Bijna 100 ongevallen per dag in 2024 In 2024 is het aantal letselongevallen in ons verkeer lichtjes gedaald in vergelijking met 2023 (- 3%). In totaal werden 35 540 ongevallen met doden of gewonden geregistreerd door de politie. Dat komt neer op gemiddeld zo’n 100 ongevallen per dag. Het aantal gewonden is ook met 3% gedaald tov 2023. Het aantal verkeersdoden stagneert (363 verkeersdoden ter plaatse in 2024 ten opzichte van 358 in 2023). Het gaat hier wel over een voorlopige balans waarbij enkel rekening gehouden is met de mensen die ter plaatse om het leven komen. Daar moeten nog de slachtoffers aan toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun ongeval overlijden.
Evolutie 2023-2024 van het aantal letselongevallen en slachtoffers
|
2023 |
2024 |
Evolutie 2023-2024 (absoluut aantal) |
Evolutie 2023-2024 (%) |
Letselongevallen |
36.576 |
35.540 |
- 1036 |
- 2,8% |
Totaal aantal slachtoffers |
44.874 |
43.591 |
- 1283 |
- 2,9% |
Doden ter plaatse |
358 |
363 |
+ 5 |
+ 1,4% |
Gewonden |
44.516 |
43.228 |
- 1288 |
- 2,9% |
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Aantal ongevallen met elektrische steps neem toe In 2024 werden 1745 ongevallen met een elektrische step geregistreerd. Dat betekent een stijging met 9% ten opzichte van 2023 (1608 ongevallen). Het reële aantal ongevallen met gewonden ligt nog hoger, want na een val zonder tegenpartij wordt niet noodzakelijk de politie gebeld om een vaststelling te doen. Enkele jaren geleden kwamen de ongevallen met elektrische steps quasi uitsluitend in Brussel voor. Momenteel zien we in heel het land meer elektrische steps in het straatbeeld. De meeste ongevallen gebeuren momenteel in Vlaanderen en we stellen daar een stijging vast met 10% van het aantal ongevallen ten opzichte van 2023 (van 851 naar 937). 3 personen kwamen ook ter plaatse om het leven in Vlaanderen met een elektrische step. In juli 2022 werden nieuwe regels voor elektrische steps van kracht, maar we stellen vast dat die niet altijd en overal correct gerespecteerd worden. Het is dus noodzakelijk dat die regels beter nageleefd worden. Daarvoor zijn extra sensibilisering en controles nodig.
De tendens qua ongevallen is het meest gunstig voor de vrachtwagenongevallen. Er gebeurden nog 1606 letselongevallen vorig jaar ten opzichte van 1715 in 2023 (- 6%). Bij de fietsers zien we in heel het land ook een daling van het aantal letselongevallen (-5%). Opvallend is we die daling enkel zien bij de klassieke fietsen (-9%) van 7753 ongevallen in 2023 naar 7061 in 2024. Bij de ongevallen met een elektrische fiets zien we wel een lichte stijging (van 3390 naar 3464, +2%). Minder ongevallen met een bestuurder onder invloed Vorig jaar gebeurden 3654 ongevallen waarbij de bestuurder te veel gedronken had. Het gaat om een daling met 11% ten opzichte van 2023 (4106 ongevallen). De covid-jaren buiten beschouwing gelaten, gaat het over het laagste aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Toch blijft het nog steeds gaan over gemiddeld 10 ongevallen per dag in ons land. Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer tonen voor vorig jaar een lichte daling van het aantal letselongevallen. Een gunstige tendens is de daling van het aantal alcoholgerelateerde ongevallen. Daarentegen stellen we terug een stijging vast van het aantal ongevallen met een elektrische step, terwijl er tussen 2022 en 2023 een daling was. Ongevallen met elektrische steps zijn niet enkel beperkt tot Brussel, maar doen zich in het hele land voor. Dat gaat ook gepaard met een groeiende populariteit van de Belgen voor dit vervoermiddel. De komende maanden is het belangrijk om van dichtbij dit fenomeen op te volgen en te bekijken hoe we deze trend kunnen keren. Dat gaat van gerichte sensibilisering tot het uitvoeren van meer controles voor gebruikers van elektrische steps.
Meer info: VIAS Institute
|