Tweedehandsmarkt voor auto’s blijft in november meer dan dubbel zo groot als nieuwmarkt.
In november noteerden we amper 24.457 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van -17,1 % vergeleken met 2020 (29.491 stuks) en zelfs -29,9 % versus 2019 (34.879 stuks). De tweedehandsmarkt voor personenwagens was in november alweer meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in november namelijk 52.924 occasies ingeschreven. Dat is 6,4 % meer dan in 2020 (49.729 stuks) en ongeveer identiek aan 2019 (52.841 stuks). Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we in oktober rode cijfers: 4.821 nieuwe (-13,4 %) en 8.093 occasies (-8,0 %). Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: 400 stuks (+15,9 % vs. 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval, zowel bij de nieuwe voertuigen als bij de occasies. Bij de tweewielers lijkt de verkoop van de nieuwe motoren zich te stabiliseren: 891 nieuwe motoren verlieten de showroom, een stijging met +6,8 %. De tweedehands motoren scoorden prima in november met +4,7 % (4.445 stuks). Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Wij zien in november een gelijkaardige situatie als tijdens de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen, maar ook de tweedehandsmarkt komt onder druk. Wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt. Niet enkel de lange wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de stijgende kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. De voorstellen om in Vlaanderen vanaf 2029 enkel nog nieuwe elektrische wagens in te schrijven zorgen voor grote verwarring en nog meertwijfel. Zeker de consument stelt zich vragen of het opportuun is om zijn wagen vandaag te vervangen en – indien positief - wat voor type wagen hij zou kunnen aanschaffen. De markt dreigt dus ernstig verstoord te worden. Maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom. De orderboekjes zouden goed gevuld zijn, maar de leveringen lopen steeds verder achterop waardoor het aantal inschrijvingen daalt. We mogen echter niet vergeten dat deze verkochte wagens op een bepaald moment zullen geleverd worden.”
Meer info TRAXIO
|