Webasto verwarmingen
Een stukje geschiedenis
Webasto is lang geen onbekende meer in de zwerfautowereld. De geschiedenis echter van de fabrikant gaat terug tot 1901. Wilhelm Baier richtte dat jaar de Esslinger Draht-und Eisenwahrenfabrik op. In 1908 verhuisde het bedrijf naar Stockdorf en kreeg de naam WEBASTO. Aanvankelijk werden enkel schuif- en dakkanteldaken gefabriceerd. Pas later ontwikkelde de constructeur een verwarmingssysteem voor personenauto’s en vrachtwagens. In 1952 werd de eerste verwarming voor autobussen geproduceerd.
Thermo Top verwarmingen
De Thermo Top comfortverwarming werkt volgens het principe waarbij de koelvloeistof van de motor wordt verwarmd. Het grote voordeel van dit systeem is dat de motor voor een deel op bedrijfstemperatuur komt. Met als gevolg een vlottere start en minder uitstoot van giftige gassen. Naast dit type verwarming heeft Webasto nog enkele lucht verwarmers. Zij hebben een compacte vorm en kunnen dienen als verwarming voor slaap-verblijfplaatsen of stuurcabines. Afhankelijk van de te verwarmen ruimtes bestaan er verschillende types met aangepaste vermogens. Zo levert de Air Top vermogens van 0,9 tot 22 kW. Gezien het succes van de zwerfauto’s begonnen de ingenieurs van Webasto enkele verwarmingen wat aan te passen voor het gebruik in deze wagens. Begonnen werd met luchtverwarming voor integrale zwerfauto’s. De grote ruit oppervlakte en een kachel die soms ver naar achter in het interieur staat waren de oorzaak dat het vooraan in de wagen moeilijk behaaglijk warm te krijgen was tijdens winterse omstandigheden. Bovendien is het net daar waar de zitgroep zich bevindt en men er veel tijd doorbrengt. Als extra en afzonderlijk te bedienen verwarmingssysteem biedt een Thermo Top vooraan een grote verbetering voor het interieur. Een ander bijkomend voordeel is dat de brandstof voor de verwarming uit de tank van de wagen betrokken wordt. Die is overal verkrijgbaar tegenover gasflessen omruilen in het buitenland geen eenvoudige klus is. De Webasto verwarmingen mogen branden tijdens het rijden er is geen veiligheidsapparaat nodig zoals voor vloeibaar gas.
Later ontwikkelde de fabrikant verwarmingen voor zowel het interieur als voor warm water voor een stortbad en voor de keuken. Dat was niet direct een succes want 2 zware batterijen waren op 24 u plat. De ingenieurs en elektronikers begonnen in ijltempo aan het systeem te sleutelen met als resultaat veel minder stroom verbruik en geen problemen meer met snel leeg gelopen batterijen. Wel vragen diesel branders, ze bestaan ook voor benzine, dat komt echter nauwelijks voor bij zwerfauto’s, meer onderhoud dan een gasbrander. Men doet er goed aan de Webasto, we kennen ook de Eberspächer die werkt volgens het zelfde principe, maar minder gebruikt wordt in zwerfauto’s, minstens éénmaal per maand 10 tot 15 min op volle kracht te laten werken. Ja, ook als het 30°C is. Als een dieselbrander te lang werkloos blijft kan hij soms moeilijker op gang komen, lukt het dan braakt hij dikke rookwolken uit. Zulk een start doe je best niet op een camping op parkeerplaats voor zwerfauto’s. Stop ergens langs de weg, start de verwarming en rijdt onmiddellijk verder. Rookwolken en reukgordijnen zijn dan sneller verspreid.
Er zijn al meerdere merken zwerfauto’s waar Webasto een standaard uitrusting heeft. Trouwens ook koken op diesel is geen nieuws meer, neem daarbij nog een compressor koelkast en je hoeft helemaal geen zware gasflessen meer mee te voeren, dus in het buitenland geen zoekacties voeren om een fles te vullen of om te ruilen. Indien men kan kiezen welk type verwarming moet ingebouwd worden, dit zal meestal voorkomen in een ingerichte bestelwagen, neem geen dieselbrander met een overschot aan vermogen. Een type dat juist geschikt is voor de te verwarmen ruimte zal als het koud is constant blijven branden om het interieur op temperatuur te houden. De verbranding is zuiverder omdat heel het systeem warm blijft. Een type met overschot aan vermogen warmt het interieur sneller op maar valt dan stil het apparaat koelt af en moet na een tijd terug opstarten. Dat kost energie van de batterij en voor dat de brander weer goed warm staat stoot hij meer onwelriekende gassen uit.
Voor onderhoud best naar een erkende verdeler gaan
Voor onderhoud van een Webasto of Eberspächer kan men enkel terecht bij verdelers van het merk. Een dieselverwarming kan lang normaal werken, op voorwaarde dat hij geregeld een tijdje mocht functioneren. Na enkele jaren afhankelijk van het gebruik begint hij minder warmte te produceren, dat is het moment voor nazicht. Een eerste ingreep(je) dat je zelf gemakkelijk kunt uitvoeren is de rooster langs waar de lucht wordt aangezogen los schroeven of klikken en het stof verwijderen. Kan je de schoepen van de schroef bereiken, ze zuiver borstelen met een tandenborstel. Verdere ingrepen laat je over aan vakmensen. LMF in Herk-de Stadt een specialist in Webasto houdt zich naast het onderhoud en herstellingen van verwarmingen in tractoren, autobussen en bouwkranen ook bezig met de Webasto producten in zwerfauto’s. Ik ging eens kijken hoe een specialist de Webasto in een ingerichte bestelwagen demonteerde en na herstelling terug werd bouwde. In het werkhuis werd het apparaat uit elkaar gehaald, de brander vernieuwd, want hij was gedeeltelijk zwart gebrand, en vakkundig weer in elkaar geschroefd. Nadien terug in de wagen geïnstalleerd. Omdat het apparaat redelijk gemakkelijk uit de zitbank kan worden genomen ging het langs dezelfde weg terug op zijn plaats. Hier was het verwarmingsapparaat redelijk goed bereikbaar en moest er niets worden afgebroken om hem te verwijderen. Volgens Marc Forier van LMF zijn er constructeurs die er weinig rekening mee houden dat kachels het mogen zowel diesel als gasbranders zijn op zijn minst onderhoud vragen maar ook defecten kunnen krijgen. Om aan het toestel te geraken moeten soms panelen of een stuk van een wand worden afgebroken en later zo goed mogelijk hersteld worden, dat kost dure werkuren.
Voor deze reportage was ik welkom bij LMF nv Industrieweg 1132 3540 Herk de Stad. www.lmf.be
|