CARAVAN SALON 2019: moderne vrijetijdsvoertuigen zijn variabel, gekoppeld en comfortabel
De trends van het komende seizoen worden in Düsseldorf getoond
CARAVAN SALON zal haar positie als noviteitenshow met talrijke innovatieve producten en wereldpremières ook dit jaar waarmaken. Van 31 augustus tot en met 8 september 2019 tonen meer dan 600 exposanten op een oppervlakte van 214.000 vierkante meter rond de 130 caravan- en campermerken en meer dan 2.100 vrijetijdsvoertuigen in de meest uiteenlopende prijsklassen. “CARAVAN SALON is dé toonaangevende beurs en trendbarometer van de branche. In Düsseldorf presenteren alle gerenommeerde nationale en internationale producenten de nieuwste generaties vrijetijdsvoertuigen, en wagen zich bovendien met studies of prototypes aan een blik in de toekomst van het mobiele reizen
Door de sinds jaren stijgende vraag naar kampeerauto’s en caravans, breiden gevestigde merken hun modelportfolio’s continu uit en steeds meer nieuwe merken zetten hun eerste stappen in de markt. Zo presenteren bijvoorbeeld producenten van grote premium voertuigen steeds vaker compactere en gunstigere instapmodellen, terwijl sommige andere aanbieders van deze voertuigen zich meer en meer aan het midden en hoge segment wagen.
Trend voor compacte voertuigen wordt sterker Ondanks de groei binnen alle voertuigsegmenten neemt dit jaar de trend voor compacte voertuigen verder toe. Kampeerbusjes vormen een steeds groter aandeel van de productie en hebben de middelgrote deels geïntegreerde modellen als nieuwe nummer 1 afgelost. De klanten waarderen het, dat deze nog eenvoudiger in smalle straten te manoeuvreren zijn en daarmee geschikter zijn voor stedentrips en dagelijkse activiteiten. Tegelijkertijd groeit de vraag naar comfortabele opties, extra’s in de inrichting en elektronische hulpmiddelen. Inmiddels zijn bijna alle apparaten in een vrijetijdsvoertuig via een centraal bedieningspaneel aan te sturen en de vulstanden van accu’s, watertanks en gasflessen per smartphone af te lezen.
Door de EU rijbewijsreformatie, mogen met een rijbewijs voor een personenauto sinds 1999 alleen nog voertuigen tot 3,5 ton worden bestuurd. Het is dan ook belangrijk onder deze grens te blijven. Bij caravans ligt de uitdaging daarin, dat veel consumenten steeds vaker een compacte personenauto met een beperkte aanhangbelasting rijden. Om de voertuigen ondanks de vele extra’s in de uitrusting toch wendbaar te houden hebben producenten innovatieve lichte bouwwijzen ingezet. Steeds meer producenten kiezen ervoor om de gebruikelijke bouw en constructie van vrijetijdsvoertuigen compleet opnieuw uit te denken.” legt Onggowinarso uit.
Variabele inrichting en modern design Een modern vrijetijdsvoertuig dient er ook chic uit te zien, waarbij sportieve en markante lijnenvoering de design aan de buitenkant bepalen. Dit wordt ook in het interieur doorgevoerd, want ook hierin zijn de klanten veeleisender. Om een zo huiselijk mogelijke ambiance te creëren worden er lichte, op elkaar afgestemde kussens en patronen gebruikt. De producenten verruimen steeds vaker hun horizon en laten zich door binnenhuisarchitecten inspireren of ontwikkelen met verlichtingsspecialisten innovatieve LED-verlichtingsconcepten.
Bij de beschikbare basisvoertuigen voor zwerfauto’s neemt de keuze ook toe. Zo is er steeds meer vraag naar de modellen Citroën Jumper en Peugeot Boxer die qua bouwwijze lijken op de marktleider Fiat Ducato. Sinds twee jaar is een nieuwe generatie Crafters op de markt. De TGE van MAN, die op de Crafter lijkt, met naar keuze voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving, is sinds vorig jaar beschikbaar. Mercedes presenteerde op haar beurt het afgelopen jaar de nieuwe Sprinter. De autobouwer uit Schwäbingen zet met de derde generatie van de Transporter in op een uitgebreide uitrusting, en richt zich daarmee voornamelijk op bijzonder veeleisende klanten. “Concurrentie stimuleert momenteel de business en de producenten positioneren zich met aantrekkelijke extra’s en opties. De nieuwe veelzijdigheid binnen de branche is dus geheel in het belang van de klanten,” aldus Onggowinarso.
|