Systeem om automatisch hulpdiensten te verwittigen verplicht in nieuwe wagens vanaf 31 maartDit systeem zou de ernst van de verwondingen in 15% van de gevallen kunnen verminderen
Op 31 maart wordt op alle nieuwe Europese wagens eCall verplicht. Dat is een systeem dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten belt en daarnaast de exacte locatie van het ongeval meldt, waardoor er een tijdswinst van 40 tot 50 % geboekt wordt in sommige gevallen.Op termijn zullen 150.000 bijkomende oproepen gedaan worden in ons land.Daarnaast zijn er een aantal wijzigingen in het verkeersreglement die van kracht worden op 1 april. Zo is er niet langer een inhaalverbod bij neerslag, voor autobussen en autocars. De maximumsnelheid voor autocars op autosnelwegen wordt ook opgetrokken van 90 km/u naar 100 km/u.
eCall verplicht in alle nieuwe wagens vanaf 31 maart Op 31 maart wordt eCall verplicht op alle nieuwe modellen die in Europa verkocht worden. Het is een systeem waarmee je onmiddellijk de hulpdiensten kan verwittigen. Dat kan manueel, waarbij de bestuurder op een knopje drukt. Hij komt dan verbaal in contact met de operator van de noodcentrale zodat hij details kan geven over het ongeval. Het systeem kan ook automatisch werken. De sensoren in het voertuigen detecteren dan het ongeval, onder andere aan de hand van één van de airbags die opengaat. Het systeem zendt dan rechtstreeks een bericht uit naar de noodcentrale via het alarmnummer 112. Dat kan zeer nuttig zijn als de inzittenden van het voertuig bewusteloos zijn. De operator ontvangt een minimum aan gegevens rechtstreeks van het systeem: zoals de lokalisering van het ongeval en het type voertuig (via het voertuigidentificatienummer). Hij weet tevens of het eCall-systeem automatisch dan wel manueel werd geactiveerd. Op basis van deze gegevens kan de operator van de noodcentrale de gepaste middelen inzetten. De invoering van het eCallsysteem is het eerste veiligheidssysteem waarbij wagens rechtstreeks met een externe partij communiceren. Al de andere veiligheidssystemen communiceren enkel tussen de wagen en de gebruiker rechtstreeks. Een privaat eCallsysteem wordt als optie aangeboden door sommige autoconstructeurs, die eveneens het beheer van de oproepen verzekeren via hun call-center. 2500 levens gered in Europa? Volgens de Europese Commissie kan eCall tot 2500 levens per jaar redden in de EU en de ernst van de verwondingen in 15 % van de gevallen aanzienlijk verminderen. De hulpdiensten zouden immers veel sneller op de plaats van het ongeval aankomen, waardoor er een tijdswinst van 40 % in de steden en van 50 % op het platteland geboekt wordt. Door sneller op de bestemming aan te komen en de gepaste hulp te bieden, kunnen ook de gevolgen voor de andere weggebruikers beperkt worden. Maar het is waarschijnlijk dat in ons land de effecten van eCall op de verkeersveiligheid beperkter zullen zijn dan in pakweg Finland of Letland waar er meer geïsoleerde zones zijn. Vias institute is wel overtuigd van de voordelen van eCall. Het is sowieso een maatregel die in een globale Europese context bekeken moet worden. Niet gegronde oproepen? Gezien het gemak waarmee passagiers van een voertuig met de 112-centrale in verbinding kunnen gesteld worden, kan een aanzienlijke toename van het aantal oproepen voor éénzelfde ongeval verwacht worden. Bovendien zullen een aantal ongewenste oproepen door foutief gebruik(vb bij panne) of kwaad opzet gebeuren. Ook zullen oproepen automatisch doorgeschakeld worden als de airbag van het voertuig opengaat terwijl er niemand gewond is. We schatten dat de invoering van het systeem op termijn 150.000 bijkomende oproepen zal veroorzaken in ons land, waarvan de meeste niet gegrond zullen zijn. In het begin zal het zo een vaart niet lopen, omdat het een aantal jaren duurt voor het wagenpark vernieuwd is. Kost van het systeem: 4,5 miljard euro Volgens de Europese Commissie worden de jaarlijkse kosten om het systeem in te voeren op 4,5 miljard euro geschat voor de hele Europese Unie, en dit voor de installatie van het toestel in het voertuig, de modernisering van de noodcentrales en de vernieuwing van de mobiele telefonienetwerken. Maar de schattingen van de Europese Commissie geven een gunstige kostenbatenverhouding aan: een besparing van meer dan 26 miljard euro per jaar op de kosten van ongevallen en files. De invoering van dit systeem zal waarschijnlijk de verkoopprijs van wagens met enkele honderden euro’s doen stijgen. Leer hoe eCall werkt in dit filmpje: https://youtu.be/5hgvhq-6l8U.
Wijzigingen in het verkeersreglement op 1 april Maximumsnelheid autocars van 90 naar 100 km/u Vanaf 1 april wordt de maximum toegelaten snelheid voor autocars op autosnelwegen van 90 km/u naar 100 km/u gebracht. Deze regel geldt voor autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en die een snelheidsbegrenzer hebben tot 100 km/u. Ze moeten bovendien uitgerust zijn met een snelheidsplaat waarop ‘100’ staat. Door de maximumsnelheid te verhogen kunnen autocars op de autosnelwegen vrachtwagens inhalen. Zo wordt er vermeden dat ze vast komen te zitten in een muur van vrachtwagens op de rechterrijstrook. Er gebeuren bovendien zeer weinig ongevallen met autocars. In 2016 ging het over 12 ongevallen. Er viel daarbij geen enkele dode. Vias institute is niet gekant tegen deze nieuwe verkeersregel, maar wil wel dat na 2 jaar geëvalueerd wordt of er al dan niet een impact op de verkeersveiligheid is geweest. Inhaalverbod bij neerslag geldt niet meer voor autobussen en autocars Het inhaalverbod bij neerslag op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste 4 rijstroken wordt ook opgeheven voor bestuurders van autobussen en autocars. Zo is het mogelijk dat autocars ook bij neerslag vrachtwagens kunnen inhalen. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton blijft het inhaalverbod bij neerslag wel van toepassing. Landbouwvoertuigen verboden op autosnelwegen Tractoren en andere landbouwvoertuigen zijn in normale omstandigheden nooit te zien op de autosnelwegen. Omdat door een omzetting in de regelgeving er landbouwvoertuigen waren die ‘wettelijk gezien’ wel een snelheid van 70 km/u konden bereiken, is nu beslist om uitdrukkelijk in het verkeersreglement op te nemen dat voor hen vanaf 1 april de toegang tot de autosnelweg verboden is.
Contactpersoon:
Karin Genoe, Afgevaardigd Bestuurder Vias institute : 0495/16.54.02.
Alde verwarming wordt deel van de Truma iNet-wereld Alde Compact 3020 HE te integreren in het Truma iNet System De Truma iNet-wereld groeit verder: vanaf april 2018 is het mogelijk om de Alde verwarming Compact 3020 HE in het systeem op te nemen. Dit is vooral interessant voor klanten van Alde die een Truma airconditioningsysteem of een Truma LevelControl (willen gaan) gebruiken. Ze kunnen nu alle apparatuur gemakkelijk via het iNet System bedienen: de verwarming en het airconditioningsysteem aansturen, de automatische klimaatregeling instellen en de gasvoorraad opvragen – allemaal via één app! iNet-compatible bedieningspaneel verwarming Daarvoor hoeft de iNet Box alleen maar op de verwarming te worden aangesloten – klaar! Voorwaarde hiervoor is het nieuwe, vanaf april 2018 beschikbare Alde bedieningspaneel. Voor klanten is het te herkennen aan het iNet ready logo, dat verschijnt als het bedieningspaneel wordt ingeschakeld. Ontbreekt het logo, dan is het touch panel niet iNet-compatible en moet worden vervangen. Dit betreft alle verwarmingen van het type Compact 3020 HE van 04/2014 tot 04/2018. Oudere modellen van het type Alde Compact 3010 kunnen niet achteraf worden uitgerust met het iNet System. Verwarming, airco en automatische klimaatregeling per app sturen Via de Truma App kunnen Alde gebruikers de belangrijkste functies van hun verwarming eenvoudig en comfortabel per smartphone bedienen: de binnentemperatuur, het warmwater en de nachtverlaging instellen. Bovendien kunnen ze in de app kiezen of het toestel bij voorkeur op gas of met de 230V-verwarmingselementen moet worden gebruikt en welke temperatuursensor voor de regeling verantwoordelijk is. Als de klanten een Truma airconditioningsysteem in de camper of caravan hebben, hebben ze de beschikking over de automatische klimaatregeling. Deze houdt de temperatuur in de camper of caravan automatisch constant onder alle weersomstandigheden.
Truma App nog gebruiksvriendelijker De nieuwe release van de Truma App met de Alde-uitbreiding is vanaf maart 2018 beschikbaar. Hij bevat enkele praktische, nieuwe functies, die aan alle gebruikers van de Truma App ten goede komen. „Ze kunnen de status van de binnenruimte- en de watertemperatuur nu ook via Bluetooth opvragen. Voorheen was dit alleen mogelijk in de SMS-modus. Daarmee hebben we een wens van veel klanten gerealiseerd“, licht Nicola Straub van Truma Business Development toe. Een ander pluspunt dat de app in het geheel gebruiksvriendelijker maakt: „Sommige klanten vonden het moeilijk om de temperatuur van verwarming of airconditioning in de app correct in te stellen. Daarom hebben we de schuifregelaar vervangen door een handig wieltje. Deze logica is bijvoorbeeld bekend van smartphone-kalenderfuncties. Dat maakt het voor onze klanten duidelijk veel gemakkelijker om de exacte temperatuur te kiezen“, aldus Straub.
Als we even terug kijken in de geschiedenis van het kamperen zien we dat er al voorlopers waren van de moderne caravan vanaf het ogenblik dat het wiel is uitgevonden. Van het moment dat er voertuigen met een motor verschenen waren er bekwame vaklui die er een bewoonbare laadruimte op bouwden. Dit type vrijetijdsvoertuig kende in de loop van de zeventiger jaren succes, alleen ontbraken specifieke reglementen. Tot 1986 wist niemand wat wel en niet mocht met die wagen. In het voertuig als dusdanig mocht men volgens de wet niet slapen, geen boodschappen mee doen en hem zelfs niet parkeren, alleen rijden was toegelaten.Tijdens een werkvergadering op 7 januari 1984 werden een aantal voorstellen betreffende de inrichting, het gebruik van het voertuig en de benaming “Zwerfauto” aangenomen. Vanaf 1 januari 1986 werd het koninklijk besluit van kracht betreffende de inrichting en het gebruik van het voertuig, enkel de benaming “Zwerfauto” werd veranderd in “Kampeerauto”. De verdelers en invoerders waren niet gelukkig met deze benaming daar ze aan kamperen deed denken. Ze kleefden op hun voordeur het Engelse “Motorhomes”. Dank zij de voornaamste kampeertijdschriften begon zwerfauto door te dringen. Er ontstonden zwerfautoclubs, Zwerfautomagazine verscheen, zwerfautovriendelijk gemeenten en restaurants en specifieke tijdschriften. Zwerfautomagazine lag aan de basis om de zwerfauto in de caravansalons te Brussel de nodige bekendheid te geven. “Zwerfauto” kwam in de van Dale en als laatste woord van de index in de Gouden Gids. Voor een tiental jaren dook de naam “Mobilhome” op. Waarschijnlijk ingevoerd door landgenoten die in Frankrijk op campings het bordje “A louer des mobilhomes” zagen, niet wetend dat het de Franse benaming is voor stacaravans. Bovendien heb ik al meermaals ondervonden dat Vlamingen veel moeite hebben om “zwerfauto” uit te spreken. Komen we met “Caravan” in een groot deel van de wereld terecht, de zwerfauto heeft een ongekend aantal benamingen waar we er enkele van aanhalen: in Duitsland spreekt men van “Reisemobil” of soms “Wohnmobil”. Voor de wet is het bij de Nederlanders een Kampeerauto, ze spreken echter van een “Kemper”, de Zweden hebben hun Husbil, de Italianen hun Camper en in Amerika reist men met een “RV” (Recreation vehicle)
Onder de druk van het algemeen gebruikte mobilhome, zelfs een groot aantal verkopers kennen niet eens de exacte benaming van hetgeen ze verkopen, werd de benaming van het Brussels caravan salon veranderd in “Mobicar”, onbekenden met de branche zullen zich afvragen wat dat zou kunnen betekenen. De meeste wrijven zich met genoegen in de handen want eindelijk is er een MOBIlhome-CARavan salon. Er is nog één kampeermagazine dat de naam “Kampeerauto” correct gebruikt, de andere modderen wat aan, veel lezers vragen zich af over welk voertuig gaat het artikel?