Het eert innovatieve, toekomstgerichte oplossingen, concepten, strategieën en producten in de caravanindustrie: de "European Innovation Award". Een internationale jury – bestaande uit vertegenwoordigers van de gespecialiseerde redacties uit Europa's toonaangevende caravanlanden beoordeelt de inzendingen en bepaalt de winnaars. In opdracht van de internationale juryleden selecteert Dolde Medien Verlag de beste innovaties.
En voor de vijfde keer op rij is Knaus Tabbert AG een van de trotse winnaars dit jaar met de KNAUS E.POWER DRIVE-studie, die de felbegeerde prijs kreeg in de categorie "Technology & Connectivity". Net als vorig jaar vond de prijsuitreiking vanwege de pandemie in digitale vorm plaats. De KNAUS E.POWER DRIVE-studie is de eerste volledig elektrische kampeerauto van Knaus Tabbert. In samenwerking met HWA AG een toonaangevende en ervaren ontwikkelingspartner in de autosport en engineering werd dit voertuig met elektrische aandrijving gecreëerd. Veel klanten willen moderne en schone mobiliteit van de toekomst de E.POWER DRIVE-studie is de logische en logische stap naar een elektrisch recreatievoertuig: complexe technologie in de cockpit, aandrijf elektrische motor met maximaal 180 kW vermogen, 90 km actieradius in puur elektrische werking. De elektromotor kan echter ook recupereren in de schuifmodus, d.w.z. elektrische energie opwekken en wordt aangedreven door de hoogspanningsbatterij die in de onderkant is geïnstalleerd. Wanneer een batterijdrempel wordt bereikt, start de range extender, die stevig is gekoppeld aan een generator, automatisch op tijdens de rijmodus, waardoor ongemakkelijke en tijdrovende laadstops niet meer nodig zijn. Het heeft de primaire taak om de tractiebatterij op te laden, maar kan ook rechtstreeks elektriciteit leveren aan de aandrijfmotor. Tegelijkertijd voorziet de range extender ook de woonstructuur van het voertuig van energie.
%%%FOTO3%%%
"Heel erg bedankt! De 'European Innovation Award' is een geweldige bevestiging en stimulans voor ons team om in de toekomst te blijven inspireren met nog veel meer innovaties", zegt CSO Gerd Adamietzki. "We zijn heel blij."
Omzet stijgt met 8,6 procent naar 863 miljoen euro
Dubbelcijferige stijging van de afzet tot 27.089 eenheden
Op basis van voorlopige cijfers voor het boekjaar 2021 genereerde Knaus Tabbert AG een geconsolideerde omzet van EUR 863 miljoen (vorig jaar: EUR 795 miljoen). Dat komt overeen met een stijging van 8,6 procent ten opzichte van het cijfer van vorig jaar. Dit was iets hoger dan de omzetprognose van de Raad van Bestuur van EUR 850 miljoen, die op 4 november 2021 is bijgewerkt.
Qua verkoopcijfers is de tijdelijke verschuiving in productiecapaciteit van kampeerauto’s naar de minder rendabele caravans merkbaar. De belangrijkste reden hiervoor was het algemene leveringsknelpunt voor gemotoriseerde chassis.
"De aanzienlijke groei van de omzet en de afzet onderstreept de aantrekkelijkheid van onze merken voor retailers en klanten. De grote vraag naar recreatievoertuigen blijft onverminderd bestaan, wat ook tot uiting komt in onze orderportefeuille van EUR 1,3 miljard per eind december 2021", zegt Wolfgang Speck, CEO van Knaus Tabbert AG, over het afgelopen jaar. "De uitdagingen in de supply chain hebben veel gevraagd van ons, onze leveranciers en onze klanten. In de loop van het vierde kwartaal van 2021 hebben we de achterstand van onafgewerkte voertuigen geleidelijk kunnen verkleinen."
%%%FOTO1%%%
In het luxesegment steeg de omzet met 13,7 procent van 107 miljoen euro naar 122 miljoen euro in het boekjaar 2021. Er werden 501 voertuigen gefactureerd, tegen 452 in het voorgaande jaar. Een stijging van 10,8 procent.
In het premiumsegment steeg de omzet met 7,8 procent van 687 miljoen euro in 2020 naar 741 miljoen euro in het afgelopen jaar. De verkoop steeg zelfs met 11,3 procent van 23.897 kampeerauto’s, caravans en bestelwagens naar 26.588 eenheden. Deze cijfers weerspiegelen de tijdelijke verschuiving in de productie van kampeerauto’s naar caravans, die minder last hadden van knelpunten in de bevoorrading.
"In veel sectoren werd 2021 gekenmerkt door gespannen toeleveringsketens. Onze flexibele productieplanning op verschillende locaties stelde ons in staat om snel te reageren op de onbeschikbaarheid van verschillende materialen op korte termijn en om andere bestellingen naar voren te halen," vervolgt Speck. "Als gevolg hiervan waren we in staat om de impact op ons bedrijf in het algemeen aanzienlijk te verminderen en optimalisatie in de waardeketen te bereiken."
Een extra grote zitgroep kenmerkt de nieuwe Pilote.
We dachten dat u-zitgroepen achterin kampeerauto’s tot het verleden behoorden niets is echter minder waar.
De Franse fabrikant Pilote bracht met zijn nieuw type P 696 U een kampeerauto op de markt met een gigantische U-zitgroep achterin. In plaats van bedden hetzij enkele of een eilandbed te timmeren benutte men de ruimte voor tafel en zitbanken. De zitbank langs de kant van de buitendeur is zo maar eventjes 2,02 m breed, de sofa aan de overzijde is 1,4 m breed, ruim genoeg om eens een volleybalploeg uit te nodigen.je kunt er gedurende de dag je benen eens uitstrekken om een dutje te doen. Het ontbrekende bed geeft je een gevoel van ruimte zeker van op de achterste zitbank hebt je een fantastisch zicht naar voor door het interieur van de 7 m lange halfintegrale P 696 U. Aansluitend bij de korte zitbank is de knappe rechte keuken, daarnaast de wc en het wastafeltje. Wie dacht dat er geen bed aan boord is vergist zich. Boven de U-zitgroep is een hefbed van 2,05 x 1,6 m. maak je van de U-zitgroep een bed, dat meet 2,0 x 1,6 m. Grote zwervers hoeven geen angst te hebben dat hun voeten buiten het bed zullen bengelen. Wie een halfintegrale zoekt met een maximaal, een beetje ongewoon, comfort zal de P 696 U zeker eens wat aandachtiger moeten bekijken.Voor zijn nieuwe integralen gebruikt Pilote de Fiat Ducato met zijn origineel verlaagd chassis als basisvoertuig. De opbouw is stevig en vakkundig uitgevoerd. Naast wanden en dak is ook de bodemplaat beschermt met een hagelbestendige polyester plaat. Voor de isolatie heeft men XPS schuim gebruikt. De vensters passen best in het fijn afgewerkte koetswerk .De deurtjes voor de bagagekoffer sluiten perfect en de buitendeur met dubbele vergrendeling laat niets te wensen over.
Interieur
De architecten en de decor ontwerpers hebben er een smaakvol interieur van gemaakt. Een chique houtdecor voor de meubelen afgewisseld met vlakke lichte kastdeuren en de onderkant van het hefbed met zijn panden in houtdecor en witte panden aangevuld met een reeks geïntegreerde lichten maakt de ruimtelijke indruk nog groter. Door de brede vensters heeft men schitterend panoramisch uitzicht wat het aangenaam maakt om er te verblijven. De vloer in een licht laminaat ondersteunt dit ook nog een beetje.
Keuken
De keuken heeft een praktisch ingerichte uitvoering. Twee kookvuren in het aanrecht hebben een elektrische ontsteking. Buiten het spoelbakje blijft er nog genoeg werkbladoppervlakte over. Onderaan zijn laden met verdelingen voor flessen. In de hoge koelkast met een links en rechts opendraaiende deur is zeker plaats genoeg om bederfbare eetwaren te stokkeren.
Net achter de chauffeurszetel is een flinke kleerkast die aan de douchecabine paalt. Het voordeel is dat er geen storende wielkast de bodembak kleiner maakt, de stahoogte reikt tot 2 m. aan de overkant staat een draaibaar wc en het wastafeltje. Met de twee deuren kan men dit sanitair gedeelte van zowel de stuurcabine als van de woonkamer afsluiten.
Als we netjes gewassen en eventueel geschoren zijn komen we na een paar stappen door de brede gang aan de zitgroep. Daar staat een 0.9 m lange tafel je toe te lachen. Vindt je ze wat te breed kan ze in twee worden geklapt en is ze toch nog 0,4 m breed. Soms beter voor het ontbijt. Zit- en rugkussens zijn comfortabel spijtig echter dat er geen kussens in de hoeken voorzien zijn dat geeft een betere rugsteun als je een dutje wil doen. Voor de nachtrust laat men het elektrisch bediend hefbed boven de zitgroep omlaag zakken. Een Bultex matras op een lattenbodem zorgen voor een zalig slaapcomfort. Van het 2,0 x 1,6 m groot bed hoef je, je geen zorgen te maken om tijdens een vrolijke droom uit het bed te tuimelen. Van de zitgroep zelf kan men ofwel een bed maken of 2 zitbanken met veiligheidsgordels in de rijrichting.
Om het ruimtelijk effect van het interieur tot zijn recht te laten komen zijn er geen hoge kasten aanwezig. Bagage moet in de bovenkasten, in een kleine kast of in de zitbanken. Ja, iedere zwerfauto heeft zo zijn compromissen, zelfs een knappe Pilote 696 U. Voor de bagage die wat stofferig mag worden is er een lade aan de buitenkant van de wagen.
Samengevat
De pilote 696 U is een soliede constructie en smaakvol ingericht. Daarbij een enorme zitgroep die het sfeervol wooncomfort op een hoog niveau tilt. Niet mooi maar enkele fietsen achteraan op een fietsrek zal kleine verplaatsingen hier en daar eenvoudiger maken.