CMT 2025 creëert een opwindende vakantiesfeer
Tevreden exposanten en 260.000 gelukkige beursbezoekers op 's werelds grootste publieke vakbeurs voor toerisme en vrije tijd
De CMT 2025 is met groot succes afgesloten. Negen dagen lang draaide het beursterrein van Stuttgart om reizen en vakantie. De 1.570 exposanten leverden een beslissende bijdrage aan het succes van de beurs. “De Vakantiebeurs Stuttgart heeft haar reputatie als grootste openbare vakbeurs voor toerisme en vrije tijd ter wereld waargemaakt”, aldus Roland Bleinroth, algemeen directeur van Messe Stuttgart. “We hebben 260.000 bezoekers op onze site mogen verwelkomen, die zeer tevreden waren over de aanbiedingen in de toerisme- en caravansector. Ook onze exposanten waren uiterst tevreden: ze keken en vergeleken niet alleen, maar boekten, kochten en bestelden ook.” De nieuwe onderwerpen zoals de jongste CMT-dochter, de zelfbouw of de première van het Future Tourism Congress met een focus op duurzaamheid in het professionele aanbod zou meteen gewerkt hebben.
CMT partnerland en culturele partner met veel lof
Partnerland India was uiterst tevreden over zijn aanwezigheid op de beurs, aldus Bleinroth: “De stand was letterlijk belegerd, de reacties waren zeer positief.” Bimal Agarwala, directeur van reisbureau Ahret in Stuttgart, toonde zich verheugd over de grote belangstelling voor reizen naar Kerala, Rajasthan en Ladakh en was zeer tevreden over het verloop van de beurs. De culturele partners van het CMT van dit jaar kwamen tot een soortgelijke positieve conclusie: “We hebben een geweldige respons van de bezoekers ervaren; "De belangstelling voor onze regio was aanzienlijk groter dan in voorgaande jaren", meldde Marika Fischer, algemeen directeur van de Toerismevereniging Chemnitz Zwickau Region. De mensen waren goed geïnformeerd en kwamen met specifieke vragen. Velen wilden boeken of hebben al geboekt. Frizzi Seltmann, Marketing & Communicatie, Culturele Hoofdstad van Europa Chemnitz 2025 gGmbH, kon het alleen maar beamen: “De CMT was buitengewoon positief. De opkomst was fantastisch, zelfs doordeweeks. Getrouw aan ons motto ‘C the Unseen’ grepen mensen de kans aan om in Duitsland iets nieuws te ontdekken. We konden ons uitstekend presenteren en de bezoekers laten zien dat er in Chemnitz en de regio veel te ontdekken valt.”
Grote mate van bovenregionale interesse
De beursbezoekers waardeerden het uitgebreide randprogramma met vakantiebioscopen en theatervoorstellingen en het gevarieerde aanbod op het volgeboekte terrein. Ze gaven het CMT een totaalcijfer van 1,9. Geen wonder dat 96 procent van de ondervraagde bezoekers aangaf de vakbeurs aan te bevelen bij vrienden en familie. Bezoekers bleven gemiddeld meer dan vijf uur op de beurs om informatie in te winnen bij de deelnemende bedrijven en de 1.200 tentoongestelde voertuigen te bekijken. Bijna een derde van de beursbezoekers reisde meer dan 100 kilometer naar Stuttgart. En 11 procent kwam alleen al uit Beieren om zich in de caravanhallen te laten informeren over de nieuwste modellen en trends en over reisaanbiedingen.
Lachende gezichten in de kampeer- en caravanbranche
Vakantie met een kampeerauto of caravan is nog steeds in de mode: “Met een enorme keuze aan voertuigen, veel innovaties en nieuwe producten en talrijke aantrekkelijke beurskortingen” laat de CMT het hart van kopers sneller kloppen, aldus Alexander Ege, directeur van de Vakantiebeurzen in Stuttgart. Matthias Euch, vicevoorzitter van de Duitse Caravaning Trade Association, bevestigde dit graag: “De verkopen zijn stabiel en liggen iets boven het niveau van vorig jaar. Voor ons is CMT 2025 daarom een goed begin van het jaar. Dankzij de echt geweldige aanbiedingen op de beurs hebben bezoekers de mogelijkheid om echt een koopje te doen.” Leveringsproblemen zoals die zich tijdens de Covid-jaren voordeden, behoren eindelijk tot het verleden. Er is vooral vraag naar campers, maar ook busjes zijn “op een hoog niveau”. Geen tegenspraak van Jochen Regenbogen, Sales Manager Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland, Dethleffs GmbH & Co. KG: “De belangstelling was enorm, de frequentie was hoog, de verkoop lag op hetzelfde niveau als vorig jaar. Er kwamen veel nieuwe klanten naar de stand en wij konden hen hier op het CMT uitgebreid adviseren. We hebben veel geïnvesteerd in de stand, zodat we onze klanten zoveel mogelijk kunnen laten zien. Dit is succesvol gebleken. Wij zijn absoluut tevreden.” Ook Manuel Sauter, regionaal verkoopmanager bij Pössl Freizeit und Sport GmbH, verveelde zich niet: “We ondervonden een grote vraag en grote interesse. Er was altijd wel wat te beleven op de stand, of het nu weekend of doordeweeks was. Wij hebben uitgebreid advies gekregen en zijn zeer tevreden over de verkoop. Een ander positief aspect is dat steeds meer retailers het CMT gebruiken als B2B-platform. Onze prestaties
Vakbeurzen van CMT-dochterbedrijven in grote vraag
De exposanten op de dochterbeurzen Golf en Wellness Travel en Cruise en Ship Travel, die in het tweede weekend van donderdag tot en met zondag hun deuren openden, waren uiterst tevreden over het verloop van de beurs. Hun unanieme oordeel: niet alleen het aantal bezoekers is aangenaam hoog, maar ook hun ‘kwaliteit’, dat wil zeggen hun concrete interesse en bereidheid om te boeken. Beide beurzen trokken gedurende de vier CMT-dagen veel geïnteresseerde en goed geïnformeerde gasten, zoals ook Michael Marbler, voorzitter van de Golfvereniging Baden-Württemberg, positief vaststelde. “De vakbeurs deed het hart van de golfers sneller kloppen, de verkoopstands en de verkoopstands waren goed vertegenwoordigd, onze aangesloten clubs waren blij met de grote vraag en ook de onderwerpen die we samen met de Duitse Golfbond presenteerden, konden op grote belangstelling rekenen. en waren een van onze hoogtepunten.” Manfred Furtner, President van Golf in Oostenrijk: “Wij zijn er al 30 jaar bij betrokken en zijn over het algemeen tevreden: de golf- en wellnessreizen trokken veel bedrijven aan die een groot en goed assortiment aan producten presenteerden, wat deze vakbeurs aantrekkelijk maakt. Naast de vele bestaande klanten en gasten mochten we ook een groot aantal nieuwe geïnteresseerden verwelkomen. Er was veel belangstelling van het publiek, er waren boekingen ter plaatse en we hebben de beurs ook gebruikt om te netwerken.” Carsten Fricke, Managing Director van eFoil Adventure, bracht een stukje watersport naar Stuttgart: “Ik ben positief verrast door de vraag: we konden meer dan royale flyers uitdelen en veel goede gesprekken voeren. Ik denk dat we iets nieuws hebben kunnen laten zien waar mensen enthousiast van werden. Onze stand trok meteen de aandacht, veel mensen bleven staan en kregen informatie. We konden uitgebreid advies geven en onze sport promoten – en we zijn tevreden met onze prestaties in Stuttgart.”
Succesvol eerste evenement voor zelfontwikkeling
Ook de première van de zelfbouw was een succes. 40 procent van de bezoekers kwam van een afstand van meer dan 100 kilometer, wat duidt op een bovenregionale interesse. De stands van de ruim 40 exposerende bedrijven waren goed gevuld. Tot vreugde van Sven Mammach, mededirecteur van Busbastler Academy: “Onze verschijning werd zeer goed ontvangen. Wij waren het eerste aanspreekpunt, zowel via onze stand bij de ingang van de hal als via ons aanbod. De helft van de klanten heeft al een camper en wil deze volledig verbouwen, de anderen zijn beginners. Naast vragen over elektriciteit, watervoorziening of batterijen, lag de focus vaak op ruimteconcepten voor mensen met een beperking. Wij konden goed advies geven en geïnteresseerden doorverwijzen naar andere relevante exposanten. Ook onze workshops waren erg in trek en volgeboekt. Iedereen was blij dat het thema zelfontwikkeling eindelijk eens uitgebreid werd besproken. Ik zie hier een groot potentieel, er is nog veel ruimte voor verbetering.” Stefan Weiland, algemeen eigenaar van Vans und Wasser, zag het zo: “De vakbeurs is een goed idee, omdat de zelfbouwers hun eigen ding willen doen. Vooral het thema water houdt veel klanten bezig. Ik heb zelf veel dingen geprobeerd, totdat ik van mijn hobby mijn beroep heb gemaakt. Het publiek was gemengd: van upgradeklanten tot digitale nomaden die veel geld investeren in hun voertuigen. De respons was goed, mijn bod werd gewaardeerd en mijn producten werden gekocht. Ik denk dat ik de volgende keer terugkom.” Lorenz Schult, Service en Techniek, Arwinger GmbH & Co. KG, noemde zijn optreden een succes: “Er was veel vraag op de zelfbouwbeurs en een even grote behoefte aan advies. Het was er erg druk, er was nauwelijks tijd om een hapje te eten. Er was veel belangstelling voor onze producten en we konden veel vragen over de conversiemogelijkheden beantwoorden. We hadden onze handen vol en het was erg leuk.”
|