Caravan Salon Düsseldorf
Het caravan Salon in Düsseldorf lokte dit jaar weer een massa bezoekers. Wie een caravan, tent of zwerfauto op de camping wou reserveren moest vroegtijdig zijn want alle plaatsen waren vlug verhuurd.
Voor wie geïnteresseerd is in vakantiehuisjes op wielen of zelfs tenten loonde het zeker de moeite om eens rond te kijken in de 13 hallen waar 645 exposanten hun waren tentoon stelden. Dit jaar was bijzonder veel aandacht besteed aan de standen. Een mooie stand lokt allicht meer bezoeker om eens wat dichterbij te komen kijken. Echt grote nieuwigheden waren en weinig te vinden. Logisch, caravans worden al ongeveer 50 jaar telkens wat verbeterd en luxueuzer gemaakt. Dat maakt dat we nu schitterende producten vinden met zelfs 10 tot 12 jaar garantie. De eerste veel jongere kampeerauto's konden rekenen op de vakkennis van de caravanbouwers, bij veel merken kon men toen nog de caravan op een "chassis cabine" herkennen. Zij gingen echter meer en meer hun eigen leven leiden nu vindt men van een kleine omgebouwde personenwagen tot een 25 ton wegende super de luxe landyachten met een dure sportwagen in zijn koffer tussen de wielen. Gespecialiseerde caravanfabrikanten van lichte goedkope caravans doen voorzichtig een stap naar een duurder en luxueus type. Omgekeerd zien we ook instapmodellen verschijnen tussen de luxe caravans. Bij de bestelwagens zitten de tot omgebouwde "kampeerbusjes" bijna ongelooflijk stijl in de lift. Er komen nieuwe fabrikanten op de markt en andere reeds lang bekende fabrikanten nemen ze op in hun gamma. De elektronica maakt nu snelle voorwaartse stappen in het kampeerwereldje. Dat begon met een eenvoudig centraal paneeltje om de lichten aan te steken en wat later kon men het doen van op afstand met een GSM. Met de laatste nieuwe versies is men bijna verplicht een Smartphone te hebben. Het valt minder op en heeft onrechtstreeks met de elektronica te maken. Veel fabrikanten hebben de garage deuren van hun zwerfauto's iets verhoogd om de elektrische fietsen binnen te kunnen zetten. Het gevolg is dat we meer bedden met variabele hoogte boven de garage vinden. Al valt het niet zo direct op, de toebehoren leveranciers houden onrechtstreeks rekening met de elektronica. Fietsdragers met de verbindingstukken voor achterop de wagen moeten sterker zijn. Twee elektrische fietsen, "e-bikes" noemt dat in mooi Vlaams, wegen ongeveer 20 kg meer dan een paar zelftrappers.
Verwarming aansteken of de luchtkoeler, hoeveel water en gas er nog in de tank nog aanwezig is, de stand van de batterijen aflezen, het kan allemaal van op afstand. Al lachend werd er gezegd:" Binnen een paar jaar drukken we op een knop en de caravan of zwerfauto rijdt naar een camping, wij komen later met het elektrisch vliegtuig" wie weet? Maar het is niet alleen dat. De eer komt weliswaar meer toe aan fabrikanten van elektrische motoren en batterijen die men in een kampeerauto of caravan kan inbouwen. Hybride zwerfauto's zijn al geen ophefmakend nieuws meer. Daarbij hebben bijna alle nieuwe basisvoertuigen standaard of als optie allerlei elektronische snufje die men in moderne personenwagens vindt. Al die bijkomende elektronica, motoren en vooral de batterijen verminderen het laadvermogen van de vakantievoertuigen. Fabrikanten zijn al op zoek naar constructie methoden en materialen om het leeg gewicht te verminderen.
Enkele cijfers
268.000 bezoekers
645 exposanten
214.000 m² exporuimte
2.100 vrijetijdsvoertuigen
13 hallen
Het 59ste Caravan Salon Düsseldorf vindt plaats van 28 augustus tot en met 6 september 2020.
Meer informatie: www.caravan-salon.de
|