Nieuwe tol in Frankrijk: Hoe vermijd je boetes op vakantie?
Met het nieuwe systeem voor vrije doorstroming verdwijnen de slagbomen – maar wie niet actief betaalt, riskeert hoge boetes.
Sinds begin 2024 vervangt Frankrijk geleidelijk traditionele tolstations door zogenaamde systemen voor vrije doorstroming: geen slagbomen meer, geen kaartautomaten in plaats daarvan registreren camera's de kentekenplaten van voertuigen die passeren. De tol moet vervolgens binnen 72 uur online worden betaald.
Het probleem: Veel vakantiegangers zijn zich er niet eens van bewust dat ze moeten betalen. De wegen lijken op normale snelwegen, maar weken later arriveert het tolbericht. Boetes tot € 375 zijn mogelijk als er niet op tijd wordt betaald.
"Het nieuwe systeem zorgt voor onzekerheid vooral voor reizigers die voor het eerst over een route met vrije doorstroming reizen", zegt Julian Schmelzer, CEO en oprichter van tolboxprovider maut1.de. De betalingsportals zijn vaak alleen in het Frans en er zijn geen herinneringen.
Bovenaanzicht van een drukke tolweg met veel auto's die in de rij staan om de tol te betalen.
Vijf tips voor vakantiegangers in Frankrijk
Controleer voor vertrek of u een route met vrije doorstroming gebruikt.
Niet elke snelweg wordt getroffen tot nu toe geldt dit voor de A79 tussen Digoin en Montmarault, of de A13/A14 in de regio Groot-Parijs. In de toekomst zullen er meer routes volgen. Wie bekend is met de routes, kan zich er specifiek op voorbereiden. Let op borden met camerasymbolen of de woorden "péage sans arrêt", "Flux libre" of "Free Flow".
Betaal de tol direct na uw reis binnen 72 uur
Er zijn geen drempels, geen herinneringen. Wie niet actief betaalt, riskeert boetes voor te late betaling: vanaf dag 4 wordt er € 10 in rekening gebracht, tot € 90 na 60 dagen, en uiteindelijk zelfs € 375. Deze bedragen kunnen via incassobureaus naar België worden getraceerd.
Franse tolportals zijn vaak verwarrend – gebruik in plaats daarvan alternatieven.
Veel websites zijn alleen in het Frans beschikbaar, niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en hebben geen app – dit leidt tot fouten en te late betalingen. Registreren vóór uw reis kan helpen. Bij betaling ter plaatse, bijvoorbeeld bij de volgende rustplaats achter de tolbrug, moet u uw kenteken invoeren bij de betaalterminal om de kosten voor uw voertuig te bepalen. Betalen is meestal mogelijk contant of met een creditcard.
Tolbox met automatische incasso bespaart tijd en moeite
Tolboxen verwerken betalingen automatisch geen deadlines, geen taalbarrière. Ze zijn vooral handig voor frequente bestuurders of mensen die met het gezin op vakantie zijn.
Bewaar betalingsbewijzen met name voor huurauto's of bedrijfswagens. Het bewijs dat de tol correct is betaald, is nuttig in geval van een geschil.
De digitalisering van tolheffing biedt kansen voor iedereen.
De toekomst van tolheffing in heel Europa zal worden bepaald door digitale systemen zoals het free-flow-model. Deze systemen maken filevrije, geautomatiseerde verwerking mogelijk zonder barrières, zonder te stoppen. Dit bespaart niet alleen tijd en stress tijdens de reis, maar vermindert ook de belasting van het milieu: minder stop-and-go verkeer betekent minder uitstoot.
"Free-flow-systemen zullen de komende jaren een centrale rol spelen in de Europese transportinfrastructuur", aldus Julian Schmelzer. "Steeds meer landen erkennen de voordelen van deze technologie. Voor reizigers betekent dit dat degenen die zich tijdig informeren of vertrouwen op geautomatiseerde oplossingen, dubbel profiteren in gemak en veiligheid."
Tabbert verandert niet alleen de naam van zijn nieuweling. Hij ziet er langs binnen en buiten gans anders uit.
Tabbert stond mee aan de top van de hoog kwalitatieve caravans. Zijn mooi interieur met eigen stijl hield lang stand. De ontwerpers vonden het dus tijd om alles in een andere maar moderne stijl te tekenen en met succes. Daarmee was de Pantiga reeks geboren. Wij kregen de gelegenheid om de Pantiga 550TDL eens van nabij te bekijken.
We stonden in volle bewondering voor het nieuwe interieur. Het heeft een Frans bed aan de linkerzijde vooraan, dat komt niet veel voor. Het kleine kamertje met wc en douche is er vlak naast. Zoals in bijna alle caravans met een Frans bed is het waskommetje gedragen door een ondiepe kast net buiten het sanitair, dat heeft zijn voor – en tegenstanders. De U-zit achteraan is gemaakt om er een tweepersoonsbed van te maken, zodat men 4 volwaardige slaapplaatsen heeft. Opvallend zijn de grote vensters rond de zitgroep, wat meer licht in en om de zitgroep geeft. Van het typische Tabbert meubilair is niets meer te zien. Het nieuwe is vlakker, andere kleuren hebben een belangrijke rol om het gezellig wooncomfort te verhogen. De doordachte woonindeling help er nog een stukje bij.
Keuken
De keuken is goed bedacht en biedt veel bergvakken. Zo kon men brede laden maken die zachtjes automatisch sluiten. Het uitneembare elektrisch inductie kookvuur kan men zelfs buiten gebruiken. De koelkast is op ooghoogte geplaatst, deuren kunnen zowel links als rechts opendraaien. Spijtig dat men in de bovenkasten met vlakke deuren zonder handgreep geen schapje heeft geplaatst voor klein keuken gerief. Opvallend is de brede buitendeur naast de koelkast als je binnen komt of naar buiten gaat.
Winterkampeerders kunnen genieten van een aangename warmte van het warme water systeem van de Truma Combi. Om de elektrische apparaten te laden zijn voldoende USB en 230 Volt stopcontacten voorzien. Daarbij is er nog een rookmelder geïnstalleerd. Voldoende LED zijn gespreid over het hele interieur. Zij zorgen bij donker voor een sfeervolle verlichting.
Voor de opbouw heeft de fabrikant sandwichpanelen gebruikt met EPS hardschuim als isolatie. De wanden hebben gladde aluminium buitenbeplating, voor het dak hebben de platen een hagelbestendige bovenplaat. Het koetswerk is in de typische licht beige kleur van Tabbert gehouden. De getinte vensters geven het chique effect. Een stevige 0,70 m brede buitendeur met venster en dubbele vergrendeling zorgt voor een comfortabele in en uitstap.
Op snelwegen en andere grote banen is rijden met de 2,5 m brede Pantiga 550 geen probleem. Wie echter de kleine wegen opzoekt en oude romantische dorpjes zal voorzichtig moeten zijn.
Samen gevat.
Met de Pantiga 550 TDL combineert Tabbert doordachte techniek en een modern interieur met het doel nieuwe Tabbert fans aan te trekken. Zijn perfecte afwerking en ruim wooncomfort zal vele kampeerders bekoren.
Niesmann+Bischoff modelleert op weg naar succes in de promobil lezerskeuze 2025 en vele andere prijzen
Niesmann+Bischoff kampeerauto's hebben indrukwekkende successen geboekt in de gerenommeerde promobil lezersenquête en andere belangrijke prijzen. De modellen iSmove, Arto en Flair hebben de lezers en de respectievelijke vakjury's ook dit jaar weer overtuigd en topposities behaald die de kwaliteit en innovatiekracht van het bedrijf op indrukwekkende wijze onderstrepen.
Promobil Lezerskeuze 2025
De nieuwe Arto – de eerste liner van een Mercedes Sprinter – vierde nog maar een paar maanden geleden zijn première en behaalde prompt de eerste plaats. Deze prijs bevestigt de succesvolle combinatie van technische vooruitgang en aantrekkelijk design die dit model onderscheidt.
Voor de tiende keer op rij werd de Flair verkozen tot "kampeerauto van het Jaar" in de categorie liner. Met een indrukwekkend aandeel van 40,6 procent van de stemmen verdedigde hij vol vertrouwen zijn toppositie. Het puristische en doordachte design van het interieur blijft voldoen aan de smaak van de klantenkring en maakt de flair tot een onbetwiste favoriet.
De compacte en innovatieve iSmove schitterde ook in de lezersenquête. In de categorie geïntegreerde modellen van meer dan 95.000 euro behaalde het een sterke derde plaats. Dit resultaat onderstreept de veelzijdigheid en de hoge eisen die Niesmann+Bischoff aan elk model stelt.
Aanvullende onderscheidingen
Naast zijn successen in de promobil-lezersenquête voor alle modellen van Niesmann+Bischoff heeft de Arto nog tal van andere prestigieuze prijzen gewonnen. Deze benadrukken duidelijk het streven naar uitzonderlijk design en hoge kwaliteitsnormen:
Duitse designprijs: De Arto ontving de Award for Excellent Design, een erkenning voor het uitstekende design en de innovatieve kracht van het model.Europese innovatieprijs: De Arto werd bekroond voor zijn algemene camperconcept, dat de innovatieve en doordachte planning van het voertuig erkent.Rode Punt Award: Het productdesign van de Arto werd in 2025 bekroond met de Red Dot Award, een van de meest prestigieuze designprijzen ter wereld.
Naast de eerdere onderscheidingen zijn vooral de "Red Dot Award – Best of the best" in 2024 en de volgende onderscheiding in de export opmerkelijk:
Praktische kampeerauto (Verenigd Koninkrijk):De Flair werd in 2024 uitgeroepen tot "Beste kampeerauto voor fulltime wonen", terwijl de Arto in 2025 de titel "Winnaar Beste luxe camper" ontving.
MMM Out&About Live (Verenigd Koninkrijk): De Arto werd in 2025 ook uitgeroepen tot "Winnaar Beste Luxe kampeerauto", waarmee hij zijn toppositie in de luxeklasse bevestigt.
Deze onderscheidingen onderstrepen het niet-aflatende streven van Niesmann+Bischoff naar uitstekend design en de hoogste kwaliteitsnormen, die in elk model tot uiting komen.
Bedankt en vooruitzichten
Niesmann+Bischoff wil alle jury's bedanken voor hun stemmen en evaluaties. Deze erkenningen zijn een bevestiging van het engagement van het bedrijf om innovatieve en hoogwaardige kampeerauto's te blijven ontwikkelen.
Voor iedereen die de bekroonde modellen live wil ervaren, biedt Niesmann+Bischoff de mogelijkheid om met de online configurator zijn individuele droomvoertuig te ontwerpen. Dompel uzelf onder en maak van uw droomreis op wielen een unieke realiteit met Niesmann+Bischoff.
Onder druk van groeiende lokale en nationale oppositie, herziet de Franse regering haar strategie voor de lage-emissiezones. In plaats van de aangekondigde 42 LEZ’s, is er in de praktijk momenteel slechts in 25 steden zo’n milieuzone in voege. In de toekomst zou het aantal LEZ’s zelfs kunnen dalen naar… twee.
Lage-emissiezones werden in Frankrijk sinds 2015 ingevoerd om de luchtkwaliteit in grote steden te verbeteren. Binnen die zones mogen alleen de minst vervuilende voertuigen rondrijden. Zij hebben daarvoor een milieusticker – het zogenaamde Crit’Air-vignet – nodig. Er bestaan zes verschillende Crit’Air-stickers, elk met een eigen kleur, om aan te geven hoe vervuilend een voertuig is. De stickers variëren van groen (Crit’Air 0, voor elektrische en waterstofvoertuigen) tot grijs voor de meest vervuilende dieselvoertuigen (Crit’Air 5). Zonder geldige sticker mag je de zone niet in. Doe je dat toch, riskeer je een boete van minimaal 68 euro.
Geen 31 maar slechts 14 LEZ’s
Normaal werd op 1 januari 2025 een lage-emissiezone verplicht ingevoerd in álle agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners. Naast de 11 LEZ’s die er al waren, zouden er dan 31 nieuwe bijkomen. Na rondvraag van VAB bij alle betreffende agglomeraties blijken dat er in de praktijk slechts 14 te zijn. Dat brengt het totaal op 25 LEZ’s in Frankrijk.
Bij veel lokale politici is de lage-emissiezone onderwerp van felle kritiek, wat de invoering ervan tegenhoudt. Zij vinden de maatregelen sociaal onrechtvaardig en nadelig voor huishoudens met lage inkomens. Die rijden immers vaker met oudere – lees: meer vervuilende – voertuigen en raken dus niet meer of moeilijker in stadscentra.
Enkel Parijs en Lyon?
Eén van de voorstellen die nu op tafel ligt, is om – in plaats van 42 LEZ’s – het aantal terug te brengen naar… twee. Zijnde Parijs en Lyon, steden waar de reglementaire drempels voor luchtkwaliteit regelmatig overschreden worden. Andere agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners zouden volgens datzelfde voorstel zelf mogen bepalen of ze al dan niet een LEZ handhaven of invoeren. Lokale besturen zouden ook zelf mogen beslissen om vrijstellingen te voorzien voor bepaalde kwetsbare bevolkingsgroepen, zoals huishoudens met een laag inkomen.
In het voorstel staat ook een overgangsperiode tot 31 december 2026, om steden de tijd te geven hun verkeersregeling en infrastructuur aan te passen. Eind mei wordt er normaal gezien opnieuw over de materie parlementair gedebatteerd.
Samengevat
Hier heb je wél een milieuvignet nodig:
LEZ in voege vóór dit jaar: Clermont-Ferrand, Grenoble, Lyon, Marseille, Montpellier, Nice, Parijs, Reims, Rouen, Strasbourg, Toulouse.
Nieuwe LEZ sinds 1 januari 2025: Angers, Annecy, Annemasse, Bayonne, Bordeaux, Caen, Le Havre, Lille, Nantes, Nancy, Nîmes, Pau, Rennes, Tours.
Nieuwe Subaru Forester wint Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding
De nieuwe Subaru Forester heeft de Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding gewonnen. De prijs werd uitgereikt door AUTO-Bild/AUTO-Allrad Duitsland.
Tijdens een feestelijke ceremonie werd de prestigieuze prijs overhandigd aan de heer Volker Dannath, Managing Director van Subaru Duitsland. De organisatoren van AUTO-Bild/AUTO-Allrad verklaarden dat de zesde generatie Forester de prijs “vooral dankt aan de indrukwekkende innovaties die standaard zijn op het model”. Hieronder vallen onder meer het nieuwe Emergency Driving Stop System, dat het risico op ongevallen verkleint wanneer de bestuurder plotseling niet meer in staat is om het voertuig te besturen, en de verbeterde dual-function X-MODE die nu ook ondersteuning biedt bij zowel voor- als achteruit, wat leidt tot betere controle op gladde oppervlakken of steile hellingen.
Daarnaast is de geheel nieuwe Forester een van de weinige in zijn klasse die echte offroad-capaciteiten biedt, dankzij het unieke symmetrische, altijd actieve All-Wheel Drive-systeem en een toonaangevende bodemvrijheid van 220 mm, gecombineerd met royale oprij-, overschrijd- en afrijhoeken*1. Dit maakt de auto geschikt voor een breed scala aan activiteiten, zowel on- als offroad.
Gebaseerd op SUBARU’s veiligheidsfilosofie “all-around safety” is de geheel nieuwe Forester uitgerust met geavanceerde veiligheidstechnologieën. De geüpgradede EyeSight Driver Assist Technology beschikt over een groothoek-monoculaire camera, frontale radar en een elektrische rembooster voor verbeterde prestaties, en biedt 15 functies (waaronder vijf nieuwe).
De geheel nieuwe Forester biedt ook geoptimaliseerde zichtbaarheid rondom, die dode hoeken vermindert dankzij het nieuwe ontwerp en nieuw toegevoegde functies. Met meer dan 90 veiligheidsonderscheidingen wereldwijd blijft de Forester een duidelijk voorbeeld van SUBARU’s visie op nul verkeersdoden in 2030*2.
De Forester is een belangrijk model binnen het SUBARU-gamma sinds de lancering in februari 1997. Met wereldwijd meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren in de afgelopen 27 jaar*3*4, blijft de geheel nieuwe Forester trouw aan de eigenschappen van deze capabele SUV die zijn inzittenden altijd overal brengt.
De zesde generatie Forester is opnieuw ontworpen om zijn indrukwekkende capaciteiten onder alle omstandigheden en in elk seizoen tot uitdrukking te brengen. Hij biedt verbeterde rijeigenschappen en nog meer capaciteiten op én naast de weg dan zijn succesvolle voorganger. De bekroonde Forester combineert al deze kenmerken in een fris ontworpen pakket, samen met een reeks standaard veiligheidsvoorzieningen die de stem van de prestigieuze jury wisten te winnen.
Etrusco heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke kampeerauto’s tegen een redelijke prijs.
We bekeken de T 6.96 SB Base of dat voor dit voertuig waar is.
Etrusco behoort tot de Erwin Hymer groep. De wagens worden in Val de Pesa in Italië gemaakt. Een beetje verrassend kwam de fabrikant onlangs met een scherp berekende nieuwe reeks Base tevoorschijn. Twee 7 m lange modellen vielen ons direct op, de halfintegrale T 6.9 SB en de T 6.9 BB beide met een MTM van 3,5 ton. De grote verschillen zijn te vinden bij de indeling. De BB heeft achterin stapelbedden, de zitgroep kan tot bed worden omgevormd, als optie is nog een hefbed mogelijk. Op die manier is hij meer gemaakt voor een gezin met kinderen. Voor de SB gingen de gedachten meer naar een koppel dat van meer ruimte houdt. Achterin boven de garage zijn enkele bedden met de bekende mogelijkheid om er één groot bed van te maken. De keuken sluit aan tussen zitbank en bed, het sanitair aan de andere zijde tussen bed en buitendeur. Koetswerk
Wat direct opvalt is het hoekige neusje boven de stuurcabine. Het is eenvoudiger te maken dan de afgeronde neusjes van zijn broeders en veranderd niets aan de inhoud en de rijeigenschappen. Op het laag chassis monteerde men een 41 mm dikke sandwichplaat met een polyester onderplaat. Diezelfde panelen maar 34 mm dik dienen voor de wanden en voor het 33 mm dikke dak. Voor de isolatie gebruiken de Italianen het water afstotend EPS isoleermateriaal. Aan het vlakke achterfront bestaat de bumper uit drie delen, bij een kleine beschadiging goedkoop te herstellen omdat de hele bumper niet moet vervangen worden. Om de prijs nog wat te kunnen drukken is er geen venster in de buitendeur, ze heeft echter een goed vergrendelsysteem. De garage is groot genoeg om een stel noodzakelijke fietsen mee te nemen. Aan de rechterkant verborgen achter een deurtje is de koffer voor twee 11 kg gasflessen.
Bij een eerste blik valt het eenvoudig rechtlijnig meubilair op. Aangepaste kleuren maken het interieur sfeervol. Bekijkt men de meubelen iets beter ziet men het knap vakwerk. Kanten van deuren en wanden zijn fijn afgewerkt, de kussens met een stevige vulling voelen aangenaam aan. Natuurlijk valt het hier en daar een beetje op dat we hier met een instap model te maken hebben. Prijs en minder gewicht moet ergens gezocht worden zonder dat de infrastructuur van heel de kampeerauto verminderd.
Zo is er achterin enkel een bovenkast tegen de achterwand. Geen bovenkasten open of gesloten langs de zijwanden, ook geen gordijnen aan de vensters. Wat wel knap en comfortabel is het tussenkussen van het bed dat de volle lengte van de matrassen heeft. Onder de voeteinde van de bedden zijn hang- en legkasten. Met een laddertje aan het voeteinde komt men vlot in het bed.Voor een koppel of zelfs met drie is de zitgroep ruim bemeten. Een comfortabele zitbank voor 2 met veiligheidsgordels, hoofdsteunen plus de draaibare zetel van de chauffeur laten een gezellig “onderonsje” toe.
Een Truma Combi 4 met 10 boiler is de zitbank heeft genoeg warme lucht uitlaten om het gezellig warm te houden tijdens de koude dagen.Het verschuifbare tafelblad steunend op 1 poot is voldoende groot om borden, teljoren en nog wat te etaleren. De licht gekleurde bovenkast met haar donkere deur en handgreep sluit niet aan bij de keukenbovenkast. Dat bespaart weer enkele kilogram. LED lichten geven op plaatsen waar het nodig is helder licht op andere plaatsen is het zachter om het gezellig te houden.
De keuken
De keuken is slim bedacht. Ontwerpers hebben ze rechthoekig gehouden, met 2 deuren en een lade. Het aanrecht om wat meer werkblad te krijgen steekt wat voorruit, met heel veel goede wil zou men aan een L vorm kunnen denken. Twee kookvuren met piëtzo ontsteking plus de spoelbak kunnen afzonderlijk met afdekbladen verstopt worden. De gasafsluiters zijn verborgen achter een deur. Een 135 l compressor koelbox houdt voeding en drank fris.
In tegenstelling met veel fabrikanten hebben de ontwerpers alle sanitair in één plaats opgesteld. Om een stortbad te nemen draai de spiegelwand met waskommetje over de wc zo ontstaat een grote douche cel. In de douchebak zijn 2 waterafvoeren. Een acrylglazendeur sluit het sanitair voldoende af.
Samen gevat
Al is het nog geen trend en zijn al enkele fabrikanten die hun kampeervoertuigen soberder uitrusten of maken. Kwalitatief zijn vergelijkbaar met hun duurdere broeders. Verwarming, koelkast, vensters, basisvoertuig vinden net zo in luxe types. Bij de instap modellen zijn waar mogelijk geen bovenkast. Als er zijn hebben ze een hoekig uitzicht, het sanitair is wat eenvoudige toch is alles aan boord wat een kampeerder nodig heeft om een leuke vakantie te. De Etrusco t 6.9 SB Base behoort tot die categorie hij is eenvoudig gehouden toch is al het nodige aan boord
Kortenberg, 16 mei 2025 – D’Ieteren Energy heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn missie om duurzame mobiliteit toegankelijker te maken. Op de site van het recent geopende D’Ieteren House in Kortenberg werd zopas het tweede grootste semi-publieke laadplein van België in gebruik genomen.
Met maar liefst 78 dubbele Alfen-laadpalen – goed voor in totaal 156 laadpunten – biedt het nieuwe laadplein voldoende capaciteit om een groot aantal elektrische voertuigen gelijktijdig op te laden. Op langere termijn wordt het plein nog uitgebreid met een intelligente load-balancing-functie. De installatie staat alvast open voor iedereen: werknemers, bezoekers, klanten én voorbijgangers kunnen er dus terecht voor een vlotte en betrouwbare laadsessie.
Toegankelijkheid en gebruiksgemak centraal
“Het nieuwe laadplein in Kortenberg – dat mede gefinancierd werd door de Europese Unie – is een toonbeeld van onze visie: slimme en duurzame energieoplossingen die écht iets betekenen voor mens en maatschappij,” zegt Tangi Merckx, CEO van D’Ieteren Energy. “We willen elektrisch rijden niet enkel aanmoedigen, maar ook faciliteren. Dat doen we door te investeren in toegankelijke infrastructuur op strategische locaties en door in te zetten op slimme en duurzame energieoplossingen die een cruciale rol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit.”
Het laadplein, dat ook nog 10 (8 ter hoogte van de D’Ieteren Patio en twee ter hoogte van Audi Approved plus/My Way) dubbele laders langsheen de Leuvensesteenweg telt, is volledig geïntegreerd in de duurzame, toekomstgerichte architectuur van D’Ieteren House, het nieuwe hoofdkwartier van de groep. De laadstations kregen een strategische plaats op verschillende delen van het terrein. De technologie van Alfen staat garant voor betrouwbaarheid, gebruiksgemak en compatibiliteit met alle courante elektrische voertuigen.
Vooruitblik: snelle laadinfrastructuur en uitbreiding
De opening van het laadplein is echter slechts de eerste stap. D’Ieteren Energy heeft al plannen klaar voor verdere uitbreiding. In de nabije toekomst wordt ook een mogelijkheid tot snelladen toegevoegd, voor gebruikers die hun batterij in korte tijd willen bijladen. En ook ter hoogte van de nieuwe VDFin-gebouwen die nog in volle opbouw zijn, komt er een extra cluster van nog eens 52 semi-publieke laadpunten, op termijn uitbreidbaar met nog eens 14 dubbele laders.
Deze uitbreidingen kaderen in een bredere strategie van D’Ieteren Energy om zijn laadnetwerk versneld uit te bouwen, zowel op eigen sites als via samenwerkingen met publieke en private partners. Zo wil het bedrijf inspelen op de snelgroeiende vraag naar betrouwbare laadinfrastructuur in België, waar de elektrificatie van het wagenpark steeds meer op kruissnelheid komt.
Duurzame energie voor een duurzame toekomst
Naast gebruiksgemak en capaciteit, hecht D’Ieteren Energy ook veel belang aan duurzaamheid. De stroom die via het laadplein geleverd wordt, is 100% afkomstig van hernieuwbare bronnen. De integratie met lokale zonne-energieproductie en slimme laadsystemen zorgt bovendien voor een optimale benutting van energie en netcapaciteit.
“Duurzame mobiliteit vraagt om meer dan alleen elektrische wagens. Het gaat ook om de energie die ze aandrijft, de manier waarop die opgewekt en verdeeld wordt, en hoe we ons als maatschappij aanpassen aan deze nieuwe realiteit,” aldus Tangi Merckx. “Met dit laadplein tonen we hoe een slimme combinatie van technologie, infrastructuur en visie kan leiden tot concrete vooruitgang.”
Aanwijzingen voor voertuiggewichten en gewichtsgerelateerde informatie
Elke kampeerauto, elke gesloten bestelwagen en elke caravan is door de fabrikant ontworpen voor een technisch toelaatbare totale massa die tijdens de reis niet mag worden overschreden. De wettelijke voorschriften voor voertuiggewichten zijn opgenomen in de Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 van de Commissie van 31 maart 2021, die uniform van toepassing is binnen de Europese Unie, waarvan wij de belangrijkste inhoud voor u hebben samengevat. Lees de volgende toelichtingen en opmerkingen aandachtig door. Deze zijn vooral belangrijk om rekening mee te houden bij het kiezen van uw voertuig en het configureren van optionele uitrusting. Ook hierin ondersteunen onze retailpartners u graag.
1. De technisch toelaatbare totale massa (beladen)
De "technisch toelaatbare totale massa" is het maximale gewicht dat uw voertuig mag hebben tijdens het rijden wanneer het beladen is. Houd er rekening mee dat het overschrijden van de technisch toegestane totale massa tijdens het rijden een veiligheidsrisico kan vormen en in veel Europese landen met boetes kan worden bestraft. Wij raden u daarom aan om uw voertuig voor elke rit te wegen en ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa wordt aangehouden. Informatie over de technisch toegestane totale afmetingen voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.
2. De massa in rijklare toestand
De "massa in rijklare toestand" komt over het algemeen standaard overeen met het gewicht van het lege voertuig, volgens de specificaties van de fabrikant, en omvat volgens de wettelijke definitie voor campers en gesloten bestelwagens de brandstoftank die voor ten minste 90% gevuld is, de massa van de bestuurder, die forfaitair met 75 kg in aanmerking wordt genomen, de brandstof en vloeistoffen en de massa van de carrosserie, de bestuurderscabine, de trekhaak (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.
In het geval van caravans omvat de massa in rijklare toestand de massa van het voertuig dat is uitgerust met de standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant, inclusief de vloeistoffen, de massa van de carrosserie, extra trekhaken (indien standaard gemonteerd) en de bandenreparatieset.
De massa in rijklare toestand voor elke plattegrond vindt u in de technische gegevens.
Houd er rekening mee dat de informatie over de massa in rijklare toestand in de technische gegevens berekende waarden zijn uit de typegoedkeuringsprocedure. Deze zijn onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5%, die een directe invloed kunnen hebben op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig.
Voorbeeld:
Massa in rijklare toestand volgens technische gegevens:
2.939 kg
Wettelijk toegestane tolerantie van ± 5 %:
± 147 kg
Wettelijk toegestane overspanning in rijklare toestand
2.792 tot 3.086 kg
Informatie over de wettelijk toegestane overspanning van de massa in rijklare toestand is ook te vinden in de technische gegevens.
Aangezien het optreden van wettelijk toegestane toleranties een directe invloed heeft op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet met deze toleranties al bij de configuratie van het voertuig rekening worden gehouden.
Voorbeeld:
Als het voertuig in het bovenstaande voorbeeld wettelijk toegestane toleranties van +1% voor de massa in rijklare toestand heeft, neemt de massa in rijklare toestand toe van 2.939 kg naar 2.968,4 kg, waardoor het laadvermogen van het voertuig met 29,4 kg afneemt.
3. De werkelijke massa van het voertuig en de standaard/optionele uitrusting
De "werkelijke massa van het voertuig" omvat de massa in rijklare toestand en de optionele uitrusting die af fabriek is geïnstalleerd.
"Standaarduitrusting" verwijst naar de basisconfiguratie van een voertuig dat is uitgerust met alle wettelijk vereiste functies. Dit omvat ook alle standaard uitrustingsonderdelen. Details over de standaarduitrusting vindt u in onze configurator.
"Speciale uitrusting" betekent alle uitrusting die niet tot de standaarduitrusting behoort en die in de fabriek onder verantwoordelijkheid van de fabrikant aan het voertuig is bevestigd en door de klant kan worden besteld. Andere accessoires die door de fabrikant, de handelspartner of uzelf zijn geïnstalleerd nadat het voertuig af fabriek is afgeleverd, vallen echter niet onder speciale uitrusting. In onze configurator vindt u ook informatie over de optionele uitrusting die in de fabriek kan worden besteld.
Houd er rekening mee dat de installatie van optionele uitrusting altijd het laadvermogen vermindert (zie hoofdstuk 5). De maximale massa van de speciale uitrusting die voor welke plattegrond kan worden geselecteerd, vindt u in de informatie op de respectievelijke plattegronden (zie hoofdstuk 6.).
4. De massa passagiers / het maximale aantal slaapplaatsen
In het geval van campers en bestelwagens wordt de massa van passagiers berekend op basis van het toegestane aantal personen in de rijmodus, dat voor elke plattegrond in de technische gegevens wordt weergegeven. Voor elke passagier wordt een vast tarief van 75 kg in rekening gebracht, ongeacht hoeveel de passagiers daadwerkelijk wegen. Aangezien de bestuurder echter al in een rijklare staat in de massa is meegeteld, wordt hij niet opgenomen in de massa passagiers. Voor een voertuig met een toegestaan aantal personen in rijmodus van 4 is de massa van passagiers dus 225 kg (3*75 kg).
Voor caravans wordt in de technische gegevens ook het aantal slaapplaatsen per plattegrond weergegeven. Een afzonderlijke massa die in aanmerking moet worden genomen bij de berekening van de gewichten van het voertuig is echter niet het gevolg van het aantal slaapplaatsen. Het aantal slaapplaatsen in caravans is echter doorslaggevend voor de berekening van het zogenaamde minimale laadvermogen (zie nummer 5.).
5. Het laadvermogen en het minimale laadvermogen
In het geval van campers en bestelwagens verwijst het "laadvermogen" naar het verschil tussen de technisch toegestane totale massa met belading en de massa in rijvaardigheid, vermeerderd met de massa van de passagiers en de massa van de optionele uitrusting.
In het geval van caravans wordt het laadvermogen berekend door de massa in rijklare toestand en de massa van de optionele uitrusting af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.
Uitvoeringsverordening (EU) 2021/535 schrijft een vast "minimaal laadvermogen" voor door HOBBY gebouwde voertuigen voor bagage en andere items voor die geen deel uitmaken van de in de fabriek geïnstalleerde optionele uitrusting. Dit is om ervoor te zorgen dat u persoonlijke bagage en voedsel (bijv. kleding, toilet- en keukenapparatuur, voedsel, kampeeruitrusting of speelgoed) kunt vervoeren zonder de technisch toegestane totale massa te overschrijden wanneer u geladen bent.
Voor campers en bestelwagens die door HOBBY zijn gebouwd, wordt dit minimale laadvermogen berekend aan de hand van de volgende formule:
Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L) n = maximumaantal passagiers plus de bestuurder en L = totale lengte van het voertuig in meters.
Voorbeeld: Voor een camper met 4 goedgekeurde zitplaatsen en een lengte van 7 m is het minimale laadvermogen 110 kg (10*[4+7]).
In het geval van caravans daarentegen wordt het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen berekend op basis van het maximale aantal slaapplaatsen:
Minimumlaadvermogen in kg ≥ 10* (n + L) n = maximumaantal slaapplaatsen en L = carrosserielengte van het voertuig in meters.
Voorbeeld: Voor een caravan met 3 slaapplaatsen en een opbouwlengte van 5,5 m is het minimale laadvermogen 85 kg (10*[3+5,5]).
Dit minimale laadvermogen mag niet worden onderschreden bij het configureren van uw voertuig. Als de werkelijke voertuigmassa door de keuze van de optionele uitrusting zodanig toeneemt dat er niet meer voldoende vrije massa voor de passagiers is (alleen bij campers en gesloten bestelwagens) en het minimale laadvermogen tussen de werkelijke voertuigmassa en de technisch toegestane totale massa, kunt u afhankelijk van de indeling een toename van de voertuigbelasting (toename van de technisch toegestane totale massa) selecteren en/of de optionele uitrusting deselecteren. Anders kunt u het configuratie- en bestelproces niet voortzetten.
Controleer indien nodig samen met uw HOBBY-dealer of de technisch toegestane totale massa wiskundig niet wordt overschreden, d.w.z. dat er voldoende vrije massa is voor de passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het minimale laadvermogen.
6. De maximale massa voor optionele uitrusting
Om ervoor te zorgen dat de technisch toegestane totale massa van het voertuig, rekening houdend met de massa in rijklare toestand, de massa van passagiers (alleen voor campers en bestelwagens) en het wettelijk voorgeschreven minimale laadvermogen, niet wordt overschreden door de installatie van optionele uitrustingen, heeft HOBBY de installatie van speciale uitrustingen beperkt en een "maximummassa voor speciale uitrusting" van de kant van de fabrikant vastgesteld.
Voor kampeerauto's en bestelwagens wordt dit in eerste instantie berekend door de massa in rijklare toestand, de massa van de passagiers en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toegestane totale massa. In het geval van caravans wordt dit berekend door de massa in rijklare toestand en het minimale laadvermogen af te trekken van de technisch toelaatbare totale massa.
Aangezien de massa in rijklare toestand een berekende waarde is die is onderworpen aan wettelijk toegestane toleranties tot ± 5% en het optreden van deze toleranties kan leiden tot een feitelijke onderbieding van het minimumlaadvermogen, worden de wettelijk toegestane toleranties uit voorzorg ook opgenomen in de maximummassa voor optionele uitrustingen. Er wordt ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten/speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren.
Informatie over de maximale afmetingen voor optionele uitrusting vindt u voor elke plattegrond in de technische gegevens.
CARAVAN SALON 2025: Vrijheid op vier wielen is hier thuis
's Werelds grootste caravanervaring
Wanneer vrijheid, avontuur en onafhankelijkheid elkaar ontmoeten, dan is CARAVAN SALON de enige vakbeurs ter wereld die de levensstijl van het caravannen in al zijn facetten tot leven brengt.
Van 29 augustus (Preview Day) tot 7 september 2025 is Düsseldorf opnieuw de ontmoetingsplaats voor de caravanwereld: CARAVAN SALON is de grootste en belangrijkste vakbeurs ter wereld die uitsluitend gewijd is aan het thema caravaning - en maakt van deze levenshouding een unieke beurservaring. Als onbetwiste ontmoetingsplaats voor de industrie presenteert 's werelds toonaangevende vakbeurs de grootste keuze aan campers, caravans en campers. Het assortiment wordt aangevuld met een onvergelijkbare verscheidenheid aan accessoires, technische uitrusting, ombouwonderdelen, daktenten, stacaravans, caravan- en kampeeraccessoires, reisbestemmingen, campings en camperplaatsen.
Beurservaring kan niet worden vervangen "Vooral in uitdagende tijden wordt de onschatbare waarde van beurzen voor onze branche op indrukwekkende wijze aangetoond. Potentiële klanten willen de voertuigen niet alleen zien voordat ze een aankoopbeslissing nemen, ze willen ervaren, aanraken, vergelijken, instappen en voelen welke plattegrond bij hun levensstijl past. De CARAVAN SALON is de enige plek waar alle gerenommeerde nationale en internationale fabrikanten samenkomen – en bezoekers in één oogopslag het hele assortiment van de markt kunnen zien", zegt directeur Stefan Koschke. In Düsseldorf zijn de premières van het komende seizoen te zien: topproducten, innovaties en wereldprimeurs – die voor het eerst door het publiek kunnen worden beleefd, aangevuld met tal van spannende nieuwe exposanten die de verscheidenheid aan modellen verder zullen uitbreiden. "Dit maakt de beursbeleving van CARAVAN SALON nog intenser, van het juiste voertuig tot uw persoonlijke droombestemming", voegt Stefan Koschke eraan toe.
Nieuwe zaalindeling – ontdek nog meer, vind nog gemakkelijkerDankzij een nieuwe, overzichtelijke halstructuur kunnen bezoekers ook in de toekomst snel en gericht toegang krijgen tot hun persoonlijke caravanwereld. Of je nu een beginnende kampeerder, een technologiefan, een creatieve zelfbouwer of een luxeliefhebber bent – iedereen komt aan zijn trekken in de CARAVAN SALON en ontdekt precies waar zijn hart sneller van gaat kloppen. "Met de nieuwe lay-out creëren we een inspirerende beursbeleving voor onze gasten. Door de voortdurende modernisering van het terrein en de hallen zorgen wij voor optimale voorwaarden voor advies, uitwisseling en netwerken op de lange termijn. In het kader van deze maatregelen zal hal 9 voorlopig niet worden gebruikt – maar bezoekers kunnen zich verheugen op interessante en spannende plaatsingen van vele merken in een frisse omgeving", legt Stefan Koschke uit.
Caravanning populairder dan ooit tevoren "Caravanning geniet al vele jaren een groeiende populariteit, omdat de individuele en flexibele manier van reizen in harmonie met de natuur voldoet aan de wens van veel mensen voor een zelfbepaalde vakantie. In de loop van deze ontwikkeling zijn mobiele vakanties al lang een van de meest populaire vormen van reizen van generatie op generatie geworden - en niet alleen in Europa, maar wereldwijd. Nooit eerder waren er zoveel mensen met campers of caravans op pad als vandaag. Deze dynamiek komt ook tot uiting op de CARAVAN SALON, die altijd het belangrijkste internationale podium voor de caravaning-industrie is geweest. Nergens anders is de verscheidenheid aan voertuigen, accessoires, diensten en reisinspiratie groter dan in Düsseldorf. Jaar na jaar versterkt de CARAVAN SALON zo zijn rol als baken van de branche", legt Daniel Onggowinarso, directeur van de Branchevereniging Caravanning (CIVD), uit.
Met een beperkt aantal tickets biedt de Preview Day op 29 augustus een bijzonder ontspannen sfeer voor iedereen die op zijn gemak de innovaties van de branche wil ontdekken.
De kaartverkoop start op 11 juni. Actuele informatie en nieuws is te vinden op internet opwww.caravan-salon.de.
Hotel boeken gemakkelijk gemaakt Voor iedereen die nog op zoek is naar de ideale accommodatie voor de CARAVAN SALON 2025, is er een speciaal ontwikkeld boekingsplatform om snel en gemakkelijk hotelovernachtingen te garanderen. De samenwerking tussen Messe Düsseldorf en KUONI Tumlare biedt zorgvuldig geselecteerde hotels die optimaal zijn afgestemd op de behoeften van exposanten, bezoekers en vertegenwoordigers van de media.
Het gebruiksvriendelijke platform biedt alle belangrijke informatie in één oogopslag - van reistijd tot het beursterrein en speciale voorzieningen tot de best beschikbare prijs:https://hotelmap.com/MGMHR
April 2025 | Nieuwe Speed pedelecs goed op dreef, tweedehandsmarkt gaat er aan een echte rotvaart vandoor
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “In het begin van het jaar beleefden we enkele maanden van voorzichtig herstel voor denieuwe speed pedelecsen nu stagneert het tempo: in april steeg het aantal inschrijvingen lichtjes met+0,3%tot 1.150 eenheden. Toch is er geen reden tot paniek want we verwachten nog een duwtje in de rug dank zij extra inschrijvingen door federale ambtenaren en onderwijspersoneel. Het belang van fietsleasing blijft ondertussen spectaculair groeien, in het bijzonder bij de speed pedelecs, waardoor ook duurdere fietsen toegankelijk worden voor een breder publiek.
Tegelijkertijd blijft detweedehandsmarkter aan een strak tempo vandoor gaan. In april 2025 werden 829 tweedehandse speed pedelecs ingeschreven en dat is een stijging van+18,8%ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In tegenstelling tot de nieuwmarkt worden tweedehandse speed pedelecs grotendeels ingeschreven door particulieren; zij kopen vaak tweedehands exemplaren over die zijn vrijgekomen uit leasing.
Wanneer we naar de totaliteit van de inschrijvingen kijken, dan zien we dat het aandeel van de tweedehandsmarkt tussen 2023 en 2025 is gestegen van 25,9% (1.949 eenheden) tot 27,2% (2.719 stuks), een stijging van niet minder dan 43,6%.
De gecumuleerde inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse speed pedelecs wijst erop dat deze snelle fiets op steeds meer bijval kan rekenen. We verwachten dat de ruimere toegang tot fietsleasing voor overheidspersoneel de cijfers in de komende nog positief zullen beïnvloeden.”
Cijfers april: marktanalyse door Frank Glorieux, Algemeen Secretaris voor de fietssector bij TRAXIO
De speedpedelec komt op snelheid: met 1.150nieuwen 829tweedehandsingeschreven speedpedelecs in april 2025, was dit een goede maand in de verkoop.
Voor de nieuwe speedpedelecs nemen we stilaan dezelfde snelheid van inschrijving als in 2024, voor de tweedehands speedpedelecs is er een duidelijke verbetering met een stijging van 8,8 % ten opzichte van vorig jaar.
Als basisverklaring voor deze goede maand komen een aantal factoren in beeld:
Het openen van nieuwe fietsleasingmarkten geeft zijn positief effectop de inschrijving van het aantal nieuwe speedpedelecs. 62% van alle nieuwe speedpedelecs is een leasingfiets, en in vergelijking met vorig jaar maakt dit een stijging van bijna 20 % uit.
Hierbij is het opmerkelijk dat nog meer duidelijk wordt dat de speedpedelec een Vlaams verhaal is, nu de verkoop in Wallonië er 44 % op achteruitgaat. Het gebrek aan goede fietsinfrastructuur is voor de verkoop van de langeafstandsfiets natuurlijk niet goed.
De tweedehandsmarkt voor de speedpedelec blijft bijzonder goede cijfers scoren. Deze elektrische fiets die tot 45 km. per uur kan halen is een kwaliteitsproduct dat mits goed onderhoud, na een leasingperiode zeker nog een tweede leven kan meegaan. De consument is zich daar wel degelijk van bewust en gaat op zoek naar een goede gebruikte speedpedelec.
Als files van autoverkeer record na record verpulveren, dan gaat de verkoop van het alternatief voor woon-werkverplaatsing stijgen: ‘men duwt de mensen op de fiets’ wordt door vele fietshandelaren met een glimlach gezegd.
Natuurlijk begon 2025 ideaal: het lange droge weer maakt een verplaatsing met de fiets zeer aanlokkelijk. Maar een echte fietscommuter laat zich door een beetje regen niet afschrikken.
Bij analyse van de merkenmarkt van speedpedelecswordt het stilaan duidelijk dat de fietshandelaar en de consument naar andere merken grijpt dan de ‘usuals suspects’. Een aantal merken hebben bijzonder goede cijfers gehaald in de verkoop in april.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (cumul 2025)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2024 en 2025 een verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In de eerste vier maanden van 2024 waren occasie speed pedelecs goed voor 35% van de markt, tegenover 65% voor de nieuwe SP's. Voor dezelfde periode in 2025 is deze dynamiek licht gewijzigd: tweedehands stijgt tot 37,2% tegenover 62,8% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing(cumul 2025)
Het leasesegment groeide met een indrukwekkende19,1%ten opzichte van 2024: van 2.400 eenheden in 2024 naar 2.859 in 2025. Het segment van de particuliere inschrijvingen is gedaald met -26,8%, van 1.490 naar 1.090 stuks. Ook bij de bedrijven zien we een daling: met 4,8%, van 681 naar 648 stuks.
In de eerste vier maanden van 2025 werd een grote meerderheid van de nieuwe SP’s ingeschreven door niet-particulieren. De markt wordt grotendeels gedomineerd door leasing, goed bijna twee derde voor zijn rekening neemt (62,2%). Particulieren maken 23,7% van de markt uit, terwijl bedrijven goed zijn voor 14,1%.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs(cumul 2025)
De markt voor tweedehandse speed pedelecs blijft maar groeien. In de eerste vier maanden van dit jaar werden er al 2.719 opnieuw ingeschreven (+8,8%) tegenover 2.498 in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van 2023 bedraagt de stijging zelfs +39,5%.
Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!