De fabrikant uit Aulendorf brengt zijn Family-for 4 met hefdak op de markt.
De woonruimte in een camperbus is onvermijdelijk beperkt zeker als er een gezin met 2 kinderen er mee een vakantie willen doormaken. Fabrikanten en ontwerpers bedenken alle mogelijke indelingen, echter meubelen, zitgroep, bedden moeten toch altijd in de beperkte ruimte van een camperbus geperst worden.
Plaats aanbod.
Om het plaats aanbod en zeker het ruimtegevoel te vergroten heeft Malibu er iets op gevonden. In de nieuwe Diver-sity indelingen is de koelkast niet meer tussen de keuken en bed. Maar op dezelfde plaats dieper ingebouwd met een legplank er bovenop. De 640 LEK met panoramavenster en hefdak biedt 4 volwaardige slaapplaatsen. Niet mis voor een 6,36 m lange camperbus, meer kan echter niet. Bij een eerste indruk geeft de Malibu met zijn licht meubilair een ruimte gevoel. De diep geplaatste koelkast draagt er toe bij. De boven liggende legplank biedt de mogelijkheid om hier de culinaire voorbereidingen uit te voeren. Alles heeft zijn voor- en nadeel want nu is het bukken geblazen als je iets in of uit de koelkast wil nemen of zetten. Keuken met haar 3 kookvuren, spoelbakje en 3 laden is iets smaller, het biedt meer plaats aan het bed. Met een beetje inschikkelijkheid kan men genieten van de maaltijden of spelletjes met de kinderen rond de uittrekbare tafel van de zitgroep.
Hefdak
Het hefdak is een eigen constructie met sandwich panelen, hartschuim voor de isolatie en een hagelbestendig polyester dak, samen 105 kg. zwaar. Openen gaat met hulp van sterke gasveren die het sluiten ook gemakkelijker maken. Om in het bed te geraken is een tweedelige ladder voorzien. Meestal wordt het hefbed door de kinderen in beslag genomen, met een oppervlakte 2,0 x 1,32 m zullen ze zeker geen plaats gebrek hebben. Hoewel de matras nogal dun is, is hij van een goede kwaliteit zodat hij toch aangenaam aanvoelt. Enkele LED lampen zijn voorzien. Mama en papa kunnen achterin in de wagen hun 2 m lange bedjes spreiden. ’s Nachts laat de onder het bed geïnstalleerde verwarming zich wel eens horen.
Voor de waterafvoer moet men een ommetje doen om het veiligheidsventiel te vinden en te bereiken. Zoals in meerdere zwerfauto’s van Malibu verdwijnt de wc onder het bed naast de badkamer. Op die manier creëert men plaats voor een met lamellen deur af gesloten douche. Onder het wastafeltje is een kast waar men redelijk wat toiletgerief kwijt kan.
De Malibu Van Diversity indeling in zijn nieuw kleedje is beslist een leuke camperbus voor een gezin met 2 kinderen. Zijn buitenafmetingen laten toe om de witte wegeltjes van de Michelinkaart te berijden. Met zijn 160 pk heeft hij voldoende vermogen onder de motorkap om een flinke Alpencol te overwinnen.
Speed pedelecs stagneren in tweede coronajaar 2021
Globaal bekeken heeft de natte zomer beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs in 2021. Na een veelbelovend voorjaar kleuren de cijfers vanaf juni veelal rood en dit ondanks de terugkeer van de files rond Antwerpen en Brussel. November zorgde nog voor een (korte) heropflakkering, maar in december werden slechts 731 exemplaren ingeschreven, dat zijn er zelfs -13,16 % minder vergeleken met 2020 (841 ex.).
De eindbalans voor 2021 geeft dus een lichte terugval in vergelijking met 2020: 12.377 stuks vs. 12.596 (-1,7%) vorig jaar. Vergeleken met het pre-Coronatijdperk noteren we een terugval van -7,8% : anno 2019 werden er in dezelfde periode zelfs 13.417 stuks verkocht.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De markt van de speed pedelecs leek over zijn groei heen, maar anno 2021 noteerden we toch een nagenoeg stabiele markt. De inschrijvingen zijn vrijwel identiek met het voorbije jaar (-1,7%). We noteren een dalende trend bij de particulier (-6,6%) die nog steeds 49,4% van de markt uitmaakt. Bij de bedrijven & leasing, die de overige 50% van de markt vertegenwoordigen, wordt er meer en meer gekozen voor een ontzorgende leasingformule en minder voor aankoop, waardoor de totale inschrijvingen op bedrijven boven het niveau van vorig jaar blijven. De populariteit van de speed pedelec als bedrijfsfiets (vooral in Vlaanderen) in 2019 wordt echter niet langer bereikt. Fietshandelaars bevestigen dat de speed pedelec, zelfs in Vlaanderen, een nichemarkt blijft, die zeker nog potentieel heeft in onze file-gevoelige verstedelijkte regio’s.”
Guy Crab van TRAXIO Velo geeft verdere uitleg: “De omslachtige en tijdrovende procedure om nummerplaten aan te vragen zorgt er nog steeds voor dat bedrijven en particulieren dit als een hindernis ervaren om voor een speed pedelec te kiezen. TRAXIO VELO leden kunnen voortaan echter ook voor een digitale inschrijving (webDIV) kiezen via de Autoconnect-VIPS module van inMotiv en zodoende sneller en gebruiksvriendelijker voor een nummerplaat zorgen. Hierdoor kan de speed pedelec sneller in dienst worden genomen en hoeft de klant niet zelf voor alle administratie te zorgen. Vooral Vlaamse fietshandelaars geven nu aan dat hun klanten inmiddels bekend zijn met de speed pedelec en dat de meeste geïnteresseerden nu reeds een speed pedelec in gebruik hebben. Hoewel de eerste speed pedelecs stilaan aan vervanging toe zijn, geraakt de markt toch stilaan verzadigd en zal het vooral afhangen van een verbeterende weginfrastructuur om bijkomende geïnteresseerden aan te trekken.”
Record inschrijvingen tweedehandswagens in 2021 : 80,9% hoger dan de nieuwe wagens, die terugvallen tot het niveau van 1985
Verliezen nieuwe inschrijvingen zijn enorm in vergelijking met 2019, terwijl de tweedehandsmarkt stand houdt of zelfs winst boekt – in het bijzonder bij de motorfietsen
In 2021 werden 709.605 tweedehandse wagens (+7,5%) ingeschreven : dat is bijna 81% meer dan de nieuwe wagens (-10,1% ten opzichte van 2020 en zelfs -29,5% ten opzichte van 2019), die terugvallen op het niveau van ruim 35 jaar geleden (1985-1986). Over het algemeen gaan de inschrijvingen van nieuwe voertuigen erop achteruit terwijl de occasies het goed doen. December bevestigde die jaartendens : we noteerden amper 20.857 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van -31,1% vergeleken met 2020 (30.263 stuks) en zelfs -38,2% versus 2019 (33.738 stuks). De tweedehandsmarkt voor personenwagens daarentegen was in december alweer meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in november namelijk 53.169 occasies ingeschreven. Dat is 4,6 % meer dan in 2020 (54.619 stuks) en ietsje minder dan 2019 (54.252 stuks).
Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we in december een vergelijkbare tendens: 4.698 nieuwe (-22,3%) en zo’n 10.353 occasies (+16,0 %). Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief (+7,1% vs 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval bij de nieuwe voertuigen en ook hier deden de occasies het duidelijk beter.
De tweewielers zagen in december hun verkoop gehalveerd. Amper 604 nieuwe motoren verlieten de showroom, een vrije val van -56.6%, waardoor hun jaartotaal nog net meer dan 25.000 stuks bedraagt (25.374, -1,8%). De tweedehands motoren scoorden alweer prima in december met +5,8% (3.318 stuks) en zij halen een topscore van 80.667 stuks voor 2021 (+6,6% t.o.v. 2020 en +15,3% t.o.v. 2019).
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen : “Na Corona-jaar 2020 was 2021 andermaal een bijzonder atypisch jaar waarbij de markt volledig ontwricht werd, Ditmaal door leveringsproblemen van nieuwe wagens wegens een tekort aan halfgeleiders. Daardoor kelderden de inschrijvingen van nieuwe wagens tot op het niveau van 1985-1986! Op twee jaar tijd ging de markt er -29,5% op achteruit. Door de langere levertermijnen ging de consument noodgedwongen op zoek naar alternatieven en we zagen een duidelijke verschuiving naar de tweedehandsmarkt. Die piekte in 2021 op 709.605 eenheden, een record. Het verschil tussen de nieuwmarkt en de occasiemarkt is nooit zo hoog geweest en bedroeg vorig jaar bijna 81%! Die spanning zorgt stilaan voor problemen op de tweedehandsmarkt : wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, dan komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt: meer vraag en minder aanbod, dus stijgen de prijzen. Maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom. De orderboekjes zouden goed gevuld zijn, maar door de leveringsproblemen bleven de inschrijvingen onder de normale cijfers. Diverse dealers bevestigden ons dat ze geen 10% minder hebben verkocht dan vorig jaar. Naarmate deze verkopen met uitstel zullen geleverd worden, zal de nieuwmarkt gaan stabiliseren en kunnen we – tijdelijk - naar heel hoge inschrijvingscijfers van nieuwe wagens gaan, maar vervolgens gaan we ook de impact daarvan zien op de occasies. Meer leveringen van nieuwe wagens betekent immers ook een grotere instroom van tweedehandswagens. Het aanbod zal stijgen maar de vraag (en de prijs) zal dalen. De markt van nieuwe en tweedehandswagen zal nog een paar jaar moeten zoeken naar een nieuw evenwicht. Deze redenering geldt in grote lijnen ook voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen maar bij de motorfietsen zagen we een andere dynamiek : daar zijn de nieuwe inschrijvingen relatief stabiel gebleven over de afgelopen jaren en steeg de occasiemarkt bijzonder sterk tot meer dan 80.000 ingeschreven exemplaren in 2021 - dat is meer dan driemaal meer dan de nieuwe motorfietsen!”.
Het lijkt alsof de middenklasse caravans van hun populariteit verliezen. Grote luxe caravans zijn in opmars, voor wie echter graag op verplaatsing gaat zoekt een kleiner vakantie voertuig. Fabrikanten spelen daar op in en brengen compacte comfortabele caravans op de markt.
Een geschikte indeling vinden.
Tussen het rijkelijk aanbod is het niet zo eenvoudig om eens een andere indeling te vinden. LMC heeft er iets op gevonden dat we al heel lang niet meer gezien hebben. Voor kampeerders die er niet van houden om dagelijks de zitgroep om te bouwen tot bed een mogelijke oplossing.
De LMC Style 400 F heeft de traditionele indeling van een compacte caravan. Vooraan, soms achterin de keuken en sanitair, kleerkast en keuken volgen, als laatste volgen de zitgroep met zitbanken tegen de zijwanden. We treffen bij veel merken een hefbed boven de zitgroep. Plaats besparend maar toch een paar kleine nadelen. De ontwerpers van LMC plaatsten een vast dubbelbed tegen de achterwand. Bij avond hoeft men enkel het naar beneden te kantelen op de zitbanken. Twee springsloten vergrendelen het bed, ook als het recht staat wordt het stevig verankerd, vanzelf sprekend zijn de scharnieren van een prima kwaliteit. Tijdens de verplaatsingen dient men het bed plat te leggen en te verankeren met de bij geleverde spanriemen.
Rondom de zitgroep zijn bovenkasten met vlakke witte deuren. Onderaan enkele ondiepe open bergvakken omdat het bed er voorbij moet. Vergeet niet de draai- en verschuifbare lichten opzij te duwen.
Het meubilair is vlak gehouden, doch goed afgewerkt. Deuren hebben metalen scharnieren en druksloten. Een van de voordelen van het bed tegen de achter wand is dat het in het interieur lichter is. Met een hefbed tegen het plafond wordt het grote dakluik tijdens de dag afgesloten dus minder invallend licht. Voor 2 personen is de zitgroep ruim genoeg, nog een koppel op bezoek geen probleem plaats genoeg aan tafel. Enkel slapen is voor twee reizigers voorzien. Aansluitend bij de zitgroep is een kast met 2 laden. Men had ze beter wat hoger gemaakt, zo kon er meer bagage in de kast. Nu is de verleiding groot om er van alles op te leggen dat er niet oord.
Keuken
Aan de andere zijde van de buitendeur tegen de voorwand is de keuken opgebouwd. In het aanrecht zijn 3 kookvuren, het spoelbakje beide afzonderlijk afdekbaar met een zwarte plaat geïntegreerd. Er blijft nog wat plaats als werkblad over. Hier zouden een paar stopcontacten wel handig geweest zijn, helaas ze ontbreken. Onderaan zijn 3 laden en een kast. Wel voorzichtig zijn met zware voorwerpen want een kopkeuken beïnvloed sterk het gewicht op de kogel. Boven het venster is nog een open schap. De grote 142 l koelkast is vlak bij de hand.
Sanitair
Traditioneel is de badkamer in de hoek naast de keuken. Al is er geen overschot aan plaats ze is slim en keuring ingericht en kan men de natte cel netjes gewassen verlaten. In de hoek staat de draaibare wc vlakbij een wit ovaal wasbakje op kast voor een grote spiegel. Enkele open schappen moeten wel leeg gemaakt worden vóór de verplaatsingen. Een stopcontact is men blijkbaar vergeten, het is dus scheren met zeep en Giletmesje. Douchen doet men best in het sanitair van de camping. Dat brengt heel wat minder werk aan de bak. Je moet het water niet aanhalen niet opwarmen nadien de afvaltank niet leeg maken en de badkamer opdrogen. Er zijn leuker dingen te doen. Bijna vergeten, tussen de koelkast en zitgroep is een kleerkast met aanvaardbare grootte voor een koppel.
Samengevat
De LMC Style 400 F zal niet ongemerkt blijven. Voor een koppel dat niet zo graag met een grote caravan op reis gaat en toch een vast dubbel bed wil is het een knap gevonden oplossing. Bij dag klapt het tegen de achterwand en voor de nacht eenvoudig omlaag laten zakken en het bed is kant en klaar om er zich in te nestelen, wat wil je nog meer? Bagage moet men nauwkeurig verdelen om niet te veel gewicht op de kogel te krijgen.
Rentabiliteitsstudie autodealers 2020: coronadreun heeft zware impact op winstgevendheid merkverdelers
Voor de jaarlijkse rentabiliteitsstudie van de autodealers moeten we voor ‘coronajaar’ 2020 even van vizier wisselen. Daar waar we normaal gezien vooral kijken naar de bruto- en nettomarges zelf, is het voor 2020 aangewezen om eerst de impact van de coronacrisis in kaart te brengen en dan pas naar de marges te kijken. Deze crisis heeft namelijk – onder andere door de lockdownperiode en de daaropvolgende productieproblemen en onzekerheid in de markt – een bijzonder negatieve impact gehad op de omzet van de merkverdelers, die met bijna -17 % daalde. Idem voor de winst, die met meer dan -8 % achteruitging. Wanneer we vervolgens kijken naar de licht gestegen (+0,1 %) marges van 2020, dan moeten we dus goed voor ogen houden dat deze marges van toepassing zijn om een veel lagere omzet, en dat de sector dus ernstig getroffen werd door de crisis ondanks de steunmaatregelen van de overheid en van bepaalde invoerders.
Autosector bijzonder zwaar getroffen, in het bijzonder de merkverdelers
2020 was een moeilijk jaar voor de economie in het algemeen: het Belgische bbp daalde immers met - 5,7 %. De impact van de coronacrisis op de sector van de autoverkoop (nieuw en tweedehands) was echter nog veel groter: de omzet daalde namelijk met -14,2 %.
Binnen de autosector waren het de merkdealers die het zwaarst waren getroffen want ze zagen hun omzet met bijna -17 % dalen, voornamelijk als gevolg van de ineenstorting van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's (-23 % ten opzichte van 2019).
Meer flexibiliteit dank zij de steunmaatregelen behoedt sector voor een catastrofe
Dankzij de steunmaatregelen van de verschillende regeringen (zoals overbruggingsrecht, economische werkloosheid enz.) en een aantal invoerders, konden de ondernemingen van de autosector - evenals die van andere sectoren overigens - uitzonderlijk een zekere vorm van flexibiliteit aan de dag leggen in de periodes dat de bedrijvigheid sterk afnam (bijvoorbeeld gesloten showrooms) en dat heeft hen behoedt voor een ware catastrofe.
Grote omzet- en winstdaling, kleine stijging van de winstmarge
In deze erg moeilijke coronacontext konden - dankzij de steunmaatregelen - de brutomarges (in % van de omzet) van de concessiehouders met +0,1 % stijgen: van 2,48 % tot 2,58 %. Bij de agenten bedroeg de brutomarge 2,98 %. De nettomarges stegen ook met +0,1 % tot 1,49 % voor de concessiehouders en bij de agenten stegen ze tot 1,72 %. Wanneer we kijken naar de historische evolutie ten opzichte van 2016, dan merken we dat de nettomarges van de concessiehouder daalden met -14 % terwijl die van de agenten daalde met -8 %.
Maar zoals eerder gesteld: we moeten dit in het juiste perspectief zien. In 2020 daalde de omzet immers gemiddeld met meer dan -17 % en de winst gemiddeld met meer dan -8 %.
De gemiddelde schuldgraad steeg in 2020 opnieuw (van 62,5 % tot 64,4 %) door uitzonderlijke uitgaven die geen investeringen waren (investeringen zijn in 2020 een derde verminderd, wat normaal is in een periode van moeilijkheden). Het gemiddelde nettorendement op het eigen vermogen (ROE) na belastingen steeg tot 8,04 % (+12,5 % t.o.v. 2019) en ook de liquiditeitsratiosteeg met 9 %. Het aantal dagen voorraad (het te financieren bedrijfskapitaal in dagen) steeg met 3 tot 76.
Gevolgen op korte en lange termijn
Henri de Hemptinne - voorzitter van GDA, de federatie van de merkverdelers binnen TRAXIO - vat de gevolgen op korte en lange termijn samen als volgt: “Op korte termijn zullen de merkverdelers te kampen hebben met de directe gevolgen van Covid zoals een tekort aan elektronische componenten, bevoorradingsproblemen als gevolg van de sanitaire maatregelen en de wereldwijde logistieke problemen van het ogenblik evenals een te grote afhankelijkheid van externe leveranciers. Maar deze crisis heeft ook gevolgen op langere termijn, die grotendeels worden beïnvloed door belangrijke veranderingen in het consumentengedrag. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan telewerken - waardoor er minder kilometers wordt gereden, leasingcontracten worden verlengd en vaak kleinere bedrijfswagens worden gekozen –, net als het ontdekken van alternatieve vervoermiddelen en de groeiende belangstelling voor hybride of elektrische voertuigen. Ook heeft deze crisis ertoe geleid dat consumenten en bedrijven voorzichtiger zijn geworden omdat ze zich meer bewust zijn van het economische risico in het algemeen en van de werkgelegenheid in het bijzonder. Deze cocktail leidt ertoe dat onze sector veel sneller dan gepland substantiële veranderingen ondergaat. In combinatie met het geleden omzetverlies in 2020 – ook 2021 is overigens niet rooskleurig – is dat een harde noot om te kraken voor heel wat garagebedrijven en dat zal de concentratie binnen de sector nog verder versnellen.”
Onderzoeksmethodologie
Om de financieel-economische toestand van de Belgische erkende merkverdelers objectief in beeld te brengen, vroeg TRAXIO, net als de vorige jaren, aan IDEA Consult om de rentabiliteit van de merkverdelers in kaart te brengen over de laatste 5 jaar (2016-2020). De jaarrekeningen van 1.639 actieve merkverdelers-bedrijven werden onderzocht waarbij er telkens een onderscheid gemaakt werd naar segment (personenwagens, lichte bedrijfsvoertuigen en trucks, multi-segment), naar gewest en naar type merkverdeler (agent, concessiehouder of filiaal).
Komende januari geen vakantiebeurs in Stuttgart / Overheidsregering verbiedt het houden van beurzen in ondanks alarmniveau II Met grote belangstelling van bezoekers en exposanten en een goedgekeurd veiligheids- en hygiëneconcept dat in het najaar is getest, kan de CMT van 15 tot 23 januari 2022 in Messe Stuttgart niet plaatsvinden zoals gepland . Dit geldt ook voor de deelbeurzen fiets- & wandeltochten, cruise- & schipreizen en golf- en wellnessreizen. Zoals de deelstaatregering van Baden-Württemberg vandaag heeft aangekondigd, worden de coronamaatregelen ter bescherming tegen infectie uitgebreid. Met de nieuwe regeling zijn beurzen en tentoonstellingen in het momenteel geldende alarmniveau II in Baden-Württemberg voorlopig verboden. De Corona-regeling is in eerste instantie geldig tot 17 januari 2022. Roland Bleinroth, algemeen directeur van Messe Stuttgart, betreurt deze ontwikkeling ten zeerste: “Nadat de CMT 2021 digitaal had plaatsgevonden, hebben we het afgelopen jaar intensief samengewerkt met alle partners en exposanten. enkele maanden wordt in januari een aanwezigheidsbeurs voorbereid. Uit de volgeboekte beurshallen op de vakantiebeurs zien we dat het beursplatform hard nodig is.” Een hybride evenement wordt momenteel bewust vermeden. "Behalve dat het CMT zich richt op de uitwisseling van informatie, het overleg en het persoonlijk contact ter plaatse, zou de voorbereidingstijd voor een alternatief, digitaal format nu veel te kort zijn", zegt Bleinroth. Geïnteresseerden kunnen echter meer te weten komen over bedrijven, producten en innovaties uit de toerisme-, camping- en outdoorsector in de online exposantenlijst op de CMT-website. Publieke evenementen zoals de Stuttgart-beursherfst of de Euromotor, die onlangs plaatsvond onder 2G- of 2G + -omstandigheden in het beurscentrum van Stuttgart, gaven ook hoop dat de CMT succesvol en veilig zou zijn. "We hebben ruim tien maanden onvermoeibaar gestreden voor een succesvolle CMT 2022 en nieuwe formats en onderwerpen ontwikkeld voor zowel eindklanten als het gespecialiseerde publiek", zegt Guido von Vacano, lid van het managementteam van Messe Stuttgart. Zo had het duik- en snorkeltoerisme met de Interdive voor het eerst vertegenwoordigd moeten zijn op de CMT. De huidige situatie raakt iedereen die persoonlijke ontmoetingen met passie en met volle ernst organiseert. Het zicht is nu vooruit gericht naar de volgende CMT. "We willen iedereen bedanken die dit pad tot nu toe met ons heeft bewandeld en zal blijven doen", zegt von Vacano. Alle gekochte beurstickets worden vergoed op dezelfde manier als besteld. De volgende CMT vindt plaats van 14 tot 22 januari 2023
Bürstner Premium Life. Vier jaar heeft het interieur van de Bürstner Premium Life stand gehouden. Voor volgend jaar werd het volledig in een nieuw kleedje gestoken en twee typen komen de reeks vergroten.
Bij de ideale tourcaravans met hun slechts 2,12 m breed koetswerk komen 2 nieuwelingen bij de 415 TK met een typische gezinsindeling voor 4 personen. Voor weinig geld kan er nog een bed bij gezet worden. Het interessante aan dit type is zijn doordachte bergcapaciteit waar zelfs een 142 l koelkast bij hoort. Zijn broeder de 480 TS met zijn breed eilandbed zal zeker in de smaak vallen. Goed bereikbaar zowel links als rechts. Onder de lattenbodem is een zee van plaats. Wel opletten want zulke grote bergvakken slokken gemakkelijk te veel gewicht op.
De moderne wat rechthoekige meubelstijl van de nieuwe Premium Life gaat perfect met zijn tijd mee. Zo zien we in de meubelontwerpen kleuren zoals brons, zandkleurig, cappuccino en sepia, eikenhout decor ontbreekt niet en de stof voor de kussens vormt samen met het meubilair een harmonisch kleuren geheel. Heel die combinatie van kleuren en meubelstijl geven de Premium Life een ruime en woonvriendelijke indruk. Het decor noemt “Brava” en werd wat afgekeken van de kampeerauto’s van hetzelfde merk.
Met de totaal nieuwe reeks hoopt de fabrikant op een stijgende belangstelling voor deze reeks. Het is tevens de bedoeling een antwoord te geven op de stijgende vraag naar compacte en woonvriendelijke caravans.
De “Outdoor-Trend” zorgt ervoor dat jonge gezinnen weer de weg naar de caravan zullen vinden. Een nadeel is dat de prijs van de materialen gestegen is en de Premium Life met ongeveer 7% duurder zal worden. Het zullen echter deze caravans niet alleen zijn die duurder wordt volgend jaar.
Verder kan de klant kiezen uit 3 uitrustingspakketten om comfort en uitzicht te optimaliseren. Daarbuiten is zelfs nog een Autark Pakket in de aanbieding. Technische gegevens. De reeks bestaat uit 6 indelingen van 6,15 m tot 7,16 m totale lengte. Het leeggewicht bij de Premium Life ligt bij de 850 kg. Het MTM kan oplopen tot 1.500 kg De prijzen zullen schommelen van ongeveer 13.000 tot 15.000 euro. Info: www.bürstner.de
Nieuw belastingsvoorstel mikt met grof geschut op de Waalse automobilist
De langverwachte belastinghervorming in Wallonië komt niet van de minister van Financiën, maar van Philippe Henry, de Waalse minister van Mobiliteit. In tegenstelling tot wat kon worden verwacht, is dit belastinghervormingsvoorstel niet positief gericht op de noodzakelijke overgang naar een groener wagenpark, maar eerder op het afstraffen van de Waalse particuliere automobilist. De nieuwe formule die wordt voorgesteld voor de berekening van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse verkeersbelasting (JVB) is niet alleen uiterst ingewikkeld (zij houdt onder meer rekening met de maximaal toegestane massa van de auto), maar viseert ook radicaal de wereldwijd meest populaire auto's. Dit project stelt het recht van iedereen op een betaalbare mobiliteit regelrecht ter discussie, vergroot de onzekerheid op de automarkt en bedreigt bovendien het voortbestaan en overleven van de gehele autosector in Wallonië.
“Weg met de SUV”
Het hervormingsproject kan in één slogan worden samengevat: "Weg met de SUV". In het voorstel voor het Parlement staat een berekeningsformule die elke ecologisch notie negeert, aangezien de Euronorm voor het voertuig er niet in is opgenomen. Anderzijds bevat het ontwerp wel een nieuwe factor: de maximaal toegestane massa (MTM), d.w.z. het maximumgewicht in beladen toestand waarvoor het voertuig is goedgekeurd. En het laat zich raden dat in de toekomst ook elektrische voertuigen door deze formule zullen worden geraakt, gezien het extra gewicht van zware accu's.
Ingewikkelde formule voor meer belastinginkomsten
Momenteel betalen de Walen gemiddeld twee keer zoveel Belasting op Inverkeerstelling (BIV) als de Vlamingen. In Wallonië worden ongeveer slechts half zoveel wagens verkocht als in Vlaanderen maar de fiscale opbrengsten liggen er wel even hoog. In zijn nieuwe berekening (JVB) is de minister volledig voorbijgegaan aan de oude jaarlijkse verkeersbelasting en baseert hij zich daarvoor louter op de BIV. De nieuwe wegenbelasting zal immers worden vastgesteld op één derde van de BIV + 50 euro. Het project vertrekt voor de berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting dus van de uiterst dure BIV-basis waardoor de jaarlijkse rijtaks in sommige gevallen astronomisch hoog wordt. Hierna het voorstel van formule voor de berekening van de BIV (en afgeleid dus ook voor de JVB) in Wallonië:
BASISBEDRAG VOOR DE BIV x (CO2/150) x (MTM/2000) x (0,7 CNG & LPG, 0,8 voor hybride voertuigen, 1 voor benzine en 1,2 voor diesels)
Cijfervoorbeeld: BIV x 1,5 en JVB x 3
Een SUV van een willekeurig gekozen groot Europees merk van de laatste generatie uit het middensegment gaat zo van 2.478 euro voor de BIV en 513 euro voor de Jaarlijkse Verkeersbelasting (JVB) naar 4.096 euro voor de BIV en 1.419 euro voor de JVB, d.w.z. bijna drie keer de JVB en 1,5 keer de BIV.
Deze formule houdt bovendien een reëel gevaar in: de regering houdt zich namelijk het recht voor om de verschillende variabelen in de formule te kunnen aanpassen in de toekomst. Daardoor stijgt de onzekerheid over de belasting en de bijgevolg ook over de waarde van tweedehands voertuigen nog verder.
TRAXIO, de mobiliteitsfederatie waarvan vele leden al zwaar getroffen zijn door de COVID-crisis, door de historische daling van de autoverkoop en de onzekerheid over alternatieve brandstoffen, betreurt deze aanpak, die niet constructief of ecologisch is.
Dit voorstel is zo negatief dat het de particulier er wel eens toe zou kunnen aanzetten om zich te organiseren om de Waalse Regering te counteren, bijvoorbeeld door zijn voertuig aan te schaffen via leasing, met een andere fiscale berekening... en waarvan de inkomsten naar het gewest van de zetel van de leasingmaatschappij zullen gaan, d.w.z. in meer dan 90 % van de gevallen naar Vlaanderen of naar Brussel.
Laten we hopen dat het Waalse Parlement zich bewust is van het economische gevaar van deze maatregel en dat het kiest voor een ambitieuze en op stimulansen gebaseerde hervorming in plaats van deze gerichte en bestraffende hervorming.
Inschrijvingen speed pedelecs stijgen licht in november.
De natte zomer heeft beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs: na een veelbelovend voorjaar kleurden de cijfers vanaf juni veelal rood. De voorbije maand november werden echter opnieuw 922 exemplaren ingeschreven, dat zijn er zelfs +9,2 % meer vergeleken met 2020 (844 exemplaren) en ook nog steeds 3,7 % meer dan november 2019 (889 eenheden). De balans over de eerste 11 maanden is ongeveer op hetzelfde niveau als de cijfers van 2020: 11.646 stuks vs. 11.755 (-0,90 %) vorig jaar. Vergeleken met het pre-coronatijdperk noteren we een terugval van -7,5 %: anno 2019 werden er in dezelfde periode 12.595 stuks verkocht. Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De markt van de speed pedelecs leek over haar hoogtepunt heen, maar in november noteerden we toch een stijging met +9,2 % ten opzichte van november vorig jaar. Mogelijk zat de terugkeer van de files sinds oktober daar voor iets tussen. De gecumuleerde inschrijvingen zijn vrijwel identiek met het voorbije jaar. Voor 2021 noteren we een dalende trend bij de particulier(-5,4 %) die nog steeds 49,81 % van de markt uitmaakt. Bij de bedrijven & leasing, die de overige 50 % van de markt vertegenwoordigen, wordt er meer en meer gekozen voor een ontzorgende leasingformule en minder voor aankoop, waardoor de totale inschrijvingen op naam van bedrijven boven het niveau van vorig jaar blijven. De populariteit van de speed pedelec als bedrijfsfiets (vooral in Vlaanderen) in 2019 wordt echter niet langer bereikt. Fietshandelaars bevestigen dat de speed pedelec, zelfs in Vlaanderen, een nichemarkt blijft, die zeker nog potentieel heeft in onze filegevoelige, verstedelijkte regio’s.” Guy Crab van TRAXIO Velo geeft verdere uitleg: “De nummerplaat voor een speed pedelec kan sinds kort digitaal worden aangevraagd via WebDIV, onder voorwaarde dat bij de preregistratie alle vereiste velden werden ingevuld. TRAXIO VELO biedt hierbij de nodige ondersteuning.”
Tweedehandsmarkt voor auto’s blijft in november meer dan dubbel zo groot als nieuwmarkt.
In november noteerden we amper 24.457 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van -17,1 % vergeleken met 2020 (29.491 stuks) en zelfs -29,9 % versus 2019 (34.879 stuks). De tweedehandsmarkt voor personenwagens was in november alweer meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in november namelijk 52.924 occasies ingeschreven. Dat is 6,4 % meer dan in 2020 (49.729 stuks) en ongeveer identiek aan 2019 (52.841 stuks). Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we in oktober rode cijfers: 4.821 nieuwe (-13,4 %) en 8.093 occasies (-8,0 %). Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: 400 stuks (+15,9 % vs. 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval, zowel bij de nieuwe voertuigen als bij de occasies. Bij de tweewielers lijkt de verkoop van de nieuwe motoren zich te stabiliseren: 891 nieuwe motoren verlieten de showroom, een stijging met +6,8 %. De tweedehands motoren scoorden prima in november met +4,7 % (4.445 stuks). Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Wij zien in november een gelijkaardige situatie als tijdens de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen, maar ook de tweedehandsmarkt komt onder druk. Wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt. Niet enkel de lange wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de stijgende kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. De voorstellen om in Vlaanderen vanaf 2029 enkel nog nieuwe elektrische wagens in te schrijven zorgen voor grote verwarring en nog meertwijfel. Zeker de consument stelt zich vragen of het opportuun is om zijn wagen vandaag te vervangen en – indien positief - wat voor type wagen hij zou kunnen aanschaffen. De markt dreigt dus ernstig verstoord te worden. Maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom. De orderboekjes zouden goed gevuld zijn, maar de leveringen lopen steeds verder achterop waardoor het aantal inschrijvingen daalt. We mogen echter niet vergeten dat deze verkochte wagens op een bepaald moment zullen geleverd worden.”
Meer elektrische capaciteit vereist voor de toenemende elektromobiliteit
De federale regering beslist eerstdaags over de toekomst van de huidige kerncentrales in ons land. Deze beslissing komt toe aan de politiek en als koepel van automobiel-, mobiliteit- en leasingbedrijven spreekt Mobia zich niet uit over de technologische keuze. Het is echter wel essentieel dat de aanvoer van stroom wordt gegarandeerd om de samenleving, waaronder de mobiliteit, te decarboniseren.
Onze studiediensten berekenden dat wanneer alle personenwagens, lichte vracht en trucks batterij-elektrisch zouden rijden in ons land, de jaarlijkse stroombehoefte met 37 TWh stijgt. Dit komt overeen met een toename van bijna 50 % van de huidige elektriciteitsbehoefte.
De federale regering en de gewesten willen op korte termijn naar zero-emissie voor het wegvervoer, en lopen hiermee voor op de Europese kalender. Onze sector past zich hieraan snel aan maar ook de overheden moeten verantwoordelijkheid nemen en garanderen dat op elk moment voldoende stroom kan geleverd en verdeeld worden. Als de opwekking van elektriciteit niet koolstofneutraal gebeurt, lijken bovendien de inspanningen van onze sector op vlak van CO2-uitstootreductie een maat voor niets.
Als sectorfederaties vragen we dat de federale en gewestelijke overheden de krachten bundelen in een langetermijnstrategie om de burgers en de ondernemingen in duurzame en betaalbare stroom te voorzien die onder andere het dagelijks gebruik van elektrische voertuigen op grote schaal mogelijk maakt.
Stefan Delaet, Voorzitter van Mobia : “De fiscale wijzigingen bij de bedrijfswagens vanaf 2026, de Vlaamse plannen om vanaf 2029 de verkoop van nieuwe fossiel aangedreven personen- en bestelwagens te verbieden en de intentie van Brussel om tussen 2030 en 2035 diesel- en benzinevoertuigen te weren uit het gewest, zullen de komende jaren voor een snelle elektrificatie van het wagenpark zorgen. We verwachten als sector dat er tegen 2030 al 2,5 miljoen oplaadbare personenwagens op onze wegen zullen rijden. Dat aantal zal razendsnel doorgroeien tot meer dan 4 miljoen in 2035. Reken daar nog zeker een half miljoen elektrische lichte vrachtwagens bij, naast bussen en zware vrachtwagens. Slimme keuzes en serieuze investeringen zijn noodzakelijk als we echt van vergroening willen spreken in het straatbeeld.”
Verhuurbedrijven zoeken meestal instapmodellen van bekende fabrikanten. Al zijn die wagens goedkoper ze weten echter dat de kennis en het vakmanschap er achter schuilt. Een van de bekende merken is Hymer die zijn Carado lanceerde in 2006. Daarvoor werd een oude fabriek in Neustadt in de omgeving van Dresden gerestaureerd en met de toenmalige moderne machines uitgerust voor de productie van caravans en kampeerauto’s. Enkele jaren geleden nam Carado de productie van caravans uit zijn gamma, hij legde zich nog enkel toe op de productie van kampeerauto’s. Voor liefhebbers zijn er nu camperbussen, smalle halfintegralen, halfintegralen en alkoofmodellen in het aanbod. Omdat de fabrikant nu 15 jaar bestaat biedt hij enkele wagens aan met een extra uitgeruste Edition 15 versie. De drie uitverkoren smalle halfintegralen V132, V337 en V339 hebben aluvelgen, luifel, geïsoleerde watertank, tweede garagedeur en een TV pakket met antenne en TV als standaard uitrusting meegekregen. Ook bij het autodeel zijn er nog wat extra’s bij. Wij bekeken de V337 Edition 15 op Citroën Jumper met 140 pk turbodiesel en zes trapautomaat.
In de 6,65 m lange halfintegrale zijn 2 enkele bedden boven de garage, ervoor is het sanitair, keuken en zitgroep. Laat ons zeggen een klassieke indeling.
Koetswerk
De fabrikant bouwt het koetswerk op het verlaagd chassis van Citroën Jumper. De bodemplaat is 41 mm dik, de wanden 34 mm. Met aluminium buitenplaten, voor het dak en het achter front is polyester gebruikt. Kabels en leidingen zijn degelijk verankerd tegen de bodem, de buitendeur moet het zonder venster stellen. De stuurcabine is zwart met een paar uitlopende decorblokken over de zijwanden van de opbouw. Achteraan zijn lichtblokken gevat in een stevig uitziende bumper. In de garage met twee deuren kunnen gemakkelijk 2 fietsen.
Het interieur werd opgewaardeerd met andere kussens en andere deuren aan de bovenkasten wat een heel verschil maakt met vorig edities. De vloer is enkel dat maakt dat het tijdens de winter waarschijnlijk wat frisser zal aanvoelen. Een goed punt zijn de afgeronde kasthoeken. Deuren van de bovenkasten passen nauwkeurig en zijn van goede scharnieren voorzien.
Aansluitend bij de stuurcabine is de zitgroep met tafel aan de wand, ondersteund door één poot. Voor de zitgroep heeft men andere zit- en rugkussens laten maken, die veel comfortabeler zitten dan de gewone rechthoekige uitvoeringen. Met de veiligheidsgordels en kopsteunen maken zij de V337 geschikt voor 4 personen. In de zitbank is de vers watertank vorstvrij geïnstalleerd. Bij dag valt er veel licht door het panoramisch dakvenster, voor een goede verlichting bij avond zorgen 2 inbouw LED’s en een sterke LED plafondlamp. Voor de verwarming zorgt een Truma C6E plus een CP bedieningspaneel.
Nemen we enkele stappen door de gang naar de bedden die het dak van de garage vormen. Met hun respectievelijke 1,95 en 2,00 m kunnen lange zwervers zich er al eens lekker in uitrekken. Comfortabel slapen op de dikke matrassen ondersteund door een lattenbodem is een waar genoegen. Gelijk bij de meeste zwerfauto’s met enkele bedden kan men er ook één groot bed van maken. Onder de voeteinde zijn kasten voor kleren en ander klein materiaal. Om in de kasten te geraken is het een beetje moeilijk omdat de deuren niet ver open kunnen, dat heeft met de breedte van de wagen te maken Ja, zou er een kampeerauto bestaan zonder een compromis? Boven de hoofdeinde van de bedden zijn LED lampen met eigen schakelaar.
Keuken en badkamer.
De keuken voldoet voor een gezin met 2 kinderen. In het aanrecht zijn de kookvuren en de spoelbak uit één stuk RVS geïntegreerd, ernaast is op het aanrecht nog wat plaats als werkblad. Onderaan is een 89 l koelkast, onder- en bovenkasten bieden voldoende plaats voor het keukengerief van een gezin.
De badkamer achter de zitgroep met geïntegreerde douchedeur sluit degelijke af. Rechts is een draaibaar wc en tegen de wand met spiegel is het wasbakje opgesteld. De douchebak als vloer heeft twee aflopen.
De V337 Edition 15 is slechts 2,14 m breed. Dat biedt de mogelijkheid al eens meer de witte wegeltjes van de Michelinkaart te gebruiken en parkeren kan soms gemakkelijker zijn. Hij gedraagt zich goed in het bochtenwerk en windgeruis is zo goed als afwezig. Met de 140 pk sterke dieselmotor rijdt men onbekommerd over berg en dal.
Samen gevat.
Met de Carado V337 Edition 15 bekomt de koper een eenvoudige maar goed uitgeruste kampeerauto voor een gunstige prijs.