Inhoud blog
  • Vluchtmisdrijven
  • Califpornia in Düsseldorf
  • zwerfauto's
  • Pilote Atlas A650 D
  • Daar behoort een bloemetje bij
  • Door een berg
  • Een Dethleffs voor gezien met kinderen
  • Bogenbrug
  • Rapido C 86 Night Edition
  • Oude brug
  • Camping Dusseldorf
  • In het caravan salon is veel te vinden voor kampeerders
  • Veel groen
  • Bloemen langs de wegen
  • Hobby heeft een Ontour 390 SF
  • Fietsen
  • Pedelecs
  • Veel toebehoren in het salon van Düsseldorf
  • Nuttig nieuws van Thetford
  • Opgepast voor het water
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    23-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-10-2024 om 20:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast met winterbanden
    winterbanden

    Pas op met winterbanden in Duitsland!

    Heb je een tripje naar Duitse wijnfeesten of kerstmarkten in de planning staan? Of rij je binnen nu en een paar maanden voor wintersport naar of door Duitsland? Check dan snel de nieuwe regels voor winterbanden in Duitsland. Het kan namelijk maar zo zijn dat die van jou niet meer zijn toegestaan en dat kan je een boete opleveren.

    De nieuwe regels voor winterbanden in Duitsland gelden sinds 1 oktober 2024. Winterbanden die voor die datum waren toegestaan, kunnen automobilisten, camperaars en beroepschauffeurs nu een boete bezorgen. Met de nieuwe regels wil Duitsland de verkeersveiligheid in de wintermaanden verhogen.

    Banden met alpinesymbool nu de norm

    Winterbanden in Duitsland moeten sinds 1 oktober zijn voorzien van het alpinesymbool. Dit symbool heeft de vorm van een berg met daarin een sneeuwvlok. Deze alpinemarkering geeft aan dat de banden beter presteren onder winterse omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer het sneeuwt, vriest of ijzelt. De banden zorgen onder dergelijke omstandigheden voor meer grip en een kortere remweg.

    Winterbanden Duitsland alpinesymbool
    Winterbanden met het alpinesymbool

    M+S niet meer voldoende

    Heb jij winterbanden waar alleen M+S op staat? Helaas, daar kom je niet meer mee weg in Duitsland. Lange tijd was het prima om in de wintermaanden te rijden op banden met daarop M+S, wat staat voor modder + sneeuw. De naam M+S heeft alleen nooit een officiële status gekregen, wat met het Alpine-symbool wél het geval is. Dit kenmerk is wettelijk erkend voor gebruik in de winter.

    winter

    Alpine sinds 2018

    Duitsland stelt al sinds 1 januari 2018 strengere eisen aan winterbanden. Sinds die datum moeten alle nieuw geproduceerde winterbanden en all season-banden zijn voorzien van het Alpine-symbool. Zijn de banden van jouw auto of camper geproduceerd vóór 1 januari 2018, dan ontbreekt het Alpine-symbool hier zeer waarschijnlijk op.

    Leeftijd banden

    Om te checken hoe oud jouw banden zijn, zoek je op zijkant van de band het DOT-nummer op. De laatste vier cijfers van dit nummer geven de productiedatum aan. Stel, er staat 2919. De eerste twee cijfers staan voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar. Wanneer er 2919 staat zijn de banden dus geproduceerd in week 29 van 2019.

    Winterbanden in Duitsland: O bis O

    Winterbanden in Duitsland zijn verplicht onder winterse omstandigheden. Maar eigenlijk kun je ze beter de hele wintermaanden onder je auto of camper houden. De Duitsers zelf hebben daar een mooie term voor: von Oktober bis Ostern, van oktober tot Pasen dus.

    Boete voor foute banden

    Rijd jij in Duitsland onder winterse omstandigheden met banden zonder het Alpine-symbool? Dan is het te hopen dat je geen polizei tegenkomt, want dit kan je een boete van minstens 60 euro opleveren.

    23-10-2024 om 20:50 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achteruit kijken is noodzakelijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-10-2024 om 19:56 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brommobielers opgepast
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Kans om ernstig gewond te geraken 6 keer groter met een brommobiel
    Vias wil graag dat ze beter herkenbaar zijn
    Voor de inzittenden van een brommobiel is het risico om ernstig gewond te geraken per gereden kilometer 6 keer hoger dan voor inzittenden van een gewone personenwagen. Dat komt onder andere omdat ze minder uitgerust zijn met veiligheidsvoorzieningen. Bij een frontale botsing is er bijvoorbeeld weinig bescherming voor het hoofd omdat er geen airbags zijn. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute die alle ongevallen sinds 2017 met brommobielen analyseerde. Vias doet 5 aanbevelingen aan de overheden om de veiligheid te verbeteren, zoals het aanbrengen van een onderscheidend kenmerk aan de achterzijde zodat ze beter herkenbaar zijn. 40% van de weggebruikers kan ze namelijk niet van gewone wagens onderscheiden.
     
    Op onze wegen rijden ongeveer 13 000 brommobielen rond. Om er mee te mogen rijden heb je minstens een bromfietsrijbewijs nodig (behalve als je voor 15 februari 1961 geboren bent)
    Voor het eerst heeft Vias in een studie de ongevallen met deze voertuigen onder de loep genomen.  

    Statistische analyse
    Weinig ongevallen, maar wel ernstig

    Vorig jaar waren 69 letselongevallen met een brommobiel ten opzichte van 59 in 2022 en 58 in 2021. De laatste jaren schommelt het aantal ongevallen tussen 60 en 80 ongevallen. Het aantal ongevallen is dus niet enorm groot. Toch zijn de ongevallen wel ernstig voor de inzittenden. De kans om ernstig gewond te raken is per gereden kilometer 6x groter dan voor de inzittenden van een gewone personenwagen. Het grote massaverschil speelt hierin zeker een rol. Een brommobiel weegt maximaal 425 kilo en een gemiddelde personenwagen ongeveer 1400 kilo. Ook heeft een brommobiel veel minder veiligheidsvoorzieningen zoals ABS of airbags. Zo is het hoofd veel minder beschermd in het geval van een frontale botsing.
     
    6 op de 10 bestuurders van een brommobiel in een ongeval zijn 55 jaar of ouder
    De gemiddelde leeftijd van bestuurders van brommobielen die betrokken zijn bij een ongeval is 54 jaar, tegenover 41 jaar voor bestuurders van gewone auto's. Meer dan 6 op de 10 bestuurders van brommobielen (61%) die bij een ongeval betrokken zijn, zijn 55 jaar of ouder, tegenover 23% van de bestuurders van gewone auto's. Het publiek dat deze auto's bestuurt is dus relatief oud, hoewel ze in Waals-Brabant ook een jonger publiek hebben aangetrokken. In deze provincie is de helft van de bestuurders van brommobielen die betrokken zijn bij een ongeval jonger dan 18 jaar (tegenover 6% voor het hele land).
     
    Iets meer dan de helft van de ongevallen gebeurt in Wallonië
    55% van de ongevallen met brommobielen vindt plaats in Wallonië, tegenover slechts 31% van de ongevallen met gewone auto's.
     
    Niet-dragen van de gordel en alcohol
    Bij een letselongeval met een brommobiel komt het 4x vaker voor dat een inzittende zijn gordel niet droeg, ten opzichte van een ongeval met een gewone personenwagen. Ook was meer dan 1 op de 10 bestuurders van een brommobiel onder invloed van alcohol bij het ongeval. Bij personenwagens is dat 7,5%.
     
    Meer ongevallen waarbij geen tegenpartij is
    Brommobielen zijn vaker betrokken bij ongevallen met obstakels naast de rijbaan: 17,5% van de ongevallen (vergeleken met slechts 10% voor ongevallen met gewone auto's). Het is opvallend dat voertuigen die begrensd zijn tot 45 km/u zoveel botsingen met obstakels hebben. De optionele aanwezigheid van ABS zou hierin een factor kunnen zijn. We stellen ook vast dat botsingen met voetgangers oververtegenwoordigd zijn.
     
    Enquête onder automobilisten
    Als onderdeel van de studie werd een enquête gehouden onder een representatief staal van de Belgische bevolking om te weten te komen hoe zij tegen brommobielen aankijken. Bijna twee derde van hen (64%) zei dat ze er zelden of nooit een zagen op hun trajecten. 7% van de respondenten had geen idee wat een 'brommobiel' was.
     
    Het kunnen herkennen van deze voertuigen is een belangrijk aspect, omdat hun maximumsnelheid en beperkte acceleratie potentiële bronnen van conflicten op de weg zijn. Bijna 40% van de respondenten zei echter dat ze deze auto's niet konden herkennen. Dit komt omdat deze brommobielen niet zo vaak rondrijden op onze wegen en daarnaast erg lijken op gewone kleine auto's.

    De 5 aanbevelingen van Vias naar de overheden
    1. Onderscheidend teken

    Verplicht maken van een sticker die aan de achterkant van het voertuig wordt geplaatst, met het getal "45" omringd door een rode ring. In Nederland en Duitsland bestaat dit al.



    2. Technische controle
    Een regelmatige technische keuring opleggen, zoals bv. in Frankrijk, Italie of Luxemburg waardoor eventuele defecten of niet-conforme wijzigingen snel kunnen worden gedetecteerd en gecorrigeerd
     
    3. Bewustmaking van gebruikers.
    Bewustmaking van bestuurders van brommobielen waarbij de essentiële verschillen tussen deze voertuigen en gewone auto's worden benadrukt. Het is cruciaal om te benadrukken dat deze brommobielen geen auto's zijn en dat ze verschillende kenmerken hebben die een specifieke rijaanpak en aandacht vereisen.
     
    4. Veiligheidsuitrusting zoals ABS en airbag
    Verplichten van veiligheidsuitrusting zoals ABS en Airbags.
     
    5.  Eigen homologatieregels voor brommobielen

    Maak een technisch reglement op Europees niveau specifiek voor brommobielen. Sommige onderdelen zoals de carrosserie zijn momenteel immers niet onderworpen aan een strikte homologatie.
     Meer info: Vias institute:

    22-10-2024 om 19:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 04/08-10/08 2025
  • 21/07-27/07 2025
  • 14/07-20/07 2025
  • 07/07-13/07 2025
  • 09/06-15/06 2025
  • 02/06-08/06 2025
  • 26/05-01/06 2025
  • 19/05-25/05 2025
  • 12/05-18/05 2025
  • 05/05-11/05 2025
  • 28/04-04/05 2025
  • 21/04-27/04 2025
  • 14/04-20/04 2025
  • 07/04-13/04 2025
  • 31/03-06/04 2025
  • 24/03-30/03 2025
  • 17/03-23/03 2025
  • 10/03-16/03 2025
  • 24/02-02/03 2025
  • 17/02-23/02 2025
  • 10/02-16/02 2025
  • 03/02-09/02 2025
  • 13/01-19/01 2025
  • 06/01-12/01 2025
  • 30/12-05/01 2025
  • 23/12-29/12 2024
  • 16/12-22/12 2024
  • 09/12-15/12 2024
  • 02/12-08/12 2024
  • 25/11-01/12 2024
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!