Knaus Live I 700 MEG
Stilaan nemen meer fabrikanten goedkopere integrale kampeerauto’s in hun gamma op. Eerst werden ze voorgesteld onder een andere naam, nu worden ze gelanceerd als instapmodel van eigen merk. Een typisch voorbeeld hiervan zijn de Knaus Live I 600 MEG en zijn grotere broer de Live I 700 MEG.
We kregen de gelegenheid nader kennis te maken met de 7.53 m lange Live I 700 MEG. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato met origineel verlaagd chassis. De 120 pk turbo diesel met 6 versnellingen zijn standaard. De zwerfauto die wij bekeken was uitgerust met de 177 pk turbo diesel en de 9 traps Wandler automaat. Het is een optie maar een genot om mee te rijden.
Als indeling hebben de ontwerpers van Knaus het niet moeilijk gemaakt. Achteraan boven de garage twee enkele bedden en vooraan in de stuurcabine is een handbediend hefbed voor 2 reizigers. Onder het voeteinde van de enkele bedden zijn kleerkasten. Naast de buitendeur is een redelijk grote badkamer met er tegenover de keuken om voorin te eindigen met een ruim bemeten zitgroep.
De Live I 700 MEG is een moderne verschijning. Met zijn grote voorruit, hangende achteruitkijkspiegels en zijn mooi gevormde decorstukken op de wanden geeft hij helemaal niet de indruk van een instapmodel. De wagen is voorzien van een 40 mm dikke bodemplaat, wanden met aluminium buitenbeplating zijn 30 mm dik en het dak is 31 mm dik bekleed met hagelbestendige polyester. Niet zo handig is de motorkap, men moet ze afnemen om aan de motor te kunnen.
Interieur
Voor zijn prijs levert de fabrikant uit Jandelsbrün de Live I 700 MEG met een mooi en keurig meubilair af. De witte kastdeuren vormen met de donkere boorden en wanden een knap harmonisch geheel. Waar het kan zijn bovenkasten. Grote bagage kan onder de bedden, in de garage en kledij in de hoge kast naast de keuken. Kokkerellen aan de met wat goede wil een L keuken is een plezier. Achteraan zijn 3 branders in het aanrecht geïntegreerd. Het ronde wasbakje bevindt zich vooraan in de korte arm van de L, zo blijft er nog redelijk wat werkblad over. Onderaan zijn 3 laden, rechts een kast voor het grote materiaal. Het kleine kan in de bovenkast. De badkamer is knap ingericht met een draaibaar wc, een wit wasbakje en enkele kastjes. De witte afzonderlijke douchecel sluit af met een acrylglazen vouwdeur. Een belangrijk deel van een zwerfauto is de zitgroep. Er worden vele uren in doorgebracht dan zijn comfortabele zitbanken zoals hier aangenaam. Het tafelblad van de zitgroep met zijn L zitbank en zijzit kan men verschuiven. Een leuk idee is de dubbele vloer in de gang. Als het nodig is kan men hem wegnemen en verhoogt de stahoogte onder het hefbed.
Zoals het hoort zorgt een Truma C 6 voor een gezellige warmte bij koude dagen. LED lichten zorgen voor voldoende licht op tafel en sfeerverlichting rondom.
Men zou hem als een 3.5 tonner kunnen laten inschrijven. Dat is zeker geen aanrader want rijklaar weegt hij al bijna 3,4 ton (afhankelijk van de toebehoren) Dus een rijbewijs C is noodzakelijk om de meer als 3,5 ton wegende en meer als 7 m lange kampeerauto te mogen besturen.
Technische gegevens
Opbouw LXBXH 7,53 x 2,32 x 2,79 m
Rijklaar gewicht 3.361 kg
MTM 4.000 kg
Bedden 2 – 1,95 x 0,78 m
Hefbed 1,67 x 1,80 m
Meer informatie www.knaus.com
|