Constant Rousseau werd bekend door zijn eerste klapcaravans. Ze waren gemaakt met vaste panelen. Opengevouwen boden ze een redelijke groot woon- en slaapinterieur. In die tijd was de slogan “Klein op de weg groot op de stek” een kleine auto kom hem gemakkelijk slepen. Daaruit ontstond in 1961 het eerste bedrijf met naam Papido. Begin jaren 1980 nam zijn zoon Pierre Rousseau het bedrijf over. Rond die tijd werden de eerste kampeerauto’s gefabriceerd.
Stevige constructie, soms nogal zwaar. De jaren gingen voorbij en de kleinzoon van Constant, Nicolas Rousseau deed zijn intrede. Rapido groeide tot een redelijk groot concern en palmde de merken Iteneo, Dreamer, Fleurette en Westfalia in.
Uiteraard ontsnapt Rapido niet aan de traditie en ontwikkelde voor zijn 60 jarig jubileum een speciale reeks. Voor volgende modellen jaar 2022 lanceert Rapido de 666F, 696F, 8066dF, 8096dF, Distinction i66 en i96 als jubileum kampeerauto’s.
De uitverkoren zwerfauto’s hebben een eigen buitendecor en kussens met het 60 jarig logo vanzelfsprekend werd ook het interieur onder handen genomen. Afhankelijk van het type hebben ze zwarte aluminium velgen, Truma C 6EH met bediening door het Truma i Net systeem. Onrechtstreekse LED verlichting in lange slierten door heel het interieur. In de badkamer werden tal van verbeteringen doorgevoerd.
De halfintegrale zijn gebouwd op Fiat Ducato met een 140 Pk sterke dieselmotor, achter de stuurcabine zijn zijzitbanken. Beide kunnen tot zittingen in de rijrichting worden omgebouwd. Als optie kan men een hefbed bekomen. In enkele type kan het eilandbed in hoogte worden geregeld
De Special Edition Avantgarde: nu verkrijgbaar in 4 modellen
Nog meer variatie en nog meer keus. Populaire indelingen in twee verschillende reeksen: Camper en Nomad 460 EL en 510 LE.
Luxe en comfort
Comfortabele indelingen, met praktische eenpersoonsbedden (van 85 cm breed) die desgewenst in een handomdraai om te bouwen zijn tot een groot tweepersoonsbed. Voorzien van veilige en praktische basisuitrusting zoals het AL-KO chassis met stabilisator, de stabiele uitdraaisteunen, het hagelbestendiger GFK dak, de krachtige verwarming, de boiler en de royale 142 liter koelkast met apart vriesvak. Aangevuld met het luxe Avantgarde pakket met o.a. vloerverwarming, 17“ aluminium velgen en chique gladde buitenbeplating in zilver, zal het u aan niets ontbreken.
"Speciaal voor Nederland en België hebben we voor het nieuwe modeljaar 2022 de Avantgarde serie uitgebreid. Naast de populaire indeling 460 EL, die als Camper en Nomad beschikbaar is, hebben we ook de 510 LE als Camper en Nomad in het chique Avantgarde jasje gestoken. En alle vier modellen compleet uitgerust met vele extra’s, waaronder de grote koelkast, de chique zilveren buitenbeplating en de vloerverwarming, aan luxe en comfort zal het u dus niet ontbreken."
Camper, Nomad en Beduin Scandinavia krijgen een ander knap achterfront en een pak nieuwe indelingen.
Bijna alle grote fabrikanten streven er naar om het uiterlijk van hun caravans hetzelfde te maken, als het kan zelfs met een knipoog naar hun kampeerauto’s. Zo ook bij Dethleffs een fabrikant die tot de “grote” behoort geeft aan zijn caravans uit de midden en dure prijsklasse een modern knap uitgewerkt achterfront. De smalle zwarte lichtendrager toont duidelijk de breedte van de caravan aan. De moderne lichtblokken met een LED techniek zijn duur en worden in alle nieuwe fronten aangewend. Op de zijwanden van de Camper, Nomad en Beduin Scandinavia zijn de dubbele decorstrepen verdwenen en vervangen door een fijnere lijn onder de vensters.
Laika werd opgericht in 1964 en heeft alle campers in San Casciano in Val di Pesa, Italië, zonder uitzondering vanaf de eerste dag zelf geproduceerd.
Ecovip camperbussen.
De Italianen ondervonden het succes van de camperbussen en ontwikkelde een luxueuze reeks. De aandacht ging vooral naar een chique interieur en wintervastheid.
In de Kosmo reeks van Hymers dochter Laika vonden zich meestal prijsgunstige camperbussen hun weg naar de klanten. Voor de modellen 2022 legt de fabrikant uit Toskane de lat hoger voor de Ecovip zwerfauto’s. De elegante huislijke interieur stijl met donker houtdecor en witte vlakken zijn afgekeken van hun integrale Ecovips. Veel aandacht ging eerst en vooral naar de winterdegelijkheid. Voor de bodem en dak XPS isolatie, doorlopende isolatie in de zijwanden, achterdeuren en zijdeuren en een verwarmde verswatertank zijn met zorg aangebracht. Bij een test in de vrieskamer bleek hij er goed door te komen.
Voorlopig biedt Laika 2 indelingen aan op Fiat Ducato, de 5,41 m korte Ecovip 540 verschijnt met een dwarsbed achterin en de koelkast aan de schuifdeur. De 5,99 m lange Ecovip 600 heeft eveneens een dwarsbed achterin, hier staat de koelkast tussen keuken en bed. In beide type is veel plaats in de zitgroep. De tafel heeft geen vaste voet, maar hangt tegen de wand en voor de rit kan men ze opklappen. Voor de rugleuningen van de zitbank heeft men een andere constructie ontwikkeld, zodat ze nu veel comfortabeler zitten. In de badkamer kan men een wand opzij draaien om te douchen.
Ondanks de pandemie had Fendt een van de meest succesvolle zakenjaren ooit.
Goede planning, een haalbaar assortiment en een achterstand van vorig jaar zorgde daarvoor. Bijna 200 miljoen omzet en er werden bijna 10.000 caravans geproduceerd vertelde de trotse fabrikant. Dienovereenkomstig gaat men in Mertingen ook met een gerust gemoed het komende boekjaar tegemoet.
Hopelijk wordt weer wat normaler zegt directeur Hans Frindte zelfverzekerd.
Onmiskenbaar design in de beste kwaliteit is de slogan en komt voort uit het feit dat Fendt voortdurend verbetert, de fabrikant zet alle details op de voorgrond en houdt de modellenreeks compact. Het huidige 33 indelingen tellende nieuw programma biedt vijf nieuwe modellen, twee zijn weggelaten in vergelijking met het voorgaande jaar. Weggelaten zijn ook de witte wielen die er nu in zilveroptiek zijn voor Tendenza en Opal of in gepolijst zwart voor de diamant. Een nieuwe voortentlamp biedt verschillende mogelijkheden schakelbare lichtscenario's en ook licht achteraan de bovenkant van de luifel, die het dan indirect weerspiegeld. Tendenza en Opal worden in 2022 toch met een kleine facelift bedacht en krijgen afhankelijk van het model mogelijke 177 liter Slim Tower koelkasten, die aan beide zijden te openen zijn, evenals nieuwe rugkussens met lounge karakter als Studio_Line in drie of vier verschillende soorten stof, de kleuren worden op elkaar afgestemd.
In het afgelopen jaar werd de Diamant weer een Luxe reeks en komt terug in seizoen 2022 Een nieuwe indeling is de Diamant 650 SGD in het assortiment. De tandemas heeft een centrale wasruimte met een aparte douchecabine. Een royale ronde zithoek in de boeg met aanpalende ladekast, een TV en een slanke torenkoelkast. De middelste wasruimte rondt het woongedeelte harmonisch af. Tegenover is een grote keuken met aparte spoelbak en oven. Dan is er een grote kleerkast als overgang naar de enkele bedden geïnstalleerd.
De halfintegrale NEO rolt het nieuwe jaar binnen met een compact dwarsbed interieur en als speciaal model Black Line. De grote integrale Titan Next werd beter uitgerust.
De Frankia Neo Behoort tot de lichtste halfintegralen op Mercedes Sprinter van de kampeerauto markt. Met iets minder dan 3 ton rijklaar gewicht kan hij nog 500 kg laden om binnen de gewicht grens van 3,5 ton te blijven. De vorig jaar voorgestelde indeling met enkele bedden GDK heeft nu een dwarsbed. De Neo BD is nu 6,82 m lang, 17 cm korter als het type met enkele bedden. Daarmee kon men zelfs nog 20 kg gewicht uitsparen. Volgens de fabrikant weegt hij nu welgeteld 2.956 kg in rijklare toestand. Het dwarsbed is 2,03 x 1,4 m groot. Voor lange gebruikers dus geen probleem om lekker gestrekt te slapen. De indeling met dwarsbedden is ten voordelen van de zitgroep in de Neo BD. Hij heeft een L-zitbank en tafel op centrale poot, daarbij nog een ruime zijzit. Ook de keuken deelde in de winst en werd iets breder. De Neo GD met enkele bedden, kleinere keuken en zijzit worden niet meer gemaakt.
Naast de Neo standaard versie stelt Frankia de Neo Black Line voor. Langs buiten is hij herkenbaar aan de zwart gelakeerde stuurcabine en de zwarte decorstukken op de wanden van het koetswerk. voor het interieur is meer houtdecor gebruikt, speciale kussen bekledingen en als uitzonderlijk model een omvangrijke uitrusting waaronder het Mercedes multimedia systeem, navigatie toestel, achteruitrij camera en zonnepanelen.
Schakelen we even over van klein naar groot met de integrale Titan Next gebouwd op Fiat Ducato met AL-KO chassis en dubbele as. Hij wordt zoveel mogelijke als autark voertuig uitgerust. zo kreeg hij het nieuwe Indutoilet systeem van Thetford en moet de fäcaliën tank veel minder geledigd worden. Zonnepanelen en de lithium batterij maken hem minder afhankelijk van het stroomnet.
Voor de 7,86 m lange Titan Next met enkele bedden zijzitbanken in de zitgroep moet men toch minstens 150.000 euro op tafel leggen
Iteneo heeft naam gemaakt als prijsgunstige kampeerauto van het moederbedrijf Rapido. Hij geraakte vooral bekend voor zijn ongewone indelingen.
Wie een kampeerauto met afzonderlijke kinderkamer, een breed sanitair of een dwars geplaatst eilandbed wenst komt sowieso bij een integrale Iteneo terecht. Populaire halfintegrale stonden nog altijd niet op de productielijst van de Franse fabrikant. Daar komt verandering in want voor 2021 komen er zelfs 3 types op de markt. De PF 600 met Frans-bed, de PJ 700 met enkele bedden boven de garage en de PM 740 met eiland-bed. Ze hebben alle 3 een luchtig en licht interieur en worden prijsgunstig aangeboden.
De 5,99 m lange halfintegrale PF 600 is gebouwd op een Citroën basisvoertuig met verlaagd chassis, heeft een MTM van 3,5 ton en een 140 pk sterke turbo diesel motor onder de motorkap. Om de prijs gunstig te houden zijn een aantal elektronische snufjes weggelaten. Men kan ze echter wel als optie bekomen in het Iteneo Pack Life.
Het koetswerk is keurig afgewerkt, wanden en dak zijn goed afgekit, ook de neus boven de stuurcabine naar het koetswerk is goed verzorgd evenals de aanpassingen aan de stuurcabine. De vensters zijn degelijk doch niet van de duurste, dat behoort nu eenmaal tot de prijs. Met de afwerking en uitzicht van het koetswerk scoort de PF 600 alvast goede punten. Via de 0,49 m brede buitendeur met venster en centrale vergrendeling komt men in het interieur dat al direct een vakantiegevoel geeft.
In de zitgroep kan men aan de uitdraaiende tafel met 3 en met een beetje goede wil met 4 zetelen. De zitgroep is gebouwd op een ongeveer10 cm hoge dubbele bodem, die wanneer het te koud is men kan verwarmen, dus gegarandeerd warme voeten in de winter. De zitbank in de rijrichting heeft veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare kopsteunen. In de optielijst vinden we nog een elektrisch bediend verstelbaar hefbed van 2,12 x 1,0 m voor een derde slaper. Een ladder om in en uit het bed te geraken behoort tot de optie. Voor het koppel is het 2.0 x 1,4/1,1 m Frans-bed aangewezen. De comfortabele matras ligt op een tweedelige latten bodem met metalen kader. Het buitenste deel van de lattenbodem laat zich omhoog kantelen om de koffer eronder gemakkelijk te bereiken. De koffer is eveneens langs buiten bereikbaar, echter normale fietsen kunnen er niet in. Onder het voeteinden van het bed is plaats voorzien voor de Truma C4, het veiligheidsventiel is er goed bereikbaar. Boven het voeteinde hangt de kleerkast even oppassen want de hoeken zijn nogal scherp. Zoals gewoonlijk in deze indeling is de natte cel naast het bed. Het wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Voor het ovale wasbakje is plaats op een kast voorzien. Helemaal achteraan is de douche goed afsluitbaar met acrylglazen deuren.
Blijft er nog de redelijk grote keuken te bekijken. In het met een klapblad verlengbare aanrecht zijn 2 kookvuren geïntegreerd, ernaast is een RVS spoelbak. Inhoudelijk is de onderkast groot genoeg, echter een schap meer zou de nuttige inhoud vergroten. Boven is een kruidenschapje en nog een kast voor het kleine keukengerief. Aan de andere kant van de keuken staat een 141 l grote koelkast ruim genoeg om de voeding van de zwervers koel te houden.
Samen gevat.
Met de halfintegrale Iteneo PF 600 neemt de Franse fabrikant een goede start. Hij heeft niet alleen een aantrekkelijk uiterlijk het meubilair is goed afgewerkt en oogt zeer leuk. Hier en daar ontbreekt wat luxe, logisch de gunstige prijs moet ergens inzitten.
Het Sloveense dochtermerk van Adria laat zich niet onbetuigd en brengt zowel vernieuwingen van de halfintegralen als bij de camperbussen.
Sunliving bouwt zijn gamma uit met een nieuwe smalle halfintegrale. Het is de 6,79 m lange C65SL op Fiat Ducato of op Citroen Jumper met verlaagd chassis. Achterin zijn verhoogde 0,8 m brede verhoogde bedden, die men tot 2 m breed kan samenvoegen. Vanzelfsprekend is daaronder een groot bergvak. Een ruime badkamer met afzonderlijke douche, een rechte keuken met kookvuren op een rijtje, een lange zitbank met aan de overkant nog een vergelijkbare zitbank maken het meubilair uit.
Er is ook wat nieuws te vertellen over de 'gewone' halfintegrale. De 7 m lange Sun Living S70SL zal de reeks aanvullen. De indeling is identiek aan de C65SL. In de S klasse is nu een 1,9 x 1,25 m groot hefbed aan boord. Opmerkelijk is de tot 140 l vergrootte koelkast, in vorige modellen hadden die slechts 83 l inhoud.
De camperbus reeks V wordt voor 2022 aangevuld met de V55SP en de V65XL. De kleinste de V55SP met een lengte van 5,44 m heeft achterin een hefbed van 1,95 x 1,45 m. Voor de 6,36 m lange V65XL met een super hoog dak heeft men een in de hoogte verstelbaar hefbed bedacht en achterin lange zitbanken.
De integrale en de alkoofversies van Weinsberg werden lichter gebouwd ten voordele van de lading. Gelijktijdig hebben de ontwerpers de interieurs opgefrist.
Tot zelfs 30% meer lading belooft de fabrikant voor de superlichte types van de reeksen CaraCore en CaraHome. Hij kon dit verwezenlijke door een lichtere zitconstructie te maken en lichtbouwplaten voor de meubelen te gebruiken. Door de gegolfde kernstructuur zal de opbouw even stabiel zijn. Daarnaast worden her en der stalen onderdelen vervangen door kunststof delen. Zo zijn de bladveren niet langer van staal, maar van hightech kunststof. Nog wat puzzelen met de lithium batterijen zodat alles samen redelijk wat minder kilo's materiaal aan de kampeerauto's gebruikt werden. Deze nieuwe lichte modellen hebben een 52 mm dikke bodemplaat met waterafstotende XPS isolering. Als nieuw superlicht type voor 2022 wordt de CaraCore 700 MEG met enkele bedden boven de garage, net zoals de alkoof CaraHome 650 DG met dubbel bed achterin boven de garage aangeboden. We zullen andere indelingen met bedden variante vinden zoals in de CaraHome 650 MEG. Het interieur van de reeksen krijgt een ander uitzicht met de nieuwe bovenkasten en deuren zonder handgreep, maar met een drukknop sluiting.
Voor de integrale CaraCore van Weinsberg bedachten de ontwerpers verbeterde gasfleskasten. De flessen staan nu naast elkaar en zijn gemakkelijker om te wisselen.
Voor alle kampeerauto's van het merk wordt de pas vernieuwde Fiat Ducto gebruikt. Eveneens kunnen de klanten voor iedere Weinsberg kampeerauto het Truma iNet-X-Systeem bestellen. Vanaf het controle paneel of een smartphone-app kan de Truma, de Alde verwarming en de Dometic luchtkoeler bedient worden. Dat is nog niet alles want het kleurige aanraakscherm geeft de binnen en buitentemperatuur aan, ook de stand van het verswater, gas dat nog in de fles is en de lading van de batterijen.
De Franse fabrikant van de Pilote kampeerauto's lanceert voor volgend modellenjaar de halfinterale P696U met een enorme u-zitgroep en de camperbus V633M met een super hoog dak om moderne fietsen in de garage gemakkelijker te kunnen meevoeren.
In het algemeen is er in een 7 m lange halfintegraal niet veel levensruimte. In de nieuw voorgestelde 9696U neemt het vastbed geen plaats in, in de plaats is er een ruime U-zitgroep met een panoramisch uitzicht. De sofa achter de passagierszit is 2 m lang, de tafel kan opklappen. Aan de sofa achter de chauffeur zijn veiligheidsgordels voor 2 personen, één kan in de rijrichting zitten. Boven de U-zitgroep achterin hangt het elektrisch verstelbaar hefbed van 2 x 1,6 m groot dat nog niet was opgevallen. Twee slapers zullen er zeker van genieten. Nog een knap stukje is de badkamer direct achter de stuurcabine. Ze is afsluitbaar met schuifdeuren, waardoor zelfs een kleedkamer ontstaat, direct bij de kleerkast. Het nadeel van deze indeling is dat er minder kasten zijn om bagage te bergen. Fietsen moeten achteraan op de drager. Als basisvoertuig deed Pilote beroep op Fiat Ducato.
De nieuwste bezienswaardige Pilote camperbus is de V633M met een lengte van 6,36 m. Fiat Ducato bestelwagens van die lengte worden veel gebruikt om te ombouwen tot een campeerbus.
Met een extra verhoogd dak tot 2,79 m ziet men er niet veel rijden. Achterin kan het langs dubbelbed met een elektrische bediening hoog opgetrokken worden. Onderaan heeft men dan een garage of bergruimte van zo meer eventjes 1,85 m hoog. Voor de nacht kan je het bed laten zakken tot er genoeg hoogte overblijft voor de moderne fietsen met een hoog stuur. Vooraan is vanzelfsprekend veel stahoogte en kan men hoge bovenkasten installeren. Heel die constructie heeft wel wat invloed op de stabiliteit bij zijwind en in de bochten. Een beetje opletten is dus de boodschap.
Thetford en Solar Team Eindhoven, een logische combinatie.
Op 10 september presenteerde SolarTeam Eindhoven hun Self-sustaining House on Wheels (SHOW), een volledig zon-aangedreven camper van de toekomst. Thetford droeg vanuit haar expertise bij aan dit project van Technische Universiteit Eindhoven door het aanleveren van sanitaire oplossingen en producten om te koken
en koelen in deze revolutionaire camper.
Camper van de toekomst?
Solar Team Eindhoven bewijst dat we niet alleen kunnen rijden, maar ook leven in een camper
aangedreven door de zon. De zonnepanelen zorgen ervoor dat het voertuig volledig zelfvoorzienend
is en voorzien daarnaast alle apparaten van elektriciteit. Laadpunten zijn niet nodig. De camper heeft alles wat je nodig hebt om comfortabel te leven. Slapen, sanitair, koken, televisie kijken en de mogelijkheid om je mobiele apparaten op te laden. Het is allemaal mogelijk met de zonne-energie
die de SHOW genereert. Stilstaand kan het dak omhoog en uitgeklapt worden. Op deze manier
verdubbelt het oppervlak aan zonnepalen. Het interieur is efficiënt ontworpen met comfort in het
dagelijks leven van de bewoners voorop gesteld.
Thetford heeft met trots haar expertise ingezet om het Solar Team te voorzien van op maat
gemaakte producten voor het koken, koelen en sanitaire oplossingen. Uiteraard binnen de regels
van het SHOW design: minimaal gewicht, volledig elektrisch met minimaal energieverbruik en een
optimale gebruikerservaring.
Epische roadtrip inspireert een duurzame toekomst
Op 19 september vertrok de SHOW op roadtrip van Eindhoven naar Tarifa, het meest zuidelijke
puntje van Spanje. Alhoewel het nog wel even zal duren voordat we campers zoals deze op de weg
zien voor vakanties wil het Solar Team vooral zoveel mogelijk mensen inspireren tijdens deze
3000km lange roadtrip. Met een frisse blik op de RV-markt laat het team zien dat er vele
mogelijkheden zijn in duurzaam reizen. Met hun project hopen ze de transitie naar een duurzame
toekomst te versnellen.
Een logische combinatie Thetford is een A-merk leverancier op het gebied van sanitaire oplossingen, koelkasten en kookapparatuur voor de camper- en caravanmarkt. Thetford staat voor kwaliteit, creativiteit en innovatie. Duurzaamheid en omgevingsbewustzijn zijn belangrijke thema’s bij het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. De T2000 serie, een reeks volledig elektrische koelkasten met een laag energieverbruik is een goed voorbeeld van het pad dat Thetford neemt naar een duurzame toekomst. Een perfecte match met Solar Team Eindhoven dat al vier jaar op rij het wereldkampioenschap zonne-auto’s won door te excelleren in duurzame innovatie en technologie.
Een logische combinatie die heeft geresulteerd in een bijzondere samenwerking met een fantastisch resultaat.
Verkoopcijfers september duiken in bijna alle segmenten in het rood
In september noteerden we slechts 27.043 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van 26,3 % vergeleken met 2020 (36.718 stuks) en 24,6 % met 2019 (35.844 stuks).
De tweedehandsmarkt voor personenwagens was opnieuw dubbel zo groot als die van nieuwe wagens: er werden 61.468 occasies ingeschreven. Dat is toch ook een dikke 10,8 % minder dan in 2020 (68.903 stuks), maar positief versus 2019 (58.899 stuks).
Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we andermaal een inkrimping van de markt: 5.170 nieuwe (-10,9 %) en 8.466 occasies (-14,3 %).
Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12 T positief: 346 stuks (+17,3% vs. 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval, zowel bij de nieuwe voertuigen, als de occasies.
Ook bij de tweewielers bracht september geen beterschap. Zowel de nieuwe 1.930 stuks (-12,3 %) als de tweedehands 6.992 stuks (-4,3 %) kenden een terugval.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Wij zien in september dezelfde tendens als de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen. Zowel personenwagens (-26,3 %), als lichte vracht (-10,9 %) en motoren (-12,3 %) kampen met leveringsproblemen. Deze leveringsproblemen zijn echter niet de enige verklaring voor de dalende trend. We merken ook dat potentiële kopers zich gemakkelijker naar de tweedehandsmarkt richten. Niet enkel omwille van de langere wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. Nieuwe wagens zijn relatief duur en de consument stelt zich ook vragen omtrent de discussies rond verbrandingsmotoren en elektrische voertuigen. Wanneer hij vandaag kiest voor een occasie en hij na 2025 deze wagen moet doorverkopen dan beperkt hij zijn verlies. Tenslotte zijn vele consumenten ook nog terughoudend naar elektrische en hybride wagens. Uiteraard laat het effect van het chiptekort zich ook voelen op de tweedehandsmarkt. Aangezien er minder nieuwe voertuigen geleverd worden, komen er automatisch minder tweedehandsvoertuigen op de markt waardoor het aanbod kleiner wordt, waardoor er spanningen ontstaan tussen aanbod en vraag en sommige populaire voertuigen in prijs beginnen te stijgen. We merken ook dat er meer tweedehandsvoertuigen uit het buitenland naar België worden ingevoerd.”