We hebben een eerste kleine winterprik gehad. Hoewel de weermannen het voorspelden werden veel automobilisten verrast met een dikke laag ijs op de autoruiten.
Met wat geluk start de motor, ijskrabber zoeken en omgeven door gisgassen van de draaiende motor 10 min. in de ijskoude wind de ruiten trachten ijsvrij te maken is voor de meeste chauffeurs een ochtend ritueel. Het kan veel sneller en zonder in de gifgassen van de ijskoude motor te moeten vertoeven. Neem een gieter met 7-8 l KOUD water van de kraan, ja u leest goed KOUD water, gebruik nooit warm water!!! Zet het contact aan zonder de motor te starten. Giet het KOUD water over de voorruit, zet de ruitenwissers aan zonder de motor te starten. Ga een beetje naar achter staan want de wisser zwiert het water opzij. Laat ze even werken tot de ruit droog is. Giet wat KOUD water over de zijruiten. Start de motor en rij rustig weg. Een stationair draaiende motor wordt nauwelijks warm, hij stoot 3 maal zo veel gifgas en fijnstof uit als een warme motor en dat alles blijft tijdelijk ter plaatste hangen. Een trekkende motor warmt sneller op de uitstoot vermindert en over een veel groter oppervlakte verdeeld.
Er zijn nog andere middelen om de ruiten ijsvrij te maken. Sommige auto’s hebben een ingebouwde stand verwarming (Webasto of Eberspächer)zet hem een tiental minuten aan vóór je vertrekt. De motor is dan al een beetje opgewarmd en de ruiten ontdooid. ’s Avonds een isolatiematje over de voorruit spannen is een prima hulpmiddel. Er bestaan zelfs hoezen die alle ruiten afdekken. Tenslotte is er niets beter dan de auto in de garage zetten, Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.
Door de snel stijgende verkoop van kampeerauto’s hebben de dieven meer keus en verdwijnen er veel meer vrijetijdsvoertuigen. Tegenover 2016 zijn het aantal diefstallen al meer dan verdubbeld. Verzekeringsmaatschappijen zien dat met lede ogen aan en beginnen stilaan hogere eisen te stellen aan de beveiliging van zwerfauto’s. Bijzonder de zogenaamde bus campers van Volkswagen T5 en T6 vallen in de smaak van begerige handen. Omgebouwde bestelwagens van Mercedes of klassieke kampeerauto’s ontsnappen al evenmin aan grijpgrage vingers. Net zoals dure auto’s door bendes op bestelling worden gestolen gebeurt het ook met kampeervoertuigen. Zij verdwijnen zeer snel uit het land. Denk nu niet, mijn wagen is elektronisch beveiligd, er kan mij niets overkomen. De gangsters zijn zo knap dat ze zonder stukken te maken of sporen van inbraak achter te laten, de elektronica uitschakelen en de wagen meenemen of hem voor een deel leeg stelen waarbij heel dikwijls ook de airbag verdwijnt. De vraag is of we niet beter terug grijpen naar de nu sterk verbeterde mechanische beveiliging, die veel moeilijker te kraken is. Enkele van die sloten zijn het versnellingsbakslot, motorkapslot, verschillende stuurwielsloten, extra sloten op de deuren en minder handig maar wel degelijk de wielklem. Al die zowel elektronische als mechanische sloten helpen de diefstal vertragen. Als een “gewone” dief ziet dat het te lang gaat duren vooraleer hij het karweitje geklaard heeft kijkt hij uit naar een andere minder beveiligde wagen, er staan er tegenwoordig genoeg op straat of op een parking. Als provisionele gangsters uw zwerf- of ander auto willen stelen is daar niets aan te doen. Eén van de beste antidiefstel sloten is de “DISKLOK” hij belet dat ongewenste niet met de wagen kunnen rijden en beschermt vooral de airbag die dagelijks uit een paar honderd auto’s worden gestolen. De Disklok, op vrachtwagens na, past op bijna alle wagens en voorkomt verbreking van het stuurslot en diefstal van de airbag omdat het volledige stuurwiel omsloten is. Het is het enige stuurslot dat het hele stuurwiel van de wagen omsluit. De behuizing is van gehard staal, bedekt met een sterke chroomkleurige laklaag en bedrukt met de benaming wat potentiele dieven afschrikt. Het speciale slot uit titanium vergrendelt samen met de metalen lange beugel de behuizing. Hij kwam trouwens als één van de beste beveiligingssysteem tegen diefstal uit Duitse testen.
Samengevat
- Voorzien van SCM goedkeuring
- Beschermt airbag tegen diefstal.
- Verkrijgbaar in drie afmetingen.
- Voor stuurwielen tussen de 35 en 44 cm doormeter.
- Stuurslot voor kampeervoertuigen, personenwagens, bestelwagens.
- Houten of met leder beklede stuurwielen bescherm je met een optionele hoes.
- Handige draagtas ligt stevig op automatten.
- Prijzen tussen de 149 en de 169 euro.
- de DISKLOK is in de meeste winkels voor auto toebehoren te koop
Karmann-Mobil lanceert 2 nieuwe compacte zwerfauto’s op basis van Fiat Talento de Danny 490 en de Danny 530. Hoewel de Danny 490 slechts 4,99 m langs is,196 m breed en 2,06 m hoog is en meer aan een SUV dan aan een kampeervoertuig doet denken heeft hij toch een redelijk uitgebreide kampeeruitrusting. Koel- en kleerkast zijn aan boord en het hefdak dat ook een bed herbergt wordt elektrisch bediend. Achter kan de vast ingebouwde zitbank tot bed uitgevouwen worden, er onder zijn twee grote laden. Als je de tafel niet nodig hebt kan je ze tijdelijk achter de zitbank schuiven. Wegens zijn beperkte afmetingen moet de Danny 490 wel enkele comfort uitrustingen missen, maar hij is met zijn krachtige 145 pk motor geschikt voor dagelijks gebruik, zijn standaard kampeeruitrusting laat toe om er verre reizen mee te maken. Meer comfort biedt de iets grotere Danny 530, hij heeft een badkamertje met wc en douche. Hier kon ook een grotere keuken worden geplaatst met veel bergvakken. Hoewel het meubeldecor vrij donker gehouden werd is het interieur redelijk licht dank zij het witte keukenblok, kastdeuren, de brede vensters en de krachtige LED verlichting. De ontwerpers hebben van het interieur een aangenaam verblijf gemaakt door de wanden van zitgroep en slaapkamer met leder te bekleden. De in hoog glanzend wit uitgevoerde keuken vormt een aangenaam contrast met het meubilair. Met het optionele “Lifestyle-paket” kan de Davis nog luxueuzer worden uitgerust. Zo krijgen de bovenkasten exclusieve glanzende deuren met een brede handgreep en onrechtstreekse verlichting aan de bovenkasten en de keuken. Een langs buiten bereikbare keukenlade, bergvakken in de achterdeuren en boven de stuurcabine maken er een complete kampeerauto van. Als standaarduitrusting hebben ze LED met geïntegreerde schakelaar, nieuwe kussens, sterker tafelblad, Truma C4 en met leder bekleed stuurwiel. Daarbij komen nog de 145 pk diesel motor, luchtkoeler, fietsdrager, luifel en een 120 l dieseltank. De 4 bekende Davis type 540, 590, 600 en de 620 blijven behouden.
De nieuwste Integra-Line heeft een ander uitzicht met zijn verandert voor-en achterfront waarbij Eura Mobil de RIM voor toepast met zeer nauwkeurig gevormde bouwonderdelen. In het voorfront zijn krachtige LED lichten die 30% meer licht uitstralen dan de vorige halogeenlampen. Met een exclusief pakket dat veel chroomlijsten omvat heeft de nieuwe Integra-line een luxe uitstraling. Voor het comfort van de reizigers hebben de afvaltank een elektrisch bediende afvoerkraan, een Alde vloeistof verwarming, in de hoogte elektrisch verstelbare hefbedden en betere vensters. Voor het interieur heeft de klant de keuze tussen twee decors in lichte eik of in hoogglans decor. Aan de verlichting is veel aandacht besteed en de zitgroep biedt een aangenaam zitcomfort. Daarbij heeft de Integra-Line een uitrusting die men van een zwerfauto uit die prijsklasse mag verwachten.
De Profila T en RTS kregen voor 2019 een duidelijke opwaardering en zelfs een 10 jaar durende waterdichtheid garantie. Ze kregen dezelfde achterlichten als de Integra-line en de elektrisch bediende kraan voor het afvalwater. De 720 EB, de 720 QB en de 730 EB hebben voor het komende seizoen een Alde verwarming, afhankelijk van het type zijn een aantal bedden 1,50 m breed.
De Activa One 570 HS een compacte alkoof type van 5,99 m lang heeft alvast een waterdichtheid garantie van 10 jaar. Hij heeft een klassieke zitgroep zoals we meestal vinden in alkoof modellen. In plaats van de traditionele 105 l koelkast in de keuken werd een afzonderlijke 140 l koelkast geplaatst waardoor veel bergruimte vrij komt. Onder de zitbanken in combinatie met de 37 cm hoge dubbele bodem heeft men enorme bergvakken. Langs 3 grote kofferdeksels is de bagage eenvoudig te bereiken.
Carado brengt voor 2019 vier nieuwe VLOW’s op de markt, compacte zwerfauto’s aan zeer gunstige prijzen. De 540 en de 600 met dwars opgestelde bedden, de 601 met stapelbedden en de 640 zelfs met een eilandbed, allen ingericht voor het verblijf van vier personen. Als optie kan vooraan nog een bed worden voorzien. De lengtes van de basis bestelwagens variëren tussen de 5,41 m en de 6,63 m. De ontwerpers hebben de hoofden bij elkaar gestoken en een aangenaam wooninterieur bedacht. Een tweekleurig meubeldecor met aangepaste kussens zijn de meest op vallende zaken. Bij avond zorgt de LED verlichting voor zowel helder licht als voor sfeerverlichting. De koelkast kreeg een uitgekiende plaats om de doorgang te verbreden. Met het oog op de groter wordende zwervers is het keuken aanrecht wat hoger geplaatst. Twee kookvuren en een spoelbakje staan ter beschikking van de kok van dienst. Achterin is de slaapkamer met comfortabele bedden. Afhankelijk van het type kunnen ze opzij klappen om fietsen of ander groot materiaal te vervoeren. Verankeringspunten zijn aanwezig. In de natte cel is een wc, een vast wastafeltje en toiletkastje. Dank zij de verbeterde isolatie hoef je geen angst te hebben om op wintervakantie te gaan. Om de VLOW naar eigen wensen te personaliseren zijn er nog tal van pakketten.
Wie wat meer levensruimte in de wagen wil hebben kan kiezen voor de nieuwe net geen 7 m lange integrale I339 met een eilandbed. Niettegenstaande hij korter is dan de I447 en de I449 biedt hij het zelfde ruimte gevoel. Het koetswerk met zijn brede panoramisch voorruit kreeg andere meer sportievere decorstukken op de flanken. Het interieur werd vernieuwd met aan de buitendeur een spiegel met verlichting, een brede handgreep en in de directe omgeving stevigere kapstokken. Aan de zitgroep werd veel aandacht besteed door een mooie wandbekleding en bijzonder aan het LED licht systeem. De doorgang naar de stuurcabine is verbreed. Wanden en werkbladen zijn wat lichter wat al snel een vakantiegevoel geeft. De techniek stond niet stil en met een centraal paneel kan men alle lichten en apparaten bedienen. Knap gevonden is de wegdraaiende wc in de badkamer. Bij middel van een handgreep draait ze in de wand wat natuurlijk de vloeroppervlakte in de natte cel vergroot.
Bewijs van zijn hoge kwalitatieve en schitterende caravans is de jaarlijkse stijging van de verkoop, die in 2017 opliep tot bijna 10.000 stuks en nog verder stijgt. Eén van zijn sterke punten is om jaarlijks geen al te grote veranderingen door te voeren. Klanten weten dit te waarderen want ze blijven lang met een recent model reizen. Bij verkoop heeft hij nog een grote inruilwaarde. Een belangrijke stap voor 2019 is de 12 jaar garantie op de waterdichtheid van het koetswerk. Ze kregen nieuwe sterke achterlichten. Voor de interieurs heeft de klant keus tussen 13 verschillende stof varianten en 6 verschillende houtdecors waarvan 2 volledig nieuw. De reeksen Saphir en Diamant werden op veel punten aangepast, ze kregen volledig nieuwe meubeldecors. In alle interieurs zijn kleine of bij sommige iets grotere veranderingen op te merken. Afhankelijk van het type hebben ze antraciet kleurige velgen. Overal werden de verduisteringrollo’s in de deuren verbeterd. Er werden meer stopcontacten geplaats en USB stopcontacten zijn niet vergeten. Afhankelijk van het type werden de bedden met 5 cm verbreed tot 85 cm. De Saphir reeks kreeg een nieuw interieur waarbij de 560 SKM en de 650 SKM stapelbedden hebben en geschikt zijn voor gezinnen met kinderen. In de 2 grootste typen is een vloeistofverwarming met vloer verwarming. Aan de keuken werd een hoge smalle automatisch sluitende flessen lade toegevoegd. De Bianco een uitstekende toercaravan wordt in 2 versies aangeboden "Selection" en "Actif" samen goed voor 14 indelingen. Het uiterlijk van beide is identiek, de verschillen zijn binnen te vinden. Twee nieuwelingen de 445 SF en de 515 SFD bij de Actief reeks hebben een L-zitgroep. In de Selection hebben de 515 SKM en de 550 SKM kinderkamers met stapelbedden. Caravaners al dan niet met kinderen die een degelijk vakantiehuisje op wielen zoeken zullen zeker hun gading vinden in de 43 verschillende aangeboden typen. De Tendenza is zowat het proeftype van Fendt. Veranderingen worden er op doorgevoerd, reageert het publiek er gunstig op worden we ze een jaar later op de andere caravans toegepast. Twee nieuwelingen vullen de reeks aan de 650 SFD en de 650 SFDW beide met een dwars opgesteld eiland bed, achterin is over de volle breedte het sanitair. De laatste heeft vloeistofverwarming. Een aantal hebben verlichting in de achterwand van de keuken. Een Truma 4 of 6 met digitaal bediening paneel plus een iNet Box.
Opal. Buiten de algemene veranderingen hebben de 465 SFB en de 515 SG een Truma CP 4 aan boord met het digitaal bedieningspaneel. Diamant en Brillant kregen ongeveer dezelfde verbeteringen alleen de Brillant kan pronken met een nieuwe 177 l koelkast die links en rechts open kan draaien. De Bianco Emotion 445 FH is een uitvoering die we van Fendt niet hadden verwacht. Hij werd voor het eerst voorgesteld in het caravan salon van Düsseldorf. Meteen een reuze succes want de productie was tijdens het salon al helemaal uitverkocht en was niet te koop in België. Dit jaar zal hij wel in het salon van Brussel te zien zijn. Hij heeft een moduleerbare garage vooraan. Het bed kan men inkorten om fietsen in de garage te zetten. Er zijn nog tal van spitsvondigheden in het interieur uitgevoerd. In combinatie met de nachttafel heeft de tafel verschillende instel mogelijkheden. Opvallend zijn de extra grote vensters in de zijwanden. Als een handige toercaravan blijft hij zijn goede rijeigenschappen behouden.
Voor 2019 heeft Sunlight 4 nieuwe compacte zwerfauto's ontwikkeld. De "CLIF" ze hebben een aantrekkelijk interieur waarbij we het hoger geplaatste aanrecht van de keuken opmerkten. Het instapmodel in witte kleur is wat eenvoudiger gehouden, kwestie van de prijs aantrekkelijk te houden. In de duurdere wagens is een pak toebehoren ingebouwd vanaf de fabriek. Het interieur is knap afgewerkt met kastdeuren in eikenhout, grijze kussens, lichte wanden en een chique witte keuken. Er ging veel aandacht naar de verlichting die we geslaagd mogen noemen. Om zich niet te vergissen van wagen koos men voor een rode koetswerk kleur.
Bij de halfintegrale en integrale komt een nieuwe I 69 S met eilandbed zijn broers vergezellen. Bij de integrale en halfintegrale werden hier en daar details verbeterd, zoals andere kussen en overtrekken, de meubels hebben een ander houtdecor wat het interieur ten goede komt, het licht echter kreeg meer aandacht en dat merk men 's avonds heel duidelijk.
De fabrikant streeft ieder jaar naar betere afwerking van zijn producten zonder merkelijke prijsverhogingen. Voor 2019 brengt hij vier nieuwe speciale uitvoeringen op de markt die mogen gezien worden. Ze zullen zeker gezien worden want de kleur van de 4 nieuwe compacte kampeerauto's is rood. Wij bekeken de Sunlight 540 met een fel rood koetswerk wat nader.
Het koetswerk.
De Sunlight 540 is een Fiat Ducato van 5,44 m lang en heeft binnen voldoende stahoogte. Aan de rode kleur moet men even wennen en uiteindelijk valt ze best mee. Achteraan in beide deuren zijn vensters. Aan de zitgroep achter de chauffeur is een groter type inlegraam ingebouwd en in de schuifdeur heeft men een iets kleinere geplaatst. Dikwijls zeer handig als je aan een schuin krijspunt de straat moet oversteken. Drie luiken zorgen licht en lucht in het interieur.
Interieur
De indeling is al lang uitgekiend en men vindt ze in de meeste compacte zwerfauto's met hier en daar een kleine afwijking. Waar mogelijk zijn tamelijk grote bovenkasten met vlakke eikenhouten deuren. Het geeft een mooi harmonisch geheel met de lichte wanden en de donkere kussen in de treinzit. Nu we daar op de comfortabele rug-en zitkussens vertoeven beschikken we over een redelijk groot verschuifbaar tafelblad op een poot en bevestigd aan de wand. ¨Plaats genoeg voor twee, draai je de chauffeurszetel om kan er nog een derde bij. De derde persoon mag niet te groot zijn want voor hem moet de zitgroep tot bed worden omgevormd. Voor de nacht zijn er harmonica gordijnen aan de ruiten van de stuurcabine. Boven de stuurcabine is een breed bergvak en onder de bovenkasten hangen verschuifbare lampen.
Kokkerrellen
Omdat de huidige reizigers iets groter zijn dan vroeger is het aanrecht van de knappe keuken hoger geplaatst. Onderaan zijn laden met witte fronten en een deel van de kast is donker grijs, het vormt de zijkant van de koelkast die in de zijkant van de keuken staat en gemakkelijk langs binnen en buiten van de zwerfauto bereikbaar is. Twee kookvuren en het spoelbakje zijn in het aanrecht geïntegreerd, er blijft weinig werkblad over daarom is er aan de zijkant een opklapbaar blad gemonteerd. Rechts van de keuken verborgen achter een witte deur is de kleerkast.
Sanitair
Voor een compacte kampeerauto is de natte cel goed uitgekiend. Men kan behoorlijk het draaibaar Thetford wc gebruiken. Het wasbakje vraagt heel weinig water en men kan er een stortbad nemen, een gordijn beschermt het houtwerk. Aan de wegdraaibare bar kunnen kleren drogen, in de spiegelkast kunnen de kleine toiletartikels. Voor de volledige afsluiting zorgt een zilverkleurig rolluik.
Slaapkamer
In het achterste deel van de Sunlight 540 is een hoogstaand bed voor twee personen. Onderaan zijn links en rechts kasten waarvan een deel gebruikt wordt voor twee 27 kg wegende gasflessen. Lattenbodems en matrassen zijn deelbaar en kunnen tegen de zijwanden verankerd worden. Met die opstelling komt veel ruimte vrij om een motor, een paar fietsen of ander groot materiaal te vervoeren.
Besluit
Met de Sunlight 540 levert de fabrikant een moderne fijn verzorgde goed uitgeruste compacte kampeerauto af. Uiterst geschikt voor een koppel met de mogelijkheid om hem zelfs als dagelijks voertuig te gebruiken.
Tijdens de laatste enquête van Promobil kozen de lezers voor het Fiat Ducato basisvoertuig als beste voor hun kampeerauto.
Fiat is de enige die in samenwerking met de zwerfautofabrikanten zijn basisvoertuigen aanpast aan hun wensen. Dat maakt dat 3 van de 4 kampeerauto’s op een Fiat Ducato onderstel rijden. Ze zijn zodanig aangepast dat het voor de fabrikant eenvoudig is om er een opbouw op te monteren. Een kabelbaan voor de elektrische leidingen licht klaar, eenvoudig voor de verdere aansluitingen in de opbouw. Door al die jaren heeft Fiat de sterke kanten van zijn onderstellen nog geoptimaliseerd en verfijnd, waardoor ze nu een internationale standaard zijn. Uit het commentaar van de vele klanten blijkt dat een kampeerauto met een Fiat Ducato onderstel zeer betrouwbaar is en menig zwerver rijdt al meer dan 100.000 km zonder zorgen.
Met de geweldig stijgende verkoop van compacte zwerfauto's, zeggen we omgebouwde bestelwagens, komt de diesel verwarming sterk aan bod. Hebben Webasto en Eberspächer een moeilijke start gekend in de kampeersector hebben ze na een grondig onderzoek en verbeteringen de fouten opgelost en bieden ze nu een prima alternatief voor gasverwarmingen.
Water of lucht.
Waterverwarmingen zoals de Thermo-Top-modellen van Webasto of de Hydromic-types van Eberspächer hebben een voordeel. Vóór de motor start kunnen ze het interieur van de wagen opwarmen, bij integrale de grote voorruit ontdooien en het motor koelwater opwarmen, belangrijk voor het milieu. Dat waarborgt een vlotte start en minder vervuilende uitlaatgassen. Dit systeem kan men trouwens in alle soorten auto's, met uitzondering van de elektrisch aangedreven wagens, laten inbouwen. Zeker de compacte kampeerauto's hebben voordeel bij dieselverwarming. We spreken over diesel verwarming, ze werken net zo goed op benzine, dat komt echter zelden voor bij zwerfauto's. In de eerste plaats is er de ruimte winst. De kachel kan men eventueel zelfs onderaan de wagen tussen de chassisbalken installeren. In de koffer voor twee 27 kg zware gasflessen kan men iets anders bergen. Bergruimte in compacte zwerfauto's is soms nogal beperkt. Is de wagen met een compressor koelkast uitgerust, sommige hebben zelfs kookvuren op diesel hoeft men geen zware gasflessen mee te nemen. Heeft men kookvuren op gas volstaat een blauwe campinggas, die kan men in bijna alle landen aanschaffen of omruilen. Bij reizen in het buitenland is het niet zo eenvoudig om een grote gasfles om te ruilen of te laten vullen. Daarentegen heeft de wagen een dieseltank die men in heel de wereld kan (laten) vullen. Als de verwarming perfect geïnstalleerd is kan ze de autotank, bij lange stilstand niet leeg halen, er blijft genoeg brandstof aanwezig om naar een tankstation te rijden. Een ander opmerking is het geruis dat de brander veroorzaakt. Hangt hij onder wagen hoort men nauwelijks een licht gedruis in de wagen. Staat hij binnen in een kast of in de zitbank laat hij zich bij volle kracht duidelijk horen. Lang hoeft hij zo niet te werken want de temperatuur stijgt behoorlijk snel in het interieur. Eens het binnen een aangename warmte is zakt hij in zijn laagste stand en vermindert het geruis tot een minimum.
Een beetje aandacht.
De diesel installatie vraagt iets meer aandacht dan een met gas. Soms zijn ze in een te kleine ruimte ingebouwd zonder dat er een afvoer is van de eigen warmte van de kachel, dat kan nadelig zijn voor een goede werking. Omdat in mijn zwerfauto zich dat probleem voordeed heb ik vooraan van de zijzitbank waarin de Webasto staat een opening gezaagd en ook een aan de voorzijde. Daar heb ik een temperatuur gevoelige ventilator uit een oude pc gemonteerd. De koele lucht vooraan blaast hij over en tegen de kachel, de verwarmde lucht komt er langs de andere opening uit. Probleem opgelost en wat meer warmte in huis. Blijft nog een kritisch punt. Dieselverwarmingen gebruiken meer stroom als de gasbranders. Dat vraagt dus een zwaardere batterij, als men tijdens koude winterdagen 1 of 2 dagen ter plaatste blijft kan dat geen problemen geven met de stroomvoorraad. Voor een langer winterverblijf ter plaatste is een aansluiting aan de "paal" een aanrader, dat geldt trouwens voor alle verwarmingen.
Met of zonder boiler.
Zowel Truma als Webasto hebben verwarmingssystemen met geïntegreerde boiler. Het gaat hier voornamelijk om compacte zwerfauto's, "Kastenwagen" zoals de Duitsers hem noemen. In de meeste wagens is de verwarming al in gebouwd, soms kan men bij de bestelling bepaalde zaken laten aanpassen waaronder de verwarming. Het is te overwegen een verwarmingssysteem te vragen zonder boiler. Het is goedkoper bij aankoop, men moet er aan denken bij vorst het water af te laten, tenzij er een veiligheidsklep bij hoort. Heeft men een halve liter water nodig voor een tasje koffie of thee hoeft men er geen 10 of 11 liter water voor warm te maken of te houden gedurende heel de vakantie, het kost redelijk aan wat dure energydrank. Zelf koos ik voor de Airtop, hij heeft geen boiler. Als ik wat warm of heet water nodig heb zet ik een waterketeltje met een gepaste hoeveelheid water op het kookvuur. Een zwerfauto zelfs een compacte verkopen zonder een douche lukt niet meer. Fabrikanten doen alle mogelijke moeite om er een in te persen met als gevolg minder leefruimte. Bij navraag aan leden van zwerfautoclubs blijken er slechts zeer weinig zwervers de douche in hun wagen te gebruiken. Een buitendouche wordt gemakkelijker gebruikt, gewoonlijk bij warme dagen en hoeft het water niet opgewarmd te zijn. Na een douche binnen hangt er veel vocht in de wagen en is opdrogen en ventileren een noodzaak. Wil men toch absoluut een douche nemen bezoek een camping, buiten dat stortbad geniet men er nog van meer comfort, gezelligheid en veiligheid. Na een leuke douche moet je, je niet in het zweet werken om alles terug droog te maken, moet je minder water aansleuren, verbruik je minder brandstof en in de wagen is iets meer levensruimte.
Systeem om automatisch hulpdiensten te verwittigen verplicht in nieuwe wagens vanaf 31 maartDit systeem zou de ernst van de verwondingen in 15% van de gevallen kunnen verminderen
Op 31 maart wordt op alle nieuwe Europese wagens eCall verplicht. Dat is een systeem dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten belt en daarnaast de exacte locatie van het ongeval meldt, waardoor er een tijdswinst van 40 tot 50 % geboekt wordt in sommige gevallen.Op termijn zullen 150.000 bijkomende oproepen gedaan worden in ons land.Daarnaast zijn er een aantal wijzigingen in het verkeersreglement die van kracht worden op 1 april. Zo is er niet langer een inhaalverbod bij neerslag, voor autobussen en autocars. De maximumsnelheid voor autocars op autosnelwegen wordt ook opgetrokken van 90 km/u naar 100 km/u.
eCall verplicht in alle nieuwe wagens vanaf 31 maart Op 31 maart wordt eCall verplicht op alle nieuwe modellen die in Europa verkocht worden. Het is een systeem waarmee je onmiddellijk de hulpdiensten kan verwittigen. Dat kan manueel, waarbij de bestuurder op een knopje drukt. Hij komt dan verbaal in contact met de operator van de noodcentrale zodat hij details kan geven over het ongeval. Het systeem kan ook automatisch werken. De sensoren in het voertuigen detecteren dan het ongeval, onder andere aan de hand van één van de airbags die opengaat. Het systeem zendt dan rechtstreeks een bericht uit naar de noodcentrale via het alarmnummer 112. Dat kan zeer nuttig zijn als de inzittenden van het voertuig bewusteloos zijn. De operator ontvangt een minimum aan gegevens rechtstreeks van het systeem: zoals de lokalisering van het ongeval en het type voertuig (via het voertuigidentificatienummer). Hij weet tevens of het eCall-systeem automatisch dan wel manueel werd geactiveerd. Op basis van deze gegevens kan de operator van de noodcentrale de gepaste middelen inzetten. De invoering van het eCallsysteem is het eerste veiligheidssysteem waarbij wagens rechtstreeks met een externe partij communiceren. Al de andere veiligheidssystemen communiceren enkel tussen de wagen en de gebruiker rechtstreeks. Een privaat eCallsysteem wordt als optie aangeboden door sommige autoconstructeurs, die eveneens het beheer van de oproepen verzekeren via hun call-center. 2500 levens gered in Europa? Volgens de Europese Commissie kan eCall tot 2500 levens per jaar redden in de EU en de ernst van de verwondingen in 15 % van de gevallen aanzienlijk verminderen. De hulpdiensten zouden immers veel sneller op de plaats van het ongeval aankomen, waardoor er een tijdswinst van 40 % in de steden en van 50 % op het platteland geboekt wordt. Door sneller op de bestemming aan te komen en de gepaste hulp te bieden, kunnen ook de gevolgen voor de andere weggebruikers beperkt worden. Maar het is waarschijnlijk dat in ons land de effecten van eCall op de verkeersveiligheid beperkter zullen zijn dan in pakweg Finland of Letland waar er meer geïsoleerde zones zijn. Vias institute is wel overtuigd van de voordelen van eCall. Het is sowieso een maatregel die in een globale Europese context bekeken moet worden. Niet gegronde oproepen? Gezien het gemak waarmee passagiers van een voertuig met de 112-centrale in verbinding kunnen gesteld worden, kan een aanzienlijke toename van het aantal oproepen voor éénzelfde ongeval verwacht worden. Bovendien zullen een aantal ongewenste oproepen door foutief gebruik(vb bij panne) of kwaad opzet gebeuren. Ook zullen oproepen automatisch doorgeschakeld worden als de airbag van het voertuig opengaat terwijl er niemand gewond is. We schatten dat de invoering van het systeem op termijn 150.000 bijkomende oproepen zal veroorzaken in ons land, waarvan de meeste niet gegrond zullen zijn. In het begin zal het zo een vaart niet lopen, omdat het een aantal jaren duurt voor het wagenpark vernieuwd is. Kost van het systeem: 4,5 miljard euro Volgens de Europese Commissie worden de jaarlijkse kosten om het systeem in te voeren op 4,5 miljard euro geschat voor de hele Europese Unie, en dit voor de installatie van het toestel in het voertuig, de modernisering van de noodcentrales en de vernieuwing van de mobiele telefonienetwerken. Maar de schattingen van de Europese Commissie geven een gunstige kostenbatenverhouding aan: een besparing van meer dan 26 miljard euro per jaar op de kosten van ongevallen en files. De invoering van dit systeem zal waarschijnlijk de verkoopprijs van wagens met enkele honderden euro’s doen stijgen. Leer hoe eCall werkt in dit filmpje: https://youtu.be/5hgvhq-6l8U.
Wijzigingen in het verkeersreglement op 1 april Maximumsnelheid autocars van 90 naar 100 km/u Vanaf 1 april wordt de maximum toegelaten snelheid voor autocars op autosnelwegen van 90 km/u naar 100 km/u gebracht. Deze regel geldt voor autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en die een snelheidsbegrenzer hebben tot 100 km/u. Ze moeten bovendien uitgerust zijn met een snelheidsplaat waarop ‘100’ staat. Door de maximumsnelheid te verhogen kunnen autocars op de autosnelwegen vrachtwagens inhalen. Zo wordt er vermeden dat ze vast komen te zitten in een muur van vrachtwagens op de rechterrijstrook. Er gebeuren bovendien zeer weinig ongevallen met autocars. In 2016 ging het over 12 ongevallen. Er viel daarbij geen enkele dode. Vias institute is niet gekant tegen deze nieuwe verkeersregel, maar wil wel dat na 2 jaar geëvalueerd wordt of er al dan niet een impact op de verkeersveiligheid is geweest. Inhaalverbod bij neerslag geldt niet meer voor autobussen en autocars Het inhaalverbod bij neerslag op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste 4 rijstroken wordt ook opgeheven voor bestuurders van autobussen en autocars. Zo is het mogelijk dat autocars ook bij neerslag vrachtwagens kunnen inhalen. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton blijft het inhaalverbod bij neerslag wel van toepassing. Landbouwvoertuigen verboden op autosnelwegen Tractoren en andere landbouwvoertuigen zijn in normale omstandigheden nooit te zien op de autosnelwegen. Omdat door een omzetting in de regelgeving er landbouwvoertuigen waren die ‘wettelijk gezien’ wel een snelheid van 70 km/u konden bereiken, is nu beslist om uitdrukkelijk in het verkeersreglement op te nemen dat voor hen vanaf 1 april de toegang tot de autosnelweg verboden is.
Contactpersoon:
Karin Genoe, Afgevaardigd Bestuurder Vias institute : 0495/16.54.02.
Alde verwarming wordt deel van de Truma iNet-wereld Alde Compact 3020 HE te integreren in het Truma iNet System De Truma iNet-wereld groeit verder: vanaf april 2018 is het mogelijk om de Alde verwarming Compact 3020 HE in het systeem op te nemen. Dit is vooral interessant voor klanten van Alde die een Truma airconditioningsysteem of een Truma LevelControl (willen gaan) gebruiken. Ze kunnen nu alle apparatuur gemakkelijk via het iNet System bedienen: de verwarming en het airconditioningsysteem aansturen, de automatische klimaatregeling instellen en de gasvoorraad opvragen – allemaal via één app! iNet-compatible bedieningspaneel verwarming Daarvoor hoeft de iNet Box alleen maar op de verwarming te worden aangesloten – klaar! Voorwaarde hiervoor is het nieuwe, vanaf april 2018 beschikbare Alde bedieningspaneel. Voor klanten is het te herkennen aan het iNet ready logo, dat verschijnt als het bedieningspaneel wordt ingeschakeld. Ontbreekt het logo, dan is het touch panel niet iNet-compatible en moet worden vervangen. Dit betreft alle verwarmingen van het type Compact 3020 HE van 04/2014 tot 04/2018. Oudere modellen van het type Alde Compact 3010 kunnen niet achteraf worden uitgerust met het iNet System. Verwarming, airco en automatische klimaatregeling per app sturen Via de Truma App kunnen Alde gebruikers de belangrijkste functies van hun verwarming eenvoudig en comfortabel per smartphone bedienen: de binnentemperatuur, het warmwater en de nachtverlaging instellen. Bovendien kunnen ze in de app kiezen of het toestel bij voorkeur op gas of met de 230V-verwarmingselementen moet worden gebruikt en welke temperatuursensor voor de regeling verantwoordelijk is. Als de klanten een Truma airconditioningsysteem in de camper of caravan hebben, hebben ze de beschikking over de automatische klimaatregeling. Deze houdt de temperatuur in de camper of caravan automatisch constant onder alle weersomstandigheden.
Truma App nog gebruiksvriendelijker De nieuwe release van de Truma App met de Alde-uitbreiding is vanaf maart 2018 beschikbaar. Hij bevat enkele praktische, nieuwe functies, die aan alle gebruikers van de Truma App ten goede komen. „Ze kunnen de status van de binnenruimte- en de watertemperatuur nu ook via Bluetooth opvragen. Voorheen was dit alleen mogelijk in de SMS-modus. Daarmee hebben we een wens van veel klanten gerealiseerd“, licht Nicola Straub van Truma Business Development toe. Een ander pluspunt dat de app in het geheel gebruiksvriendelijker maakt: „Sommige klanten vonden het moeilijk om de temperatuur van verwarming of airconditioning in de app correct in te stellen. Daarom hebben we de schuifregelaar vervangen door een handig wieltje. Deze logica is bijvoorbeeld bekend van smartphone-kalenderfuncties. Dat maakt het voor onze klanten duidelijk veel gemakkelijker om de exacte temperatuur te kiezen“, aldus Straub.
Als we even terug kijken in de geschiedenis van het kamperen zien we dat er al voorlopers waren van de moderne caravan vanaf het ogenblik dat het wiel is uitgevonden. Van het moment dat er voertuigen met een motor verschenen waren er bekwame vaklui die er een bewoonbare laadruimte op bouwden. Dit type vrijetijdsvoertuig kende in de loop van de zeventiger jaren succes, alleen ontbraken specifieke reglementen. Tot 1986 wist niemand wat wel en niet mocht met die wagen. In het voertuig als dusdanig mocht men volgens de wet niet slapen, geen boodschappen mee doen en hem zelfs niet parkeren, alleen rijden was toegelaten.Tijdens een werkvergadering op 7 januari 1984 werden een aantal voorstellen betreffende de inrichting, het gebruik van het voertuig en de benaming “Zwerfauto” aangenomen. Vanaf 1 januari 1986 werd het koninklijk besluit van kracht betreffende de inrichting en het gebruik van het voertuig, enkel de benaming “Zwerfauto” werd veranderd in “Kampeerauto”. De verdelers en invoerders waren niet gelukkig met deze benaming daar ze aan kamperen deed denken. Ze kleefden op hun voordeur het Engelse “Motorhomes”. Dank zij de voornaamste kampeertijdschriften begon zwerfauto door te dringen. Er ontstonden zwerfautoclubs, Zwerfautomagazine verscheen, zwerfautovriendelijk gemeenten en restaurants en specifieke tijdschriften. Zwerfautomagazine lag aan de basis om de zwerfauto in de caravansalons te Brussel de nodige bekendheid te geven. “Zwerfauto” kwam in de van Dale en als laatste woord van de index in de Gouden Gids. Voor een tiental jaren dook de naam “Mobilhome” op. Waarschijnlijk ingevoerd door landgenoten die in Frankrijk op campings het bordje “A louer des mobilhomes” zagen, niet wetend dat het de Franse benaming is voor stacaravans. Bovendien heb ik al meermaals ondervonden dat Vlamingen veel moeite hebben om “zwerfauto” uit te spreken. Komen we met “Caravan” in een groot deel van de wereld terecht, de zwerfauto heeft een ongekend aantal benamingen waar we er enkele van aanhalen: in Duitsland spreekt men van “Reisemobil” of soms “Wohnmobil”. Voor de wet is het bij de Nederlanders een Kampeerauto, ze spreken echter van een “Kemper”, de Zweden hebben hun Husbil, de Italianen hun Camper en in Amerika reist men met een “RV” (Recreation vehicle)
Onder de druk van het algemeen gebruikte mobilhome, zelfs een groot aantal verkopers kennen niet eens de exacte benaming van hetgeen ze verkopen, werd de benaming van het Brussels caravan salon veranderd in “Mobicar”, onbekenden met de branche zullen zich afvragen wat dat zou kunnen betekenen. De meeste wrijven zich met genoegen in de handen want eindelijk is er een MOBIlhome-CARavan salon. Er is nog één kampeermagazine dat de naam “Kampeerauto” correct gebruikt, de andere modderen wat aan, veel lezers vragen zich af over welk voertuig gaat het artikel?