Verkoopcijfers september duiken in bijna alle segmenten in het rood
In september noteerden we slechts 27.043 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van 26,3 % vergeleken met 2020 (36.718 stuks) en 24,6 % met 2019 (35.844 stuks).
De tweedehandsmarkt voor personenwagens was opnieuw dubbel zo groot als die van nieuwe wagens: er werden 61.468 occasies ingeschreven. Dat is toch ook een dikke 10,8 % minder dan in 2020 (68.903 stuks), maar positief versus 2019 (58.899 stuks).
Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we andermaal een inkrimping van de markt: 5.170 nieuwe (-10,9 %) en 8.466 occasies (-14,3 %).
Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12 T positief: 346 stuks (+17,3% vs. 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval, zowel bij de nieuwe voertuigen, als de occasies.
Ook bij de tweewielers bracht september geen beterschap. Zowel de nieuwe 1.930 stuks (-12,3 %) als de tweedehands 6.992 stuks (-4,3 %) kenden een terugval.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Wij zien in september dezelfde tendens als de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen. Zowel personenwagens (-26,3 %), als lichte vracht (-10,9 %) en motoren (-12,3 %) kampen met leveringsproblemen. Deze leveringsproblemen zijn echter niet de enige verklaring voor de dalende trend. We merken ook dat potentiële kopers zich gemakkelijker naar de tweedehandsmarkt richten. Niet enkel omwille van de langere wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. Nieuwe wagens zijn relatief duur en de consument stelt zich ook vragen omtrent de discussies rond verbrandingsmotoren en elektrische voertuigen. Wanneer hij vandaag kiest voor een occasie en hij na 2025 deze wagen moet doorverkopen dan beperkt hij zijn verlies. Tenslotte zijn vele consumenten ook nog terughoudend naar elektrische en hybride wagens. Uiteraard laat het effect van het chiptekort zich ook voelen op de tweedehandsmarkt. Aangezien er minder nieuwe voertuigen geleverd worden, komen er automatisch minder tweedehandsvoertuigen op de markt waardoor het aanbod kleiner wordt, waardoor er spanningen ontstaan tussen aanbod en vraag en sommige populaire voertuigen in prijs beginnen te stijgen. We merken ook dat er meer tweedehandsvoertuigen uit het buitenland naar België worden ingevoerd.”
Meer info TRAXIO
|