Bürstner Premium Life. Vier jaar heeft het interieur van de Bürstner Premium Life stand gehouden. Voor volgend jaar werd het volledig in een nieuw kleedje gestoken en twee typen komen de reeks vergroten.
Bij de ideale tourcaravans met hun slechts 2,12 m breed koetswerk komen 2 nieuwelingen bij de 415 TK met een typische gezinsindeling voor 4 personen. Voor weinig geld kan er nog een bed bij gezet worden. Het interessante aan dit type is zijn doordachte bergcapaciteit waar zelfs een 142 l koelkast bij hoort. Zijn broeder de 480 TS met zijn breed eilandbed zal zeker in de smaak vallen. Goed bereikbaar zowel links als rechts. Onder de lattenbodem is een zee van plaats. Wel opletten want zulke grote bergvakken slokken gemakkelijk te veel gewicht op.
De moderne wat rechthoekige meubelstijl van de nieuwe Premium Life gaat perfect met zijn tijd mee. Zo zien we in de meubelontwerpen kleuren zoals brons, zandkleurig, cappuccino en sepia, eikenhout decor ontbreekt niet en de stof voor de kussens vormt samen met het meubilair een harmonisch kleuren geheel. Heel die combinatie van kleuren en meubelstijl geven de Premium Life een ruime en woonvriendelijke indruk. Het decor noemt “Brava” en werd wat afgekeken van de kampeerauto’s van hetzelfde merk.
Met de totaal nieuwe reeks hoopt de fabrikant op een stijgende belangstelling voor deze reeks. Het is tevens de bedoeling een antwoord te geven op de stijgende vraag naar compacte en woonvriendelijke caravans.
De “Outdoor-Trend” zorgt ervoor dat jonge gezinnen weer de weg naar de caravan zullen vinden. Een nadeel is dat de prijs van de materialen gestegen is en de Premium Life met ongeveer 7% duurder zal worden. Het zullen echter deze caravans niet alleen zijn die duurder wordt volgend jaar.
Verder kan de klant kiezen uit 3 uitrustingspakketten om comfort en uitzicht te optimaliseren. Daarbuiten is zelfs nog een Autark Pakket in de aanbieding. Technische gegevens. De reeks bestaat uit 6 indelingen van 6,15 m tot 7,16 m totale lengte. Het leeggewicht bij de Premium Life ligt bij de 850 kg. Het MTM kan oplopen tot 1.500 kg De prijzen zullen schommelen van ongeveer 13.000 tot 15.000 euro. Info: www.bürstner.de
Nieuw belastingsvoorstel mikt met grof geschut op de Waalse automobilist
De langverwachte belastinghervorming in Wallonië komt niet van de minister van Financiën, maar van Philippe Henry, de Waalse minister van Mobiliteit. In tegenstelling tot wat kon worden verwacht, is dit belastinghervormingsvoorstel niet positief gericht op de noodzakelijke overgang naar een groener wagenpark, maar eerder op het afstraffen van de Waalse particuliere automobilist. De nieuwe formule die wordt voorgesteld voor de berekening van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse verkeersbelasting (JVB) is niet alleen uiterst ingewikkeld (zij houdt onder meer rekening met de maximaal toegestane massa van de auto), maar viseert ook radicaal de wereldwijd meest populaire auto's. Dit project stelt het recht van iedereen op een betaalbare mobiliteit regelrecht ter discussie, vergroot de onzekerheid op de automarkt en bedreigt bovendien het voortbestaan en overleven van de gehele autosector in Wallonië.
“Weg met de SUV”
Het hervormingsproject kan in één slogan worden samengevat: "Weg met de SUV". In het voorstel voor het Parlement staat een berekeningsformule die elke ecologisch notie negeert, aangezien de Euronorm voor het voertuig er niet in is opgenomen. Anderzijds bevat het ontwerp wel een nieuwe factor: de maximaal toegestane massa (MTM), d.w.z. het maximumgewicht in beladen toestand waarvoor het voertuig is goedgekeurd. En het laat zich raden dat in de toekomst ook elektrische voertuigen door deze formule zullen worden geraakt, gezien het extra gewicht van zware accu's.
Ingewikkelde formule voor meer belastinginkomsten
Momenteel betalen de Walen gemiddeld twee keer zoveel Belasting op Inverkeerstelling (BIV) als de Vlamingen. In Wallonië worden ongeveer slechts half zoveel wagens verkocht als in Vlaanderen maar de fiscale opbrengsten liggen er wel even hoog. In zijn nieuwe berekening (JVB) is de minister volledig voorbijgegaan aan de oude jaarlijkse verkeersbelasting en baseert hij zich daarvoor louter op de BIV. De nieuwe wegenbelasting zal immers worden vastgesteld op één derde van de BIV + 50 euro. Het project vertrekt voor de berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting dus van de uiterst dure BIV-basis waardoor de jaarlijkse rijtaks in sommige gevallen astronomisch hoog wordt. Hierna het voorstel van formule voor de berekening van de BIV (en afgeleid dus ook voor de JVB) in Wallonië:
BASISBEDRAG VOOR DE BIV x (CO2/150) x (MTM/2000) x (0,7 CNG & LPG, 0,8 voor hybride voertuigen, 1 voor benzine en 1,2 voor diesels)
Cijfervoorbeeld: BIV x 1,5 en JVB x 3
Een SUV van een willekeurig gekozen groot Europees merk van de laatste generatie uit het middensegment gaat zo van 2.478 euro voor de BIV en 513 euro voor de Jaarlijkse Verkeersbelasting (JVB) naar 4.096 euro voor de BIV en 1.419 euro voor de JVB, d.w.z. bijna drie keer de JVB en 1,5 keer de BIV.
Deze formule houdt bovendien een reëel gevaar in: de regering houdt zich namelijk het recht voor om de verschillende variabelen in de formule te kunnen aanpassen in de toekomst. Daardoor stijgt de onzekerheid over de belasting en de bijgevolg ook over de waarde van tweedehands voertuigen nog verder.
TRAXIO, de mobiliteitsfederatie waarvan vele leden al zwaar getroffen zijn door de COVID-crisis, door de historische daling van de autoverkoop en de onzekerheid over alternatieve brandstoffen, betreurt deze aanpak, die niet constructief of ecologisch is.
Dit voorstel is zo negatief dat het de particulier er wel eens toe zou kunnen aanzetten om zich te organiseren om de Waalse Regering te counteren, bijvoorbeeld door zijn voertuig aan te schaffen via leasing, met een andere fiscale berekening... en waarvan de inkomsten naar het gewest van de zetel van de leasingmaatschappij zullen gaan, d.w.z. in meer dan 90 % van de gevallen naar Vlaanderen of naar Brussel.
Laten we hopen dat het Waalse Parlement zich bewust is van het economische gevaar van deze maatregel en dat het kiest voor een ambitieuze en op stimulansen gebaseerde hervorming in plaats van deze gerichte en bestraffende hervorming.
Inschrijvingen speed pedelecs stijgen licht in november.
De natte zomer heeft beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs: na een veelbelovend voorjaar kleurden de cijfers vanaf juni veelal rood. De voorbije maand november werden echter opnieuw 922 exemplaren ingeschreven, dat zijn er zelfs +9,2 % meer vergeleken met 2020 (844 exemplaren) en ook nog steeds 3,7 % meer dan november 2019 (889 eenheden). De balans over de eerste 11 maanden is ongeveer op hetzelfde niveau als de cijfers van 2020: 11.646 stuks vs. 11.755 (-0,90 %) vorig jaar. Vergeleken met het pre-coronatijdperk noteren we een terugval van -7,5 %: anno 2019 werden er in dezelfde periode 12.595 stuks verkocht. Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De markt van de speed pedelecs leek over haar hoogtepunt heen, maar in november noteerden we toch een stijging met +9,2 % ten opzichte van november vorig jaar. Mogelijk zat de terugkeer van de files sinds oktober daar voor iets tussen. De gecumuleerde inschrijvingen zijn vrijwel identiek met het voorbije jaar. Voor 2021 noteren we een dalende trend bij de particulier(-5,4 %) die nog steeds 49,81 % van de markt uitmaakt. Bij de bedrijven & leasing, die de overige 50 % van de markt vertegenwoordigen, wordt er meer en meer gekozen voor een ontzorgende leasingformule en minder voor aankoop, waardoor de totale inschrijvingen op naam van bedrijven boven het niveau van vorig jaar blijven. De populariteit van de speed pedelec als bedrijfsfiets (vooral in Vlaanderen) in 2019 wordt echter niet langer bereikt. Fietshandelaars bevestigen dat de speed pedelec, zelfs in Vlaanderen, een nichemarkt blijft, die zeker nog potentieel heeft in onze filegevoelige, verstedelijkte regio’s.” Guy Crab van TRAXIO Velo geeft verdere uitleg: “De nummerplaat voor een speed pedelec kan sinds kort digitaal worden aangevraagd via WebDIV, onder voorwaarde dat bij de preregistratie alle vereiste velden werden ingevuld. TRAXIO VELO biedt hierbij de nodige ondersteuning.”
Tweedehandsmarkt voor auto’s blijft in november meer dan dubbel zo groot als nieuwmarkt.
In november noteerden we amper 24.457 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van -17,1 % vergeleken met 2020 (29.491 stuks) en zelfs -29,9 % versus 2019 (34.879 stuks). De tweedehandsmarkt voor personenwagens was in november alweer meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in november namelijk 52.924 occasies ingeschreven. Dat is 6,4 % meer dan in 2020 (49.729 stuks) en ongeveer identiek aan 2019 (52.841 stuks). Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we in oktober rode cijfers: 4.821 nieuwe (-13,4 %) en 8.093 occasies (-8,0 %). Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: 400 stuks (+15,9 % vs. 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval, zowel bij de nieuwe voertuigen als bij de occasies. Bij de tweewielers lijkt de verkoop van de nieuwe motoren zich te stabiliseren: 891 nieuwe motoren verlieten de showroom, een stijging met +6,8 %. De tweedehands motoren scoorden prima in november met +4,7 % (4.445 stuks). Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Wij zien in november een gelijkaardige situatie als tijdens de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen, maar ook de tweedehandsmarkt komt onder druk. Wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt. Niet enkel de lange wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de stijgende kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. De voorstellen om in Vlaanderen vanaf 2029 enkel nog nieuwe elektrische wagens in te schrijven zorgen voor grote verwarring en nog meertwijfel. Zeker de consument stelt zich vragen of het opportuun is om zijn wagen vandaag te vervangen en – indien positief - wat voor type wagen hij zou kunnen aanschaffen. De markt dreigt dus ernstig verstoord te worden. Maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom. De orderboekjes zouden goed gevuld zijn, maar de leveringen lopen steeds verder achterop waardoor het aantal inschrijvingen daalt. We mogen echter niet vergeten dat deze verkochte wagens op een bepaald moment zullen geleverd worden.”
Meer elektrische capaciteit vereist voor de toenemende elektromobiliteit
De federale regering beslist eerstdaags over de toekomst van de huidige kerncentrales in ons land. Deze beslissing komt toe aan de politiek en als koepel van automobiel-, mobiliteit- en leasingbedrijven spreekt Mobia zich niet uit over de technologische keuze. Het is echter wel essentieel dat de aanvoer van stroom wordt gegarandeerd om de samenleving, waaronder de mobiliteit, te decarboniseren.
Onze studiediensten berekenden dat wanneer alle personenwagens, lichte vracht en trucks batterij-elektrisch zouden rijden in ons land, de jaarlijkse stroombehoefte met 37 TWh stijgt. Dit komt overeen met een toename van bijna 50 % van de huidige elektriciteitsbehoefte.
De federale regering en de gewesten willen op korte termijn naar zero-emissie voor het wegvervoer, en lopen hiermee voor op de Europese kalender. Onze sector past zich hieraan snel aan maar ook de overheden moeten verantwoordelijkheid nemen en garanderen dat op elk moment voldoende stroom kan geleverd en verdeeld worden. Als de opwekking van elektriciteit niet koolstofneutraal gebeurt, lijken bovendien de inspanningen van onze sector op vlak van CO2-uitstootreductie een maat voor niets.
Als sectorfederaties vragen we dat de federale en gewestelijke overheden de krachten bundelen in een langetermijnstrategie om de burgers en de ondernemingen in duurzame en betaalbare stroom te voorzien die onder andere het dagelijks gebruik van elektrische voertuigen op grote schaal mogelijk maakt.
Stefan Delaet, Voorzitter van Mobia : “De fiscale wijzigingen bij de bedrijfswagens vanaf 2026, de Vlaamse plannen om vanaf 2029 de verkoop van nieuwe fossiel aangedreven personen- en bestelwagens te verbieden en de intentie van Brussel om tussen 2030 en 2035 diesel- en benzinevoertuigen te weren uit het gewest, zullen de komende jaren voor een snelle elektrificatie van het wagenpark zorgen. We verwachten als sector dat er tegen 2030 al 2,5 miljoen oplaadbare personenwagens op onze wegen zullen rijden. Dat aantal zal razendsnel doorgroeien tot meer dan 4 miljoen in 2035. Reken daar nog zeker een half miljoen elektrische lichte vrachtwagens bij, naast bussen en zware vrachtwagens. Slimme keuzes en serieuze investeringen zijn noodzakelijk als we echt van vergroening willen spreken in het straatbeeld.”
Verhuurbedrijven zoeken meestal instapmodellen van bekende fabrikanten. Al zijn die wagens goedkoper ze weten echter dat de kennis en het vakmanschap er achter schuilt. Een van de bekende merken is Hymer die zijn Carado lanceerde in 2006. Daarvoor werd een oude fabriek in Neustadt in de omgeving van Dresden gerestaureerd en met de toenmalige moderne machines uitgerust voor de productie van caravans en kampeerauto’s. Enkele jaren geleden nam Carado de productie van caravans uit zijn gamma, hij legde zich nog enkel toe op de productie van kampeerauto’s. Voor liefhebbers zijn er nu camperbussen, smalle halfintegralen, halfintegralen en alkoofmodellen in het aanbod. Omdat de fabrikant nu 15 jaar bestaat biedt hij enkele wagens aan met een extra uitgeruste Edition 15 versie. De drie uitverkoren smalle halfintegralen V132, V337 en V339 hebben aluvelgen, luifel, geïsoleerde watertank, tweede garagedeur en een TV pakket met antenne en TV als standaard uitrusting meegekregen. Ook bij het autodeel zijn er nog wat extra’s bij. Wij bekeken de V337 Edition 15 op Citroën Jumper met 140 pk turbodiesel en zes trapautomaat.
In de 6,65 m lange halfintegrale zijn 2 enkele bedden boven de garage, ervoor is het sanitair, keuken en zitgroep. Laat ons zeggen een klassieke indeling.
Koetswerk
De fabrikant bouwt het koetswerk op het verlaagd chassis van Citroën Jumper. De bodemplaat is 41 mm dik, de wanden 34 mm. Met aluminium buitenplaten, voor het dak en het achter front is polyester gebruikt. Kabels en leidingen zijn degelijk verankerd tegen de bodem, de buitendeur moet het zonder venster stellen. De stuurcabine is zwart met een paar uitlopende decorblokken over de zijwanden van de opbouw. Achteraan zijn lichtblokken gevat in een stevig uitziende bumper. In de garage met twee deuren kunnen gemakkelijk 2 fietsen.
Het interieur werd opgewaardeerd met andere kussens en andere deuren aan de bovenkasten wat een heel verschil maakt met vorig edities. De vloer is enkel dat maakt dat het tijdens de winter waarschijnlijk wat frisser zal aanvoelen. Een goed punt zijn de afgeronde kasthoeken. Deuren van de bovenkasten passen nauwkeurig en zijn van goede scharnieren voorzien.
Aansluitend bij de stuurcabine is de zitgroep met tafel aan de wand, ondersteund door één poot. Voor de zitgroep heeft men andere zit- en rugkussens laten maken, die veel comfortabeler zitten dan de gewone rechthoekige uitvoeringen. Met de veiligheidsgordels en kopsteunen maken zij de V337 geschikt voor 4 personen. In de zitbank is de vers watertank vorstvrij geïnstalleerd. Bij dag valt er veel licht door het panoramisch dakvenster, voor een goede verlichting bij avond zorgen 2 inbouw LED’s en een sterke LED plafondlamp. Voor de verwarming zorgt een Truma C6E plus een CP bedieningspaneel.
Nemen we enkele stappen door de gang naar de bedden die het dak van de garage vormen. Met hun respectievelijke 1,95 en 2,00 m kunnen lange zwervers zich er al eens lekker in uitrekken. Comfortabel slapen op de dikke matrassen ondersteund door een lattenbodem is een waar genoegen. Gelijk bij de meeste zwerfauto’s met enkele bedden kan men er ook één groot bed van maken. Onder de voeteinde zijn kasten voor kleren en ander klein materiaal. Om in de kasten te geraken is het een beetje moeilijk omdat de deuren niet ver open kunnen, dat heeft met de breedte van de wagen te maken Ja, zou er een kampeerauto bestaan zonder een compromis? Boven de hoofdeinde van de bedden zijn LED lampen met eigen schakelaar.
Keuken en badkamer.
De keuken voldoet voor een gezin met 2 kinderen. In het aanrecht zijn de kookvuren en de spoelbak uit één stuk RVS geïntegreerd, ernaast is op het aanrecht nog wat plaats als werkblad. Onderaan is een 89 l koelkast, onder- en bovenkasten bieden voldoende plaats voor het keukengerief van een gezin.
De badkamer achter de zitgroep met geïntegreerde douchedeur sluit degelijke af. Rechts is een draaibaar wc en tegen de wand met spiegel is het wasbakje opgesteld. De douchebak als vloer heeft twee aflopen.
De V337 Edition 15 is slechts 2,14 m breed. Dat biedt de mogelijkheid al eens meer de witte wegeltjes van de Michelinkaart te gebruiken en parkeren kan soms gemakkelijker zijn. Hij gedraagt zich goed in het bochtenwerk en windgeruis is zo goed als afwezig. Met de 140 pk sterke dieselmotor rijdt men onbekommerd over berg en dal.
Samen gevat.
Met de Carado V337 Edition 15 bekomt de koper een eenvoudige maar goed uitgeruste kampeerauto voor een gunstige prijs.
Inschrijvingen speed pedelecs lijken over hun hoogtepunt heen
De natte zomer heeft beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs. Na een veelbelovend voorjaar kleuren de cijfers vanaf juni steevast rood. De voorbije maand oktober werden slechts 1.002 exemplaren ingeschreven, dat is een terugval van circa -7,6 % vergeleken met 2020 (1.084 exemplaren) en maar liefst -13,7% minder dan in oktober 2019 (1.161 eenheden).
De balans over de eerste 10 maanden gaat dus verder onder de cijfers van 2020: 10.730 stuks vs. 10.916 vorig jaar, of een verlies van -1.7%. Vergeleken met het pre- corona tijdperk noteren we al een terugval van -8.4% : anno 2019 werden er in dezelfde periode 11.109 stuks verkocht.
Inschrijvingen nieuwe wagens zakken naar het niveau van 1985-1986 en het tekort aan wagens laat zich ook op de tweehandsmarkt voelen
In oktober noteerden we slechts 25.600 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van -34,7% vergeleken met 2020 (39.232 stuks) en zelfs -40,7% versus 2019 (43.201 stuks).
De tweedehandsmarkt voor personenwagens is alweer meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in oktober namelijk 58.351 occasies ingeschreven. Dat is wel -14,3 % minder dan in 2020 (68.101 stuks) en ook lager dan in 2019 (66.583 stuks). Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we in oktober rode cijfers: 5.761 nieuwe (-16,3 %) en 8.765 occasies (-15,0 %). Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief: 484 stuks (+42,8% vs 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval, zowel bij de nieuwe voertuigen als bij de occasies. Bij tweewielers lijkt de verkoop van de nieuwe motoren zich te stabiliseren. 1.443 nieuwe motoren verlieten de showroom, een kleine stijging met +0,5%. Tweedehands kende een terugval van -8,5% (5.076 stuks).
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen : “Wij zien in oktober dezelfde tendens als de voorbije maanden. Het inmiddels gekende tekort aan halfgeleiders en chips blijft de volledige nieuwmarkt parten spelen, maar ook de tweedehandsmarkt komt onder druk. Wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt. Niet enkel de lange wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de stijgende kostprijs en onzekerheid over de toekomst heeft zeker zijn invloed. De voorstellen om in Vlaanderen vanaf 2027 enkel nog nieuwe elektrische wagens in te schrijven en vanaf 2030 louter elektrische occasies zorgen voor grote verwarring en nog meer twijfel. Zeker de consument stelt zich vragen of het opportuun is om zijn wagen te vervangen en indien positief wat voor type wagen hij zou kunnen aanschaffen. De markt dreigt dus ernstig verstoord te worden. Een extrapolatie van de huidige cijfers van de voorbije tien maanden duidt erop dat we het jaar zouden afsluiten met ongeveer 363.000 nieuwe wagens. De markt zou hierbij terugvallen naar het niveau van 1985-1986 toen er respectievelijk 344.237 & 375.368 nieuwe wagens werden ingeschreven.”
De caravan Sport is bij Knaus het instapmodel, hij komt nu met zorgvuldig uitgezochte uitrusting in beeld.
Wie een toercaravan zoekt kan best de Knaus Sport als Silver Selection eens goed bekijken. Standaard heeft hij doordachte toebehoren aan boord waar men anders extra moet voor betalen. Wij bekeken eens de 450 FU een indeling met Frans-bed vooraan, achterin een ruime gezellige u-zitgroep bedoeld voor 2 personen.
Schuin geplaatste lichtblokken plus de mooi gevormde bumper zijn alvast blikvangers. Zijwanden hebben blauwe en grijze kleurstroken die met de 17 duim aluminium velgen een sportief uiterlijk geven. De met een donker afgeboorde rok maakt het geheel compleet. In het licht bolstaande voorfront met een donker getinte venster is een ver opengaande koffer geïntegreerd. Voor de wanden heeft men gladde buiten beplating gekozen, voor het dak hagelbestendig polyester. Kijken we lager zijn de draadstangen van de hoeksteunen gemakkelijk bereikbaar. Voor de buitendeur heeft men een venster bedacht.
Interieur
Zoals in bijna in iedere caravan als je binnen komt gaan de eerste blikken naar de bovenkasten. In de Sport Silver Selection verdienen de ontwerpers een dikke pluim voor hun ontwerp. Witte licht gebogen deuren met champagne kleurige boorden evenals de handgrepen, er onder een open legplank en voor de afwerking een streep onrechtstreeks licht boven de kasten, wie kan beter? Dat open legvak hadden we toch liever iets groter gezien. Scharnieren zijn voor een instap model van een goede kwaliteit.
Keuken
Voor de keuken blijft in een echte toercaravan meestal net genoeg plaats over voor het keukengerei. In de 450 FU is ze 1,16 m breed, herbergt een 106 l koelkast onder de drie kookvuren. Boven hebben de kasten iets meer inhoud dan die van de woon- en slaapkamer. Tegenover de andere deuren hebben die van de keuken noodzakelijke sloten. Vooraan op het aanrecht is wat plaats voor de bereiding van de culinaire genoegens. Onderaan 3 diepe niet zelf sluitende laden, dat heeft echter wat met de prijs te maken.
De zitgroep van de 450 FU zorgt voor een sfeervol verblijf en het vakantiegevoel hangt er in de lucht. Rondom zijn schitterende bovenkasten, drie grote vensters zorgen voor een panoramisch uitzicht vanop de tweekleurige kussens. In de hoeken zijn schapjes voor sierstukjes, de ramen hebben links en rechts gordijnen met bij passende kleuren en tekening. Voor 2 personen is de tafel op één poot groot genoeg.
In het kleinste kamertje naast het bed staat een draaibaar wc gebruiksvriendelijk op gesteld. Tegen het plafond is een staaf waar men handdoeken of natte kleren kan aanhangen. Er is een douche dat is echter niet veel zaaks. Net vóór het sanitair gedeelte is een wastafeltje met redelijk groot wasbakje. Onderaan zijn kasten, ook links en rechts van de spiegel, met voldoende inhoud voor 2 reizigers.
Slapen
Zoals al lang bekend is, is het Frans-bed in een 2,3 m brede caravan niet al te breed. Naar het voeteinde wordt het nog wat smaller om doorgang te verlenen naar de wc en wasafdeling. Het wil echter niet zeggen dat een koppel er niet heerlijke kan in slapen. Een goede matras is belangrijker. Onder het bed is een ruime koffer, een deel wordt wel ingenomen door de vers watertank.
Met zijn sportief uiterlijk ziet de Sport Silver Selection er meer uit als een caravan uit de middenklasse dan een instapmodel. Het interieur biedt rijkelijk plaats voor een paar reizigers. Voor hen zijn er genoeg kasten en bergvakken om enkele weken op winter of zomer vakantie te trekken. Gedurende de vakantie zullen ze zich aangenaam verwend voelen in het modern doch sfeervol interieur. Bij aankoop kunnen ze zich verheugen in de gunstige prijs voor de Sport 450 FU Silver Selection.
Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter- en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand op een besneeuwde weg aan 50 km/u 50 m met een zomerband en 23 m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat een paar centimeter soms het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.
“In België zijn winterbanden weliswaar niet verplicht, maar wel aangeraden bij winterse omstandigheden,” verduidelijkt Filip Rylant. “Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm, maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?
Gecertificeerde winterbanden zijn voorzien van een markering op de zijwand met een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake).
Rijgeschiktheidstesten: 82% van de senioren kan nog veilig aan het verkeer deelnemen 1 oktober is de internationale dag van de senioren
Vorig jaar hebben bijna 1700 senioren een rijgeschiktheidstest bij het CARA ondergaan. Daar wordt zowel medisch, neuropsychologisch als rijpraktisch bekeken of ze nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. In 82% van de gevallen is gebleken dat ze al dan niet met een beperking op het rijbewijs en/of een aanpassingen aan hun voertuig nog mochten rijden. De meest voorkomende aanpassing is rijden met een automatische versnellingsbak. Op de internationale dag van de senioren vraagt Vias aan personen die twijfelen aan hun rijgeschiktheid om na een zelftest hun arts te raadplegen. Vias is geen voorstander van een verplichte screening voor alle senioren.
Het rijgeschiktheidscentrum CARA is een multidisciplinaire afdeling van Vias die al meer dan 40 jaar bestaat. Het onderzoekt of mensen nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische criteria. Die onderzoeken gebeuren enkel bij personen van wie er twijfel is over de rijgeschiktheid. Na alle onderzoeken wordt een beslissing genomen. Daar zijn verschillende mogelijkheden als uitkomst:
De bestuurder kan verder rijden zonder aanpassingen of beperkingen op zijn rijbewijs
De bestuurder mag enkel verder rijden met aanpassingen aan zijn voertuig, vb verplichte automatische versnellingsbak
De bestuurder mag enkel verder rijden met beperkingen op zijn rijbewijs: vb enkel nog in een straal van 10 kilometer rond zijn woning
De bestuurder mag verder rijden met beperkingen op zijn rijbewijs en aanpassingen aan zijn voertuig.
De persoon wordt rijongeschikt verklaard en moet zijn rijbewijs inleveren.
Vorig jaar zijn er in Brussel en Vlaanderen 1678 bestuurders ouder dan 65 jaar onderzocht op hun rijgeschiktheid. Slechts 18% kreeg te horen dat ze niet meer veilig aan het verkeer konden deelnemen. 82% van alle bestuurders die getest worden, konden dus wel hun mobiliteit behouden, eventueel met aanpassingen en/of beperkingen op het rijbewijs. Om alle misverstanden te vermijden: het gaat dus niet over de gehele populatie van senioren, maar enkel over die personen die bij het CARA hun rijgeschiktheid hebben laten testen. 45% kreeg een aanpassing opgelegd Van al degenen die geschikt verklaard werden, kreeg 45% een aanpassing aan het voertuig opgelegd. In de meeste gevallen gaat het om de verplichting om te rijden met een voertuig met een automatische versnellingsbak. Dat was zo voor 605 bestuurders het geval. Andere minder vaak voorkomende aanpassingen zijn het veranderen van de bedienen van de gas en de rem. Dat kan door zowel pedalen van plaats te wisselen als door een bediening aan het stuur. 68% kreeg beperking opgelegd Van de senioren die goedkeuring kregen om nog te rijden kreeg 68% een beperking opgelegd. 726 personen dienden minimum een bril of contactlenzen te dragen. 121 personen kregen een straalbeperking opgelegd om enkel nog te rijden in de buurt van hun woonst. Zo’n straalbeperking wordt bijvoorbeeld opgelegd aan bestuurders met een lichte vorm van dementie. In hun eigen omgeving kennen ze de weg nog goed. In het geval van dementie worden de bestuurders ook jaarlijks opgevolgd en opnieuw geëvalueerd. Andere beperkingen die opgelegd worden zijn niet rijden op de autosnelweg of enkel rijden overdag. De oudste persoon die vorig jaar geëvalueerd werd door het CARA was 96 jaar en kreeg zo’n specifieke beperking opgelegd.
Verplichte screening voor iedereen? Vaak wordt de vraag gesteld of je vanaf een bepaalde leeftijd best alle senioren screent op hun rijgeschiktheid. Vias institute is daar geen voorstander van. Een verplichte screening is zeer kostelijk en levert geen bewezen voordeel voor de verkeersveiligheid op. Het beste systeem is een getrapt systeem dat momenteel in ons land gebruikt wordt. Mensen die twijfels hebben over hun rijgeschiktheid kunnen in eerste instantie terecht bij een online zelftest op www.senior-test.be. Als daaruit blijkt dat ze tot de risicogroep behoren, nemen ze best contact met hun arts of specialist. Die kunnen bij gegronde twijfel altijd doorverwijzen naar de onderzoeken van het CARA. Die onderzoeken zijn gratis en worden gefinancierd door de gewesten. De insteek van het CARA zal altijd zijn om te bekijken op welke manier we de bestuurders zo lang mogelijk nog op een veilige manier kunnen laten deelnemen aan het verkeer.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Het verhogen van kennis, vaardigheden en risicoperceptie bij specifieke doelgroepen, zoals senioren, is één van de 37 maatregelen in het nieuwe Vlaamse verkeersveiligheidsplan. Aangezien deze stijgende bevolkingsgroep ook langer gezond én mobiel blijft, wat we alleen maar kunnen toejuichen, betekent dit ook dat ze toenemend blootgesteld worden aan de risico’s in het verkeer. We informeren en sensibiliseren senioren hoe ze veilig kunnen blijven deelnemen aan het verkeer, zowel met de (elektrische) fiets als met de auto. We hebben hierbij aandacht voor een realistische zelfinschatting van de veranderde psychomotorische vaardigheden. Het is onze ambitie om op termijn een vrijblijvend contactmoment te organiseren waar informatie kan worden bekomen over de nieuwe verkeersregels en nieuwe voertuigtechnologieën en waar via een praktijkopleiding dieper wordt ingegaan op hoe ze moeten omgaan met gewijzigde verkeerssituaties en op strategieën om veilig door het verkeer te gaan, met aandacht voor een verhoging van hun zelfeffectiviteit en zelfvertrouwen.”
Brussels minister van Mobilteit Elke Van den Brandt: "Je eigen veiligheid en die van alle weggebruikers is gewoonweg te belangrijk. Als je ook maar een beetje twijfelt aan je rijgeschiktheid, kom dan langs om je te laten testen, in de CARA-centra ben je meer dan welkom."
1/3 van de Vlamingen met een elektrische fiets rijdt meer dan 50 km per week Elektrische fiets wint aan populariteit in Brussel en Wallonië
Vorig jaar heeft 1 op de 6 Belgen een elektrische fiets gebruikt. Elk jaar wint deze vervoerswijze aan populariteit. Het fenomeen was eerst eerder beperkt tot enkel Vlaanderen, maar de elektrische fiets heeft nu ook Brussel en Wallonië veroverd. De diversificatie van de verschillende soorten elektrische fietsen heeft daarin zeker een rol gespeeld. Zo blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute bij een representatief staal van elektrische fietsgebruikers. Plooifietsen en elektrische mountainbikes populair in Wallonië Een gewone elektrische fiets blijft het populairste in Vlaanderen, maar uit de enquête blijkt wel een groot verschil tussen de regio’s. In Vlaanderen is namelijk 80% van de gebruikte modellen een gewone elektrische fiets, terwijl het in Wallonië slechts over 46% gaat. De elektrische plooifiets is populairder in Wallonië (21% van de gebruikers) en in Brussel (17%) en duidelijk minder in Vlaanderen (8%). In Wallonië is ook de elektrische mountainbike populairder (11%) terwijl in Vlaanderen (2%) en Brussel (4%) het marktaandeel gebruikers veel lager ligt. Hetzelfde geldt voor de elektrisch cargo- en bakfietsen, die in Brussel (9% van het aantal gebruikers) en Wallonië (9%) relatief gezien vaker voorkomen dan in Vlaanderen (1%). Een veel recenter fenomeen in Wallonië en Brussel 40% van de Walen en 47% van de Brusselaars die met een elektrische fiets rijden, zijn die minder dan een jaar geleden beginnen gebruiken. In Vlaanderen gaat het over 23% van de gebruikers. In Vlaanderen rijdt 1 op de 3 gebruikers (34%) al meer dan 3 jaar met een elektrische fiets. In Wallonië gaat het over 1 op de 6 (16%) en in Brussel 1 op de 9 (11%). Mogelijk heeft de gezondheidscrisis een rol gespeeld in de groei van de elektrische fiets in het zuiden van het land. 1 op de 3 gebruikers rijdt ermee naar het werk. Iets minder dan 1 op de 3 elektrische fietsgebruikers (30%) rijdt ermee naar het werk. In Brussel ligt die verhouding iets hoger dan elders. (36% in Brussel tegenover 27% in Wallonië en 29% in Vlaanderen). In de 3 regio’s is het vooral omwille als vrijetijdsbesteding dat de elektrische fiets gebruikt wordt (76%). In Vlaanderen gebruikt 45% de elektrische fiets ook om inkopen te gaan doen. In Wallonië (20%) en Brussel (30%) ligt dat percentage veel lager. 1 op de 3 Vlamingen rijdt meer dan 50 kilometer per week. Bijna 1 op de 3 Vlamingen (31%) en evenveel Walen rijden (31%) elke week meer dan 50 kilometer met hun elektrische fiets. In Brussel rijdt 50% zelfs minder dan 10 kilometer per week met zijn elektrische fiets. Uit een eerdere enquête van Vias uit 2019 bleek al dat gebruikers van een elektrische fiets gemiddeld 9,6 kilometer per traject afleggen ten opzichte van 5,2 kilometer voor de traditionele fietsen. Vlaamse fietsers gebruiken meer trapondersteuning Een elektrische fiets heeft meestal 3 ondersteuningsstanden:
Eco-stand: minimale ondersteuning die 50% extra pedaalkracht levert.
Tussenstand: gemiddelde trapondersteuning die 100% extra kracht geeft bovenop de eigen pedaalkracht
Hoogste stand: krachtige trapondersteuning die 200% extra kracht bovenop de eigen pedaalkracht
De overgrote meerderheid van de fietsers (52%) geeft aan meestal de tussenstand te gebruiken. In Vlaanderen zijn er twee keer zoveel personen die op de hoogste stand rijden (18%) dan in Wallonië (9%) en zelfs 3 keer zoveel dan in Brussel (6%). Dat is een beetje paradoxaal, want Wallonië is veel heuvelachtiger. Dat in Brussel de hoogste stand van trapondersteuning minder vaak gebruikt wordt is logisch. Het is moelijker omwille van de drukte van het verkeer in stedelijke omgeving en het grote aantal kruispunten. Helm twee keer populairder in Wallonië dan in Vlaanderen De helm wordt vaker gedragen in Wallonië dan in Vlaanderen. In het zuiden van het land draagt 2 op de 3 (67%) gebruikers van een elektrische fiets meestal een helm. In Vlaanderen gaat het over ongeveer 1 op de 3 (37%). Het feit dat er veel meer fietsinfrastructuur en afgescheiden fietspaden zijn in Vlaanderen ten opzichte van Wallonië zal hierin zeker een rol spelen. Verhoudingsgewijs 3x meer ongevallen in Wallonië dan in Vlaanderen 1 op de 6 (16%) gebruikers van een elektrische fiets heeft al eens een ongeval gehad waarbij een andere weggebruiker betrokken was. Toch zijn er grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië was 1 op de 3 (33%) al eens slachtoffer, in Brussel gaat het over een kwart van de mensen die met een elektrische fiets rijden (24%), terwijl het in Vlaanderen over 1 op de 10 gaat (10%). In 44% van de gevallen was er een aanrijding met een andere fietser of voetganger, in 1 op de 3 gevallen (33%) was het conflict met een wagen. Bijna 1 op de 3 gebruikers (30%) van een elektrische fiets is al eens gevallen. In Vlaanderen ligt het percentage een pak lager (26%) dan inWallonië (43%) en Brussel (34%). Conclusie De elektrische fiets kent een steile opmars in België, zeker in het zuiden van het land. Dat komt oa door de diversificatie van het aanbod van soorten elektrische fietsen. De populariteit is een goede zaak voor onze mobiliteit, maar de vele ongevallen en conflicten tussen auto’s en fietsers en ook tussen de kwetsbare weggebruikers onderling tonen aan dat het belangrijk is om te investeren in een veilige openbare ruimte, waar elke weggebruiker zijn plaats heeft. Federaal Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: "De fiets kende de laatste jaren een ongelofelijke versnelling in ons land. Deze nieuwe Vias-enquête onderstreept de populariteit van elektrische fietsen in alle soorten en maten: traditionele elektrische fietsen, elektrische vouwfietsen, elektrische mountainbikes en elektrische bakfietsen. Dit zette nog meer mensen aan om te fietsen. Als minister van Mobiliteit wil ik deze gedragsverandering naar nog meer fietsen stimuleren. Daarom lanceerde de federale regering op mijn initiatief BE CYCLIST, het eerste federale fietsactieplan met 52 ambitieuze acties. De hele federale regering zet zich in om de keuze voor de fiets makkelijker te maken, want fietsen is goed voor onze economie, onze gezondheid en ons welzijn. Vive le vélo!”
CROSSCAMP NU OOK BIJ GESELECTEERDE DEALERS IN BELGIË; NEDERLAND EN LUXEMBURG
CROSSCAMP, het urban campermerk dat begin 2019 met succes werd gelanceerd, begint aan de volgende fase. Het jongste merk van de Erwin Hymer Groep versterkt zijn verkoopaanwezigheid en komt zo nog dichter bij zijn talrijke fans. De 4,95 meter lange CROSSCAMP is nu verkrijgbaar bij geselecteerde dealers in België, Nederland en binnenkort ook in Luxemburg.
De CROSSCAMP is verkrijgbaar in twee varianten op basis van Toyota en Opel. De Flex-versie heeft een keukenblok met een geïntegreerde spoelbak met een capaciteit van 10 liter elk voor verswater en afvalwater. Het tweepits gasfornuis wordt gevoed door een gasfles van 2,8 kg. De Lite-versie daarentegen heeft geen keukenblok, maar wel een extra breed bed, dat zich over de hele breedte van het interieur uitstrekt. Bovendien is er een uitschuifbaar gasfornuis in de bagageruimte.
De CROSSCAMP Flex is zowel een volledig uitgeruste camper en een basisplek voor outdoor avonturen met vier slaapplaatsen, als ook een betrouwbare metgezel in de dagelijkse stedelijke mobiliteit. Het flexibele concept maakt onbeperkt gebruik als auto mogelijk - dankzij een hoogte van 1,99 meter hebben CROSSCAMP-rijders ook toegang tot parkeergarages of ondergrondse garages. De thuisbasis van CROSSCAMP is het competentiecentrum voor kampeerauto's van de Erwin Hymer Groep in Isny in Allgäu.
BREDERE BASIS - DICHTER BIJ DE KLANT
De trend naar compacte campers is onmiskenbaar. Joachim Reich, verantwoordelijk voor het productsegment campers en Urban Vehicle, legt uit: "Vooral jongere mensen in drukkere, stedelijke omgevingen hebben behoefte aan voertuigen die alle verschillende en diverse trips met hen aankunnen. De belangstelling voor ons nieuwe merk is dan ook zeer groot, vooral ook de respons in de sociale media. Met de verdubbeling van onze verkooppartners krijgen nu nog meer geïnteresseerden de kans om CROSSCAMP in hun directe omgeving te ontdekken."
HETZELFDE, HETZELFDE - MAAR DAN ANDERS
Hoezeer beide CROSSCAMP-varianten conceptueel ook op elkaar lijken, er zijn verschillen in details en uitrustingspakketten. De CROSSCAMP-modellen bieden een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een automatisch airconditioningsysteem met twee zones en een vers luchtsysteem voor de achterste zitbank, alsook cruisecontrol en een snelheidsbegrenzer.
Elke CROSSCAMP-fan kan zijn eigen individuele voertuig samenstellen dankzij de optionele extra's. Aantrekkelijk geprijsde uitrustingspakketten zijn ook beschikbaar. Met de optionele veiligheidsassistentie pakketten, zoals grootlicht-assistent, vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistent, verkeersbordenassistent, intelligente cruise control, een waarschuwingssysteem voor botsingen en een noodrembekrachtiging, biedt de CROSSCAMP een breed scala aan moderne assistentiesystemen.
VIER MOTOREN - TWEE TRANSMISSIES
De CROSSCAMP wordt standaard geleverd met de vertrouwde 1,5-liter viercilinder dieselmotor met 88 kW (120 pk) onder de motorkap. Nog meer vermogen en comfort bieden de als optie leverbare 2,0-liter varianten: met 106 kW (144 pk) met handgeschakelde zesversnellingsbak of achttraps automaat en met 130 kW (177 pk) als achttraps automaat. Op het gebied van dynamisch reiscomfort laat de CROSSCAMP niets te wensen over.
Alle motoren zijn uitgerust met SCR-uitlaatgaszuiveringstechnologie om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen en voldoen met de Euro 6d AM-emissienorm aan alle eisen voor onbeperkte mobiliteit. Dit betekent dat niets het beleven van nieuwe avonturen in de toekomst in de weg zal staan.
ROBUUST EN UITERST VEERKRACHTIG
Ook de belasting die de CROSSCAMP aankan, is indrukwekkend: Afhankelijk van de motor en de gewichtsvariant bedraagt het laadvermogen meer dan 700 kilogram. De tweeliterversies van de CROSSCAMP zijn verkrijgbaar met een hoger laadvermogen en een toegestaan brutogewicht van 3.100 kilogram (anders 2.780 tot 2.810 kilogram), terwijl de versie met de basismotor tot 2.830 kilogram kan worden geladen (anders 2.695 kilogram). Met het extra laadvermogen neemt ook het trekvermogen toe: tot een maximum van 2.500 kilogram.
Integratie van data voor een betere verkeersveiligheid in Wallonië
Nieuw partnerschap tussen Coyote, SPW Mobiliteit en SOFICO
Woensdag 24 november 2021 — COYOTE kondigt, in het kader van het proefproject C-Roads, een nieuwe samenwerking aan met de SPW Mobiliteit en SOFICO. De samenwerking heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren dankzij de uitwisseling van informatie tussen de voertuigen en de overheidsinfrastructuur. Coyote en SOFICO zullen hiervoor informatie uitwisselen over verschillende soorten gevaren en verkeershinder. Coyote zal tevens alle waarschuwingen die afkomstig zijn van hun community delen met het centrum PEREX.
In het kader van het project C-Roads, en om het aantal waarschuwingen te verhogen en de kwaliteit ervan te verbeteren, zullen Coyote en SOFICO voortaan hun informatie over verschillende soorten verstoringen van het verkeer delen en hun gegevens ter beschikking stellen van het centrum PEREX, dat het verkeer op het Waalse wegen controleert en beheert. Deze samenwerking zal de veiligheid van het Waals wegennet verhogen, een snellere interventie verzekeren voor allerhande gevaren op de weg en correctere informatie verstrekken bij gevaren.
De uitwisseling van gegevens zal de veiligheid van alle automobilisten verbeteren – of ze nu Coyote gebruiken of niet – want door af te remmen wanneer men een gevaar op de weg nadert, zullen de Coyote-gebruikers ervoor zorgen dat andere automobilisten op de Waalse wegen ook langzamer gaan rijden.
“Eén van de sleutels voor een betere verkeersveiligheid, is het anticiperen op problemen.” bevestigt Valérie De Bue, Waals minister bevoegd voor Verkeersveiligheid. “ Deze nieuwe samenwerking zal de kwaliteit van de beschikbare informatie voor alle gebruikers verbeteren en biedt daarnaast de mogelijkheid om een groter aantal gevaren te voorkomen. Het delen van gegevens biedt daarenboven een mogelijkheid voor de interventiediensten om sneller, beter en preciezer de aanwezigheid van bepaalde gevaren op de weg te identificeren en op te lossen. Nieuwe technologieën en het delen van data dragen hierdoor op een significante wijze toe aan een veiliger verkeer.”
Wat zijn de nieuwigheden?
Naast het verbeteren van de betrouwbaarheid van de bestaande waarschuwingen, zoals die voor objecten op de weg en stilstaande auto's, laat het partnerschap ook toe om drie nieuwe waarschuwingen te integreren in Coyote: de aanwezigheid van dieren, mensen en werkzaamheden op de weg.
Dankzij een verbeterd algoritme zullen alle waarschuwingen worden gevoed via de Coyote-community en de realtimegegevens die afkomstig zijn van het operationeel centrum, PEREX. De interconnectiviteit tussen de systemen van Coyote en SPW/SOFICO via PEREX zal het tevens mogelijk maken om nauwkeurigere en juistere informatie door te geven aan de Coyote-community. Bovendien zal de spraakaankondiging aangeven dat informatie al dan niet afkomstig is van het PEREX-centrum.
“Dit is een stap in de richting van een intelligent wegennetwerk.Door gebruik te maken van deze realtime informatie en technologieën zullen wij de mobiliteit en de veiligheid kunnen verbeteren, de verkeersopstoppingen verminderen en zelfs de CO2-uitstoot en onnodige verontreinigende stoffen kunnen terugdringen”, voegt Waals minister voor Mobiliteit, Philippe Henry, hieraan toe.
Voor wie ?
De samenwerking zal de veiligheid van alle automobilisten ten goede komen, want door real time informatie te delen met SPW/SOFICO zullen alle Waalse stakeholders, die actief zijn op de weg, kunnen genieten van een snellere rapportering van gevaren en wordt het verkeer automatisch afgeremd bij gevaar.
Vincent Hébert, Managing Director van Coyote Systems Benelux, reageert tevreden: "We zijn erg blij met deze extra stap die ten goede komt van de verkeersveiligheid voor onze Coyote-gebruikers, maar ook voor alle andere automobilisten. We herbevestigen hiermee opnieuw het doel van Coyote, namelijk het veiliger maken van onze wegen. Onze wens is dat Coyote een belangrijke partner van de overheid is - en blijft - in het verbeteren van de verkeersveiligheid.”
Aangezien deze integratie sinds maandag 15 november 2021 automatisch beschikbaar is op de mobiele applicatie, via Android of IOS, en voor de gebruikers van de NAV+ en Up-toestellen, zal er geen update nodig zijn om van deze nieuwe diensten te profiteren.
Coyote biedt daarenboven, voor zowel iOS en Android, een gratis proefperiode van één maand voor elke nieuwe inschrijving op zijn app. Om u in te schrijven en de Coyote-ervaring te beleven, afspraak op coyotesystems.be.