Het salon van Düsseldorf was een succes
Na de grote zomervakantie begon het Caravan Salon van Düsseldorf. Tien dagen lang stelden fabrikanten van caravans, kampeerauto's en ander kampeermateriaal hun nieuwste creaties voor. Er werden eveneens toebehoren voor vakantiedoelen voorgesteld. 810 exposanten waren er vertegenwoordigd, zoveel... dat was nog nooit gebeurd. Samen maakte dat de beurs tot het grootste caravan salon van de hele wereld. Het salon dat plaats vond in Noordheim Westfalen brengt veel werk mee voor een groot aantal gespecializeerde werknemers van de streek bovendien ook nog een belangrijke impuls aan het toerisme. Mini caravans Een beetje avontuurlijk paren hadden veel belangstelling voor de mimni caravans met een oppervlakte van een tweepersoons matras, groot genoeg om hun een comfortabele nacht te bezorgen. Het hagelbestendig koetswerk zorgt voor een leuk onderkomen. Slechts 220 kg zet een gemiddelde mini caravan op de weegschaal. Prijzen liggen ronde de 7.000 euro.
Licht gebouwde klassieke caravans zijn al enkele jaren bekend omdat ze door sommige elektrisch aangedreven personenwagens kunnen getrokken worden zijn talrijk vertegenwoordigd. Een goed uitgerust type weegt rond de 1.000 kg, hangt natuurlijk van de grootte af. Een ongeveer 6 m lange "normale" caravan in standaard uitvoering kost rond de 19.000 euro.
Kampeerauto's Als we naar het andere uiterste gaan voor kampeervoertuigen, zo is toch de juiste benaming, maar of het nog iets te maken heeft met kamperen betwijfelen we sterk. Voor zulk prachtig luxueus paleis op wielen moet je zo ongeveer een 3 miljoen op tafel leggen. Hij heeft drie assen en 530 pk onder de motorkap trappelen en een geïntegreerde garage soms tussen de voor- en achteras. Als het interieur niet groot genoeg is kunnen erkers uitgeschoven worden. Zo onstaat een 10 m² grote slaapkamer om te genieten van een comfortabel eilandbed. Als alle erkers uitgeschoven zijn hebben de bewoners, dat zijn er gewoonlijk slechts twee, 30 m² woonoppervlakte ter beschikking. Aan zulke "kampeerauto's" wordt doorgaan een half jaar door gespecialiseerde arbeiders gewerkt. Dat is ideaal voor de ekonomie. Voor de toekomst wil Dethleffs een elektrisch aangedreven kampeerauto bouwen. Voorlopig kunnen die voertuigen slecht een 240 km rijden dan moeten ze naar de "paal". Gewicht veminderen is het probleem vanaf de eerste kampeerauto gebouwd werd. Een van de nieuwigheden voor de isolering van het koetswerk. Daar gebruikt de fabrikant uit Isny een nieuw speciaal schuim van gerecicleerde PET flessen voor. Voorlopig nog niet op de markt verkrijgbaar. Alleszins willen de techniekers van Dethleffs nog andere spitsvondigheden inbouwen bij een toekomstige elektrische kampeerauto die rond de 400 km zou kunnen rijden zonder bij te laden.
|