Inhoud blog
  • Wilde bloemen langs de weg
  • Nieuw bij Hobby
  • 50 jaar pret in het Europa Park
  • Na het drinken
  • Veel autochauffeurs drinken nogal veel
  • Rotsen
  • Skoda VISION
  • Draag een gordel
  • Daktenten
  • Fendt Apero Activ nieuwe typen
  • Goed om weten voor u naar Düsseldorf gaat.
  • Carthago nieuws voor 2026
  • Rimor stelt de nieuwe Kilig 95 voor
  • Een nieuwe Phoenix A 6700 HBL
  • Met een e-step rijden is gevaarlijk.
  • zwerfauto
  • Feest in de stad
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    09-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel autochauffeurs drinken nogal veel


     
    Bestuurders vaker onder invloed van alcohol bij korte trajecten
    Elke 3 jaar meet Vias institute hoe vaak Belgische bestuurders onder invloed van alcohol rijden
    Volgens een nieuwe gedragsmeting van Vias institute rijdt gemiddeld 1,4% van de Belgische bestuurders rond met een alcoholpromillage boven de wettelijke norm. Tijdens de weekendnachten ligt dat percentage zelfs 5x hoger! In Vlaanderen wordt er minder onder invloed van alcohol gereden dan in Wallonië (0,8% ten opzichte van 2%). Nog een belangrijke vaststelling is dat bestuurders vaker risico’s nemen voor korte trajecten. Zo blies 2,3% van de bestuurders positief wanneer ze maar een traject van minder dan een kwartier moesten afleggen, ten opzichte van 1,3% wanneer het traject tussen de 30 minuten en een uur was. 
    Sinds 2003 meet Vias institute het gedrag van de Belgische bestuurders op het vlak van alcohol. Om een representatief beeld te hebben, worden bestuurders in heel het land willekeurig op elk moment van de dag en de week gecontroleerd op alcohol door de politie. In totaal werden meer dan 8300 bestuurders in het kader van deze gedragsmeting zo gecontroleerd.
     
    1 bestuurder op 70 zit boven de wettelijke alcohollimiet 
    Gemiddeld genomen rijdt 1,4% van de Belgische bestuurders onder invloed van de alcohol rond, ongeacht het type weg en de dag van de week. Dat is dus ongeveer 1 bestuurder op 70. Dit cijfer is licht gedaald in vergelijking met vorige edities (1,6% in 2018, 1,6% in 2021). 0,6% van de bestuurders had een alcoholgehalte tussen 0,5 en 0,8‰. 0,8% van de bestuurders had een alcoholgehalte ≥ 0,8‰. De bestuurder met het hoogste promillage had zelfs 2,76 pro mille alcohol in zijn bloed.

    2,5 keer meer bestuurders onder invloed in Wallonië
    Gemiddeld rijdt in Wallonië 2% van de bestuurders rond boven de wettelijke alcohollimiet, in Vlaanderen is dat 0,8%. In Brussel ligt het percentage op 2,4%, maar dit cijfer moet met voorzichtigheid bekeken worden, want het gaat hier over een relatief kleine steekproef met een groot betrouwbaarheidsinterval.
    Het percentage bestuurders onder invloed is dus 2,5 keer hoger in Wallonië dan in Vlaanderen. In Wallonië stijgt het aantal positieve bestuurders zelfs de laatste jaren een beetje (1,4% in 2018 ; 1,9% in 2021). In Vlaanderen zien we daarentegen een daling (1,7% in 2018, 1,4% in 2021). Het gemiddelde alcoholgehalte ligt overigens hoger in Wallonië (1,13‰) dan in Vlaanderen (0,94‰).

    1 bestuurder op 14 positief tijdens de weekendnachten
    Het percentage bestuurders onder invloed hangt sterk af van het moment van de week. Tijdens weekdagen is 0,6% van de bestuurders positief, tijdens weekenddagen is dat 1,3%. Tijdens de nachten liggen die percentages beduidend hoger. Zo rijdt 3,9% van de bestuurders rond met een te hoog alcoholgehalte tijdens weeknachten en tijdens de weekendnachten is dat zelfs 7,2%. Het gemiddelde alcoholpromillage is het hoogste tijdens weekendnachten met 1,29‰!
     
    Zelfs al is er een relatief beperkt percentage bestuurders die overdag onder invloed van alcohol rijden, toch is het nodig om ook dan te controleren. Het aantal voertuigen ligt overdag sowieso een pak hoger, er rijden dus in absolute aantallen nog steeds een hoop bestuurders rond die mogelijk betrokken geraken in een ongeval met andere weggebruikers.
     
    Hoe korter het traject, hoe meer bestuurders het risico nemen om onder invloed van alcohol te rijden
    De bestuurders die tijdens deze gedragsmeting werden tegengehouden, werd ook gevraagd om een schatting te maken van hun geschatte reistijd als ze niet door de politie waren gecontroleerd. Er bestaat een duidelijk verband tussen de geschatte reistijd en rijden onder invloed van alcohol: hoe langer de rit, hoe lager het percentage positieve bestuurders. Dit percentage bedraagt 2,3% voor ritten van minder dan een kwartier, 1,7% voor ritten tussen 16 en 30 minuten, 1,3% voor ritten tussen een half uur en een uur en 0,2% voor ritten van meer dan een uur.
     
    2 keer meer mannen positief dan vrouwen
    Gemiddeld rijden mannen twee keer zo vaak onder invloed van alcohol als vrouwen: 1,7% van de mannen tegenover 0,9% van de vrouwen. Dat komt vooral doordat mannen doorgaans meer alcohol drinken dan vrouwen en ook minder strikt zijn wat betreft het naleven van de regels. De meest recente Belgische resultaten van het internationale ESRA-onderzoek tonen bijvoorbeeld aan dat een hoger percentage mannen (25%) dan vrouwen (13%) aangeeft in de afgelopen 30 dagen onder invloed van alcohol te hebben gereden.

    40-54 jarigen rijden het vaakst onder invloed
    Het percentage positieve bestuurders is het hoogst bij de 40-54-jarigen (1,8%) en het laagst bij jongere bestuurders (1,1% bij de 18-24-jarigen) en oudere bestuurders (1% bij de 55-64-jarigen en 1,1% bij de 65-plussers)
     
    Conclusie
    Het gemiddeld aantal bestuurders onder invloed daalt lichtjes, wat een positieve trend is. Deze daling is enkel waarneembaar in Vlaanderen en niet in Wallonië.
    Het percentage positieve bestuurders blijft zeker tijdens de nacht en dan vooral de weekendnachten hoog. 1 op de 14 bestuurders rijdt dan rond met een te hoog alcoholgehalte. Deze gedragsmeting toont ook aan dat bestuurders de neiging hebben om vaker te drinken wanneer ze maar een kort traject moeten afleggen. Ze menen dan ten onrechte dat ze geen risico lopen op een ongeval of om gecontroleerd te worden. Binnen 3 maand viert de BOB-campagne zijn 30ste verjaardag. Dat is een goede gelegenheid om in herinnering te brengen dat zelfs voor korte trajecten, rijden en drinken niet samengaan.
     
    Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit: “Deze cijfers tonen aan dat we nog altijd een belangrijke mentaliteitswijziging nodig hebben. Zelfs voor korte ritten lijkt alcoholgebruik voor sommige bestuurders ‘aanvaardbaar’, terwijl het in werkelijkheid levens op het spel zet. Rijden en drinken gaan nooit samen, ook niet voor een kort traject. Daarom blijven sensibilisering en controles cruciaal. Elke rit moet veilig zijn, voor de bestuurder zelf én voor alle andere weggebruikers.
     

    Meer info: Vias institute


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 08/09-14/09 2025
  • 25/08-31/08 2025
  • 18/08-24/08 2025
  • 11/08-17/08 2025
  • 04/08-10/08 2025
  • 21/07-27/07 2025
  • 14/07-20/07 2025
  • 07/07-13/07 2025
  • 09/06-15/06 2025
  • 02/06-08/06 2025
  • 26/05-01/06 2025
  • 19/05-25/05 2025
  • 12/05-18/05 2025
  • 05/05-11/05 2025
  • 28/04-04/05 2025
  • 21/04-27/04 2025
  • 14/04-20/04 2025
  • 07/04-13/04 2025
  • 31/03-06/04 2025
  • 24/03-30/03 2025
  • 17/03-23/03 2025
  • 10/03-16/03 2025
  • 24/02-02/03 2025
  • 17/02-23/02 2025
  • 10/02-16/02 2025
  • 03/02-09/02 2025
  • 13/01-19/01 2025
  • 06/01-12/01 2025
  • 30/12-05/01 2025
  • 23/12-29/12 2024
  • 16/12-22/12 2024
  • 09/12-15/12 2024
  • 02/12-08/12 2024
  • 25/11-01/12 2024
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!