Westfalia maakte geschiedenis
1944 opent Johann Bernhard Knöbel een smederij op 1 oktober en legt daarmee de basis voor Westfalia. Hij bouwt zware paardenkoetsen die de goederen van het nieuw gebouwde station verdelen.
l95l begint de geschiedenis van de Westfalia-conversies met een klantverzoek. "Campingbox" werd gedoopt in de speciale uitrusting die Westfalia in Wiedenbrück ontwierp voor een Britse officier gestationeerd in Duitsland. Zijn bestelling: een transporter met woninginrichting, Westfalia geeft een dubbele deur aan een WV-bus tussen de B- en C stijlen en installeert variabel meubilair en decoratie achter de voorstoelen. Er zijn ook gordijnen passend bij het ruitpatroon in het interieur. Alles in overeenstemming met de tijdgeest. De stoel, de blinde kast en het dressoir maken het interieur compleet, en het resultaat is zo succesvol dat Westfalia binnenkort de campingbox in serie produceert en de omgebouwde VW-bus de droomauto van de jaren 1950 wordt: multi getalenteerd, hotel op wielen.
In 1962 produceerde Westfalia voor het eerst een kampeerauto met meubels van licht plastic in een VW bus. De Westfalia SO 34 rijdt in grote aantallen naar Amerika. Ook succesvol in de VS is de SO 42, waar het voertuig al geïsoleerd is, het pop-up dak typisch voor Westfalia ontbreekt nog. De inrichting bestaat uit binnenbekleding, dakkoffer, koelbox met watertank, handpomp, kledingkast met spiegel, opbergdoos met stoffering en klaptafel. Iets later zorgen hefdaken voor stahoogte in de keuken. De door Westfalia omgebouwde voertuigen hebben een tot nu ondenkbaar gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid.
In 1976 schetste Westfalia de eerste ontwerpen voor een baanbrekende kampeerauto. Een jaar later was het ook klaar: de eerste Mercedes Benz James Cook werd gepresenteerd met een natte cel.
1977. De Sven Hedin is de eerste zwerfauto met douche, warm water en een speciaal hoog dak op basis van de nieuwe VW LT. James Cook en Sven Hedin veroverden de markt in Westfalia.
1978. De Joker begint zijn triomftocht. Voor veel kampeerders wordt hij op VW T3 een Multi-voertuig, waarmee u ook kunt gaan winkelen of rijden naar het werk. U kunt dus zonder een extra auto, wat het kopen van een kampeerauto mogelijk maakt. Westfalia verkoopt 70.000 Jokers binnen een decennium.
l98l: Het succesvolle model blijft de VW Joker, vervaardigd in verschillende versies en een van de meest succesvolle verlengingen van gesloten bestelwagens aller tijden. Voor het eerst zal de VW worden geproduceerd met een gestroomlijnd kunststof verhoogd dak en een panoramisch raam aan de voorkant.
l985 Met Ford als verdere partner biedt Westfalia de Nugget aan. De compacte volledige zwerfauto biedt mobiliteit en behendigheid en kan zelfs worden geregistreerd als een personenauto dankzij het alcoholfornuis. In de jaren 1970 waren er voorzieningen voor bestelwagens met het Ford embleem op het radiatorrooster onder de namen Chiemsee en Wannsee.
De l990er jaren beginnen met de productie van de VW-Californa Mercedes-Benz Vito Marco Polo, Vito F, BMW Multi Trailer-modellen en de bouw van de Columbus caravan
1994. Reden om te vieren: Westfalia werd 150 jaar. Voor klanten is er de speciale Limited Edition Highway met 500 California Coach apparatuur.
1996. Voor het eerst rolt een Marco-polo van de assemblagelijn op Mercedes-Benz, later gevolgd door de Vito F. Kort voor het begin van het millennium is Westfalia verdeeld in drie divisies: De Westfalia Van Conversion blijft verantwoordelijk voor de bouw en verkoop van vrijetijdsvoertuigen. Daimler-Chrysler treedt toe tot het nieuwe bedrijf met 49 procent. Westfalia Automotive gaat over aanhangwagenkoppelingen, de Wesfalia Trailer Group produceert autotrailers. Geschillen tussen de eigenaren en moeilijke economische omstandigheden veroorzaakten een economische opkomst en daling in de jaren 90.
In 2001 rolde het 500.000ste vrijetijdsvoertuig van de lopende band bij Westfalia. De Van Conversion wordt een 100 procent dochteronderneming van Daimler Chrysler. Het basisbedrijfsbeleid van Westfalia blijft echter bestaan. Bovendien is Opel de vierde partner voor de uitbreiding van de Westfalia Van Conversion.
In 2003 werd het Marco Polo-assortiment op basis van de Mercedes Viano uitgebreid. WV produceert de Californië zelf in de nieuwe fabriek in Hannover.
In 2004 leverde Westfalia de eerste James Cook op Dodge Sprinter Westfalia aan de VS. De gerenommeerde fabrikant Airstream wordt gewonnen als verkooppartner.
In 2006 verlieten de eerste James Cook de fabriek in Rheda-Wiedenbriick op de nieuwe Sprinter. Westfalia presenteert het prototype Big Nugget met lange wielbasis op Ford op de Caravan Salon.
In 2007 neemt Aurelius AG Westfalia over. Daarnaast wordt een nieuwe editie van Sven Hedin geproduceerd, die is gebaseerd op de nieuwe VW Crafter.
In 2008 introduceerde Westfalia het eerste semi-geïntegreerde voertuig na meer dan 50 jaar. De West Van viert zijn wereldpremière op de CMT beurs in Stuttgart.
In 2009 stapte de legendarische Sven Hedin over op de Mercedes-Benz Sprinter. De Opel Vivaro L2 wordt geïntroduceerd, deze biedt meer ruimte. Westfalia breidt Fiat voertuigen uit: de Michelangelo op de Scudo.
In 2010 breidde Westfalia zijn modellengamma uit met de Multimobil op Flat Scudo.
In 2011 neemt de Franse Rapido Group Westfalia over. Modellen zoals Amundsen, Columbus, Jules Verne, Joker en Club Joker City op WV T5 zetten de succesvolle geschiedenis van de VWconversies voort.
In 2017 heeft Westfalia de Gotha site in gebruik genomen en stelt de Sven Hedin op VW Crafter voor.
In 2019 presenteert Westfalia de James Cook serie voor het eerst met drie dak varianten op het Caravan Salon: als Classic met origineel hoog dak, als James Cook AD met pop-up dak en als James Cook HD met polyester hoog dak.
|