Tijdens het seizoen 21/22 gingen ongeveer 10.000 Fendt’s over de toonbank in Mertingen. Zoals min of meer verwacht heeft de fabrikant zijn koetswerk aangepast aan zijn vlaggeschip de Diamant.
Het laatste seizoen werden de verwachtingen bij Fendt duidelijk overtroffen. Daarbij werd Fendt door “Konig Kunde AWA 2022” op de eerste plaats gezet wat betreft voornamelijk wooncomfort en kwaliteit. Een rede om de caravan nog te verbeteren en het nieuwe schitterend koetswerk van de Diamant ook voor andere typen van het gamma te gebruiken met een zeer hoge kwaliteitstandaard.
Alle modellen hebben nu het nieuwe koetswerk zoals de Diamant stijl. Dat bestaat uit een nieuw voor- en achterfront en de stahoogte werd opgetrokken tot 1,98 m. de zijwanden blijven toch nog altijd sandwichpaneel met langs buiten aluminium hamerslagprofiel. Als constructie is het koetswerk volledig nieuw. Daarentegen wordt het interieur technisch verder ontwikkeld. Bijzonder de Tendenza en zeker de Apero zijn volledig nieuw. Alle bouwrijen hebben nu het super moderne achterlicht zoals dit van de Diamant. Het nieuwe LED Edge-light-achteruitrijlicht is er in verwerkt. Het mistachterlicht bevindt zich midden in de rok. Terwijl in de Diamant het achterste nog uit ééndelig LFI gemaakt is, bestaat het bij de andere typen uit meerdere delen. Zo is het flexibeler bij koetswerkbreedtes en aan het achterste venster. Het voorfront heeft een knik en een chroomprophiel is voor alle modellen gelijk de grote koffer voor de gasflessen met ruime opening en diep in het voorfront geplaatste venster geven een bijzondere indruk.
Het programma voor 2022 bevat 33 indelingen in vier bouwrijen. Daarbij is de Opal en de Saphier weg gevallen. Met de Apero wil Fendt een jonger publiek aanspreken. Het concept lag al een tijd in de lade, nu was het de tijd om het in zijn ware gedaante te zetten. Uiteindelijk blijft het een Fendt, inrichting en meubilair hebben geen vergelijk meer met de vorige Fendt’s.
De Apero bestaat uit een reeks van zeven indelingen, allemaal oude bekende tot aan de 495 SG. De perfecte meubelbouw is voor Fendt een erezaak het ontwerp is totaal anders dan dat we gewoon zijn van de fabrikant uit Mertingen. Met deze uitvoering hoopt men een jonger publiek te bereiken. Helemaal rond zijn mat witte deuren aan de bovenkasten, een dwars getekend houtdecor, donkere werkvakken ook aan de keukenblok. Met de driekleuren uitvoering hoopt Fendt een jongere generatie en publiek aan te trekken. Een combinatie met grijze kussens, gele gordijnen en het licht houtdecor is alvast een trend. Opvallend is het totaal nieuwe donkere keukenblok met alles er op en er aan.
Na de corona pandemie kwamen er nieuwe en andere ideeën en had men de tijd om andere reeksen zoals de Tendenza die men in het seizoen 2023 in het hogere segment houden. Niet alleen met het meubilair maar de uitrusting. Zo krijgen de caravans een combi- verwarming, een compressor koelkast, een nieuw besturingssysteem met de Fendt Connect App en zelfs het nieuwe koetswerk. De meubelen hebben ook het horizontale gevlamde houtdecor. Licht grijs glanzende lak voor de bovenkastdeuren, handgrepen en drukknoppen zijn in chroom.
%%%FOTO6%%%
De reeks bestaat uit 7 indelingen daarvan twee met standaard warmwater verwarming en vloerverwarming. Nieuw voor volgend modellenjaar zijn de Tendenza 550SG, 560SFDW en de 560SG. Alle drie hebben ze een opbouw van 6,57 x 2,5 m. de Bianco veschijnt met 16 indelingen waarbij de Activ 515 SKF met stapelbedden nieuw is. Alle Fendt’s kunnen met 2 Deko Pakketten worden uitgerust.
Tweedehandsmarkt kreunt, nieuwe wagens lijken rug te rechten
De tweedehandsmarkt krijgt het maand na maand moeilijker. Voor de negende opeenvolgende maand kleuren de cijfers rood. Ook in oktober zagen we dalende cijfers : -8,8% ten opzichte van 2021 en zelfs -21,9% ten opzichte van september 2020, toen de markt boomde na de eerste corona lockdown. Er werden afgelopen maand 53.192 occasies ingeschreven, een daling met 5.165 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste tien maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -10,8% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van al -65.260 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW en Opel terwijl Mercedes in oktober opnieuw over Peugeot wipte. Hierdoor krijgen we ook YTD dezelfde top 5.
De markt van nieuwepersonenwagens lijkt steeds meer aan een revival toe. Voor de derde opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In oktober werden er 30.451 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van +21,6%. Berekend over de eerste tien maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -7,9% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal kunnen verderzetten.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na de hausse van 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens maand na maand een moeilijke tijd beleeft. Voor de negende opeenvolgende maand bleven de cijfers onder de aantallen van vorig jaar. Afgelopen maand oktober daalde het aantal inschrijvingen met -8,8% tot 53.192 stuks waardoor de markt over de eerste tien maanden met -10,8% kromp. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 65.260 eenheden. Het consumentenvertrouwen blijft laag omwille van de sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis en zeker ook het veiligheidsrisico in het Oosten. Hierdoor daalt het showroombezoek en loopt de koopintentie terug. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Opvallend is dat de nieuwmarkt voor de derde opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen over de eerste tien maanden procentueel zelfs beter scoort dan de occasies: - 7,9% nieuwe voertuigen vs. -10,8% tweedehands. In absolute cijfers blijft de occassiemarkt flink groter dan de nieuwmarkt met 537.723 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 311.941 nieuwe voertuigen. De positieve tendens van de nieuwe voertuigen kan verklaard door het feit dat bepaalde merken sinds de zomer makkelijker kunnen leveren. Afwachten of deze stijgende tendens ook de volgende maanden zal aanhouden.”
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.
Ivo Willems, Cardoen : “De tendens is een goeie weerspiegeling van wij ook ervaren in onze showrooms. We zijn stilaan op een punt gekomen waarop het aanbod echt wel uitgemolken is. Ik hoor en zie dat er weinig stock is, zeker als het gaat over wagens met weinig kilometers. Dat zal stilaan verbeteren want er komen terug nieuwe wagens op de markt, waardoor de ingeruilde wagens op de occasiemarkt gaan terecht komen. Wij schatten in dat we moeten rekenen dat we nog twee negatieve maanden gaan hebben in occasie, om dan terug positief te zitten.
Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars : “Er ontwikkelen zich enkele tendensen die we best kunnen samenvatten als een mismatch tussen vraag en aanbod. Er is een verhoogde vraag naar hybridewagens om nog voor het einde van het jaar te kunnen gebruik maken van de maximale fiscale aftrekbaarheid. Aangezien deze wagens veelal langere levertermijnen hebben, zoeken klanten hun heil bij jonge tweedehands- en of directiewagens. Dealers/handelaren die daarop hebben ingezet en de hybridewagens kunnen aanbieden, kunnen daar nu hun voordeel uit halen. Deze zijn echter ook in tweedehands moeilijk te krijgen waardoor de impact op de verkoopvolumes beperkt blijft. De particuliere markt beperkt zich grotendeels tot klanten die een wagen nodig hebben. We zien minder “fun”-shoppers, klanten die eenvoudigweg zin hebben in een nieuwe wagen. Het wordt voor handelaren moeilijker om tweedehandswagens aan te bieden binnen bepaalde budgetklassen, bvb tot € 15.000 en tot € 20.000. Binnen de meest toegankelijke budgetklassen verkopen de wagens wel vlot maar aangezien er amper aanbod is, uit zich dit zich minder in de verkoopcijfers. Gelukkig hebben we in onze garage kunnen anticiperen op een aantal fenomenen en draaien we goede cijfers”.
Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - oktober 2022
Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Mercedes & Peugeot haasje-over spelen in de top 5.
De meest populaire modellen in september waren andermaal de VW Golf (2.321 ex) en VW Polo (1.859 ex.), gevolgd door de Cors (1.557 ex), de Ford Fiesta (1.276 ex.) en de BMW 3-reeks (1.262 ex.).
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,5% vs. diesel 39,9%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,6%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,6% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 43,2% (16,7% HEV incl. mild hybrids; 15,6% PHEV en 10,9% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 15% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
De voor twee zwervers ingerichte halfintegrale met een MTM van 3,5 ton, gebouwd op een Fiat Ducato met een 140 pk turbo diesel onder de motorkap heeft 2 enkele bedden boven de garage. Bij de Optima de Luxe T 65 GE staat de badkamer tussen zitgroep en een enkelbed, aan de overkant pronkt de keuken. Achter de stuurcabine bevindt zich de zitgroep. Als we zo eens rondkijken zien we dat bij Hobby veel toebehoren standaard zijn ingebouwd. We spreken van alu velgen, luchtkoeler, snelheidsregelaar, navigatie apparaat, achteruitrijcamera wat betreft het autogedeelte, in het koetswerk heeft de T65 GE 2 garagedeuren.
Het koetswerk
Op het standaard laagchassis van Fiat Ducato monteren de werknemers van Hobby een 42 mm dikke, sterke bodemplaat uit polyester met een XPS isolatie laag. De wanden zijn 34 mm dik met een aluminium buitenplaat. Het dak is in hetzelfde materiaal als de wanden, hier heeft het langs boven een hagelbestendige laag. Alles is zorgvuldig aan mekaar gelijmd. Bekabeling onder de bodem is zorgvuldig en degelijk verankerd tegen de bodem. De 61 cm brede buitendeur heeft een dubbele vergrendeling en door het venster heeft de chauffeur een beter zicht naar rechts. Ook de muggenhordeur is standaard. In de zijkant van het koetswerk is een koffer voor twee 27 kg gasflessen. Ze staan op een slede om gemakkelijk naar buiten te halen om ze te wisselen.
Het interieur van de Optima de Luxe T 65 GE kreeg een moderne meubeluitvoering mee. Donker grijze zachte wanden en warm houtdecor vormen samen een chick harmonisch geheel. De witte ongewoon gevormde deuren van de bovenkasten lichten het interieur op. Bergvakken werden efficiënt uitgekiend, zo zijn er bergruimte in de trap naar de bedden, onder de koelkast en onder de bedden. Links en rechts vindt men hier en daar nog laden. De meubelen zijn vakkundig en keurig afgewerkt. De ruwe hoekverbinding met scherpe metalen hoeken en uitstekende schroeven aan de matrassen van het linker bed, kan worden toegeschreven aan de pre-seriestatus. Hobby gebruikt een ander verbindingsstuk in de productievoertuigen.
Zitten en slapen
De zitgroep is een klassieke uitvoering met zitbank voor twee, tafel met één poot bevestig aan de wand. Zoals bij alle kampeerauto’s kunnen de cabinezetels draaien. Het tafelblad is redelijk groot wat zich vertaalt in genoeg been en voetruimte er onder. De zitbank is uitgerust met veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. Onder de zitbank ligt de vers watertank. Onder de zijzit naast de buitendeur is plaats voor bagage. Let wel op de warme luchtleidingen met de bagage want ze liggen hier een daar onbeschermd in de bagageruimte. Boven de zitgroep is een groot dakvenster. Slierten LED’s zorgen voor sfeerverlichting terwijl er andere lampen boven de zitgroep en andere plaatsen waar het nodig is geïnstalleerd zijn. Boven de buitendeur hebben de ontwerpers een bedieningspaneel Hobby Connect gemonteerd. Men kan er de laadtoestand van de huishoudbatterijen, boordbatterijen, de hoeveelheid water in de tank aflezen. Door Bluetooth met app laat zich ook nog met Smartphone alle elektrische bediende lichten en apparaten bedienen, zelfs de gasverwarming van uit het warme bed. Van bedden gesproken zij hebben koudschuim matrassen, gedragen door een lattenbodem waarvan de latten een verschillende draagkracht hebben. Een lekker slaapcomfort is verzekerd. In de slaapkamer hangen bovenkasten met witte deuren hoog genoeg om niet met het hoofd in onzachte aanraking te komen.
Keuken en badkamer.
Voor de keuken naast de buitendeur bleef slechts iets minder dan 1 meter plaats over. In het aanrecht zijn drie kookvuren geïntegreerd met een elektrische ontsteking. De bewoners mogen geen te grote eters zijn want de branders staan tamelijk dicht bij elkaar wat moeilijk toelaat er grote potten op te zetten. Naast de kookvuren is het spoelbakje met een deksel afdekbaar. Om het werkblad wat uit te breiden kan men aan de linkerkant een blad opklappen. Naast de keukenblok kan de goed geplaatste 139 l koelkast zowel links als rechts openen. Onderaan de keuken zijn drie laden samen met de bovenkast kan men er voldoende keukengerief en mondvoorraad opslaan.
Een witte houten deur met magneetsloten die pas in werking treden als de deur gesloten is sluit de natte cel af. In de badkamer is voldoende plaats op en rond de wc en ook om handen en meer te wassen aan het ronde waskommetje op de kast. Wil men een stortbad nemen draait men een acryldeur voor de wastafel het overige deel sluit men met een schuifdeur. Zelfs in de douche is nog plaats genoeg om armen en benen te bewegen. In tegenstelling van veel andere fabrikanten heeft Hobby een groot dakluik boven de natte cel geplaatst. Dampen kunnen snel afgevoerd worden.
Samen gevat
De Hobby Optima de Luxe T 65 GE is een vakkundig en goed afgewerkte halfintegrale kampeerauto met een ruim van toebehoren voorziene uitvoering voor een prijs die men zelden kan vinden. Hij is bedoeld voor een koppel die niet op een paar kilogram meer moeten zien als ze op reis vertrekken.
Van het militaire terrein tot het bloeiende landschap
Interview met Michael Schnellbach, directeur van de BUGA 2023 in Mannheim /
Federal Garden Show is cultureel partner van de vakantiebeurs CMT
Klimaat, energie, voedselzekerheid en milieu zijn de grote thema's van de
Federal Garden Show (BUGA) in Mannheim 2023, de culturele partner van de Stuttgart
Vakantiebeurs CMT komend jaar. De BUGA zelf wil duurzaam zijn en bezuinigen. Hoe het werkt en welke gasten op het voormalige militaire terrein arbeiden
legt Michael Schnellbach uit.
Mijnheer Schnellbach, waarom heeft u de CMT-vakantiebeurs als uw partner?
geselecteerd, welke voordelen verwacht u van deze samenwerking?
Schnellbach: De CMT is 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme. Het doel is zoveel mogelijk belangstelling bij de bezoekers voor de Federale Tuinbouw Show 2023 in Mannheim op te wekken. Een formaat als de CMT is hier zeer geschikt voor.
Om reclame te maken voor een tuinshow die een blijvende impact zal hebben op Mannheim.
Wat kunnen de CMT-bezoekers in Stuttgart verwachten?
Schnellbach: De BUGA wordt een bloemenshow, zomerfestival en proefveld. Dit willen we tastbaar maken voor de bezoekers van het CMT en onze belangrijkste thema's klimaat, milieu, energie en voedselzekerheid op de voorgrond zetten.
Reismagazine Marco-Polo heeft BUGA uitgeroepen tot insidertip voor 2023. Wij zullen laten zien dat de BUGA en de vierkante stad Mannheim een reis waard zijn.
Wat is de bijzondere aantrekkingskracht van uw Federale Tuinbouw Show?
Schnellbach: Aan de ene kant hebben we het historische Luisenpark, dat in 1975 werd geopend.
Het toneel van de Federale Tuinbouw Show was, met zijn kronkelende paden en
bloeiende gebieden. En aan de andere kant het Spinelli Park, een voorheen ruig,
groot militair terrein dat we volledig hebben getransformeerd. Deze twee
verschillende parken verbonden door een kabelbaan, maar samen gebruikt in een tentoonstelling is het unieke aan de BUGA Mannheim.
Het zal betrekking hebben op klimaat, energie, voedselzekerheid en het milieu.
Wat betekent het precies?
Schnellbach: De voormalige locatie van het Amerikaanse leger wordt onderdeel van de verbouwing een doorlopende groene corridor. Hier kan in de toekomst koude lucht ontstaan, wat gevolgen zal hebben voor het klimaat positief beïnvloed in de stad. Het onderwerp energie komt onder meer tot uiting in de U-Halle, een voormalig pakhuis waar veel evenementen plaatsvinden. Daar we zullen de grootste zijn met een fotovoltaïsch systeem van 6800 vierkante meter we hebben het energie dak van Mannheim.
Mannheim wil ook de meest duurzame federale tuinshow aller tijden zijn.
Hoe werkt het?
Schnellbach: Er is niet één beslissende maatregel of één grote windmolen, maar veel kleine bouwstenen. Onze planten zijn er zo een zijn duurzamer en hebben minder water en onderhoud nodig. Ons water en
ook hebben we het elektriciteitsverbruik constant gemeten en publiceren we de gegevens.
Een federale tuinshow lijkt tegenwoordig minder een tuincultuurgebeurtenis, maar
een stadsontwikkelingsproject zijn. Is het daarom minder aantrekkelijk voor bezoekers?
Schnellbach: Nee, tuinshows zijn altijd al gebruikt voor stadsontwikkeling
reconstructie of voor de ontwikkeling van de open ruimte. Maar dat is maar een fractie van wat gasten ter plaatse ervaren. Je zult bloemen zien en genieten van een geweldige culturele en culinair aanbod. Ik denk niet dat ze teleurgesteld zullen zijn.
Integendeel: we plannen meer dan 5000 evenementen, met als een van de hoogtepunten dat Musical over de Mannheimse soulzangeres Joy Fleming, speciaal gemaakt voor de Federal Garden Show is geschreven en viert hier zijn première.
Waar kijk je vooral naar uit?
Schnellbach: Als alles klaar is, een uur voor de opening met de dichtstbijzijnde
medewerkers om te kijken naar de site en de groene ruimte die we hebben gecreëerd.
Ik hoop dat we de tijd vinden!
Het terrein is in totaal 104 hectare, ongeveer drie keer zo groot als het
Federal Garden Showterrein 2019 in Heilbronn. Kan zo'n groot gebied overal interessant zijn?
Schnellbach: Dat is inderdaad moeilijk. We hebben dus twee gebieden:
gemaakt. Enerzijds begeleiden we mensen door de innovaties en de belangrijke verbeteringen.
In de andere delen wijden we ons aan soorten en natuurbehoud bijen- en hagedishabitats en nog veel meer. Als je meer tijd hebt, kun je daarheen gaan om te ervaren wat is gemaakt voor ecologie.
Helaas u vindt nog niemand die in groen investeert. Wij hebben aan de randen van het gebied appartementen gebouwd en verdicht en daartussen een grote verbindende groene corridor van ruim 60 hectare gemaakt. Zonder de financiering van de staat en de federale overheid zou de stad Mannheim dit nooit op zo'n grote schaal hebben kunnen doen.
Wat zal worden herinnerd van de Mannheim Federal Horticultural Show?
Schnellbach: Het onderwerp hoe we in de toekomst in de steden zullen leven. We laten het zien in de bijdragen aan de tentoonstelling, maar het is ook te zien in de stedenbouwkundige ontwikkeling die aan de site grenst. Bezoekers zullen zich ook de kabelbaan herinneren: een rit van acht minuten over de stad, een landschappelijk beschermd gebied, een industriegebied, een sportpark en de Neckar het zijn beelden die je bijblijven.
De Federale Tuinbouw Show BUGA 2023 Mannheim
De Federal Garden Show 2023 omvat twee parken die met elkaar zijn verbonden door een kabelbaan. Ten eerste het Luisenpark, dat in 1975 het toneel was van een federale tuinshow en waarin nieuwe avonturenruimtes worden gecreëerd. Aan de andere kant Spinelli Park, dat wordt gebouwd op een voormalig Amerikaans militair terrein van ongeveer 80 hectare. Het gebied ligt ongeveer vijf kilometer ten oosten van het stadscentrum van Mannheim. Ongeveer 60 hectare wordt daar gebruikt voor de Federale Tuinbouw Show. Op het voormalige militaire terrein wordt een nieuwe stadswijk ontwikkeld met 2.000 appartementen voor 5.000 mensen. Er wordt 150 miljoen euro in het project geïnvesteerd en de Federal Horticultural Show Society verwacht in totaal ongeveer 80 miljoen euro aan financiering.
De Federale Tuinbouw Show is geopend van 14 april tot 8 oktober 2023. Het abonnement kost 145 euro, vooraf 130 euro, een dagkaart voor volwassenen 28 euro.
Toerisme & caravaning wekt de wens om te reizen met caravans en kampeerauto’s.
Vakantiebeurs in Leipzig met focus op kamperen en caravans veel aanbiedingen van daktenten tot luxe liners in hallen 3 en 5
De trend naar mobiele, individuele en natuurlijke vakanties is ongebroken en er is meer vraag naar kampeerauto’s en caravans dan ooit. Dit blijkt ook uit de orderboeken van de fabrikanten: volgens de branchevereniging CIVD werden alleen al tussen januari en september 2022 in Duitsland ongeveer 78.000 vrijetijdsvoertuigen nieuw geregistreerd. Touristik & Caravaning (TC) op de beurs van Leipzig komt dus precies op het goede moment: van 16 tot 20 november 2022 presenteren meer dan 300 internationale en nationale exposanten hun aanbiedingen op het gebied van vakantie. Hier krijgt u een overzicht van de laatste trends in de kampeerbranche en kunt u zelfs profiteren van aantrekkelijke beursaanbiedingen.
Van goedkope tot luxe kampeerauto’s
In beurshallen 3 en 5 presenteren fabrikanten hun assortiment caravans en kampeerauto’s. Van de compacte zwerfauto tot de luxe liner, geïnteresseerden zullen het hele spectrum van vakantievoertuigen vinden. Voertuigen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik en die ook op vakantie kunnen worden gebruikt, worden steeds populairder, zegt Alexander Ege, directeur van de vakantiebeurzen in Stuttgart, met het oog op de vraag in het segment van gesloten bestelwagens. Innovaties voor het seizoen 2022/2023, die enkele weken geleden voor het eerst aan het publiek werden gepresenteerd, zullen op de beurs worden gepresenteerd. Naast de bekende merknamen met hun reeksen van de gesloten bestelwagen tot de alkoof tot de volledig geïntegreerde of van de minizwerfauto tot de gezinscaravan zijn ook kleinere fabrikanten met speciaal ontwikkelde voertuigen vertegenwoordigd. Ook mensen met een zwak voor offroad- en expeditievoertuigen of interesse in demontabele cabines op de laadvloer van een pick-up komen aan hun trekken.
Huren in plaats van kopen
Beginner op het gebied van caravaning? Geen probleem. Ook het huren van de het juiste kampeervoertuig voor zo'n eerste vakantie is heel eenvoudig. Bij Touristik & Caravaning kunnen bezoekers terecht voor informatie en advies over het huren van caravans, kampeerbussen en dergelijke. En wie meer wil weten over wonen, werken en vakantie in een vakantievoertuig van ervaren kampeerders, kan op alle vijf beursdagen experts uit de scene ontmoeten in de Vans & Friends huiskamer. Lezingen en discussies vinden plaats in hal 5 in een gezellige sfeer. Ook op het gebied van zelfontplooiing en van het leven zijn ze bereikbaar voor vragen en antwoorden. Hier begint ook de tweede ronde van de "VanBuilder Award" en worden verschillende voertuigen uit de doe-het-zelfsector met individuele oplossingen, unieke ontwerpen en creatieve interieurontwerpen gepresenteerd.
Er gaat niets boven de juiste uitrusting
Van de luifel tot de standkachel, het toebehoren gedeelte in hal 5 heeft alle apparatuur voor langdurige kampeerders en beginners klaar. Hier vinden bezoekers uitbreidings- en ombouwoplossingen, mobiele zonne- of verwarmingstechniek en toebehoren zoals fietsenrekken of kampeeruitrusting. De exposanten op het technologie-eiland geven een kijkje in een voertuig en adviseren over de juiste uitrusting. Daarnaast is er een speciale ruimte voor het individueel inpakken en verfraaien van de voertuigen, waar u direct aan kunt deelnemen. Ook staan er verschillende workshops op de planning.
Als het voertuig eenmaal is uitgerust, blijft de bestemmingskeuze behouden. De campings die in de glazen hal van de Leipziger Messe worden gepresenteerd, laten zien dat deze beslissing niet eenvoudig is. Of het nu in Saksen of Beieren, aan de Oostzee of in Italië, in de buurt van de stad of aan de rivier is iedereen vindt hier zijn favoriete plek. In het toeristisch gebied in hal 4 presenteert Mongolië zich als partnerland van de TC en de bestemmingen Egypte, Marokko, Malta, Cyprus, Tsjechië, Slovenië, Bulgarije, Polen en Letland, de regio's Garda, Trentino en zowel de Dolomieten als La Palma hebben hun eigen stands vertegenwoordigd.
Een ander aandachtspunt op het gebied van kamperen en caravans is het thema tenten. Naast de klassieke familietent, die al vanaf een paar honderd euro verkrijgbaar is, worden er ook daktenten en vouwtenttrailers gepresenteerd. Deze verblijfsvormen zijn te bekijken, uitproberen en beleven bij Toerisme & Caravanning. Tot slot komt er een ruimte voor trailerbare boten, ideaal voor vakanties op het water.