De lekgarantie bij aanschaf van een recreatievoertuig wordt anders behandeld
Lekdichtheidsgarantie bij aankoop van het voertuig zonder extra installatie van accessoires
Lekdichtheidsgarantie na installatie van accessoires
Lekdichtheidsgarantie met tijd- en prestatiegerelateerd (KM) raamwerk
Frankfurt in augustus 2023
De Reisemobil Union, de Duitse koepelorganisatie voor camperrijders, wijst op een belangrijk feit bij het kopen van een kampeerauto (maar ook een caravan). Het gaat om de dichtheidsgarantie. Dit is van het allergrootste belang voor een (handgemaakt) recreatievoertuig en wordt door alle fabrikanten toegekend. Belangrijk om te weten is dat dit doorgaans beperkt is tot een bepaalde periode, maar dit kan zeker ingekort worden middels een KM-prestatieclausule. Wat veel mensen niet weten is dat deze dichtheidsgarantie kan vervallen als er accessoires (bijvoorbeeld satellietantenne, luifel etc.) op het voertuig zijn geïnstalleerd. Dan moet er over een nieuwe garantie worden onderhandeld.
Een dichtheidsgarantie voor kampeerauto's en caravans is een garantie van de fabrikant of dealer dat het voertuig gedurende een bepaalde periode beschermd is tegen het binnendringen van water of vocht. Deze vrijwillige dichtheidsgarantie zorgt ervoor dat een voertuig beschermd is tegen het binnendringen van water en vocht. Deze garantie is een belofte van de fabrikant of dealer dat alle relevante delen van de camper zorgvuldig zijn afgedicht om te beschermen tegen de mogelijk schadelijke effecten van vocht en om de kwaliteit van het product te ondersteunen.
Normaal gesproken dekt de dichtheidsgarantie zowel het dak van het voertuig als de interfaces met de zijwanden, die bijzonder kwetsbaar kunnen zijn voor het binnendringen van water. Ook ramen en deuren, vaak gevoelige toegangspunten voor water, worden zorgvuldig afgedicht zodat het voertuig in iedere situatie optimaal beschermd is. Ook andere kritische ruimtes zoals ventilatieopeningen, doorvoeren voor kabels en leidingen en aansluitingen voor externe voorzieningen worden grondig gecontroleerd en afgedicht.
De dichtheidsgarantie wordt doorgaans verleend voor een bepaalde periode vanaf de aankoopdatum. Deze periode kan variëren afhankelijk van de fabrikant of detailhandelaar, maar bedraagt meestal meerdere jaren. Tijdens de garantieperiode heeft de klant recht op reparatie of herstelmaatregelen als vocht in de camper of caravan binnendringt en schade veroorzaakt.
Belangrijk om te weten is dat aan de lekgarantie doorgaans bepaalde voorwaarden verbonden zijn. Hierin kan worden bepaald dat het voertuig moet worden onderhouden volgens de specificaties van de fabrikant om de geldigheid van de garantie te behouden. Schade veroorzaakt door oneigenlijk gebruik of ongelukken kan eveneens van de garantie uitgesloten zijn. Indien de dealer na aankoop wijzigingen aan het recreatievoertuig uitvoert, zoals het installeren van een satellietsysteem met schotel of een zonne- of alarmsysteem, kan de fabrieksgarantie vervallen. Nu is de garantie van de dealer vereist.
Belangrijk: De lekgarantie zelf vervalt niet automatisch als accessoires door de dealer worden geïnstalleerd, maar als de fabrikant van mening is dat een eventueel lek te wijten is aan de installatie. Dit geldt ook voor geautoriseerde dealers van de fabrikant, wat uit de ervaring ook kan gebeuren. Als de eindklant er bij een claim anders over denkt, moet de klant een rechtszaak aanspannen. Dit gaat meestal gepaard met een zeer duur beoordelingsproces.
Ook moet worden opgemerkt dat de dealergarantie doorgaans maximaal 2 jaar bedraagt, wat altijd veel korter is dan de lekgarantie van de fabrikant. Als u bijvoorbeeld op een beurs het aanvullende pakket aanschaft waar in aanwezigheid van de fabrikant veel reclame voor wordt gemaakt, komt u vaak pas op de hoogte van de uitsluitingscriteria voor de lekgarantie nadat het nieuwe voertuig is afgeleverd en overgedragen met de bijbehorende papieren. Dan zal het te laat zijn. Vroeger kon je de kleine lettertjes niet eens lezen. Volgens de Reisemobil Union moet dit tijdig en duidelijk zichtbaar voor de koper worden gewaarborgd. Dit is ook in het belang van de industrie en het bedrijfsleven om conflicten met klanten tegen te gaan.
Voordat u een kampeerauto (of caravan) koopt, is het dus voor alle betrokkenen raadzaam om goed de voorwaarden van de lekgarantie te checken. Houd rekening met de garantieperiode, de gedekte gebieden en eventuele uitsluitingen. Een uitgebreide lekdichtheidsgarantie toont het vertrouwen van de fabrikant in de kwaliteit van zijn product en zorgt voor extra veiligheid en gemoedsrust. Over het geheel genomen is de dichtheidsgarantie voor kampeerauto's een belangrijke waarborg tegen mogelijke schade door vocht en draagt hieraan bij.
Sterke daling aantal verkeersdoden in de eerste 6 maanden van het jaar Het aantal ongevallen met e-steps is eindelijk ook gedaald
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de Federale politie is het aantal verkeersdoden met 21% gedaald in ons land in de eerste 6 maanden van het jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar waren er 287 personen die om het leven kwamen in deze periode, nu nog 227. De covid-jaren buiten beschouwing gelaten, is dat het laagste aantal ooit. Het is positief om vast te stellen dat ook eindelijk het aantal ongevallen met een elektrische step daalt (-18%). Daarentegen noteren we wel een grote stijging van het aantal doden tijdens weeknachten. Het aantal doden is verdubbeld tijdens die momenten.
Alle indicatoren dalen op nationaal niveau Tijdens de eerste 6 maanden van het jaar is het aantal verkeersdoden in ons land met 21% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (ofwel 227 doden ten opzichte van 287 vorig jaar). Buiten het covid-jaar 2021 waren er nog nooit zo weinig verkeersdoden in de eerste 6 maanden van een jaar. Dit is dus een gunstige tendens. Toch sterven nog elke week gemiddeld 9 mensen op onze wegen, wat natuurlijk veel te veel blijft. Ook het aantal letselongevallen is lichtjes gedaald (van 18.577 naar 17.944, ofwel een daling van 3%). Het aantal gewonden nam af met 4% (van 22.495 naar 21.594). Alle indicatoren vertonen dus een positieve tendens.
Evolutie 2022-2023 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens de eerste 6 maanden
1ste semester 2022
1ste semester 2023
Evolutie 2022-2023 (aantallen)
Evolutie 2022-2023 (%)
Letselongevallen
18.577
17.944
- 633
- 3%
Totaal aantal slachtoffers
22.782
21.821
- 961
- 4%
Doden
287
227
-60
-21%
Gewonden
22.495
21.594
-901
-4%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Daling in alle gewesten In Wallonië daalde het aantal verkeersdoden het sterkst, van 133 naar 100 (-25%), in Vlaanderen was de daling iets minder groot (van 142 naar 122, ofwel -14%). In Brussel noteerden we 5 doden in de eerste 6 maanden van dit jaar, ten opzichte van 12 vorig jaar in die periode. Het aantal letselongevallen daalde het meest in Brussel (van 2081 naar 1898 ongevallen, ofwel - 9%). In Vlaanderen (van 11.547 naar 11.230 ongevallen, ofwel -3%) en Wallonië (van 4949 naar 4816 ongevallen, ofwel -3%) was de daling minder uitgesproken.
Enkel in Vlaams-Brabant geen daling in Vlaanderen Het aantal doden daalt in elke Vlaamse provincie, behalve in Vlaams-Brabant (van 14 naar 18 doden). In Limburg (van 24 naar 18 doden), West-Vlaanderen (van 36 naar 28), Oost-Vlaanderen (van 31 naar 28) en Antwerpen (van 37 naar 30) stelden we wel een daling vast.
Tendensen volgens het type weggebruiker. Aantal doden in ongevallen met bestelwagens blijft hoog Op nationaal vlak daalt het aantal verkeersdoden voor bijna alle categorieën. Toch valt op dat het aantal dodelijke ongevallen waarbij een bestelwagen betrokken is, hoog blijft (29 doden in het eerste semester 2023 ten opzichte van 28 in 2022). Het blijvende succes van e-commerce speelt daarin mogelijk een rol. Het aantal fietsdoden daalde wel stevig van 54 naar 37.
Een eerder verontrustende tendens is dat aantal doden tijdens weeknachten verdubbeld is (35 doden in het 1ste semester van 2023 ten opzichte van 18 doden vorig jaar tijdens dezelfde periode). Meer dan een derde van die doden stelden we vast in de nacht van donderdag op vrijdag. Dat is een moment waar sommige mensen al feest gaan vieren.
Het aantal letselongevallen met e-steps eindelijk gedaald Bijna voor alle types weggebruikers daalt het aantal letselongevallen, enkel voor de voetgangers (2116 ongevallen dit jaar ten opzichte van 2103 in 2022) en de bromfietsen (1954 ongevallen in 2023 en exact evenveel en 2022) is er geen verbetering.
De meest gunstige tendens stellen we vast bij het aantal ongevallen met elektrische steps. We zien een daling met 18%. Iets meer dan een jaar geleden zijn de regels verstrengd en mogelijk begint die verstrenging zich nu te vertalen in minder ongevallen.
Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer voor de eerste 6 maanden van het jaar tonen een gunstige evolutie van de verkeersveiligheid in ons land. De twee covid-jaren buiten beschouwing gelaten was het aantal verkeersdoden op nationaal vlak nooit zo laag in ons land in de eerste 6 maanden van het jaar. In vergelijking met 10 jaar geleden is er een daling met 35% van het aantal verkeersdoden. Toch blijft het aantal verkeersdoden te hoog. Nog elke week komen gemiddeld 9 personen om in het verkeer in ons land.
Bij de gunstige tendensen valt vooral de daling van het aantal ongevallen met e-steps op. Die ongevallen stegen de laatste jaren zeer fors. De maatregelen die reeds genomen worden vorig jaar lijken nu een positief effect te hebben. Toch is er geen reden tot euforie, de gunstige tendens moet zich ook in de komende maanden en jaren verderzetten.
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: "Deze resultaten zijn eerder bemoedigend, hoewel er nog veel werk aan de winkel is en elk ongeval er één te veel is. Het lijkt erop dat de maatregelen over de e-steps zich nu vertalen in positieve cijfers, maar het blijft duidelijk een grote zorg. Het is essentieel om doeltreffende maatregelen te blijven nemen: er staan mensenlevens op het spel. Als federaal minister van Mobiliteit blijf ik werken aan verschillende maatregelen, waaronder een hervorming van de Wegcode om een beter evenwicht te vinden tussen alle weggebruikers en een efficiënter systeem om recidivisten met gevaarlijk rijgedrag te bestrijden."
Halfintegraal-camper, instapmodel met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding
Dethleffs Globebus Go: de nieuwe compacte camper op basis van de Ford Transit
Groter dan een Camper Van en compacter en wendbaarder dan een grote camper: de Dethleffs Globebus, bijzonder populair bij starters, ontdekkingsreizigers en stedentripliefhebbers. De integraal Globebus op basis van de Fiat Ducato krijgt gezelschap van een halfintegraal: de Globebus Go op basis van de Ford Transit.
‘Compactheid’ is het toverwoord: wie comfortabel en flexibel wil reizen, hoeft niet zijn heil te zoeken in een cruiseschip. Het is pas als je op smalle landweggetjes rijdt of in nauwe binnensteden manoeuvreert, dat je de wendbaarheid leert waarderen die kleine voertuigafmetingen met zich meebrengen. Dat ook een compacte camper luxe, comfort en woongenot kan bieden, bewijst de Dethleffs Globebus al jarenlang. Nu breidt Dethleffs deze populaire serie uit met een halfintegraal.
De compacte halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met zijn breedte van slechts 2,20 meter en het voor Dethleffs kenmerkende exterieurontwerp met de vloeiende zijlijn en de goedgevormde achterkant, zijn bij de nieuwe Globebus Go de genen van het zustermodel Globebus onmiskenbaar aanwezig. Maar als het gaat om het basisvoertuig, de uitrusting en het interieurontwerp gaat de halfintegraal zijn eigen weg. Datzelfde geldt voor de voertuighoogte. Want de Globebus Go is niet alleen compact in lengte en breedte, maar ook in totale hoogte: met een hoogte van 269 centimeter is de nieuwe halfintegraal 12 centimeter lager dan de integraal.
Basis met uitgebreide veiligheidsuitrusting: Ford Transit
Terwijl het zustermodel, de integraal, de Fiat Ducato als basis heeft, neemt Dethleffs bij de halfintegraal Globebus Go de Ford Transit als basisvoertuig. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare en in hoogte verstelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.
Keuze uit twee indelingen
Dethleffs biedt de halfintegraal Globebus Go in twee indelingen aan. De korte T 15 beschikt over een dwars ingebouwd tweepersoonsbed achterin en is met een totale lengte van 599 centimeter de kortste camper in het Dethleffs-programma. De langere T 45 heeft eenpersoonsbedden achterin en is met een totale lengte van 669 centimeter de kortste Dethleffs-camper met eenpersoonsbedden. Onder de verhoogde bedden bevinden zich royale opbergkasten voor kleding en allerlei reisbenodigdheden.
De klassieke indeling vóór de slaapkamer is bij beide modellen hetzelfde: in het midden van het voertuig de badkamer en de keuken, daarvoor een halve dinette met een tweezitsbank en een aan de wand bevestigde tafel. In het moderne interieurontwerp zijn mat witte, greeploze bovenkastkleppen met natuurlijke houttinten gecombineerd met antracietkleurige, contrasterende vlakken. De stoffering Salerno vult het geheel perfect aan.
Passend bij de compacte afmetingen en ten behoeve van een hoge nuttige lading heeft Dethleffs de Globebus Go in de standaarduitvoering voor twee personen ontworpen. Desgewenst kunnen passende opties worden besteld, waardoor een derde en vierde zitplaats mogelijk wordt.
Minder gas – meer opbergruimte
De keuken is compact maar toch goed uitgerust. Naast ruime hangkasten en lades, een tweepits kooktoestel, spoelbak en uitklapbaar werkblad, is de keuken van de Globebus Go voorzien van een zuinig en krachtige 86-liter compressorkoelkast. Ook te bestellen: een koel-vriescombinatie van 149 l.
De elektrische compressorkoelkast is tegelijk een belangrijk onderdeel van het totaalconcept van de Globebus Go, waarin hij afwijkt van de integraal Globebus, evenals de standaard 6 kW dieselverwarming met geïntegreerde, tien liter grote warmwaterboiler. Want het feit dat er, behalve het kooktoestel, geen extra gasverbruikers zijn biedt veel voordelen. Zo kan voor het kooktoestel worden volstaan met een kleiner formaat gasfles, die gewoon in de keuken past. En is het is niet meer nodig om met zware gasflessen van 11 kg te slepen. Achterin, op de plaats waar normaal gesproken de opbergkast voor gasflessen is, is er zo ook meer opbergruimte voor kampeerbenodigdheden. En omdat de efficiënte dieselverwarming wordt gevoed met brandstof uit de tank van het voertuig, biedt de Globebus Go ook op koude dagen maximale autonomie. Een optioneel verkrijgbare lithium-ion-boordaccu met een capaciteit tot 168 Ah maakt ook een langere autonome werking van de elektrische compressorkoelkast mogelijk.
Comfortabele badkamer met innovatieve draaibare wand
Ondanks de zeer compacte voertuigafmetingen van beide Globebus-Go-modellen heeft de badkamer dankzij de innovatieve draaibare wand een comfortabel formaat en uitrusting met een wastafel, toilet en douche. In de basispositie sluit de draaibare wand tegen de buitenwand aan – wastafel en toilet zijn vrij toegankelijk. Bij het naar buiten draaien schuift de aan de draaibare wand bevestigde wastafel over het toilet, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een volwaardige douche met vaste wanden.
Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze
De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijvoorbeeld al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en koudschuimmatrassen van 150 mm dik op de bedden. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipoppervlak en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.
Het voor Nederland en België standaard aanwezige Comfortpakket voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplamp assistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine, een hef-kanteldakluik Midi Heki boven de zitgroep, voorruitverduistering en de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed.
Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Globebus Go een absolute winterspecialist, die ook in koude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest. Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 114 kW (155 pk), automatische in plaats van manuele versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming of een grotere lithium-ion-accu met max. 168 Ah.
Nieuw basisvoertuig voor Dethleffs Camper Van-serie
Nieuw: Dethleffs Globetrail voor het eerst op VW Crafter-basis
Dethleffs biedt de Camper Van Globetrail in de toekomst niet meer alleen op basis van de Fiat Ducato, Citroën Jumper of Ford Transit aan. Vanaf het modeljaar 2024 is er voor het eerst ook een Globetrail-model op basis van de VW Crafter. Deze zal uitsluitend verkrijgbaar zijn met een hoogwaardige uitrusting in de nieuwe ‘Performance’-serie. Een ruime badkamer met inloopdouche, een twee meter lang dwarsbed en een keuken met telescopische werkbladverbreding: dat zijn slechts enkele van de hoogtepunten in de Globetrail 600 DR Performance.
In het modeljaar 2024 bestaat de Dethleffs Camper Van Globetrail uit veel nieuwe indelingen en uitrustingsvarianten. Een bijzondere rol is daarbij voor de Globetrail 600 DR weggelegd. De indeling met een lengte van zes meter, een dwars ingebouwd tweepersoonsbed en een ruime badkamer is er op basis van de Fiat Ducato of Citroën Jumper in zowel de productlijn voor starters, Classic, als in de productlijn Advantage met een uitgebreide standaarduitrusting. En alsof dat nog niet genoeg is: in de lijn voor de hogere middenklasse ‘Performance’ is de Globetrail 600 DR de eerste VW Crafter die in de Camper Van-serie uit de Allgäu wordt opgenomen.
„Het aandeel Camper Vans onder de voertuigen die in Europa als camper zijn geregistreerd, is al meer dan 50 procent en de trend zet door“, zegt Bernhard Kibler, algemeen directeur van Dethleffs. „Met de VW Crafter buscamper als basisvoertuig kunnen we nog beter inspelen op de grote vraag naar goed presterende en compacte campers. Tegelijkertijd hebben we met de Crafter een basisvoertuig dat met zijn standaarduitrusting en de vele beschikbare hulpsystemen perfect in het hogere middenklasse-segment past.“ De Dethleffs Globetrail 600 DR Performance op VW Crafter zal vanaf januari 2024 beschikbaar zijn.
Basisvoertuig met veel beschikbare rijhulpsystemen
Standaard wordt de Globetrail 600 DR Performance aangedreven door een 2,0-liter TDI-dieselmotor met 140 pk (103 kW) en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Naar wens is een krachtigere motor met 177 pk (130 kW) verkrijgbaar. Deze topmotor kan met een automaat met acht versnellingen worden gecombineerd. Naast een licht-en-zicht-pakket met grootlichtregeling ‘Light Assist’, dagrijverlichting, ‘Leaving home’-functie en licht- en regensensor biedt Dethleffs voor de Globetrail 600 DR Performance twee rijassistentiepakketten van verschillende omvang. Pakket 1 omvat een multifunctioneel stuurwiel, de rijstrookassistent ‘Lane Assist’, vermoeidheidsdetectie en cruise control met snelheidsbegrenzer. Pakket 2 biedt dit alles ook, plus de automatische afstandsregeling ACC en het omgevingscontrolesysteem ‘Front Assist’ met noodremfunctie voor in de stad.
Reizen met een extra portie rij- en wooncomfort
Wie in de nieuwe serie Performance extra comfort verwacht, wordt bij de Globetrail 600 DR Performance op wenken bediend. Zo vindt u in de cockpit veel opbergvakken boven uw hoofd dankzij de standaard uitbouw. Extra opbergruimte bieden de bovenkasten aan de zijkant, die tot voorin doorlopen. De pilotenstoelen met armsteunen aan beide zijden behoren ook tot de standaarduitrusting. Deze stoelen kunnen niet alleen in hoogte en diepte worden versteld, maar hebben ook een kantelfunctie en een in vier richtingen elektrisch verstelbare lendensteun. De bestuurders- en de passagiersstoel rusten op speciale draaiconsoles van Aguti. Daardoor kunnen de stoelen draaien, zonder dat de hoek van de rugleuning of andere stoelinstellingen aangepast hoeven te worden. Ook de passagiers op de tweede rij reizen met extra comfort dankzij de verstelbare hoek van de zitbank.
Meer huiselijkheid en technische finesses
In het hele interieur zorgen textiele panelen in viltlook op de wanden voor een beter binnenklimaat en een aangename, huiselijke sfeer. ’s Nachts verlicht het lichtconcept ‘Light Moments’ het interieur volledig naar wens op maar liefst vier niveaus. De indirecte verlichting onder het plafond kan apart ingeschakeld worden, net als de wandverlichting, de verlichting op de vloer of de functionele verlichting die in de keuken, aan tafel en in bed het licht precies daar richt waar het nodig is om te werken of te lezen.
De aan de wand bevestigde tafel in de zitgroep is groot genoeg: hij is 50 centimeter breed en het tafelblad heeft een draaibaar verlengstuk. Het werkblad in de keuken ertegenover heeft ook royale afmetingen, omdat het verlengstuk in de rijrichting naar voren telescopisch kan worden uitgeschoven. De koelkast met een inhoud van 80 liter blijft gewoon aan de voorzijde toegankelijk. De tweepits kookplaat met aansluitende spoelbak kan volledig afgedekt worden, waardoor het werkoppervlak in de keuken nog groter wordt. Greeploze kleppen en deuren in de keuken maken net zo goed deel uit van de hogere standaard van de Globetrail 600 DR Performance als de vaste kraan die naar opzij kan worden gedraaid.
Ruime badkamer met inloopdouche
Een van de absolute hoogtepunten in de Globetrail 600 DR op VW-Basis is de innovatieve ruime badkamer, die in deze klasse de standaard zet. Door bijvoorbeeld de badkamer uit te breiden naar de gang voor de keuken, slaagden de ontwerpers van Dethleffs erin om een royale badkamer te creëren met veel ruimte om te douchen. Maar ook wordt hier voor het eerst een inloopdouche gebruikt. Dankzij deze technologie kan de vloer in de gang gewoon worden gebruikt bij normaal gebruik en hoeft deze niet te worden omgebouwd of afgedekt om te douchen. De hoogwaardige opklapbare wastafel, die in neergeklapte toestand over het toilet heen reikt, biedt extra bewegingsvrijheid in de badkamer.
Twee meter lang dwarsbed
Het dwars ingebouwde tweepersoonsbed achterin is net zo gerieflijk en ruim als de cockpit, zitgroep, keuken en badkamer. Om grotere bedmaten te creëren heeft Dethleffs in de Globetrail 600 DR Performance bij het bed een wanduitbouw doorgevoerd. Het resultaat: het bed van 2,00 bij 1,40 meter biedt bovengemiddeld veel plaats. Aan ligcomfort heeft Dethleffs ook extra aandacht besteed: de comfortabele koudschuimmatrassen rusten op schotelveren, die zich aan de lichaamscontouren van de slaper aanpassen en het lichaam optimaal ondersteunen. Bovendien heeft de VW-Globetrail een andere bedopbouw. De linkerhelft van het bed rust namelijk op een vaste onderkast. Het middelste gedeelte van de bedplaat met schotelveren kan heel eenvoudig omhoog worden geklapt. Zo ontstaat ruimte voor een brede gang waar bijvoorbeeld fietsen kunnen staan. Deze flexibele oplossing maakt een extra bedframe overbodig. Net als in de Globetrail zitten er in de linker opbergkast achterin twee gasflessen van 11 kg. En er is een praktische lade om kampeerspullen in op te bergen die binnen handbereik moeten zijn. De schoonwatertank van 100 liter bevindt zich rechts onder het bed. Extra opbergruimte bieden de bovenkasten, die niet alleen langs de zijwanden boven het bed lopen, maar ook aan de achterkant.
Dethleffs zal in januari 2024 beginnen met de serieproductie van de Globetrail 600 DR Performance op VW-Basis.
Dethleffs vernieuwt de gezinscaravan c’go en het model met hefbed, c’go up. Met een volledig nieuw interieurdesign onderstreept de producent het moderne karakter van de c’go. De nieuwe, frisse look combineert lichte meubelpanelen met nieuwe, aantrekkelijke bekledingen en kleuraccenten op het plafond, de wanden en de vloer. Voor het modeljaar 2024 zit bovendien de Dethleffs System Information Unit (SIU) standaard in de c’go. Daarmee kunnen de elektrische spanning, horizontale uitlijning en nog veel meer worden bekeken en gecontroleerd in de Dethleffs Connect App op de smartphone.
Met zijn royale opbergruimte en dito laadvermogen is de lichte caravan Dethleffs c’go net zo geliefd bij jonge gezinnen met kinderen als bij startende kampeerders. Met twee- of eenpersoonsbedden, stapelbedden, rondzitgroep of dinette: met vijf mogelijke indelingen is er voor elke kampeerder een passende oplossing. Met de c’go up met hefbed komen daar nog eens twee extra indelingen bij, met zes of zeven slaapplaatsen. Afhankelijk van het model heeft de c’go een breedte van 220, 230 of 250 centimeter. Elke c’go is comfortabel uitgerust met een sanitairruimte en een goed doordacht keukenblok met driepits kooktoestel en grote koelkast, afhankelijk van het model met een inhoud tot 137 liter plus een groot vriesvak van 15 liter. Bovendien zijn het dak en de voor- en achterzijde van de c’go voorzien van een stevige buitenbeplating van GFK.
Zoals bekend is in het interieur van de c’go geen houtdecors te vinden, maar effen, lichte oppervlakken. Dat geeft het interieur een vriendelijke uitstraling, licht, modern en uitnodigend. Ook daarom is hij bij jonge gezinnen zo populair. Voor het modeljaar 2024 steekt Dethleffs nu het interieur van de c’go en de c’go up in een nieuw jasje en zorgt daarmee voor een harmonieus, modern en ongecompliceerd interieurdesign.
Als je de woonruimte binnenkomt, voel je je door de nieuwe, huiselijke sfeer meteen thuis: warme, natuurlijk ogende kleuren voor het plafond en de wanden contrasteren mooi met lichte meubeloppervlakken. Capuccino kleurige wandbekledingen met een leerachtige structuur worden afgewisseld met lichtgrijze oppervlakken met een linnenstructuur. De nieuwe vloer met grafisch patroon in grijsbruin is ongevoelig voor vuil en geeft de Dethleffs c’go een extra modern tintje.
De nieuwe stofferingen Ronda, Estepona en Manilva – genoemd naar Spaanse steden – zetten accenten in het nieuw ontworpen interieur met naar keuze een donkerbruine, groene of cognackleurige stof, en zorgen zo voor een instant vakantiegevoel. In de standaarduitrusting zorgt de stoffering Ronda voor een gezellige sfeer met een fraaie donkerbruine bekleding die naar antraciet neigt. De stofferingen Estepona met cognackleurige bekleding en Manilva met stoffen in gedekt groen zijn optioneel verkrijgbaar.
Dethleffs System Information Unit
In modeljaar 2024 breidt ook de technologie uit in de caravan c’go. De System Information Unit (SIU) is bij de c’go in de basisuitrusting inbegrepen en biedt daarmee voor het eerst de mogelijkheid om diverse gegevens en informatie over de caravan gemakkelijk via de Dethleffs Connect App voor Android- of IOS-smartphones te bekijken. Standaard beschikt de SIU-besturingseenheid in de c’go en c’go up over de sensoren ‘spanning’ en ‘niveauregeling’, waarmee respectievelijk de elektrische spanning en de horizontale uitlijning van de caravan bekeken kunnen worden. Naar wens kan de SIU worden aangevuld met extra sensoren uit de Originele Dethleffs-accessoires, bijvoorbeeld voor het waterniveau, het vulniveau van de gasfles, de aslast, temperatuur, bandenspanning of de vergrendelingsstatus van de deur.