8 op de 10 verkeersdoden zijn mannen 80% van de verkeersdoden in ons land zijn mannen. Dat percentage stijgt de laatste jaren zelfs lichtjes, want 10 jaar geleden ging het over 77%. Bij de zwaargewonden zijn 67% van de slachtoffers mannen.
 Het percentage wisselt natuurlijk afhankelijk van het type weggebruiker. Bij de motorijders is zo 96% van de verkeersdoden een man, bij de automobilisten 75%, bij de fietsers 74% en bij de voetgangers 56%.
Ongevallen zijn twee keer zo ernstig Mannen vertegenwoordigen nochtans ‘maar’ 59% van alle verkeersslachtoffers op onze wegen. Dat betekent dat het vooral ernstigere ongevallen zijn waarin ze betrokken zijn. Als je het gemiddeld over de laatste 10 jaar bekijkt, zijn er 9 doden per 1000 letselongevallen wanneer een vrouw achter het stuur zit, ten opzichte van 18 doden per 1000 letselongevallen wanneer een man rijdt.
Verzwarende omstandigheden bij mannen Mannen leggen weliswaar gemiddeld meer kilometers af, maar hun oververtegenwoordiging in de ongevalsstatistieken is voor het grootste deel te verklaren door hun risicogedrag. De voorbije 10 jaar is zo bij 52% van de letselongevallen waarbij een man betrokken is als autobestuurder sprake van een verzwarende factor (alcohol, geen gordel dragen, rijden zonder verzekering, etc…) ten opzichte van 36% bij de vrouwen. Daarnaast is bij 10% van de ongevallen waarbij een man betrokken is de bestuurder onder invloed van alcohol. Bij de vrouw is dat 5%, de helft minder dus. Gedragsmetingen van Vias hebben in het verleden ook al aangetoond dat mannen vaker de neiging hebben om te snel te rijden, zich meer te laten afleiden achter het stuur door oa de gsm en iets minder vaak de gordel te dragen. In het licht daarvan is het dan ook niet verwonderlijk dat bijna 80% van de overtreders die in het kader van een alternatieve straf een vorming moeten volgen bij Vias mannen zijn. Conclusie Vrouwen zijn minder vaak betrokken in een ernstige verkeersongevallen omdat ze minder risicovol gedragen vertonen in het verkeer. Het is duidelijk dat vrouwen voorzichtiger, verantwoordelijker en met meer respect voor andere weggebruikers achter het stuur zitten. Omgekeerd hebben mannen de neiging om hun fouten te relativeren en lijken ze zich minder bewust van de gevaren voor zichzelf en de anderen in het verkeer. Shirley Delannoy, onderzoeker Vias institute: “Van jongs af aan worden jongens aangemoedigd om risico's te nemen en te tonen dat ze alles onder controle hebben, terwijl meisjes worden gesocialiseerd om voorzichtiger te zijn en de regels te volgen. Deze patronen worden weerspiegeld in het autorijden. Mannen hebben de neiging om hun capaciteiten te overschatten en meer risicovol gedrag te vertonen, vooral als het gaat om te hard rijden en drinken. Omgekeerd zijn vrouwen zich vaak beter bewust van de gevaren waardoor ze een meer defensievere en preventieve rijstijl aannemen. Deze attitudes worden versterkt door sociale normen, die meer druk leggen op mannen om hun assertiviteit achter het stuur te bewijzen omdat van hen wordt 'verwacht' dat ze hun voertuig volledig onder controle hebben als teken van mannelijkheid.” |
|