Inhoud blog
  • Onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal Cusco Quechua : taal 911 !
  • Even stilstaan...
  • Daar zijn we weer ...
  • Weer een taal erbij...
  • Onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal Gun: taal 910.
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    De "schatjes" Thibault en Julie op een regenachtige vakantiedag!
    Foto
    Maarten en Jonas in hun "zand-fort"!
    Foto
    Mijn schoonmoeder Mw. Anna Conings-Bocken : 98 jaar op 08-10-2007 !!! Omringd door al haar kinderen, overleden op 15 december 2007.
    Foto
    Thibault en Julie worden groter... juni 2008
    Foto
    Jonas wordt 9 en Maarten en opa vinden het ook geweldig !
    Foto
    Thibault en Julie in het ballenbad!
    Foto
    Julie leest haar Nieuwjaarsbrief op opa's schoot! 01-01-2009.
    Foto
    25 april 2009 : Julie en Thibault in Plopsa Coo tijdens de Vrijwilligersdag van Child Focus!
    Foto
    13 juli 2009 : Julie en Thibault in Kinderstad Heerlen!
    Foto
    18 sept 2009 : Opa met Julie en Thibault in Maasmechelen Village !
    Foto
    Julie in balletpakje gaat haar balletvriendjes "trakteren" op haar verjaardag!
    Foto
    Communicant Maarten bedankt zijn lieve nichtje Julie voor de mooie cadeautjes: 13 mei 2010.
    Foto
    Julie en Thibault met de trein op weg naar Brussel! 17 aug 2010
    Foto
    25 dec 2010 : Julie als "sneeuwpop(je) !
    Foto
    10 maart 2011 : Museum voor Natuurwetenschappen Brussel : Thibault aangevallen door een vleesetende dino !!!
    Foto
    20 april 2011 : Tongeren : Gallo-Romeins Museum : Jonas en Maarten met hun diploma "Archeoloog voor 1 dag"!
    Foto
    25 sept 2011: Maarten treedt in de voetsporen van zijn overgrootvader: hij volgt klarinetles en speelt op de klarinet van zijn overgrootvader Pierre Medaer!
    Foto
    03  april 2012 : Julie noteert de bestellingen voor het eten in haar "restaurant"!
    Een Betere Wereld
    Boodschap in vele talen met info, concrete projecten, vrijwilligerswerk en verslag daarover, geschiedenis van onze regio.
    19-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 350: Onze Boodschap in de taal Ibanag !
    We zijn weer aan een historisch cijfer! Onze Boodschap voor een Betere Wereld kunnen we al publiceren in taal 350 : IBANAG !!!

    Ibanag is een taal die gesproken wordt op de Filippijnen, meer bepaald in de provincie Cagaya in het Noord-Oosten van Luzon. Er zijn ongeveer 500.000 sprekers !

     
    Ibanag

    "Y paro mi ay mamaro tu mas meyannung anna mas memammo nga davvunao, nga ngamin y ana-anâ ay meyawa nira y meyannung nga edukasion tapenu mapatuggu anna mapabbalin da y appanopanono da ta mekunnay ta ngangangay, tapenu sangao twange noka ta mekunnay ta ammanakam da uwuyya da moffunan katagitadday nira ta espiritu na nassinadday,twange ta agginanama anna angngikakuwa ta kataggitadday".


    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!


    19-09-2006 om 16:40 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 349 : Onze Boodschap in de taal Ibaloi.
    Onze Boodschap voor respect en een hoopvolle toekomst voor alle jongeren, waar ook ter wereld, wordt weer op een andere plek op de Filippijnen verspreid! We kunnen ze weergeven in de taal IBALOI : taal 349 !

    Van deze taal zijn er ongeveer 110.000 sprekers. Ze wordt gesproken in het centrum en het westen van de Benguet provincie, het westen van de provincie Nueva Vizcaya, Luzon.

     
    IBALOI


    Say panggep tejan emin ket mangibungon ni maymayat tan ja duvong cha emin koman a-anak maka-awat era ni mayat chen ashal say mabadinan sha jen idevelope e daing sha say no. embahdeg era mabadin makatulong era ni aget sha panggep ni maymayat tan ni kuwadan tan mawarasan siyara e talek tan panemawat ni sahey cha waray respeto ni sahey.


    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!

    18-09-2006 om 10:26 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 348 : Onze Boodschap in de taal Batak Toba !
    We onderbreken het verhaal van ons project weer voor een vertaling van onze Boodschap in een Indonesische taal.

    In Jakarta (Indonesië) is er binnenkort een Conferentie waar ook onze Boodschap voor een Betere Wereld zal besproken worden. We hopen de nodige fondsen te vinden om onze Filippijnse medewerkster Mary Grace toe te laten naar Jakarta te gaan in oktober naar het Congres. Via haar contacten in Indonesië verspreidt ze daar ook onze Boodschap van respect en hoop. Juni Siahaan vertaalde onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal Batak Toba : taal 348!

    Deze taal wordt gesproken in Noord-Sumatra door ongeveer 2 miljoen mensen.

     
    Batak Toba

    "Tujuan nami naeng mambangun dunia na lebih denggan dan aman, didia sude dakdanak mandapot pendidikan dan kehidupan na denggan jala mampu mgembangkan sude bakat na i imiliki secara optimal asa di saunarion dan dimasa naing ro, halaki boi marsiurupan i bagas semangat persaudaraan na tulus, saling percaya dan menghormati".


    Nederlands

    Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En zoals steeds ... we speuren verder.

    16-09-2006 om 11:29 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verhaal van het project: deel 6 : bij een waarzegster.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mei 1996: samen met de mama van Mélissa (Carine) tijdens de tentoonstelling van de werkstukken.


     

    Bij een waarzegster…

     

    Om de ouders van de verdwenen jongeren te helpen hebben we heel wat initiatieven genomen. Op eentje ervan wil ik hier eens verder ingaan.  Dit hebben we nooit aan de pers verteld: het zou stof geweest zijn voor een groot artikel. De zaak van de verdwenen jongeren leidde immers regelmatig tot “artikels” waarbij de geloofwaardigheid niet altijd als belangrijkste element op de voorgrond stond.

     

    Op een dag stond er zelfs in een weekblad dat iemand wist waar An en Eefje zich bevonden, ergens aan de kust op een appartement… Zo een uit de lucht gegrepen beweringen hielden op geen enkele wijze rekening met de gevoelens van de ouders die oneindig diep gekwetst waren en een vertwijfelde zoektocht naar hun kinderen ondernamen…

     

    In februari 1996, acht maanden na de verdwijning van Julie en Mélissa, gingen we te rade bij een waarzegster. Wij, dat waren de heer Kistemann (vader van de vermoorde Marc), Gilberte F. en ikzelf. Halverwege tussen Genk en Hasselt kwamen we terecht in een appartement. De bewuste dame vroeg een kaart van de omgeving van Luik. Ze beschreef een boog rondom Grâce-Hollogne en duidde op de autowegenkaart met 2 pijlen aan uit welke richting de ontvoerder (van een ontvoering was ze zeker beweerde ze) was gekomen en in welke richting hij was vertrokken: vanuit Luik, richting Namen.

     

    Voor mij was dat aanvaardbaar: je hebt 1 kans op 2 dat je juist zit… maar dan begon het heel erg te worden. De kleine “fillettes” zouden niet meer in leven zijn en omgebracht zijn door een man van ongeveer 30 à 40 jaar, werkloos, met snor, van de omgeving van Luik. Toen ze nog gedetailleerder werd vroeg ik haar de politie in te schakelen omdat er volgens mij in zo een beperkte straal maar weinig mannen zouden te vinden zijn waarop die beschrijving paste. En … dat zijn nogal beschuldigingen. De dame vond dat ik haar niet geloofde en ik moest buiten gaan wachten…..

     

    Nog andere ‘tips” kwamen van elders binnen, onder andere van aan de kust: beschuldigingen zelfs aan het adres van erg concreet aangeduide mensen..: dat kon echt niet meer …

     

    We zijn dan onverminderd doorgegaan met het steunen van de ouders door ons te concentreren op het verspreiden van affiches, het verzamelen van werkstukken en het onder de aandacht houden van de verdwijningen. Soms werd er de beschuldiging geuit dat ouders teveel media-aandacht zochten maar voor hen was dat echt de enige manier om de bevoegde instanties aan te sporen om met onverminderde ijver te blijven zoeken…

     

    15-09-2006 om 13:45 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verhaal van het project : deel 5 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tentoonstelling van de werkstukken van jongeren in Jemeppe-sur-Meuse: einde mei 1996. De leerlingen Sociale Activiteiten samen met de ouders en het broertje van JULIE.

    Langzamerhand wordt het winter, kersttijd… Maar nog altijd geen nieuws van de verdwenen jongeren. Het gerecht houdt de lippen op elkaar omdat men het geheim van het onderzoek niet mag schenden. De ouders, familieleden en vrienden van de jongeren vergaderen regelmatig en nemen verschillende initiatieven: kaarten versturen, affiches aan plakken en opsturen, interviews bij radio en tv, reizen naar het buitenland na een zoveelste tip…

     

    ’s Zondags, nadat ik in de kerk heb orgel gespeeld, rij ik snel naar Grâce-Hollogne waar we de hoofden bij elkaar steken met een vrij grote groep: ouders van Julie en van Mélissa, familieleden, buren, Robert Wasseige, Mr Poncelet, Roger Leloup (tekenaar van Yoko Tsuno), ….. Rond 5 uur gaat er een flash naar Belga en rond half 6 krijg ik dikwijls een telefoontje van mensen van de pers:”Of ik toch nog iets méér kan vertellen dan wat er in het korte communiqué staat…” maar dat kan niet…

     

    We gaan naar een pater die gespecialiseerd is in organisaties in Zuid-Amerika (misschien zijn de jongeren daarheen ontvoerd), in Antwerpen worden de afvaarten van grote zeeschepen in de gaten gehouden:(een zeeschip vertrok de dag na de verdwijning van An en Eefje EN de dag na de verdwijning van Julie en Mélissa. Wanneer die boot ook vertrekt daags na de verdwijning van Sabine Dardenne denkt men een spoor te hebben maar bij de verdwijning van Laetitia blijkt ook die piste verkeerd te zijn… We gaan te rade bij een waarzegster … er komen anonieme telefoons met “oplossingen” … allemaal te veel om volledig te vertellen…

     

    Maar nu eerst terug naar de “draad” van ons verhaal…

     

    In die kersttijd ontvangen we heel wat werkstukken van de jongeren en langzamerhand beginnen we een eerste grote tentoonstelling voor te bereiden: ze zal plaatshebben op 30 en 31 mei te Jemeppe-sur-Meuse: bijna 2000 werkstukken worden er tentoongesteld… Ondertussen is ook Sabine verdwenen en Anny Russo-Gahy spreekt de profetische woorden: “Si on en trouve une, on les retrouvera toutes” hetgeen betekent “Als we er eentje terugvinden, zullen we ze allemaal vinden”. Dat zal naderhand maar al te waar blijken te zijn…

    13-09-2006 om 13:58 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 347: Onze Boodschap in de taal Konkani !

    Deze keer verspreiden we onze Boodschap voor een Betere Wereld in India, in de taal Konkani: taal 347 !

    De vertaling werd gemaakt door Shennoy Dsouza, waarvoor onze hartelijke dank! 

    Konkani
    is een Indo-Arische taal hoewel veel woorden afgeleid zijn van de Dravidische talen. De taal wordt gesproken in de gebieden Goa, Maharashtra, Karnataka en Kerala in India. Door de invloed van westerse talen (Portugees, Engels) dreigde het Konkani uit te sterven. Er zijn ongeveer 7,5 miljoen sprekers. (bron: Wikipedia)

    Konkani


    "Amcho laksha banuk aik bhoro ani surakshit sausar, soglee burgaik bhore sheekop ani vadopak thanchhi toknai borpak, thaka lagun aata ani marghi vhodil zauin they vachopak eksoglaik thanchai atmaichaighoot avaz "


    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !

    12-09-2006 om 11:12 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 346 : Onze Boodschap in de taal Kam Muang .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén van de vrij belangrijke talen in Thailand is de taal Kam Muang. Ze wordt gesproken door ongeveer 28 miljoen mensen in Noord-Thailand. Het is in deze taal dat we onze Boodschap voor een Betere Wereld kunnen publiceren: Kam Muang: taal 346!

    KAM MUANG (klik op de foto voor vergroting)

    Nederlands

    Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!

    06-09-2006 om 20:10 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 345 : Onze Boodschap in het Sundanees !

    Ook in Indonesië wordt onze positieve en hoopvolle Boodschap voor een Betere Wereld verspreid. Ze werd er vertaald in het Sundanees : taal 345 !!!

    De vertaling werd verzorgd door Ms Reza Hernanza Desiawan !
    Zij zorgde voor een lokale invulling van de Sundanese taal . De taal wordt gesproken door ongeveer 28 miljoen mensen die voornamelijk wonen op de hooglanden van West-Java.

    SUNDANEES

    "Anu di tuju ku kami, nyaeta kanggo ngawangun hiji dunia anu langkung sae, sareng tentrem. Dimana sadaya marulangkalih bakal ngengngingkeun pendidikan sareng kahirupan anu langkung sae. Sareng mampu ngembangkeun sadaya bakat kabisa anu dipika gaduh sacara optimal. Ngarah dina waktos ayeuna sareng waktos anu kapayun, maranehna tiasa ngabantos hiji sareng nu sejenna dina sumanget kapidulur anu tulus.
    Silih percaya sareng silih hormat".

    Nederlands

    "Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect."

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!

    04-09-2006 om 09:46 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 344 : Onze Boodschap in het Keltisch !

    Deze keer kunnen we onze Boodschap voor een Betere Wereld publiceren in een taal met "roots" in ons verre verleden  :   Keltisch   : taal 344 !

    Deze "variant" wordt voornamelijk gesproken in Ierland.

    Keltisch

    "Ba mhaith linn domhan slán a chruthú ina mbeidh déa oideachas ar fáil do gach leanbh, i dtreo is gur féidir leo feabhas a chuir ar a gcuid tabhairtaisí ar fad, agus go mbeidh ar a gcumas, da bhrí sin, cabhrú le chéile i spiorad chomh-mheasa, muinín agus aontais, anois agus san am atá le teacht."


    Nederlands

    Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!

    01-09-2006 om 10:10 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 343 : Onze Boodschap in de taal Kagayanen !

    Ook tijdens de publicatie van het verhaal van ons project zoeken we verder naar vertalingen en de verspreiding van onze Boodschap voor een Betere Wereld. Van op de Filippijnen ontvingen we de vertaling van onze Boodschap in een zeer lokale taal : Kagayanen : taal 343 !

    Kagayanen wordt ook genoemd : CAGAYANO CILLO en/of CAGAYANCILLO.  De taal wordt gesproken in de provincie Palawan. Er zijn ongeveer 25.000 sprekers !

    KAGAYANEN

    "Ame na tuyo na paagi ta ame na mga buaten, mga ittaw ta bilog na kalibutan may anen na dayad daw luwas na maistaran daw tanan na mga bata may upurtunidad na makaangken ta dayad na idukasyon daw magsagad gid ta paggamit ta iran na mga talinto, aged anduni daw ta uryan na mga adlaw na danen an may mga idad en, magtabangay danen ta kada isya na danen an gaisyaay, may salig ta kada isya daw garispituay"..

    Nederlands

    "Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect."

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!


    29-08-2006 om 21:35 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verhaal van het project : deel 4.

    Maar we zoeken niet alleen naar de jongeren in het Frans en het Nederlands. Samen met de vele tientallen kaartjes sturen we ook het gedicht. Met wat hulp heb ik er intussen ook een Engelse en een Duitse versie van gemaakt.

     

    De Engelse ontstaat via medewerking van S. Delaere die een jaartje in Amerika studeert en daar in Arizona samen met enkele medeleerlingen mijn vertaling aanpast! Mr Ron Johnson uit Gloucester geeft de Engelstalige versie een “Engelser” tintje door er enkele typische Amerikaanse uitdrukkingen uit te halen.

     

    De Duitse versie wordt verbeterd door N. Schaffranek die Duits studeert aan een universiteit in Nederland

     

    Prayer                                                          Gebet

     

    In the middle of the field                                  Inmitten der Felder

    walking slowly                                                dahinschreitend

    you look around you                                       mit trägem Wanderschritt

    all alone                                                          schaust du dich um

    with your thoughts                                           einen Augenblick allein

    your doubts, your joys,                                    ganz allein

    dispair, secrets …                                           mit all deinen Gedanken

                                                                           deinen Zweifeln, deiner Freude

                                                                           Ratlosigkeit und Vertrauen …

                                                              

    A tear wells up                                                In deinen Augen

    in your eyes                                                     schwillt eine Träne,

    softly,                                                              langsam

    it finds a way                                                   sucht sie ihren Weg

    down your cheek.                                            über deine Wange.

     

    Like in a sparkling light                                   Wie in einem gleisenden Lichte

    you see                                                           siehst du dann

    a poppy, a cornflower,                                    eine Pfingstrose, eine Kornblume,

    a sparrow,                                                      eine Schwalbe,

    two butterflies …                                            zwei Schmetterlinge …

     

    Then, you look up                                           Dann schaust du empor

    and full of love and hope                                  und liebevoll

    you say a prayer                                              murmelst du ein Gebet,

    you give thanks                                               du dankst

    and                                                                 und

    you ask …                                                      bittest …

     

     

    Als je de verschillende versies in stilte of met begeleiding van wat zachte muziek leest, klinken ze alle 4 heel mooi …..

    Ondertussen komen de eerste werkstukken binnen: de jeugd begint haar gevoelens over de verrdwenen jongeren te uiten...

    26-08-2006 om 11:27 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verhaal van het project : deel 3.

    Met alle mogelijke middelen wordt er gezocht naar de verdwenen jongeren. Duizenden affiches, “affichettes” en kaartjes worden gedrukt. Dit gebeurt langzamerhand in meer en meer talen: “Verdwenen”, “Disparues”, “Missing”, “Verschwunden”. En ook verschijnen de zinnetjes:”Wij zoeken vertwijfeld naar…”, “Nous cherchons désespérément”, “Cerchiamo disperatamente”, “Wir suchen verzweifelt”…  Maar er is geen enkele teken van vooruitgang te bespeuren…

     

    Samen met de leerlingen Sociale Activiteiten verstuur ik vanuit onze school honderden kleine affiches en kaartjes en dit naar alle uithoeken van de wereld. Zo hebben we bijvoorbeeld info gestuurd naar vrijwel alle Belgische Ambassades en Consulaten in het buitenland.

     

    Ondertussen ontvangen we in Grâce-Hollogne bij tante Anny, in Bilzen bij Gilberte Fabry, thuis en op onze school enkele kindertekeningen. Dat brengt ons op de idee om de kinderen van België te vragen hun gevoelens over de verdwenen jongeren via een werkstuk kenbaar te maken.

     

    Een eerst “werkstuk” schrijf ikzelf: een gedicht, eigenlijk een gebed, waarin de gevoelens uitgedrukt staan die ik ervaar bij deze verdwijningen, gevoelens die ik deel met de familie, de vrienden, de jongeren … En om de tekst “toegankelijk” te maken voor iedereen vertaal ik hem dadelijk in het Frans: deze versie verschijnt in verschillende Franstalige kranten: het is hartversterkend voor de ouders en familie en het is de inleiding op vele werkstukken – meer dan 4000 – die we zullen ontvangen.

     

    Hier mijn tekst over onze zoektocht (naderhand vertaal ik hem ook in het Engels en het Duits met de hulp van enkele vrienden …) waarbij de 2 vlinders duidelijk verwijzen naar Julie en Mélissa, een beeld dat in vele tekeningen zal overgenomen worden…

     

     

    Gebed                                                                        Prière

     

    Temidden van de velden                                              Au milieu des champs

    voortschrijdend                                                           te promenant

    met trage wandelstap                                                  lentement

    kijk je om je heen                                                       tu regardes autour de toi

    even alleen                                                                  seul, un moment

    gans alleen                                                                  tout seul

    met al je gedachten                                                     avec tes pensées,

    je twijfels, jevreugde                                                   tes doutes, tes joies,

    wanhoop en vertrouwen                                              désespoir, confiance …

     

    In je ogen                                                                   Une larme

    zwelt een traan                                                            naît dans tes yeux

    langzaam                                                                     doucement

    zoekt ze een weg                                                        elle cherche sa route

    over je wang.                                                              Sur ta joue

     

    Als in een glinsterend licht                                            Comme dans une lumière

                                                                                      étincelante

    zie je dan                                                                    tu vois

    een klaproos, een korenbloem,                                    un coquelicot, un bleuet,

    een zwaluw,                                                                une hirondelle,

    twee vlinders…                                                           deux papillons …

     

    Dan kijk je omhoog                                                    Alors, tu lèves les yeux

    en liefdevol prevel je                                                   et plein d’amour et d’espoir

    een gebed,                                                                  tu dis une prière,

    je dankt                                                                      tu rends grâce

    en                                                                               et

    je vraagt….                                                                tu demandes …

     

    F.Medaer

    24-08-2006 om 00:00 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verhaal van het project : deel 2 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We schrijven het schooljaar 1995/1996.
    In het College van het Heilig Kruis te Neeroeteren geef ik Geschiedenis, Frans, Latijn, een beetje Grieks, ben ik verantwoordelijk voor het college EN geef ik 2 uur per week het “vak” Sociale Activiteiten.

     

    Het is een 2-uurs optie die leerlingen van het Eerste Jaar Middelbaar kunnen kiezen. Er is geen echt vastomlijnd programma en de leraar kan zelf de belangrijkste doelen trachten in te vullen. Voor mij is dat proberen om leerlingen dusdanig te motiveren dat ze een sociale ingesteldheid voor de rest van hun leven zullen “meedragen”. Ook is het belangrijk de leerlingen in contact te brengen met de alledaagse realiteit om daarin reeds op jonge leeftijd een rol te kunnen vervullen.

     

    Het schooljaar ervoor heb ik als thema gekozen “Verkeersveiligheid”, dit naar aanleiding van het verongelukken van een oud-leerling. Maar welk thema kan ik kiezen voor september 1995 ?

     

    Toch is een onderwerp vinden niet echt moeilijk, wel om er een jaarwerking rond uit te bouwen. Eind augustus zijn namelijk An en Eefje verdwenen aan de Belgische kust en sedert juni wordt er ook met man en macht gezocht naar Julie en Melissa. De 2 kleine meisjes zijn verdwenen in Gräce-Hollogne. Op het eerste gezicht  is er geen overeenkomst behalve het feit dat ze verdwenen zijn.

     

    An en Eefje zijn teeners, bijna jonge volwassenen, uit Vlaanderen (Hasselt), verdwenen aan de kust. Julie en Melissa zijn 8-jarige meisjes, verdwenen in Wallonië. Er is geen enkele “link” en we leven in 1995 nog steeds in het “pré-Dutroux tijdperk”. Niemand heeft een concreet idee over hetgeen gebeurd kan zijn en alle mogelijke pistes worden gelanceerd.

     

    Omdat ik ook Franse les geef bel ik naar de omgeving van de verdwenen meisjes, zowel in Hasselt als in Grâce-Hollogne. Bij de familie Marchal krijg ik dadelijk gehoor: men zal mij affiches opsturen met de foto van An en Eefje en in het groot het woord “Verdwenen”. De tante van Melisssa, Mw A.Russo-Gahy belooft me snel affiches op te sturen met daarop “Disparues”.

     

    Samen met de 8 leerlingen die gedurende het schooljaar 1995-1996 het vak “Sociale Activiteiten” gaan volgen, bekijk ik begin oktober de affiches… Deze leerlingen gaan een heel bewogen periode van onze recente geschiedenis van heel nabij meemaken…

     

    “Verdwenen” – “Disparues” , de kiem van het vertaalproject!

    23-08-2006 om 00:00 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het project "Boodschap voor een Betere Wereld" : deel 1.
    De idee voor het schrijven en verspreiden van een hoopvolle boodschap is gegroeid in de nadagen van de vreselijke gebeurtenissen die België teisterden in de jaren 1995-1996.

    Om de ouders van de verdwenen Julie en Mélissa te helpen deden wij vanuit onze school te Neeroeteren een oproep aan alle jongeren om via werkstukken (tekeningen, gedichten, collages,…) hun gevoelens uit te drukken i.v.m. die verschrikkelijke verdwijningen.

    Meer dan 4000 werkstukken werden ingezonden. Aanvankelijk drukten de tekeningen, gedichten en collages nog de hoop uit op het gelukkig terugvinden van de verdwenen jongeren. Maar toen de vreselijke realiteit bekend werd uitten de jongeren hun verdriet, hun angsten, hun woede en wanhoop. Dat kon zo niet blijven: jongeren moeten een perspectief hebben, hun blik wenden naar een hoopvolle toekomst.

    Daarom schreef ik een hoopvolle boodschap. En, omdat we tijdens de zoektocht naar de verdwenen jongeren (Julie, Mélissa, An, Eefje en anderen) ervaren hadden dat je een boodschap moet brengen in zoveel mogelijk talen, begonnen we na enige tijd vertalingen van onze boodschap te verspreiden...


    In de volgende afleveringen zullen we proberen een heel gedetailleerd verhaal te brengen van onze actie(s) ...

    Frans

    22-08-2006 om 13:43 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 342 : Onze Boodschap in de taal Bahasa Indonesia !

    Na een kort verblijf in het ziekenhuis ga ik verder met de verspreiding van onze Boodschap voor een Betere Wereld in zoveel mogelijk talen. Deze keer Bahasa Indonesia : taal 342 !

    We konden reeds eerder onze Boodschap weergeven in het Bahasa Malayu: deze keer dus Bahasa Indonesia ! Het is de officiële taal van Indonesië. Bahasa betekent eigenlijk "taal" ! 
    Deze taal telt ongeveer 23 miljoen sprekers.

    BAHASA INDONESIA

    "Tujuan kami adalah untuk membangun suatu dunia yang lebih baik dan aman, dimana semua anak-anak mendapatkan pendidikan dan kehidupan yang baik serta mampu mengembangkan semua bakat yang dimiliki secara optimal agar di saat ini dan masa mendatang, mereka dapat membantu satu sama lainnya dalam semangat persaudaraan yang tulus, saling percaya dan saling menghormati"

    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!

    20-08-2006 om 20:36 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 341: Onze Boodschap in de taal Luganda (Uganda) !
    En ... zoals beloofd hier de vertaling van onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal Luganda uit Uganda: taal 341 ! En dit op de dag vanaf welke de wapens in Libanon hopelijk blijvend zullen zwijgen. En ... waarbij de kinderen weer de kans zullen krijgen op een degelijke ontwikkeling... Dat hopen we tenminste!

     
    Luganda : Uganda


    "Obanga twagala ensi erimu okwagalana, okwesigangana, nookussanganamu ekitiibwa—tuteekwabuteeka okukolerera obuyigirize bwabaana baffe, bwebatyo basobole okukozesa ebitone byaabwe mu bujjuvu."

    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !

    14-08-2006 om 21:33 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 340: Onze Boodschap in de taal Luganda !
    We hebben het reeds eerder gezegd: Afrika is een onuitputtelijke bron wat het aantal talen betreft... maar je moet ze "te pakken" krijgen. We zijn dan ook blij onze Boodschap voor een Betere Wereld te kunnen publiceren in één van de varianten van de taal Luganda : taal 340!

    De variant die we hier publiceren kregen we via Tanzania waar er ongeveer 10.000 Luganda-sprekers zijn. In Uganda zijn er ongeveer 3 miljoen: die vertaling publiceren we ook nog !!!

     
    Luganda

    "Twagala okuzimba ensi eyemirembe abaana bonna mwebasomera obulungi ate mwebasobola okuzimba ebitone byabwe; oluvanyuma basobole okuyambagana mu mwoyogumu ne bwesigwa ne kitiibwa."


    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!

    12-08-2006 om 08:51 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 339 : Onze Boodschap in de taal Kilari !
    Deze keer zoeken we het weer in Afrika, meer bepaald in Congo en Angola: we kregen er de vertaling van onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal : Kilari : taal 339 !

    Er zijn ongeveer 90.000 sperkers. In Angola noemt men deze taal "Laadi", in Congo noemt men ze ook "Laari"..

    ( Ook in India is er een taal Kilari genaamd: die zoeken we nog! )

     
    Kilari

    "Touzololo ha ntsiantoto ha,ha foulouka kidzounou,bala babonso batomo koula,bakourissa mayéla mawou mamonsoni,ngatchi-loumboutchi na mbaji-,ba hana mayéla mawou kwa ba mpangi zahou,mou mbanzoulou za nsalassani,za louzolo na za boujitou bahou na bahou"


    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!


    05-08-2006 om 11:30 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 338 : Onze Boodschap in de taal Lomwe !

    Nog maar eens een Afrikaanse taal! We kunnen onze Boodschap voor een Betere Wereld publiceren in de taal Lomwe : taal 338 !

    De vertaling kregen we uit Mozambique waar er ongeveer 1.300.000 Lomwe-sprekers zijn. De taal wordt vooral gesproken in Noord-Oostelijk en Centraal Mozambique. Ook daar kunnen de mensen onze Boodschap voor een Betere Wereld nu verspreiden in hun eigen taal!

    Lomwe


    Yolinga yahiyano tiyopala erapo laphama niyokhala ne chitetezo yopambana nave anamwani athene yakheleke ne sogolo niluso nimokwaniza ne nthawi komave msogolo yunuwa yahikhale othandizana omodave mokhulupilirana nimolemekezana.

    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect !

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!

    04-08-2006 om 09:10 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 337: Onze Boodschap in de taal Runyoro / Rutooro !
    Deze keer kunnen we onze Boodschap voor een Betere Wereld weergeven in een Oegandese taal: Runyoro/Rutooro : taal 337 !

    Er zouden ongeveer 16.000 sprekers zijn!
     
    Runyoro/Rutooro

    Ekgenderwa kyaitu nikyo kwombeka ensi enungi kansi eyobusinge namber abaana boona bakusobora kutunga okwegesebwa okuruingi basobole kwombeka obukugu bwabu nukwo hanyuma bakuzire bayanbangane omumutima gumu ogwo kwesigangana,
    nokuherezangana ekitinisa.

    Nederlands

    wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

    En ... zoals steeds ... we speuren verder !!!


    01-08-2006 om 20:02 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Onze 4 kleinkinderen:
    foto 1 : Maarten en Jonas
    foto 2: Thibault en Julie !
    foto 3: Thibault en Julie worden groter!
    foto 4: Julieke bij de kerstman
    foto 5: Thibault als cowboy in de turnles!
    foto 6: Julieke 31 maart 2007: ik word groter!
    foto 7: 11 april 2007: de 4 schatten van kleinkinderen samen met opa.
    foto 8: Moederdag: Kleindochter Julieke en haar mama Jill.
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Thibault blaast 5 kaarsjes uit en neefje Maarten mag helpen!
    Foto

    Jonas, onze oudste kleinzoon : juli 2013
    Archief per week
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!