Erwin Hymer Group: twee jaar succesvol sinds de overname door THOR Industries.
THOR-integratie op de goede weg zij het met vertragingen als gevolg van de pandemie. Vooral compacte zwerfauto’s en stadsvoertuigen zijn allemaal razend populair. Implementatie van grotere projecten gepland na de pandemie Bad Waldsee
2020 was een recordjaar voor de camperbranche. In het eerste volledige kalenderjaar sinds de Erwin Hymer Group precies twee jaar geleden door THOR Industries werd overgenomen, werden in Europa meer vrijetijdsvoertuigen verkocht dan ooit tevoren. De stijging is grotendeels afkomstig van kampeerauto’s. Terwijl de verkooprecords in met name Duitsland voortduren, verlopen de projecten voor integratie in THOR Industries vanwege de pandemie langzamer dan oorspronkelijk gepland. Hoewel het eerste volledige kalenderjaar in het THOR Industries-netwerk een recordjaar bleek te zijn voor de Erwin Hymer Group, vertraagde de pandemie het integratieproces. Ook de camperindustrie in de VS kan terugkijken op een succesvol 2020. Bob Martin, CEO van THOR Industries: "Het overwinnen van de Lock downs en het onderhouden van toeleveringsketens heeft alle capaciteiten van ons bedrijf ingenomen, waardoor grotere gezamenlijke projecten vanwege Corona zijn uitgesteld." Bovendien zijn reizen tussen de VS en Duitsland praktisch niet meer sinds maart 2020 mogelijk. Noodzakelijke processen voor onderdelen van de beursgenoteerde onderneming kregen dan ook hoge prioriteit.
Met veel autonomie vanwege de pandemie
Twee jaar na de overname door THOR Industries verhuist ook Martin Brandt, voorzitter van de Raad van Bestuur.
Volgens de Erwin Hymer Group, een positieve conclusie: "De manier waarop we de pandemie tot nu toe hebben doorstaan, laat zien dat THOR Industries en de Erwin Hymer Group uit hetzelfde laken zijn gesneden. Een nieuwe holding geeft de merken alle ruimte om zich te ontwikkelen en te ontwikkelen. Implementatie van eigen ideeën. Hiermee dragen we de verschillende omstandigheden in de respectievelijke. Marktenrekening, waar de lock down soms heel anders werd afgehandeld.
Na twee jaar bij THOR Industries staat de Erwin Hymer Group sterker dan ooit tevoren en heeft het personeelsbestand zelfs aanzienlijk uitgebreid. De beslissing in het voordeel van THOR was perfect, ze hebben bewezen de ideale partner te zijn. "
Na de pandemie: focus op toekomstige problemen
Voor de tijd na de pandemie verwacht de Erwin Hymer Group synergiën van de overname zullen meer opvallen door THOR Industries. Met Josef Hjelmaker heeft THOR een nieuw lid binnen.
Benoem het bestuur, dat uitsluitend verantwoordelijk is voor innovaties. Bob Martin: “Toekomstige problemen zoals autonoom rijden, alternatieve aandrijvingen en netwerkreizen moeten wereldwijd worden ontwikkeld en geïmplementeerd aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ook bij inkoop werken we verder aan synergiën evenals in productontwikkeling.
Ook grotere projecten zoals de introductie van Europese modellen op de Amerikaanse markt of marketing de legendarische Airstream-caravans in Europa moesten vanwege de pandemie worden uitgesteld.
Martin Brandt: “Voor de uitvoering van complexe projecten in werkgroepen of workshops zijn interpersoonlijk contact en het overwinnen van de tijdsverschillen noodzakelijk. Dit is alleen mogelijk als we weer kunnen reizen. We zijn ervan overtuigd dat we hiervoor ideaal gepositioneerd zijn om de huidige hausse in onze branche voort te zetten en van caravaning een duurzame toekomst te bieden. "
Europees recordjaar met kampeerauto’s als aanjager voor de sterke vraag.
Erwin profiteerde in het eerste volledige kalenderjaar na de overname door THOR Industries
Hymer Group gaat ervan uit dat vrijetijdsvoertuigen in 2020 een ware rage zullen zijn in West-Europa. Met ongeveer 230.000 voertuigen behaalden in 2019 het zeer goede resultaat van de totale markt met nog eens 10,8 procent dat zal worden overschreden. Terwijl de aanmeldingen voor caravans iets lager waren, veroorzaakten kampeerauto’s voor de piek. De gemotoriseerde recreatievoertuigen konden hun verkopen in Europa zien stijgen met ongeveer 20 procent. De resultaten voor het campersegment zijn zelfs nog indrukwekkender: bijna 65.000 klanten en ruim 45 procent meer dan in het voorgaande jaar besloten in 2020 voor een voertuig in deze categorie.
Martin Brandt: “Compacte voertuigen worden steeds populairder. Hun geschiktheid voor de spontane reis zowel in het weekend als voor de jaarlijkse vakantie combineren steeds meer mensen met een gebruik in het dagelijkse autoleven. ”Elke derde klant van een kampeerauto kiest nu voor een camperbus. Voor deze voertuigen, ongeveer vijf meter lang en twee meter hoog, wordt gemakkelijker een parkeergarage gevonden.In 2019 richtte EHG zijn nieuwe merk Crosscamp op, speciaal voor dit segment.
Groei vooral in Duitsland
De piek voor vrijetijdsvoertuigen in Duitsland was bijzonder indrukwekkend. De goedkeuringen stegen met in totaal 32,5 procent tot ongeveer 107.000 eenheden. In dit land is de trend naar de Camperbusjes nog duidelijker dan op de algemene Europese markt. Hun toename werd vergeleken met die van vorig jaar dat was zelfs 64 procent, wat overeenkomt met ruim 37.000 voertuigen. Een nog betere prestatie toonde de camperbussen, die hun verkoop bijna verdubbelden en nu bijna een derde van alle nieuw geregistreerde kampeerauto’s in Duitsland uit maken.
Meer informatie www.erwinhymergroup.com.
|