Weinsberg CaraCompact Suite MB640 MEG Edition Pepper.
Jarenlang zijn de kampeerauto’s van Weinsberg het succes van de fabrikant bijzonder de Edition Pepper. Om nog een ander publiek te bereiken kreeg de nieuwe CaraCompact Suite MB640 Meg een Mercedes Benz basisvoertuig. (Ik vraag mij af kunnen ze bij Weinsberg geen kortere benaming vinden?)
Weinsberg is waarschijnlijk één van de grootste aanbieders van verschillende soorten rollend kampeermateriaal. In de aanbieding hebben ze caravans, camperbussen, halfintegralen al dan niet met een hefdak of hefbed, integrale, alkoofmodellen en de laatste zijn de smalle halfintegrale. Bijna alle zwerfauto’s rollen op Fiat Ducato, de laatste nieuweling heeft een Mercedes Benz Sprinter als basisvoertuig. Dat is een stapje hoger voor zwervers in het financieel aanbod.
Standaard heeft deze nieuwste Weinsberg een Mercedes Benz Sprinter 315 CDI met een 2 l turbo diesel van 150 pk, 6 versnellingen, voorwielaandrijving en origineel verlaagd chassis, samen goed voor 3,5 ton. Hij is ook verkrijgbaar met 4,2 ton MTM 170 pk dieselmotor en een 9 versnellingen automaat. Dat kost ongeveer een 12.000 euro meer.
Anders als concurrenten gebruikt Weinsberg niet het overbekende AL-Ko chassis maar het originele ladder chassis van Mercedes Benz. Voor de opbouw gebruikt de fabrikant goed geïsoleerde sandwich panelen 40 mm dik voor de bodem, 31 voor dak en wanden. Voor de wanden is het aluminium buitenplaat voor het dak hagelbestendig polyester. De 65 cm brede buitendeur met venster is een luxe om in of uit de wagen te stappen. Het elektrisch opstapje is een optie. Achterin heeft de ruime garage twee deuren. Om wille van de prijs is de bumper achteraan uit één stuk gemaakt. De achteruit rijcamera moet helpen de bumper niet aan flarden te botsen. Dank zij een brede deur aan de gaskoffer kunnen de flessen gemakkelijk om geruild worden. Veiligheidsinrichting voor het gas is voorzien, zo kan de koelkast en de eventueel de verwarming blijven functioneren tijdens de rit.
Het interieur is een typische Weinsberg uitvoering met wat donkere meubelen en met wat goede wil een schuine midden gang naar achter. Aan de succesvolle indeling met enkele bedden hebben de ontwerpers niet veel aandacht besteed, het is goed. Een paar vensters minder in de slaapkamer bepaald hier ook een beetje de prijs van het voertuig. Echter voor een optie kan men de twee vensters laten installeren. Van de kwaliteit en fabricatie van het meubilair kan men niets anders goed spreken. Stevige scharnieren, sloten en enkele bedden omvormen tot één groot bed behoren tot de beste. Wegens de prijs heeft de fabrikant geen dubbele bodem voorzien.
Zitgroep
De zitgroep is samen met de cabine zetel een typische treinzit met tafelblad bevestigd aan de wand en steunt op één poot. Aan de zitbank zijn veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een deel van het tafelblad is draaibaar, met wat goede wil kunnen 4 zwervers hun bord met bijhorigheden op de tafel zetten. Het draaien van de cabinezetels vraagt wat oefening omdat de Mercedes cabine smaller is dan die van de Fiat Ducato. In de zitbank ontdekken we de verswatertank. Bedienpaneel voor de regeling van de Truma C 6 CP plus iNet vinden we boven de keuken. 12 volt lader en zekeringen zijn onderin goed bereikbaar. Bij avond of duister een goede verlichting aan tafel vinden we zeer belangrijk en daar voldoet de Pepper uitstekend aan. Het hefbed boven de zitgroep heeft een lattenbodem en een goede matras. Dank zij de verticale glijprofielen en riemen voor het ophalen en neerlaten hangt het bed zeer stabiel een laat zich gemakkelijk bedienen. Onder de comfortabele matrassen van de enkele bedden liggen lattenbodems. Afgesloten met plaats besparende rolluiken zijn onder de voeteinden ruime bergvakken.
Meer info: www.weinsberg.com
|