Kwaliteit in plaats van kwantiteit bij Concorde
Concorde-productie stabiel op 407 eenheden per jaar
Kwaliteit dankzij voortdurende beoordelingen
Nauwe samenwerking tussen handelspartners en de fabriek
De kampeerautobranche bloeit. In het lopende seizoen, dat begint in september, laten de laatste cijfers een stijging zien van 14,1 procent eind januari met een totaal van 11.563 nieuw geregistreerde kampeerauto’s. Concorde neemt ook deel aan deze boom. De voorjaarsbeurzen beloven een stabiele vraag. Het bedrijf wordt echter niet verleid om de productie op een "boom-gerelateerde" manier te verhogen, maar houdt zijn productiecijfers en de bijbehorende productiekwaliteit stabiel. Marketing- en salesmanager Markus Freitag is van nature een ontspannen man. Hij is niet besmet door de euforie. "We betreuren het dat we, afhankelijk van het voertuigtype, een wachttijd van bijna een jaar moeten opleggen voor hun nieuwe mobiel, maar bij Concorde letten we op de best mogelijke kwaliteit in onze productie en dat staat geen snellere en hogere productie toe". Dat is de reden waarom hij zijn productienummer stabiel houdt op momenteel 407 eenheden. Na de voltooiingsmelding van elke individuele wagen per productie, worden de voertuigen overgenomen door de afdeling QM (kwaliteitsbeheer). Vervolgens voeren medewerkers met jarenlange ervaring een uitgebreide PDI (Pre Delivery Inspection) uit volgens het 4-ogen-principe. Elk voertuig wordt volledig van boven naar beneden gecontroleerd en getest vanuit het perspectief van de gebruiker. Na evaluatie van de PDI worden eventuele wijzigingen overgenomen in de productie-instructies en, indien nodig, wordt de training van de werknemers uitgevoerd om optimale kwaliteit voor de toekomst te garanderen. Maar de fabrikant kan bepaalde negatieve bijwerkingen van de boom niet volledig vermijden. Dit is wat Markus Freitag zegt. "Helaas lijdt de kwaliteit van de geleverde onderdelen soms onder constant toenemende eisen van klanten en tegelijkertijd kortere ontwikkelingscycli bij leveranciers. En vanwege de aanhoudende algemene boom, schommelen de leveranciers, wat helaas in sommige gevallen ook onze voertuigen treft. Concorde probeert deze fouten te minimaliseren met het interne controlesysteem en heeft ook een intensief na verkoop programma samen met zijn dealernetwerk. In totaal zijn 50 medewerkers speciaal opgeleid voor de na verkoop zone op 16 reparatiestations. Om dealers en servicepartners een hoog kennisniveau te bieden en hen op de hoogte te houden van actuele technische innovaties, geeft regelmatig servicetrainingen in de fabriek. Niet tegenstaande kan het gebeuren dat een partner met een probleem nergens terechtkomt. Concorde heeft hiervoor een speciale hotline opgezet (zie homepage). Het personeel van de interne hotline adviseert retailpartners en klanten rechtstreeks. “Als een klant een probleem heeft waardoor hij zijn zwerfauto niet kan gebruiken, bijvoorbeeld in geval van een storing in de verwarming of een storing van het ruitenwissersysteem, zien we het als een noodgeval en helpen we ook, indien mogelijk, zonder een afspraak in onze fabriek. Voor ander werk zijn minimaal zes weken nodig. Het is als een gespecialiseerde arts. Het kost ook tijd om een afspraak te maken, ”Markus Freitag beschrijft de intensieve activiteiten van Concorde om zijn klanten te allen tijde te helpen volgens het motto “kwaliteit boven kwantiteit”.
|