Prof. Martin Lohmann, wetenschappelijk adviseur van de Research Association for Holidays and Travel, presenteert de eerste vakantiereistrends
De startvoorwaarden voor het nieuwe jaar kunnen je moed geven. "We zien een enorm verlangen naar vakantie", bevestigt prof. Martin Lohmann bij de presentatie van de toeristische trends van het nieuwe jaar en de toerismebalans voor 2021. In een digitale presentatie namens de vakantiebeurs in Stuttgart CMT, de wetenschappelijk adviseur van de onderzoeksvereniging vakantie en reizen (FUR) eerste resultaten van de Reiseanalyse (RA) 2021/2022.
Volgens Lohmann laten de indicatoren voor de vraag naar toerisme in 2022 een positieve uitgangspositie zien. Wat betreft de algemene economische ontwikkeling zijn de Duitsers optimistischer dan een jaar geleden. Ook de beoordeling van de eigen situatie is gunstiger: “22 procent (vorig jaar 17 procent) verwacht dat hun persoonlijke economische situatie over een jaar verbeterd zal zijn; 24 procent (vorig jaar 25 procent) vreest een verslechtering.” De overige 54 procent verwacht geen verandering. "De individuele economische situatie, die in het algemeen als stabiel wordt ervaren, is een belangrijke voorwaarde voor het vakantietoerisme in 2022", zegt Lohmann.
Ruim vier op de vijf Duitsers (82 procent) dacht dit jaar in november al aan vakantiereizen. Of iemand daadwerkelijk op reis gaat, is dan een kwestie van kunnen (tijd en geld?) en willen (verlangen naar vakantie?). De vragen werden duidelijk beantwoord. “De wens om op vakantie te gaan staat met 61 procent (vorig jaar: 51 procent) op een historisch hoogtepunt, ook de factoren tijd (72 procent) en geld (70 procent) voor reizen worden gunstiger beoordeeld dan ooit tevoren, ” zegt Lohmann, “over het algemeen drukken deze resultaten een zeer positieve vakantiestemming uit.” Een huidige behoefte om bij te praten wordt duidelijk: “Vakantiereizen waren en blijven een onmisbaar onderdeel van de kwaliteit van leven voor de meeste Duitsers.”
Lagere vraag in vergelijking met 2019
Ondanks deze uitstekende omstandigheden van de kant van de klant, "kunnen we in 2022 een lagere vraag verwachten in vergelijking met 2019, d.w.z. vóór Covid-19", tempert Lohmann de verwachtingen. Want net als in voorgaande jaren hebben de regels en beperkingen invloed gehad op de toegankelijkheid en de Capaciteit van toeristische aanbiedingen en dus het volume van vakantiereizen en hun ontwerp. De ondoorgrondelijkheid van de veranderende regelgeving leidt ertoe dat veel mensen die willen reizen afwachten bij het plannen en boeken van een specifieke reis. De informatiebehoefte is groot en wie wil reizen verwacht veel flexibiliteit en goodwill van de aanbieders. Dit betekent dat een volume van ongeveer 60 miljoen vakantiereizen van de Duitstalige bevolking, een nog steeds hoog aandeel bestemmingen in Duitsland en in de buurlanden en een relatief klein aandeel vliegreizen in vergelijking met 2019 te verwachten zijn. Ten opzichte van 2020/2021 betekent dit nog een stap naar het normaliseren van de situatie voor het uitbreken van de coronapandemie.
Toerisme 2021 wereldwijd fors vertraagd
Volgens Lohmann is het internationale toerisme in 2021 met ruim 70 procent gedaald ten opzichte van 2019. Wereldwijd zal het aantal aankomsten van internationale gasten naar verwachting zo'n 351 miljoen* bedragen, na 381 miljoen in 2020 en 1,46 miljard in 2019. "Dit betekent dat het volume van het internationale toerisme rond het niveau van 1987 ligt." het aantal overnachtingen in de eerste tien maanden van 2021 daalde met nog eens 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, na min 36 procent een jaar eerder. Voor 2021 kunnen in totaal ongeveer 284 miljoen (na 302 miljoen in 2020) overnachtingen in Duitsland worden verwacht. In 2019 was dat 496 miljoen. De redenen voor deze ontwikkeling liggen voor de hand: sinds begin 2020 heeft de snelle verspreiding van het SARS-CoV-2-coronavirus het leven in bijna elk land ter wereld beïnvloed. Door de maatregelen tegen de verspreiding van het virus lag het grensoverschrijdend vakantietoerisme soms bijna volledig stil. Aan de aanbodzijde worden alle segmenten van de toeristische sector zoals hotels, restaurants, transportbedrijven, touroperators en reisbureaus nog steeds getroffen door de gevolgen van de pandemie.
Vakantiereizen door Duitsers in Corona-tijden
Volgens de voorlopige gegevens op basis van de RA online vanaf het einde van het jaar, verwacht Lohmann een lage vraag naar Duitse vakantiereizen in 2021 met een volume van ongeveer 50 miljoen vakantiereizen (niveau als in het voorgaande jaar). Het verwachte aantal korte vakantiereizen (duur twee tot vier dagen) is 47 miljoen (+ 27 procent tov vorig jaar, - 50 procent tov 2019). In alle bevolkingsgroepen was de vakantiereisintensiteit in 2020 en 2021 lager dan in 2019. “Vooral ouderen boven de 60 en mensen uit huishoudens met een laag inkomen deden het zonder vakantiereizen.” Ook de gastenstructuur in de bestemmingsgebieden is veranderd: onder vakantiegasten in Baden-Württemberg werden bijvoorbeeld vaker jongeren geregistreerd dan voor de pandemie. In Oostenrijk was er een toename van het marktaandeel, vooral in de middenleeftijden (30 tot 69 jaar), terwijl senioren (70+) minder vaak reisden.
Volgens Lohmann vinden kampeervakanties onder de huidige omstandigheden nieuwe vrienden. "Nooit eerder waren zoveel Duitsers geïnteresseerd in vakantie in een stacaravan (15 procent) of in een caravan (12 procent)." Het marktaandeel voor kampeervakanties (ca. 7,5 procent van de vakantiereizen in 2021) "groeit meer langzaam, maar gestaag".
Ontwikkeling op lange termijn
De vraag naar toerisme zal “na” Corona niet helemaal anders zijn dan voor Corona. De pandemie speelt een tijdelijke rol als directe motor voor de ontwikkeling van de vraag. Op voorwaarde dat "het omgaan met de pandemie het sociale leven weer normaal maakt, zal het vakantiereisgedrag vanaf 2023 terugkeren naar het ontwikkelingspad dat verwacht wordt zonder een pandemie", voorspelt Lohmann. Omdat "de fundamentele drijfveren voor vakantiereizen blijven bestaan". Mensen bleven hetzelfde, met hun drijfveren, gewoontes en voorkeuren, maar ook met hun flexibiliteit en verschillen. En het toerisme zal zich ook in de toekomst dynamisch blijven ontwikkelen. De verandering komt voort uit ontwikkelingen in de randvoorwaarden en in het toeristisch aanbod, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, technologische verandering en personeel. Lohmann is er zeker van dat "vakantiereizen ten behoeve van reizigers en hun gastheren ook in de toekomst een belangrijke rol zullen blijven spelen in de samenleving en de economie".
Europa-Park-camping: meer staanplaatsen en meer ticketvoordelen
Bij Europa-Park kun je al jaren kamperen naast de achtbanen. De camping van Europa-Park is recentelijk uitgebreid met extra plekken en beschikt nu over 300 staanplaatsen. Het ingevoerde reserveringssysteem biedt gasten naast de zekerheid van een staplek nu ook verschillende ticketvoordelen.
Europa-Park-bezoekers die graag avontuurlijk overnachten in de eigen caravan, camper of tent kunnen terecht op het camping van Duitslands grootste attractiepark. Onlangs is een online reserveringssysteem ingevoerd waardoor gasten verzekerd zijn van een staanplaats.
Op de site kan men staanplaatsen van verschillende groottes reserveren. Er zijn ook speciale tentplaatsen. Eveneens nieuw is de invoering van een in- en uitchecktijd. Tot voor kort kon men op ieder moment van de dag het terrein oprijden, maar om meer rust te creëren is deze regeling ingevoerd. Voor aankomst en vertrek buiten deze tijden is een apart terrein ingericht.
Voordelen bij ticketreservering
Bij reservering van een staplek kan men nu meteen ook de tickets voor het attractiepark en/of waterpark Rulantica reserveren. Daarmee is men altijd verzekerd van de meeste gunstige prijs. Voor Europa-Park heeft men dan tevens ticket-garantie. Voor Rulantica kan men de tickets eerder kopen dan via de ticketshop. Daar gaan ze pas 3 maanden voor de bezoekdatum in verkoop.
Uitgebreide faciliteiten De Europa-Park-camping ligt op vijf wandelminuten van de ingang van Europa-Park. Het terrein beschikt over stroomaansluitingen (230V/5kWh), afwasruimtes en een waterinname- en loosstation. Evenals het warme water in de moderne sanitairgebouwen en wifi is het gebruik van deze faciliteiten helemaal gratis. Honden zijn toegestaan op de camping. Voor ontbijt is er een kiosk waar broodjes verkocht worden of men neemt deel aan de ontbijtbuffet. Alle informatie is ook terug te vinden op de nieuwe website die nu compleet in het Nederlands beschikbaar is. Bovendien is het terug te lezen in de nieuwe Nederlandstalige brochure welke aan te vragen is via www.europapark.de/aanvraag.
LMC biedt: EEN TOURER OP DE WEG: DE TOURER LIFT indeling H 730 G.
Het is een lichtgewicht: met een totaalgewicht van slechts 2.800 kilogram, wat een laadvermogen van maximaal 680 kilogram mogelijk maakt. Hij is vlak met een aangename lage ingang. Hij heeft genoeg comfort en voorzieningen aan boord om de mooiste weken van het jaar nog mooier te maken. De nieuwe Tourer van LMC is de prijsbewuste zwerfauto allrounder in het instapsegment. Met acht slim doordachte indelingen.
Tourer Lift met elektrisch hefbed dat volledig in de hemelbekleding verdwijnt en zo overdag ruimte creëert. In het modeljaar 2022 omvat dit ook de Tourer H 730 G als liftvariant."Met de nieuwe indeling bieden we kampeerliefhebbers nog meer variaties. DeTourer biedt kilometer na kilometer een aangenaam, ontspannen rijgedrag, omdat het in deLiftversie zoals de nieuwe H 730 G met een totale hoogte van 2,87 meter extreem vlak en dus ook voorkampeer debutanten eenvoudig te controleren", zegt Bodo Diller, brand manager van LMC Caravan
GmbH & Co KG In de klassieke Tourer-versie zonder hefbed, bijvoorbeeld in de T 660 G,de totale hoogte zelfs maar 2,69 meter. Ook de andere belangrijke gegevens dragen bij aan het goede reisgevoel: De T 660 G heeft een lengte van bijna 7 meter, de H 730 G meet 0,38 meter langer beide hebben een breedte van 2,32 meter.
De Tourer is ontworpen en gemaakt voor kleine en grotere gezinnen. Terwijl in de T 660 G, bijvoorbeeld, de Reisminnende koppels met of zonder kinderen vinden voldoende ruimte dankzij drie slaapmogelijkheden, de nieuwe H 730 G biedt zelfs comfortabel plaats aan zes personen dat maakt hem een ideale eisgenoot.
Multi-generatie mobiel, waarbij de grootouders bijvoorbeeld ook mee op tournee kunnen gaan. Reizigers kunnen zich verheugen op een licht interieur met een tijdloos chique houten decor in wit en grijs. Anti-vingerafdruk zorgt te allen tijde voor schoon en printvrije oppervlakken. Bodo Diller is overtuigd: Dankzij het eenvoudige, moderne ontwerp voelen reizigers zich onderweg net als thuis. Een trendy woonstijl die inspireert. Ook vanwege het uitnodigende sfeerverlichtingsconcept." De extra brede garderobe is geschikt voor veel bewoners in elk seizoen. De eenpersoonsbedden hebbenhoogwaardige koudschuim matrassen op lattenbodemsevenals de combi rolgordijnen daar. In de badkamer scoort een profiel voor meer ruimte voor verzorging en hygiëne en eenvoudig gebruik van het verschuifbaar toilet. Een ander kenmerk is debrede buitendeur, die een comfortabele 70 centimeter meet. Op de weg zorgt de achteruitrijcamera voor rijveiligheid. De boeg, achtersteven, zijwanden en vloer zijn gemaakt van robuuste glasvezelversterkte kunststof.
Dankzij het nieuwe camperbus productsegment praat LMC al sinds devorig jaar nieuwe doelgroepen aangetrokken en met hen meegezogen. Iedereen die maximale flexibiliteit en een sportief-dynamisch ontwerp waardeert tijdens het reizen en onderweg, evenals een duidelijk interieur en exterieurkan kiezen tussen drie slim doordachte indelingen.
Nu is het kwartet compleet met de nieuwe LMC Innovan 590 op basis van Ford. De nieuwigheid scoort met een buitengewoon goed gevoel voor ruimte en overtuigt met een stahoogte van 2,08meter. Met een lengte van 5,98 meter, op een totale breedte van compacte 2,06 meter, zet de nieuwe Innovan model 2.756 kilogram gewicht op de weegschaal. Vanwege het maximummet een laadvermogen van ongeveer 540 kilogram kunnen zwervers veel bagage herbergen,wat nodig is op langere tochten. Aan boord met een groot tweepersoonsbed achterin zorgen de intelligente rijhulpsystemen van Ford voor maximaal comfort en veiligheid; waar onder slaperigheidswaarschuwing, lane assist en adaptieve ACC cruise control. Ten allen tijde helder zicht, zelfs in ijzige omstandigheden worden aangevroren ruitendoor de geïntegreerde verwarmingsdraden ontdooid. Voor eersteklas informatie en entertainment kunt u uw eigen smartphone gebruiken met Apple CarPlay of Android,koppel eenvoudig uw auto om het laatste nieuws of uw favoriete afspeellijst te lezenom te spelen.
"Modern design, sportief dynamisch, comfortabel, veilig en vertrouwd dat is het thema van de Innovan 590 op basis van Ford, die onze kampeerauto reeks voor het nieuwe modeljaar aanvult. Wij zijn overtuigd dat met de vierde in de competitie de fan community continu groeit en het productsegment zal een succesvolle start blijven maken", zegt Bodo Diller, Brand Manager van LMC Caravan GmbH. Qua prijs bevindt de nieuwe Innovan zich ook in het instapsegment ondanks de hoogwaardige standaarduitrusting. Hoogtepunten aan de buitenkant zijn de inbouwramen, Panoramadak, zonneluifel en brede opstap. Als het gaat om het interieur, de nieuwe Innovanindeling onder andere door het moderne greeploze design, anti vingerafdruk op alle oppervlakken, zelfsluitende functie in alle kasten, LED spots in de badkamer en ergonomische bekleding voor alle zitplaatsen.
JAPANDI BIJ LMC: HET TANDERO DUO IS KLAAR OM TE GAAN
De nieuwe caravanserie Tandero toont, evenals
thuis wordt in de Japans-Scandinavische woontrend doorgevoerd. Twee slim doordachte plattegronden, veel ontwikkelingsmogelijkheden, een onmiskenbaar ontwerp: de Tandero is klaar voor de Europese wegenen staanplaatsen. Met de nieuwe reeks biedt LMC een betrouwbare en soevereine "one-for-all"Tours" caravan aan het begin van het seizoen met twee stapelbedden. Aan boord veel overtuigende innerlijke waarden. En van buitenaf: Voor het eerst in de caravanwereld van Sassenberg, de
nieuw familiegezicht van LMC. Een nieuwe sticker, plus het nieuwe dynamische voorfront.De Tandero neemt daarmee een voortrekkersrol op zich het is de basis voor de aanpassing van het geheel.
LMC caravan range van morgen.
"Hoewel onze Tandero vooral caravanliefhebbers in de middenmoot aanspreekt, zal hij door de tijdloze, moderne inrichtingsstijl, maar ook alle andere doelgroepen veel plezier bezorgen. Als je graag een stukje mee van huis neemt op reis en een prijsbewust model met veel charisma en uitrusting zoekt is de Tandero geschikt voor korte en lange vakanties. Hij is de juiste keuze", zegt Bodo Diller, Brand Manager bij LMC. Het compacte duo Tandero 500 E en Tandero 510 E belooft een woonstijl die uitnodigt tot een sfeer zoals thuis, waarmee je graag onderweg bent. LMC blijft qua design trouw: het concept van ingetogen decoratieve kleuren is al met succes geïmplementeerd in de Camper Van Innovan en in de kampeerauto in de nieuwe Tourer-reeks.
In beide indelingen is er een modern interieur in Japandi design een mix van Japanse en Scandinavische elementen, met hoekige, greeploze meubelconstructie, door enkele ronde elementen die een samenhangend totaalbeeld geven. Het interieur van de Tandero looks is licht. Dit wordt mogelijk gemaakt door de open woonelementen, in combinatie met de onopvallende kleurnuances. De sfeerverlichting draagt bij aan de huiselijke sfeer en legt vooral in de vroege ochtend en 's avonds sfeervolle accenten. Kenmerken zoals hoogwaardige rolgordijnen van natuurlijke vezels en anti vingerafdruk op alle monochrome decors verhoogt het comfort. Dat niet alleen koppels aan boordde beproefde LMC "pop-up roof" optie zorgt ervoor dat beide plattegronden tot vier slaapplaatsen als optie bieden. Hoe verschillen de twee plattegronden aanzienlijk? In de opstelling van bedden. Deze bevinden zich aan de voorkant van de Tandero 500 E, in de 510 E zitten ze vooraan.Achterin geïntegreerd. De basisafmetingen van beide caravans: lengte 7,57 meter, breedte 2,32 meter en eenleeggewicht van 1.265 kilogram. Hiervoor is de Tandero op aanvraag volledig uitgerust met GVKuitgerust, van boeg tot achtersteven.
ALLE LMC NIEUWE RELEASES NU BESCHIKBAAR ALS NIEUWE EDITIE
NIEUW MERK NU IN ALLE PRODUCTSEGMENTEN
LMC is goed gepositioneerd voor de toekomst. Op andere doelgroepen en hun behoeften worden goed aangepast. Dit blijkt ook uit de nieuwe externe presentatie van het in Sassenberg gevestigde bedrijf met een nieuw ontworpen, stillgebruiksvriendelijkere website en een onmiskenbaar fris logo als zichtbaar symbool metherkenningswaarde, die verantwoordelijk is voor de bekende merkwaarden kwaliteit, duurzaamheid, waarde enveiligheidsstandaards. De herlancering, die in 2021 werd gestart, komt nu naar alle drie de productsegmentenduidelijk uitgedrukt. Vanaf nu volgt ook het caravansegment in het nieuwe ontwerp, dat al is doorgevoerd in de hoogwaardige kampeerauto’s.
"Ons uniforme, moderne familiegezicht staat voor een duidelijke designtaal en een moderne
ontwerp dat consequent aansluit bij de wensen en verlangens van zowel het exterieur als het interieur.De eisen van onze geïnteresseerde partijen en klanten zijn gericht", zegt Bodo Diller, brand manager van LMC Caravan GmbH & Co. KG.In het caravangebied rolt de Tandero van de productielijn, met twee indelingen met één bed, nieuwe stickeren dynamisch voorfront. De slimme nieuwkomer is het eerste caravanmodel dat laat zien wat er is bereikt sinds devolgend modeljaar wordt achtereenvolgens in het hele segment geïmplementeerd als familiegezicht.
Met de Innovan 590 kan LMC al een nieuwe première aankondigen in het Camper Van-segment: Deze vierde indeling van het sportieve dynamische en veilige voertuig, dat een bovengemiddelde stahoogte in het interieur heeft, wordt geproduceerd op Ford-basis.
Campers: Met de Tourer Lift versie H 730 G met verborgen elektrisch hefbed komt de
nieuwste plattegrond van de populaire serie op de markt, tijdloze, moderne interieurs, met vlakke mat witte kastdeuren en lichtgrijze accenten. Een hoogwaardige mix om je onderweg goed te voelen met een hoekige, greeploze meubelconstructie.
Merklook wordt al goed ontvangen door experts. Het bewijs hiervan is de recente verkiezing van de"Camper van het Jaar 2022", waaraan de Tourer H 730 G van de Nederlandse Kampeerauto Club NKC meewerkte.
"Dit is een uitstekende prijs en laat zien dat we met onze herschikking het juiste bieden.
De fabrikant uit Aulendorf brengt zijn Family-for 4 met hefdak op de markt.
De woonruimte in een camperbus is onvermijdelijk beperkt zeker als er een gezin met 2 kinderen er mee een vakantie willen doormaken. Fabrikanten en ontwerpers bedenken alle mogelijke indelingen, echter meubelen, zitgroep, bedden moeten toch altijd in de beperkte ruimte van een camperbus geperst worden.
Plaats aanbod.
Om het plaats aanbod en zeker het ruimtegevoel te vergroten heeft Malibu er iets op gevonden. In de nieuwe Diver-sity indelingen is de koelkast niet meer tussen de keuken en bed. Maar op dezelfde plaats dieper ingebouwd met een legplank er bovenop. De 640 LEK met panoramavenster en hefdak biedt 4 volwaardige slaapplaatsen. Niet mis voor een 6,36 m lange camperbus, meer kan echter niet. Bij een eerste indruk geeft de Malibu met zijn licht meubilair een ruimte gevoel. De diep geplaatste koelkast draagt er toe bij. De boven liggende legplank biedt de mogelijkheid om hier de culinaire voorbereidingen uit te voeren. Alles heeft zijn voor- en nadeel want nu is het bukken geblazen als je iets in of uit de koelkast wil nemen of zetten. Keuken met haar 3 kookvuren, spoelbakje en 3 laden is iets smaller, het biedt meer plaats aan het bed. Met een beetje inschikkelijkheid kan men genieten van de maaltijden of spelletjes met de kinderen rond de uittrekbare tafel van de zitgroep.
Hefdak
Het hefdak is een eigen constructie met sandwich panelen, hartschuim voor de isolatie en een hagelbestendig polyester dak, samen 105 kg. zwaar. Openen gaat met hulp van sterke gasveren die het sluiten ook gemakkelijker maken. Om in het bed te geraken is een tweedelige ladder voorzien. Meestal wordt het hefbed door de kinderen in beslag genomen, met een oppervlakte 2,0 x 1,32 m zullen ze zeker geen plaats gebrek hebben. Hoewel de matras nogal dun is, is hij van een goede kwaliteit zodat hij toch aangenaam aanvoelt. Enkele LED lampen zijn voorzien. Mama en papa kunnen achterin in de wagen hun 2 m lange bedjes spreiden. ’s Nachts laat de onder het bed geïnstalleerde verwarming zich wel eens horen.
Voor de waterafvoer moet men een ommetje doen om het veiligheidsventiel te vinden en te bereiken. Zoals in meerdere zwerfauto’s van Malibu verdwijnt de wc onder het bed naast de badkamer. Op die manier creëert men plaats voor een met lamellen deur af gesloten douche. Onder het wastafeltje is een kast waar men redelijk wat toiletgerief kwijt kan.
De Malibu Van Diversity indeling in zijn nieuw kleedje is beslist een leuke camperbus voor een gezin met 2 kinderen. Zijn buitenafmetingen laten toe om de witte wegeltjes van de Michelinkaart te berijden. Met zijn 160 pk heeft hij voldoende vermogen onder de motorkap om een flinke Alpencol te overwinnen.
Speed pedelecs stagneren in tweede coronajaar 2021
Globaal bekeken heeft de natte zomer beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs in 2021. Na een veelbelovend voorjaar kleuren de cijfers vanaf juni veelal rood en dit ondanks de terugkeer van de files rond Antwerpen en Brussel. November zorgde nog voor een (korte) heropflakkering, maar in december werden slechts 731 exemplaren ingeschreven, dat zijn er zelfs -13,16 % minder vergeleken met 2020 (841 ex.).
De eindbalans voor 2021 geeft dus een lichte terugval in vergelijking met 2020: 12.377 stuks vs. 12.596 (-1,7%) vorig jaar. Vergeleken met het pre-Coronatijdperk noteren we een terugval van -7,8% : anno 2019 werden er in dezelfde periode zelfs 13.417 stuks verkocht.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De markt van de speed pedelecs leek over zijn groei heen, maar anno 2021 noteerden we toch een nagenoeg stabiele markt. De inschrijvingen zijn vrijwel identiek met het voorbije jaar (-1,7%). We noteren een dalende trend bij de particulier (-6,6%) die nog steeds 49,4% van de markt uitmaakt. Bij de bedrijven & leasing, die de overige 50% van de markt vertegenwoordigen, wordt er meer en meer gekozen voor een ontzorgende leasingformule en minder voor aankoop, waardoor de totale inschrijvingen op bedrijven boven het niveau van vorig jaar blijven. De populariteit van de speed pedelec als bedrijfsfiets (vooral in Vlaanderen) in 2019 wordt echter niet langer bereikt. Fietshandelaars bevestigen dat de speed pedelec, zelfs in Vlaanderen, een nichemarkt blijft, die zeker nog potentieel heeft in onze file-gevoelige verstedelijkte regio’s.”
Guy Crab van TRAXIO Velo geeft verdere uitleg: “De omslachtige en tijdrovende procedure om nummerplaten aan te vragen zorgt er nog steeds voor dat bedrijven en particulieren dit als een hindernis ervaren om voor een speed pedelec te kiezen. TRAXIO VELO leden kunnen voortaan echter ook voor een digitale inschrijving (webDIV) kiezen via de Autoconnect-VIPS module van inMotiv en zodoende sneller en gebruiksvriendelijker voor een nummerplaat zorgen. Hierdoor kan de speed pedelec sneller in dienst worden genomen en hoeft de klant niet zelf voor alle administratie te zorgen. Vooral Vlaamse fietshandelaars geven nu aan dat hun klanten inmiddels bekend zijn met de speed pedelec en dat de meeste geïnteresseerden nu reeds een speed pedelec in gebruik hebben. Hoewel de eerste speed pedelecs stilaan aan vervanging toe zijn, geraakt de markt toch stilaan verzadigd en zal het vooral afhangen van een verbeterende weginfrastructuur om bijkomende geïnteresseerden aan te trekken.”
Record inschrijvingen tweedehandswagens in 2021 : 80,9% hoger dan de nieuwe wagens, die terugvallen tot het niveau van 1985
Verliezen nieuwe inschrijvingen zijn enorm in vergelijking met 2019, terwijl de tweedehandsmarkt stand houdt of zelfs winst boekt – in het bijzonder bij de motorfietsen
In 2021 werden 709.605 tweedehandse wagens (+7,5%) ingeschreven : dat is bijna 81% meer dan de nieuwe wagens (-10,1% ten opzichte van 2020 en zelfs -29,5% ten opzichte van 2019), die terugvallen op het niveau van ruim 35 jaar geleden (1985-1986). Over het algemeen gaan de inschrijvingen van nieuwe voertuigen erop achteruit terwijl de occasies het goed doen. December bevestigde die jaartendens : we noteerden amper 20.857 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een terugval van -31,1% vergeleken met 2020 (30.263 stuks) en zelfs -38,2% versus 2019 (33.738 stuks). De tweedehandsmarkt voor personenwagens daarentegen was in december alweer meer dan dubbel zo groot als die van de nieuwe wagens: er werden in november namelijk 53.169 occasies ingeschreven. Dat is 4,6 % meer dan in 2020 (54.619 stuks) en ietsje minder dan 2019 (54.252 stuks).
Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we in december een vergelijkbare tendens: 4.698 nieuwe (-22,3%) en zo’n 10.353 occasies (+16,0 %). Bij de zwaardere jongens kleuren enkel de trekkers +12T positief (+7,1% vs 2020). Alle andere segmenten kenden een terugval bij de nieuwe voertuigen en ook hier deden de occasies het duidelijk beter.
De tweewielers zagen in december hun verkoop gehalveerd. Amper 604 nieuwe motoren verlieten de showroom, een vrije val van -56.6%, waardoor hun jaartotaal nog net meer dan 25.000 stuks bedraagt (25.374, -1,8%). De tweedehands motoren scoorden alweer prima in december met +5,8% (3.318 stuks) en zij halen een topscore van 80.667 stuks voor 2021 (+6,6% t.o.v. 2020 en +15,3% t.o.v. 2019).
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen : “Na Corona-jaar 2020 was 2021 andermaal een bijzonder atypisch jaar waarbij de markt volledig ontwricht werd, Ditmaal door leveringsproblemen van nieuwe wagens wegens een tekort aan halfgeleiders. Daardoor kelderden de inschrijvingen van nieuwe wagens tot op het niveau van 1985-1986! Op twee jaar tijd ging de markt er -29,5% op achteruit. Door de langere levertermijnen ging de consument noodgedwongen op zoek naar alternatieven en we zagen een duidelijke verschuiving naar de tweedehandsmarkt. Die piekte in 2021 op 709.605 eenheden, een record. Het verschil tussen de nieuwmarkt en de occasiemarkt is nooit zo hoog geweest en bedroeg vorig jaar bijna 81%! Die spanning zorgt stilaan voor problemen op de tweedehandsmarkt : wanneer er minder nieuwe wagens worden ingeschreven, dan komen er automatisch ook minder occasievoertuigen op de markt: meer vraag en minder aanbod, dus stijgen de prijzen. Maar we horen ook positieve verhalen uit de showroom. De orderboekjes zouden goed gevuld zijn, maar door de leveringsproblemen bleven de inschrijvingen onder de normale cijfers. Diverse dealers bevestigden ons dat ze geen 10% minder hebben verkocht dan vorig jaar. Naarmate deze verkopen met uitstel zullen geleverd worden, zal de nieuwmarkt gaan stabiliseren en kunnen we – tijdelijk - naar heel hoge inschrijvingscijfers van nieuwe wagens gaan, maar vervolgens gaan we ook de impact daarvan zien op de occasies. Meer leveringen van nieuwe wagens betekent immers ook een grotere instroom van tweedehandswagens. Het aanbod zal stijgen maar de vraag (en de prijs) zal dalen. De markt van nieuwe en tweedehandswagen zal nog een paar jaar moeten zoeken naar een nieuw evenwicht. Deze redenering geldt in grote lijnen ook voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen maar bij de motorfietsen zagen we een andere dynamiek : daar zijn de nieuwe inschrijvingen relatief stabiel gebleven over de afgelopen jaren en steeg de occasiemarkt bijzonder sterk tot meer dan 80.000 ingeschreven exemplaren in 2021 - dat is meer dan driemaal meer dan de nieuwe motorfietsen!”.
Het lijkt alsof de middenklasse caravans van hun populariteit verliezen. Grote luxe caravans zijn in opmars, voor wie echter graag op verplaatsing gaat zoekt een kleiner vakantie voertuig. Fabrikanten spelen daar op in en brengen compacte comfortabele caravans op de markt.
Een geschikte indeling vinden.
Tussen het rijkelijk aanbod is het niet zo eenvoudig om eens een andere indeling te vinden. LMC heeft er iets op gevonden dat we al heel lang niet meer gezien hebben. Voor kampeerders die er niet van houden om dagelijks de zitgroep om te bouwen tot bed een mogelijke oplossing.
De LMC Style 400 F heeft de traditionele indeling van een compacte caravan. Vooraan, soms achterin de keuken en sanitair, kleerkast en keuken volgen, als laatste volgen de zitgroep met zitbanken tegen de zijwanden. We treffen bij veel merken een hefbed boven de zitgroep. Plaats besparend maar toch een paar kleine nadelen. De ontwerpers van LMC plaatsten een vast dubbelbed tegen de achterwand. Bij avond hoeft men enkel het naar beneden te kantelen op de zitbanken. Twee springsloten vergrendelen het bed, ook als het recht staat wordt het stevig verankerd, vanzelf sprekend zijn de scharnieren van een prima kwaliteit. Tijdens de verplaatsingen dient men het bed plat te leggen en te verankeren met de bij geleverde spanriemen.
Rondom de zitgroep zijn bovenkasten met vlakke witte deuren. Onderaan enkele ondiepe open bergvakken omdat het bed er voorbij moet. Vergeet niet de draai- en verschuifbare lichten opzij te duwen.
Het meubilair is vlak gehouden, doch goed afgewerkt. Deuren hebben metalen scharnieren en druksloten. Een van de voordelen van het bed tegen de achter wand is dat het in het interieur lichter is. Met een hefbed tegen het plafond wordt het grote dakluik tijdens de dag afgesloten dus minder invallend licht. Voor 2 personen is de zitgroep ruim genoeg, nog een koppel op bezoek geen probleem plaats genoeg aan tafel. Enkel slapen is voor twee reizigers voorzien. Aansluitend bij de zitgroep is een kast met 2 laden. Men had ze beter wat hoger gemaakt, zo kon er meer bagage in de kast. Nu is de verleiding groot om er van alles op te leggen dat er niet oord.
Keuken
Aan de andere zijde van de buitendeur tegen de voorwand is de keuken opgebouwd. In het aanrecht zijn 3 kookvuren, het spoelbakje beide afzonderlijk afdekbaar met een zwarte plaat geïntegreerd. Er blijft nog wat plaats als werkblad over. Hier zouden een paar stopcontacten wel handig geweest zijn, helaas ze ontbreken. Onderaan zijn 3 laden en een kast. Wel voorzichtig zijn met zware voorwerpen want een kopkeuken beïnvloed sterk het gewicht op de kogel. Boven het venster is nog een open schap. De grote 142 l koelkast is vlak bij de hand.
Sanitair
Traditioneel is de badkamer in de hoek naast de keuken. Al is er geen overschot aan plaats ze is slim en keuring ingericht en kan men de natte cel netjes gewassen verlaten. In de hoek staat de draaibare wc vlakbij een wit ovaal wasbakje op kast voor een grote spiegel. Enkele open schappen moeten wel leeg gemaakt worden vóór de verplaatsingen. Een stopcontact is men blijkbaar vergeten, het is dus scheren met zeep en Giletmesje. Douchen doet men best in het sanitair van de camping. Dat brengt heel wat minder werk aan de bak. Je moet het water niet aanhalen niet opwarmen nadien de afvaltank niet leeg maken en de badkamer opdrogen. Er zijn leuker dingen te doen. Bijna vergeten, tussen de koelkast en zitgroep is een kleerkast met aanvaardbare grootte voor een koppel.
Samengevat
De LMC Style 400 F zal niet ongemerkt blijven. Voor een koppel dat niet zo graag met een grote caravan op reis gaat en toch een vast dubbel bed wil is het een knap gevonden oplossing. Bij dag klapt het tegen de achterwand en voor de nacht eenvoudig omlaag laten zakken en het bed is kant en klaar om er zich in te nestelen, wat wil je nog meer? Bagage moet men nauwkeurig verdelen om niet te veel gewicht op de kogel te krijgen.
Rentabiliteitsstudie autodealers 2020: coronadreun heeft zware impact op winstgevendheid merkverdelers
Voor de jaarlijkse rentabiliteitsstudie van de autodealers moeten we voor ‘coronajaar’ 2020 even van vizier wisselen. Daar waar we normaal gezien vooral kijken naar de bruto- en nettomarges zelf, is het voor 2020 aangewezen om eerst de impact van de coronacrisis in kaart te brengen en dan pas naar de marges te kijken. Deze crisis heeft namelijk – onder andere door de lockdownperiode en de daaropvolgende productieproblemen en onzekerheid in de markt – een bijzonder negatieve impact gehad op de omzet van de merkverdelers, die met bijna -17 % daalde. Idem voor de winst, die met meer dan -8 % achteruitging. Wanneer we vervolgens kijken naar de licht gestegen (+0,1 %) marges van 2020, dan moeten we dus goed voor ogen houden dat deze marges van toepassing zijn om een veel lagere omzet, en dat de sector dus ernstig getroffen werd door de crisis ondanks de steunmaatregelen van de overheid en van bepaalde invoerders.
Autosector bijzonder zwaar getroffen, in het bijzonder de merkverdelers
2020 was een moeilijk jaar voor de economie in het algemeen: het Belgische bbp daalde immers met - 5,7 %. De impact van de coronacrisis op de sector van de autoverkoop (nieuw en tweedehands) was echter nog veel groter: de omzet daalde namelijk met -14,2 %.
Binnen de autosector waren het de merkdealers die het zwaarst waren getroffen want ze zagen hun omzet met bijna -17 % dalen, voornamelijk als gevolg van de ineenstorting van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's (-23 % ten opzichte van 2019).
Meer flexibiliteit dank zij de steunmaatregelen behoedt sector voor een catastrofe
Dankzij de steunmaatregelen van de verschillende regeringen (zoals overbruggingsrecht, economische werkloosheid enz.) en een aantal invoerders, konden de ondernemingen van de autosector - evenals die van andere sectoren overigens - uitzonderlijk een zekere vorm van flexibiliteit aan de dag leggen in de periodes dat de bedrijvigheid sterk afnam (bijvoorbeeld gesloten showrooms) en dat heeft hen behoedt voor een ware catastrofe.
Grote omzet- en winstdaling, kleine stijging van de winstmarge
In deze erg moeilijke coronacontext konden - dankzij de steunmaatregelen - de brutomarges (in % van de omzet) van de concessiehouders met +0,1 % stijgen: van 2,48 % tot 2,58 %. Bij de agenten bedroeg de brutomarge 2,98 %. De nettomarges stegen ook met +0,1 % tot 1,49 % voor de concessiehouders en bij de agenten stegen ze tot 1,72 %. Wanneer we kijken naar de historische evolutie ten opzichte van 2016, dan merken we dat de nettomarges van de concessiehouder daalden met -14 % terwijl die van de agenten daalde met -8 %.
Maar zoals eerder gesteld: we moeten dit in het juiste perspectief zien. In 2020 daalde de omzet immers gemiddeld met meer dan -17 % en de winst gemiddeld met meer dan -8 %.
De gemiddelde schuldgraad steeg in 2020 opnieuw (van 62,5 % tot 64,4 %) door uitzonderlijke uitgaven die geen investeringen waren (investeringen zijn in 2020 een derde verminderd, wat normaal is in een periode van moeilijkheden). Het gemiddelde nettorendement op het eigen vermogen (ROE) na belastingen steeg tot 8,04 % (+12,5 % t.o.v. 2019) en ook de liquiditeitsratiosteeg met 9 %. Het aantal dagen voorraad (het te financieren bedrijfskapitaal in dagen) steeg met 3 tot 76.
Gevolgen op korte en lange termijn
Henri de Hemptinne - voorzitter van GDA, de federatie van de merkverdelers binnen TRAXIO - vat de gevolgen op korte en lange termijn samen als volgt: “Op korte termijn zullen de merkverdelers te kampen hebben met de directe gevolgen van Covid zoals een tekort aan elektronische componenten, bevoorradingsproblemen als gevolg van de sanitaire maatregelen en de wereldwijde logistieke problemen van het ogenblik evenals een te grote afhankelijkheid van externe leveranciers. Maar deze crisis heeft ook gevolgen op langere termijn, die grotendeels worden beïnvloed door belangrijke veranderingen in het consumentengedrag. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan telewerken - waardoor er minder kilometers wordt gereden, leasingcontracten worden verlengd en vaak kleinere bedrijfswagens worden gekozen –, net als het ontdekken van alternatieve vervoermiddelen en de groeiende belangstelling voor hybride of elektrische voertuigen. Ook heeft deze crisis ertoe geleid dat consumenten en bedrijven voorzichtiger zijn geworden omdat ze zich meer bewust zijn van het economische risico in het algemeen en van de werkgelegenheid in het bijzonder. Deze cocktail leidt ertoe dat onze sector veel sneller dan gepland substantiële veranderingen ondergaat. In combinatie met het geleden omzetverlies in 2020 – ook 2021 is overigens niet rooskleurig – is dat een harde noot om te kraken voor heel wat garagebedrijven en dat zal de concentratie binnen de sector nog verder versnellen.”
Onderzoeksmethodologie
Om de financieel-economische toestand van de Belgische erkende merkverdelers objectief in beeld te brengen, vroeg TRAXIO, net als de vorige jaren, aan IDEA Consult om de rentabiliteit van de merkverdelers in kaart te brengen over de laatste 5 jaar (2016-2020). De jaarrekeningen van 1.639 actieve merkverdelers-bedrijven werden onderzocht waarbij er telkens een onderscheid gemaakt werd naar segment (personenwagens, lichte bedrijfsvoertuigen en trucks, multi-segment), naar gewest en naar type merkverdeler (agent, concessiehouder of filiaal).
Komende januari geen vakantiebeurs in Stuttgart / Overheidsregering verbiedt het houden van beurzen in ondanks alarmniveau II Met grote belangstelling van bezoekers en exposanten en een goedgekeurd veiligheids- en hygiëneconcept dat in het najaar is getest, kan de CMT van 15 tot 23 januari 2022 in Messe Stuttgart niet plaatsvinden zoals gepland . Dit geldt ook voor de deelbeurzen fiets- & wandeltochten, cruise- & schipreizen en golf- en wellnessreizen. Zoals de deelstaatregering van Baden-Württemberg vandaag heeft aangekondigd, worden de coronamaatregelen ter bescherming tegen infectie uitgebreid. Met de nieuwe regeling zijn beurzen en tentoonstellingen in het momenteel geldende alarmniveau II in Baden-Württemberg voorlopig verboden. De Corona-regeling is in eerste instantie geldig tot 17 januari 2022. Roland Bleinroth, algemeen directeur van Messe Stuttgart, betreurt deze ontwikkeling ten zeerste: “Nadat de CMT 2021 digitaal had plaatsgevonden, hebben we het afgelopen jaar intensief samengewerkt met alle partners en exposanten. enkele maanden wordt in januari een aanwezigheidsbeurs voorbereid. Uit de volgeboekte beurshallen op de vakantiebeurs zien we dat het beursplatform hard nodig is.” Een hybride evenement wordt momenteel bewust vermeden. "Behalve dat het CMT zich richt op de uitwisseling van informatie, het overleg en het persoonlijk contact ter plaatse, zou de voorbereidingstijd voor een alternatief, digitaal format nu veel te kort zijn", zegt Bleinroth. Geïnteresseerden kunnen echter meer te weten komen over bedrijven, producten en innovaties uit de toerisme-, camping- en outdoorsector in de online exposantenlijst op de CMT-website. Publieke evenementen zoals de Stuttgart-beursherfst of de Euromotor, die onlangs plaatsvond onder 2G- of 2G + -omstandigheden in het beurscentrum van Stuttgart, gaven ook hoop dat de CMT succesvol en veilig zou zijn. "We hebben ruim tien maanden onvermoeibaar gestreden voor een succesvolle CMT 2022 en nieuwe formats en onderwerpen ontwikkeld voor zowel eindklanten als het gespecialiseerde publiek", zegt Guido von Vacano, lid van het managementteam van Messe Stuttgart. Zo had het duik- en snorkeltoerisme met de Interdive voor het eerst vertegenwoordigd moeten zijn op de CMT. De huidige situatie raakt iedereen die persoonlijke ontmoetingen met passie en met volle ernst organiseert. Het zicht is nu vooruit gericht naar de volgende CMT. "We willen iedereen bedanken die dit pad tot nu toe met ons heeft bewandeld en zal blijven doen", zegt von Vacano. Alle gekochte beurstickets worden vergoed op dezelfde manier als besteld. De volgende CMT vindt plaats van 14 tot 22 januari 2023