Frankia I 890 QDB
Frankia breidt zijn gamma uit met de 9 m lange luxe I 980 QDB. Fiat Ducato mocht het basisvoertuig leveren. Het heeft een tandems en mag 5,5 ton torsen, zeker niet mis voor een kampeerauto. Zulk een lange kampeerauto op 3 assen is niet nieuw de indeling is wel het bekijken waard. De ontwerpers plaatsten achteraan een 1,6 m breed eilandbed. Vooraan is een zitgroep zoals men soms in andere dure zwerfauto’s aantreft. Beide cabinezetels draaien naar de tafel toe die aan de wand hangt en het moet doen zonder poot. Een gelijkaardige cabinezetel staat aan de andere zijde van de tafel. Men kan de tafel uittrekken tot aan de tegenoverstaande comfortabele zitbank. In de zijwand is een vakje met stopcontacten voor zowel 230 als 12 Volt en een stopcontact voor geheugenkaarten. Dat biedt de I 890 QDB de mogelijkheid als bureelwagen te gebruiken.
Achteraan is het eilandbed elektrisch verstelbaar, het schuin opstaande hoofdeinde komt gelijktijdig vlak liggen voor de nacht indeling. Aan LED verlichting is er geen gebrek. Bij dag zorgen de brede ramen voor genoeg licht en ventilatie. Centraal staat een keuken om u tegen te zeggen, de tegenoverstaande badkamer met afzonderlijke douchecel is niet van luxe gespaard.
Eigen aan Frankia kampeerauto’s liggen tanks en techniek in de verwarmde dubbele bodem, een Alde vloeistof verwarming is verantwoordelijk voor de verwarming. Intussen kost de integrale 890 QDB al rond de 139.000 euro. Hebt je nog wat euro’s over kan je voor de Titan versie kiezen, zij is uitgerust met Litium batterijen, gelijkrichter en zonnepanelen, dat kost rond de 20.000 euro meer.
De Yukom 7.0
Van de grote super de luxe integrale 890 QDB stappen we over naar een kleiner nieuw type van Frankia, de buscamper Yukom 7.0 een grotere broeder van de Yukom 6.0. In tegenstelling tot de bekende Lounge versie met een lange sofa heeft de nieuweling vast gemonteerde enkele bedden. Ze zijn 1.95 m lang, daaronder bevind zich een 0.85 m hoge bergruimte. Voor de 7.0 werd beroep gedaan op een Mercedes Sprinter met achterwielaandrijving. Wie graag door de modder ploetert kan voor een 4 x 4 aandrijving kiezen, uiteraard kost dat iets meer. Met zijn 7 m lengte kunnen we niet meer zo direct spreken van een compacte zwerfauto. Het vertaalt zich echter in meer luxe en meer levensruimte in de buscamper. Hiermee kon Frankia vooraan en volwaardige zitgroep voor vier zwervers installeren. Bovendien is er nog een 1,2 m brede keuken en een redelijk grote badkamer.
Standaard wordt de Yukon 7.0 geleverd met een MTM van 3,5 ton. Het laadvermogen is dan zeer krap, beter is de wagen met een MTM van 4,1 ton te laten inschrijven. Dat vraagt wel een rijbewijs C voor de chauffeur
Info www.frankia.com
|