van een 2dehandsmarkt. Tijdens de maand september werden maar liefst 600 tweedehandse speed pedelecs opnieuw ingeschreven, een stijging met +49,3% . Over de eerste negen maanden van 2022 vonden 4.491 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst +114,6% met vorig jaar (2.093 stuks) en meer dan 5x meer (+540,7%) vergeleken met 2020 (701 stuks)
Na tweejaar hinder door de Corona pandemi kon men dit jaar alle registers open trekken. Alles samen 250.000 m² groot, 734 exposanten uit 34 landen en meer dan 250.00 bezoekers te verwachten. Corona stak toch weer zijn kopje op want veel bezoekers droegen een mondmasker dat zelfs in het openbaar vervoer van Duitsland verplicht is. In het salon was het niet verplicht. Handen regelmatig ontsmetten was een aanrader.
De camping stond vol, een salon op zich zelf de moeite om het zeer uitgebreid soorten caravans en kampeerauto's te bekijken.
In het salon hebben we geen nieuwigheden om verbaasd op te kijken gevonden. Wel zijn alle producten verbeterd, mooier en zo mogelijk gebruiksvriendelijker geworden. Veel van de vakantie voertuigen zijn zo schitterend ingericht dat men zich bijna verplicht voelt om zijn zondagspak aan te doen om er in te wonen. Bij de grote wagen vindt types tot 12 m lang en bijna 4 m hoog, daar nog een hefdak bovenop en langs beide kanten uittrekbare delen. Toch worden ze met hun 25 ton als "kampeerauto" ingeschreven. Houden we het even bij de kampeerauto's voor de gewone gezinnen. Veel van die wagens pronken met prachtige interieurs waar de elektronica meer en meer zijn intrede doet. Hefbedden worden elektrisch bediend. Van op afstand licht aansteken, de verwarming aansteken of doven, de koelkast niet vergeten, zien of er nog voldoende gas in de tank is zijn in veel wagens en ook caravans standaard. Elektrisch aangedreven kampeerauto's zijn al geen uitzondering meer, dat is natuurlijk het werk van de basisvoertuigen fabrikanten. In veel gevallen ook bij de caravans verdwijnt de gasfles, koken verwarmen en afkoelen gebeurt elektrisch. Tussen de basisvoertuigen krijgt Fiat meer concurrentie van Citroen, MAN, Volkswagen, Iveco, Mercedes en nog een paar anderen. De interieurs zijn prachtig uitgevoerd met veel verschillende indelingen. Enkele bedden schijnen het meest in de smaak te vallen, eilandbedden zijn meestal in de wat duurdere wagens te vinden, dwarsbedden zijn geschikt voor de kleinere wagens. Het sanitair en of de douche nemen stilaan een grotere hap uit het woongedeelte.
Ingerichte bestelwagens
Ongelooflijk hoe de vraag en aanbod van ingerichte bestelwagens gegroeid is. Zo ongeveer alle bekende fabrikanten en veel nieuwe nog niet bekende hebben een productie opgestart. Hoewel er meerdere bestelwagen merken worden gebruikt spant FIAT hier nog altijd de kroon. Zijn breedte is het grote voordeel. Bedden kunnen dwars worden opgesteld in de korte typen. De meest gebruikte lengte is rond de 6,50 m ze zijn geschikt voor enkele of zelfs een dubbel bed in de lengte richting. Ze hebben allemaal een zitgroep(je) vooraan, de keuken aan de schuifdeur met er tegenover het sanitair, achteraan de bedden. Hier en daar is wel een variant, in het meubilair en de uitrusting is meer keuze. Al ze zijn wat kleiner er zijn ook juweeltjes te vinden wat betreft het meubilair.
CARAVANS
Vergeten we zeker niet de caravans waar vele pronkstukken tussen te vinden zijn. Enkele merken hebben schitterende interieurs gemaakt waarvan je denkt is dat nog kamperen? Het zondagse pak en op kousen voeten zijn aan te raden als je hem wil bewonen. Gelukkig zijn er nog een aantal fabrikanten die "gewone" caravans maken, degelijk gefabriceerd en alles aan boord om leuke vakanties te beleven. Opvallend dit jaar waren de talrijk aangeboden kleine caravans met grote dikke banden en donkere kleur. Het interieur is niet groter dan een twee persoon bed. Omdat ze bedoeld zijn voor meer avontuurlijke verlofgangers gebeuren de huishoudelijke activiteiten buiten. Meestal is de openluchtkeuken achteraan, soms uittrekbaar aan de zijkant, ergens in een lade is plaats voor kampeerstoelen en tafel, voor bagage is er hier een daar nog een koffer te vinden. Zijn de avonturiers met vier brengt een daktent de oplossing voor de nacht. Fietsen, een reservewiel, sherrytank, worden tegen de buitenwanden geklikt. Kamperen ergens in een onbewoonde wereld geen nood een zonnepaneel zorgt voor stroom, bij regen trekt men een luifel uit om droog te zitten. Als u zin hebt in zo'n donker caravannetje hoeft u geen dikke 4X4 te bezitten dat kan net zo goed aan een gewone auto hangen. Wie geen aanhanger achter zijn wagen wil kan eens kijken tussen de tenten. Ze wegen veel minder, stellen eenvoudiger op en bieden afhankelijk van de grootte voldoende woonruimte. Wie toch niet op de grond wil slapen kan een autodaktent de oplossing zijn. Ze bestaan in veel maten en gewichten, zijn snel op te stellen. Met een metalen frame of een opblaasbare, voor grote of kleine auto's het maakt niet uit.
Nog iets kleiner
Zevenpersoonswagens komen ook in beeld om tot kampeerauto om te bouwen. Het probleem is, alles moet al zittend gebeuren. Daarom hebben enkele fabrikanten er een hefdak op gemonteerd. Sommige hebben in de koffer een uitneembaar keukentje met koelbox. Boven op de zetels wordt voor de nacht een bed uitgerold. Een stel jonge mensen zullen plezier hebben met zulk een wagen. Grotere gezinnen zullen eerder voor een campingcar kiezen. Opgesteld bieden ze 6 tot 7 slaapplaatsen en een zee van een woonruimte. Vooral als het eens een paar dagen slecht weer is, is het voor de kinderen een geschikte speelplaats. Het is echter vervelend als je ze nat moet inpakken. Een nachtje langer op de camping blijven tot de tent droog kan soms een oplossing zijn. De tent thuis opstellen lukt bij weinig mensen, ze moet alleszins droog zijn voor de campingcar de stalling in gaat. Een andere mogelijkheid is een ruime tent aanschaffen, samen met het nodige kampeermateriaal in de koffer stoppen, of nog beter is een klein aanhangwagentje laden.
Voor fietsers, die kommen meer en meer in beeld wegens de dure brandstofprijzen, betere fietspaden, sterker en beter lichtgewicht kampeergerief is een succes. Tenten opgerold nog 2 vuisten dik bieden, opgesteld, plaats voor twee personen.
Ander materiaal is al even knap uitgedokterd zo dat de sportieve fietskampeerders over wat comfort kunnen beschikken.
• Het nieuwe "Credo" is volledig herzien voor het modeljaar 2023 • De nieuwe modellen van de Credo-serie zetten maatstaven in de compacte luxeklasse
Concorde Reisemobile GmbH presenteerde tijdens het Salon in Düsseldorf voor het eerst vier nieuwe modellen van de Credo-serie voor het modeljaar 2023. Met de complete revisie zet het bedrijf nieuwe normen in de compacte luxeklasse op het gebied van technologie, comfort en design. De Credo-serie van Concorde vertegenwoordigt de instapmodellen in de compacte luxeklasse. Naast vier bestaande modellen stellen vier volledig nieuw ontwikkelde modellen met tal van innovaties op een maximale lengte van acht meter nu opmerkelijke normen in deze klasse.
De basis wordt gevormd door het beproefde basischassis van de Iveco Daily Euro VI-E, 2.3 L met 156 pk. De nieuw ontworpen verhoogde vloer met een comfortabel doorlopend niveau door het hele voertuig is hierop gebaseerd. De verhoogde vloer bevat standaard de voertuigtechnologie en drie (fris/grijs/zwart) tanks van 160 liter. Optioneel kan de capaciteit van deze tanks worden verhoogd tot 270 liter voor zoet water en 230 liter voor grijs en zwart water. Ook het dakoppervlak van de nieuwe modellen is herzien en biedt nieuwe gebruiksmogelijkheden. De herpositionering van het optionele satellietsysteem werd beter uitgevoerd Nieuwe constellatie van dakramen creëren nu ruimte voor maximaal vijf zonnepanelen met een zonne-output van ongeveer 700 watt. Grote busspiegels en ruitenwissers van bussen verhogen de rijveiligheid door een beter zicht. De standaard LED dagrijverlichting kan op aanvraag vervangen worden door Bi-LED Hoofd- en mistlampen met statische elektriciteit Bochtenverlichting kan worden aangevuld. Het standaard Emergency Brake Assist-systeem zorgt ook voor veiligheid. Het radarsysteem detecteert obstakels en grijpt in bij afwezigheid van activiteit van de bestuurder om ernstige ongevallen te voorkomen.
Comfortabele, optioneel van luchtkoeling voorziene, comfortabele pilotenstoelen met geïntegreerde, in hoogte verstelbare driepuntsgordel in de cabine zorgen voor maximaal zitcomfort. Brede armleuningen kunnen eenvoudig worden versteld tot een vermoeidheidsvrije hoogte. Samen met de in hoogte en kantelbare stoel zorgt dit voor een comfortabele en ergonomische zitpositie die zorgt voor ontspannen rijden.
Nieuw en waardevol zijn de frameloze en vlakke zijruiten in de cabine. Horren op de zijruiten zorgen voor verse luchttoevoer zonder vervelend Muggenbezoek. De "Privacy"-functie van de zijruitplooi laat licht toe in de mobiel en maakt een blik in de open lucht mogelijk zonder nieuwsgierige blikken van buitenaf toe te staan. De woonkamer wordt betreden via een bijzonder brede toegangsdeur. Het lichte en op het eerste gezicht uitnodigende woonlandschap maakt indruk met een aantrekkelijk decor en stoffering en tapijtstoffen die optimaal zijn afgestemd op het meubilair. De meubeldeuren en kleppen zijn gefineerd in Ebano-Silver klei. Nieuwe sluitingen van de deuren en kleppen zijn discreet geïntegreerd en onderstrepen de exclusieve algemene indruk van meubelconstructie. De verandering van bolle en concave gebogen oppervlakken en het "Concorde-One-LevelConcept" creëren een continue indruk van de ruimte van de bestuurderscabine tot de slaapkamer. Een hoogwaardig mineraal keukenwerkoppervlak met geïntegreerde roestvrijstalen spoelbak en eenhendelmengkraan zijn nu geïnstalleerd Driepits fornuis en een grootvolume AES koelkast (optioneel ook compressor) met vriesvak vormen de basis van de luxe keukenapparatuur. Een tweedelige apotheek uittrekbare en ruime laden, evenals Afbeeldingen zijn te vinden op: concorde.eu/presse extra opslagruimten in het muurgebied completeren het optimale functionele concept van de keuken. De badkamer scoort ook met een comfortabele hoeveelheid ruimte. Met een slimme deurconstructie is de met satijn afgewerkte deur een visueel hoogtepunt, de sanitaire ruimte is gemakkelijk om te toveren tot een kamerbadkamer. De scheidbare douche en het standaard porseleinen toilet met 160 liter vaste tank zorgen voor maximaal comfort. Speciaal gebruikte pompen en leidingsystemen genereren zelfs een "onbeweeglijke" huishoudelijke waterdruk. Met de deuren naar de woonkamer en slaapkamer is de badkamer in een mum van tijd omgetoverd tot een aparte kleedkamer. De slaapkamer combineert twee positieve uitersten: aan de ene kant de plaats voor rustgevende slaap met grote bedafmetingen: het achterste dwarsbed van het model "740 HI" meet bijvoorbeeld 2.000 x 1.500 mm en het oppervlak van de eenpersoonsbedden van de "790 LI" is elk 2.000 x 1.000 mm. Het "Concorde Comfort Plus Bed System", een combinatie van lattenbodem en Evopore HRC comfortschuimmatras met watergelkern, biedt optimale ligkwaliteit. Het andere uiterste is een optionele thuisbioscoopsfeer: deze is gemaakt met een 24"-smart-tv, een akoestisch pakket met vierkanaalsversterker, evenals twee softdome-tweeters en twee midrange-woofers. Qua prijs zijn de nieuwe compacte luxe mobiele telefoons die deze serie uitbreiden tussen de 179.000 en 189.900 euro geprijsd. Meer info: concorde .eu
INNOVATIEKRACHT BEVESTIGD: MALIBU GENERATION M CAMPERS WINNEN DE PRESTIGIEUZE EUROPEAN INNOVATION AWARD 2022
Het concept klopt: Malibu Motorhomes van Generatie M
Al de tweede prijs in deze categorie op rij voor Malibu
Als het totaalconcept van een zwerfautoauto klopt, dan klopt de vakantie ook: Het Malibu-team is des te enthousiaster over de award met de European Innovation Award 2022 voor de zwervers van Generatie M in de categorie totaalconcept.
Het concept klopt: Malibu Motorhomes van Generatie M
"We willen u hartelijk bedanken en zijn blij dat de internationale jury van experts onze inspanningen heeft beloond", zegt Bernd Wuschack, Managing Director Sales, Marketing en Customer Service. Met de geïntegreerde en semi-geïntegreerde kampeerauto’s van de Malibu Generation M heeft de geavanceerde technologie uit de premiumklasse nu ook zijn weg gevonden naar de hogere middenklasse. Dit betekent onder andere: volwaardige verhoogde vloer met de grootste opbergruimte van de klasse, in dit segment unieke aansluittechniek van de sandwichwanden met volledig gelijmde steunparen, met als resultaat extreem stabiele opbouw, duurzaam, veilig, stil tijdens het rijden en optimaal geïsoleerd. Daarnaast is er de hoogwaardige meubelconstructie, boven met concave kleppen, daaronder met elegante basisverlichting, een verscheidenheid aan goed doordachte detailoplossingen en last but not least een laag eigen gewicht voor een rijbewijsvriendelijke en gratis goedkeuring. Malibu T/I zijn echte campers met toegevoegde waarde. De jury van de European Innovation Award heeft dit samenhangende totaalconcept nu geëerd met deze felbegeerde award.
Al de tweede prijs in deze categorie op rij voor Malibu
Een overtuigend totaalconcept is typerend voor Malibu: vorig jaar werd de Malibu Van familie-voor-4 met zijn unieke hybride pop-up dak bekroond door de jury. Of het nu gaat om Malibu Van of Generation M campers: Als u meer wilt weten over het brede en aantrekkelijke programma van het succesvolle merk, bent u van harte welkom bij de vele handelspartners in Duitsland en Europa.
Internationale jury van gerenommeerde vakjournalisten
In zijn twaalfde jaar van bestaan is de prestigieuze European Innovation Award al lang uitgegroeid tot een uitstekende prijs in de caravanindustrie. Beschermheer en gastheer is DoldeMedien Verlag, gevestigd in Stuttgart. De jury van de European Innovation Award bestaat uit 17 onafhankelijke redacties en negen bloggers uit Europa's toonaangevende caravanlanden – in totaal zijn 15 landen vertegenwoordigd, het alfabet varieert van B voor België tot T voor Tsjechië.
MALIBU IN MODELJAAR 2023: MEER TRANSPARANTIE, MEER OVERZICHT VOOR DE NIEUWE SUCCESVOLLE MALIBU VAN EN MALIBU CAMPERSERIE
Malibu Van: breed scala aan modellen geherstructureerd
Malibu motorhomes T/I: jonge modelserie met een gestroomlijnd assortiment
Premium bestelwagens, semi-geïntegreerde en geïntegreerde kampeerauto’s - Malibu bestrijkt met succes de gemeenschappelijke segmenten van bestelwagens en kampeerauto’s. De succesvolle modelserie gaat het modeljaar 2023 in met herziene programma's: gestroomlijnd voor de Malibu-kampeerauto’s, geherstructureerd voor de Malibu-zwerfauto’s.
Malibu Van: breed scala aan modellen geherstructureerd
De Malibu Van is een van de succesvolle pioniers van comfortcampers met badkamer. Hij was niet alleen mede-oprichter van dit snelgroeiende segment van de kampeerindustrieidustrie, maar gaf het ook resoluut vorm met een verscheidenheid aan innovaties. Malibu, nu meervoudig seriewinnaar in de verkiezing voor camper van het jaar in zijn klasse, heeft de afgelopen jaren geleidelijk het programma van de Malibu Van uitgebreid - de comfortcamper op maat gemaakt, de Malibu Van maakt het mogelijk.
Met een nieuwe structuur maakt Malibu het programma van de Malibu Van in het modeljaar 2023 duidelijker en met meer transparantie – met ongewijzigde variatie. Het bestaat nu uit zeven basismodellen met tal van varianten en optionele extra's.
Malibu Van compact is de headliner voor de 540 DB en 600 LE modellen met dwarsbed en longitudinale eenpersoonsbedden. Het duo is 365 dagen per jaar voorbestemd voor dagelijks gebruik. Als meer reiscomfort gewenst is, zijn de 600 DB- en 640 LE-modellen ideaal. Ze kenmerken zich door de ruime comfort keuken en de unieke, bijzonder ruime XL-Flexibad. Als alternatief maken de Allrounder 600 DB K en 640 LE K diversiteit indruk met hun XL comfort keuken, een brede doorgang en een royaal gevoel van ruimte door een vrije zichtlijn. De Malibu Van first class – two rooms 640 LE RB overtreft dit als een topmodel met zijn premium keuken, een enorme opbergruimte en zijn unieke tweekamerconcept met kleedkamer dankzij kamerscheiding.
Alle Malibu Van comfort, diversiteit en eersteklas – twee kamers zijn ook beschikbaar in de exclusief uitgeruste charmante coupé-uitrustingslijn met plafondluifels en uitgebreide binnenhoogte in de cabine en boven de residentiegroep in plaats van de cabinedakkast. Dit resulteert in een gevoel van ruimte bijna zoals in een semi-geïntegreerde camper. Dit kan tot het uiterste worden doorgevoerd in de exclusieve charmante GT skyview-lijn met een grote panoramische dakkoepel van de cabine naar de woongroep en ook een verlengde binnenhoogte in de cabine en boven de woongroep.
Malibu biedt alle modellen van de Malibu Van compact, diversiteit en eerste klas - twee kamers serie als een optionele familie-voor-4 versie. Bovenal omvat het een pop-up dak dat uitsluitend in eigen huis is ontwikkeld en geproduceerd in een unieke hybride constructie. Deze bestaat uit een GVK dakbedekking, hoogwaardige isolatie en een volledig beklede aluminium binnenhuid en biedt nog twee slaapplaatsen. De hoogwaardige constructie komt overeen met een volwaardig camperdak, het is licht en zeer stabiel tegelijkertijd en hagelbestendig.
Als je alle basismodellen, uitrustingslijnen en de familie-voor-4-varianten en de verschillende stijlwerelden bij elkaar optelt, kom je op enkele tientallen varianten van de Malibu Van. Ze zijn allemaal gebaseerd op de Fiat Ducato met hoog dak en worden gekenmerkt door een hoog niveau van woon- en slaapcomfort, verrassend grote opslagruimten met maximale functionaliteit en gemakkelijke toegang, een uitgebreide en uitgebreide isolatie van de carrosserie en een uitzonderlijk stabiele meubelconstructie in langdurige kwaliteit. Daarmee ben je een premium busje en de seriewinnaar als camper van het jaar. De Malibu Van interpreteert deze titel als een premium bestelwagen op zijn eigen manier: het is de hoogwaardige en handige camper voor elke dag van het jaar.
Malibu kampeerauto’s T/I: jonge modelserie met een gestroomlijnd assortiment
Het heeft de hogere middenklasse flink opgeschud: de huidige Generatie M van Malibu campers, pas in 2020 gepresenteerd, is met succes van de grond gekomen en heeft zich sindsdien internationaal bewezen. Daarom vertrouwt Malibu op consistentie en onthoudt hij zich van veranderingen in uiterlijk, technologie en uitrusting voor het modeljaar 2023. Tegelijkertijd is het modellengamma gestroomlijnd en overzichtelijker. In de semi-geïntegreerde Malibu T bestaat hij uit vier modellen van de compacte, 6,9 meter lange T 430 LE tot de bijzonder ruime T 500 QB met een lengte van 7,4 meter. De plattegronden met longitudinale eenpersoonsbedden en queensize bed, met combibadkamer met scheidbare ronde douche en kamerbadkamer dekken alle gangbare wensen – waaronder met name rijbewijsvriendelijke varianten in de 3,5-tons klasse. De geïntegreerde Malibu I concurreert met vijf modellen. Hier varieert het spectrum van de compacte en handige I 441 LE, slechts 6,67 meter lang, tot de weelderige I 500 QB met een lengte van 7,5 meter. De plattegronden komen overeen met de T-modellen.
Alle Malibu campers zijn nog steeds gebaseerd op de Fiat Ducato met plat frame. Met hun hoge kwaliteit, de carrosserieconstructie van de extra klasse met elegante dak- en zijwandafronding, de hoogwaardige meubelconstructie met dubbele aansluittechnologie, het cabinekijkconcept van de geïntegreerde en een volwaardige verhoogde vloerkelder met de grootste opslagruimte in de klasse, blijven ze normen stellen. Speciale aandacht moet worden besteed aan de Malibu Touring-modellen met een weelderige uitrusting en een aanzienlijk prijsvoordeel.
Carthago kampeerauto's in modeljaar 2023: c-compactline en liner-for-two serie opgewaardeerd, Sprinter als tweede basisvoertuig voor de chique c-line T
Uniek modellengamma in de premiumklasse voor campers
Carthago c-compactline: extra stijlwereld casablanca
Carthago liner-for-two nieuwe generatie: uitgebreid verbeterd interieurontwerp
Carthago c-tourer T/chic c-line T: Verdere ontwikkeling en een ster meer
Winnende teams vragen ook om continue en selectieve verdere ontwikkeling. Zie Carthago: De nog steeds bedauwde Carthago c-tourer, chic c-line en chic e-line serie in het midden van het modellengamma hebben onlangs uitstekende dubbele overwinningen behaald in de verkiezing voor camper van het jaar 2022. Carthago, het toonaangevende Europese merk voor premium campers, concentreert zich daarom op de twee andere modelseries in zijn verdere ontwikkelingen voor modeljaar 2023: de slanke Carthago c-compactline en de unieke Carthago liner-for-two beginnen het nieuwe reisseizoen versterkt. Bovendien zijn de semi-geïntegreerde campers discreet verfijnd.
Uniek modellengamma in de premiumklasse voor campers
Vijf series met geïntegreerde campers, geflankeerd door twee series met semi-geïntegreerde campers – carthago biedt als toonaangevend merk in het premium segment van campers het grootste assortiment in Europa. Of het nu Carthago c-compactline, c-tourer T/I, chic c-line T/I, chic e-line en s-plus en liner-for-two zijn – hier vinden veeleisende kopers hun op maat gemaakte camper van bijna 60 modellen. Dit omvat de unieke verscheidenheid aan chassis van Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter met AL-KO laagframe en Iveco Daily. Daarnaast zijn er verschillende stijlwerelden en tal van bekledingsvarianten, met geïntegreerde keuze tussen het standaard hefbed of opbergkasten boven de cockpit – een Carthago is net zo individueel als zijn eigenaren, bijna geen enkele camper lijkt op de andere.
Alle modellen worden gekenmerkt door het Carthago Premium DNA. Het bestaat uit een carrosseriebedrijf van de liner premium klasse, een verhoogde vloerkelder met enorme opslagruimte, een hoog laadvermogen en zorgvuldig uitgebalanceerde gewichtsbalans, de hoogwaardige verwarmings- en airconditioningtechnologie, het cab view-concept en last but not least de Carthago Personality.
Carthago c-compactline: extra stijlwereld casablanca
Helderder, nog vriendelijker en met een nieuw genereus gevoel voor ruimte: de nieuwe optionele casablanca-stijlwereld past perfect bij de slanke geïntegreerde campers van de Carthago c-compactline-serie. casablanca betekent de combinatie van meubeldecor in kostbare kersen met fronten van dakopslagkoffers en keukenuittrek in hoogglans ivoor. In combinatie met de op maat gemaakte inrichting voor de carrosseriebreedte van slechts 2,12 meter oogt de leefruimte van de slanke c-compactline nu nog luchtiger. Wie een meer klassiek interieur waardeert, blijft kiezen voor de standaard stijlwereld "episch".
De grote sterktes van de c-compactline zijn bewaard gebleven. Ze verzekeren hem van een uitzonderlijke positie als premium camper tussen de slanke geïntegreerde modellen: volwaardige verhoogde vloer met een AL-KO laag frame, superlichte constructie met een verbazingwekkend lage massa in rijklare staat en alle kenmerken van het Carthago DNA. In het modeljaar 2023 richt Carthago zich op drie plattegronden voor de c-compactline, de bijzonder compacte I 138 DB met tweepersoonsbed dwars achterin, de bijzonder compacte, slechts 6,41 meter lange I 138 DB met eenpersoonsbedden en Vario draaibad, en de I 143 LE met eenpersoonsbedden en combibad met scheidbare ronde douche. Alle drie de varianten hebben de typische Carthago kleedkamer met roomdividerfunctie en de bekende ruime verblijfsgroep.
Carthago liner-for-two nieuwe generatie: uitgebreid verbeterd interieurontwerp
Met zijn unieke kenmerken is het een voorbeeld voor koppels in de geïntegreerde topklasse campers: de fascinerende Carthago-liner-for-two met zijn unieke 4-kamerconcept op de meest compacte voertuiglengte mogelijk heeft een sensatie veroorzaakt in de hele industrie en nieuwe klantengroepen voor Carthago geopend. Nu verfijnt Carthago zijn vlaggenschipserie net zo zorgvuldig als effectief. De 2023-jaargang van de liner-voor-twee is onmiddellijk te herkennen aan zijn nieuwe, even dynamische en elegante exterieurafbeeldingen. Donkergrijs in de kern, het wordt omlijst door elementen in antraciet en goud en definieert de liner-voor-twee als een camper van topklasse.
Het interieur is nu nog helderder, vriendelijker en daardoor uitnodigender. In het modeljaar 2023 wordt stelten Siena gekenmerkt door tafel- en dressoiroppervlakken in een crèmekleurige tint, nieuwe handgrepen voor de kleppen van de dakopbergkisten, een vloerbedekking in de look van een scheepsparket. Accenten worden bepaald door detailwijzigingen, zoals nieuwe elegante panelen voor de deuren van de toiletdeur en kledingkast in hoogglans ivoor met geïntegreerde chromen strepen. In de cockpit versterken zonnekleppen onder het hefbed, opnieuw ontworpen planken en een gewatteerde lederlook bezel van het hefbed de indruk: de Carthago liner-for-two nieuwe generatie van het modeljaar 2023 is eleganter, huiselijker en praktischer dan ooit.
Carthago c-tourer T/chic c-line T: Verdere ontwikkeling en een ster meer
Daarnaast hebben de Carthago-ontwikkelaars de semi-geïntegreerde campers die gewend zijn aan de overwinning met een deskundige hand verder ontwikkeld. Carthago c-tourer T en chique c-line T op basis van Ducato met AL-KO laag frame concurreren nu in een lichtere tint wit.
Daarnaast breidt Carthago het modellengamma van de chique c-lijn T voor het eerst uit met een model gebaseerd op de Mercedes-Benz Sprinter met AL-KO laag frame. De nieuwe, circa 7,5 meter lange T 4.9 LE overtuigt met een plattegrond met een grote L-residence groep en brede zijbank, de ruime hoekkeuken met verhoogd aanrecht en design barkast, een weelderige comfort kamer badkamer met de praktische Carthago kleedkamer en grote, tot twee meter lange longitudinale eenpersoonsbedden met ligvlak uitbreiding in de slaapkamer. Visueel valt het nieuwe model op naast het gebruikelijke elegante Carthago-ontwerp met een platinakleurige bumper. Natuurlijk profiteert de nieuwe Carthago chic c-line T 4.9 LE op Sprinter ook van het Carthago premium DNA
Isabella breidt het aanbod voor kampeerauto’s en caravans uit
Een nieuwe reisgenoot voor de kampeerauto en een unieke luifel voor de populaire Penta voortent zijn een paar van de nieuwtjes voor het seizoen 2023 die Isabella dit jaar presenteert op de Caravan Salon in Düsseldorf.
Met hun elegante design en slijtvaste materialen sieren de caravanvoortenten van Isabella al meer dan een halve eeuw de Europese campings. Nu de verkoop van kampeerauto’s en kampeerbussen toeneemt, richt Isabella zich nu ook op het ontwikkelen van nog meer slimme oplossingen voor de camperaars. Buddy is hier een voorbeeld van. De perfecte reisgenoot voor je kampeervakantie.
Buddy bestaat uit twee zijkanten en een front, die je aan de luifel van de kampeerauto of caravan bevestigt, waardoor een flexibele leefruimte onder de luifel ontstaat. Het front is verkrijgbaar in vier verschillende afmetingen, zodat je kunt kiezen voor een afgesloten leefruimte onder de volledige luifel of voor zowel een afgesloten leefruimte als een overdekt terras.
Speciaal ontworpen luifel voor Penta
Penta is al meer dan 35 jaar een favoriet bij seizoenskampeerders. Op verzoek van vele Penta bezitters heeft Isabella nu de perfecte luifel ontwikkeld voor de iconische, vijfhoekige Penta voortent. Voor extra stevigheid heeft de luifel een Megaframe en gelaste hoeken. De luifel heeft een unieke constructie in de vorm van een boven-achterpaneel met vensters voor een goede hoogte van de luifel en een goede lichtinval, zelfs bij bevestiging aan de Penta voortent onder de uitsteek.
Nieuwe lamp op zonne-energie voor windschermen
Een ander nieuwtje voor 2023 is de nieuwe lamp op zonne-energie voor windschermen. De lamp kun je op de pennen aan de bovenkant van je Isabella windscherm bevestigen, maar je kunt hem ook voor sfeerverlichting op de campingtafel gebruiken. De lamp wordt opgeladen via het zonnepaneel aan de bovenkant of via de USB-kabel. Als het donker wordt, doe je voor een gezellige sfeer de lamp op zonne-energie aan met de touch-knop.
Meer tunnels voor X-Tension
Het grote nieuws van vorig jaar voor kampeerbussen, de Isabella Air X-Tension, wordt nu uitgebreid met twee extra speciaal ontworpen tunnels, zodat de verbinding tussen kampeerbus en tent perfect is. De vrijstaande opblaasbare voortent is zo voor nog meer kampeerbussen geschikt.