Vias institute heeft een exploratieve studie gedaan over ongevallen met elektrische steps bij de spoeddiensten van 5 ziekenhuizen in België. Het doel was om na te gaan of de situatie zo ernstig was als de artikelen die vorig jaar in de pers verschenen leken uit te schijnen.
1)Exploratieve studie in de ziekenhuizen
Gemiddeld 1 hospitalisatie per week Ongevallen met elektrische steps doen zich vooral voor in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In Wallonië en Vlaanderen komen ze veel minder vaak voor. In Brussel stellen we gemiddeld 1 slachtoffer per week op de spoeddiensten vast. In bepaalde drukke gebieden kan dat oplopen tot 2 of 3 per week. Het aantal spoedopnames is ook sterk weersafhankelijk, bij mooi weer zijn er meer.
Vooral valpartijen
Bij de overgrote meerderheid van de ongevallen is enkel de gebruiker van de elektrische step betrokken in een ongeval. Die ongevallen komen het vaakst overdag voor op plaatsen waar er veel verkeer is en waar verschillende weggebruikers de rijbaan delen. Nochtans is er op sommige plaatsen ook een fietspad. Na een bepaald uur is er een grotere proportie van ongevallen waarbij de bestuurders van de elektrische steps onder invloed van alcohol of drugs waren.
De helm is essentieel
Van alle gebruikers die zich aanmelden bij de spoeddiensten droeg niemand een helm. Het gevolg is dat hoofdletsels en kaakbreuken het vaakst voorkomen. Sommige gebruikers hebben letsels aan de onderbuik door de botsing met het stuur. Breuken aan de bovenste ledematen, zoals een polsbreuk komen ook vrij frequent voor. Verwondingen aan de onderste ledematen (zoals bv de knieën) komen minder voor. De meerderheid van de verwondingen zijn licht, toch hebben ze vaak een esthetische impact als het over gezichtsletsels gaan. Ze kunnen ook een impact op het beroepsleven hebben. Een simpele polsbreuk leidt al tot een werkverlet van zo’n 8 weken.
Vooral bij onervaren gebruikers
De meerderheid van de ongevallen gebeurt met een occasionele gebruiker of iemand die voor de eerste keer op een elektrische step rijdt. Vooral in de van 20 tot 40 jaar zien we slachtoffers. Er is ook een groot tussen degenen die hun eigen step hebben en de anderen. Die met hun step zijn meestal goed uitgerust, terwijl degenen die een step eerder de neiging hebben hun risico’s te onderschatten. Ze gedragen vaak risicovoller.
2)Aanpassing van de wegcode?
een helm dragen van het grootste belang is, is het moeilijk om deze verplichten. Vele mensen gebruiken immers een deelstep op momenten. Een helm is dan niet altijd voorhanden. De verhuur van steps één van de middelen om in het centrum van steden het aantal auto’s verminderen. In deze studie hebben we ook de wetgeving in 12 landen bekeken. Slechts in 2 landen is het verplicht om altijd een te dragen.
Er zijn echter maatregelen in andere landen van kracht die we hier zouden kunnen invoeren. Het gaat dan vooral over het verbod om te op het voetpad. Op dit moment zegt onze wegcode dat wanneer je met voortbewegingstoestel stapvoets rijdt, je op het voetpad mag rijden. is echter quasi onmogelijk met een elektrisch aangedreven voertuig. optie veroorzaakt verwarring bij de andere weggebruikers. Sommige met een elektrische step ook aan hogere snelheden op het voetpad wat voetgangers in gevaar brengt. In 7 van de 12 landen die we bestudeerden het al verboden om met een elektrische step op het voetpad te rijden. Een andere maatregel die gerechtvaardigd zou kunnen worden, is verplichten van een fluohesje als je ‘s nachts rijdt. In tot fietsers hangt het licht van een elektrische step laag bij de grond en is het vrij klein. Dat maakt dat de gebruiker vaak niet goed is. In Frankrijk is het sinds kort verplicht om ‘s nachts en bij zichtbaarheid een fluovest te dragen.
3)De 10 tips van Vias
- Als je voor de eerste keer met een step rijdt, dan enkele manoeuvres op een privé-terrein of op een weg met verkeer. Draag zeker beschermende kledij, waaronder polsbeschermers en een helm.
- Rij nooit op het voetpadGebruikers van een elektrische step moeten de regels van fietsers volgen behalve als ze stapvoets rijden. Dat is extreem moeilijk met elektrisch aangedreven toestel.
- Wees zichtbaar Draag indien mogelijk fluo kledij, zeker ‘s nachts. Het achterlicht van elektrische steps is zeer klein en niet altijd goed zichtbaar. Een achterlicht op je kledij bevestigen is zeker aan te raden.
- Check goed bij de aankoop dat uw step niet sneller rijden dan 25 km/u. Als je gaat, wordt de kans op een ongeval flink groter en wordt de autonomie de batterij gelimiteerd.
- Hou je handen altijd op het stuur. Op een step is je evenwicht houden moeilijker dan op een fiets. Een hand van het stuur halen kan ervoor zorgen dat je wordt.
- Blijf je hele rit 100% geconcentreerd. Met de kleine wieltjes van je step, is het moeilijker om een put in de weg te vermijden, om tramrails over te rijden of om uit te wijken.
- Zorg ervoor dat andere weggebruikers je gedrag voorspellen. De van steps geeft misschien goesting om te gaan slalommen tussen de weggebruikers, maar de anderen kunnen je zo niet zien aankomen.
- Anticipeer goed op voorhand als je moet remmen. De remmen van elektrische steps zijn minder sterk die van een fiets. De remafstand wordt dus groter.
- Wees hoffelijk. toename van elektrische steps is een relatief nieuw fenomeen. Sommige weggebruikers kunnen zich erdoor opgejaagd voelen. Een klein gebaar kan al helpen om de aanvaardbaarheid ten opzichte van vervoersmiddel te vergroten.
Doe navraag bij je verzekeringsmaatschappij of je gedekt bent door je familiale verzekering
|