De "schatjes" Thibault en Julie op een regenachtige vakantiedag!
Maarten en Jonas in hun "zand-fort"!
Mijn schoonmoeder Mw. Anna Conings-Bocken : 98 jaar op 08-10-2007 !!! Omringd door al haar kinderen, overleden op 15 december 2007.
Thibault en Julie worden groter... juni 2008
Jonas wordt 9 en Maarten en opa vinden het ook geweldig !
Thibault en Julie in het ballenbad!
Julie leest haar Nieuwjaarsbrief op opa's schoot! 01-01-2009.
25 april 2009 : Julie en Thibault in Plopsa Coo tijdens de Vrijwilligersdag van Child Focus!
13 juli 2009 : Julie en Thibault in Kinderstad Heerlen!
18 sept 2009 : Opa met Julie en Thibault in Maasmechelen Village !
Julie in balletpakje gaat haar balletvriendjes "trakteren" op haar verjaardag!
Communicant Maarten bedankt zijn lieve nichtje Julie voor de mooie cadeautjes: 13 mei 2010.
Julie en Thibault met de trein op weg naar Brussel! 17 aug 2010
25 dec 2010 : Julie als "sneeuwpop(je) !
10 maart 2011 : Museum voor Natuurwetenschappen Brussel : Thibault aangevallen door een vleesetende dino !!!
20 april 2011 : Tongeren : Gallo-Romeins Museum : Jonas en Maarten met hun diploma "Archeoloog voor 1 dag"!
25 sept 2011: Maarten treedt in de voetsporen van zijn overgrootvader: hij volgt klarinetles en speelt op de klarinet van zijn overgrootvader Pierre Medaer!
03 april 2012 : Julie noteert de bestellingen voor het eten in haar "restaurant"!
Een Betere Wereld
Boodschap in vele talen met info, concrete projecten, vrijwilligerswerk en verslag daarover, geschiedenis van onze regio.
01-09-2006
Taal 344 : Onze Boodschap in het Keltisch !
Deze keer kunnen we onze Boodschap voor een Betere Wereld publiceren in een taal met "roots" in ons verre verleden : Keltisch : taal 344 !
Deze "variant" wordt voornamelijk gesproken in Ierland.
Keltisch
"Ba mhaith linn domhan slán a chruthú ina mbeidh déa oideachas ar fáil do gach leanbh, i dtreo is gur féidir leo feabhas a chuir ar a gcuid tabhairtaisí ar fad, agus go mbeidh ar a gcumas, da bhrí sin, cabhrú le chéile i spiorad chomh-mheasa, muinín agus aontais, anois agus san am atá le teacht."
Nederlands
Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Ook tijdens de publicatie van het verhaal van ons project zoeken we verder naar vertalingen en de verspreiding van onze Boodschap voor een Betere Wereld. Van op de Filippijnen ontvingen we de vertaling van onze Boodschap in een zeer lokale taal : Kagayanen : taal 343 !
Kagayanen wordt ook genoemd : CAGAYANO CILLO en/of CAGAYANCILLO. De taal wordt gesproken in de provincie Palawan. Er zijn ongeveer 25.000 sprekers !
KAGAYANEN
"Ame na tuyo na paagi ta ame na mga buaten, mga ittaw ta bilog na kalibutan may anen na dayad daw luwas na maistaran daw tanan na mga bata may upurtunidad na makaangken ta dayad na idukasyon daw magsagad gid ta paggamit ta iran na mga talinto, aged anduni daw ta uryan na mga adlaw na danen an may mga idad en, magtabangay danen ta kada isya na danen an gaisyaay, may salig ta kada isya daw garispituay"..
Nederlands
"Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect."
Maar we zoeken niet alleen naar de jongeren in het Frans en het Nederlands. Samen met de vele tientallen kaartjes sturen we ook het gedicht. Met wat hulp heb ik er intussen ook een Engelse en een Duitse versie van gemaakt.
De Engelse ontstaat via medewerking van S. Delaere die een jaartje in Amerika studeert en daar in Arizona samen met enkele medeleerlingen mijn vertaling aanpast! Mr Ron Johnson uit Gloucester geeft de Engelstalige versie een Engelser tintje door er enkele typische Amerikaanse uitdrukkingen uit te halen.
De Duitse versie wordt verbeterd door N. Schaffranek die Duits studeert aan een universiteit in Nederland
PrayerGebet
In the middle of the fieldInmitten der Felder
walking slowlydahinschreitend
you look around youmit trägem Wanderschritt
all aloneschaust du dich um
with your thoughtseinen Augenblick allein
your doubts, your joys,ganz allein
dispair, secrets mit all deinen Gedanken
deinen Zweifeln, deiner Freude
Ratlosigkeit und Vertrauen
A tear wells upIn deinen Augen
in your eyesschwillt eine Träne,
softly,langsam
it finds a waysucht sie ihren Weg
down your cheek. über deine Wange.
Like in a sparkling lightWie in einem gleisenden Lichte
you seesiehst du dann
a poppy, a cornflower,eine Pfingstrose, eine Kornblume,
a sparrow,eine Schwalbe,
two butterflies zwei Schmetterlinge
Then, you look upDann schaust du empor
and full of love and hopeund liebevoll
you say a prayermurmelst du ein Gebet,
you give thanksdu dankst
and und
you ask bittest
Als je de verschillende versies in stilte of met begeleiding van wat zachte muziek leest, klinken ze alle 4 heel mooi .. Ondertussen komen de eerste werkstukken binnen: de jeugd begint haar gevoelens over de verrdwenen jongeren te uiten...
Met alle mogelijke middelen wordt er gezocht naar de verdwenen jongeren. Duizenden affiches, affichettes en kaartjes worden gedrukt. Dit gebeurt langzamerhand in meer en meer talen: Verdwenen, Disparues, Missing, Verschwunden. En ook verschijnen de zinnetjes:Wij zoeken vertwijfeld naar , Nous cherchons désespérément, Cerchiamo disperatamente, Wir suchen verzweifelt Maar er is geen enkele teken van vooruitgang te bespeuren
Samen met de leerlingen Sociale Activiteiten verstuur ik vanuit onze school honderden kleine affiches en kaartjes en dit naar alle uithoeken van de wereld. Zo hebben we bijvoorbeeld info gestuurd naar vrijwel alle Belgische Ambassades en Consulaten in het buitenland.
Ondertussen ontvangen we in Grâce-Hollogne bij tante Anny, in Bilzen bij Gilberte Fabry, thuis en op onze school enkele kindertekeningen. Dat brengt ons op de idee om de kinderen van België te vragen hun gevoelens over de verdwenen jongeren via een werkstuk kenbaar te maken.
Een eerst werkstuk schrijf ikzelf: een gedicht, eigenlijk een gebed, waarin de gevoelens uitgedrukt staan die ik ervaar bij deze verdwijningen, gevoelens die ik deel met de familie, de vrienden, de jongeren En om de tekst toegankelijk te maken voor iedereen vertaal ik hem dadelijk in het Frans: deze versie verschijnt in verschillende Franstalige kranten: het is hartversterkend voor de ouders en familie en het is de inleiding op vele werkstukken meer dan 4000 die we zullen ontvangen.
Hier mijn tekst over onze zoektocht (naderhand vertaal ik hem ook in het Engels en het Duits met de hulp van enkele vrienden ) waarbij de 2 vlinders duidelijk verwijzen naar Julie en Mélissa, een beeld dat in vele tekeningen zal overgenomen worden
GebedPrière
Temidden van de veldenAu milieu des champs
voortschrijdendte promenant
met trage wandelstaplentement
kijk je om je heentu regardes autour de toi
even alleenseul, un moment
gans alleentout seul
met al je gedachtenavec tes pensées,
je twijfels, jevreugdetes doutes, tes joies,
wanhoop en vertrouwendésespoir, confiance
In je ogenUne larme
zwelt een traannaît dans tes yeux
langzaamdoucement
zoekt ze een wegelle cherche sa route
over je wang.Sur ta joue
Als in een glinsterend lichtComme dans une lumière
étincelante
zie je dantu vois
een klaproos, een korenbloem,un coquelicot, un bleuet,
een zwaluw,une hirondelle,
twee vlinders deux papillons
Dan kijk je omhoogAlors, tu lèves les yeux
en liefdevol prevel jeet plein damour et despoir
We schrijven het schooljaar 1995/1996. In het College van het Heilig Kruis te Neeroeteren geef ik Geschiedenis, Frans, Latijn, een beetje Grieks, ben ik verantwoordelijk voor het college EN geef ik 2 uur per week het vak Sociale Activiteiten.
Het is een 2-uurs optie die leerlingen van het Eerste Jaar Middelbaar kunnen kiezen. Er is geen echt vastomlijnd programma en de leraar kan zelf de belangrijkste doelen trachten in te vullen. Voor mij is dat proberen om leerlingen dusdanig te motiveren dat ze een sociale ingesteldheid voor de rest van hun leven zullen meedragen. Ook is het belangrijk de leerlingen in contact te brengen met de alledaagse realiteit om daarin reeds op jonge leeftijd een rol te kunnen vervullen.
Het schooljaar ervoor heb ik als thema gekozen Verkeersveiligheid, dit naar aanleiding van het verongelukken van een oud-leerling. Maar welk thema kan ik kiezen voor september 1995 ?
Toch is een onderwerp vinden niet echt moeilijk, wel om er een jaarwerking rond uit te bouwen. Eind augustus zijn namelijk An en Eefje verdwenen aan de Belgische kust en sedert juni wordt er ook met man en macht gezocht naar Julie en Melissa. De 2 kleine meisjes zijn verdwenen in Gräce-Hollogne. Op het eerste gezichtis er geen overeenkomst behalve het feit dat ze verdwenen zijn.
An en Eefje zijn teeners, bijna jonge volwassenen, uit Vlaanderen (Hasselt), verdwenen aan de kust. Julie en Melissa zijn 8-jarige meisjes, verdwenen in Wallonië. Er is geen enkele link en we leven in 1995 nog steeds in het pré-Dutroux tijdperk. Niemand heeft een concreet idee over hetgeen gebeurd kan zijn en alle mogelijke pistes worden gelanceerd.
Omdat ik ook Franse les geef bel ik naar de omgeving van de verdwenen meisjes, zowel in Hasselt als in Grâce-Hollogne. Bij de familie Marchal krijg ik dadelijk gehoor: men zal mij affiches opsturen met de foto van An en Eefje en in het groot het woord Verdwenen. De tante van Melisssa, Mw A.Russo-Gahy belooft me snel affiches op te sturen met daarop Disparues.
Samen met de 8 leerlingen die gedurende het schooljaar 1995-1996 het vak Sociale Activiteiten gaan volgen, bekijk ik begin oktober de affiches Deze leerlingen gaan een heel bewogen periode van onze recente geschiedenis van heel nabij meemaken
Verdwenen Disparues , de kiem van het vertaalproject!
Het project "Boodschap voor een Betere Wereld" : deel 1.
De idee voor het schrijven en verspreiden van een hoopvolle boodschap is gegroeid in de nadagen van de vreselijke gebeurtenissen die België teisterden in de jaren 1995-1996.
Om de ouders van de verdwenen Julie en Mélissa te helpen deden wij vanuit onze school te Neeroeteren een oproep aan alle jongeren om via werkstukken (tekeningen, gedichten, collages, ) hun gevoelens uit te drukken i.v.m. die verschrikkelijke verdwijningen.
Meer dan 4000 werkstukken werden ingezonden. Aanvankelijk drukten de tekeningen, gedichten en collages nog de hoop uit op het gelukkig terugvinden van de verdwenen jongeren. Maar toen de vreselijke realiteit bekend werd uitten de jongeren hun verdriet, hun angsten, hun woede en wanhoop. Dat kon zo niet blijven: jongeren moeten een perspectief hebben, hun blik wenden naar een hoopvolle toekomst.
Daarom schreef ik een hoopvolle boodschap. En, omdat we tijdens de zoektocht naar de verdwenen jongeren (Julie, Mélissa, An, Eefje en anderen) ervaren hadden dat je een boodschap moet brengen in zoveel mogelijk talen, begonnen we na enige tijd vertalingen van onze boodschap te verspreiden...
In de volgende afleveringen zullen we proberen een heel gedetailleerd verhaal te brengen van onze actie(s) ...
Taal 342 : Onze Boodschap in de taal Bahasa Indonesia !
Na een kort verblijf in het ziekenhuis ga ik verder met de verspreiding van onze Boodschap voor een Betere Wereld in zoveel mogelijk talen. Deze keer Bahasa Indonesia : taal 342 !
We konden reeds eerder onze Boodschap weergeven in het Bahasa Malayu: deze keer dus Bahasa Indonesia ! Het is de officiële taal van Indonesië. Bahasa betekent eigenlijk "taal" ! Deze taal telt ongeveer 23 miljoen sprekers.
BAHASA INDONESIA
"Tujuan kami adalah untuk membangun suatu dunia yang lebih baik dan aman, dimana semua anak-anak mendapatkan pendidikan dan kehidupan yang baik serta mampu mengembangkan semua bakat yang dimiliki secara optimal agar di saat ini dan masa mendatang, mereka dapat membantu satu sama lainnya dalam semangat persaudaraan yang tulus, saling percaya dan saling menghormati"
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Taal 341: Onze Boodschap in de taal Luganda (Uganda) !
En ... zoals beloofd hier de vertaling van onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal Luganda uit Uganda: taal 341 ! En dit op de dag vanaf welke de wapens in Libanon hopelijk blijvend zullen zwijgen. En ... waarbij de kinderen weer de kans zullen krijgen op een degelijke ontwikkeling... Dat hopen we tenminste!
Luganda : Uganda
"Obanga twagala ensi erimu okwagalana, okwesigangana, nookussanganamu ekitiibwatuteekwabuteeka okukolerera obuyigirize bwabaana baffe, bwebatyo basobole okukozesa ebitone byaabwe mu bujjuvu."
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
We hebben het reeds eerder gezegd: Afrika is een onuitputtelijke bron wat het aantal talen betreft... maar je moet ze "te pakken" krijgen. We zijn dan ook blij onze Boodschap voor een Betere Wereld te kunnen publiceren in één van de varianten van de taal Luganda : taal 340!
De variant die we hier publiceren kregen we via Tanzania waar er ongeveer 10.000 Luganda-sprekers zijn. In Uganda zijn er ongeveer 3 miljoen: die vertaling publiceren we ook nog !!!
Luganda
"Twagala okuzimba ensi eyemirembe abaana bonna mwebasomera obulungi ate mwebasobola okuzimba ebitone byabwe; oluvanyuma basobole okuyambagana mu mwoyogumu ne bwesigwa ne kitiibwa."
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Deze keer zoeken we het weer in Afrika, meer bepaald in Congo en Angola: we kregen er de vertaling van onze Boodschap voor een Betere Wereld in de taal : Kilari : taal 339 !
Er zijn ongeveer 90.000 sperkers. In Angola noemt men deze taal "Laadi", in Congo noemt men ze ook "Laari"..
( Ook in India is er een taal Kilari genaamd: die zoeken we nog! )
Kilari
"Touzololo ha ntsiantoto ha,ha foulouka kidzounou,bala babonso batomo koula,bakourissa mayéla mawou mamonsoni,ngatchi-loumboutchi na mbaji-,ba hana mayéla mawou kwa ba mpangi zahou,mou mbanzoulou za nsalassani,za louzolo na za boujitou bahou na bahou"
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Nog maar eens een Afrikaanse taal! We kunnen onze Boodschap voor een Betere Wereld publiceren in de taal Lomwe : taal 338 !
De vertaling kregen we uit Mozambique waar er ongeveer 1.300.000 Lomwe-sprekers zijn. De taal wordt vooral gesproken in Noord-Oostelijk en Centraal Mozambique. Ook daar kunnen de mensen onze Boodschap voor een Betere Wereld nu verspreiden in hun eigen taal! Lomwe
Yolinga yahiyano tiyopala erapo laphama niyokhala ne chitetezo yopambana nave anamwani athene yakheleke ne sogolo niluso nimokwaniza ne nthawi komave msogolo yunuwa yahikhale othandizana omodave mokhulupilirana nimolemekezana.
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect !
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Taal 336: Onze Boodschap in de taal Mounoukoutouba !
We "reizen" nog maar eens naar de Democratische republiek Congo. Daar werd onze Boodschap voor een Betere Wereld vertaald in de taal Mounoukoutouba : taal 336 !
Het is een bantu-taal, ook in varianten aangeduid als een vorm van Kikoongo en/of Kituba.
Mounoukoutouba
"Béto zola yinsi yayi,vanda na kidzounou,kati na yayi beto zounga bana nyosso mboté, bakourissa mayélé na bawou, samou na-boubouyayi na mbassi-, bawou mpé ba lakissa ba mpangi na bawou ya nkaka, na mabanza ya koussalissana, ya louzolo na ya bouzitou kati na bawou."
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Weer een Filippijnse taal erbij: we kunnen onze Boodschap voor een Betere Wereld publiceren in de taal Kuyonen: taal 335 !!! De taal Kuyonen behoort tot de groep Palawan-talen.
Kuyonen
Ang ameng ing mimithi ay para sa kayadan pati kalinengan y ateng banwa kung adin ang ameng mga bata ay macarecibe y matinlong edukasyon para magpalago andang talento pati magamit sa matinlong pamamaran para sa andang kinabukasan kung sadin magkakaroon y paggalang at pagintindian para kanateng tanan.
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Het is tegenwoordig weer meer dan ooit nodig een hoopvolle Boodschap voor een Betere Wereld te verspreiden. Maar er schijnen in de wereld zoveel tegenstrijdige belangen mee te spelen, belangen die "belangrijker" lijken te zijn dan alle jongeren kansen te bieden op een mooi leven waarbij ze hun ontwikkelde talenten ten dienste van anderen kunnen stellen... Daarom blijven we onze Boodschap verspreiden en zijn we blij overal mensen te vinden die een positieve inbreng willen uitdrukken. Hier de vertaling van onze Boodschap voor een Betere wereld in de Filippijnse taal Hanunoo : taal 334 !
Deze taal telt slechts +/- 13.000 sprekers ! De regio: Zuid-Oost Mindoro.
Hanunoo
"Ti kanmi pagkaibgan ti may kahusayan pag kalibutan tabog sa tanan lay-aw hampay makapag-adal, gamiton ti kanda nadunungan hampay awatan ti kada usa sa ngaran pagkakausa, pagtitiwala ag pare-pareho paggalang".
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Men gaat verder met onze Boodschap voor een betere Wereld te verspreiden in heel veel talen. Via het Ministerie voor Cultuur in Guatemala konden we een vertaling van onze Boodschap ontvangen in een 4de Maya-taal : Maya Ki'che : taal 333 !!!
Het is één van een 20-tal Maya-talen die ooit gesproken werden in Guatemala en waarvan er nu nog verschillende in ere gehouden worden! De regering doet er samen met heel wat organisaties inspanningen om dat taal-erfgoed te bewaren!
Maya Kich'e
Kaqaaj kaqawok jun jikilik uwachuleew, jawi´ konojel taq ri ak´alaab´, utz kik´aslemal, kuya´o kakichokonsab´ej taq ri kina´oj aree chi kamiik xuquje chqawach apanoq kuya´o kakito´laa taq kib´ pa jun jikilem nawalil, iye´b´al xuquje pa jun nim ajawanik.
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
We blijven heel bijzondere vertalingen ontvangen van onze Boodschap voor een Betere Wereld. Deze keer: Manx Gaelic : taal 332 !
Sinds 1974 is deze taal als eerste gesproken taal verdwenen op het eiland Manx maar... er is een vereniging die zich inzet voor een "revival" en het behoud van de taal !!! Zij stuurden ons deze vertaling! Van harte dank! Thanks!
Manx Gaelic
T'eh yn yeearree ain seihll share as smoo sauchey y hroggal raad oddys ny paitchyn ooilley goll er ynsaghey dy mie as ny giootyn oc y lheanaghey dy bollagh, dy vod ad nish, as myr fir aasit 'sy traa ry-heet, cooney lesh as cur arrym da'n cheilley ayns unnaneys as treisht.
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
In Zimbabwe worden er ook heel wat talen gesproken. Hier volgt onze Boodschap voor een betere wereld in de taal Manyika : taal 331 !
Manyika behoort tot de Shona-familie. De taal wordt gesproken in Zimbabwe en langs de grens van Mozambique. Samen geeft dat ongeveer 450.000 sprekers.
Manyika
Chinangwa chedu ndechekuti tivake magariri nepasi rakanaka wana wose wachiwana dzidzo yakanaka nekukura muzvipo zvavo zvakakwana kuti kana wazvo kura wakwanise kuzvibatsira nokubatsira wamwe wakabatana nokuwimbika muhunhu wokukura.
Nederlands
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Taal 330: Onze Boodschap in de taal Passamaquoddy-Maliseet !
We hebben weer een heel bijzondere vertaling van onze Boodschap voor een Betere Wereld kunnen vastkrijgen: Passamaquoddy-Maliseet : taal 330 !
Het is een echte originele oude Indianentaal! Het is een "Algonquian" - taal , gesproken in een klein gebied van de Verenigde Staten en Canada (New Brunswick). Er zijn slechts ongeveer 1500 sprekers! Ik zou graag de tekst eens horen uitspreken ...
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Taal 329: Onze Boodschap in de taal Kawaiisu (Newe) !!!
Vandaag de vertaling van onze Boodschap voor een Betere Wereld in een echt heel bijzondere taal, bijna onmogelijk nog vast te krijgen: Kawaiisu (Newe) : taal 329 !
Het is een echte Amerikaanse "aboriginal-taal" die nog door slechts een 30-tal mensen wordt gesproken! Je vindt ze nog in Zuid-Californië, in het gebied Tehachapi-Mojave en de Mojave-woestijn (gedeeltelijk een voormalig Indiaans reservaat)! Onze Boodschap dringt door tot in de meest afgelegen plekjes !!!
wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
Onze 4 kleinkinderen: foto 1 : Maarten en Jonas foto 2: Thibault en Julie ! foto 3: Thibault en Julie worden groter! foto 4: Julieke bij de kerstman foto 5: Thibault als cowboy in de turnles! foto 6: Julieke 31 maart 2007: ik word groter! foto 7: 11 april 2007: de 4 schatten van kleinkinderen samen met opa. foto 8: Moederdag: Kleindochter Julieke en haar mama Jill.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek