Inhoud blog
  • Puntgevels
  • Hymer lanceert een nieuwe Sunlight
  • Winter
  • Stationair draaien is af te raden
  • Nieuw bij Tabbert
  • Wat weten we over het gewicht van onze kampeerauto
  • Winterbanden
  • Rijden tijdens de winter
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    26-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hymer lanceert een nieuwe Sunlight
     

    Nieuwe SUNLIGHT Vans: Compact, wendbaar en verrassend ruim

     
     

    Smal, wendbaar, minimalistisch maar tegelijkertijd met veel opbergruimte: dat biedt de nieuwste VAN serie van SUNLIGHT. De serie doet afstand van tierelantijntjes en overbodige details, met als motto: compacte buitenafmetingen en slim benut interieur met veel ruimte voor outdoor-uitrusting. Daarvoor verlaagt SUNLIGHT de prijs en biedt de Vans nog voordeliger aan.

    De VAN-serie roept op tot “less is more”: bewust tijd nemen voor kleinere dingen, samengaan met de natuur en minder stroom verbruiken. Foto: SUNLIGHT

    Pauzeer, dompel jezelf onder in de natuur en richt je op het essentiële. De natuur is de grootste bron van inspiratie. Reizen in een camper biedt nieuwe perspectieven en een bewustzijn voor de schoonheid van eenvoud. Met zijn zorgvuldig ontworpen design en gezellige interieurs biedt de Van-serie van SUNLIGHT plaats aan het hele gezin en neemt het je mee om bossen en velden, bergen en zee te verkennen—waarbij al je zintuigen betrokken worden en nieuwe ideeën ontstaan.

    De frisse Sandbar-inrichting zorgt voor een knus en gezellig gevoel, zelfs tijdens de koudere maanden—perfect om van rustige en ontspannen avonden in de camper te genieten met koken, lezen of spelletjes spelen.

    De nieuwe VAN-serie: gezellig, eenvoudig in houtdecor en met een minimalistisch interieurontwerp. Foto: Sunlight

    Het ontwerpteam van SUNLIGHT richtte zich op het essentiële en kon daardoor niet alleen de kosten van de nieuwe Van-serie verlagen, maar ook een gestroomlijnde, slanke uitstraling creëren—een eenvoudige esthetiek met minder decals, een minimalistisch interieur en een beperkte reeks opties met een minimalistische houtstijl-afwerking.

    De Van-serie is gebaseerd op een 'less is more'-benadering die eenvoudige, afleidingsvrije eenvoud omarmt en een mentaliteit die waarde hecht aan tijd doorbrengen met dierbaren en in contact zijn met de natuur. Verken je omgeving tijdens lange wandelingen, pluk wilde kruiden om je maaltijden op smaak te brengen, verzamel dennenappels, bladeren, schelpen of drijfhout om je eigen decoratie te maken.

    Wees open, wees creatief, wees avontuurlijk. Adventure now.

    SUNLIGHT biedt de Van-serie aan in alle drie de indelingen. De V60 met een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed, de V66 met twee eenpersoonsbedden en de V69 met een 1,40 m breed Queensbed. De Vans worden gebouwd op een Citroën-basischassis en de basisprijs is vanaf 58.390 euro. Voor degenen die op zoek zijn naar meer variatie, zijn de Vans ook beschikbaar in de Adventure-versie met de beste 'prijs-kwaliteitverhouding' en de mogelijkheid om te kiezen uit drie decors. De Adventure-modellen worden gebouwd op een Fiat Ducato.

    Over Sunlight

    Sunlight GmbH ontwikkelt en verkoopt kampeerauto's en campervans in het instapsegment met een ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding. Het merk belichaamt dynamiek, pure avontuurlijke geest, sportieve activiteiten en buitengewone ervaringen. Het is precies afgestemd op de wensen van moderne, actieve mensen die flexibel en tegelijkertijd comfortabel in een sportief design willen reizen.

    Alle Sunlight-voertuigen bieden topkwaliteit en de modernste techniek.

    Sunlight GmbH is een bedrijf van de Erwin Hymer Group.

    Informatie over Erwin Hymer Group

    De Erwin Hymer Group is een 100% dochteronderneming van THOR Industries, 's werelds grootste fabrikant van recreatieve voertuigen met iets meer dan 22.000 medewerkers wereldwijd. De Erwin Hymer Group verenigt camper- en caravanfabrikanten, camper- en caravanaccessoires, verhuur- en financieringsdiensten onder één dak. De camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de verhuurbedrijven Crossrent, McRent en rent easy, de chassisspecialist Goldschmitt, de accessoirespecialist Movera en het reisportaal freeontour behoren allemaal tot de Erwin Hymer Group.
    Meer informatie vindt u op www.erwinhymergroup.com

    26-11-2024 om 19:44 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-11-2024 om 19:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stationair draaien is af te raden

    Heeft het zin om de kampeerauto stationair te laten warmlopen?

    Even de motor van je kampeerauto stationair laten warmlopen voor vertrek: het is een beeld dat je zeker bij kouder weer weleens ziet. Maar heeft dit eigenlijk nut? Eerste hulp bij vragen geeft antwoord.

    Heb jij ook deze gewoonte? Stop er dan maar mee. Warm laten lopen is nutteloos. Sterker nog: het stationair laten opwarmen van een koude motor is in meerdere opzichten géén goed idee. Hoe zit dat?

    De motor van je camper houdt van inspanning

    De motor van je kampeerauto presteert optimaal als deze snel op temperatuur komt en een bepaalde inspanning moet leveren. Als de motor stationair draait, is de belasting veel minder. De druk en temperaturen zijn dan niet optimaal. Dit zorgt voor smeringsproblemen en vervuiling.

    Diesel

    Een diesel moet uiteraard stationair kunnen draaien, maar te lang zonder belasting draaien kan schade opleveren in het hele draaiende gedeelte; van lagers tot voeringen.

    Goed voor de motor: rustig wegrijden

    Moderne motoren zijn ontworpen om gelijk weg te rijden, maar trap niet direct vol het gaspedaal in.

    Houd je motor in goede conditie en rijd rustig weg.

    De eerste kilometers rustig en licht belast rijden zorgt voor snellere opwarming met minder vervuilende uitlaatgassen. Onnodig stationair draaien vermijden is beter voor de motor en minder belastend voor het milieu en je vrienden zwefautomobilisten.

    25-11-2024 om 19:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-11-2024 om 18:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Tabbert

    Tabbert Bellini 620 TD Prof 25

    Met de Bellini 620 TD Prof 25 brengt Tabbert een nieuwe Bellini om heel het jaar te kunnen bewonen op het toneel. Ook dat nieuwe model wil zich met markante uitvoeringen en praktische uitrustingen laten opmerken. Bijzonder met zijn smalle hoge ramen in de zijwanden komt hij niet ongemerkt voorbij.

    Voor een ideaal slaapcomfort  zorgt het Fransbed achterin met het kleine kamertje er vlak naast. Vooraan is een luxe U-groep met twee kleurige rugkussens, een in de hoogte verstelbare tafel, vergeten we zeker niet de uitgebreide verlichting met instelbare leeslampen, dimbare lichten om het interieur gezellig te maken.

    Het meest opvallend van de nieuwe Bellini is zijn schitterend interieur met donker hout decor en witte handvrije bovenkastdeuren, super modern. In de keuken zit een hoogtepunt verborgen: het fornuis verdwijnt volledig onder een stijlvol werkblad en verschijnt alleen als het echt nodig is.

    Onder het blad zijn twee kookvuren en spoelbakje verborgen, terwijl het front vooraan er uit ziet als een gewone kast tussen het meubilair. Een groot donker omlijnt dakluik zorgt samen met de drie vensters voor veel daglicht in het woongedeelte. Bij deze luxe nieuweling  wordt niets

     ingeleverd.

    Meer info: www.tabbert.de

    24-11-2024 om 18:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-11-2024 om 19:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat weten we over het gewicht van onze kampeerauto

    Let op met het MTM van uw kampeerauto.

    Omdat elk voertuig in de rijmodus slechts een totaalgewicht mag hebben dat door de fabrikant is gedefinieerd, zijn gewichtsgerelateerde specificaties bijzonder belangrijk bij de aankoop van een kampeerauto of busje. Dit geldt met name bij het kiezen van pakketten en speciale uitrusting die in de fabriek zijn geïnstalleerd. Houd er rekening mee dat het totale gewicht dat in het wegverkeer is toegestaan, nooit mag worden overschreden tijdens het rijden.

    De onderstaande informatie is daarom bedoeld om het configureren van uw voertuig gemakkelijker te maken en de wettelijke vereisten met betrekking tot voertuiggewichten uit te leggen. Lees deze informatie zorgvuldig door voordat u begint met het configureren van uw voertuig en neem contact op met uw dealer als u vragen hebt.

    1. Het technisch toelaatbare totaalgewicht
      Het technisch toelaatbare totaalgewicht in beladen toestand vindt u in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in de configurator. Deze waarde vertegenwoordigt het door de fabrikant vastgestelde totaalgewicht dat het voertuig tijdens het rijden niet mag overschrijden. Anders kunnen er in veel Europese landen, waaronder Duitsland, boetes worden uitgeschreven. Omdat u als bestuurder van het voertuig verantwoordelijk bent voor het naleven van het technisch toelaatbare totaalgewicht, raden wij u aan om uw voertuig voor elke reis te controleren en uw voertuig te wegen voordat u vertrekt.
    2. Gewicht in rijklare toestand
      Het gewicht in rijklare toestand heeft betrekking op het gewicht van het voertuig (met standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant) met een brandstoftank die voor ten minste 90% is gevuld en omvat het gewicht van de bestuurder (dat is berekend op een nominale waarde van 75 kg), het gewicht van de brandstof en vloeistoffen, het gewicht van de bovenbouw en de bestuurderscabine en het gewicht van de trekhaak en de bandenreparatieset (voor zover deze aanwezig zijn).
      Informatie over het gewicht in rijklare toestand vindt u ook in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in onze configurator.
      Het is belangrijk om op te merken dat het gewicht in rijklare toestand een waarde is die is berekend in de typegoedkeuringsprocedure, die onderhevig is aan wettelijk toegestane schommelingen tot +/- 5%.
      Omdat deze schommelingen van invloed zijn op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet bij de configuratie en selectie van pakketten en speciale uitrusting rekening worden gehouden met het optreden van wettelijk toegestane schommelingen.
      Voorbeeld: In de technische gegevens wordt het gewicht in rijklare toestand voor de door u gekozen plattegrond vermeld als 2.910 kg. Deze berekende waarde is onderhevig aan wettelijk toegestane schommelingen van +/- 5%, d.w.z. +/- 146 kg. Het gewicht in rijklare toestand van het individuele voertuig kan dus variëren van 2.764 kg tot 3.056 kg.
      De wettelijk toegestane schommelingen vermelden wij ook in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in onze configurator als aanvullende tekst tussen haakjes.
    3. Het gewicht van de passagiers
      Het gewicht van de passagiers wordt berekend op basis van het aantal door de fabrikant gedefinieerde gordelbevestigde stoelen en is vastgesteld op een nominale 75 kg per stoel, terwijl het gewicht van de bestuurder, dat al in het gewicht in de rijklare toestand is opgenomen, moet worden afgetrokken. In het geval van een voertuig met vier gordelbevestigde stoelen bedraagt ​​het gewicht van de passagiers dus 225 kg (3 x 75 kg).
      Het aantal gordelbevestigde stoelen vindt u in de technische gegevens van onze campers en bestelwagens, evenals in onze configurator. Houd er rekening mee dat deze getallen het hoogst mogelijke aantal gordelbevestigde stoelen voor de betreffende serie-uitvoeringvloerindeling vertegenwoordigen. Het aantal gordelbevestigde stoelen kan echter door de selectie van pakketten en speciale uitrustingen worden verminderd of een verhoging van het laadvermogen van het voertuig noodzakelijk maken.
    4. Het werkelijke gewicht van het voertuig | Pakketten en speciale uitrustingen
      Het werkelijke gewicht van het voertuig heeft betrekking op het gewicht van het voertuig in rijklare toestand plus de in de fabriek geïnstalleerde pakketten of speciale uitrustingen en staat vermeld onder punt 13.2 van het conformiteitscertificaat (CoC). Dit cijfer omvat niet de speciale uitrustingen of andere accessoires die door een verkoper of door u persoonlijk worden toegevoegd na levering van het voertuig vanuit de fabriek.
      Er dient te worden opgemerkt dat het werkelijke gewicht van het voertuig ook een berekende waarde is, die kan afwijken van een waarde die voor uw individuele voertuig is vastgesteld vanwege wettelijk toegestane schommelingen in het gewicht in rijklare toestand als een berekende waarde van het werkelijke voertuiggewicht.
      Informatie over de gewichten van de af fabriek beschikbare pakketten en speciale uitrustingen voor onze kampeerauto’s en bestelwagens vindt u in onze configurator en in de technische gegevens.
    5. Laadvermogen en minimaal laadvermogen
      Het laadvermogen is de maximale lading die een voertuig mag vervoeren en wordt berekend door het gewicht in rijklare toestand, het gewicht van de passagiers en het gewicht van de af fabriek gemonteerde pakketten en speciale uitrustingen af ​​te trekken van het technisch toegestane totaalgewicht.

    Voorbeeld:

    Technisch toelaatbaar totaalgewicht

    3.500kg

    Gewicht in rijklare toestand

    – 2.910kg

    Gewicht van de passagiers

    – 225kg
    (3*75kg)

    Gewicht van de pakketten / speciale uitrusting

    – 100kg

    Lading

    = 265kg


    De installatie van pakketten en speciale uitrustingen leidt daarom altijd tot een vermindering van het laadvermogen. De maximaal beschikbare gewichten voor pakketten en speciale uitrustingen voor elke plattegrond worden afzonderlijk weergegeven in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens en in onze configurator.

    Voor kampeerauto’s en bestelwagens als voertuigen van klasse M1 is het wettelijk verplicht om te voldoen aan een minimumlaadvermogen, d.w.z. de minimale lading die een voertuig kan vervoeren. Dit minimumlaadvermogen mag noch bij het configureren van een voertuig, noch tijdens de productie worden onderschreden en wordt voor onze kampeerauto’s en bestelwagens berekend volgens de volgende formule:

    Minimale laadcapaciteit in kg ≥ 10*(n + L)

    Waarbij: “n” het maximale aantal zitplaatsen met gordel is, plus de bestuurder van het voertuig, en “L” de totale lengte van het voertuig in meters is.

    Voorbeeld: Bij een kampeerauto met 4 gordelbeveiligde zitplaatsen en een lengte van 7 m bedraagt ​​het minimale laadvermogen 110 kg (10 x [4+7]).
    Het is belangrijk om op te merken dat wettelijk toegestane schommelingen in het gewicht in rijklare toestand het laadvermogen van het individuele voertuig kunnen verhogen, maar ook kunnen verlagen.
    Voorbeeld (zoals eerder):

    Technisch toelaatbaar totaalgewicht

    3.500kg

    Gewicht in rijklare toestand (+ 4%)

    – 3.026,4 kg

    Gewicht van de passagiers

    – 225kg
    (3*75kg)

    Gewicht van de pakketten / speciale uitrusting

    – 100kg

    Lading

    = 148,6 kg

    Om te voorkomen dat dergelijke schommelingen leiden tot een tekort aan het wettelijk voorgeschreven minimum laadvermogen, hebben wij het maximumgewicht voor pakketten en speciale uitrustingen aan de kant van de fabrikant beperkt op basis van de wettelijk toegestane schommelingen. Informatie hierover vindt u in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens en in onze configurator. In deze gegevens is ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten / speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren.
    Indien het configuratieproces voor onze kampeerauto’s en bestelwagens ertoe leidt dat de door de fabrikant gedefinieerde bovengrens hiervoor wordt overschreden als gevolg van de keuze van pakketten en speciale uitrustingen, kunt u alleen doorgaan met het configuratieproces als u pakketten, speciale uitrustingen of gordelstoelen deselecteert of ervoor kiest om het laadvermogen van het voertuig te vergroten. Anders kunt u het geconfigureerde voertuig niet configureren of bestellen.
    In uitzonderlijke gevallen kan het wegen aan het einde van de productielijn, ondanks een beperking van de gewichten voor pakketten en speciale uitrustingen, aan het licht brengen dat het minimale laadvermogen van het individuele voertuig wordt onderschreden als gevolg van wettelijk toegestane schommelingen. In dergelijke gevallen verzenden wij het betreffende voertuig niet voordat is gewaarborgd dat aan het minimale laadvermogen is voldaan door het verwijderen van verpakkingen, speciale uitrusting of stoelen met gordels, of voordat het laadvermogen van het voertuig is vergroot.

    23-11-2024 om 19:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-11-2024 om 20:30 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterbanden
    Winter banden voor k&ampeerauto's

    Dit moet je weten over winterbanden in Europa

    Wie van plan is om de komende maanden met de kampeerauto op reis te gaan naar winterse gebiedenmoet nadenken over de vraag of winterbanden nodig zijnDie geven je immermeer grip. Maar wat zijn nu eigenlijk de regels? In welke landen zijn winterbanden verplicht en waar heb je voldoende aan sneeuwkettingen? We zetten alle info voor je op een rijtje. 

    Nederland 

    In Nederland is het niet verplicht om met winterbanden te rijden. De overheid raadt wel aan om, wanneer er winterse omstandigheden zijn, toch de winterbanden op de auto of camper te monteren. De wettelijk verplichte minimumdiepte van de groeven bedraagt 1,6 millimeter.

    all season banden

    All-seasonbanden met het alpine-symbool (3PMSF), met bergen en sneeuwvlok, voldoen ook bij winterse omstandigheden. Rijden met spijkerbanden of sneeuwkettingen is in Nederland niet toegestaan. 

    België 

    Ook in België geldt geen verplichting voor winterbanden. De keuze staat je vrij ze toch op te leggen wanneer je het nodig acht. Dan moeten ze minstens een reliëf van 1,6 millimeter hebben – al wordt 4 millimeter aangeraden – en moet je ervoor zorgen dat op dezelfde as identieke banden liggen. Een combinatie van zomer- en winterbanden is dus mogelijk, als je bijvoorbeeld vooraan zomerbanden en achteraan winterbanden monteert. 

    Rijd je met winter- of ‘modder en sneeuw’-banden, dan moet je wel even letten op de code van de band, die samenhangt met de snelheid die je er maximaal mee mag rijden. 

    Heb je een auto of camper met een topsnelheid hoger dan de code op je band aangeeft, dan moet je in België een sticker op je dashboard plakken die de lagere maximale snelheid van die banden steeds in je gezichtsveld houdt. Winterbanden die hieronder vallen, mag je het hele jaar monteren. M+S-banden met deze eigenschap mag je alleen tussen 1 oktober en 30 april op de auto of camper hebben. 

    Sneeuwkettingen zijn alleen toegestaan wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs, spijkerbanden alleen in heel uitzonderlijke gevallen wanneer de Belgische Minister van Mobiliteit het gebruik ervan toestaat. De snelheid die je met sneeuwkettingen mag rijden, is beperkt tot 50 kilometer per uur. Dat geldt overigens voor alle Europese landen. 

    Luxemburg 

    Bij ijzel, aangedrukte sneeuw, smeltende sneeuw, ijs of rijp moet je in Luxemburg met winterbanden rijden. Die moeten voorzien zijn van een sneeuwvlok- of M+S-symbool om als zodanig beschouwd te worden en een profieldiepte hebben van minstens 1,6 millimeter. Ook hier wordt 4 millimeter aangeraden.  

    Alle vier de wielen moeten voorzien zijn van winterbanden, een combinatie zoals in België is niet toegestaan. Behalve voor campers met een toegestane maximale massa groter dan 3.500 kilogram, in dat geval volstaat het monteren van de winterbanden op de wielen van de aandrijfassen. Uiteraard kun je op alle vier de wielen de winterbanden monteren voor een nog betere grip. 

    winterbanden en sneeuwkettingen camper

    Sneeuwkettingen zijn toegestaan, maar enkel als de weg bedekt is met sneeuw en ijs. Op sommige plaatsen is het dan ook verplicht, maar dat wordt aangegeven met bovenstaand rond, blauw bord waarop een witte band met sneeuwkettingen staat. Spijkerbanden zijn niet toegestaan. 

    Duitsland 

    Het is verplicht om in Duitsland met winterbanden te rijden tijdens winterse omstandigheden. Weersituaties die daaronder vallen, zijn gladheid door sneeuw(modder) en door ijs- of rijpvorming. De minimale diepte van de groeven is 1,6 millimeter, maar 4 millimeter wordt aangeraden. De winterbanden dienen op alle wielen gemonteerd te worden. 

    winterbanden - symbolen (voor de camper)

    Sinds 1 oktober 2024 zijn in Duitsland banden met alleen het M+S-symbool niet meer voldoende om in winterse omstandigheden te rijden: het alpine-symbool moet (ook) op je band staan. 

    Net als in België moet je rekening houden met de maximale snelheid van de winterband in relatie tot die van je auto of camper en indien nodig een sticker in je gezichtsveld aanbrengen. 

    Sneeuwkettingen zijn in sommige (berg)gebieden verplicht, wat wordt aangegeven met het bekende bord. Ook in gebieden waar het bord niet staat, mag je ermee rijden, maar dan moet de weg wel bedekt zijn met sneeuw of ijs. De sneeuwkettingen moeten minstens op alle aangedreven wielen worden bevestigd. Spijkerbanden zijn in Duitsland verboden. 

    Oostenrijk 

    Ook Oostenrijk verplicht het gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden tussen 1 november en 15 april. Sneeuw op de weg, sneeuwmodder of ijs: winterbanden erop, op alle vier de wielen. Hier is het verplicht dat de groeven van de banden minstens 4 millimeter diep zijn. 

    In Oostenrijk vallen zowel banden met het alpine- als M+S-symbool onder de winterbanden. Ter vervanging van winterbanden mag je ook met sneeuwkettingen rijden op tenminste alle aangedreven wielen. Dit mag overigens alleen wanneer de weg ononderbroken bedekt is met een sneeuw- of ijslaag. 

    Sneeuwkettingen kunnen verplicht zijn in berggebieden, wat in dat geval wordt aangegeven met het desbetreffende bord. Passende sneeuwkettigen moet men bij hebben. Je mag ook met vier spijkerbanden rijden, van 1 oktober tot 31 mei, maar moet dan wel een sticker met het spijkerbandsymbool achter op de auto of camper bevestigen. Zo’n sticker kun je kopen bij de ÖAMTC of ARBÖ, de Oostenrijkse tegenhangers van de ANWB. 

    Meer info NKC

    22-11-2024 om 20:29 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijden tijdens de winter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-11-2024 om 20:22 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe halfintegrale bij Laika

    Laika Kreos H 5109

    Laika keek tevreden naar zijn halfintegrale Kreos L 5009 en vond het tijd om een integraal type op de markt te brengen. Kreos H 5109 werd zijn naam.

    Koetswerk

    De nieuweling is niet alleen groot hij heeft ook een mooi koetswerk. Het voorfront is knap getekend, de buitendeur met venster houdt met zijn drievoudige vergrendeling ongewenste buiten, de garagedeuren hebben gasdrukveren om het onverwacht dichtklappen te voorkomen. Om het achterfront zijn mooie vorm te kunnen geven werd polyester gebruikt. Ramenvensters zijn van een goede kwaliteit en keurig ingebouwd, hetzelfde mag men zeggen van de kofferdeksels. Zelfs de bekabelingen onder de bodem zijn vakkundig verankerd. Heel de kampeerauto wordt gedragen door het AMC chassis van AL-Ko.

     Zoals men verwacht van de Italiaans fabrikant is het interieur van de bovenste plank. Tijdens koude dagen zorgt de Alde Comfort voor voldoende warmte en is het aangenaam verblijven in het schitterend woongedeelte. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich aan een succesvolle inrichting gehouden. Bij het binnen stappen staat men even in volle bewondering van het prachtig meubilair met vlakke vloer van voor tot achter.

    Achterin zijn enkele bedden die het dak van de garage vormen. Vooraan is een L-zitgroep met ronde tafel gedeeltelijk in de stuurcabine met 2 comfortabele zetels geïntegreerd. Naast de buitendeur is nog een zitbank. Aan de andere kant van de buitendeur staat de 153 l koelkast gevolgd door het sanitair. Achter de L-zitbank zien we de keuken en een afzonderlijke douchecel. De zitgroep met zijn tweekleurige kussen heeft een ronde tafel, mooi om naar te kijken maar een rechthoekige vonden we echter wel praktischer. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de stuurcabine is het tafelblad verschuifbaar.

    Vier zwervers kunnen zich comfortabel nestelen rond de tafel. Er zijn ook vier plaatsen met veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare hoofsteunen. Aan de verlichting is veel aandacht besteed, in verschillende delen van het interieur kan men het dimmen. Op een nauwelijks opvallende manier heeft men het hefbed in de stuurcabine geïnstalleerd. Bedienen gebeurt met een druk op de knop en het zakt of stijgt geruisloos. Met zijn 1,9 x 1,4 m afmetingen en de met veren uitgeruste matras slaapt men als een rozeke. Twee zwanenhals lichten geven de mogelijkheid om nog wat te lezen voor je in slaap valt.

    Achter de zitgroep  heeft de fabrikant een 1,19 x 0,63 m groot keukenmeubel geplaatst met drie elektrisch aansteekbare kookvuren ver genoeg van elkaar om grote potten of pannen te kunnen gebruiken. In de ruime bovenkast en de lade onderin vindt het keukengerief een geschikte bergplaats, door  de nauwkeurig geplaatste tussenwanden blijft het netjes in zijn vak liggen. Boven de keuken is een elektrisch bediende dakventilator om de keuken geurtjes naar buiten te blazen. De links en rechts opendraaiende deuren van de 153 l absorptie koelkast houdt voeding en drankjes koel. De standaard geplaatste gas bakoven zal een vreugde zijn van menig koks van dienst.

    Achter de keuken is een ruim bemeten sanitair knap uitgevoerd. Het is nogal donker, door een krachtige LED lamp komt het echter tot haar recht. Het kleine kamertje voor de wc is uitgevoerd in meubeldecor.

    Een kloeke deur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte. Via een trapje komt men in de slaapkamer waar enkele bedden boven de garage pronken. De onderste trede van het trapje klapt weg om de lade in de kleerkast onder het voeteinde van het bed te kunnen uit trekken. De 1,95 x 0,80 brede bedden plus de dikke matrassen waarborgen een zalige nachtrust. Dank zij de opslaande hoofdeinden  heeft men een comfortabele zit om nog wat te lezen vooraleer in slaap te vallen. Vergeet echter niet de zwanenhals lichten te doven voor je in slaap valt. In de met aluminium versterkte bovenkasten kan men redelijke wat reisgoed kwijt.

    Reizen met de Laika Kreos H 5109 is een leuke ervaring. Zeker als je de 180 pk diesel neemt en als optie de 9 gang automaat kan de pret niet meer op.

     

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Fiat Ducato met AL-Ko AMC chassis.

    Motor: Turbo Diesel 180 pk

    MTM: 4.500 kg

    Rijklaar: 3.855 kg

    Afmetingen: LXBXH  7,88 x 2,32 x 3,03 m

    Stahoogte: 2,05 m

    Bedden: 2 – 1,95 x 0,8 m

    Meer info: www.laika.it

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    21-11-2024 om 21:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-11-2024 om 20:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersongevallen

    Verkeersongevallen zorgen naast onnoemelijk veel menselijk leed nog voor veel meer negatieve gevolgen zoals materiële schade, medische kosten en werkonbekwaamheid. Vias institute heeft in een nieuwe studie nu berekend dat de totale maatschappelijke kost voor verkeersongevallen in ons land per jaar naar schatting zo’n 11 miljard euro bedraagt. Elke verkeersdode kost de maatschappij 7 miljoen euro en een zwaargewonde 700 000 euro. Deze cijfers omvatten ook de menselijke kosten, waarover vandaag op de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers uitgebreid zal worden gesproken. Dit is het moment waarop alle organisaties die werken rond verkeersveiligheid oproepen om stil te staan bij de 501 verkeersdoden en 45 000 gewonden die vorig jaar in ons land vielen.

     

    Waarom kosten berekenen?
    Het objectief benaderen van verkeersonveiligheid kan op verschillende manieren. Meestal wordt enkel gesproken over het aantal doden en gewonden, maar een inschatting van de kosten van verkeersongevallen is een andere manier om de impact van verkeersonveiligheid op de hele maatschappij aan te tonen. Ook al kan je moreel gezien op een individueel mensen leven geen prijs zetten, toch kunnen kostenschattingen gebruikt worden in economische kosten-baten analyses van oa verkeersveiligheidsmaatregelen.
     
    Verkeersdode kost 7 miljoen, zwaargewonde 700 000 euro
    Vias heeft op basis van nationale bronnen nu een actuele kosteninschatting voor België gedaan van het totaal aantal verkeersongevallen. De totale kost wordt voor het jaar 2022 geschat op bijna 11 miljard Euro. Elke verkeersdode kost de maatschappij ongeveer 7 miljoen euro. In totaal maken de maatschappelijke kosten van verkeersdoden een derde uit van alle kosten door verkeersonveiligheid in ons land. De kosten voor een zwaargewonde liggen rond de 700 000 euro en elke lichtgewonde kost de maatschappij bij benadering 70 000 euro.
     

    Slachtoffers

    Eenheidskost (EUR 2022)

    Aantal slachtoffers en voertuigen 2022

    Totale kost (EUR 2022)

    Doden 30 dagen

     € 6.799.191

    540

     € 3.671.563.250

    Zwaargewonden

     € 694.216

    3.400

     € 2.360.334.828

    Lichtgewonden

     € 67.454

    42.134

     € 2.842.094.091

    Voertuig met enkel materiële schade

     € 4.184

    487.329

     € 2.039.216.188

    Alle slachtoffers

     

     

     € 10.913.208.356


    Welke kosten worden in rekening gebracht?
    Na een verkeersongeval zijn er verschillende soorten kosten die veroorzaakt worden. Die kosten kunnen opgedeeld worden in slachtoffergerelateerde kosten en ongevalskosten.
    Kosten die samenhangen met het slachtoffer zijn oa medische kosten en kosten omdat je niet meer kan gaan werken. Deze kosten zijn redelijk makkelijk kwantificeerbaar. Het productieverlies van een slachtoffer is gelijk aan de waarde van de verloren productie gedurende de volledige tijd dat die persoon niet kan werken. De waarde van de productie van een individu wordt afgeleid van bijvoorbeeld het inkomen of het bruto binnenlands product (BBP) per persoon.
     
    Menselijke kosten zijn moeilijker te berekenen: de menselijke kosten drukken het leed uit dat verkeersongevallen veroorzaken voor de betrokkenen en hun omgeving. Daarnaast is er ook het verlies aan levenskwaliteit door zware of lichte verwondingen en het verlies aan levensjaren door vroegtijdig overlijden. Het zijn immateriële kosten, ze hebben geen uniforme marktprijs en zijn dus minder gemakkelijk om te becijferen dan de andere kosten. Toch worden ze standaard opgenomen in de berekening van de maatschappelijke kosten aangezien ze een aanzienlijk verlies aan sociale welvaart voorstellen. Er zijn internationaal enkele erkende modellen die gebruikt worden om een kostprijs te bepalen voor zowel ongevallen met gewonden als ongevallen met doden.
     
    Daarnaast zijn er directe kosten gelinkt aan het ongeval: schade aan voertuigen en infrastructuur, files die leiden tot productiviteitsverlies, administratiekosten voor hulpdiensten en verzekering, eventuele begrafeniskosten etc.  Voor deze kosten zijn duidelijke prijzen voorhanden zoals marktprijzen en lonen.
     
    Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers
    Elke 3de zondag is er de 'Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers'. Wereldwijd worden dan alle verkeersslachtoffers herdacht. In ons land organiseert Rondpunt samen met Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE, Over-Hoop, OTL en Getuigen onderweg vandaag om 11u een herdenkingsmoment in Herent waar stilgestaan wordt bij alle verkeersslachtoffers en doden die vorig jaar om het leven zijn gekomen in ons verkeer.
     
    An Vandeborne, directeur OVK-SAVE: “We brengen vandaag eer aan alle verkeersslachtoffers en betuigen onze steun aan de getroffenen. Vele verkeersslachtoffers zijn jong en de meerderheid van de verkeersongevallen hadden vermeden kunnen worden. In 2023 verloren 501 mensen het leven in het verkeer. Dat is 501 keer iemands kind, iemands geliefde. 76 onder hen waren kinderen onder de 25 jaar. Denk daarom nooit dat het jou niet kan overkomen. Zij mogen nooit vergeten worden want elk kind heeft recht op een veilige leefomgeving met zorg voor elkaar."
     

     

    Meer info: Vias institute:

    18-11-2024 om 20:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op reis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-11-2024 om 19:45 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Diamant van Fendt

    Fendt Diamant

    Je kunt er niet naast kijken.

    De fabrikant uit Mertingen is nooit gehaast om zijn caravans in een ander kleedje te steken. Als hij het doet zien we een bijna geheel nieuwe caravan, zo is het ook voor de 3 nieuwe Diamant modellen 2025. Het koetswerk was al bekend vooral zijn achterfront met de lijn vormige lichten is een blikvanger. De getinte ramen tussen de fijne profielen en wit front zorgen voor een schitterend contrast van de zijwanden. De kloeke buitendeur met haar afvalbakje en de grote handgreep houdt de ongewenste buiten.

    Het interieur heeft een metamorfose gekregen, werd met bewonderende grote ogen door bezoekers bekeken. Het nieuwe donkere decor gecombineerd met wit glanzende deurtjes zijn een lust voor het oog plus een aangenaam gevoel om er tussen te wonen. Licht grijze vlakken voor vloer, wanden en plafond zorgen voor een nooit gezien schitterend interieur.

     De nieuwe ergonomische gevormde twee kleuren kussens in lichtgrijs en zeker de uitgebreide verlichting zijn er niet vreemd aan. Ieder deel van het interieur kan naar gelang het gebruik in het licht worden gezet terwijl een aantal lampen kunnen gedempt worden om een gezellige sfeer te creëren.

    Buiten het schitterend interieur zijn er wel enkele elementen veranderd die niet zo dadelijk in het ook vallen. Zo zijn de 200 l grote compressie koelkasten in de 560 DW en de 650 GDW niet zo direct herkenbaar omdat ze dieper in plaats van breder zijn. Vloerverwarming is gekoppeld aan de warmwater verwarming met dezelfde techniek als de vorige Diamanten.

    De indeling van de interieurs is nagenoeg hetzelfde dan hun voorgangers, allen de meest succesvolle zijn overgebleven. Zo blijft de  560 DW uitgerust met een Fransbed en achterin een badkamer over de volle breedte van de caravan. de 560 SGW blijft zijn enkele bedden behouden. In de 650 GDW met dubbele as blijft genoeg plaats voor een ruime douchecabine boven de assen. Niet tegenstaande het totaal nieuwe interieur en we weer een jaar verder zijn werden de prijzen afhankelijk van het type minder dan 1.000 euro verhoogd.

    Meer info: www.fendt-caravans.deBeneluxlaan 8970 Poperinge

               info@decuyper.com

    09-11-2024 om 19:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-11-2024 om 20:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Feesten onder de sterren

    50 jaar Europa-Park

    In 2025 viert Duitslands grootste attractiepark niet alleen zijn 50e verjaardag, maar ook een halve eeuw gedeelde herinneringen en emoties. Met speciale activiteiten en evenementen, een nieuwe familie-attractie en een heuse bioscoopfilm viert de eigenaarsfamilie Mack het hele jaar door de succesvolle geschiedenis van het bedrijf. Onder het motto “Europa.Samen.Beleven.” wordt de Europese gedachte in de schijnwerpers gezet. Gasten kunnen zich verheugen op een onvergetelijke en intensieve reis door Europa, waarbij ze tal van hoogtepunten te wachten staan. Ze kunnen ook uitkijken naar enkele nieuwe shows. In de 50 jaar van zijn bestaan heeft Europa-Park bijna 150 miljoen gasten ontvangen en werken er mensen uit meer dan 100 verschillende landen. Deze culturele diversiteit is in het jubileumjaar op een heel speciale manier te zien en te beleven.

    50 jaar Europa-Park

    Het jubileumseizoen begint met het eerste Nordisches Lichterfest in Rulantica, het waterpark van Europa-Park. Van 13 januari tot 21 maart 2025 wordt de Waterwereld omgetoverd tot een fonkelende zee van lichtjes. Gasten kunnen zich verheugen op magische verlichtingen, schitterende shows en entertainment en een dansend Noorderlicht. Op 22 maart begint Europa-Park dan met zijn magische zomerseizoen. Voor de 50e verjaardag kunnen gasten een jaar vol hoogtepunten verwachten met volop entertainment. Naast een nieuwe parade met indrukwekkende praalwagens en dansers in kleurrijke kostuums, biedt het jubileumjaar spectaculaire nieuwe optredens met Europa-Park-artiesten. Op de twee zomeravondfeesten kun je fantastische shows, vele verrassingen en meer dan 15 uur snel attractieplezier verwachten. Op 12 juli, de verjaardag van Duitslands grootste themapark, en op 23 augustus, wanneer de Europa-Park JUNIOR CLUB zijn 10e verjaardag viert, kunnen bezoekers zich verheugen op actie, adrenaline en plezier tot middernacht. De cultuur en keukens van verschillende Europese landen worden gepresenteerd op verschillende themafeesten onder het motto “Europa.Samen.Beleven”. In het kader van “Feesten onder de sterren” zal de bekende kunstenaar Ottmar Hörl een grote installatie maken in het historische park van Slot Balthasar. De “Tuin van Sterren” met 100 gouden sterren is bedoeld om bezoekers te inspireren en discussies op gang te brengen.

    Bezoekers kunnen zich verheugen op maar liefst twee openingen tot middernacht

    Niet alleen verschillende nationaliteiten, maar ook verschillende generaties hebben in de afgelopen decennia het grootste attractiepark van Duitsland bezocht. In de “Art Contest 2025” kunnen zij hun herinneringen en bijzondere ervaringen delen met andere gasten en hun creatieve werken inzenden - in de vorm van fotografie, dans, constructie, handwerk of tekeningen. De beste inzendingen worden tentoongesteld op de “ART BOULEVARD 2025” in Europa-Park. De wedstrijd wordt ondersteund door de TALENT ACADEMY.

    De bioscoopfilm „GRAND PRIX OF EUROPE“ met Ed & Edda

    Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van Europa-Park zullen de mascottes Ed & Edda en hun vrienden het bioscoopscherm veroveren. De coproductie “GRAND PRIX OF EUROPE” van MACK Magic en Warner Bros. Film Productions Germany zal het bioscooppubliek verrassen met sympathieke personages, een boeiend verhaal, actie en humor. De film wordt geproduceerd door Michael Mack, managing partner van Europa-Park en oprichter van het entertainmentbedrijf MACK Magic. In 2025 opent het grootste attractiepark van Duitsland een bijbehorende familie-attractie in het themagebied Luxemburg. In het innovatieve gameplay theater “Grand PRIX Edventure” worden bezoekers lid van het raceteam van Ed & Eddas en meegenomen op een race dwars door Europa, langs adembenemende filmlocaties van de animatiefilm GRAND PRIX OF EUROPE.

    Er zullen verschillende themafeesten zijn tijdens het jubileumseizoen

    Er is ook genoeg actie en adrenaline in de andere Europese themagebieden. In het themagebied Kroatië kunnen gasten de multi-launch coaster “Voltron Nevera powered by Rimac” beleven. De “Alpenexpress Enzian” en de “Tiroler Wildwaterbaan” in het Oostenrijkse themagebied bieden eveneens onvergetelijk plezier.

    Voor iedereen die na een dag vol belevenissen een stukje Europa-Park-geschiedenis mee naar huis wil nemen, is er een exclusieve 50-jarige jubileumcollectie, met o.a. het officiële verzamelalbum en de 50-jarige Europa-Park-kroniek. Om het jubileumjaar af te sluiten presenteert DJ BoBo van 15 tot en met 17 januari 2026 zijn tour in de Europa-Park Arena met een spectaculair decor en indrukwekkende choreografie.

    Het terrein van Camp Resort & Europa-Park Camping wordt uitgebreid

    Met meer dan 100 shows en attracties en 17 Europese themagebieden vermaakt Duitslands grootste attractiepark elk jaar meer dan zes miljoen gasten. Het familiebedrijf is een van de populairste toeristische bestemmingen van het land en ontving al negen keer de hoogste onderscheiding in de branche, de “Golden Ticket Award” voor “Beste attractiepark ter wereld”. Het Europa-Park Resort blijft zich gestaag verder ontwikkelen. Het Camp Resort en de Europa-Park-camping worden momenteel uitgebreid. Er komen daar nieuwe horecagelegenheden, overnachtingsmogelijkheden en een nieuw sanitair gebouw. Gasten kunnen zich in het jubileumjaar hier al verheugen op deze hoogtepunten.

    Link: meer informatie over het jubileumjaar

    henk.groenen@europapark.de 

    Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Europa-Park is al negen keer uitgeroepen tot beste park ter wereld! In het park zijn 17 Europese landen tot in de kleinste details nagebouwd. Verdeeld over deze themagebieden bevinden zich de meer dan 100 (!) attracties en shows. Geen enkel ander attractiepark heeft zo’n groot aanbod. Achtbaanliefhebbers komen er helemaal aan hun trekken. Er staan er maar liefst 14. Voor de bezoekers die het rustiger aan willen doen, staat er dagelijks 23 uur show op het programma. Vanaf eind 2019 beschikt Europa-Park ook over een gigantische Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels. Avontuurlijker overnachten? Dat kan in de ingerichte tipitenten, huifkarren en blokhutten of op de camping.

    Meer informatie: www.europapark.de/nl

    05-11-2024 om 20:33 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03-11-2024 om 20:34 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een voledig nieuwe sport bij Knaus

    Knaus Sport 2025 helemaal nieuw

    Knaus is een van de caravanbouwers die regelmatig met verbeterde types van zijn gamma op de markt verschijnt vandaar zijn groot aanbod van caravans.

    Een grondplan

     

    Volgens de plannen moest de Sport reeks voor 2025 her ingericht worden en bijzonder minder gewicht op  de weegschaal zetten en zelfs zonder prijsverhoging.

    De Sport mag gezien worden

    De nieuwe Sport werd voor 2025 van binnen en buiten serieus gemoderniseerd de constructie aangepast en hij verloor een aantal kilogrammen. De fabrikant heeft de prijs voor een basiscaravan ook kunnen verminderen. Voor de kleine type betaald men zelfs minder dan 20.000 euro.

    Knappe bovenkasten

    In het nieuwe buitendecor werden de katogen achterlichten behouden echter in een kleinere versie maar geven meer licht hoewel de techniek behouden bleef. Voor het interieur werd een totaal nieuwe uitvoering bedacht dat de Sport met moderne elementen een attractieve indruk geeft.

    De keuken

     Daarbij zijn de techniekers er in gelukt de caravan wat lichter te maken niettegenstaande het meubilair er zeer solide uitziet. Met alle veranderingen en verbeteringen samen zijn de ingenieurs er in geslaagd de Sport 450FU 18 kg lichter te maken dan zijn voorganger. Het klinkt niet veel zijn voorganger echter behoorden al tot de min of meer licht gewicht caravans. Nu hopen dat de kwaliteit even goed is als de voorgangers.

    De U zitgroep

     

     Daarbij behoudt de Sport alle vernieuwingen die alle modellen hebben zoals koken op gas of inductie. Als optie kan men de moderne generatie dakkoelers bekomen met een LTE WLAN buiten antenne. Een grote nieuwigheid in het sanitair is het Cleanflex Toilette een eigen ontwikkeling door het personeel van Knaus. De Cleanflex past in alle draaibare wc’s.

    Het nieuwe wc

    Klanten kunnen kiezen tussen 14 types Sport uitvoeringen, zeker genoeg om naar iedere wens een indeling te vinden. Daar tussen bevinden zich types voor twee personen tot caravans met een kinderkamer. Zo ziet Knaus-Tabbert de toekomst rooskleurig te gemoed.

    Meer info: Knaus.com                                                                                                                                                                                                                                                        

    03-11-2024 om 20:33 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-10-2024 om 20:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/11-01/12 2024
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!