Nieuw basisvoertuig voor Dethleffs Camper Van-serie
Nieuw: Dethleffs Globetrail voor het eerst op VW Crafter-basis
Dethleffs biedt de Camper Van Globetrail in de toekomst niet meer alleen op basis van de Fiat Ducato, Citroën Jumper of Ford Transit aan. Vanaf het modeljaar 2024 is er voor het eerst ook een Globetrail-model op basis van de VW Crafter. Deze zal uitsluitend verkrijgbaar zijn met een hoogwaardige uitrusting in de nieuwe ‘Performance’-serie. Een ruime badkamer met inloopdouche, een twee meter lang dwarsbed en een keuken met telescopische werkbladverbreding: dat zijn slechts enkele van de hoogtepunten in de Globetrail 600 DR Performance.
In het modeljaar 2024 bestaat de Dethleffs Camper Van Globetrail uit veel nieuwe indelingen en uitrustingsvarianten. Een bijzondere rol is daarbij voor de Globetrail 600 DR weggelegd. De indeling met een lengte van zes meter, een dwars ingebouwd tweepersoonsbed en een ruime badkamer is er op basis van de Fiat Ducato of Citroën Jumper in zowel de productlijn voor starters, Classic, als in de productlijn Advantage met een uitgebreide standaarduitrusting. En alsof dat nog niet genoeg is: in de lijn voor de hogere middenklasse ‘Performance’ is de Globetrail 600 DR de eerste VW Crafter die in de Camper Van-serie uit de Allgäu wordt opgenomen.
„Het aandeel Camper Vans onder de voertuigen die in Europa als camper zijn geregistreerd, is al meer dan 50 procent en de trend zet door“, zegt Bernhard Kibler, algemeen directeur van Dethleffs. „Met de VW Crafter buscamper als basisvoertuig kunnen we nog beter inspelen op de grote vraag naar goed presterende en compacte campers. Tegelijkertijd hebben we met de Crafter een basisvoertuig dat met zijn standaarduitrusting en de vele beschikbare hulpsystemen perfect in het hogere middenklasse-segment past.“ De Dethleffs Globetrail 600 DR Performance op VW Crafter zal vanaf januari 2024 beschikbaar zijn.
Basisvoertuig met veel beschikbare rijhulpsystemen
Standaard wordt de Globetrail 600 DR Performance aangedreven door een 2,0-liter TDI-dieselmotor met 140 pk (103 kW) en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Naar wens is een krachtigere motor met 177 pk (130 kW) verkrijgbaar. Deze topmotor kan met een automaat met acht versnellingen worden gecombineerd. Naast een licht-en-zicht-pakket met grootlichtregeling ‘Light Assist’, dagrijverlichting, ‘Leaving home’-functie en licht- en regensensor biedt Dethleffs voor de Globetrail 600 DR Performance twee rijassistentiepakketten van verschillende omvang. Pakket 1 omvat een multifunctioneel stuurwiel, de rijstrookassistent ‘Lane Assist’, vermoeidheidsdetectie en cruise control met snelheidsbegrenzer. Pakket 2 biedt dit alles ook, plus de automatische afstandsregeling ACC en het omgevingscontrolesysteem ‘Front Assist’ met noodremfunctie voor in de stad.
Reizen met een extra portie rij- en wooncomfort
Wie in de nieuwe serie Performance extra comfort verwacht, wordt bij de Globetrail 600 DR Performance op wenken bediend. Zo vindt u in de cockpit veel opbergvakken boven uw hoofd dankzij de standaard uitbouw. Extra opbergruimte bieden de bovenkasten aan de zijkant, die tot voorin doorlopen. De pilotenstoelen met armsteunen aan beide zijden behoren ook tot de standaarduitrusting. Deze stoelen kunnen niet alleen in hoogte en diepte worden versteld, maar hebben ook een kantelfunctie en een in vier richtingen elektrisch verstelbare lendensteun. De bestuurders- en de passagiersstoel rusten op speciale draaiconsoles van Aguti. Daardoor kunnen de stoelen draaien, zonder dat de hoek van de rugleuning of andere stoelinstellingen aangepast hoeven te worden. Ook de passagiers op de tweede rij reizen met extra comfort dankzij de verstelbare hoek van de zitbank.
Meer huiselijkheid en technische finesses
In het hele interieur zorgen textiele panelen in viltlook op de wanden voor een beter binnenklimaat en een aangename, huiselijke sfeer. ’s Nachts verlicht het lichtconcept ‘Light Moments’ het interieur volledig naar wens op maar liefst vier niveaus. De indirecte verlichting onder het plafond kan apart ingeschakeld worden, net als de wandverlichting, de verlichting op de vloer of de functionele verlichting die in de keuken, aan tafel en in bed het licht precies daar richt waar het nodig is om te werken of te lezen.
De aan de wand bevestigde tafel in de zitgroep is groot genoeg: hij is 50 centimeter breed en het tafelblad heeft een draaibaar verlengstuk. Het werkblad in de keuken ertegenover heeft ook royale afmetingen, omdat het verlengstuk in de rijrichting naar voren telescopisch kan worden uitgeschoven. De koelkast met een inhoud van 80 liter blijft gewoon aan de voorzijde toegankelijk. De tweepits kookplaat met aansluitende spoelbak kan volledig afgedekt worden, waardoor het werkoppervlak in de keuken nog groter wordt. Greeploze kleppen en deuren in de keuken maken net zo goed deel uit van de hogere standaard van de Globetrail 600 DR Performance als de vaste kraan die naar opzij kan worden gedraaid.
Ruime badkamer met inloopdouche
Een van de absolute hoogtepunten in de Globetrail 600 DR op VW-Basis is de innovatieve ruime badkamer, die in deze klasse de standaard zet. Door bijvoorbeeld de badkamer uit te breiden naar de gang voor de keuken, slaagden de ontwerpers van Dethleffs erin om een royale badkamer te creëren met veel ruimte om te douchen. Maar ook wordt hier voor het eerst een inloopdouche gebruikt. Dankzij deze technologie kan de vloer in de gang gewoon worden gebruikt bij normaal gebruik en hoeft deze niet te worden omgebouwd of afgedekt om te douchen. De hoogwaardige opklapbare wastafel, die in neergeklapte toestand over het toilet heen reikt, biedt extra bewegingsvrijheid in de badkamer.
Twee meter lang dwarsbed
Het dwars ingebouwde tweepersoonsbed achterin is net zo gerieflijk en ruim als de cockpit, zitgroep, keuken en badkamer. Om grotere bedmaten te creëren heeft Dethleffs in de Globetrail 600 DR Performance bij het bed een wanduitbouw doorgevoerd. Het resultaat: het bed van 2,00 bij 1,40 meter biedt bovengemiddeld veel plaats. Aan ligcomfort heeft Dethleffs ook extra aandacht besteed: de comfortabele koudschuimmatrassen rusten op schotelveren, die zich aan de lichaamscontouren van de slaper aanpassen en het lichaam optimaal ondersteunen. Bovendien heeft de VW-Globetrail een andere bedopbouw. De linkerhelft van het bed rust namelijk op een vaste onderkast. Het middelste gedeelte van de bedplaat met schotelveren kan heel eenvoudig omhoog worden geklapt. Zo ontstaat ruimte voor een brede gang waar bijvoorbeeld fietsen kunnen staan. Deze flexibele oplossing maakt een extra bedframe overbodig. Net als in de Globetrail zitten er in de linker opbergkast achterin twee gasflessen van 11 kg. En er is een praktische lade om kampeerspullen in op te bergen die binnen handbereik moeten zijn. De schoonwatertank van 100 liter bevindt zich rechts onder het bed. Extra opbergruimte bieden de bovenkasten, die niet alleen langs de zijwanden boven het bed lopen, maar ook aan de achterkant.
Dethleffs zal in januari 2024 beginnen met de serieproductie van de Globetrail 600 DR Performance op VW-Basis.
|