Inschrijvingen speed pedelecs lijken over hun hoogtepunt heen
De natte zomer heeft beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs. Na een veelbelovend voorjaar kleuren de cijfers vanaf juni steevast rood. De voorbije maand oktober werden slechts 1.002 exemplaren ingeschreven, dat is een terugval van circa -7,6 % vergeleken met 2020 (1.084 exemplaren) en maar liefst -13,7% minder dan in oktober 2019 (1.161 eenheden).
De balans over de eerste 10 maanden gaat dus verder onder de cijfers van 2020: 10.730 stuks vs. 10.916 vorig jaar, of een verlies van -1.7%. Vergeleken met het pre- corona tijdperk noteren we al een terugval van -8.4% : anno 2019 werden er in dezelfde periode 11.109 stuks verkocht.
Inschrijvingen nieuwe wagens zakken naar het niveau van 1985-1986 en het tekort aan wagens laat zich ook op de tweehandsmarkt voelen
In oktober noteerden we slechts 25.600 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van -34,7% vergeleken met 2020 (39.232 stuks) en zelfs -40,7% versus 2019 (43.201 stuks).
De tweedehandsmarkt voor personenwagens is alweer meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in oktober namelijk 58.351 occasies ingeschreven. Dat is wel -14,3 % minder dan in 2020 (68.101 stuks) en ook lager dan in 2019 (66.583 stuks). Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we in oktober rode cijfers: 5.761 nieuwe (-16,3 %) en 8.765 occasies (-15,0 %). Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: 484 stuks (+42,8% vs 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval, zowel bij de nieuwe voertuigen als bij de occasies. Bij tweewielers lijkt de verkoop van de nieuwe motoren zich te stabiliseren. 1.443 nieuwe motoren verlieten de showroom, een kleine stijging met +0,5%. Tweedehands kende een terugval van -8,5% (5.076 stuks).
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen : “Wij zien in oktober dezelfde tendens als de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen, maar ook de tweedehandsmarkt komt onder druk. Wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt. Niet enkel de lange wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de stijgende kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. De voorstellen om in Vlaanderen vanaf 2027 enkel nog nieuwe elektrische wagens in te schrijven en vanaf 2030 louter elektrische occasies zorgen voor grote verwarring en nog meer twijfel. Zeker de consument stelt zich vragen of het opportuun is om zijn wagen te vervangen en indien positief wat voor type wagen hij zou kunnen aanschaffen. De markt dreigt dus ernstig verstoord te worden. Een extrapolatie van de huidige cijfers van de voorbije tien maanden duidt erop dat we het jaar zouden afsluiten met ongeveer 363.000 nieuwe wagens. De markt zou hierbij terugvallen naar het niveau van 1985-1986 toen er respectievelijk 344.237 & 375.368 nieuwe wagens werden ingeschreven.”
De caravan Sport is bij Knaus het instapmodel, hij komt nu met zorgvuldig uitgezochte uitrusting in beeld.
Wie een toercaravan zoekt kan best de Knaus Sport als Silver Selection eens goed bekijken. Standaard heeft hij doordachte toebehoren aan boord waar men anders extra moet voor betalen. Wij bekeken eens de 450 FU een indeling met Frans-bed vooraan, achterin een ruime gezellige u-zitgroep bedoeld voor 2 personen.
Schuin geplaatste lichtblokken plus de mooi gevormde bumper zijn alvast blikvangers. Zijwanden hebben blauwe en grijze kleurstroken die met de 17 duim aluminium velgen een sportief uiterlijk geven. De met een donker afgeboorde rok maakt het geheel compleet. In het licht bolstaande voorfront met een donker getinte venster is een ver opengaande koffer geïntegreerd. Voor de wanden heeft men gladde buiten beplating gekozen, voor het dak hagelbestendig polyester. Kijken we lager zijn de draadstangen van de hoeksteunen gemakkelijk bereikbaar. Voor de buitendeur heeft men een venster bedacht.
Interieur
Zoals in bijna in iedere caravan als je binnen komt gaan de eerste blikken naar de bovenkasten. In de Sport Silver Selection verdienen de ontwerpers een dikke pluim voor hun ontwerp. Witte licht gebogen deuren met champagne kleurige boorden evenals de handgrepen, er onder een open legplank en voor de afwerking een streep onrechtstreeks licht boven de kasten, wie kan beter? Dat open legvak hadden we toch liever iets groter gezien. Scharnieren zijn voor een instap model van een goede kwaliteit.
Keuken
Voor de keuken blijft in een echte toercaravan meestal net genoeg plaats over voor het keukengerei. In de 450 FU is ze 1,16 m breed, herbergt een 106 l koelkast onder de drie kookvuren. Boven hebben de kasten iets meer inhoud dan die van de woon- en slaapkamer. Tegenover de andere deuren hebben die van de keuken noodzakelijke sloten. Vooraan op het aanrecht is wat plaats voor de bereiding van de culinaire genoegens. Onderaan 3 diepe niet zelf sluitende laden, dat heeft echter wat met de prijs te maken.
De zitgroep van de 450 FU zorgt voor een sfeervol verblijf en het vakantiegevoel hangt er in de lucht. Rondom zijn schitterende bovenkasten, drie grote vensters zorgen voor een panoramisch uitzicht vanop de tweekleurige kussens. In de hoeken zijn schapjes voor sierstukjes, de ramen hebben links en rechts gordijnen met bij passende kleuren en tekening. Voor 2 personen is de tafel op één poot groot genoeg.
In het kleinste kamertje naast het bed staat een draaibaar wc gebruiksvriendelijk op gesteld. Tegen het plafond is een staaf waar men handdoeken of natte kleren kan aanhangen. Er is een douche dat is echter niet veel zaaks. Net vóór het sanitair gedeelte is een wastafeltje met redelijk groot wasbakje. Onderaan zijn kasten, ook links en rechts van de spiegel, met voldoende inhoud voor 2 reizigers.
Slapen
Zoals al lang bekend is, is het Frans-bed in een 2,3 m brede caravan niet al te breed. Naar het voeteinde wordt het nog wat smaller om doorgang te verlenen naar de wc en wasafdeling. Het wil echter niet zeggen dat een koppel er niet heerlijke kan in slapen. Een goede matras is belangrijker. Onder het bed is een ruime koffer, een deel wordt wel ingenomen door de vers watertank.
Met zijn sportief uiterlijk ziet de Sport Silver Selection er meer uit als een caravan uit de middenklasse dan een instapmodel. Het interieur biedt rijkelijk plaats voor een paar reizigers. Voor hen zijn er genoeg kasten en bergvakken om enkele weken op winter of zomer vakantie te trekken. Gedurende de vakantie zullen ze zich aangenaam verwend voelen in het modern doch sfeervol interieur. Bij aankoop kunnen ze zich verheugen in de gunstige prijs voor de Sport 450 FU Silver Selection.
Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter- en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand op een besneeuwde weg aan 50 km/u 50 m met een zomerband en 23 m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat een paar centimeter soms het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.
“In België zijn winterbanden weliswaar niet verplicht, maar wel aangeraden bij winterse omstandigheden,” verduidelijkt Filip Rylant. “Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm, maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?
Gecertificeerde winterbanden zijn voorzien van een markering op de zijwand met een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake).
Rijgeschiktheidstesten: 82% van de senioren kan nog veilig aan het verkeer deelnemen 1 oktober is de internationale dag van de senioren
Vorig jaar hebben bijna 1700 senioren een rijgeschiktheidstest bij het CARA ondergaan. Daar wordt zowel medisch, neuropsychologisch als rijpraktisch bekeken of ze nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. In 82% van de gevallen is gebleken dat ze al dan niet met een beperking op het rijbewijs en/of een aanpassingen aan hun voertuig nog mochten rijden. De meest voorkomende aanpassing is rijden met een automatische versnellingsbak. Op de internationale dag van de senioren vraagt Vias aan personen die twijfelen aan hun rijgeschiktheid om na een zelftest hun arts te raadplegen. Vias is geen voorstander van een verplichte screening voor alle senioren.
Het rijgeschiktheidscentrum CARA is een multidisciplinaire afdeling van Vias die al meer dan 40 jaar bestaat. Het onderzoekt of mensen nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische criteria. Die onderzoeken gebeuren enkel bij personen van wie er twijfel is over de rijgeschiktheid. Na alle onderzoeken wordt een beslissing genomen. Daar zijn verschillende mogelijkheden als uitkomst:
De bestuurder kan verder rijden zonder aanpassingen of beperkingen op zijn rijbewijs
De bestuurder mag enkel verder rijden met aanpassingen aan zijn voertuig, vb verplichte automatische versnellingsbak
De bestuurder mag enkel verder rijden met beperkingen op zijn rijbewijs: vb enkel nog in een straal van 10 kilometer rond zijn woning
De bestuurder mag verder rijden met beperkingen op zijn rijbewijs en aanpassingen aan zijn voertuig.
De persoon wordt rijongeschikt verklaard en moet zijn rijbewijs inleveren.
Vorig jaar zijn er in Brussel en Vlaanderen 1678 bestuurders ouder dan 65 jaar onderzocht op hun rijgeschiktheid. Slechts 18% kreeg te horen dat ze niet meer veilig aan het verkeer konden deelnemen. 82% van alle bestuurders die getest worden, konden dus wel hun mobiliteit behouden, eventueel met aanpassingen en/of beperkingen op het rijbewijs. Om alle misverstanden te vermijden: het gaat dus niet over de gehele populatie van senioren, maar enkel over die personen die bij het CARA hun rijgeschiktheid hebben laten testen. 45% kreeg een aanpassing opgelegd Van al degenen die geschikt verklaard werden, kreeg 45% een aanpassing aan het voertuig opgelegd. In de meeste gevallen gaat het om de verplichting om te rijden met een voertuig met een automatische versnellingsbak. Dat was zo voor 605 bestuurders het geval. Andere minder vaak voorkomende aanpassingen zijn het veranderen van de bedienen van de gas en de rem. Dat kan door zowel pedalen van plaats te wisselen als door een bediening aan het stuur. 68% kreeg beperking opgelegd Van de senioren die goedkeuring kregen om nog te rijden kreeg 68% een beperking opgelegd. 726 personen dienden minimum een bril of contactlenzen te dragen. 121 personen kregen een straalbeperking opgelegd om enkel nog te rijden in de buurt van hun woonst. Zo’n straalbeperking wordt bijvoorbeeld opgelegd aan bestuurders met een lichte vorm van dementie. In hun eigen omgeving kennen ze de weg nog goed. In het geval van dementie worden de bestuurders ook jaarlijks opgevolgd en opnieuw geëvalueerd. Andere beperkingen die opgelegd worden zijn niet rijden op de autosnelweg of enkel rijden overdag. De oudste persoon die vorig jaar geëvalueerd werd door het CARA was 96 jaar en kreeg zo’n specifieke beperking opgelegd.
Verplichte screening voor iedereen? Vaak wordt de vraag gesteld of je vanaf een bepaalde leeftijd best alle senioren screent op hun rijgeschiktheid. Vias institute is daar geen voorstander van. Een verplichte screening is zeer kostelijk en levert geen bewezen voordeel voor de verkeersveiligheid op. Het beste systeem is een getrapt systeem dat momenteel in ons land gebruikt wordt. Mensen die twijfels hebben over hun rijgeschiktheid kunnen in eerste instantie terecht bij een online zelftest op www.senior-test.be. Als daaruit blijkt dat ze tot de risicogroep behoren, nemen ze best contact met hun arts of specialist. Die kunnen bij gegronde twijfel altijd doorverwijzen naar de onderzoeken van het CARA. Die onderzoeken zijn gratis en worden gefinancierd door de gewesten. De insteek van het CARA zal altijd zijn om te bekijken op welke manier we de bestuurders zo lang mogelijk nog op een veilige manier kunnen laten deelnemen aan het verkeer.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Het verhogen van kennis, vaardigheden en risicoperceptie bij specifieke doelgroepen, zoals senioren, is één van de 37 maatregelen in het nieuwe Vlaamse verkeersveiligheidsplan. Aangezien deze stijgende bevolkingsgroep ook langer gezond én mobiel blijft, wat we alleen maar kunnen toejuichen, betekent dit ook dat ze toenemend blootgesteld worden aan de risico’s in het verkeer. We informeren en sensibiliseren senioren hoe ze veilig kunnen blijven deelnemen aan het verkeer, zowel met de (elektrische) fiets als met de auto. We hebben hierbij aandacht voor een realistische zelfinschatting van de veranderde psychomotorische vaardigheden. Het is onze ambitie om op termijn een vrijblijvend contactmoment te organiseren waar informatie kan worden bekomen over de nieuwe verkeersregels en nieuwe voertuigtechnologieën en waar via een praktijkopleiding dieper wordt ingegaan op hoe ze moeten omgaan met gewijzigde verkeerssituaties en op strategieën om veilig door het verkeer te gaan, met aandacht voor een verhoging van hun zelfeffectiviteit en zelfvertrouwen.”
Brussels minister van Mobilteit Elke Van den Brandt: "Je eigen veiligheid en die van alle weggebruikers is gewoonweg te belangrijk. Als je ook maar een beetje twijfelt aan je rijgeschiktheid, kom dan langs om je te laten testen, in de CARA-centra ben je meer dan welkom."
1/3 van de Vlamingen met een elektrische fiets rijdt meer dan 50 km per week Elektrische fiets wint aan populariteit in Brussel en Wallonië
Vorig jaar heeft 1 op de 6 Belgen een elektrische fiets gebruikt. Elk jaar wint deze vervoerswijze aan populariteit. Het fenomeen was eerst eerder beperkt tot enkel Vlaanderen, maar de elektrische fiets heeft nu ook Brussel en Wallonië veroverd. De diversificatie van de verschillende soorten elektrische fietsen heeft daarin zeker een rol gespeeld. Zo blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute bij een representatief staal van elektrische fietsgebruikers. Plooifietsen en elektrische mountainbikes populair in Wallonië Een gewone elektrische fiets blijft het populairste in Vlaanderen, maar uit de enquête blijkt wel een groot verschil tussen de regio’s. In Vlaanderen is namelijk 80% van de gebruikte modellen een gewone elektrische fiets, terwijl het in Wallonië slechts over 46% gaat. De elektrische plooifiets is populairder in Wallonië (21% van de gebruikers) en in Brussel (17%) en duidelijk minder in Vlaanderen (8%). In Wallonië is ook de elektrische mountainbike populairder (11%) terwijl in Vlaanderen (2%) en Brussel (4%) het marktaandeel gebruikers veel lager ligt. Hetzelfde geldt voor de elektrisch cargo- en bakfietsen, die in Brussel (9% van het aantal gebruikers) en Wallonië (9%) relatief gezien vaker voorkomen dan in Vlaanderen (1%). Een veel recenter fenomeen in Wallonië en Brussel 40% van de Walen en 47% van de Brusselaars die met een elektrische fiets rijden, zijn die minder dan een jaar geleden beginnen gebruiken. In Vlaanderen gaat het over 23% van de gebruikers. In Vlaanderen rijdt 1 op de 3 gebruikers (34%) al meer dan 3 jaar met een elektrische fiets. In Wallonië gaat het over 1 op de 6 (16%) en in Brussel 1 op de 9 (11%). Mogelijk heeft de gezondheidscrisis een rol gespeeld in de groei van de elektrische fiets in het zuiden van het land. 1 op de 3 gebruikers rijdt ermee naar het werk. Iets minder dan 1 op de 3 elektrische fietsgebruikers (30%) rijdt ermee naar het werk. In Brussel ligt die verhouding iets hoger dan elders. (36% in Brussel tegenover 27% in Wallonië en 29% in Vlaanderen). In de 3 regio’s is het vooral omwille als vrijetijdsbesteding dat de elektrische fiets gebruikt wordt (76%). In Vlaanderen gebruikt 45% de elektrische fiets ook om inkopen te gaan doen. In Wallonië (20%) en Brussel (30%) ligt dat percentage veel lager. 1 op de 3 Vlamingen rijdt meer dan 50 kilometer per week. Bijna 1 op de 3 Vlamingen (31%) en evenveel Walen rijden (31%) elke week meer dan 50 kilometer met hun elektrische fiets. In Brussel rijdt 50% zelfs minder dan 10 kilometer per week met zijn elektrische fiets. Uit een eerdere enquête van Vias uit 2019 bleek al dat gebruikers van een elektrische fiets gemiddeld 9,6 kilometer per traject afleggen ten opzichte van 5,2 kilometer voor de traditionele fietsen. Vlaamse fietsers gebruiken meer trapondersteuning Een elektrische fiets heeft meestal 3 ondersteuningsstanden:
Eco-stand: minimale ondersteuning die 50% extra pedaalkracht levert.
Tussenstand: gemiddelde trapondersteuning die 100% extra kracht geeft bovenop de eigen pedaalkracht
Hoogste stand: krachtige trapondersteuning die 200% extra kracht bovenop de eigen pedaalkracht
De overgrote meerderheid van de fietsers (52%) geeft aan meestal de tussenstand te gebruiken. In Vlaanderen zijn er twee keer zoveel personen die op de hoogste stand rijden (18%) dan in Wallonië (9%) en zelfs 3 keer zoveel dan in Brussel (6%). Dat is een beetje paradoxaal, want Wallonië is veel heuvelachtiger. Dat in Brussel de hoogste stand van trapondersteuning minder vaak gebruikt wordt is logisch. Het is moelijker omwille van de drukte van het verkeer in stedelijke omgeving en het grote aantal kruispunten. Helm twee keer populairder in Wallonië dan in Vlaanderen De helm wordt vaker gedragen in Wallonië dan in Vlaanderen. In het zuiden van het land draagt 2 op de 3 (67%) gebruikers van een elektrische fiets meestal een helm. In Vlaanderen gaat het over ongeveer 1 op de 3 (37%). Het feit dat er veel meer fietsinfrastructuur en afgescheiden fietspaden zijn in Vlaanderen ten opzichte van Wallonië zal hierin zeker een rol spelen. Verhoudingsgewijs 3x meer ongevallen in Wallonië dan in Vlaanderen 1 op de 6 (16%) gebruikers van een elektrische fiets heeft al eens een ongeval gehad waarbij een andere weggebruiker betrokken was. Toch zijn er grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië was 1 op de 3 (33%) al eens slachtoffer, in Brussel gaat het over een kwart van de mensen die met een elektrische fiets rijden (24%), terwijl het in Vlaanderen over 1 op de 10 gaat (10%). In 44% van de gevallen was er een aanrijding met een andere fietser of voetganger, in 1 op de 3 gevallen (33%) was het conflict met een wagen. Bijna 1 op de 3 gebruikers (30%) van een elektrische fiets is al eens gevallen. In Vlaanderen ligt het percentage een pak lager (26%) dan inWallonië (43%) en Brussel (34%). Conclusie De elektrische fiets kent een steile opmars in België, zeker in het zuiden van het land. Dat komt oa door de diversificatie van het aanbod van soorten elektrische fietsen. De populariteit is een goede zaak voor onze mobiliteit, maar de vele ongevallen en conflicten tussen auto’s en fietsers en ook tussen de kwetsbare weggebruikers onderling tonen aan dat het belangrijk is om te investeren in een veilige openbare ruimte, waar elke weggebruiker zijn plaats heeft. Federaal Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: "De fiets kende de laatste jaren een ongelofelijke versnelling in ons land. Deze nieuwe Vias-enquête onderstreept de populariteit van elektrische fietsen in alle soorten en maten: traditionele elektrische fietsen, elektrische vouwfietsen, elektrische mountainbikes en elektrische bakfietsen. Dit zette nog meer mensen aan om te fietsen. Als minister van Mobiliteit wil ik deze gedragsverandering naar nog meer fietsen stimuleren. Daarom lanceerde de federale regering op mijn initiatief BE CYCLIST, het eerste federale fietsactieplan met 52 ambitieuze acties. De hele federale regering zet zich in om de keuze voor de fiets makkelijker te maken, want fietsen is goed voor onze economie, onze gezondheid en ons welzijn. Vive le vélo!”
CROSSCAMP NU OOK BIJ GESELECTEERDE DEALERS IN BELGIË; NEDERLAND EN LUXEMBURG
CROSSCAMP, het urban campermerk dat begin 2019 met succes werd gelanceerd, begint aan de volgende fase. Het jongste merk van de Erwin Hymer Groep versterkt zijn verkoopaanwezigheid en komt zo nog dichter bij zijn talrijke fans. De 4,95 meter lange CROSSCAMP is nu verkrijgbaar bij geselecteerde dealers in België, Nederland en binnenkort ook in Luxemburg.
De CROSSCAMP is verkrijgbaar in twee varianten op basis van Toyota en Opel. De Flex-versie heeft een keukenblok met een geïntegreerde spoelbak met een capaciteit van 10 liter elk voor verswater en afvalwater. Het tweepits gasfornuis wordt gevoed door een gasfles van 2,8 kg. De Lite-versie daarentegen heeft geen keukenblok, maar wel een extra breed bed, dat zich over de hele breedte van het interieur uitstrekt. Bovendien is er een uitschuifbaar gasfornuis in de bagageruimte.
De CROSSCAMP Flex is zowel een volledig uitgeruste camper en een basisplek voor outdoor avonturen met vier slaapplaatsen, als ook een betrouwbare metgezel in de dagelijkse stedelijke mobiliteit. Het flexibele concept maakt onbeperkt gebruik als auto mogelijk - dankzij een hoogte van 1,99 meter hebben CROSSCAMP-rijders ook toegang tot parkeergarages of ondergrondse garages. De thuisbasis van CROSSCAMP is het competentiecentrum voor kampeerauto's van de Erwin Hymer Groep in Isny in Allgäu.
BREDERE BASIS - DICHTER BIJ DE KLANT
De trend naar compacte campers is onmiskenbaar. Joachim Reich, verantwoordelijk voor het productsegment campers en Urban Vehicle, legt uit: "Vooral jongere mensen in drukkere, stedelijke omgevingen hebben behoefte aan voertuigen die alle verschillende en diverse trips met hen aankunnen. De belangstelling voor ons nieuwe merk is dan ook zeer groot, vooral ook de respons in de sociale media. Met de verdubbeling van onze verkooppartners krijgen nu nog meer geïnteresseerden de kans om CROSSCAMP in hun directe omgeving te ontdekken."
HETZELFDE, HETZELFDE - MAAR DAN ANDERS
Hoezeer beide CROSSCAMP-varianten conceptueel ook op elkaar lijken, er zijn verschillen in details en uitrustingspakketten. De CROSSCAMP-modellen bieden een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een automatisch airconditioningsysteem met twee zones en een vers luchtsysteem voor de achterste zitbank, alsook cruisecontrol en een snelheidsbegrenzer.
Elke CROSSCAMP-fan kan zijn eigen individuele voertuig samenstellen dankzij de optionele extra's. Aantrekkelijk geprijsde uitrustingspakketten zijn ook beschikbaar. Met de optionele veiligheidsassistentie pakketten, zoals grootlicht-assistent, vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistent, verkeersbordenassistent, intelligente cruise control, een waarschuwingssysteem voor botsingen en een noodrembekrachtiging, biedt de CROSSCAMP een breed scala aan moderne assistentiesystemen.
VIER MOTOREN - TWEE TRANSMISSIES
De CROSSCAMP wordt standaard geleverd met de vertrouwde 1,5-liter viercilinder dieselmotor met 88 kW (120 pk) onder de motorkap. Nog meer vermogen en comfort bieden de als optie leverbare 2,0-liter varianten: met 106 kW (144 pk) met handgeschakelde zesversnellingsbak of achttraps automaat en met 130 kW (177 pk) als achttraps automaat. Op het gebied van dynamisch reiscomfort laat de CROSSCAMP niets te wensen over.
Alle motoren zijn uitgerust met SCR-uitlaatgaszuiveringstechnologie om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen en voldoen met de Euro 6d AM-emissienorm aan alle eisen voor onbeperkte mobiliteit. Dit betekent dat niets het beleven van nieuwe avonturen in de toekomst in de weg zal staan.
ROBUUST EN UITERST VEERKRACHTIG
Ook de belasting die de CROSSCAMP aankan, is indrukwekkend: Afhankelijk van de motor en de gewichtsvariant bedraagt het laadvermogen meer dan 700 kilogram. De tweeliterversies van de CROSSCAMP zijn verkrijgbaar met een hoger laadvermogen en een toegestaan brutogewicht van 3.100 kilogram (anders 2.780 tot 2.810 kilogram), terwijl de versie met de basismotor tot 2.830 kilogram kan worden geladen (anders 2.695 kilogram). Met het extra laadvermogen neemt ook het trekvermogen toe: tot een maximum van 2.500 kilogram.
Integratie van data voor een betere verkeersveiligheid in Wallonië
Nieuw partnerschap tussen Coyote, SPW Mobiliteit en SOFICO
Woensdag 24 november 2021 — COYOTE kondigt, in het kader van het proefproject C-Roads, een nieuwe samenwerking aan met de SPW Mobiliteit en SOFICO. De samenwerking heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren dankzij de uitwisseling van informatie tussen de voertuigen en de overheidsinfrastructuur. Coyote en SOFICO zullen hiervoor informatie uitwisselen over verschillende soorten gevaren en verkeershinder. Coyote zal tevens alle waarschuwingen die afkomstig zijn van hun community delen met het centrum PEREX.
In het kader van het project C-Roads, en om het aantal waarschuwingen te verhogen en de kwaliteit ervan te verbeteren, zullen Coyote en SOFICO voortaan hun informatie over verschillende soorten verstoringen van het verkeer delen en hun gegevens ter beschikking stellen van het centrum PEREX, dat het verkeer op het Waalse wegen controleert en beheert. Deze samenwerking zal de veiligheid van het Waals wegennet verhogen, een snellere interventie verzekeren voor allerhande gevaren op de weg en correctere informatie verstrekken bij gevaren.
De uitwisseling van gegevens zal de veiligheid van alle automobilisten verbeteren – of ze nu Coyote gebruiken of niet – want door af te remmen wanneer men een gevaar op de weg nadert, zullen de Coyote-gebruikers ervoor zorgen dat andere automobilisten op de Waalse wegen ook langzamer gaan rijden.
“Eén van de sleutels voor een betere verkeersveiligheid, is het anticiperen op problemen.” bevestigt Valérie De Bue, Waals minister bevoegd voor Verkeersveiligheid. “ Deze nieuwe samenwerking zal de kwaliteit van de beschikbare informatie voor alle gebruikers verbeteren en biedt daarnaast de mogelijkheid om een groter aantal gevaren te voorkomen. Het delen van gegevens biedt daarenboven een mogelijkheid voor de interventiediensten om sneller, beter en preciezer de aanwezigheid van bepaalde gevaren op de weg te identificeren en op te lossen. Nieuwe technologieën en het delen van data dragen hierdoor op een significante wijze toe aan een veiliger verkeer.”
Wat zijn de nieuwigheden?
Naast het verbeteren van de betrouwbaarheid van de bestaande waarschuwingen, zoals die voor objecten op de weg en stilstaande auto's, laat het partnerschap ook toe om drie nieuwe waarschuwingen te integreren in Coyote: de aanwezigheid van dieren, mensen en werkzaamheden op de weg.
Dankzij een verbeterd algoritme zullen alle waarschuwingen worden gevoed via de Coyote-community en de realtimegegevens die afkomstig zijn van het operationeel centrum, PEREX. De interconnectiviteit tussen de systemen van Coyote en SPW/SOFICO via PEREX zal het tevens mogelijk maken om nauwkeurigere en juistere informatie door te geven aan de Coyote-community. Bovendien zal de spraakaankondiging aangeven dat informatie al dan niet afkomstig is van het PEREX-centrum.
“Dit is een stap in de richting van een intelligent wegennetwerk.Door gebruik te maken van deze realtime informatie en technologieën zullen wij de mobiliteit en de veiligheid kunnen verbeteren, de verkeersopstoppingen verminderen en zelfs de CO2-uitstoot en onnodige verontreinigende stoffen kunnen terugdringen”, voegt Waals minister voor Mobiliteit, Philippe Henry, hieraan toe.
Voor wie ?
De samenwerking zal de veiligheid van alle automobilisten ten goede komen, want door real time informatie te delen met SPW/SOFICO zullen alle Waalse stakeholders, die actief zijn op de weg, kunnen genieten van een snellere rapportering van gevaren en wordt het verkeer automatisch afgeremd bij gevaar.
Vincent Hébert, Managing Director van Coyote Systems Benelux, reageert tevreden: "We zijn erg blij met deze extra stap die ten goede komt van de verkeersveiligheid voor onze Coyote-gebruikers, maar ook voor alle andere automobilisten. We herbevestigen hiermee opnieuw het doel van Coyote, namelijk het veiliger maken van onze wegen. Onze wens is dat Coyote een belangrijke partner van de overheid is - en blijft - in het verbeteren van de verkeersveiligheid.”
Aangezien deze integratie sinds maandag 15 november 2021 automatisch beschikbaar is op de mobiele applicatie, via Android of IOS, en voor de gebruikers van de NAV+ en Up-toestellen, zal er geen update nodig zijn om van deze nieuwe diensten te profiteren.
Coyote biedt daarenboven, voor zowel iOS en Android, een gratis proefperiode van één maand voor elke nieuwe inschrijving op zijn app. Om u in te schrijven en de Coyote-ervaring te beleven, afspraak op coyotesystems.be.
Sterckeman vult het rijtje aan met zijn verjaardag al is hij met zijn 75 jaar bestaan mee van de oudste in de caravanwereld.
Voor die gelegenheid ontwikkelde de fabrikant de “Starlett Graphite Anniversary”. Deze uitzonderlijke jubileum reeks is geen opgefriste Starlett type met wat meer uitrusting. De drie modellen hebben niets met de standaard Starlett te maken. Met die modellen presenteert de fabrikant duidelijk een jubileum uitvoering. De “Starlett Graphite Anniversary” heeft nog wel de bekende lichte grijze kleur voor het koetswerk. Voor de wanden heeft men geen hamerslag profiel gebruikt, wel hagelbestendig polyester alsook voor het dak. Het sierlijke logo “Graphite Anniversary” siert de wanden. Donker getinte vensters zorgen voor een mooi contrast, een disselafdekking geeft een zorgvuldige afmaak en de 14 duim aluvelgen zijn het puntje op de i. Als dat nog niet genoeg is voor het buiten gebeuren zijn er nog zwarte dak leuningen die hem een sportief uiterlijk geven. Met het afgekeken achterfront van de Evolution van hetzelfde merk is hij niet meer herkenbaar als de overbekende Starlett.
De nieuwe reeks bestaan uit 3 varianten. Als nieuwe indeling is er de 480 CP. Vooraan is een eilandbed en achterin bevindt zich de zitgroep een indeling die nog niet voorkwam bij het Franse merk. Het sanitair is rijkelijk uitgerust met een douche, wastafel, vaste wc en bovenkast voor het toiletgerief. De compacte keuken staat naast de buitendeur net boven de as wat de gewicht verdeling ten goede komt. Zoals al enkele jaren te vinden is bij Franse merken hebben deze nieuwelingen in plaats van een koelkast een koellade in compressor uitvoering. Voor, naast het hoofdeinde van het bed is de kleer- en hangkast. Onder het eilandbed is de bekende enorme koffer, ze is ook langs buiten bereikbaar. Onrechtstreekse verlichting, spots verdeeld over het interieur zorgen bij avond voor een gezellige sfeer.
Voor de 470 CP heeft men een Frans dubbelbed achterin en vooraan een U-zitgroep bedacht. Het derde jubileum model de 450 LJ heeft vooraan enkele bedden en hier is de zitgroep achterin. Het interieur van de jubileum caravans met 2 kleurige bovenkasten, kussen in dezelfde kleuren combinatie en licht meubilair is keurig afgewerkt en geeft buiten een moderne ook een aangename indruk.
Het MTM van de 3 types bedraagt 1.300 kg, 1500 kg kan als optie als het trekkend voertuig er voor geschikt is.
Voor volgend jaar heeft de fabrikant uit Mertingen zijn Bianco reeks lichtjes aangepast, die in 2 varianten te bekomen is.
Bianco caravans worden bij Fendt zo stilaan de succesnummers, begint een stevige concurrent van Saphir uit hetzelfde huis te worden. Samen bieden de Activ en de Selection voor volgend jaar 15 varianten aan. Zeven ervan hebben de Combi verwarming van Truma die in de Activ te vinden zijn. Veel vraag is er naar de elektronisch gestuurde verwarming met geïntegreerde boiler. Deze types kunnen ook met een Smartphone bediend worden, via het bedieningspaneel CP plus met iNet ready als standaard uitvoering. Andere toestellen kan men ook met dit systeem bedienen. Niet alleen de elektronische bediening wordt gemeengoed in de caravan. De ontwerpers hebben enkele indelingen herbekeken met een gezinsindeling en een brede badkamer achterin. Volgend modellen jaar 2022 komen er 3 nieuwe Bianco Activ bij: de 465 SFH, de 550 SD en de 560 SKM. Vooraan is een ruime comfortabele zitgroep geïnstalleerd en achterin is een Frans-bed. De koelkast is in het centrale meubel gebouwd zo ongeveer in het midden van de caravan en vlak bij de buitendeur. De koelkast kan zowel links als rechts opendraaien zodat men de inhoud langs binnen of langs buiten kan bereiken. Aan dit meubel kan men een zwenkarm voor een TV laten bevestigen. Achterin in de 550 SD is een sanitair over de volle breedte van de caravan met afzonderlijke douchecel. Vooraan is een comfortabele U-zitgroep, de brede keuken neemt een stuk van het middendeel in beslag. Het succesrijke type 560 KM kan zowel als Saphier af Bianco Activ bekomen worden. Door de gecombineerde verwarming te installeren wint men plaats in de kleerkast. Daarmee heeft men nu 10 l warmwater ter beschikking.De Bianco Selection 550 SKM heeft vooraan een dubbelbed en in de midden bevindt zich de zitgroep tegenover de keuken. Voor kinderen zijn er stapelbedden voorzien en het sanitair spreidt zich uit over de volle breedte van het interieur.Alle Bianco’s krijgen een nieuwe en betere voortentlicht, dat het licht in verschillende standen kan laten schijnen. Waar mogelijke worden grote koelkasten van 133 l geplaatst. Voor 2022 kan men kiezen tussen twee stof varianten.
Zoals alle zaken stijgen de prijzen met 5 tot 6 % en moet men rekenen op minstens 20.000 euro voor een kwaliteit volle Fendt caravan.
Constant Rousseau werd bekend door zijn eerste klapcaravans. Ze waren gemaakt met vaste panelen. Opengevouwen boden ze een redelijke groot woon- en slaapinterieur. In die tijd was de slogan “Klein op de weg groot op de stek” een kleine auto kom hem gemakkelijk slepen. Daaruit ontstond in 1961 het eerste bedrijf met naam Papido. Begin jaren 1980 nam zijn zoon Pierre Rousseau het bedrijf over. Rond die tijd werden de eerste kampeerauto’s gefabriceerd.
Stevige constructie, soms nogal zwaar. De jaren gingen voorbij en de kleinzoon van Constant, Nicolas Rousseau deed zijn intrede. Rapido groeide tot een redelijk groot concern en palmde de merken Iteneo, Dreamer, Fleurette en Westfalia in.
Uiteraard ontsnapt Rapido niet aan de traditie en ontwikkelde voor zijn 60 jarig jubileum een speciale reeks. Voor volgende modellen jaar 2022 lanceert Rapido de 666F, 696F, 8066dF, 8096dF, Distinction i66 en i96 als jubileum kampeerauto’s.
De uitverkoren zwerfauto’s hebben een eigen buitendecor en kussens met het 60 jarig logo vanzelfsprekend werd ook het interieur onder handen genomen. Afhankelijk van het type hebben ze zwarte aluminium velgen, Truma C 6EH met bediening door het Truma i Net systeem. Onrechtstreekse LED verlichting in lange slierten door heel het interieur. In de badkamer werden tal van verbeteringen doorgevoerd.
De halfintegrale zijn gebouwd op Fiat Ducato met een 140 Pk sterke dieselmotor, achter de stuurcabine zijn zijzitbanken. Beide kunnen tot zittingen in de rijrichting worden omgebouwd. Als optie kan men een hefbed bekomen. In enkele type kan het eilandbed in hoogte worden geregeld
De Special Edition Avantgarde: nu verkrijgbaar in 4 modellen
Nog meer variatie en nog meer keus. Populaire indelingen in twee verschillende reeksen: Camper en Nomad 460 EL en 510 LE.
Luxe en comfort
Comfortabele indelingen, met praktische eenpersoonsbedden (van 85 cm breed) die desgewenst in een handomdraai om te bouwen zijn tot een groot tweepersoonsbed. Voorzien van veilige en praktische basisuitrusting zoals het AL-KO chassis met stabilisator, de stabiele uitdraaisteunen, het hagelbestendiger GFK dak, de krachtige verwarming, de boiler en de royale 142 liter koelkast met apart vriesvak. Aangevuld met het luxe Avantgarde pakket met o.a. vloerverwarming, 17“ aluminium velgen en chique gladde buitenbeplating in zilver, zal het u aan niets ontbreken.
"Speciaal voor Nederland en België hebben we voor het nieuwe modeljaar 2022 de Avantgarde serie uitgebreid. Naast de populaire indeling 460 EL, die als Camper en Nomad beschikbaar is, hebben we ook de 510 LE als Camper en Nomad in het chique Avantgarde jasje gestoken. En alle vier modellen compleet uitgerust met vele extra’s, waaronder de grote koelkast, de chique zilveren buitenbeplating en de vloerverwarming, aan luxe en comfort zal het u dus niet ontbreken."
Camper, Nomad en Beduin Scandinavia krijgen een ander knap achterfront en een pak nieuwe indelingen.
Bijna alle grote fabrikanten streven er naar om het uiterlijk van hun caravans hetzelfde te maken, als het kan zelfs met een knipoog naar hun kampeerauto’s. Zo ook bij Dethleffs een fabrikant die tot de “grote” behoort geeft aan zijn caravans uit de midden en dure prijsklasse een modern knap uitgewerkt achterfront. De smalle zwarte lichtendrager toont duidelijk de breedte van de caravan aan. De moderne lichtblokken met een LED techniek zijn duur en worden in alle nieuwe fronten aangewend. Op de zijwanden van de Camper, Nomad en Beduin Scandinavia zijn de dubbele decorstrepen verdwenen en vervangen door een fijnere lijn onder de vensters.
Laika werd opgericht in 1964 en heeft alle campers in San Casciano in Val di Pesa, Italië, zonder uitzondering vanaf de eerste dag zelf geproduceerd.
Ecovip camperbussen.
De Italianen ondervonden het succes van de camperbussen en ontwikkelde een luxueuze reeks. De aandacht ging vooral naar een chique interieur en wintervastheid.
In de Kosmo reeks van Hymers dochter Laika vonden zich meestal prijsgunstige camperbussen hun weg naar de klanten. Voor de modellen 2022 legt de fabrikant uit Toskane de lat hoger voor de Ecovip zwerfauto’s. De elegante huislijke interieur stijl met donker houtdecor en witte vlakken zijn afgekeken van hun integrale Ecovips. Veel aandacht ging eerst en vooral naar de winterdegelijkheid. Voor de bodem en dak XPS isolatie, doorlopende isolatie in de zijwanden, achterdeuren en zijdeuren en een verwarmde verswatertank zijn met zorg aangebracht. Bij een test in de vrieskamer bleek hij er goed door te komen.
Voorlopig biedt Laika 2 indelingen aan op Fiat Ducato, de 5,41 m korte Ecovip 540 verschijnt met een dwarsbed achterin en de koelkast aan de schuifdeur. De 5,99 m lange Ecovip 600 heeft eveneens een dwarsbed achterin, hier staat de koelkast tussen keuken en bed. In beide type is veel plaats in de zitgroep. De tafel heeft geen vaste voet, maar hangt tegen de wand en voor de rit kan men ze opklappen. Voor de rugleuningen van de zitbank heeft men een andere constructie ontwikkeld, zodat ze nu veel comfortabeler zitten. In de badkamer kan men een wand opzij draaien om te douchen.