Eura Mobil
Een stukje geschiedenis.
De geschiedenis van Eura Mobil vangt aan in de tijd dat veel mannen met nu bekende namen een caravan bedrijf opstartte. Meestal begon dat met een caravan voor zich zelf te maken, de buren vonden hem mooi, maak je er voor ons ook een? was de volgende vraag. Nog een voor nonkel Jef en de start was gegeven. De garage werd te klein.
Zo begon Heinz Blessing de oprichter van de Blessing Wohnwagen GmbH in Sprendlingen wat later Eura Mobil GmbH zou worden.
Tot 1969 gingen de caravans vlot van de hand. Heinz Blessing’s gezondheid liet hem een beetje in de steek en hij trok zich terug uit het bedrijf. Zijn vrouw Annelies nam de leiding over.
Het verhaal kennen we, Heinz Blessing ging graag op reis, dus begon hij zoals enkele andere vaardige mannen zelf een caravan te bouwen. De caravan werd uit triplex gemaakt in een aanbouw achter zijn huis. Aluminiumplaten zoals we ze nu kennen waren toen nog niet beschikbaar. Heinz was elektro ingenieur van beroep en hij zorgde voor de technische inrichting van cinema’s. De cinemarkt verminderde en hij veranderde van beroep in hobby caravanbouwer. In 1959 richtte hij de Blessing Wohnwagenbou GmbH op. Om kosten te besparen bouwde hij met een vriend schrijnwerker enkele caravans samen op. Het koetswerk van de eerste caravans was enkel gemaakt met triplex later werden ze met aluminium plaat bekleed. Vanaf het begin echter werden ramen met dubbelglas gemonteerd. Eerst tweedelige die toen in de VW bus werden gebruikt. Voor en achter hadden de caravans een mini luifeltje boven de ramen om te beletten dat het regenwater over het glas liep. Zijn vrouw Annelies was voor het interieur verantwoordelijk, zij zorgde voor de kussens, gordijnen en alles wat met kleuren en bekleding te maken had. Beide stonden tussen de arbeiders en hielpen de eerste caravans mee op wielen krijgen. De vraag naar Blessing caravans steeg gestadig en er moest naar een grotere productiehal worden uitgekeken. In 1965 werd een nieuwe hal gebouwd in de Kreuznacher Strasse. Er moest ook een nieuw logo getekend worden. Maar de kompasroos in het midden van een rode cirkel bleek een doorn in het oog van de autofabrikant Mercedes te zijn. Niettegenstaande veel tegen stribbelen moest het logo weg. Men moest weer een ander logo ontwerpen. In de begin jaren werden 200 caravans verkocht vooral aan bezoekers van de beurzen in Essen, IAA Frankfurt en Lausanne. Het handelaarsnet in binnen en buitenland werd uitgebreid tot de fabrikant eens verscheen op het titelblad van de “Quick”(1,7 miljoen oplage) toen ging de vraag naar Blessing caravan met sprongen omhoog. In 1963 werden 5 verschillende modellen gefabriceerd met een opbouw tussen de 3 m en de 4,25 m. Op het einde van de jaren 60 produceerden ze jaarlijks 800 caravans met 50 werknemers. Ze werden per spoor naar de handelaars gevoerd. In 1969 wou men de naam veranderen in “Europa Caravan” dat mocht niet, “Euro” was reeds gepatenteerd dan maar EURA wat staat voor E = Erholung, U = Urlaub, R = Reisen en A = Auspannen. Daarmee was de eerste steen gelegd voor het huidig bekende Eura Mobil.
|