Met de Nova 555 ontdekken we bij Eriba voor het eerst een hefbed in zulk type gezinscaravan.
Kom je met een bijna 8 m lange Nova 555 op een camping gereden zie je alle blikken in je richting draaien. Dus oppassen, niet te veel klungelen en het gevaarte proberen keurig op zijn plaats maneuvreren.
Aan de vensters merkt je op dat het om een indeling gaat met stapelbedden. Kom je binnen langs de brede deur is er helemaal geen twijfel meer. De indeling met kinderkamer achterin is reeds lang in gebruik. Kijken we naar voor zien we het hefbed boven de knappe zitgroep. Voor Eriba is dat een opvallende nieuwigheid. Dat zorgt voor extra slaapgelegenheid zonder ombouwen van de zitgroep.
Het interieur is opgebouwd in een moderne stijl met afwisselende kleuren gaande van donkerhout decor met zwarte handgrepen aan de deuren en laden. Lichte kleuren voor wanden en hefbed, samen met de grijze kussens vormen ze een schitterend harmonisch geheel zelfs de vloer past er prachtig bij. De bovenkasten onder het hefbed zijn redelijk klein, kan moeilijk anders ze zakken mee met het bed tot tegen de rugkussens. Dat geeft de gelegenheid om ‘s morgens een hapje te doen terwijl er nog iemand geniet van het 2,1 x 1,5 m grote hefbed. Om in uit het bed te geraken is het bijgeleverde laddertje een noodzaak. In de U-zitgroep met de grote tafel, comfortabele zittingen en ruim bemeten is het aangenaam om te vertoeven
Keuken
De aanpalende keuken is ruim genoeg voor een groot gezin. Op het aanrecht met geïntegreerde kookvuren achteraan en de spoelbak is nog plaats voor een koffie apparaat. Er blijft nog genoeg werkblad over om de ingrediënten van de culinaire genoegens voor te bereiden. Onderaan zijn grote laden voor een uitgebreid keuken materiaal. Boven verbergen de grote witte deuren van de bovenkast veel plaats. Zij kunnen een deel bagage opvangen dat niet in de bovenkasten van zitgroep kan. Tegenover de keuken heeft men de 142 l koelkast geplaatst.
In een caravan met een opbouwlengte van 6.64 m mag men een goed bruikbaar sanitair verwachten. Het wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, een wastafeltje in de hoek en om te douche is er voldoende bewegingsvrijheid. Toiletgerief en bijhorigheden vinden gemakkelijk plaats in de kast, leuk is de grote verlichte spiegel.
Aan brgruimte geen gebrek, alle zitbanken kunnen open en aan één buitenzijde zijn kofferdeksels langs waar men ook bagage in en uit kan laden. Bijzonder het grote luik dat het onderste stapelbed afsluit is handig. Na het omhoog klappen van het bed kan gedurende de reis een fiets in vervoerd worden.
Naar de kinderkamer.
In de Nova 555 is een schuifdeur die de kinderkamer kan afsluiten. Indien nodig kan men de treinzit in de kinderkamer ombouwen tot een bed. Zo kunnen hier al zeker drie kinderen het nachtje doorbrengen. Trouwens bij dag is er voldoende plaats om huisspelletjes te doen. Zelfs kleren en speelgoed kunnen in de kinderkamer geborgen worden.
Verspreid over het hele interieur is er bij avond voldoende verlichting voorzien. Voor de nacht geven kleine blauwe lichtjes het middenpad aan.
Met de 55 l watertank aan boord hoeft men niet om de haverklap naar de kraan te lopen om ze bij te vullen. Om het rijplezier niet te bederven vraagt hij wel een trekauto met de nodige pk’s onder de motorkap.
De Nova 555 is een schitterende caravan zowel van binnen als langs buiten. Het interieur is doordacht ingericht om zelfs grote gezinnen een comfortabel verblijf aan te bieden. Zoals men van Hymer mag verwachten is hij keurig en met goede materialen afgewerkt.
De limited edition CamperVan Free 540 Blue Evolution vervult het verlangen naar avontuur en onafhankelijkheid. Hij heeft moderne, stijlvolle design en sportieve accenten: speciale lak in stormblauw metallic, zwart slaapdak, mat zwarte 16-inch velgen en led-dagrijverlichting.
Stormblauw metallic-lak
De beperkte serie van de buscamper HYMER Free 540 Blue Evolution beantwoordt uw verlangen naar avontuur en onafhankelijkheid. Profiteer van een omvangrijk pakket uitrustingen met een prijsvoordeel van meer dan € 3.000 als u kiest voor dit aantrekkelijke editiemodel.
Flexibel interieur Het uitgekiende interieurconcept en de flexibele bouwwijze bieden veel ruimte en comfort voor vier volmaakt gelukkige passagiers.
Sportief-moderne instap
Gewoon instappen en vertrekken … de route is het doel van de reis en daarbij heeft u altijd een stukje thuis mee. Het editiemodel HYMER Free 540 Blue Evolution is de perfecte instap in de wereld van het kamperen.
Smaakvol interieur
Het interieur bekoort door het moderne design met witte kleppen en zilverafwerking, de tweekleurige grijze stof en een vloerbedekking in donker houtoptiek.
Verfrissend onafhankelijk
Dankzij de volwaardige badkamer incl. houten lattenbodem in de douche biedt de HYMER Free 540 Blue Evolution u hetzelfde comfort als zijn grotere broers. Zo bent u ook ver van de bewoonde wereld onafhankelijk.
Volledige uitvoering Start dankzij de talloze hoogtepunten in de uitvoering van de HYMER Free Blue Evolution meteen uw kampeeravontuur.
Monsterscore inschrijvingen speed pedelecs in maart (+57,5%)
De inschrijvingen van speed pedelecs hebben in maart een enorme vlucht genomen: +57,5% meer dan in maart 2020. Ook in vergelijking met maart 2019 (pre-Corona lockdown) doen deze snelle fietsen het bijzonder goed: +28,8%. De stijging is algemeen: op de provincie Namen na stijgt het aantal inschrijvingen immers in alle Belgische provincies. Bedrijven en leasing tekenen mooie cijfers op maar het zijn vooral de particulieren die het peloton aanvoeren.
“Het aantal inschrijvingen ligt met 1.257 eenheden maar liefst +57,5% hoger dan in maart 2020. Ook in vergelijking met 2019 is de stijging frappant : + 28,8%. Opvallend is dat de stijging zich in alle provincies voordoet, behalve in Namen. Hoewel het om kleinere aantallen gaat, zijn de procentuele stijgingen groot in de meeste Waalse provincies terwijl in Vlaanderen vooral Limburg en West-Vlaanderen er procentueel uitspringen. Net als Antwerpen, dat +26% groeide en ruim aan de kop van het peloton blijft,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “De speed pedelec zal niet meer verdwijnen uit het straatbeeld. Niet in Vlaanderen en Brussel (stijging met +17%), maar ook niet in Wallonië waar het aantal inschrijvingen alsmaar blijft toenemen. In het eerste kwartaal zijn nu +23,6% meer speed pedelecs ingeschreven dan in 2020, en +9,7% ten opzichte van 2019. Leasing- (+16,3%) en bedrijfsfietsen (+10%) laten mooie cijfers optekenen maar het zijn vooral de particulieren die hard aan de boom schudden (+33,6%). Verdere investeringen van de overheid in fietsinfrastructuur zullen deze trend nog verder kunnen versterken.”
Particulier versus bedrijven
Met 1.257 inschrijvingen in de maand maart gingen de cijfers er met +57,5% op vooruit in vergelijking met het aantal inschrijvingen van februari vorig jaar. De ruime helft (51,8 %) van de inschrijvingen gebeurde door particulieren en dat is voor het eerste kwartaal maar liefst +33,6% meer dan vorig jaar.
Vorige maand waren er de eerste tekenen van groei bij leasing en die trend zet zich voort : over de eerste drie maanden stijgt leasing met +16,3% en de inschrijvingen op naam van een bedrijf groeien met +9,9%. En dit ondanks het lage fileniveau in deze Corona-tijden.
Geografische verschillen
Speed pedelecs blijven vooral populair in Vlaanderen: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95% voor zijn rekening tegenover 2,6 % in Wallonië en 2,3 % in Brussel. Toch is de evolutie in Brussel (+17%) en de Waalse provincies zeer positief hoewel de aantallen nog laag blijven, vooral in Namen en Luxemburg.
De provincie Antwerpen heeft er - na een moeilijk jaar 2020 - een sterk kwartaal op zitten en blijft ruim koploper met 783 nieuwe inschrijvingen. Oost-Vlaanderen herpakt zich (+5%) en Vlaams-Brabant schrijft terug positieve cijfers (+10%) maar het zijn – opnieuw – vooral Limburg (+65%) en West-Vlaanderen (+39%) die het mooie weer maken.
Reizen, natuur en outdoor vullen het portfolio aan
Meerwaarde voor outdoor-fans met de nieuwe segmenten:
Equipment & Outdoor – Travel & Nature
Het gevoel van grenzeloze vrijheid: wandelen, trekking, klimmen, mountainbiken of skiën wordt met een eigen camper, kampeerbusje of caravan een heel bijzondere ervaring. Deze onafhankelijke vorm van reizen, gecombineerd met activiteiten in de vrije natuur was nog nooit zo populair en weerspiegelt het verlangen van mensen naar individuele reismogelijkheden. Deze trend, in combinatie met de zekerheid van het reizen met een eigen verblijf, is tijdens de pandemie nog sterker geworden, en de caravaning-branche rekent dan ook voor dit jaar met een verder groeiende interesse.
Voor Messe Düsseldorf als organisator van CARAVAN SALON en TourNatur, is het synergie-effect voldoende reden om dit samenspel van caravaning en outdoor-activiteiten in de opzet van de beurs nieuw vorm te geven.
Projectleider Stefan Koschke licht toe: “Mensen, die hun vakantie in een camper of caravan doorbrengen, houden uiteraard ook van activiteiten en sporten in de buitenlucht. Afgelopen jaar vonden zij op TourNatur gedurende drie parallel aan CARAVAN SALON lopende beursdagen een passend aanbod. Binnenkort zullen de reis-, natuur- en outdoor-thema’s alle tien de beursdagen aan bezoekers gepresenteerd worden. Bovendien zal het portfolio van TourNatur geheel in de themawerelden Equipment & Outdour en Travel & Nature in CARAVAN SALON worden geïntegreerd.”
Ten gevolge hiervan presenteren vanaf dit jaar de aanbieders van caravaning- en campingtoebehoren en outdoor-kleding en -uitrusting hun aanbod samen met de hierboven genoemde nieuwe themawerelden. Tevens laten de segmenten caravaning- en outdoor-toerisme hun bijzondere bestemmingen gemeenschappelijk aan het publiek zien.
Ook in 2021 toont CARAVAN SALON Düsseldorf weer ’s wereld grootste keuze aan nieuwe kampeerauto’s en caravans. De bezoekers kunnen zich op een omvangrijk aanbod en het gehele voertuigenspectrum van compacte kampeerbusjes en familievriendelijke caravans en kampeeraut’s tot aan ruime luxe-voertuigen verheugen. Het aanbod wordt gecompleteerd door het segment Technology & Components, waarin de Europese en internationale industrie voor toebehoren en toeleveranciers zich uitgebreid presenteren.
Geïnteresseerde producenten, handelaars, regio’s en campings kunnen zich hier – www.caravan-salon.com/application - voor CARAVAN SALON 2021 aanmelden.
Holtkamper Cocoon Aero MTT Limited Edition Holtkamper komt met een speciale eenmalige ‘Limited Edition’ op basis van het eerdere model Cocoon Aero MTT. Eigenlijk is dit Holtkamper actiemodel ‘Limited Edition’ een Aero MTT zonder Windforce systeem. Maar ook zonder WindForce systeem worden de Holtkamper tenttrailers geroemd om hun opzetgemak, niet in de laatste plaats door het unieke eenstoks carbon luifelsysteem. Het speciale actiemodel is verder o.a. standaard voorzien van: • MTT keuken met koelkast • Reservewiel met ophanging • AL-KO disselslot • Pack-N-Go systeem voor eenvoudig inpakken van uw bagage • Aero luifel met zijwanden • Membrame Airco tentsysteem De speciale actieprijs van de Cocoon Aero MTT Limited Edition bedraagt € 16.995,-. Wees er wel snel bij want er worden er maar 20 gebouwd. Het actiemodel is te bezichtigen (vooralsnog op afspraak) bij Tent Trailer Center Utrecht en Emmen.
Met de Nova 555 ontdekken we bij Eriba voor het eerst een hefbed in zulk type gezinscaravan.
Kom je met een bijna 8 m lange Nova 555 op een camping gereden zie je alle blikken in je richting draaien. Dus oppassen, niet te veel klungelen en het gevaarte proberen keurig op zijn plaats maneuvreren.
Aan de vensters merkt je op dat het om een indeling gaat met stapelbedden. Kom je binnen langs de brede deur is er helemaal geen twijfel meer. De indeling met kinderkamer achterin is reeds lang in gebruik. Kijken we naar voor zien we het hefbed boven de knappe zitgroep. Voor Eriba is dat een opvallende nieuwigheid. Dat zorgt voor extra slaapgelegenheid zonder ombouwen van de zitgroep.
Het interieur is opgebouwd in een moderne stijl met afwisselende kleuren gaande van donkerhout decor met zwarte handgrepen aan de deuren en laden. Lichte kleuren voor wanden en hefbed, samen met de grijze kussens vormen ze een schitterend harmonisch geheel zelfs de vloer past er prachtig bij. De bovenkasten onder het hefbed zijn redelijk klein, kan moeilijk anders ze zakken mee met het bed tot tegen de rugkussens. Dat geeft de gelegenheid om ‘s morgens een hapje te doen terwijl er nog iemand geniet van het 2,1 x 1,5 m grote hefbed. Om in uit het bed te geraken is het bijgeleverde laddertje een noodzaak. In de U-zitgroep met de grote tafel, comfortabele zittingen en ruim bemeten is het aangenaam om te vertoeven
Keuken
De aanpalende keuken is ruim genoeg voor een groot gezin. Op het aanrecht met geïntegreerde kookvuren achteraan en de spoelbak is nog plaats voor een koffie apparaat. Er blijft nog genoeg werkblad over om de ingrediënten van de culinaire genoegens voor te bereiden. Onderaan zijn grote laden voor een uitgebreid keuken materiaal. Boven verbergen de grote witte deuren van de bovenkast veel plaats. Zij kunnen een deel bagage opvangen dat niet in de bovenkasten van zitgroep kan. Tegenover de keuken heeft men de 142 l koelkast geplaatst.
In een caravan met een opbouwlengte van 6.64 m mag men een goed bruikbaar sanitair verwachten. Het wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, een wastafeltje in de hoek en om te douche is er voldoende bewegingsvrijheid. Toiletgerief en bijhorigheden vinden gemakkelijk plaats in de kast, leuk is de grote verlichte spiegel.
Aan bergruimte geen gebrek, alle zitbanken kunnen open en aan één buitenzijde zijn kofferdeksels langs waar men ook bagage in en uit kan laden. Bijzonder het grote luik dat het onderste stapelbed afsluit is handig. Daar kan gedurende de reis een fiets in vervoerd worden.
Naar de kinderkamer.
In de Nova 555 is een schuifdeur die de kinderkamer kan afsluiten. Indien nodig kan men de treinzit in de kinderkamer ombouwen tot een bed. Zo kunnen hier al zeker drie kinderen het nachtje doorbrengen. Trouwens bij dag is er voldoende om huisspelletjes te doen. Zelfs kleren en speelgoed kunnen in de kinderkamer geborgen worden.
Verspreid over het hele interieur is er bij avond voldoende verlichting voorzien. Voor de nacht geven kleine blauwe lichtjes het middenpad aan.
Met de 55 l watertank aan boord hoeft men niet om de haverklap naar de kraan te lopen om ze bij te vullen. Om het rijplezier niet te bederven vraagt hij wel een trekauto met de nodige pk’s onder de motorkap.
De Nova 555 is een schitterende caravan zowel van binnen als langs buiten. Het interieur is doordacht ingericht om zelfs grote gezinnen een comfortabel verblijf aan te bieden. Zoals men van Hymer mag verwachten is hij keurig en met goede materialen afgewerkt.
De Franse fabrikant blijft niet achter en richt zijn Artica reeks opnieuw in.
Voor enkele jaren stond de lichtgewicht caravan wat betreft constructie niet zo goed aangeschreven. Die tijd is voorbij en de fabrikant maakte een sterke inhaal beweging de klachten verdwenen stilaan.
Zo is de nieuwe Artica volledig met hagelbestendige polyester buitenbeplating bekleed. Wat nog verbeterd is lezen we in het verslag.
Standaard is de Artica 520 uitgerust met comfortrollo’s aan de ramen, luchtkoeler, voorbereiding voor een fietsdrager, compressor koellade, huishoudbatterij voorbereiding, bedienigspaneel, rookmelder en verstelbare TV drager. Als optie kan men een groot panoramisch dakvenster bekomen, een 14 l boiler, lichtmetalen velgen, reservewiel en een antimuggendeur.
De lichtgrijze buitenkleur van het koetswerk wordt gesierd met donkere blauwe en zwarte decorstukken. De wanden en dak hebben XPS isolatie zijn langs buiten bekleed met hagelbestendige polyester platen en langs binnen met triplex. Zo is hij zeer goed beschermt tegen water insijpeling. De achterlichten zijn eenvoudig gehouden, ze geven echter voldoende licht. De bumper bestaat uit drie delen een voordeel bij mogelijke schade. De ver naar binnen staande hoeksteunen zijn nogal moeilijk te koppelen aan de lange zwengel. Een kunststof vormstuk dient als stevige dorpel aan de buitendeur met een venster. Een panoramisch dakvenster en 2 kleine dakluiken zorgen voor lucht en licht in het interieur. Onder de bodem zijn de leidingen voor gas en elektriciteit keurig verankerd.
Lichte wanden en donkere bovenkastdeuren geven een prachtig modern uitzicht aan het interieur, de twee kleurige kussens passen er mooi bij. De architecten hebben een L-keuken ontworpen die zeker mag gezien worden. Hier en daar vertoond het meubilair wat scherpe kantjes, dat heeft voor een deel te maken met de prijs en het lichtgewicht programma van Caravelair. Deurtjes zijn vlak gehouden ook hier is de prijs niet vreemd aan. We zitten hier nu eenmaal niet in een dure klasse caravan. Sloten en scharnieren zijn van een degelijk kwaliteit.
Met de kleurcombinaties van de U-zitgroep, de comfortabele zitbanken plus het grote tafelblad maken er een aangenaam verblijf van. Om gemakkelijker op de zitbanken te geraken kan men het tafelblad samen vouwen. Bij avond is er een combinatie van verschillende licht bronnen zowel voor fel licht op de tafel om de kleine lettertjes te kunnen lezen als een aangenaam gedempt licht. Rollo’s beletten nieuwsgierigen binnen te piepen.
We mogen gerust zeggen de L-keuken is een blikvanger in de Artica 520. Inderdaad, ze is al niet van de kleinste. In het donkere aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren met elektronische ontsteking geïntegreerd met ernaast een rond RV stalen spoelbakje. De waterkraan heeft een hoge uitlaat, handig als je er eens een emmer wil onder plaatsen. Aan de linkerkant is een soort van toog zou men kunnen zeggen met er boven een schap. Onderaan het aanrecht zijn brede laden met wit front en een compressor koellade, iets waar Caravelair zich al lang aan houdt. Ze heeft haar voor en nadelen, het handelt meestal enkel om de inrichting niet om het funktioneren. In de kast en de bovenkasten is voldoende plaats om keuken materiaal en bijhorigheden te bergen.
Bij de Artica 520 bevind zich achteraan een 2,0 x 1,4 m groot bed. Een comfortabele koudschuim matras ligt op een gedeelde lattenbodem. Omwille van het sanitair er naast kon men het bed niet breder maken. Buiten het wc is in het kleinste kamertje een bruikbare douchecel geïnstalleerd. Naast het bed is een open wastafeltje met een aflegplank, enkele open schappen en een kast gemaakt. Aanpalend is de niet zo kleine kleerkast.
De Caravelair is bedoeld voor en koppel dat graag over een ruime woongelegenheid beschikt tijdens de vakantiedagen. Zijn er nog een paar kinderen bij dat zal de pret niet bederven er is voldoende plaats. Alleen zal men ’s avonds en ’s morgens de zithoek wat moeten ombouwen, dat behoort nu eenmaal tot een vakantie activiteit. De Artica 520 is goed uitgerust voor zijn verantwoorde prijs en zet voor zijn lengte weinig gewicht op de weegschaal.
Liner 1090 GIO, de luxe mobiel voor klassieke auto's
Nieuwe layout Liner 1090 GIO
Nieuwe jachtlounge straalt een exclusieve clubsfeer uit
Klassieke autogarage voor verschillende modellen
Ongeveer 27 m² vloeroppervlak en 15 ton MTM
"Wat een geweldige indeling", zullen veel liefhebbers van klassieke auto's onder liefhebbers van luxe kampeerauto’s zeggen. Met de nieuwe Liner 1090 GIO brengt Concorde autodromen weer tot leven.
Met een intelligente constructie is Concorde erin geslaagd om een comfortabele garage voor klassieke auto's te integreren in zijn luxe voering. Liefhebbers van oldtimers zoals het Porsche 911 F- of G-model, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda kunnen gemakkelijk hun waardevolle meesterwerken in de voering onderbrengen.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbases afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer kan de garagelier links of rechts versteld worden. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek.
Van buitenaf schittert de Liner 1090 GIO met zijn gebruikelijke aantrekkelijkheid. Alleen een gewijzigde positie van de slaapkamerramen, als gevolg van de garageconstructie, duidt op deze nieuwe indeling. Decor en folies, het (optionele) Bird-View-System evenals het klepontwerp en hun functionaliteit komen overeen met de standaarduitrusting van een Concorde-Liner. Door de exclusiviteit van deze plattegrond zijn individuele ontwerpverzoeken uiteraard mogelijk.
De uitgebreide en comfortabele garageconstructie resulteert in een kleine ruimtebesparing in de woonkamer en in de keuken. In het woongedeelte compenseert de visuele uitstraling en het slimme concept van de nieuwe ronde zitgroep “Yacht Lounge”, die een bijzondere clubsfeer uitstraalt, de met 10 centimeter ingekorte ruimte. De tafel is flexibel verplaatsbaar en de uittrekelementen in het voeteneind kunnen flexibel worden gebruikt. De meubelkleur en (optioneel) lederen bekleding in "Jatoba Brilliant" en "Vanilla" stralen exclusieve Concorde-elegantie uit. Bovendien is dit gebied opgewaardeerd met een 32-inch tv-monitor.
De bekende exclusieve Concorde keukeninrichting komt uit de Centurion op Daily. Dit scheelt 25 centimeter, maar merk je niet op in het handige scala aan functies. De spoelbak met roestvrijstalen onderstel, de hybride kookplaat en de uitschuifbare keukenpoot en de Dometic combikoelkast plus magnetron zorgen nog steeds voor veel kookplezier.
Ook de badkamer met grote douche met (optioneel) regenwoudkop en handdouche evenals verwarming en handdoekdroger komt overeen met het vaak gewenste Concorde niveau
De slaapkamer presenteert ook voeringkwaliteit. De "verhoogde" garageopstelling beperkt de stahoogte slechts onbeduidend. Het is groot genoeg en comfortabel. De royale bed afmetingen en de uitrusting met bijvoorbeeld tv en soundbar blijven behouden.
De basisprijs van de Liner 1090 GIO bedraagt ongeveer 390.000 euro, inclusief zitgroep “Yacht Lounge” en garagelift. Verdere exclusieve speciale uitrusting vervult de individuele opties en wensen die bij Concorde in de gebruikelijke stijl en uitgebreide selectie beschikbaar zijn.
Wil je andere fietsers of voetgangers waarschuwen voor je komst, dan gebruik je een fietsbel. Alleen heeft niet elke fiets zo’n bel. Is een fietsbel verplicht?
Wanneer je een fiets koopt, zit daar meestal standaard een fietsbel op. Dat is echter niet bij alle fietsen zo. Denk maar aan racefietsen en mountainbikes. Daar moet je alle accessoires en bepaalde onderdelen als pedalen nog bij kopen. Een aantal fietsers heeft dus geen bel op de fiets en maakt zijn komst vocaal kenbaar. Rest de vraag: als ze er bij aankoop niet standaard op zit, is een fietsbel verplicht op de fiets? Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
Persoonlijke Concorde-deelname aan klassieke rally's
Marketingactiviteiten bij oldtimerrallyevenementen
Concorde heeft een "Concorde Classic Team" opgericht. De achtergrond hiervan is de marketing van de nieuwe plattegrond “Liner 1090 GI0”. Het team werd opgericht om de nieuwe plattegrond 1090 GIO te presenteren in een "geschikte omgeving" rond klassieke autoraces. Tijdens de evenementen bestaat de mogelijkheid dat fans live en met deskundig advies ter plaatse informatie kunnen krijgen.
Concorde heeft een nieuw marketingplatform gecreëerd. De fabrikant van luxe campers uit Aschbach is van plan om de nieuwe indeling 1090 GIO in een "passende setting" voor klassieke autorally's met een zogenaamd "Classic Team" te presenteren. Concorde-medewerkers en Concorde-handelspartners zullen deze buitengewone luxe camper ter plaatse begeleiden en presenteren aan geïnteresseerde rallydeelnemers en bezoekers. Geïnteresseerden die zich willen inschrijven voor een bezichtiging op een racedatum kunnen een e-mail sturen naar: marketing@concorde.eu.
De Liner 1090 GIO is speciaal ontworpen voor liefhebbers van oldtimers, zodat ze hun kostbaarheden uit de auto veilig kunnen vervoeren en tegelijkertijd comfortabel overal kunnen wonen en slapen, bijvoorbeeld op het circuit, in de buurt van hun voertuigen.
"Bij Concorde bouwen we niet alleen met passie campers, de nieuwe Linder 1090 GIO documenteert ook onze passie, die tot de geschiedenis van de auto in het algemeen behoort", zegt marketingmanager Markus Freitag over de campagne.
Het huidige plan voor de klassieke autorally's die in Duitsland en Oostenrijk zullen plaatsvinden, is als volgt:
08/13 - 15/08 Altena Classic, 13/14 augustus - Altena Historic
08/19 - 21/08 Saksen Classic
26/08 - 29.08. Hamburg-Berlijn Klassieker
09.09. - 11.09. Klassiekers uit de Noord-Oostzee
01.10. - 03.10. Metz-bijeenkomst
23.10. - 24.10. 16e DMI Histo Day & Night Challenge
Alle data / informatie zonder garantie!
Rallydeelnemers en bezoekers kunnen er naar uitkijken: de nieuwe Liner 1090 GIO biedt liefhebbers van klassieke auto's de mogelijkheid om hun waardevolle meesterwerken zoals het model Porsche 911 F of G, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda naar elke race en "om mee te nemen" naar elke plaats.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbasis afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer is de garagelier links of rechts te verstellen. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek. Uiteraard passen moderne (meer) voertuigen ook in de garage, maar ze mogen de maximale afmetingen en het maximale gewicht niet overschrijden.
TRAXIO en diens bandenfederaties Federtyre en Pneuband roepen de automobilisten op om hun winterbanden snel te laten vervangen door zomerbanden. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar ze presteren ook minder goed, en dat al vanaf temperaturen boven 7 °C. De remweg wordt langer en de wegligging verslechtert waardoor het – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – aan te raden is om vanaf nu zo snel mogelijk winterbanden te wisselen met zomerbanden.
“Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Boven 7 °C - en dus zeker tijdens warme dagen – presteren winterbanden minder goed dan zomerbanden. Niet alleen is de remafstand langer, ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden nu snel gebeurt. Door de maatregelen in het kader van de strijd tegen het coronavirus kunnen wachttijden oplopen en dus is het aangeraden om snel een afspraak te maken.”
Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:
winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden.
Tot wel 16 meter langere remweg
Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.
Belangrijker nog is dat - onder andere - een test van ADAC (2019) aangetoond heeft dat de remafstand verhoogt: bij een snelheid van 100 km/u en een temperatuur van 20 °C op droog wegdek heeft een winterband tot 5 meter extra remafstand ten opzichte van een zomerband, maar dit kan oplopen tot 16 meter bij een temperatuur van 35 °C.
Tot slot: met winterbanden verslechtert de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen zwaar geladen is.
Besluit: zo snel mogelijk winterbanden wisselen
Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet bewust van dit probleem: je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must!
Controle profieldiepte en algemene staat van je banden
De bandenwissel is ook het uitgelezen moment waarop je bandenspecialist de profieldiepte meet en je banden controleert op mogelijke schade en de juiste bandenspanning. Dit komt niet alleen de levensduur van je banden maar ook het brandstofverbruik van je wagen ten goede. Maar vooral: versleten of beschadigde banden evenals een niet correcte bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongevallen.
Bandencentrales blijven open!
Bandencentrales zijn opgenomen in de lijst van de essentiële sectoren en mogen hun activiteiten blijven verder zetten. In het kader van de strijd tegen het Corona-virus werkt de sector op afspraak. Klanten kunnen voor hun bandenwissel dus probleemloos terecht bij hun bandencentrale of garage, mits afspraak.
Het pluspunt in vrijheid: de KNAUS VAN TI PLUS nu ook als uitgebreid uitgeruste PLATINUM SELECTION.
De KNAUS VAN TI PLUS op een MAN TGE staat voor uitzonderlijke rijdynamiek, maximaal wooncomfort en markant design. Dankzij de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen biedt de halfintegrale kampeerauto niet alleen een plus op het gebied van vrijheid, maar ook op het gebied van veiligheid.
De populaire eenpersoonsbedindeling 650 MEG van het succesvolle model is nu ook verkrijgbaar als een uitgebreid uitgeruste PLATINUM SELECTION:
Het exterieurdesign met een chassis in indiumgrijs metallic, zijwanden van glad plaatstaal in Campovologrijs, speciale modelstickers en 17-inch lichtmetalen MAN-velgen weerspiegelen het dynamische karakter van het voertuig. De KNAUS CATEYE evolution achterlichten met exclusieve nachtsignatuur en dynamische richtingaanwijzers in LED-technologie zorgen voor een hoge herkenningswaarde en meer veiligheid, zelfs bij slecht zicht. De VAN TI PLUS PLATINUM SELECTION heeft verder een voortentlamp met bewegingsmelder, elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels, antraciet luifel, een servicedeur aan de bestuurderszijde, een handige uitschuifbare gasfles en 2-kanaals luchtvering op de achteras om het rijcomfort en de regeling van de voertuighoogte te verbeteren. Tot de exclusieve uitrusting behoren ook de PREMIUM-opbouwdeur met meervoudige vergrendeling, raam inclusief plisségordijn, geïntegreerd paraplubak en multifunctionele tas in KNAUS-design. Dankzij de insectenwerende deur en het grote uitzetraam aan de voorzijde met insectenwering komt er veel licht en frisse lucht naar binnen, terwijl ongenode bezoekers buiten blijven.
In het interieur maakt de PLATINUM SELECTION indruk met de slijtvaste ACTIVE ROCK-bekleding met speciaal modelborduursel, sfeerverlichting, midi-heki met verlichting, chroompakket en een uitbouw van de eenpersoonsbedden om een groot bed te creëren. De pilotencomfortstoelen in de bestuurderscabine zijn draaibaar en in hoogte verstelbaar, de voor- en zijruiten kunnen worden verduisterd. Tot de technische uitrusting behoren digitale radio-ontvangst (DAB +), multifunctioneel stuurwiel, bedrijfsnavigatiesysteem MAN Media VAN, start-stopsysteem met terugwinning van remenergie, achteruitrijcamera en talrijke rijhulpsystemen voor maximale veiligheid: bijv. Slaperigheidsdetectie, cruise control met snelheidsbegrenzer, Hill Start Assist, Emergency Braking Assistant en Multi-Collision Brake. De PLATINUM SELECTION is ook uitgerust met airconditioning, BWT-waterfiltersysteem, Truma iNet-systeem, CP-Plus-besturingseenheid en compleet antennesysteem Oyster 60 Premium Twin met 32 ”LED-tv en voorbekabeling voor tv in het slaapgedeelte. Met een tegoedbon erin
De medicijnkit kan gratis in het voertuig worden besteld - een set bestaande uit wondspray, desinfecterende spray en verschillende apotheekmedicijnen.
De nieuwe VAN TI PLUS PLATINUM SELECTION wordt standaard geleverd met 103 kW voorwielaandrijving en handgeschakelde 6-versnellingsbak, maar is op aanvraag ook af fabriek leverbaar met 130 kW voorwiel- of vierwielaandrijving met automatische 8-versnellingsbak .
Vergeleken met het standaardmodel met de juiste uitrusting biedt de PLATINUM SELECTION een enorm prijsvoordeel.
Dat men in Duitsland ook problemen heeft met de Corana pandemie bewijst onderstaand persbericht.
De Reisemobil Union geeft informatie
Reisemobil Union stelt teleur met ongedifferentieerde lockdown
Camperliefhebbers weer teleurgesteld en ondertussen boos
RU bekritiseert het ongedifferentieerde lockdown-besluit
Ondanks meerdere brieven aan de bondskanselier en premier, geen begrip.
Vanwege de resultaten van de federale staatstop van gisteren is er nog steeds onzekerheid, ambiguïteit en een gebrek aan vooruitzichten. En dat van zwerfautomobilisten en caravanners, maar ook van standplaats- en campingexploitanten. Overal is er pure afgrijzen over de ongedifferentieerde beoordeling van politici. En dit ondanks het feit dat de RU en vele andere verenigingen bij alle politieke organen en adviesinstellingen caravaning herhaaldelijk met toelichtende brieven als een betrouwbare feestdag hebben aangeboden. Volle vliegtuigen kan, kamperen niet ??
Met de verlenging van de lock-down wordt voor de tweede keer op rij de paasactiviteit voor parkeerbeheerders opgeheven. De lockdown-maanden van vorig jaar mogen hier helemaal niet worden besproken. Ondertussen worstelt de industrie om te overleven op een manier die deels onbegrijpelijk is (winkelcentra werken, kamperen niet!).
Winfried Krag, voorzitter van de Reisemobil Union: “We zijn niet langer alleen teleurgesteld, maar ook boos over de onwetendheid achter dergelijke beslissingen. Er is nog steeds geen openingsperspectief voor vakanties met weinig contact in Duitsland. De Reisemobil Union, de overkoepelende organisatie voor kampeerautobestuurders, is teleurgesteld over de beslissingen van gisteren en roept opnieuw op tot een gedifferentieerd openingsconcept."
Met de verlenging van de sluiting van camperplaatsen en campings, begint niet alleen het kampeerseizoen tijdens het paasweekend, maar ook het vooruitzicht op de veiligste vorm van vakantie ooit, terwijl reizen naar het buitenland mogelijk zijn.
Een rampzalig bericht voor alle zwerfautomobilisten en kampeerders. Voor de exploitanten van camperplaatsen en campings is dit het begin van de zesde maand in lock-down zonder toekomst- of overlevingsperspectieven. Over het algemeen ervaren mensen een toenemende psychische druk en de drang naar verlichting, ontspanning en afwisseling van het dagelijkse leven in de frisse lucht. Dit wordt bevestigd door verklaringen van psychologen en artsen overal onder de trefwoorden "huiselijk geweld" en "psychosociale problemen bij jongeren".
Kampeerauto bezitters en kampeerders hebben geïnvesteerd in zelfvoorzienende voertuigen, parkeerplaatsen en campingexploitanten hebben nauwgezette hygiëneconcepten geïnstalleerd - en dit alles om te worden afgeremd door onbegrijpelijke lockdown-maatregelen.
Het concept contactloos verlof werd voor het eerst in de ontwerpresolutie opgenomen, maar tijdens de slotconferentie van de federale staat geschrapt. In het conceptdocument stond ook dat vakanties met caravans en stacaravans op eigen gelegenheid mogelijk zouden kunnen worden gemaakt op overeenkomstige parkeerplaatsen en campings met contactbeperkingen, hygiëne-eisen en implementatie van een testregime. Dit alles werd genegeerd.
We zitten momenteel in een permanente lock-down en het einde is nog niet in zicht. Zo kan het niet doorgaan. Vakantie op staanplaatsen en campings in de frisse lucht met een teststrategie en digitale tracking moet ook onder de huidige pandemische omstandigheden mogelijk zijn. Evenmin kan men mensen niet langer straffen voor en met een lukrake strategie waarvoor er genoeg voorbeelden zijn.
Dat mensen nu de straat op gaan of 'demonstratief' rijden, blijkt uit het project 'Camping at a distance', dat de RU in Düsseldorf mediaal heeft gesteund en dat in heel Duitsland enorm populair is.
GSM achter het stuur is niet alleen gevaarlijk, maar ergert ook fietsers en voetgangers
1/3 van de fietsers en voetgangers ergert zich heel vaak aan automobilisten die achter het stuur afgeleid zijn door hun gsm. De grootste ergernis voor fietsers zijn echter automobilisten die stilstaan of parkeren op het fietspad. 4 op de 10 automobilisten storen zich daarentegen vooral aan fietsers die zonder fietsverlichting rondrijden. Ook voetgangers die zonder kijken oversteken, worden als irritant beschouwd. Dit blijkt uit een nieuwe enquête van Vias bij 6000 Belgen. De meeste van de ergernissen over mekaar zijn flagrante inbreuken op het verkeersreglement. De wegcode respecteren is de eerste essentiële stap voor meer wederzijds begrip.
Om te weten te komen wat de ergernissen van verschillende soorten weggebruikers zijn, heeft Vias een representatief staal van 6000 personen bevraagd.
GSM achter het stuur ergert 1/3 van de kwetsbare weggebruikers
De GSM achter het stuur bij automobilisten is een grote bron van ergernis van fietsers en voetgangers. 33% van de bevraagde fietsers en 34% van de voetgangers stoort zich wanneer een autobestuurder zich laat afleiden door zijn gsm achter het stuur. De GSM achter het stuur is niet alleen ergerlijk, maar ook potentieel zeer gevaarlijk. Een seconde van onoplettendheid kan een ongeval veroorzaken.
Toch is de gsm niet de grootste bron van ergernis voor fietsers. Voor 36% van alle fietsers zijn dat automobilisten die stilstaan of parkeren op het fietspad. Niet alleen nemen ze zo ruimte in die voorbehouden is voor de fietsers, ze zorgen voor meer onveiligheid omdat fietsers hierdoor vaak (onverwachte) manoeuvres moeten doen.
Ook de richtingaanwijzer niet gebruiken wordt als zeer irritant ervaren (34%). Het zorgt ervoor dat de intenties van de automobilist niet duidelijk zijn. Net buiten de top 3 valt het zonder te kijken opendoen van een deur van een geparkeerde auto (30%). In het verkeersreglement staat nochtans: ‘Het is verboden het portier van een voertuig te openen zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen’.
Top3: Hoe vaak stoort u zich als fietser aan deze gedragingen van automobilisten? (% heel vaak)
1) Automobilisten die stilstaan/parkeren op het fietspad 36%
2) Automobilisten die hun richtingaanwijzers niet gebruiken 34%
3) Automobilisten die afgeleid zijn door hun gsm achter het stuur 33%
De grootste ergernis van voetgangers zijn automobilisten die geen voorrang verlenen aan een zebrapad (35%). Nochtans moet elke bestuurder voorrang verlenen aan de voetgangers die zich op een zebrapad bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. Automobilisten die te snel rijden (33%) zijn een andere grote bron van ergernis.
Top3: Hoe vaak stoort u zich achter als voetgangers aan deze gedragingen van automobilisten? (% heel vaak)
1) Automobilisten die geen voorrang verlenen aan voetgangers aan een zebrapad 35%
2) Automobilisten die afgeleid zijn door hun gsm achter het stuur 34%
3) Automobilisten die te snel rijden 33%
Rijden zonder fietsverlichting grootste ergernis van automobilisten
Het gedrag van kwetsbare weggebruikers kan ook een bron van frustratie zijn bij automobilisten.
Bijna 4 op de 10 automobilisten (39%) ergert zich als een fietser in het donker rijdt zonder fietsverlichting. Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht gebruiken. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
Ook het rijden op de rijweg wanneer een fietspad beschikbaar is (36%), kan automobilisten ergeren. Toch kan het soms zijn dat fietsers niet op het fietspad hoeven te rijden. Wanneer het fietspad niet berijdbaar is, of wanneer ze in een groep van meer dan 15 personen rondrijden mogen ze op de rijweg.
Top3: Hoe vaak stoort u zich als autobestuurder aan volgende gedragingen van fietsers? (% ‘heel vaak’)
1) Fietsers zonder fietsverlichting 39%
2) Fietsers die op de rijweg fietsen wanneer een fietspad beschikbaar is 36%
3) Fietsers die slecht zichtbaar zijn 35%
Voetgangers moeten uiteraard ook aandachtig zijn als ze zich in het verkeer begeven. Zonder te kijken oversteken vindt 34% van de automobilisten zeer storend. Ook het negeren van een rood licht is ergerlijk (29%)
Top 3: Hoe vaak stoort u zich als autobestuurder aan volgende gedragingen van voetgangers? (% ‘heel vaak’)
1) Voetgangers die de rijweg oversteken zonder te kijken naar het aankomend verkeer 34%
2) Voetgangers die de rijweg oversteken bij een rood licht 29%
3) Voetgangers die oversteken op een andere plaats dan een nabijgelegen zebrapad (minder dan 20 m) 28%
Ergernissen tussen kwetsbare weggebruikers onderling
Ook tussen kwetsbare weggebruikers onderling durven zich wel eens spanningen voordoen. Voor voetgangers zijn de grootste ergernissen fietsers die op het voetpad fietsen’ (26%), fietsers die geen voorrang verlenen aan voetgangers aan een zebrapad (25%) en fietsers die hun fietsbel niet gebruiken (22%). Fietsers ergeren zich op hun beurt dan weer aan voetgangers die zonder kijken de weg oversteken (23%), voetgangers die door het rode licht lopen (19%) of voetgangers die afgeleid zijn door hun gsm (17%).
Conclusie
De laatste jaren zijn er regelmatig ergernissen tussen verschillende soorten weggebruikers. Deze spanningen hebben meestal niets te maken met een kwestie van hoffelijkheid, maar eerder met het niet-respecteren van essentiële verkeersregels. Die regels zijn er om het verkeer voorspelbaarder en veiliger te maken.
De meeste weggebruikers zijn niet enkel voetganger, fietser of automobilist, maar verplaatsen zich afhankelijk van het soort verplaatsingen zowel te voet, met de fiets als de auto. Hoe je je ook verplaatst, door je aan de verkeersregels te houden, zorg je ervoor dat de kans op ergernis en irritatie bij de andere weggebruikers kleiner wordt. Laat ons niet vergeten dat je de weg niet inneemt, je deelt hem met al de andere weggebruikers.
“Als regelmatige fietser en gebruiker van een e-step zowel tijdens de week als in het weekend, vind ik het belangrijk dat er een betere communicatie is tussen de verschillende soorten weggebruikers. Aldus de minister. Deze nieuwe enquête van Vias toont aan hoe kleine dagdagelijkse gedragingen tijdens onze verplaatsingen niet alleen vervelend, maar soms ook gevaarlijk kunnen zijn. Of we nu te voet, met de fiets op met de auto op weg zijn: we moeten altijd hoffelijk blijven. Je gsm achter het stuur gebruiken, de voorrang van anderen niet respecteren of te snel rijden kan anderen hun leven in gevaar brengen. Voor mij stopt de vrijheid daar waar je anderen in gevaar brengt. Tijdens deze week van de hoffelijkheid achter het stuur nodig ik iedereen uit om tegengewicht te geven aan deze vaststellingen. Laat ons glimlachen naar elkaar en zorg dragen voor de verkeersveiligheid van iedereen in het verkeer.”
Bekijk de aflevering van Studio Vias over dit thema via: https://youtu.be/Q15NttYkeU0