Beleef kamperen op een nieuwe manier: onafhankelijk, spontaan, individueel. De ONTOUR VAN Solaris wekt duurzame elektriciteit op – dankzij het laadproces tijdens het rijden, een 260 W BÜTTNER DOMETIC zonne-energiesysteem en een 100 Ah SUPER B lithium-accu kunt u tot vier dagen* zelfvoorzienend blijven. Het slimme systeem voor het opwekken, opslaan en opladen van energie voorziet op betrouwbare wijze in uw dagelijkse energiebehoeften - waar u ook bent.
Voorbeeldberekening voor 2 personen en 4 dagen elektrische zelfvoorziening:
Twee personen gebruiken dagelijks licht, verwarming, koelkast, waterpomp en elektronische apparaten zoals laptops, tablets en smartphones en verbruiken samen ca. 1,13 kWh/dag.
Het voertuig laadt de 100 Ah SUPER B lithiumbatterij al op met 0,6 kWh tijdens de reis met slechts 2 uur rijtijd. De zonnepanelen leveren gemiddeld 0,9 kWh/dag.
Met een opbrengst van 1,5 kWh op de dag van aankomst en ca. 0,9 kWh op de 2 volgende dagen en een verbruik van 1,13 kWh/dag is de energie voldoende voor maximaal 4 dagen zelfvoorzienend reizen, inclusief aankomst- en vertrekdagen.
Zonnestelsel van 260 W voor maximale prestaties
De ONTOUR VAN Solaris wordt geleverd met een krachtig 260 W BÜTTNER DOMETIC Power Black Line zonne-energiesysteem inclusief zonnelaadregelaar. De twee zonnepanelen van 130 watt, elk met 80 high-performance cellen, zijn stevig bevestigd door een framemodule en leveren altijd betrouwbaar optimale prestaties. En dit zelfs bij zwak zonlicht of gedeeltelijke schaduw. Ze blijven ook onder moeilijke omstandigheden actief en zorgen voor een duurzame, betrouwbare energievoorziening op de weg.
100 Ah SUPER B Lithium Batterij
Samen met het 260 W BÜTTNER DOMETIC zonne-energiesysteem vormt de 100 Ah SUPER B lithiumbatterij een onverslaanbaar team.
De hoogwaardige en gecertificeerde 100 Ah lithiumbatterij, geproduceerd in Europa, blijft dankzij geïntegreerde sensoren en een ingebouwd verwarmingselement te allen tijde klaar voor gebruik, zelfs in koude omstandigheden. En spatwater en stof kunnen de batterij niet beschadigen dankzij de IP56-bescherming. Dankzij LifePO4-cellen heeft de 100 Ah lithiumbatterij een hoge energiedichtheid, een lange levensduur en thermische stabiliteit. Bovendien weegt hij 18 kg minder dan een vergelijkbare AGM-accu, waardoor hij bijzonder licht is.
Het intelligente accumanagementsysteem bewaakt de accu continu en kan via de app worden uitgelezen – en natuurlijk is deze functie naadloos geïntegreerd in de HOBBYCONNECT-app. Zo heb je te allen tijde alle slimme functies in één oogopslag.
Het leven in de ONTOUR VAN Solaris
De ONTOUR VAN Solaris is uw ongecompliceerde metgezel - voor spontaan, gepland en natuurlijk voor avontuur. Met intelligente functies en ongecompliceerde apparatuur die zich aanpast aan uw behoeften. Of het nu gaat om slapen, koken, douchen of ontspannen, de praktische uitrusting zorgt voor een heerlijk ongecompliceerde kampeerervaring. Dankzij de volledige uitrusting van HobbyComplete en de exclusieve uitrusting van de Solaris edition heeft u af fabriek al veel extra's aan boord - en bent u duurzaam en onafhankelijk op de weg, met uw eigen elektriciteit direct vanaf het dak.
De ONTOUR VAN Solaris met 140 pk op basis van Citroën tilt uw camping naar een hoger niveau. Met de krachtige combinatie van een 260 W BÜTTNER DOMETIC zonne-energiesysteem en een 100 Ah SUPER B lithium-accu is uw stroomvoorziening tot 4 dagen volledig zelfvoorzienend*. Dankzij de uitgebreide volledige uitrusting van HobbyComplete en de Solaris edition uitrusting ter waarde van € 4.000 heb je alles aan boord, wek je je eigen stroom op en reis je duurzaam. Het limited edition-model wordt standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, met een automatische transmissie als optie. Of het nu gaat om een meer, bergen of duinlandschap - met de ONTOUR VAN Solaris maakt u van elke plek uw favoriete plek.
Vanlife Romantiek
Elke dag van uw vakantie ergens anders wakker worden of altijd op uw favoriete strand – dat is altijd fijn in de knusse achterbak van de ONTOUR VAN Solaris. Het Frans bed kan over de gehele breedte van het voertuig worden uitgeschoven. Met het rugvriendelijke lattenbodemsysteem en de hoogwaardige koudschuimmatrassen kunt u rustig in slaap vallen en fris wakker worden.
Kook en geniet
Alles wat u nodig heeft om kleine snacks of grote gerechten te bereiden in een compacte keuken: met praktische kasten en lades, de ruime koelkast en een krachtig gasfornuis met elektrische ontsteking is alles kinderspel - zelfs opruimen en afwassen.
Alles aan boord
De compacte wasruimte maakt bijzonder effectief gebruik van de beschikbare ruimte. Het toilet is draaibaar, zodat er veel ruimte gecreëerd kan worden om te douchen. Het scharnierende raam zorgt voor natuurlijk licht en een optimale ventilatie van de wasruimte. De matglazen ruit zorgt voor de gewenste privacy. En het douchegordijn vindt zijn plaats achter het paneel wanneer het niet in gebruik is.
Individueel slaapcomfort
De hoogwaardige koudschuimmatras past zich in combinatie met de GOODSIDE lattenbodem® optimaal aan de lichaamscontouren aan. Het systeem wordt geleverd met glasvezel lamellen in drie verschillende hardheidsgraden. Ze zijn compatibel met elkaar – afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
REMIS verduisteringssysteem voor voor- en zijruiten in de cabine
Het beproefde REMIS plisségordijnsysteem voor de bestuurderscabine kan eenvoudig en snel zijwaarts worden bewogen en beschermt tegen ongewenste blikken en zonlicht.
Radio PIONEER 9" touchscreen incl. Apple Car Play / Android Auto en achteruitrijcamera
Praktische allrounder: de 9" touchscreen-mediacenter van PIONEER verbindt uw mobiele telefoon met de auto via WiFi of Bluetooth via Android Car of Apple Car Play. Het is een DAB/DAB+ digitale radio, display voor de muziek- of navigatie-apps en de achteruitrijcamera in één. De nieuwe achteruitrijcamera, die Pioneer tegelijkertijd levert, biedt twee verschillende cameraperspectieven die handmatig kunnen worden bediend via het mediacenter.
Malibu verschijnt voor de eerste maal op Mercedes-Benz. Hij is 7,5 m lang met comfortabele zitplaatsen een dubbele bodem ontbreekt zelfs niet. De ronde verbinding van dak en wanden zoals we kennen van de Carthago’s wordt toegepast. Het Mercedes-Benz basisvoertuig ontbrak nog, dat is nu in gebruik bij de Malibu’s
We bekeken de Malibu I 490 RB-LE.
Voor het dak werd hagelbestendig polyester gebruikt eveneens voor de onderste bodemplaat. In de wanden zien we ramenvensters van goede kwaliteit. Eens in het interieur we met bewondering naar het meubilair dat gevezen en verlijmd is. Voor het hang en sluit werk heeft de fabrikant niet op een euro gekeken. De keukenladen rollen op kogellagers en sluiten automatisch. De grijze kleur van de kussens past aangenaam tussen het meubilair.
De 22cm hoge dubbele bodem is bereikbaar via een groot deksel in de binnen vloer en enkele kofferdeksels langs buiten. De schuin lopende doorgang eindigt achterin aan de enkele bedden, hij verhoogd het ruimtelijk uitzicht van het interieur. In een 7,92 m lange integraal heeft men natuurlijk veel plaats om een ruim bemeten zitgroep te plaatsen. Hij heeft een L-zitbank en een zijzit plus een groot verschuifbaar tafelblad. In de zijzitbank kan men redelijk wat bagage bergen. Tussen de L-zitbank en de douchecel is met wat goede wil de L-keuken. In het donkere aanrecht heeft de kookplaat drie branders met elektrische ontsteking. Daarnaast een ronde afdekbare spoelbak. Boven en onderaan is voldoende bergplaats voor keukengerief van de bewoners. Tegenover de keuken is het sanitair met een deur die het woongedeelte van de slaapkamer kan afsluiten. Helemaal achterin zijn de enkele bedden met 2 treden bereikbaar. De bedden zijn 0,85 m breed en er kan zoals bij de meeste kampeerauto’s één groot bed van gemaakt worden. Onder de voeteinden zijn berg en kleerkasten. Buiten de enkele bedden is vooraan nog een hefbed zodat 4 personen een volwaardige slaapplaats vinden.
Samengevat
Met de Malibu I 490 RB-LE brengt de fabrikant een ruime integraal op de markt. Hij heeft alles aan boord wat zwervers nodig hebben. Luxe uitrusting werd weggelaten om de prijs te drukken.
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI met laag chassis.
Geert Meyfroidt en Sociaal Incapabele Michiel roepen op om altijd een fietshelm te dragen Vandaag wordt de tweede ‘Dag van de Fietshelm’ georganiseerd door de Hersenletsel Liga
Vandaag organiseert de Hersenletsel Liga in samenwerking met verschillende partners de tweede editie van de ‘Dag van de Fietshelm’. In aanwezigheid van ambassadeur Geert Meyfroidt werd de aftrap gegeven van een nieuwe campagne waarbij mensen aangemoedigd worden om altijd een fietshelm te dragen. Een ludiek filmpje van Sociaal Incapabele Michiel met een fietser die na een val een hersenletsel opliep, ondersteunt de campagne. Elk jaar worden 550 fietsers in ons land in het ziekenhuis opgenomen met een ernstig hoofdletsel. Uit de laatste gedragsmeting van Vias blijkt dat in België ongeveer 30% van de fietsers een helm draagt.
Uit een studie van Vias institute op basis van ziekenhuiscijfers uit heel België blijkt dat 42% van de zwaargewonde fietsers in het ziekenhuis een ernstig hoofdletsel opliep. Elk jaar belanden zo gemiddeld 546 fietsers na een ongeval in het ziekenhuis met een ernstig letsel aan het hoofd. Ernstige hoofdletsels hebben vaak onomkeerbare gevolgen zoals hersenletsels. De zichtbare en vaak onzichtbare gevolgen draag je voor de rest van je leven. Om fietsen veiliger te maken is het dus belangrijk dat we inzetten op maatregelen om zowel het aantal ongevallen te verminderen als op het gebruik van beschermingsmiddelen om de ernst van de ongevallen te laten dalen. De fietshelm is een relatief goedkoop en effectief middel om je hoofd beter te beschermen en helpt zo de ernst van een letsel verminderen. Het is wel belangrijk dat je een helm met de juiste maat draagt en die ook op een goede manier vastmaakt: niet te strak en niet te los. Wanneer een helm niet goed op je hoofd zit, vermindert het gewenste effect. Hoe goed beschermt een helm? Helmen die in ons land verkocht worden, moeten voldoen aan een Europese norm EN 1078 (voor volwassen) of EN 1080 (voor kinderen). Uit labotesten blijkt dat bij een val gehomologeerde helmen in staat zijn om de kracht die tijdens een botsing op het hoofd wordt overgebracht meer dan te halveren omdat de helm de schok absorbeert. Het dragen van de fietshelm in een ongeval reduceert zo de kans op het oplopen van een ernstig hoofdletsel met maar liefst 60%.
Ongeveer 1 op de 6 fietsers in Vlaanderen draagt een fietshelm Uit de laatste gedragsmeting van Vias bleek dat 29% van de fietsers in ons land op het moment van de waarneming een fietshelm droeg. In Vlaanderen (17%) wordt de fietshelm minder vaak gedragen dan in Wallonië (46%) en Brussel (54%). De helmdracht ligt sowieso wel hoger bij wielertoeristen en gebruikers van bakfietsen. ‘Dag van de Fietshelm’ met ambassadeur Geert Meyfroidt Met de campagne ‘Breek er je hoofd niet over, draag een fietshelm’’ wil de Hersenletsel Liga, samen met vele partners, fietsers aanzetten om tijdens deze tweede ‘Dag van de Fietshelm’ een fietshelm te dragen en zo het aantal zware hoofdletsels te helpen verminderen. Uiteraard is het de bedoeling dat het dragen van de fietshelm een goede gewoonte wordt en blijft. Geert Meyfroidt is Diensthoofd Intensieve zorgen van het UZ Leuven en ambassadeur van de campagne. Hij weet als geen ander wat de impact kan zijn van een ernstig hoofdletsel: “Toen de Hersenletsel Liga me contacteerde om ambassadeur te worden van de Dag van de Fietshelm heb ik niet getwijfeld. Op onze afdeling intensieve geneeskunde zien wij jaarlijks veel slachtoffers van hersentrauma door een verkeersongeval of valpartij, vaak met ernstige gevolgen, tot zelfs overlijden en blijvende invaliditeit, ook bij jonge mensen. Met wetenschappelijk onderzoek proberen we te zorgen voor betere overlevingskansen en uitkomsten voor dergelijk ernstig traumatisch hersenletsel, maar voorkomen is beter dan genezen. Het dragen van je helm bij het fietsen maakt een enorm verschil, en het is zo belangrijk dat iedereen zich daar bewust van is. We hebben echt een cultuuromslag nodig, en hopelijk draagt deze campagne daar toe bij. Eén klap kan je leven veranderen!” Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel Blikvanger van de campagne is een video waarin een slachtoffer van een fietsongeval (en lid van de Hersenletsel Liga) figureert in een ludiek filmpje met Sociaal Incapabele Michiel. Al grappend maken ze duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van het niet-dragen van de fietshelm. Deze spot zal via sociale media verspreid worden.
Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel
Op de site www.dagvandefietshelm.be staat een overzicht van alle andere acties die in het kader van deze dag georganiseerd worden. Aan de hand van getuigenissen van fietsers die een ongeval hadden wordt het verschil duidelijk tussen degenen die wel een helm droegen en zij die geen helm droegen op het moment van het ongeval. De campagne wordt daarnaast uitgedragen via meer dan 5000 affiches. In tal van ziekenhuizen, overheidsgebouwen en bedrijven is de digitale affiche te zien op tv-schermen.
Sylvie Roobrouck had een zwaar fietsongeval en droeg geen helm.
Monique Tissen viel op haar hoofd tijdens een fietsritje, maar droeg wel een helm.
Dag van de Fietshelm: werk van vele partners Deze 2de editie van de Dag van de Fietshelm is een initiatief van de Hersenletsel Liga en wordt gesteund door Vias institute en de Belgische verenigingen van Neurochirurgen (BSN), Neurologen (BVN-SBN), Spoedartsen (BECEP), Kinderartsen (BPA) en Revalidatieartsen (KBVFGR-SRBMPR). De campagne kwam tot stand met financiële steun van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport: “In mijn beleidsplannen, en meer bepaald het Masterplan Fiets dat ik dit jaar nog zal voorstellen, willen we meer mensen overtuigen om vaker de fiets te nemen. We willen meer mensen verleiden naar de fiets. Ik ben absoluut van overtuigd dat het dragen van een fietshelm (zware) hoofdletsels kan vermijden. Daarom zetten we ook sterk in op sensibilisering. Zo subsidiëren we dit jaar de Dag van Fietshelm die door de Hersenletsel Liga wordt georganiseerd. We betrekken daarbij lokale besturen om een actieve rol te spelen bij de sensibilisering rond het dragen van een fietshelm. Die sensibilisering zal ook deel uitmaken van het Masterplan Fiets. Een helmplicht vind ik een stap te ver, omdat zo’n verplichting ook mensen ertoe kan aanzetten om niet voor de fiets te kiezen.”
200 000 Vlamingen hebben een Niet-Aangeboren Hersenletsel De Hersenletsel Liga vzw (https://hersenletselliga.be/) is een patiëntenorganisatie die streeft naar een betere levenskwaliteit van personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving. In Vlaanderen hebben naar schatting 200.000 mensen een Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH). Een Niet-Aangeboren Hersenletsel is schade aan de hersenen die ontstaat in de loop van het leven door een beroerte, ongeval, zuurstofgebrek, infectie, hersentumor, enz. Er zijn zowel zichtbare gevolgen zoals verlamming, bewegingsproblemen of spraak-, zicht- en slikstoornissen als onzichtbare gevolgen zoals overprikkeling, vermoeidheid, moeilijkheden met plannen en uitvoeren van taken, gedragsveranderingen, concentratiestoornissen, veranderde persoonlijkheid,…
1975-2025: 50 jaar geleden werd de autogordel verplicht 1 op de 4 bestuurders die sterft, draagt nog altijd zijn gordel niet op moment van het ongeval
50 jaar geleden werd in ons land de verplichting ingevoerd om vooraan in een voertuig de gordel te dragen. Momenteel draagt 95% van de auto-inzittenden vooraan hun gordel. Een nieuwe statistische analyse van Vias toont aan dat 1 op de 4 bestuurders die om het leven kwam in een ongeval zonder tegenpartij, de gordel niet droeg. Bij de bestuurders van een bestelwagen is dat probleem nog groter. 4 op de 10 droeg daar geen gordel op het moment dat het ongeval zich voordeed.
Analyse van dodelijke ongevallen zonder tegenpartij Onderzoekers van Vias institute hebben alle dodelijke ongevallen waarbij slechts één gemotoriseerde gebruiker betrokken was in de afgelopen 10 jaar geanalyseerd. Ze ontdekten dat op het moment van het ongeval meer dan één bestuurder op vier (27%) geen veiligheidsgordel droeg. Op snelwegen was dit zelfs één op de drie bestuurders (33%)! De situatie is nog erger voor bestuurders van bestelwagens: bijna 4 op de 10 droeg geen gordel op het moment van het ongeval. Het gaat in totaal over meer dan 230 verkeersdoden die de laatste 10 jaar als bestuurder geen gordel droegen en om het leven kwamen in een enkelzijdig ongeval. Daarnaast zijn er ook nog de personen die om het leven komen in een ongeval met tegenpartij en geen gordel droegen. Toch zijn de cijfers over de overleden bestuurders niet zo verrassend: - Iemand die uit het voertuig wordt geslingerd heeft 5 keer meer kans om te sterven dan iemand die zijn gordel om heeft. - Een veiligheidsgordel vermindert het risico om te overlijden of ernstig gewond te raken bij een ongeval met 40-50%. - De impact van een ongeval met een snelheid van 50 km/u vermenigvuldigt het gewicht van een persoon met een factor 13. Een volwassene van 80 kg wordt zo een massa van iets meer dan een ton. Als je dus je gordel niet draagt, ben je een potentieel gewicht van 1000 kilo dat in de wagen mogelijk andere inzittenden kan verwonden. 1975-2025 : 50 jaar gordel verplicht vooraan ! In ons land werden het dragen van de veiligheidsgordel vooraan verplicht vanaf 1 juni 1975. Destijds was dit verre van vanzelfsprekend. Er was hevig verzet uit sommige hoeken en er deden veel valse geruchten de ronde over de gordel. Sommigen beweerden zelfs dat mensen in de auto zouden stikken of, erger nog, onthoofd zouden worden. Er waren talloze bewustmakingscampagnes nodig om de meest terughoudende mensen te overtuigen van het nut van de gordel.
Voor 1975 speelden sensibiliseringscampagnes vooral in op angst.
In 1975 werd een campagne gehouden om het grote publiek te informeren over de verplichting om een gordel te dragen. 95% draagt zijn gordel vooraan, 79% achteraan Tegenwoordig is het dragen van de veiligheidsgordel vanzelfsprekend. Uit de laatste gedragsmeting van Vias institute blijkt dat 95% van de bestuurders en passagiers vooraan de gordel draagt. Achterin daarentegen doet slechts 79% van de passagiers de gordel om (de verplichting voor passagiers op de achterbank werd nochtans al in 1991 van kracht). Er zijn echter verschillen afhankelijk van… - het Gewest: de gordeldracht in Wallonië (93%) is lichtjes lager dan in Vlaanderen (95%) en Brussel (98%). - het type voertuig: de gordeldracht is lager bij de passagiers vooraan van een bestelwagen (87%) ten opzichte van de passagiers van een personenwagen (95%). - het geslacht: 94% van de mannen klikt zich vast ten opzichte van 96% bij de vrouwen. - de leeftijd: de gordel dragen wordt iets minder vaak vastgesteld bij inzittenden jonger dan 25 jaar (92%) dan bij oudere inzittenden (95%). - het wegtype: binnen de bebouwde kom (92%) wordt de gordel minder vaak gedragen in vergelijking met wegen buiten de bebouwde kom (95%) of de autosnelweg (96%). - het gedrag van de bestuurder: het percentage passagiers dat de veiligheidsgordel draagt is bijna 2x zo hoog wanneer de bestuurder een veiligheidsgordel draagt dan wanneer de bestuurder dat niet doet (94% vs. 50%) In 1958 uitgevonden door een Zweedse ingenieur De driepuntsveiligheidsgordel die we vandaag kennen werd in 1958 uitgevonden door Nils Bohlin, een Zweedse ingenieur die voor Volvo Cars werkte. In die tijd waren auto's al uitgerust met een veiligheidsgordel, maar die had alleen een gesp rond de buik. Bohlin realiseerde zich dat bij een ongeluk niet alleen het onderlichaam stevig op zijn plaats moest worden gehouden, maar ook het bovenlichaam. Minder dan een jaar later was de driepuntsgordel geboren: één riem ging over de borst en een andere over de heupen. Volgens schattingen van Volvo heeft deze uitvinding wereldwijd al meer dan 1 miljoen levens gered! Meer info: Vias institute
Al ziet men de kleine caravans met hun speciale vormen nog niet zoveel op campings verschijnen, toch is er een stijgend aanbod.
Doorgaans hebben ze een interieur met een oppervlakte zo groot als een tweepersoonsmatras. Het slaapcomfort hangt een beetje af van het type matras meestal is dat redelijk goed. Zitten rond de tafel gebeurt buiten onder een luifel of laat ons zeggen in een achtertent in vouwstoeltjes. Ze wordt ook kleedkamer gebruikt. Tegen de zijwanden van de caravan hangt een resevewiel en mogelijk een waterkit, soms nog andere attributen die de wanden sieren. Zelfs voor fietsen is ergens een plaats voorzien. Onder de omhoog klapbare achterwand is een spitsvondige keuken ingebouwd. Een uittrekbare keuken met tweepits kookvuur en spoelbakje zijn altijd voorzien. Een koelkast of box behoort tot de uitrusting. Links en rechts van de caravan zijn dikwijls laden voor bagage. Voor een gezin met 2 kinderen kan men op veel modellen een daktent monteren.
Meestal hebben ze zware alle terreinbanden, ze zijn goed voor kampeerders die de “gewone” wegen verlaten. Wie op de normale wegen blijft en het bij gezellige campings houdt laat best lichte banden monteren. Omdat die caravanetjes een beperkte omvang hebben wil dat niet zeggen dat ze weinig gewicht op de wielen zetten. Soms zijn ze verrassend zwaar door hun speciale vorm en al hetgeen er van buiten aanhangt. Ook de keuken en laden zijn iets zwaarder door hun constructie. Bij het rijden is de luchtweerstand wat groter zeker met al de zaken die aan de buitenkant gemonteerd zijn.
Wie voor een vakantie het comfort van thuis kan missen en wat sportief aangelegd zal veel aangename vakantiedagen kunnen doorbrengen met zulk een opvallende vakantie aanhanger.
Een nieuwe halfintegrale Base met stapelbedden zelfs mogelijk met 6 slaapplaatsen is op komst.
Zijn vorige modellen zijn nauwelijks gestart en de fabrikant uit Italië ontwikkelde al een nieuwe reeks. Na de T 6,9 SB volgt een T 6,9 BB Base. Aan de buitenkant is zo goed als niets te onderscheiden van zijn oudere broeders. Er werd eveneens voor hetzelfde basisvoertuig, de Fiat Ducato, gekozen. Met een lengte van 6,99 m kunnen de meeste kampeerauto’s van deze lengte net onder de 3,5 ton blijven.
%%%FOTO1%%%
Met het oog op wat grotere gezinnen werd het interieur knap aangepast. Achterin zijn stapelbedden met een bed van 2,1 x 0,9 m en één van 2,06 x 0,87 m. Zo kunnen buiten kinderen ook volwassenen er onder de wol kruipen. Vooraan kan de zitgroep tot een tweepersoonsbed worden omgebouwd. Boven kan door wat op te leggen een hefbed geïnstalleerd worden. Op die manier zijn er 6 volwaardige slaapplaatsen. Door zijzitbanken te monteren kunnen er alvast 4 zwervers comfortabel de soep en patatjes eten. Aanpalend de linker zijzitbank is de keuken geplaatst. Tussen keuken en de stapelbedden bleef genoeg plaats over om er het sanitair te bouwen. Wc en wastafeltje vinden er hun plaats. Daar tegenover is een afzonderlijke douchecabine, een kleerkast plus de grote 135 l compressor koelkast. De bovenkasten zijn in wit materiaal uitgevoerd met een handgreep. Het aanrecht van de keuken met 2 branders en spoelbakje zijn in RVS en wordt met een plaat afgedekt. Boven en onder zijn voldoende kasten voor het gerief van een gezin.
Om de aankoopprijs niet te moeten opdrijven werden de nieuwste Etrusco kampeerauto’s eenvoudige uitgerust. Echter alles wat men nodig heeft voor een leuke vakantie is aan boord.
Volgens de fabrikant zou de T 6,9 BB Base rijklaar 2793 kg wegen, zo blijft er voldoende laadvermogen over.