Nieuwe dakairco's bij Webasto
In Düsseldorf zijn voor het eerst twee nieuwe dakairco's van Webasto met variabele compressoren te zien. Daarnaast toont de thermo-expert een efficiënte totaaloplossing voor e-campers en een retrofit-oplossing op brandstof om het aanbod van elektrisch aangedreven kampeerauto’s uit te breiden.
De twee rooftop-airco's Cool Top Trail 28V en Cool Top Trail 36V breiden het productassortiment uit tot in totaal zeven systemen voor verschillende voertuigafmetingen en reisbestemmingen. De compacte apparaten koelen met een vermogen van 2,8 of 3,6 kilowatt (kW) en kunnen ook verwarmen. Ze worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -5 en +50 graden Celsius. Uitgerust met een nieuwe compressor met variabel toerental, genereren de airconditioners geen piekstromen tijdens de opstartfase.
Tijdens het gebruik past het stroomverbruik zich automatisch aan het benodigde verwarmings- of koelvermogen aan. Met een Eco1- en een Eco2-functie kan het stroomverbruik worden teruggebracht tot respectievelijk ongeveer 70 en 40 procent van de nominale waarde. Zodra de doeltemperatuur in het voertuig is bereikt, kan deze met weinig energie en bij een laag geluidsniveau lange tijd constant worden gehouden - wat vooral 's nachts voordelig is. Als het voertuig niet is aangesloten op walstroom, beschermt het lagere verbruik de alternatieve stroombron bestaande uit accu en omvormer.
De Cool Top Trail 28 V en 36 V verbruiken respectievelijk tot 5,0 en 6,4 ampère bij nominaal gebruik. Met 21,5 en 22,3 centimeter zijn ze erg plat. Dankzij het gebruik van UV-gestabiliseerd polypropyleen wegen de systemen slechts 34,9 en 41,9 kilogram en zijn ze extreem robuust. Naast de ontvochtigings-, timer-, slaap- en ecofuncties is er een turbomodus die het interieur bijzonder snel koelt. De twee nieuwe airco's zijn vanaf september verkrijgbaar voor respectievelijk 2.891 en 3.367 euro (RRP).
De nabije toekomst: thermomanagement in e-campers
Webasto heroverweegt airconditioning voor elektrisch aangedreven kampeerauto’s. Met een geïntegreerde totaaloplossing voldoet de thermospecialist aan de wens naar een centrale besturing voor alle verwarmings- en koelapparaten in het voertuig. Of het nu gaat om autorijden, wonen of slapen - het holistische systeem genereert efficiënt warmte of koude als dat nodig is. Het thermische systeem zorgt er ook voor dat de tractiebatterij naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld, zodat deze binnen het bereik van de "comforttemperatuur" (ongeveer 15 tot 35 graden Celsius) blijft. Het kan dus zijn beste prestaties leveren over een lange afstand.
Het concept combineert meerdere apparaten in één systeem en vermindert zo de benodigde ruimte. Het bespaart gewicht en vermindert onderhoud en kosten. Voor verwarming onttrekt een warmtepomp thermische energie aan de omgeving, die het intelligente managementsysteem naar behoefte in het voertuig verdeelt. De Webasto hoogspanningsverwarmer fungeert als booster voor snelle opwarming . Het zet gelijkstroom om in warmte en is geïntegreerd in het koelsysteem. De varianten HVH 50, 70 en 100 leveren tot 5, 7 of 10 kW warmtevermogen en werken met spanningen tot 870 volt. Optioneel kunnen vloerverwarming en radiatoren via het waterverwarmingssysteem de warmte op de gewenste plek brengen. De waterstroom en warmteverdeling worden automatisch aangepast.
Het airconditioningsysteem SP80 Hydro, dat slechts acht centimeter hoog is , laat naar behoefte warme of koude lucht van het plafond door de in het voertuig ingebouwde luchtkanalen stromen. In vergelijking met eerdere dakairconditioningsystemen is de buitenunit niet meer nodig. Het gewicht wordt verminderd, het dak kan gesloten blijven en het systeem is flexibel te positioneren.
Via het koudwatertraject van de warmtepomp wordt de koelkast voorzien van de nodige koude. Er is geen conventionele koelkast. Een boiler zorgt voor warm water voor de douche en handenwaswater, of water dat is gekoeld door het thermomanagementsysteem.
Het intelligente Cronus- integratieplatform van Webasto regelt het systeem centraal en individueel, afhankelijk van de eerder ingestelde gewenste temperaturen. Cronus vertegenwoordigt ook de CAN-interface naar het voertuig en is beschikbaar voor 12 volt- en 24 volt-systemen. Alle systeemfuncties zijn centraal te configureren en te bedienen via een display of de ThermoConnect- app, inclusief de gewenste comforttemperatuur en de sterkte en verdeling van de luchtstromen.
Webasto Range Plus: Extra verwarming zorgt voor warmte in e-campers
Bij lage buitentemperaturen verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen de actieradius van een acculading tot wel 35 procent. Bovendien ontsnapt de warmte bijvoorbeeld door veelvuldig openen van deuren en zorgen grote raamoppervlakken ervoor dat het voertuig snel afkoelt. Met de achteraf aan te brengen Range Plus-systemen biedt Webasto een oplossing die de belasting van de elektrisch aangedreven verwarming in het e-voertuig aanzienlijk vermindert.
De luchtverwarmer Air Top 2000 STC op brandstof verwarmt het voertuiginterieur, zodat de volledige capaciteit van de aandrijfaccu beschikbaar is voor het maximale bereik van de e-camper. Een tank die ook achteraf kan worden gemonteerd, heeft een inhoud van acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ongeveer 50 uur bij vollast. De Range Plus is geschikt voor 12 volt- en 24 volt-systemen en werkt op diesel of, indien beschikbaar, op gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO). De veelzijdige ThermoConnect-app of het in het voertuig te installeren MultiControl-bedieningselement zijn beschikbaar voor bediening, afhankelijk van uw voorkeur.
Mail: birgit.felske@webasto.com
|